Schieten met kogels en scherpe dialogen itanfl flf I Film Marlon Brando danst voor het laatst in Parijs Sky diver Wesly Snipes zoekt het hogerop in thriller Drop Zone WOENSDAG 22 MAART 1995 FILMS LEIDEN Generation X in 'Reality Bites' BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 Bullets over Broadway 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 2 Hoogste Tijd 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 3 The Shawshank Redemption 16 j., dag. 18.45,21.30, dovrmadiook 13, 15.45 ALFA 4 Quiz Show 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Pulp Fiction 16 j. dag 16, 20, do vr ma di ook 13 ALHAMBRA 2 Forrest Gump 12 j., dag. 20.30, do vr madiook 13.15, 16.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 DropZone 16 j., dag. 13.15, lb, 19.15, 22 CINERAMA 2 Heavenly Creatures 16 j., dag, 13.15, 16. 19.15,22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Legends of the Fall 12 j. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 2 Interview with the Vampire 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CORALINEtel. 6236615 Les Silences du Palais 16 j., dag. 13.45, 16.30, 22, zo ook 11 Death and the Maiden 16 j., dag. 19.30 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Heavenly Creatures 16 j., dag. 14, 16.30, 19.30, 22.15, zo ook 11 CINECENTER-PIERROT Six jours, six nuits 16 j., dag. 14, 16.30, 22, zo ook 11 Caro Diario 16 j., dag. 19.45 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Pas trés catholique 16 j., dag. 14, 16.30, 19.30, 22.15 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Dumb And Dumber dag. 19.15, 21.45, za zo wo ook 13, 15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Pulp Fiction 16 j., dag. 19.45 CINEMA OSCAR tel. 5475175 Pulp Fiction 16 j., vr za 20.30 Mina Tannebaum ma di 20.30 CITY 1 tel 6234579 Dumb And Dumber dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Leon 16]., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 3 Timecop 16 j., dag 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Terminal Velocity 12 j., dag 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 5 The Lion King dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15, 16 CITY 6 The River Wild 12 j dag. 13,15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 Star Trek Generations dag. 13:15, 16, 18.45,21.30 DESMET tel. 6273434 The Kingdom 16 j., Deel 1-. dag. (beh za) 19.30, za 19; Deel 2 dag. (beh za) 22, za 21.30 J'ai Pas Sommeil 16 j., dag. 21 TroisCouleurs: Rouge 16j.,dot/mza 19, zo 14.15 Trois Couleurs: Bleu 16 j., zo en ma 19 TroisCouleurs: Blanc 16 j., dien wo 19 KRITERION 1 tel. 6231708 Oblomov 16 j za zo 15 Once were Warriors 16 jdag. 20.15 en 22.15 (beh di) Four Weddings and a Funeral dag. 18, za zoook 13 KRITERION 2 Burnt by the Sun 16j.,za zo 14 Heartburn 16 j.ma 19.30 Through the Olive-Trees 16 j., dag. 19 45, 21.45 (ma met 19 45) Priscilla 16 j., dag. 17.30 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Pulp Fiction 16 j.. dag 19, 21.45, zo ook 13.30, vrzaook00.15 THE MOVIES 2 Heavenly Creatures 16 j.dag. 17.30, 19.30, 22, zo ook 13.30, 15.30 THE MOVIES 3 Burnt by the Sun 16 j., dag. 19, zo ook 13.45 Quiz Show 16 jdag. 16.30, 22 THE MOVIES 4 1000 Rosen 16 j. dag. 17 Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 17.45 What's eating Gilbert Grape? 12 j., dag20, zoook 15 Reservoir Dogs 16 j., dag 22.15 RIALTO 1 tel. 6623488 Tango Argentino 16 j., dag. 18, 22.15 Les Silences du Palais 16 j., dag. 19.45 RIALTO 2 Bandit Queen 16 j., dag. 18 Vive I'Amour 16 j dag. 20.30, zo ook 15.15 Venus in Furs 16 j dag. 23 Rebels of the Neon God 16 j., zo 13.15 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Just Cause 16].. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 Walt Disney's Film Crèche-festival za 9.30 tot 12 TUSCHINSKI 2 Bullets over Broadway 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 TUSCHINSKI 3 Nell dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Hoogste Tijd 16]., dag. 18.45, 21.30, dovrmadiook 13.15, 16 TUSCHINSKI 5 The Shawshank Redemption 16 dag. 13. 15.45, 18 30,21.15 TUSCHINSKI 6 Disclosure 12 j dag. 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINKSKI RIKSBIOSCOOP I Love Trouble dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel 6237460 Bullets over Broadway 16]., dag. 15, 18. 20. 22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Weergaloos ensemblespel in Woody Allen 's Bullets over Broadway NIEUW OP VIDEO LUCKY LUKE De spookstad/Nitroglycerine e.a. Sony Music 19.95 Het Wilde Westen met een ferme knip oog. Wellicht is dat de beste omschrij ving voor de avonturen van Lucky Luke, de man die sneller schiet dan zijn scha duw. Er is vrijwel geen na-oorlogse gene ratie waar ook ter wereld, die geen ken nis heeft kunnen nemen van het fraaie stripwerk van Morris en Goscinny Lucky Luke werd wereldberoemd toen dit duo nauw ging samenwerken. Dat was in 1955, negen jaar na de 'geboorte' van de unieke cowboy. De verhalen van Lucky Luke. Billy the Kid, Calamity Ja ne, de gebroeders Dalton en natuurlijk Rataplan, de volkomen maffe hond, werden in dertig talen vertaald en inmid dels zijn meer dan 200 miljoen boeken verkocht. Lonesome Cowboy Lucky Luke is er nu ook op video. Voorlopig liggen er vijf banden in de winkels met steeds twee avonturen, Nederlands ingespro ken door onder anderen Gerard Cox, Coen Flink en Jules Croiset. RAIN MAN Mega Collection Warner HomeVideo 29,95 Warner Home breidt de fr.i Collection'gestaag uit. Met zonder meer tot de klassi. toekomst gerekend mogen Man is er daarvan een. De l mag dan in de pocket 'Be l tijden'pasgenoemd woi i i ciale bijlage als een film i. allerbeste behoort, t n die daar anders over de nk Het psychologische dr broers met in de hoofdrol fman en Tom Cruise Fr Voor beste film van rio, beste acteur (Hoffman) gie (Barry Levinson) f' n van Warner Home vc in Steven Spielbergs Empii en Bonnie Clyde kers zijn. die gelijktijd^ i Dianne Wiest en John Cusack in Bullets over Broadway. Het moet wel heel raar lopen, wil Dianne Wiest volgende week maandag niet (opnieuw) met een Oscar onder haar arm het Dorothy Chandler Pavillion in Beverly Hills ver laten. Zij is namelijk letterlijk en figuurlijk de ster, de ab solute vedette in Bullets over Broadway, de nieuwste film van Woody Allen. Een film die zeven Oscar-nomainaties kreeg, waarvan twee voor Woody Allen zelf (regie en sce nario) en maar liefst drie voor de beste bijrollen, onder wie dus Dianne Wiest, die ooit al eerder een Oscar kreeg voor haar optreden in Hannah and her Sisters. FILM RECENSIE Bullets o Voor Wiest is het de vijfde keer dat ze meedoet in een film van Allen. Op zich niets bijzonders, want Allen houdt ervan om met vaste mensen te werken. Vooral achter de camera kom je bij hem steeds dezelfde namen te gen. Mensen die perfect op el kaar zijn ingespeeld en die we ten hoe je met Woody Allen moet omgaan. Maar alles valt of staat natuurlijk met de grote meester zelf, de man die tekent voor het verhaal, de ideeën, de regie en vaak ook de hoofdrol. In Bullets over Broadway doet hij dat (helaas) niet, maar in hoofdrolspeler John Cusack, hoor je regelmatig de stem van Woody Allen doorklinken. Cusack speelt de rol van de idealistische toneelschrijver Da vid, die zijn eigen stuk wil regis seren op Broadway. Hij vindt een producent die connecties heeft met maffiabaas Nick Va- lenti, die wel geld in de produk- tie wil steken, mits Olive, zijn liefje, een van de hoofdrollen krijgt. Hoewel het tegen zijn principes ingaat, blijft David weinig keus, zoals hij ook daar na steeds nieuwe concessies moet doen om zijn eigen stuk de baas te blijven. Olive blijkt een verwend nest, dat voor geen meter kan acte ren, maar ook de rest van de cast stelt zo zijn specifieke ei sen. Met name Helen (Dianne Wiest) manifesteert zich als een ster met veel allures. Zij weet de jonge schrijver met haar vleie rijen en getortel volledig in te palmen. En op de achtergrond krijgt ook Cheech, de bodygu ard van gangster-girl Olive, steeds meer invloed. Hij komt, als een soort ghost-writer, steeds met de juiste suggesties voor verbeteringen en het eind van het liedje is dat David zijn stuk praktisch herschreven heeft wanneer het eindelijk in première gaat. Allen zorgt in Bullets over Broadway voor prachtige ensce neringen en een perfecte sfeer tekening. De film speelt in de roaring twenties in een mileu van gangsters, revuehallen en oude Broadwaytheaters, fraaie kostuums, mooie oude auto's en welgekozen muziek. Zo we ten we al snel dat er bij de mu ziek van Up a lazy river iemand neergeknald gaat worden aan de waterkant. De teksten en dialogen zijn spits en humoris tisch, typisch Woody Allen, met soms dat bekende zeikerige on dertoontje. Natuurlijk levert hij impliciet stevige kritiek op de manier waarop toneelstukken (en films) tot stand komen: van het ene compromis naar het an dere, waarbij de schrijver zich steeds meer geprostitueerd voelt. David kan 's nachts niet slapen van zijn 'pact met de duivel' (maffiabaas Viterelli), maar moet steeds meer van zijn illusies en goede voornemens laten varen, wil hij niet voor al tijd een koffieshop-schrijver blijven. De kracht van de film is de excellente cast met Dianne Wiest als dynamisch middel punt en daaromheen Jennifer Teal als Olive, en Chazz Palmin- teri als haar bodyguard Cheech (beide ook genomineerd voor een Oscar). Maar ook de overige rollen zijn sterk bezet. Buiten de rol van John Cusack als de schrijver David is er eigenlijk geen echte hoofdrol in Bullets over Broadway. Het is een bonte verzameling van bijrollen die door hun geweldige ensemble- spel de film tot een buitenge woon prettige belevenis maken. Zeven Oscar-nominaties van mij mogen ze allemaal wor den gehonoreerd. STING Summoner's Travels/Live PolyGram Video 39,95 Ten Summoner's Tales is in de ogen van vele fans een van de allerbeste albums, die Sting ooit maakte. Deze video is de weerslag van een concert dat hij in Oslo gaf in het kader van de promotietour voor die CD. Dat is inmiddels twee jaar geleden, maar het duurt nu eenmaal al tijd even. voordat dergelijke banden te koop worden aangeboden. Een mixture van oud en nieuw en een paar songs van The Police vormen de basis voor deze vierde tape van Sting. Inmiddels is er ook een vijfde met verzameling van zijn grootste hits. Field of Gold. heet die zeer toepasselijk. STEPHEN KING'S STEPEN KING The Stand (2 tapes) Warner Home Video 49,95 Persoonlijk ben ik geen Ik il •.■lil hel genre, m.i.ii .V l ning Stephen King ziju n.iuw.-li|i u len. Elk nieuw boek vliegt de wnW'-l en de echte freak he> 11 •■l ip..!' nacht over vooreen film up IV. Stand vs de riiuw i interesse It en Tommykn>>< Let ;(i«r films die nu ook in de winkel lig ;en) naar de kroon zal steken T i voor de echte 'doorzitter' Le l ..i nuten duurt het gruwelijk» i k mi ,t beeld dat King schept. Een <M- i griepvirus ontsnap per one luk mi e militair laboi.iL bevolking wordt i i meesterwerk waarin d'" i in sche momenten de '.trim in-., i en kwaad bij voorbeeld oml<-r .-J- venden een perfecte afwisseling t men met huiveringwekkend FILM RECENSIE HENK MAURITS Drop Zone. Te zien Lido, Leiden; Euro, Al phen; Odeon, Den Haag Na de parachutesprongen van Charlie Sheen en Nastassia Kinski in Terminal Velocity, kunnen we deze week in de bio scoop genieten van de vrije val van Wesley Snipes in Drop Zone Skydiven heet de sport die in deze film centraal staat en waarin mensen zich uit een vliegtuig laten vallen om in on geveer 1 minuut tijd en met een snelheid van circa driehonderd kilometer per uur wat leuke oe feningen te doen voordat de pa rachute opengaat. Regisseur John Badham raakte gefasci neerd door deze curieuze vorm van 'aerobics' en bouwde er een onderhoudende thriller om- lieen. De 'drop zone' is het afgeka- derde gebied waarbinnen skydi- vers hun bloedstollende kunst jes in de lucht mogen vertonen. In Drop Zone is dat een plek in Florida, waar politieman Pete Nessip (Wesley Snipes) terecht komt nadat hij getuige is ge weest van de dropping van een ontvoerde gevangene uit een Boeing 747. Samen met zijn broer was hij verantwoordelijk voor de begeleiding van de man, een waardevolle compu terexpert, totdat een bende zich op 10 kilometer hoogte over hem ontfermde en vervolgens op nogal ongebruikelijke wijze het vliegtuig verliet. Nessip's broer komt hierbij om het leven en zelf wordt hij tijdelijk op non-actief gezet. Maar hij gaat desondanks op onderzoek uit en belandt in een gesloten wereldje van stoere jongens en meiden, die kicken op gevaar. Niks mooiers dan eefi val in de vrije ruimte en dan zo laat mogelijk je parachute opentrekken, zo lijkt het. In Jes sie Crossman (Yancy Butler), de leidster van een skydiving school, vindt hij na wat verwik kelingen een bondgenote die het met hem opneemt tegen het criminele team van Ty Moncrief (Gary Busy). Spectaculaire scene in Drop Zone Nessip moet zelf ook de lucht in wil hij de boeven echt leren kennen. Erj dus zien we hem al gauw zweven boven een skydi ving-simulator om vervolgens opgenomen te worden in het stuntteam van Jessie Crossman, dat zich voorbereidt op de na tionale kampioenschappen sky diven in Washington. Daar ein digt ook de film met een specta culaire finale, maar niet nadat er links en rechts wat doden zijn gevallen en Snipes, zoals dat hoort in Hollywood, het recht heeft laten zegevieren. Voor Snipes was het niet de eerste keer dat hij de lucht in ging. Hij hing al eens aan het wiel van een vliegtuig in Passen ger 57. maar dat was kinderspel vergeleken bij zijn luchtavontu- ren in Drop Zone. Avonturen waarvoor hij, net als zijn tegen speelster Yancy Butler, eerst daadwerkelijk moest leren sky diven. Dat was voor regisseur John Badham een voorwaarde omdat hij een zo realistisch mo gelijk beeld wilde geven van de ze spectaculare luchtsport. Daar is hij zonder meer in geslaagd, DropZone is de beste promotie film voor skydiven die ik ooit heb gezien. Maar daarmee is het nog geen echt geslaagde thriller ge worden. Daarvoor zitten er te veel gaten en onwaarschijnlijk heden in het scenario. Alleen al het ontvoeren van een gevange ne uit een vliegtuig op 10 kilo meter hoogte is natuurlijk pure nonsens, maar het levert wel een spectaculaire scène op, die nodig is om daarna in de wereld van de skydivers terecht te ko men. Lange tijd vraag je je ook af waarom ze die gi ei genlijk hebben ontvoerd en wat ze precies met liem willen. Maar misschien mm je je bij het kijken naar Drop wie /.o min mogelijk van d,i e -.ra gen stellen en je g( no i Her geven aan de turbul<ni i n de beelden. En wal dat I» neb weet John Badham perfect hoe hij de kijker moet manipuleren. 7 FILM OVERZICHT MARCO VAN PELT LVC. Breestraat 66, Leiden: Last Tango in Paris, do 23/3 en vr 24/3 20.00 uur. Het kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10. Leiden: Reality Bites, do 23/3 tot en met zo 26/3 19.30 en 21.45 uur. LAKcinema, Cleveringaplaats 1, Leiden: Nosferatu, eine Sym phonic des Grauens, ma 27/3 20.00 uur. Vanwege de vele, en vergaande, seksscènes deed Last Tango in Paris van Bernardo Bertolucci in 1972 heel wat stof opwaaien. Shockeren was iets wat de Itali aanse regisseur nog even vol hield, voordat hij zich toelegde op het filmen van mooie beel den. Zo schoot zijn links-intel lectuele Novecerito uit 1976 heel wat mensen in het verkeerde keelgat. In Last Tango in Paris ont moet een Amerikaanse we duwnaar, een rol van Marlon Brando, in een Parijs apparte ment een gewillig jong meisje (Maria Schneider) met wie hij een relatie aanknoopt. Omdat het Brando alleen om de seks te doen is, krijgt Schneider al snel genoeg van Brando en vlucht ze uiteindelijk terug naar haar vo rige vriend. Tijdens een tango wedstrijd probeert Brando een heroveringstruc. Het wordt ech ter zijn laatste tango in Parijs. Brandon schittert op geniale wijze in dit psychologische dra ma. Zijn mooie, geïmproviseer de monologen houden de film herhaaldelijk op, maar niette min bevat Last Tango in Paris opmerkelijke en aangrijpende scènes. Reality Bites Het speelfilmdebuut van de te levisieregisseur Ben Stiller heeft de pretentie een film te zijn voor, door en over de jongeren van de jaren '90. Deze zoge naamde Generation X schijnt als kenmerk te hebben dat ze geen kenmerken heeft. Het verhaal van Reality Bites is al vele malen eerder gefilmd en al net zo vaker beter dan de manier waarop Stiller dit ge daan heeft. Winona Ryder en Ethan Hawke wonen samen in een huis en zijn, zonder dat te weten, verliefd op elkaar. Als moderne en onafhankelijke jon geren moeten Ryder en Hawke eerst een film lang hindernissen overwinnen voor ze aan hun ge voelens toe kunnen geven. Horror Nosferatu, eine Symphonie des Grauens is een zwart/wit-film uit 1922 van F.W. Murnau. Max Schreck is een on vergetelijke vam pier in deze klas sieke horrorfilm, die ruim 70 jaar later nog even lu guber en angsta- aanjagend is. Veel buitenopna men en het ge bruik van een echt slot als decor zor gen ervoor dat de film de hele 63 minuten lang een benauwende sfeer uitademt. De we duwe van Bram Stoker, auteur van het boek Dracula, deed Murnau een Marlon Brando als de peetvader in Last Tango in Paris proces wegens plagiaat aan: alle bestaande kopie ën moesten ver nietigd worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11