'Het eind is nog niet in zicht' Toneel met een Engelse tongval Schitterend St. Martin in the Fields Sherlock Holmes verliefd in saai stuk Cultuur Kunst Theater in de huiskamer DINSDAG 21 MAART 1995 CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071-356471. PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071 -356472 Kindertheater in Katwijk katwuk» Theater Popject speelt morgenmiddag 'Aju Paraplu' in Tripodia in Katwijk. De voorstelling gaat meneer Sorgdrager die verveeld op zolder zit. Plotseling begint het wasgoed te praten en vliegt de paraplu. 'Aju paraplu' is geschikt voor kinderen van af 4 jaar. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O, de VW en Tripodia. De voorstelling begint om 14.00 uur. Prijs voor biografie Stijn Streuvels leiden De Vlaming Hedwig Speliers ontvangt de Henriëtte de Beaufortprijs 1995 van de Maatschappij voor Nederlandse Let terkunde. De auteur ontvangt de prijs van 3000 gulden voor een biografie van de Vlaamse schrijver Stijn Streuvels (1871-1969), getiteld 'Dag Streuvels,Ik ken den weg alleen'. De Maatschappij kent de prijs afwisselend aan een Nederlander en een Vlaming eens in de drie jaar toe voor een in het Nederlands geschreven biografie of autobiografie. De prijs wordt op 20 mei in Leiden uitgereikt. Beeld Henry Moore onthoofd Dumfries» Hen bronzen beeld van de Engelse beeldhouwer Hen ry Moore dat in de openlucht in het Schotse Dumfries staat, is door vandalen onthoofd. Dat heeft de politie gisteren gezegd. Het beeld 'King and Queen' stond in een beeldentuin op een heuvel buiten Dumfries. De hoofden van de twee figuren wer den afgelopen weekeinde afgezaagd. Moore, die in 1986 over leed, was een van de belangrijkste moderne beeldhouwers. Vorig jaar november werden drie beelden van Moore uit een park in Londen weggehaald nadat vandalen een van de beelden van de sokkel hadden gestoten. Architectencafé praat over stadshart leiden De binnenstad is het thema van het Nieuw Leids Archi- tekten Kaffee op donderdag 23 maart in sociëteit de Burcht in Leiden. Ali Hellinga, hoofd stedebouw, vertelt over de plannen zoals die zijn verwoord in de nota 'Buitenruimte Binnenstad'. Rob Ligtenberg, stedebouwkundig ontwerper, gaat daar nader op in aan de hand van de casus Oude Vest. Het Architekten Kaf fee begint om 20.00 uur in de Burchtsteeg 14. Alphens Kasteel zoekt kunstenaars alphen aan den run Het Kasteel in Alphen aan den Rijn is op zoek naar jonge kunstenaars. Het jongerencentrum verandert van 20 tot 22 april in een kunsttempel en de bedoeling is dat de muren vol komen te hangen met divere kunstuitingen. Ook zoekt Het Kasteel jongeren die tijdens die dagen 'live' een kunst werk willen maken. Voor meer informatie: Stefaan Verstappen, Het Kasteel, Concertweg 1, telefoon 01720-32424. De Troubadours op de radio oegstgeest Operettevereniging De Troubadours uit Oegstgeest is op dinsdag 4 april te horen in de Rijswijkse Schouwburg. De voorstelling aan de Generaal Spoorlaan 10 begint om 20.15 uur. Radio West maakt opnamen van de uitvoering en zendt die op vrijdag 7 april uit. A capellagroep Intermezzo versleet in tien jaar zes technici en vijftien stemvorken De a capellagroep Intermezzo begon als een hobbyclubje van vijf Utrechtse muziekstudenten. Door de jaren heen groeide dat uit tot een professionele groep die qua geluid en uitstraling sterk naar elkaar is toegegroeid. Intermezzo bestaat nu tien jaar en treedt nog steeds op in dezelfde bezetting. Een niet geringe prestatie in de wereld van wisselende relaties binnen muziek en showbizz. In totaal trad Intermezzo in die tien jaren 380 maal op en moesten er rond 2000 uren gerepeteerd worden om het voor een belangrijk deel zelf geschreven repertoire eigen te ma ken. Dat kostte de groep maar liefst vijftien stemvorken en zes technici. Intermezzo is vrijdag 24 maart te horen in de Leidse schouwburg. utrecht ge tol Er is aan het jubileum niet zo veel gedaan. Wel kwamen een boekje uit en een nieuwe cd ('Still Crazy'). Maar geen tour nee zoals cabaret Purper dat bij gelegenheid van zijn tienjarig bestaan deed. Die jubileumtour was tegelijk een reünie van zo'n twintig Purperianen, aldus te nor Ronald Becker. „Wij zijn met z'n vijven begonnen en ge woon bij elkaar gebleven. On danks alle problemen die zo'n lange relatie met zich mee brengt, is het eind ervan nog niet in zicht", belooft Becker, mede namens zijn vier partners Stijn van der Loo, Matthijs Overmars, lek de Vos en Evert Becker en de zijnen worden wel eens met Montezuma's Re venge vergeleken, maar hebben een totaal ander programma. Montezuma ligt veel meer tegen de popmuziek aan, Engelstalig bovendien. Intermezzo houdt het op Nederlandse teksten (ballads) en voert behalve de ei gen composities ook bestaande ldassieke werken uit, bij voor keur uit de Renaissance. Zeker verveling tegen de groep kan derde cd die als een voorspel op een toekomstig theaterpro gramma gezien kan worden. Boemerang Stijn van der Loo is de tekst schrijver van het gezelschap. Bij z'n teksten levert hij een idee- schets van de muziek die vol gens hem bij de teksten zou kunnen passen. Matthijs Over mars maakt de arrangementen en probeert in z'n muziek het Intermezzo-geluid en -gezicht vast te houden en uit te bou wen. „Heel essentieel" meent Ro nald Becker. „Er zijn zoveel an deren die ook mooie liedjes schrijven. Maar Matthijs kent onze stemmen en mogelijkhe den door en door. Met die ken nis in het hoofd, componeert en arrangeert hij. Ivo de Wijs heeft onlangs bijvoorbeeld een prachtig lied voor ons gemaakt, maar we hebben het tot nu toe nog niet kunnen gebruiken, omdat het niet in ons program ma past". Ze zijn er bij Intermezzo van overtuigd dat de 'eigen sound' zich ook als een boemerang van Herzberg en Van Dis schrijven voor Toneelgroep Amsterdam imsterpam gpd udith Herzberg en Adriaan van Dis schrijven stukken voor het Afkomende seizoen van Toneel- 1 groep Amsterdam (TGA). In een Kco-produktie met Theater van het Oosten gaat op 23 oktober ^/Rijgdraad' van Judith Herzberg p jn première. De regie is in han den van Leonard Frank. Spelers üijn onder meer Krijn ter Braak, „darjon Brandsma, Kitty Cour- )ois, Carol van Herwijnen en :dwin de Vries. Tot en met 23 iecember is 'Rijgdraad' ook te :ien in Utrecht, Arnhem, Gro- ïingen, Breda en Den Haag. Het stuk van Adriaan van Dis ïeet 'De krant' en is een co-pro- luktie met 'Orkatek, het Willem Jreuker Kollektief en het Mon driaan Octet. In de regie van Ti tus Muizelaar wordt de voor stelling gespeeld door onder an deren Pierre Bokma, Walter Crommelin, Hein van der Heij den, Loes Luca en Olga Zuider- hoek. De speelperiode is van 4 november tot en met 20 januari. Ook met deze produktie gaat TGA het land door. In totaal speelt TGA komend seizoen negen produkties. De derde co-produktie ('De Beurt zang' van Djuna Barnes) wordt uitgebracht in samenwerking met de Blauwe Maandag Com pagnie. Joop Admiraal verzorgt een solovoorstelling van 'Phae dra' van Jean Racine en van Tsjechov wordt 'Ivanov' ge speeld in de regie van Jürgen Gosch. met het uitkomen van de twee de cd mag het Nederlandstalige werk een kenmerk van de groep genoemd worden. Het huidige programma 'Still Crazy' dat eind januari in Am sterdam in première ging wordt ook in het seizoen 95/96 door gespeeld. Voorlopig wordt er dus even niet gedacht aan een nieuw programma. Wel bereidt Intermezzo zich voor op een richten, waardoor een soort muzikale inteelt kan ontstaan. Op dat punt is het tienjarig be staan aangegrepen om regis seur Ruut Weissman (directeur van dq Kleinkunstacademie Amsterdam) aan te trekken. Hij maakte korte metten met aller* lei tot nu toe gebruikte theater effecten en heeft zich volledig gericht op de kracht van de groep en dat is zingen. „Theater den bosch anp eiden annemiek ruygrok Lindy Meiman (Emma), geflankeerd door links Rick van Vliet (Robert) en Jeremy Bentham (Jerry). foto pr -ggen dat mensen die het En gels niet zo beheersen niet wel kom zijn. We hebben bijvoor beeld ook 'play-reading-groe- pen', waarbij de nieuwe stukken worden gelezen en uitgekozen." Literatuur LEST heeft altijd gekozen voor 'grote' schrijvers binnen het En gels/Amerikaanse taalgebied: Tennessee Williams, Edward Al- bee, William Shakespeare, Charles Dickens, Oscar Wilde. En, vanzelfsprekend, Harold Pinter. Met 'Betrayal' gooide het LEST hoge ogen in Leiden, Den Haag en Amsterdam. Het is een komedie over seksuele zeden. Jerry en Robert, bevriend sinds hun universitaire studie, zijn beiden in de ban van hun vak, de literatuur. Roberts vrouw Emma, zo wordt naarmate het verhaal vordert duidelijk, heeft jarenlang een verhouding gehad met Jerry. Er ontspint zich een opwindende soap met een intri gerend plot. Longbottom en Meiman ge ven toe dat het LEST geen 'mas- saprodukt' maakt. Toch staat het geregeld op de planken in binnen- en buitenland. Dr. Schvey is allang teruggekeerd naar de VS en heeft daar zijn ei gen theater. En het zal niemand verbazen dat daar in St. Louis enkele jaren geleden een to neelgroep uit Leiden optrad: het LEST. Nu kijkt men vooruit naar de uitvoering van Betrayal in Lei den en naar het FEATS-festival dat in juni in Zoetermeer wordt gehouden. Aan dit Festival of European Anglophone Theatri cal Societies werken groepen uit heel Europa mee. Het LEST zou daar het liefst met 'Betrayal' voor de dag komen, maar er is één probleem: het stuk is te lang voor de 45 minuten die el ke gro<?p zijn toebemeten. En Harold Pinter is vooralsnog niet van zins om toestemming te ge ven zijn stuk in te korten. 'Betrayal', regie: John van Eerdt; met Lindy Meiman, Je remy Bentham, Rick van Vliet en Felix van Gelder; te zien: 31/3, Leidse schouwburg. Telefonische informatie over het LEST: 071-226001/132647. Intermezzo speelt al 10 jaar in dezelfde bezetting. is een vak apart, waar anderen goed in zijn. Bij jullie leidt het af van de zang. Niet doen dus", was zijn conclusie. Het theaterbezoek voor Inter- foto cpd mezzo is gestaag gegroeid. Ge- een optreden in een schouw- middeld zijn er twee- tot drie- burg in Apeldoorn zaten er on- honderd bezoekers, over het al- langs opeens vierhonderd. Bec- gemeen te karakteriseren als de ker: „We hebben geen idee 'oudere adolescenten'. Tijdens waar we op kunnen rekenen". Geen nat pak meer in Carré amsterdam anp Het college van B en W van Am' sterdam stelt ruim 5 miljoen gulden beschikbaar voor het in lopen van het achterstallig on derhoud bij kunstinstellingen. Bijna drie miljoen gulden gaat naar het Koninklijk Theater Carré en het Concertgebouw. De Melkweg en het Museum Willem-Holthuysen kunnen elk op een half miljoen gulden re kenen. In totaal krijgen ruim vijftien instellingen een bijdra ge. De raadscommissie voor cultuur moet het voorstel nog goedkeuren. Carré wil met de 1,3 miljoen gulden zo snel mogelijk begin nen met de vervanging van het dak. De huidige dakbedekking is nog maar 20 jaar oud. Toch lekt zij op verschillende plaat sen. Bij hevige regen is de lekka ge soms zo groot dat het pu bliek in de zaal een nat pak op loopt. Carré heeft al verschillen de keren de stomerijkosten van gedupeerden vergoed. Adjunct directeur H. Atjak hoopt dat het nieuwe zinken dak (kosten; 9 ton) er deze zomer op zit. Het Concertgebouw onder ging tussen 1985 en 1988 al een grondige opknapbeurt, maar er is nog immer achterstallig on derhoud. Het zal de 1,4 miljoen gulden besteden aan de renova tie van het interieur. Die op knapbeurt maakt deel uit van een veel groter project dat de komende tien jaar zo'n 18 mil joen gulden moet gaan kosten. De komende vijf jaar is een be drag van 6 miljoen gulden no dig, dat de gemeente samen met het Concertgebouw en het VSB Fonds moet opbrengen. Als eerste krijgt de Grote Zaal een schildersbeurt en wordt het pla fond in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Met de ruim vijf miljoen gul den is ook iets te doen aan de 'ergste noden' bij de kunstin stellingen. Uit een onderzoek van het Adviesbureau voor bouw en installaties GEAM, dat vorig jaar verscheen, bleek dat ruim 20 miljoen gulden nodig was om het achterstallig onder houd in te lopen. Voor de meest urgente ingrepen is nu 5,2 mil joen beschikbaar. Theater tussen de schuifdeuren. Dat is de werkelijkheid tussen eind maart en medio april in acht Brabantse huiskamers. Op ver zoek van Bisprodukties in Den Bosch schreven, regisseerden en spelen twintig professionele, in Brabant wonende en werkende theatermakers acht korte stukken die in evenzoveel huiskamers kunnen worden bijgewoond. Extra decors komen aan het project Seul niet te pas, evenmin als technisch vernuft. Op zijn hoogst enkele requisieten. Het pu bliek staat of zit, al naar gelang de behoefte. De stukken duren elk maximaal twintig minuten. Daarna gaan de toeschouwers naar de volgende huiskamer. Per avond staan er vier op het pro gram. De première is op 25 maart in Den Bosch. Na zeven speelda gen verhuist Seul naar Eindhoven. Daarna is het project ook nog te zien in Tilburg. muziek LEST met Pinters 'Betrayal' in Leidse schouwburg recensie lidy van der spek Extra jubileumconcert ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van k&o door het Kamerorkest Academy of St Martin in the Fields, met werken van Mendelssohn, Shostakovich, Strawinsky en Mozart Dirigent" lona Brown. Gehoord: Stadsgehoorzaal, 20 maart. Op het programma omarmen Mendelssohn en Mozart de twee Russen Shostakovitch en Strawinsky en in deze uitvoering van The Academy of St. Martin in the Fields is dat geheel terecht. Hier lag de kern, de warmte en helderheid, de diepe weemoed en spran keling, datgene wat wij allen willen omhel zen. Het letterlijke zwaartepunt, tevens hoog tepunt was de ragfijne uitvoering van een voorbeeldig arrangement van het achtste Strijkkwartet van Shostakovitch, een tran scriptie voor strijkorkest (met goedvinden van de meester) van zijn leerling Rudolf Barshai. Boven het kwartet dat Shostakovitch componeerde na een bezoek aan het nog zwaar gehavende Dresden, schreef hij: 'aan de slachtoffers van de oorlog en het fascis me'. Voor de concertmeester/dirigent lona Brown is hier af en toe een bijna solerende rol weggelegd. Een indrukwekkend einde loos droef motief van slechts vier noten her haalt zich in het eerste en keert terug in het derde en vijfde deel. Er doemen telkens reminiscenties op uit eerder gecomponeer de werken zoals zijn eerste celloconcert, onlangs nog door Pieter Wispelwey op de zelfde plaats vertolkt. Het spel, het ijle coloriet van de strijkers is hier bovenaards, voorwereldlijk schoon. Een puur en waarachtig klaaglied verandert in angstaanjagende, duivelse verschrikking die zich ontlaadt in een desolate treurnis en leegte. De rusten zijn subtiel getimed, roe pen een intense spanningen betrokkenheid op. Zelden wordt er ontroerender en bete kenisvoller gespeeld. Volgens Strawinsky gaat muziek over niets anders dan over ordening en con structie. Helderheid en precisie overheerste dan ook in dit kleine concert in D. Geen voorbijtrekkende nevel verstoorde het uit zicht. Alle inzetten waren duidelijk gedefini eerd en de gebeurtenissen werden met een onwaarschijnlijke lichtheid en expressie weergegeven, ook in het horten en stoten, zuchten en steunen van het schokkende Vi vace. lona Brown vertrouwt geheel op haar or kest, waardoor verbeeldingskracht en de zoete verleiding van ups en downs onge temperd tot bloei komen. Zo liet dit orkest ook in de Symfonie in C horen dal Men delssohn veel meer is dan een gladde salon jonker die slechts oppervlakkige society-muziek kan schrijven. Buigzaam en zingend is de toon, heel lichtvoetig als of er geen energie wordt verbruikt, geen calorie wordt verspild en op het moment dat je wil meezweven op de muziek wordt de rust verstoord door een opwindende opeenvol ging van lyrische en tintelfrisse erupties. Mendelssohn op z'n rijkst. Gillette door LAMDA. Regie: Collin Cook. Gezien: 20/3, Leidse schouwburg. Nog te zien: 21/3, aldaar. LAMDA is eigenlijk de eindexa menklas van de 'London Acade my of Music and Dramatic Art'. De leerlingen kunnen podium ervaring opdoen in het eigen theater, maar na een tournee over het continent, staan ze na tuurlijk nog steviger in hun schoenen. Zeker als er zeven tien schoolklassen in de zaal zit ten zoals gisteravond in de Leidse schouwburg. Om te be ginnen kwam de helft te laat. Daartegenover stond dat een groot deel ook weer in de pauze weg ging. Enig besef van het verschil tussen theater en TV lijkt niet aanwezig; men eet, drinkt en kletst. Vooral dat laatste. Afge zien van belangrijker zaken dient ook het verloop van de voorstelling druk becommenta rieerd te worden, voor zover men die dan gevolgd heeft. Nu moet gezegd dat het een voorstelling was, waar elke zaal moeite mee zou hebben. De in trige was zouteloos, met tal van slappe konijnen uit de hoge hoed. Sherlock Holmes helpt een jongedame uit de nesten en vloert en passant de geniale boef Moriarty, zijn evenknie qua hersens maar dan van het boosaardige soort. Het meisje in kwestie wist de jongelui op het balkon door haar verschijning als één man op te doen sta'an, maar haar rol opvatting was minder betove rend. Haar (overleden) zus kreeg een kind van een Duitse edelman en die wil graag zijn liefdesbrieven terug vanwege zijn voorgenomen huwelijk. Die brieven heeft zij inmiddels, maar er zijn een paar onhandi ge engerds, die ze ook wel wil len om er een slaatje uit te kun nen slaan. Zij vragen Moriarty om hulp en dus bemoeit Holmes zich er ook mee. Het 'end' is dermate 'happy' dat Holmes zelfs verke ring krijgt met het meisje, iets waar de suffe entr'actes studen tikoos op preluderen. De nood greep van de verliefde detective is echter niets vergeleken bij het onvermogen om de schurkach tigheid van Moriarty uit te laten komen of te verduidelijken waarom die brieven in gods naam zo'n chantabele positie opleveren voor de schrijver er van. Flet lukte LAMDA dan ook niet een acceptabele voorstel ling te presenteren. Bordkarton nen personages in een volko men oninteressant en oubollig stuk dat pas op het allerlaatste moment een klein beetje los komt en vaart krijgt. De spelers kampen met een groot gebrek aan inlevingsvermogen. Ze spe len dat ze toneelspelen en doen dat nog beroerd ook. De apen kooi was dus wel een beetje ver klaarbaar. Maar ik zou toch graag zien dat die ene leerling gedwongen wordt dat piepertje morgen in de klas op te eten. I AMDA: sr.plpn Hat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13