Schieten met kogels
en scherpe dialogen
itanfl
flf
I
Film
Marlon Brando danst
voor het laatst in Parijs
Sky diver Wesly Snipes zoekt het hogerop in thriller Drop Zone
WOENSDAG 22 MAART 1995
FILMS LEIDEN
Generation X in 'Reality Bites'
BIOSCOPEN AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
Bullets over Broadway 16 j., dag.
13.30, 16, 19.30,22
ALFA 2
Hoogste Tijd 16 j., dag. 13.30, 16,
19.30,22
ALFA 3
The Shawshank Redemption 16 j.,
dag. 18.45,21.30, dovrmadiook
13, 15.45
ALFA 4
Quiz Show 16 j., dag. 13, 15.45,
18.45,21.30
ALHAMBRA 1 tel. 6233192
Pulp Fiction 16 j. dag 16, 20, do vr
ma di ook 13
ALHAMBRA 2
Forrest Gump 12 j., dag. 20.30, do vr
madiook 13.15, 16.30
BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
DropZone 16 j., dag. 13.15, lb,
19.15, 22
CINERAMA 2
Heavenly Creatures 16 j., dag,
13.15, 16. 19.15,22
CALYPSO 1 tel. 6234876
Legends of the Fall 12 j. dag. 13.15,
16, 18.45,21.30
CALYPSO 2
Interview with the Vampire 16 j., dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
CINECENTER-CORALINEtel.
6236615
Les Silences du Palais 16 j., dag.
13.45, 16.30, 22, zo ook 11
Death and the Maiden 16 j., dag.
19.30
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Heavenly Creatures 16 j., dag. 14,
16.30, 19.30, 22.15, zo ook 11
CINECENTER-PIERROT
Six jours, six nuits 16 j., dag. 14,
16.30, 22, zo ook 11
Caro Diario 16 j., dag. 19.45
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Pas trés catholique 16 j., dag. 14,
16.30, 19.30, 22.15
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Dumb And Dumber dag. 19.15,
21.45, za zo wo ook 13, 15.30
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Pulp Fiction 16 j., dag. 19.45
CINEMA OSCAR tel. 5475175
Pulp Fiction 16 j., vr za 20.30
Mina Tannebaum ma di 20.30
CITY 1 tel 6234579
Dumb And Dumber dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 2
Leon 16]., dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CITY 3
Timecop 16 j., dag 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 4
Terminal Velocity 12 j., dag 13.15,
16, 18.45,21.30
CITY 5
The Lion King dag. 18.45, 21.30, do
vr madiook 13.15, 16
CITY 6
The River Wild 12 j dag. 13,15, 16,
18.45,21.30
CITY 7
Star Trek Generations dag. 13:15,
16, 18.45,21.30
DESMET tel. 6273434
The Kingdom 16 j., Deel 1-. dag. (beh
za) 19.30, za 19; Deel 2 dag. (beh
za) 22, za 21.30
J'ai Pas Sommeil 16 j., dag. 21
TroisCouleurs: Rouge 16j.,dot/mza
19, zo 14.15
Trois Couleurs: Bleu 16 j., zo en ma
19
TroisCouleurs: Blanc 16 j., dien wo
19
KRITERION 1 tel. 6231708
Oblomov 16 j za zo 15
Once were Warriors 16 jdag. 20.15
en 22.15 (beh di)
Four Weddings and a Funeral dag.
18, za zoook 13
KRITERION 2
Burnt by the Sun 16j.,za zo 14
Heartburn 16 j.ma 19.30
Through the Olive-Trees 16 j., dag.
19 45, 21.45 (ma met 19 45)
Priscilla 16 j., dag. 17.30
THE MOVIES 1 tel. 6386016
Pulp Fiction 16 j.. dag 19, 21.45, zo
ook 13.30, vrzaook00.15
THE MOVIES 2
Heavenly Creatures 16 j.dag.
17.30, 19.30, 22, zo ook 13.30,
15.30
THE MOVIES 3
Burnt by the Sun 16 j., dag. 19, zo
ook 13.45
Quiz Show 16 jdag. 16.30, 22
THE MOVIES 4
1000 Rosen 16 j. dag. 17
Eat Drink Man Woman 16 j., dag.
17.45
What's eating Gilbert Grape? 12 j.,
dag20, zoook 15
Reservoir Dogs 16 j., dag 22.15
RIALTO 1 tel. 6623488
Tango Argentino 16 j., dag. 18,
22.15
Les Silences du Palais 16 j., dag.
19.45
RIALTO 2
Bandit Queen 16 j., dag. 18
Vive I'Amour 16 j dag. 20.30, zo
ook 15.15
Venus in Furs 16 j dag. 23
Rebels of the Neon God 16 j., zo
13.15
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
Just Cause 16].. dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
Walt Disney's Film Crèche-festival za
9.30 tot 12
TUSCHINSKI 2
Bullets over Broadway 16 j., dag.
13.15, 16, 18.45.21.30
TUSCHINSKI 3
Nell dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
Hoogste Tijd 16]., dag. 18.45,
21.30, dovrmadiook 13.15, 16
TUSCHINSKI 5
The Shawshank Redemption 16
dag. 13. 15.45, 18 30,21.15
TUSCHINSKI 6
Disclosure 12 j dag. 13.15,16,
18.45,21.30
TUSCHINKSKI RIKSBIOSCOOP
I Love Trouble dag. 11.45, 14.15,
16.45, 19.15,21.45
DE UITKIJK tel 6237460
Bullets over Broadway 16]., dag. 15,
18. 20. 22
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
Weergaloos ensemblespel in Woody Allen 's Bullets over Broadway
NIEUW OP VIDEO
LUCKY LUKE
De spookstad/Nitroglycerine e.a.
Sony Music
19.95
Het Wilde Westen met een ferme knip
oog. Wellicht is dat de beste omschrij
ving voor de avonturen van Lucky Luke,
de man die sneller schiet dan zijn scha
duw. Er is vrijwel geen na-oorlogse gene
ratie waar ook ter wereld, die geen ken
nis heeft kunnen nemen van het fraaie
stripwerk van Morris en Goscinny Lucky
Luke werd wereldberoemd toen dit duo
nauw ging samenwerken. Dat was in
1955, negen jaar na de 'geboorte' van
de unieke cowboy. De verhalen van
Lucky Luke. Billy the Kid, Calamity Ja
ne, de gebroeders Dalton en natuurlijk
Rataplan, de volkomen maffe hond,
werden in dertig talen vertaald en inmid
dels zijn meer dan 200 miljoen boeken
verkocht. Lonesome Cowboy Lucky Luke
is er nu ook op video. Voorlopig liggen er
vijf banden in de winkels met steeds
twee avonturen, Nederlands ingespro
ken door onder anderen Gerard Cox,
Coen Flink en Jules Croiset.
RAIN MAN
Mega Collection
Warner HomeVideo
29,95
Warner Home breidt de fr.i
Collection'gestaag uit. Met
zonder meer tot de klassi.
toekomst gerekend mogen
Man is er daarvan een. De l
mag dan in de pocket 'Be l
tijden'pasgenoemd woi i i
ciale bijlage als een film i.
allerbeste behoort, t n
die daar anders over de nk
Het psychologische dr
broers met in de hoofdrol
fman en Tom Cruise Fr
Voor beste film van
rio, beste acteur (Hoffman)
gie (Barry Levinson) f' n
van Warner Home vc
in Steven Spielbergs Empii
en Bonnie Clyde
kers zijn. die gelijktijd^ i
Dianne Wiest en John Cusack in Bullets over Broadway.
Het moet wel heel raar lopen, wil Dianne Wiest volgende
week maandag niet (opnieuw) met een Oscar onder haar
arm het Dorothy Chandler Pavillion in Beverly Hills ver
laten. Zij is namelijk letterlijk en figuurlijk de ster, de ab
solute vedette in Bullets over Broadway, de nieuwste film
van Woody Allen. Een film die zeven Oscar-nomainaties
kreeg, waarvan twee voor Woody Allen zelf (regie en sce
nario) en maar liefst drie voor de beste bijrollen, onder
wie dus Dianne Wiest, die ooit al eerder een Oscar kreeg
voor haar optreden in Hannah and her Sisters.
FILM RECENSIE
Bullets o
Voor Wiest is het de vijfde keer
dat ze meedoet in een film van
Allen. Op zich niets bijzonders,
want Allen houdt ervan om met
vaste mensen te werken. Vooral
achter de camera kom je bij
hem steeds dezelfde namen te
gen. Mensen die perfect op el
kaar zijn ingespeeld en die we
ten hoe je met Woody Allen
moet omgaan. Maar alles valt of
staat natuurlijk met de grote
meester zelf, de man die tekent
voor het verhaal, de ideeën, de
regie en vaak ook de hoofdrol.
In Bullets over Broadway doet
hij dat (helaas) niet, maar in
hoofdrolspeler John Cusack,
hoor je regelmatig de stem van
Woody Allen doorklinken.
Cusack speelt de rol van de
idealistische toneelschrijver Da
vid, die zijn eigen stuk wil regis
seren op Broadway. Hij vindt
een producent die connecties
heeft met maffiabaas Nick Va-
lenti, die wel geld in de produk-
tie wil steken, mits Olive, zijn
liefje, een van de hoofdrollen
krijgt. Hoewel het tegen zijn
principes ingaat, blijft David
weinig keus, zoals hij ook daar
na steeds nieuwe concessies
moet doen om zijn eigen stuk
de baas te blijven.
Olive blijkt een verwend nest,
dat voor geen meter kan acte
ren, maar ook de rest van de
cast stelt zo zijn specifieke ei
sen. Met name Helen (Dianne
Wiest) manifesteert zich als een
ster met veel allures. Zij weet de
jonge schrijver met haar vleie
rijen en getortel volledig in te
palmen. En op de achtergrond
krijgt ook Cheech, de bodygu
ard van gangster-girl Olive,
steeds meer invloed. Hij komt,
als een soort ghost-writer,
steeds met de juiste suggesties
voor verbeteringen en het eind
van het liedje is dat David zijn
stuk praktisch herschreven
heeft wanneer het eindelijk in
première gaat.
Allen zorgt in Bullets over
Broadway voor prachtige ensce
neringen en een perfecte sfeer
tekening. De film speelt in de
roaring twenties in een mileu
van gangsters, revuehallen en
oude Broadwaytheaters, fraaie
kostuums, mooie oude auto's
en welgekozen muziek. Zo we
ten we al snel dat er bij de mu
ziek van Up a lazy river iemand
neergeknald gaat worden aan
de waterkant. De teksten en
dialogen zijn spits en humoris
tisch, typisch Woody Allen, met
soms dat bekende zeikerige on
dertoontje. Natuurlijk levert hij
impliciet stevige kritiek op de
manier waarop toneelstukken
(en films) tot stand komen: van
het ene compromis naar het an
dere, waarbij de schrijver zich
steeds meer geprostitueerd
voelt. David kan 's nachts niet
slapen van zijn 'pact met de
duivel' (maffiabaas Viterelli),
maar moet steeds meer van zijn
illusies en goede voornemens
laten varen, wil hij niet voor al
tijd een koffieshop-schrijver
blijven.
De kracht van de film is de
excellente cast met Dianne
Wiest als dynamisch middel
punt en daaromheen Jennifer
Teal als Olive, en Chazz Palmin-
teri als haar bodyguard Cheech
(beide ook genomineerd voor
een Oscar). Maar ook de overige
rollen zijn sterk bezet. Buiten de
rol van John Cusack als de
schrijver David is er eigenlijk
geen echte hoofdrol in Bullets
over Broadway. Het is een bonte
verzameling van bijrollen die
door hun geweldige ensemble-
spel de film tot een buitenge
woon prettige belevenis maken.
Zeven Oscar-nominaties
van mij mogen ze allemaal wor
den gehonoreerd.
STING
Summoner's Travels/Live
PolyGram Video
39,95
Ten Summoner's Tales is in de ogen van
vele fans een van de allerbeste albums,
die Sting ooit maakte. Deze video is de
weerslag van een concert dat hij in Oslo
gaf in het kader van de promotietour
voor die CD. Dat is inmiddels twee jaar
geleden, maar het duurt nu eenmaal al
tijd even. voordat dergelijke banden te
koop worden aangeboden. Een mixture
van oud en nieuw en een paar songs van
The Police vormen de basis voor deze
vierde tape van Sting. Inmiddels is er
ook een vijfde met verzameling van zijn
grootste hits. Field of Gold. heet die zeer
toepasselijk.
STEPHEN KING'S
STEPEN KING
The Stand (2 tapes)
Warner Home Video
49,95
Persoonlijk ben ik geen Ik il •.■lil
hel genre, m.i.ii .V l
ning Stephen King ziju n.iuw.-li|i u
len. Elk nieuw boek vliegt de wnW'-l
en de echte freak he> 11 •■l ip..!'
nacht over vooreen film up IV.
Stand vs de riiuw i
interesse It en Tommykn>>< Let ;(i«r
films die nu ook in de winkel lig ;en)
naar de kroon zal steken T i
voor de echte 'doorzitter' Le l ..i
nuten duurt het gruwelijk» i k mi ,t
beeld dat King schept. Een <M- i
griepvirus ontsnap per one luk mi e
militair laboi.iL
bevolking wordt i i
meesterwerk waarin d'" i in
sche momenten de '.trim in-., i
en kwaad bij voorbeeld oml<-r .-J-
venden een perfecte afwisseling t
men met huiveringwekkend
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Drop Zone. Te zien Lido, Leiden; Euro, Al
phen; Odeon, Den Haag
Na de parachutesprongen van
Charlie Sheen en Nastassia
Kinski in Terminal Velocity,
kunnen we deze week in de bio
scoop genieten van de vrije val
van Wesley Snipes in Drop Zone
Skydiven heet de sport die in
deze film centraal staat en
waarin mensen zich uit een
vliegtuig laten vallen om in on
geveer 1 minuut tijd en met een
snelheid van circa driehonderd
kilometer per uur wat leuke oe
feningen te doen voordat de pa
rachute opengaat. Regisseur
John Badham raakte gefasci
neerd door deze curieuze vorm
van 'aerobics' en bouwde er een
onderhoudende thriller om-
lieen.
De 'drop zone' is het afgeka-
derde gebied waarbinnen skydi-
vers hun bloedstollende kunst
jes in de lucht mogen vertonen.
In Drop Zone is dat een plek in
Florida, waar politieman Pete
Nessip (Wesley Snipes) terecht
komt nadat hij getuige is ge
weest van de dropping van een
ontvoerde gevangene uit een
Boeing 747. Samen met zijn
broer was hij verantwoordelijk
voor de begeleiding van de
man, een waardevolle compu
terexpert, totdat een bende zich
op 10 kilometer hoogte over
hem ontfermde en vervolgens
op nogal ongebruikelijke wijze
het vliegtuig verliet.
Nessip's broer komt hierbij
om het leven en zelf wordt hij
tijdelijk op non-actief gezet.
Maar hij gaat desondanks op
onderzoek uit en belandt in een
gesloten wereldje van stoere
jongens en meiden, die kicken
op gevaar. Niks mooiers dan
eefi val in de vrije ruimte en dan
zo laat mogelijk je parachute
opentrekken, zo lijkt het. In Jes
sie Crossman (Yancy Butler), de
leidster van een skydiving
school, vindt hij na wat verwik
kelingen een bondgenote die
het met hem opneemt tegen het
criminele team van Ty Moncrief
(Gary Busy).
Spectaculaire scene in Drop Zone
Nessip moet zelf ook de lucht
in wil hij de boeven echt leren
kennen. Erj dus zien we hem al
gauw zweven boven een skydi
ving-simulator om vervolgens
opgenomen te worden in het
stuntteam van Jessie Crossman,
dat zich voorbereidt op de na
tionale kampioenschappen sky
diven in Washington. Daar ein
digt ook de film met een specta
culaire finale, maar niet nadat
er links en rechts wat doden zijn
gevallen en Snipes, zoals dat
hoort in Hollywood, het recht
heeft laten zegevieren.
Voor Snipes was het niet de
eerste keer dat hij de lucht in
ging. Hij hing al eens aan het
wiel van een vliegtuig in Passen
ger 57. maar dat was kinderspel
vergeleken bij zijn luchtavontu-
ren in Drop Zone. Avonturen
waarvoor hij, net als zijn tegen
speelster Yancy Butler, eerst
daadwerkelijk moest leren sky
diven. Dat was voor regisseur
John Badham een voorwaarde
omdat hij een zo realistisch mo
gelijk beeld wilde geven van de
ze spectaculare luchtsport. Daar
is hij zonder meer in geslaagd,
DropZone is de beste promotie
film voor skydiven die ik ooit
heb gezien.
Maar daarmee is het nog
geen echt geslaagde thriller ge
worden. Daarvoor zitten er te
veel gaten en onwaarschijnlijk
heden in het scenario. Alleen al
het ontvoeren van een gevange
ne uit een vliegtuig op 10 kilo
meter hoogte is natuurlijk pure
nonsens, maar het levert wel
een spectaculaire scène op, die
nodig is om daarna in de wereld
van de skydivers terecht te ko
men. Lange tijd vraag je je ook
af waarom ze die gi ei
genlijk hebben ontvoerd en wat
ze precies met liem willen.
Maar misschien mm je je bij
het kijken naar Drop wie /.o
min mogelijk van d,i e -.ra
gen stellen en je g( no i Her
geven aan de turbul<ni i n de
beelden. En wal dat I» neb weet
John Badham perfect hoe hij de
kijker moet manipuleren.
7 FILM OVERZICHT
MARCO VAN PELT
LVC. Breestraat 66, Leiden: Last Tango in Paris, do 23/3 en vr 24/3 20.00 uur. Het
kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10. Leiden: Reality Bites, do 23/3 tot en met zo 26/3
19.30 en 21.45 uur. LAKcinema, Cleveringaplaats 1, Leiden: Nosferatu, eine Sym
phonic des Grauens, ma 27/3 20.00 uur.
Vanwege de vele, en vergaande,
seksscènes deed Last Tango in
Paris van Bernardo Bertolucci
in 1972 heel wat stof opwaaien.
Shockeren was iets wat de Itali
aanse regisseur nog even vol
hield, voordat hij zich toelegde
op het filmen van mooie beel
den. Zo schoot zijn links-intel
lectuele Novecerito uit 1976 heel
wat mensen in het verkeerde
keelgat.
In Last Tango in Paris ont
moet een Amerikaanse we
duwnaar, een rol van Marlon
Brando, in een Parijs apparte
ment een gewillig jong meisje
(Maria Schneider) met wie hij
een relatie aanknoopt. Omdat
het Brando alleen om de seks te
doen is, krijgt Schneider al snel
genoeg van Brando en vlucht ze
uiteindelijk terug naar haar vo
rige vriend. Tijdens een tango
wedstrijd probeert Brando een
heroveringstruc. Het wordt ech
ter zijn laatste tango in Parijs.
Brandon schittert op geniale
wijze in dit psychologische dra
ma. Zijn mooie, geïmproviseer
de monologen houden de film
herhaaldelijk op, maar niette
min bevat Last Tango in Paris
opmerkelijke en aangrijpende
scènes.
Reality Bites
Het speelfilmdebuut van de te
levisieregisseur Ben Stiller heeft
de pretentie een film te zijn
voor, door en over de jongeren
van de jaren '90. Deze zoge
naamde Generation X schijnt
als kenmerk te hebben dat ze
geen kenmerken heeft.
Het verhaal van Reality Bites
is al vele malen eerder gefilmd
en al net zo vaker beter dan de
manier waarop Stiller dit ge
daan heeft. Winona Ryder en
Ethan Hawke wonen samen in
een huis en zijn, zonder dat te
weten, verliefd op elkaar. Als
moderne en onafhankelijke jon
geren moeten Ryder en Hawke
eerst een film lang hindernissen
overwinnen voor ze aan hun ge
voelens toe kunnen geven.
Horror
Nosferatu, eine Symphonie des
Grauens is een zwart/wit-film
uit 1922 van F.W.
Murnau. Max
Schreck is een on
vergetelijke vam
pier in deze klas
sieke horrorfilm,
die ruim 70 jaar
later nog even lu
guber en angsta-
aanjagend is.
Veel buitenopna
men en het ge
bruik van een echt
slot als decor zor
gen ervoor dat de
film de hele 63
minuten lang een
benauwende sfeer
uitademt. De we
duwe van Bram
Stoker, auteur van
het boek Dracula,
deed Murnau een
Marlon Brando als de peetvader in Last Tango in
Paris
proces wegens
plagiaat aan: alle
bestaande kopie
ën moesten ver
nietigd worden.