Grove grappen en hackelend publiek rove 'Hamlet' :x Animo liet zich weer van beste kant horen Veertig herdershonden en een piepjong ballerinaatje Cultuur&Kunst Jiri Kylian officier van Oranje Nassau Wereldwijd' succesnummer voor de X IDAG 14 APRIL 1995 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356471PLV -CHEF )AN RIJSOAM. 071-356472 [icolaas Matsier in de Burcht pENj De schrijver Nicolaas Matsier wordt op donderdag 27 iril geïnterviewd door Anthony Mertens in Sociëteit de Burcht fjrgsteeg). Matsier zal voornamelijk spreken over zijn laatste lek 'Gesloten huis'. Het interview begint om 20.15 uur. Kaarten kten 10 gulden. Stcind-up comedy, deze maand in de Droomfabriek, verovert Leiden laarten bij K&O voor Faust als opera Hans Croiset, tot voor kort artistiek leider van het Natio- IfeToneel, slaagde erin Goethes 'Faust' tot opera te bewerken. «Nationale Reisopera vertolkt de opera op dinsdag 2 mei in [t AT&T Danstheater in Den Haag. Kaarten, inclusief gratis svervoer van Leiden naar Den Haag, zijn tot 25 april verkrijg er bij het Uitbureau van K&O aan de Oude Vest. Da^ultatuliprijs voor Tonnus Oosterhoff sISsterdam De schrijver Tonnus Oosterhoff krijgt de Multatu- ijs 1995 voor zijn debuutroman 'Het dikke hart'. Aan de tro- is een bedrag van 15.000 gulden verbonden. De prijs wordt perS#20 °kl°ker 'n ^et Amsterdamse Paradiso overhandigd. eatlesconventie met Cynthia Lennon sterdam In de Amsterdamse Meervaart wordt morgen de itiende internationale Beatlesconventie gehouden. Eregaste is in Lennons eerste vrouw Cynthia Lennon. De bezoekers van Beatles-conventie mogen haar vragen stellen, waarbij in het jgrammaboekje wordt aangeraden al te pijnlijke vragen over nnons spraakmakende liefdesleven met Yoko Ono achterwege laten. De Beatlesconventie begint om 10.00 uur. Stand-up comedy verovert Nederland en nu ook Leiden. Deze meedogenloze vorm van cabaret is overgewaaid uit Amerika waar het cabaret zoals wij die kennen, met con ferences en liedjes die van tevoren zijn ingestudeerd, veel minder bekend is. In Nederland blijken de twee vormen van entertainment heel goed naast elkaar te kunnen be staan. Deze maand is elke dinsdagavond in de Droomfa briek aan de Oude Singel een stand-up comedy show te zien van meestal jonge grappenmakers. van de avonden, het aan elkaar praten van de acts en het op- Stand-up comedy is hard en warmen van het publiek (de vluchtig, de reactie van het pu- Master of Ceremony of MC) is bliek is de onmiddellijke graad- de Engelse comedian John Fea- meter. Na iedere twee zinnen ley aangetrokken, volgt een grap en de grappen zijn vaak hard. Bij deze vorm van cabaret is het niet de be doeling dat de zaal stil wordt als de show begint. Er wordt ge woon doorgedronken, en ge rookt en het publiek zit aan ge zellige tafeltjes rondom een kleine verhoging waarop de co medians hun act presenteren. Het moet zijn alsof je gewoon in het café zit. De meeste stand-up come dians hebben wel wat stan- daardgrappen voor noodgeval- |RECENSIE WUNAND ZEILSTRA het gezien (naar Hamlet)' door 't Regie: Stany Crets en Jan Mail- il. Antje de Boeck, Luc D'Heu, Di- Dupont, Pieter Embrechts, Chris en Jan Van Hecke Gezien: 13/4, schouwburg, Leiden. niet is bij het Vlaamse gezel- ip 't Gebroed niet de be- ^sde twijfelaar die aarzelt of ïoe hij de moord op zijn va- dient te wreken. Deze Ham- eerder zelfverzekerd en be dijk eigenwijs. Van niets of nand schijnt hij zich ook ir iets aan te trekken, wat hij grove middelen tracht dui- ik te maken. En het is die heid die kenmerkend is 'Mr deze vrij eigenzinnige be ing van de klassieker van ;espeare. nog geen 140 minuten it het drama - zonder pauze n ons voorbij. In grote lijnen dt het verhaal gevolgd. Maar id i gebeurt wel op een manier [eigenlijk bekendheid-met de n jevallen van Hamlet en diens niijiilie veronderstelt. Zou deze nawerking ook zonder voorken- ite volgen zijn? Dat is hoogst en felachtig, want bij het in el kaar vlechten van opeenvolgen de scènes is men nogal rigou reus te werk gegaan. Dat zou gebeurd zijn om met name Hamiets generatieconflict met de ouderen te accentueren. Een dergelijke toespitsing blijkt een versimpeling die eerder verwar rend dan verhelderend werkt. Bovendien zijn Hamiets moeder en stiefvader hier tamelijk grijze muizen, wat aan de bewerking van de personages en niet zo zeer aan het spel van de acteurs ligt. Het befaamde stuk in het stuk, aan de hand waarvan Hamlet wil zien of zijn stiefva der echt de moordenaar van zijn vader is, wordt hier recht- -toe-recht-aan als een soort slapstick door Hamlet zelf en diens vriend Horatio gespeeld. Het is één van de vele aanpas singen. Een opvallende ingreep, die echter wel goed te volgen is. Het alternatieve slot van het drama daarentegen is een on overzichtelijk rommeltje gewor den. Op dat soort momenten keert de brutale aanpak van de regisseurs zich tegen hen en komt dicht in de buurt van ijde- le profileringszucht. Alleen al voor deze rasechte stand-up comedian uit Liver pool is de hele avond zeer de moeite waard. Hij is waarschijn lijk de beste die op dit moment in Nederland te zien is. Schrij nend is het wel, dat geen van de acts die hij aankondigt zijn ni veau haalt. Drew Franklin uit Dallas, Texas, denkt met het roepen, in het Engels, van de naam van drie grote Nederlandse politieke partijen de zaal mee te krijgen. Dit lukt niet, maar aan het eind len maar de ideale avond ziet er van zijn optreden komt hij met bij deze vorm van theater heel een performance op muziek die anders uit. Spontaan en ter erg goed is. De Nederlander plekke inspelen op het publiek Arie Koomen komt met zijn is het beste. En het ideale pu- grove grappen, die voorname- bliek is dan ook het publiek dat de essentie van stand-up come dy begrijpt en meedoet in de show. Seks lijk over seks gaan, ook niet echt uit de verf. Ze slaan in elk geval bij het Droomfabriekpubliek niet aan. In de Comedy Explosion van afgelopen dinsdag is het even- De comedians van de Comedywicht tussen de Nederlandse Explosion, die nu op dinsdag- acts en de Engelsman iets beter, avond de Leidse Droomfabriek Ellemijn Veldhuizen-Van Zan- aandoen, worden geselecteerd ten, een van de weinige vrou- uit de verschillende Comedy welijke stand-up comedians, Clubs en door de Amerikaan geeft een goede show. Onder- Lewis Black gecoacht. Hij reist werpen als Viva, het orgasme daarvoor regelmatig naar Ne- van de vrouw („mannen moe derland. Voor de presentatie ten niet lullen maar neuken") Stand-up comedy in de Droomfabriek: er wordt gewoon doorgedronken, en gerookt. Hackelen Er bestaat in Nederland geen traditie op het gebied van stand-up comedy en dat maakt het voor de Nederlandse grap penmakers niet makkelijk. Eén van de comedians merkt dan ook terecht op dat, behalve dat de Nederlanders blij zijn met hun MC en veel van hem leren, het ook een handicap is om het DEN HAAG ANP Jiri Kylian is bij zijn twintigjarig jubileum als artistiek leider en choreograaf van het Nederlands Dans Theater (NDT) benoemd tot officier in de orde van Oran je Nassau. Staatssecretaris Nuis van cultuur speldde de onder scheiding gisteravond tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Haagse AT&T Danstheater op Kylians paarse overhemd. Nuis nam zelf het eerste exem plaar in ontvangst van een mo nografie van Isabelle Lanz over muziekserie 'Wereldwijd' in :*ltureel Centrum de X trekt 1 publiek. Gemiddeld zo'n 90 oekers per optreden. Deze and brengt de X Slavische ksmuziek uit Hongarije en sland op de planken. De fol- regroepen hebben in hun ei land of streek al veel succes, ook in Nederland worden ze - eds bekender, pwi'anavond treedt de uit Rus- afkomstige band Slawitsji met traditionele Russische Oekraïense muziek, zang en Zij bespelen traditionele trumenten, zoals de balalaj- de telenka (een Oekraïense ge open fluit) en rozjok (een uten hoorn). Hun muziek be- k af en toe zigeuner-achtige I 'loeden. Bij de liedjes uit ver- W lillende streken uit Rusland igen de drie muzikanten bij- ssende klederdrachten en iren zij dansbewegingen uit oorspronkelijk bij de muziek ren. ien groot deel van het pro- imma bestaat uit liederen en >en van de Don-kozakken, Russische strijders ont- relden al eeuwen geleden temperamentvolle volks- ns, de Terek-lezginka, waarbij gewaagde refreinen zongen, dens hun optreden in de X >rdt de groep aangevuld met n vierde zanger, Wjatsjeslav sjoerov. Hij is één van de be- ïgrijkste specialisten op het bied van Russische mliziek- klore. Momenteel is hij als ogleraar aan het conservato- im van Moskou verbonden. De Russische volksgroep Vershki da Koreshki vermengt diverse muziekstijlen met elkaar. FOTO PAUL MITTEMEYER Op donderdag 20 april staat het Hongaarse zigeunergezel schap Maljaki Luludji op het to neel. Het repertoire van deze groep bestaat uit balades en dansliedjes afkomstig uit ver schillende zigeunergemeen schappen in de Balkan. De volksgroep Ayushka treedt dinsdag 25 april op in het cultu reel centrum aan de Flaarlem- merstraat. De vijf muzikanten, het zangkoor van acht personen en de acht dansers komen uit de Oeral. Hun muziek bestaat uit werk van verschillende Rus sische en Europese componis- -ten en uit oude arrangementen van Russische volksmuziek. Ayushka heeft in Rusland al veel waardering gekregen op grote festivals, zoals het Kiev lent-fes- tival. Hun optreden in de X is het enige in Nederland, en zal worden bijgewoond door de Russische ambassadeur. De Russische volksgroep Ver shki da Koreshki sluit op zater dag 29 april de rij Russisch/Hongaarse optredens af. In hun soms experimentele muziek vermengt de groep di verse stijlen met elkaar. De mu ziek is een mix van Afrikaans tromgeroffel, folkloristische Bal- kanmuziek, aangevuld met de gorgelende boventoonzang uit het Tuvaans hooggebergte. Alle optredens beginnen om 21.00 uur. Kaarten kosten 12,50 gulden. Reserveren is mogelijk van dinsdag t/m vrijdag tussen 13.00 en 16.00 uur. Tel: 071- 123568. Kunsteducatie speerpunt cultuurbeleid Om een bredere belangstel ling voor kunst te kweken, moeten onderwijs in beel dende vakken en kunstedu catie speerpunt worden in het cultuurbeleid van staats secretaris Nuis. Het basis- en het voortgezet onderwijs die nen naast beeldende vor ming, het kijken naar en het denken en praten over beel dende kunst te bevorderen. Daarvoor moet meer geld worden uitgetrokken. Dat zegt de Raad voor de Kunst in een eerste advies over het cultuurbeleid in de periode 1997-2000, dat wordt vastgelegd in het nieuwe Kunstenplan van de staatsse cretaris voor cultuur. In een later stadium adviseert de raad nog over de concrete in houd van het nieuwe Kun stenplan. De opstelling daar van bevindt zich thans in de aanloopfase. Het onderwijs moet meer met musea, cen tra voor kunstuitleen en kun stenaars samenwerken, meent de raad. Hij ziet daar in ook een mogelijkheid om kunstenaars aan meer werk te helpen. Om het aantal kunststudenten te verminde ren en daardoor hun kansen op de arbeidsmarkt te verbe teren, dient volgens de raad het lesaanbod te worden ver beterd en moeten er hogere eisen aan de studenten wor den gesteld. ;E ld nes RECENSIE MONICA SCHIKS itthaus Passion van J.S. Bach door Chr itorium Vereniging en jongenskoor Ex io Begeleiding: Randstedelijk Bege- 'gsorkest Muzikale leiding: Wim de Gehoord: 13/4. Stadsgehoorzaal, Lei- steeds is er die twijfel. Is •plaudiseren wel gepast? Voor el mensen is het bijwonen m Bachs Matthaus Passion |n godsdienstoefening die in jrzonken stilte dient te 'eindi- n. Aan de andere kant wil en ook zijn bewondering ui- n voor degenen die zo'n uit voering tot een belevenis ma ken. De tot de nok gevulde Stadsgehoorzaal wist het ap plaus dan ook in te houden tot dat Wim de Ru zijn stokje had neergelegd. Ex Animo had zich weer van zijn beste kant laten horen. Van de 'klagende dochters' aan het begin tot het uiteindelijke 'neer zitten in tranen' was er geen misklank te horen. Vooral het verschil in uitdrukking was frappant: licht verend in 'Ja nicht auf das Fest' en fel in de opgewonden volksmenigte. Tweemaal dezelfde melodie in 'O Haupt..', maar wat een ver andering van stemming! Het ge weldige crescendo in 'Wahr- lich..' leek op een bijbelse stem die uit de hemel neerdaalde en miste zijn effect niet. Het koor was overal in de zaal voortreffelijk te volgen. Voor de solisten ging dit niet helemaal op. Waren de solisten te zwak van stem of hielp de zo geroem de akoestiek van de zaal het or kest een handje teveel? De alt Rita Dams met haar lichte stem en romantisch vi brato leed aan een soort inge bouwde traagheid. Wim de Ru voorkwam gelukkig het ver zanden van de aria 'Können Tranen meiiier Wangen'. Zowel de bas Gerd Fussi als de tenor Nicolas Mansfield misten regel matig overtuigingskracht of sternkracht. Een verassing vond ik 'Buss und Reu' van de so praan Lenie van den Heuvel. Een stem en een voordracht die tot luisteren dwong, zodat ook een ritmische verwarring niet verborgen bleef in een latere aria. Voor Joep Bröcheler in de Christusrol was het geen enkel probleem om gehoord te wor den. Met zijn diep galmend timbre zong hij een grootse par tij. De meeste lof echter ver podium te moeten betreden na iemand met zo'n vijftien jaar er varing. Hackelen John Fealey weet wat hem te doen staat. Hij is grappig en lang aan het woord. De MC legt eerst het begrip stand-up come dy uit aan het onwetende Ne derlandse pfubliek. In het bij zonder het Engelse woord 'to hackle'. Hackelen is wat het pu bliek moet doen: het roepen, dwars door de act heen, van al les wat je maar wil. Fealey ver volgt met een scherpe analyse van wat hem is opgevallen in de Nederlandse cultuur, waarbij hij onze gewoontes voornamelijk afzet tegen de Engelse. Een schot in de roos, het publiek ge niet. Vooral de beschrijving van een Nederlander wiens fiets ge jat is, is hilarisch, evenals de verhandeling over de zakjes en de zelfbediening op de groen- tenafdeling van een grote Ne ro TO HIELCO KUIPERS derlandse supermarkt. Fealey speelt als geen ander in op de zaal die dan ook binnen de kortste keren met hem mee doet. Voor iedereen die een keer een echte stand-up comedy show wil meemaken zijn de ko mende twee dinsdagavonden in april nog zeer de moeite waard. De Droomfabriek, Oude Singel 56, Leiden. Aanvang: 21.00 uur. Entreeprijs: 10,--. Hondse klus in Pieterskerk de 48-jarige Kylian. De choreo graaf was ontroerd over de eer die hem te beurt viel. Staatsse cretaris Nuis prees de artistiek leider, die het NDT een faam heeft gegeven „zoals maar zel den in de dansgeschiedenis is voorgekomen." LEIDEN ERNA STRAATSMA Veertig herdershonden en een piepjong ballerinaatje treden morgen op in de Leidse Pieters kerk. Voor de Noordwijkse foto graaf Frank Dorren, die zichzelf de hondsmoeilijke opdracht heeft gegeven het gezelschap op de plaat vast te leggen. Het idee om eens 'iets met honden te doen' ontstond een paar jaar geleden. Het destijds met veel succes opgevoerde to neelstuk 'Going to the dogs' van Wim T. Schippers was geen in spiratiebron voor de fotograaf. Sterker nog, Dorren kent dat project - waarbij alle rollen wer den gespeeld door herdershon den - niet eens. „Nooit van ge hoord." Dorren, reclamefotograaf van beroep, is in zijn vrije tijd dol op ingewikkelde 'vrije projecten' die een hoop voorbereiding ver gen. De hondse klus is een daar een voorbeeld van. Dorrens vriendin en hondentrainster Nelly Booy is al weken bezig met een speciale training van de honden. „Want het bekende 'blijf-verhaal is natuurlijk es sentieel." De fotograaf is gecharmeerd van de combinatie van dreigen de, wolfachtige honden en een kwetsbaar jong danseresje. „Dat stukje agressie van die honden, een soort wolvenroedel eigen lijk, waar je wal teers tegenover stelt. De wisselwerking tussen die twee vind ik interessant. We hebben een meisje van vier uit gekozen die in een roze tutuutje een dansje maakt tussen de honden. De honden moeten rondom het meisje op de grond blijven liggen. Eén hond blijft staan om de agressie in de plaat nog wat te vergroten. Dan krijg je ook meteen een stuk actie in de foto." Via een advertentie in een re gionaal blad is hondentrainster Booy aan de benodigde model len gekomen. De belangstelling was overweldigend. Booy: „We hebben ongelooflijk veel reac ties gehad van enthousiaste ba zen. Misschien ook wel omdat de honden een 'stoomcursus' krijgen, een heropvoeding." De honden hebben hun cur sus gevolgd in de buitenlucht. De lessen verliepen voorspoe dig. ,,'t Is te doen," zegt Booy. „Herdershonden zijn veelzijdige dieren." Dorren: ,,'t Is onvoor stelbaar hoeveel ze in een paar weken leren." De onbekendheid met de Pie terskerk kan zaterdag echter roet in het eten gooien. Mis schien vliegen de herders elkaar van de zenuwen wel in de ha ren. De trainster: „Je moet je natuurlijk voorstellen dat zoveel volwassen honden bij elkaar nogal wat agressie oproept en dat hebben we geprobeerd er uit te trainen. De honden moe ten zaterdag toch zo'n ander half uur stil op de grond liggen. Ze zijn nog niet in de Pieters kerk geweest en moeten eerst wennen aan die ruimte. Er zal eerst dus wel sprake zijn van onwil. Ik begin daarom een uur voor het fotograferen met het inlopen van de honden." Dorren en Booy hebben on geveer twee uur de tijd voor de foto 'meisje met honden'. Niet lang, maar de honden èn het danseresje zullen het waar schijnlijk niet langer uithouden. „Het moet binnen die tijd luk ken, want dan heb ik mijn kruit verschoten. Dat heb je met le vend materiaal, dat gaat al heel snel bewegen. Efgenlijk is het een crime om te werken met kinderen en dieren, want die hebben al moeite met tien mi nuten stilzitten." BIOSCOPEN dient de evangelist John Vrede- veldt die zich hoe langer hoe meer overgaf aan zijn rol. Hij zong haast gedreven en zijn stem kreeg gaandeweg steeds meer gloed, waarbij hij terzijde werd gestaan door een voortref felijk gespeelde continuo bege leiding. Hoewel gedurende de lange, lange avond in het orkest wat rommeligheden voorkwamen, was het toch een plezier om ho ren hoe de diverse instrumenta listen hun beste beentje voor zetten. Het applaus wasdan ook alleszins verdiend. LEIDEN LIDO 1,2, 3,4 en STUDIO tel: 071- 124130/133210, Steenstraat 39. LIDO 1 Outbreak 16 jr.. dag. 18.45 en 21,15, vr, za, Paasdagen en woe ook 14.15. LIDO 2 101 Dalmatlërs al., vr, za, Paasdagen, woe 14.30. Legends of the Fall al„ dag. 18.45 en 21.15. LIDO 3 Time Cop al., dag. 18.45; vr, za, Paasdagen en woe ook 14.30. Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45. LIDO 4 Drop Zone 12jr..dag 19.00 en 21.15; vr, za, Paasdagen en woe ook 14.30. STUDIO Dumb and Dumber 12 jr.. dag 18 45, vr, za. Paasdagen en woe ook 14 .30. Forrest Gump al.. dag. 20.45 LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19. Stargateal dag 18 45 en 2115. Paasda gen ook 14.30. TRIANON tel: 071-123875. Breestraat 31. Nell do t/m zo, 19.30.21 45 Reality bites ma t/m woe. 19.30.21.45 KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwenkerk steeg 10. Amateur t/m za, di en woe 19.30, 21.45. Jourde Fête t/m za 20.00, 22.15 MonOncledi, 20.00, 22.15 Les Vacances de Monsieur Hulot woe, 20.00. 22.15. LVC tel: 071-146449. TroisCouleurs: Blue t/m za, 20.00. Dekaloog4 en 5 zo, 20.00 uur. Tweedelen uit de tien gebodenserie van Kieslowskc Eert uw vader en moeder en Gij zult niet do- FILMHUIS IISSE, Vivaldistraal 4, Lisse. tel: 02522-13458. The Snapper, di 18. ALPHEN AAN DEN RIJN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15