Zijmuren omgetoverd in lonkende gevels Cultuur&Kunst Rijnsburger Leenheer lid van verdienste Oud-Leiden 'Barbaarse Dans' mist affiniteit met Van Ostaijen REM-en the cure °p Torhout De Berini's hebben »een zijpaden nodig Werkloze artiesten aan het werk door Kunstwerk 'Cupido' verkoopt kaartjes tegen woekerprijzen rrafisch werk Miró in Schiedams Stedelijk WOENSDAG 29 MAART 1995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv.-chef jan rijsdam. 071 -356472 runsburg irene nieuwenhuuse Bakker Simon Leenheer uit Rijnsburg mag zich sinds gister avond 'lid van verdienste' van de Vereniging Oud Leiden noe men. Hij kreeg dit meegedeeld tijdens de jaarvergadering van de vereniging in de Leidse Lakenhal. Leenheer heeft deze onderscheiding, die tot nu toe slechts enkele malen is uitgereikt, gekregen voor zijn 'niet aflatende trouw' gedurende zijn vijftig jaar correspondentschap van de vereniging. De Leidse club maakt bij haar werkzaamheden na melijk gebruik van correspondenten uit het omringende ge bied van Leiden. Leenheer hield volgens de voorzitter van de Leidse vereni ging, P.F.j. Obbema, de 'spirit' er onder de Rijnsburgers altijd in. Ook schroomde hij nooit zowel de politiek als de burgerij enthousiast te maken voor de archeologie en de historie van Rijnsburg. ,,En als hij dat enthousiasme kon aanwakkeren met een zelfgebakken taart, dan was hij daar altijd voor te porren." Leenheer heeft in het verleden ook verschillende publikaties op zijn naam gezet. Jazz-Podiumprijs voor Jorrit Dijkstra amsterdam De Podiumprijs van de Stichting Jazz en Geïmpro- viseerde Muziek in Nederland (SJIN) is toegekend aan de saxo- I fonist en klarinettist Jorrit Dijkstra. De jury noemt Dijkstra (28) I een opmerkelijk instrumentalist, componist en groepsleider, die 0 openstaat voor een breed scala aan muziekstijlen zowel binnen i als buiten de jazz. Jorrit Dijkstra heeft sinds 1990 een eigen trio. Daarnaast speelt hij in tal van andere groepen. Sinds januari do- ceert hij voorts saxofoon aan de Hogeschool der Kunsten in Arn hem. Hij ontvangt de prijs, 5000 gulden, op 24 april in het Am sterdamse Bimhuis. Marcello Mastroianni terug op toneel iROMEDe Italiaanse acteur Marcello Mastroianni heeft op 71-ja- Urige leeftijd besloten terug te keren naar het theater omdat dit een 'verjongingselixer' is. De favoriete acteur van regisseur Felli- ni maakt eerst in de Franse Provence zijn werk aan de film Ach ter de wolken van de Duitse regisseur Wim Wenders. Daarna [gaat Mastroianni zich voorbereiden om in november in Venetië het podium terug te keren. Hij zal een onbekend werk van IFurio Bordon spelen, 'De Maantjes'. De acteur noemt het een Istuk met een cynische en wrede karakterising van de huidige (tijd: een 80-jarige man wordt zonder scrupules uit zijn woning igezet door zijn zoon, die het appartement nodig heeft. recensie wijnand zeilstfta fnondestraat 53a' van en door De Ben- i (Marjolein Meijers en Hans Kemeling) »ie Pieter van Empelen. Gezien; 28/3, puwburg, Leiden Aldaar nog te zien; vanavond. act van De. Berini's is ijzer- rk. Marjolein Meijers en ins Kemeling als Annie en Irry vormen een authentieke fee-eenheid van onmisken- ör Rotterdamse afkomst. An- i is een beetje een kenau met h hart van goud. Harry zit bij ar onder de plak. Alleen als er echt op aan komt, kan is deze goedmoedige sul van h afbijten. knnie is ditmaal een beetje haar doen. Ze is haar loopie ijt, want bij haar in de buurt mondestraat) zijn steeds er buitenlanders komen wo- n. Zelfs bij het winkeltje op jhoek is alles anders gewor- p: volop exotische produkten, ar een bos prei is er niet eens er bij. Vooral in de liedjes ko- in deze bespiegelingen in ivoudige maar doeltreffende ivoordingen aan bod. !>e Berini's brengen dus meer uitsluitend amusement. Op i integere manier geven ze Srukking aan de spanningen maatschappelijke tegenstel- jen in de volkswijken van de te steden. Het programma digt zelfs met een soort indi te oproep tot onderlinge soli- iteit met de multiculturele Erepenning van de Vereniging Oud-Leiden voor Stichting Tegen-BeekI leiden.jan rusdam De Stichting Tegen-Beeld, verantwoordelijk voor tiental len op muren aangebrachte gedichten in de stad Leiden, heeft gisteravond de erepenning en de daarbij behorende oorkonde van de Vereniging Oud-Leiden gekregen. De onderscheiding, uitgereikt aan voorzitter Hetty Leydek- kers, is de stichting toegekend omdat de muurteksten op een verfrissende wijze de aandacht vestigen op de veelal historische architectuur en de plekken waar zij aange bracht zijn een nieuwe extra betekenis geven. nen niet alleen op muren van monumenten, op mooie plekjes in de stad, maar ook op lokaties waar je het niet zou verwach ten: in een poort, op een bin nenplaats ergens achteraf of op de muur van een modern flat gebouw. Belangstellenden moeten dus een beetje opletten. Wie met een noodgang op weg is naar huis, school of werk zal veel tek sten missen. Maar wie zijn ogen de kost geeft merkt dat steeds meer gedichten in de stad ver schijnen, van verschillende dichters, uit alle tijden, in een wisselende typografie en letter typen, in allerlei kleuren en ver schillende talen. Zo is het ge dicht Lobelia, aangebracht op een muur tegenover de Lucas van Leydenschool, uitgevoerd in het blauw van de bloem, de tekst van de Franse dichter Apollinaire golft in verschillen de lettertypen en roodtinten over de muur van de Klooster poort en Frederik van Eedens gedicht 'De Waterlelie' staat in een geschilderde waterlelie op de muur van een flatgebouw in de Merenwijk. Voorzitter Obbema van Oud- Leiden noemde het opmerkelijk dat de erepenning nu eens niet gaat naar een persoon of instel ling die zich inzet voor de hand having of het herstel van de his torische binnenstad van Leiden, maar naar een groep mensen die iets moderns toevoegen en daarmee nog meer het eigen karakter van de stad benadruk ken. Volgens het juryrapport ge ven de verrassende en mooi aangebrachte teksten de vaak historische plekken wel een ze kere onaantastbaarheid die ze behoedt voor graffiti-spuitende voorbijgangers. Bovendien meent de jury dat de van ouds her internationale en literaire traditie van Leiden door dit ini tiatief op pregnante wijze wordt onderstreept. Opletten Het idee voor het project ont stond in het hoofd van Ben Walenkamp. Met Piet van Veen en Jan-Willem Bruins nam hij in januari 1993 het initiatief voor de oprichting van de Stichting Tegen-Beeld. Op dat moment was het eerste van de reeks ge dichten reeds verschenen, op de muur van Templum Salomo- nis aan de Kloksteeg. Een tekst van de Russische Marina Ivano- va Tsvetajeva: 'Mijn verzen ko men, zoals goede wijnen Nog weieens aan de beurt.' Over de gehele stad verspreid zijn inmiddels 26 gedichten vol tooid. De 27-ste is in de maak in de Zonneveldstraat. Ze verschij- Hetty Leydekkers van de actie Tegen-Beeld mocht gisteravond in stede lijk museum De Lakenhal de erepenning van de Vereniging Oud Leiden in ontvangst nemen. foto hielco kuipers Onder het pseudoniem I.K. Bonset, schreef Theo van Doesburg indertijd het gedicht 'Lobelia I'. Het staat in het kader van de actie Tegenbeeld op de muur van de Lucas van Leyden-school. Inmiddels sieren al heel wat gedichten de gevels van Leidse wanden. archieffoto hielco kuipers Belangstelling Het bestuur van de stichting Te gen-Beeld selecteert de lokaties en zoekt vervolgens naar een geschikte tekst. ,,Dat gebeurt heel nauwgezet," vertelt Hetty Leydekkers. ,,Moet er een lang of een kort gedicht op? Kiezen we voor een witte muur of een kleurvlak? Elke plek vraagt een zorgvuldige benadering. Het pakt ook weieens anders uit dan we dachten. Soms maken we een keuze en blijkt de lichtval ineens heel anders." ,,Dan maken we ter plekke een andere keuze", reageert Jan-Willem Bruins. Hij is de man die het werk uitvoert. „Het is nog niet voorgekomen dat het overnieuw moest omdat het niet beviel. Maar het komt wei eens voor dat je er met je kop niet bij bent en een letter ver geet of een woord fout schrijft. Dan moet dat gedeelte wel op nieuw." Over belangstelling heeft Bruins doorgaans niet te klagen. „Er zitten een paar jongens op de vuilniswagen die het hart stikke leuk vinden. Die gaan dan luid toeterend voorbij. En soms rijden er op een dag vijf verschillende politiewagens langs die even komen kijken." Ook toeristen tonen veel be langstelling voor het werk van Bruins. „Op de wand tegenover het Academiegebouw, aan de Nonnensteeg, heb ik een tekst geschilderd van de Zen-Boed dhist Basho. Er kwam toen ik bezig was een groep Japanners langs die vroegen of ik een cur sus Japanse kalligrafie had ge volgd. Ik zei: dit doe doe ik van daag voor het eerst. Voor ze doorliepen maakten ze allemaal een diepe buiging voor mij. Dat zijn leuke dingen." De Stichting Tegen-Beeld streeft er naar in het jaar 2000 100 (zij)muren van Leidse ge bouwen te hebben omgetoverd in lonkende gevels. Om dat aan tal te halen moeten jaarlijks 14 gedichten worden opgetekend. „We liggen aardig op schema," weet Bruins. Hij zegt het wel aardig te vinden dat de dichtre gels soms opduiken op plekken waar mensen ze niet verwach ten. „Eigenlijk zou er nooit een routebeschrijving moeten ko men, dan blijft het verrassings element aanwezig." Toch denkt de stichting al voorzichtig aan een boekje. „Als wij het zelf niet doen, doen anderen het," beseft Bruins. Voorzitter Obbema van Oud-Leiden zei gisteravond dat een subsidieaanvraag van de Stichting Tegen-Beeld door zijn vereniging met meer nog dan de gebruikelijke welwillendheid zou worden behandeld. *7 torhout/werchter anp buren. En dat alles binnen de act van dit hechte duo, zonder dubieuze boodschapperigheid. Er zit Annie iets dwars, en daarom wil ze extra aandacht van Harry die maar 't liefst in zijn schuurtje zit te klussen. Haar en zijn vakantieplannen 'Annie moet er nodig eens uit') vallen om verschillende rede nen in het water. Dat deel van de voorstelling komt helder over. Na de pauze gaat het pro gramma enigszins zwabberen. Om zonder vakantie toch wat meer spanning in hun relatie te brengen storten An en Har zich op spelletjes rond verboden avontuurtjes en slippertjes. Ze proberen daarmee even aan het vaste stramien van hun act te ontsnappen. Toch is deze toe voeging voor de voorstelling zelf helaas geen aanwinst. De spel letjes (met een knipoog naar 'De Minnaar' van Harold Pinter) lijken er toch te veel met de ha ren bijgesleept om het pro gramma avondvullend te krij gen. Kibbelend in een quasi-huiselijke sfeer zijn De Berini's op hun best. Kennelijk willen Marjolein Meijers en Hans Kemeling echter voorko men dat dit bekende uitgangs punt tot een gemakkelijke suc cesformule verwordt. Hoe be grijpelijk dat ook moge zijn, de zijpaden die zij nu al voorzich tig inslaan, missen vooralsnog echte overtuigingskracht. theater recensie susanne lammers Voorstelling: Barbaarse Dans. Gespeeld, gehamerd en gezaagd door Hein Pijnen burg (klarinetten en saxofoon), Ineke van Doorn (zang) en Paul van Utrecht(gitaar en banjo). Gezien: 28/3, LAK-theater, Lei- Van Ostaijen? 'Boem - Pauke- slag' is de eerste associatie. Niet voor Henk Pijnenburg. Zijn toonzetting van Van Ostaijens gedichten wordt beheerst door hout. Niet alleen zijn fraaie bas klarinet mag meedoen, ook ge wone blokken hout, bewerkt met hamers en een zaag, heeft hij in de partituur geschreven. Zij moeten de brug slaan van 'daagse geluiden' naar de stilte van de theaterzaal, maar wor den tevens ingezet om de licha melijke kracht te symboliseren. Het experiment is interessant, maar het snijdt, vrees ik, niet echt hout. De presentatie is so ber, ingetogen en uitermate smaakvol. De composities zijn al net zo braaf, helaas, want dat doet het geheel geen goed. Het zijn wat bleke illustraties bij de expressieve uitbarstingen van de dichter. De titel 'Barbaarse Dans' is voor deze voorstelling dan ook ronduit slecht gekozen. Slechts het wraklied is mij bij gebleven als spannend. Daarin klinkt iets van schrilheid door, iets van de onzegbare angst voor het wegglijden uit een we reld die op zijn kop is gaan torhout/werchter anp De organisatie van het Belgische dubbelfestival Torhout/Werchter heeft een groot deel van het programma rond. De groepen R.E.M. en The Cure vormen de twee belangrijkste blikvangers. Het festival, dat jaarlijks duizenden Nederlanders trekt, wordt op 1 juli in Tor hout en een dag later in Werchter gehouden. Andere groepen die optreden zijn ondermeer Therapy?, Off spring, Morphine en PJ Harvey. De voorverkoop van toegangskaar ten 70 gulden) is reeds begonnen. Op beide festivals is plaats voor ongeveer 17.500 n den haag anp De Stichting Music Hall voerde 'Barbaarse Dans' uit, gehamer en gebonk vol goede bedoelingen. foto pr/din and van der wal staan, die in de gekozen gedich- lijks aangesproken door de een vormige en monotone liederen. Accenten kan ze slechts leggen door zo nu en dan eens flink met de hamers te meppen, zo dat de splinters van het hout springen. Pijnenburgs basklari net en Van Utrechts banjo moe ten de mantra-achtige thema's en motieven opfleuren. Het ef- de gekozen gedich ten de hoofdrol speelt. Zangeres Ineke van Doorn, trekt de interpretatie het meest naar zich toe, de instrumenten hebben een ondersteunende rol. Zij heeft een erg lieve stem, waannee ze soms behoorlijk dweilt. De onder- en bovenkant van haar bereik worden nauwe- fect is mij een beetje te hypno tisch en te weinig Van Ostaijen. Akeliger is echter de loden ernst die als een deken over de voor stelling ligt. Aan het slot leest Van Doorn nog het bekende 'Al pejagerslied' voor, plat, zonder een sprankje humor. Paul van Ostaijen vraagt niet om goede bedoelingen, maar om affiniteit. Ruim tweederde van de arties ten en musici zonder werk, die in het seizoen 1993-1994 werk ervaring hebben opgedaan in een van de produkties van de Stichting Kunstwerk, heeft in middels werk. Dat blijkt uit een onderzoek van het regionaal be stuur Arbeidsvoorziening Gooi en Vechtstreek. De Stichting Kunstwerk is op gezet om werkloze acteurs en musici in produkties werkerva ring te laten opdoen, zodat zij een betere kans op de arbeids markt krijgen. Tot dit seizoen gebeurde dat vooral via eigen produkties van de stichting, zoals A Chorus Line, Kees de longen en Tonight. Van de ar tiesten en musici die aan deze produkties meededen, heeft driekwart nu werk. Van hen heeft 31 procent een volledige baan en de rest een deeltijd baan. Met het lopende seizoen is de werkwijze veranderd. Met vijf tien theaterproducenten zijn af spraken gemaakt dat een aantal werkzoekende artiesten in een produktie kan meedoen, waar bij gesubsidieerde werkerva ringsplaatsen worden toege voegd aan de oorspronkelijke cast. Daarmee wordt het argu ment van de producenten weg genomen dat de activiteiten van de Stichting Kunstwerk concur rentievervalsend zouden wer ken. In totaal gaat het dit jaar om negentig mensen. De stichting hoopt door deze nieuwe aanpak een nog beter resultaat te boe ken, omdat de artiesten sneller bij een bestaande werkgever in tegreren. Bent u geïnteresseerd in het Leidse en regionale erfgoed dan wordt u natuurlijk lid van OUD LEIDEN. U ontvangt in oktober het beroemde Leids Jaarboekje en u blijft op de hoogte door mededelingenblad, lezingen en execursies. Door 28,- over te maken op gironr. 175228 bent u lid van de Oud Leiden. Theaters ergeren zich groen en geel amsterdam gpd y £dam anp Zijn werkwijze is dóódsimpel. Hij stuurt zijn zoon naar een theater om het toegestane maximum voor één persoon aan toegangskaartjes kopen. Zoonlief let goed op wanneer de diensttijd van de kassier erop.zit en koopt ook bij de volgende dagkassiers het maximum. Of nog een staartje omdat er maar onlangs dan ook uiterst ongele gen. Volgens Ajax waren deze kaartjes gestolen en had Cupido ze niet mogen verkopen. Ook de rechter oordeelde dat hij niet te goeder trouw had gehandeld. Gevolg: een forse strop. „Ik wist absoluut niet dat ze waren ge stolen", verzekert de handelaar. Volgens hem krijgt dat muisje Stedelijk Museum in Schiedam biedt r het eerst in Nederland een over- tstentoonstelling van het grafisch werk 1 de Spaanse kunstenaar Joan Miró. De bsitie, die tot en met 28 mei duurt, toont bladen grafiek uit de periode 1930- jinleiding voor de Schiedamse expositie we invloed die Miró heeft gehad op de aerlandse kunstenaars van de Cobra-be ding in de jaren vijftig. Het Schiedamse Beum heeft een grote Cobra-collectie. 3i' de Miró-tentoonstelling is geput uit de Pitenschap van de kunstenaar, die thans „Grafiek kan evenveel schoonheid en waardigheid bezitten als een goed schilde rij". Deze uitspraak van de Catalaanse kun stenaar is in elk van de drie zalen van het museum terug te vinden. Uit- de expositie blijkt de fascinatie van Miró voor de ver schillende grafische technieken. Uit de ja ren dertig zijn op de tentoonstelling vooral zwart-wit etsen te zien. Later gaat Miró in zijn grafisch werk ook de kleuren gebruiken die uit zijn schilderijen bekend zijn. Miró wilde in zijn werk droombeelden en andere fantasieën onmiddellijk weergeven, zonder daarover na te denken. Het leidt vaak tot absurdistische beelden die een vro lijke indruk maken. Toch koos hij het zwart veelal als uitgangspunt, zoals uit zijn gra fiek, ook als die veelkeurig is, blijkt. Miró heeft zichzelf mogelijk niet voor niets eens als tragisch pessimist aangeduid. Met een kleine presentatie van Cobra kunstenaars wordt op de tentoonstelling verwezen naar de invloed die Miró op hen heeft gehad en die zij in gesprekken en ge schriften erkend hebben. Hierbij is werk opgenomen van onder anderen Corneille, Constant, Anton Rooskens, Karei Appel, Eu- gène Brands en Theo Wolvecamp. hij laadt de auto vol kennissen die bij het Amsterdams Uit Buro (AUB) in één klap zoveel mogelijk kaartjes meenemen. Vanuit een pand aan de Am sterdamse Linnaeuskade ver koopt 'meneer Cupido' zijn oogst vervolgens tegen woeker prijzen. Zolang hij op die ma nier geen gestolen waar aan biedt, is dat helaas niet straf baar, verzucht een woordvoer der van justitie. Uiterst gewiekst slaagde de voormalige koffieshophouder er tot voor kort in zich niet op ver boden terrein te begeven. Een kort geding van Ajax (hij doet ook aan sport) tegen de verkoop van 100 kaartjes voor de wed strijd tegen Hajduk Split kwam twee mensen bij Ajax de sleutel van de kaartjeskluis beheren. Cupido blijkt in elk geval een grote variatie aan trucs in huis te hebben. Zo kan het zijn dat hij zich telefonisch bij een thea ter aandient als vertegenwoor diger van een voetbalclub die twintig kaartjes nodig heeft of als organisator van een uitje voor een huwelijksfeest. Er is geen speld tussen te krijgen: als de kassadienst daar invliegt ligt dat natuurlijk niet aan hem, maar aan de kassiers. De telefoon rinkelt onophou delijk, want aan dergelijke dienstverlening blijkt overal in het land toch grote behoefte te bestaan. „Mijn klanten zijn bij voorbeeld mensen die geen zin hebben om een hele nacht in de rij te staan voor een kaartje voor Youp van 't Hek", legt Cupido uit. Als ze geen 175 gulden wil len betalen omdat de 'gewone' prijs 45 gulden bedraagt, wordt het contact gauw weer verbro ken. De Cupido-prijzen staan tevoren overigens nooit vast, maar variëren al naar gelang de belangstelling. Hoe groter de toeloop, hoe hoger de prijzen, daar komt het kort samengevat op neer. Er zijn echter genoeg mensen die daar helemaal niet mee zit ten. „Ik richt me op evenemen ten die zeker uitverkocht raken zoals de concerten van de Rol ling Stones, Prince, André Ha- zes en René Froger en optre dens van Paul de Leeuw en Van 't Hek. Dat soort kaartjes raak ik altijd allemaal kwijt." De Amsterdamse theaters er geren zich groen en geel aan de activiteiten van Cupido omdat hun goede naam zo te grabbel wordt gegooid. Ze onderzoeken momenteel of er juridische stappen mogelijk zijn. Er wordt onder meer gedacht aan wette lijke beperkingen op kaartver koop door tussenpersonen zoals die nu al in het buitenland van kracht zijn. Een simpele vermelding dp een kaartje als 'Doorverkoop te gen hogere prijzen verboden' zal zeker niet afdoende zijn, blijkt uit Cupido's reactie: „Ik adverteer als bemiddelingsbu reau en ben zo niet te pakken." Onder de belofte van geheim houding wil hij best vyat trucs voor de toekomst vertellen. Eén ervan kwam inmiddels in de openbaarheid en mag wel in de krant. Voor concerten van René Froger en Prince adverteerde hij met de toevoeging 'inclusief bus', zodat het lijkt of Cupido een reisje aanbiedt. Het spreekt vanzelf dat de concertbezoeker gewoon zelf voor vervoer moet zorgen. Toch blijkt Cupido niet hele maal gerust over de toekomst: „Ik verwacht wel dat het steeds moeilijker zal worden aan kaartjes te komen. Maar dan ga ik toch gewoon weer iets anders doen?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19