Volvo's en oude tradities bezwadderde lucht rond touw van Europarlement 's Nachts kan je geest aan het heksen slaan Buitenland [nhaalslag Franse werknemers -TERDAG 25 MAART 1995 Bovenmeester en rabbijn Abraham Pinter en zijn kinderen. foto cpd betsie van der meer kinderen spelen, jongens en meisjes gescheiden door een hoge afrastering. Pinter glim lacht: ,,Toen mijn vader deze school in 1942 stichtte, had hij zes kinderen. Kijk nu eens om u heen." In zijn benepen kantoortje in de Yesodey Hatorah School laat Pinter nog eenmaal zijn hand door de baard glijden. „Echt scheiding is in onze gemeen schap een gebod', als een huwe lijk niet wil lukken", legt hij uit. „Wij zijn niet zoals de katholie ken. Maar omdat huwelijken bij ons een rationele basis hebben, zijn echtscheidingen hier zeld zaam. Het echtscheidingsper centage in Stamford Hill is slechts vijf procent. In de libera le joodse wijken is dat cijfer 33 procent." kortdurend malversaties en tegenslagen Heksenverbrandingen lopen in Noord-Transvaal steeds verder uit de hand odse wijk Stamford Hill in Londen is een waar wonder RESPONDENT nieuwbouw van het Euro- lement in Brussel kwam de- [veek voor de vijfde maal in cessie in opspraak. Het .f^nelt van de tegenspoed en jversaties rond het gebouw, /kennelijk niet voor niets de Jlaam 'Gril der Goden' heeft. jerwijl het pand nog moest rijzen, werd al gesproken jr grootheidswaan en geld- feypilling. Vooraanstaande, ar- lecten spraken smalend over Isteuropese overheidsbouw- i met Ceausescu-allures'. Het ÏH d een 'beschamend ge- enk van België' aan Europa ioemd, 'een banaal specula- ;ebouw, onwaardig als huis- ting voor de Europese instel len en voor de democratie', jeer op keer werd de opleve- verschoven. En nog steeds [echts eenderde van het tota- Iomplex gereed. Vervolgens m begin vorig jaar een kri- rapport uit van de begro tingscommissie van het Euro parlement. Daarin viel te lezen hoe de eigen financieel contro leur om de tuin was geleid wat betreft de werkelijke kosten. Het kon allemaal net geen fraude of omkoperij worden genoemd, maar op z'n minst was er sprake van slordigheid. In weer een nieuwe episode bleek de lucht in het eerste op geleverde gedeelte ontoelaat baar slecht. Oorzaak: bouwma teriaal bevatte het kankerver wekkende formaldehyde. Daar is nu nog eens de beschuldiging bijgekomen dat negen Belgi sche bouwondernemers smeer geld hebben betaald om, letter lijk, hun steentje, aan het ge bouw te mogen bijdragen. In wiens zakken het geld is ge vloeid, is nog duister. „Tja, België is een wat inge wikkeld land", reageerde PvdA- Europarlementariër Piet Dan- kert gisteren onderkoeld op de ze voorlopig laatsteaantijging in de lange rij. Volgens Dankert kan 'Europa' in dit geval echter niets worden verweten. Het Eu roparlement 'least' het gebouw slechts van een conglomeraat van banken, verenigingen en ondernemingen, dat zich heeft verenigd in de Société Espace Léopold (SEL). Deze SEL dankt zijn naam aan de 19de-eeuwse, inmiddels voor de huisvesting van het Europarlement gesloop te Leopoldswijk in Brussel. Dankert: „De SEL zet de ge bouwen neer. Wij gaan als Eu roparlement niet over hun on deraannemers. Wij zijn geen ei genaar, totdat wij hebben afbe taald". Dat laatste wil het Euro parlement overigens versneld doen om de kosten volgens de huidige stand van zaken 2,1 miljard gulden zo veel moge lijk te drukken. Voor de derde fase van het gebouw, dat vol gend jaar zou moeten worden opgeleverd, doemen trouwens al nieuwe problemen op. De vraag is ditmaal wie de kosten van het bouwrijp maken van de grond moet dragen. Kosten: 300 miljoen gulden. iVaarom zouden we ophouden met acties nu |e zo lekker op weg zijn? Er kan nog veel meer it de bus komen." Vindt Louis Viannet, voor- ian van de nog steeds machtige, met de Fran- Communistische Partij verbonden vak- pndsfederatie CGT. Hij ventileerde zijn opavt- hg nadat de Renault-directie zich bereid had Stoond de werknemers dit jaar 4,5 procent lonsverhoging te geven. De situatie bij Renault is illustratief voor heel rankrijk. De werknemers hebben de afgelopen [ren de buikriem stevig moeten aanhalen. Nu p economie weer aantrekt en er presidents- :rkiezingen aankomen, willen ze in een in- ralslag het onderste uit de kan halen. Premier Balladur, die graag Frankrijks vol- :nde president wil worden, ging deze week zee keer door de knieën. Hij gaf toestemming )or de salarisverhoging bij Renault, waarvan 2 Franse Staat nog steeds de meerderheid be- t. Maar de arbeiders vinden dat niet genoeg. Ook op Corsica heerst sociale onrust. De nbtenaren op dit eiland hebben de afgelopen jf weken actie gevoerd voor een duurtetoe- slag. Ze sneden het de afgelopen week vrijwel af van de buitenwereld door het uitvaren van de veerboten te verhinderen. De vliegverbin ding viel ook uit. Dat kwam door acties bij de Franse binnenlandse luchtvaartmaatschappij Air Inter. Het personeel van Air Inter verzet zich tegen het voornemen om hun maatschap pij geheel te laten opgaan in Air France. Die sa mensmelting kost immers banen. Daarnaast zijn er acties bij de posterijen, het landelijk energiebedrijf EDF, de spoorwegen en in de verpleging. Afgelopen donderdag protes teerden in parijs ook nog eens 40.000 ouderen tegen de vermindering van hun koopkracht doordat het ziekenfonds lagere vergoedingen uitkeert. Premier Balladur heeft het er maar moeilijk mee. Presidentscampagnes zijn voor de Fran sen nu eenmaal aanleiding hun klachten te ui ten en 'gerechtigheid' te eisen. Bij Renault is Balladur gezwicht en dat maakt hem zeer kwetsbaar. Want anderen ruiken nu bloed. Bal- ladurs toegeven aan de Renault-werknemers sterkt anderen in de gedachte dat ook hun ei sen wel worden ingewilligd, als ze maar door zetten. :iDBgeland was eeuwenlang veilige haven voor jo- 3 die elders werden ver- gd. De meesten kwa- tn terecht in Noordwest- ge nden, waar welvaart en jinsplanning echter een, Dujils een rabbijn het om- >jesareef, 'na-oorlogse holo- kst' aanrichtten. Na de rlog telden de rabbijnen [ia een half miljoen zie- thans nog 300.000. En vrezen dat met elke ge- rade het aantal zal hal- II 'cn' u,!r is echter een burcht I weigert te vallen. Stam- u,d Hill, in Oost-Londen, 57®een der laatste joodse ito's van Europa. Meer I n 10.000 chassidische jo- vefi leven er nog in de tra pjes van de achttiende >udiflW. f^DEN CEES VAN ZWEEDEN je j«RESPONDENT ïgsp tano jg ingang Van de school igt een bordje: 'Wij geloven in wonderen: we vertrou- «i erop'. Een van die 'wonde- BL/i' is inderdaad Stamford Hill, lOostlondense wijk waar de ElDlool staat. Het is een wijk ider misdaad, zonder kran- zonder televisie, zonder ge- ken gezinnen. iet is ook een wijk waar wei- 'U*en zouden willen wonen. litenstaanders vragen mij penis hoe wij het hier uithou- 8?r)zegt Abraham Pinter, )fd van de Yesodey Hatorah .ooi. „Een leven zonder gs en sex en rock 'n roll is ir hen dodelijk saai. Maar de risen in Stamford Hill zijn in zondes geïnteresseerd." tamford Hill is het joodse [o van Londen. Voor wie, ko- nd uit het aangrenzende :kney, Stamford Hill binnen- pt, kan het contrast niet gro- zijn. Negers maken plaats ir chassidische joden, gemi- jkte Naomi Campbells wor- gepruikte mamma's, win- verruilen Bob Marley voor Isjer vlees. En alle auto's he iineens Volvo. o veel chassidische joden Schooljongetjes in Stamford Hill: pas huwbaar als zij bijbelkennis hebben. foto cpd betsie van der meer bezitten prehistorische Volvo Stationcars, dat Stamford Hill in Londen gewoon bekend staat als 'Volvo City'. „De Volvo Sta tioncar", legt een werknemer van de plaatselijke dealer uit, „is de enige auto waar de chassidi sche jood met zowel zijn hoed op als met zijn kinderschare in past." Hoewel zij nu gemotoriseerd door het leven gaan, is voor de ruim 10.000 chassidische joden in het getto het leven in veel an dere opzichten stil blijven staan. Kranten worden niet gelezen, zelfs de 'Jewish Chronicle' niet, en op de televisie rust een ta boe. „Een televisietoestel is het spirituele equivalent van een riool in je woonkamer," scham pert Yaakpv Wise, een PR-agent. „De bijbel zegt dat wat je met je ogen ziet en met je oren hoort, je hart beïnvloedt." Abraham Pinter, de boven meester en rabbijn, onder schrijft die stelling. „Misschien is_televisie soms informatief, maar waar trek je de grens?" zegt hij. „Wij iZijhJinjdC allen martelaren. Sommigen van ons zijn niet sterk genoeg om de te levisie uit te zetten als het jour naal eindigt en de harde porno begint. Daarom is het beter he lemaal geen televisie te heb ben." Een stokoude boekhandelaar, gevraagd of hij boeken verkoopt over de historie van het getto, zegt kortaf: „Voor onze geschie denis moet u in Duitsland zijn!" Maar in werkelijkheid liggen de wortels van de chassidische gemeenschap in Stamford Hill vooral in Oost-Europa. Enge land was voor joden sedert 1492, het jaar waarin Spanje zijn joodse bevolking uitwees, altijd het 'beloofde land' ge weest. En toen aan het einde van de negentiende eeuw de pogroms in Oost-Europa be gonnen, was voor veel joden Londen nog steeds de voor de hand liggende bestemming. De meeste joden streken neer waar zij voet aan wal zetten, in de buurt van Whitechapel bij Tower Bridge. In Engeland trof fen zij minder anti-semitisme aan dan in Oost-Europa, maar helemaal,veilig was ook de East End niet. Met name een serie gruwelijke moorden in White chapel leidde aan het einde van de vorige eeuw tot een groot aantal aanvallen op de joodse bevolking. Hoewel Jack the Ripper vol gens sommigen een lid van het koningshuis was, meenden veel oorspronkelijke wijkbewoners dat hij een joodse slager moest zijn. Alle moorden, zo was de gedachte, waren gepleegd op joodse feestdagen. Ondanks de opleving van het anti-semitisme bleef Londen echter voor de joden oneindig veel veiliger dan het Europese continent. Terwijl Hitier aan stalten maakte om zijn haken kruis over Europa te leggen, re kenden in Londen de anti-fas cisten definitief af met Oswald Mosley's zwarthemden. Meer dan 300.000 mensen blokkeer den op 6 oktober 1936 een fas cistische optocht in Cable Street. Deze overwinning in de 'Battle of Cable Street' was voor vele tienduizenden joden elders in Europa een teken om op nieuw af te koersen op de Britse kusten. Anno 1995 is een gedenkplaat op de hoek van Cable Street en Royal Mint Street al wat herin nert aan de veldslag die hier plaats vond. De meeste joden hebben Whitechapel verlaten, en de East End is nu islamitisch. De synagogen zijn er nog, maar sommige staan letterlijk in de schaduw van de moskee. Na de oorlog waaierde de joodse bevolking van de East End uit naar de welvarende wij ken van Noordwest-Londen, waar nu vrijwel alle liberale jo den wonen. Een kleinere, veel orthodoxere groep streek echter neer in Stamford Hill. In de liberale joodse wijken is het geloof aangevreten door de tand des tijds, zo zeer dat het voortbestaan van de gemeen schap nu in gevaar is. Het was de opperrabbijn zelf die de noodklok luidde. In een boek met de titel Zullen we nog jood se kleinkinderen hebben? schreef Dr. Sacks dat joden nu 'sneller aan het verdwijnen zijn dan enige andere belangrijke gemeenschap sinds de Tien Verloren Stammen'. Een andere rabbijn laakte het lage kindertal en de toenemen de neiging van joden om niet- joden te trouwen, zodat de joodse gemeenschap iedere ge neratie halveert. Hij zei: „Wat Adolf Hitler niet voor elkaar kreeg, bewerkstelligen de joden nu zelf. Wij zijn in Londen ge tuige van de naoorlogse holo caust, aangericht door onszelf." De chassidische joden in Stamford Hill gaan er prat op nog immer elk van de 613 gebo den na te leven, zoals hun voor ouders in Oost-Europa eeuwen geleden. De tand des tijds heeft in Vol vo City geen littekens achterge laten; waar de liberale gemeen schap in gevaar is, is het getto tegen de tijdgeest in gegroeid. Rabbijn Pinter: „De meeste ge zinnen hier hebben zeven kin deren, die altijd met andere jo den trouwen. Daardoor is Stam ford Hill alleen maar uitgedijd. Er staan hier nu meer synago gen dan in de rest van het land bij elkaar." Terwijl hij door zijn school beent, vervolgt Pinter: „Deze school was hier dertig jaar gele den een van de drie joodse scholen. Nu zijn er 25 scholen." De bovenmeester gebaart werktuiglijk naar het kale schoolplein, waar honderden PIETERSBURG RUNA HELLINGA CORRESPONDENT Tawi Matlabane weet dat ze nooit meer naar huis kan. Ze mag blij zijn dat ze met rust wordt gelaten op het kleine stukje land achter het politiebu reau van Acornhoek, dat ze voor veel geld huurt van het plaatse lijke stamhoofd. En ze mag bid den dat in de buurt geen koeien omkomen of kinderen door de bliksem worden geraakt. Want Tawi Matlabane is een heks. Dat geloofden in elk geval de bewoners van Buffelshoek, die haar en haar familie in 1992 het dorp uitjoegen. Ze zou met tovenarij een kind hebben om gebracht. Tawi mag blij zijn, dat ze nog leeft. In 1994 werden 79 mensen in de Noord-Transvaal, Zuid-Afrika's noordelijkste pro vincie, slachtoffer van heksen verbrandingen. Een kind hoort niet te sterven, een koe wordt niet zomaar ziek en iemand wordt niet zomaar door bliksem getroffen. Voor ie der ongeluk is iemand verant woordelijk. Dat geloven niet al leen de inwoners van Noord- Transvaal, dat geloven mensen in heel Zuid-Afrika. Toverkracht en hekserij zijn een dagelijkse realiteit, en heksenverdrijvingen ook. Maar in Noord-Transvaal gaat het er feller aan toe dan el ders. Achter het politiebureau in Acornhoek staan tussen kleine veldjes maïs zo'n twintig zelfge bouwde hutjes en huizen. Het zou een gewoon Afrikaans dorp kunnen zijn, ware het niet dat de inwoners uit alle delen van Noord-Transvaal bijeen zijn ge bracht en dat ze allemaal, net als Tawi, aan een gewelddadige dood zijn ontsnapt. Molowela moest Green Valley verlaten, nadat de dood van een van haar twee pleegzoons. Zijn broer Barabara beschuldigde haar van hekserij. „Ik ben een keer teruggegaan, want mijn kinderen en kleinkinderen wo nen nog in Green Valley. Toen ben ik door eën menigte jonge ren geslagen en mishandeld." Ze wist te ontkomen, maar het streekziekenhuis weigerde haar te behandelen. De jongeren die haar hadden mishandeld, wa ren ANC-activisten en de ver pleging vreesde wraak van de Tawi Matlabane en Molowela zijn aan de dood ontsnapt en slijten nu hun dagen achter het politiebureau van Acornhoek. foto cpd 'kameraden'. In het geval van Moloweia, en zeker in dat van Tawi Matlabane, is twijfelachtig inderdaad uit hun dorpen' zijn verbannen omdat de andere be woners bang waren voor hek serij. De familie Matlabane had kort tevoren een nieuw huis ge bouwd. Tawi denkt dat jaloezie de belangrijkste drijfveer was van de actie tegen hen. Hun huis is inmiddels gedemon teerd: buren hebben het golf platen dak, de ramen en deuren gebruikt ter verfraaiing van hun eigen woning. „Toen we werden beschul digd, heeft mijn man 3.000 rand (1.500 gulden) verzameld om naar een sangoma te gaan, een toverdokter die kon uitzoeken wie verantwoordelijk was voor de dood van het kind. Maar dat lieten ze niet toe. We hebben geen enkele mogelijkheid gehad ons te verweren", vertelt T^wi. Veel overlevenden van hek senjachten zeggen dat jaloezie belangrijk tot hun noodlot heeft bijgedragen. Het zijn opvallend vaak de rijkeren uit het dorp die het slachtoffer worden van hek senjacht. Toch is die verklaring alleen te simpel. Want het ge loof in tovenaars en heksen is inderdaad diep verankerd in de bevolking. Zegt hoogleraar strafrecht Johannes van den Heever van de Turfloop Univer siteit. Hij wijst erop dat dat en kele eeuwen geleden in Europa niet anders was. „Op het platteland gelooft vrijwel iedereen aan tover kracht", zegt Van den Heever, die zich sinds een jaar of tien verdiept in het probleem en de juridische consequenties. „Die toverkracht kan positief of ne gatief worden gebruikt. Een sangoma beschikt over positie ve krachten. Maar iedereen kan, zonder het te weten, zijn beze ten van een slechte geest, die 's nachts, als je slaapt, opstijgt en elders kwaad veroorzaakt." De beschuldiging van hekserij hangt dus boven een ieders hoofd. Als een sangoma iemand aanwijst, geeft die zijn schuld vaak toe, ook al is hij zich van geen kwaad bewust. Want wie weet wat er 's nachts tijdens zijn dromen gebeurt? Van den Hee ver: „Ik weet van een sangoma die in zijn werpbotjes las dat hijzelf de heks moest zijn. Hij heeft dat gezegd en is vervol gens doodgeslagen en ver brand." Het aantal heksenverbrandin gen is in Noord-Transvaal de laatste tien jaar sterk toegeno men. En alle inspanningen van politie en justitie ten spijt, lijkt het alleen maar erger te wor den. Politieman M.J. Makgoba uit Acornhoek heeft daarvoor wel een verklaring: „De oude gebruiken worden niet meer ge respecteerd. Als vroeger sprake was van hekserij, werd eerst een sangoma ingeschakeld die een val voor de heks zette. Was de heks betrapt, dan bepaalde het dorpshoofd de straf. Dat kon, afhankelijk van wat iemand had gedaan, variëren van een gift in vee tot verdrijving uit het dorp, of de dood. Maar tegenwoordig hebben de dorpshoofden niet meer zoveel invloed en luiste ren de jonge mensen niet meer naar de ouderen. Ze bedenken zelf een straf'. Van den Heever onderschrijft dat. De hoogleraar werd on langs benoemd in een rege ringscommissie die het hek- serijyraagstuk moet aanpakken. Maar een echte oplossing ziet hij niet. Strafrechtelijk is er niet veel mogelijk. Geloof in hekserij geldt zelfs als verzachtende om standigheid bij heel wat moord zaken. Een enkel geval van ja loezie daargelaten, geloven veel mensen trouwens oprecht dat ze iets goeds hebben gedaan als ze een heks hebben verbrand. Van den Heever: „Het zijn vaak gerespecteerde leden van de dorpsgemeenschap die wegens heksenmoord voor de recht bank komen. Ze worden ge-' steund door het hele dorp. Een zware straf wordt door die men sen gewoon niet begrepen en verandert ook niets aan het pro bleem". Alleen beter onderwijs en voorlichting kunnen soelaas bieden. Maar dat wordt een zeer lange weg, want het geloof in heksen en tovenarij is niet al leen iets van ongeletterde boe ren. Politieman Makgoba is er ook van overtuigd dat bliksem het werk van slechte geesten is. Van den Heever: „Op exa- mendagen verschijnen mijn studenten vaak met hemden met lange mouwen, om te ver bergen dat ze bij een sangoma zijn geweest die medicijn in hun huid heeft gewreven opdat ze slagen. Ik heb ooit een on derzoek onder zwarte studenten medicijnen gedaan. Zelfs van hen was tachtig procent ervan overtuigd dat toverkracht be staat. Reken er dus maar op dat dat onder onderwijzers niet an ders is".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7