'De songs passen me als een jurk' Cultuur&Kunst Jaar van de Ensembles Bob Dylan: kort maar niet hevig Gesigneerde tatoe Jeugdorkesten veelbelovend Veel bezoekers op TEFAF Weinig houvast op dichtersdag TTVL iAanuacj zij MAAK I iyyt> chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv.-chef Literator Lodewick overleden Maastricht» De bekende literator Fernand Lodewick is gisteren in zijn geboorteplaats Maastricht overleden. Hij was 84 jaar. Ge neraties scholieren in Nederland leerden uit zijn tweedelige lite ratuurgeschiedenis, diverse bloemlezingen en kunstboeken. Sommige van deze werken beleefden meer dan veertig herdruk ken. Lodewick, van origine leraar Nederlands, schreef in literaire tijdschriften tal van kritische beschouwingen. Verder verzorgde hij nog essays over vooraanstaande schrijvers, bij voorbeeld over zijn plaatsgenoot de dichter Pierre Kemp. Bibliotheek filosoof Popper geveild londen De uit ruim 6000 boeken bestaande 'werkbibliotheek' van de vorig jaar gestorven filosoof Karl Popper komt half mei in Londen op de veiling. De boekenverzameling met werken van Albert Einstein, Bertrand Russell en Ludwig Wittgenstein moet tenminste 500.000 gulden opbrengen, maar die opbrengst kan volgens het veilighuis Sotheby's oplopen tot meer dan een mil joen gulden. In verscheidene boeken bevinden zich met de hand geschreven aantekeningen van Popper, die na de machtsoverna me van Hitier zijn land uitvluchtte. Tot zijn dood bleef Popper in Londen wonen, waar de filosoof op 92-jarige leeftijd stierf. Dichter aan huis in Den Haag den haag De poëziemanifestatie Dichter aan huis wordt in het weekeinde van 30 september en 1 oktober opnieuw in Den Haag gehouden en groeit daarmee uit tot een tweejaarlijkse traditie. Tijdens de manifestatie dragen zo'n zestig dichters uit Neder land en België werk voor in Haagse woonhuizen die dan voor publiek toegankelijk zijn. Door de beperkte capaciteit van de huiskamers is het maximum aantal deelnemers op 1500 vastge steld. Jeugdpoëzie wordt in de route langs de woonhuizen opge nomen, waarbij kinderen als gastheer of gastvrouw optreden. Op zaterdagavond wordt voor dichters en bezoekers een feest gehouden, dat moet uitgroeien tot het dichtersbal. Bluespianist Sunnyland Slim overleden chicago» De legendarische Amerikaanse bluespianist Sunny land Slim, die mede gestalte gaf aan de Chicago blues van de ja ren vijftig, is overleden. Slim stierf vrijdag op 87-jarige leeftijd. Hij werd als Albert Luandrew geboren in Vance in de staat Mis souri en kreeg in 1924 zijn eerste baantje als pianist in een bio scoop. Later trok hij naar het noorden, waar hij in Chicago een platencontract kreeg bij het bekende label Chess Records. Met andere grootheden als Elmore James, Muddy Waters, Howlin' Wolf en Walter Horton had hij grote invloed op de elektrische blues, die was afgeleid veui de Delta blues van de zuidelijke sta ten en die na de Tweede Wereldoorlog via het Midden-Westen in andere delen van de VS terecht kwam. Sunnyland Slim nam in een periode van zeventig jaar meer dan 20 albums op. Achterhuis vertaald in het Fries Leeuwarden Ter gelegenheid van vijftig jaar bevrijding in Fries land is het boek Het Achterhuis van Anne Frank in het Fries ver taald. De uitgave It Achterhüs is een vertaling van de meest re cente Nederlandse editie uit 1991. Daarin zijn passages uit het dagboek opgenomen die haar vader eerder had weggelaten. De vertaler van het boek, J. Smink, is in mei 1992 begonnen met zijn werk, precies vijftig jaar nadat Anne haar dagboek begon. Ook de rest van het dagboek heeft hij in dat tempo vertaald. Voorlopig zijn er 1500 exemplaren uitgegeven. utrecht anp i De opkomst van de muzieken- sembles heeft het Nederlandse c muziekleven ingrijpend veran- ,j derd. Om daar de aandacht op te vestigen is het seizoen 1995- J 1996 tot Het Jaar van de Ensem- 1 bles uitgeroepen. Daarin zullen J in het heje land een reeks activi teiten zoals (gezamenlijke) con certen, speciale series, lezingen en discussies plaatshebben. Zo'n vijfhonderd musici be volken Üians de Nederlandse ensembles. Inmiddels hebben zich negentien orkesten bij Het Jaar van de Ensembles aange sloten. Daartoe behoren het Amsterdam Baroque Orchestra, Asko Ensemble, Combattimeri- to Consort, Ebony Band, Maar ten Altena Ensemble, Orkest van de 18e Eeuw, Nederlands Blazers Ensemble, Schönberg Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag, De Volharding en "het Willem Breuker Collectief. De ensembles hebben vol gens de organisatoren hun drijf veer gemeen: de behoefte van gepassioneerde musici, compo nisten en dirigenten om het heft in eigen handen te nemen en een eigen repertoire op een zo hoog mogelijk niveau uit te voe ren. Dat heeft de afgelopen 25 jaar geleid tot een brede ensem blecultuur in Nederland. Het Jaar van de Ensembles begint op 3 september op de VPRO-televisie en tijdens het Festival Oude Muziek, waar de Nederlandse Bachvereniging werken van Blow en Purcell uit voert. De openingsdag wordt 's avonds in het Concertgebouw in Amsterdam afgesloten met de uitvoering van Gruppen van Karlheinz Stockhausen. Daar aan werken zes ensembles en drie dirigenten, Reinbert de Leeuvy. Oliver Knussen en Ro bert Spano mee. Alle deelnemende ensembles geven op 5 november en op 28 januari acte de présence in het Utrechtse Muziekcentrum Vre- denburg tijdens twee grote ma nifestaties, waar zeer veel ver schillende muziek verenigd is. Tijdens het seizoen zal ook bij zondere aandacht worden be steed aan verschillende jubilea van ensembles. Een tiendaags festival in het kader van het Holland Festival sluit het jaar van de Ensembles in juni 1996 af. Centraal staan daarbij binnem en buitenlandse ensembles voor hedendaagse muziek. Voor de openings avond van het festival schrijven acht Nederlandse componisten samen een gelegenheidsstuk voor vier groepen. Greetje Kaujfeld maakt sentimental journey met Syd Lawrence Big Band In Engeland is de Syd Lawrence Big Band al sinds de op richting in 1969 razend populair. De Britten kunnen geen genoeg krijgen van nummers als 'In the Mood', 'Tuxedo Junction' en 'Cattanooga Choo Choo' met zang van Sa rah Gilbert, Tony Jacobs en de close harmony vocal group The Serenaders. Of ook Nederland bij de viering van vijftig jaar bevrijding warmloopt voor de Glenn Mil ler-sound, zal blijken tijdens een korte tournee in ons land. Het orkest speelt een sterke troefkaart uit. Gastvo- caliste is niemand minder dan Greetje Kauffeld. Woens dag 22 maart zijn ze te horen in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Vrijdag 24 maart spelen de Syd Lawrence Big Band en Kauffeld op een diner-dansant in het Oranjeho tel in Noordwijk. rotterdam hans invernizzi Als iemand kan bogen op erva ring met zingen bij big bands is het Greetje Kauffeld. De lady of swing zong op haar zeventiende al bij de legendarische Neder landse big band The Skymas- ters. De band van Syd Lawrence werd in 1969 opgericht. Hoewel Syd zelf - nu in de zeventig - om gezondheidsredenen de muzi kale leiding heeft moeten over dragen aan Bryan Pendleton, ziet hij er nauwlettend op toe dat het zestien man sterke or kest absolute topkwaliteit levert. Greetje Kauffeld duikt dan ook niet in het diepe. ,,Ik be schik over fantastische arrange menten, die speciaal voor mij zijn geschreven en die kun je beschouwen als een jurk die goed past. Het orkest is zo ge routineerd, dat speelt de zes stukken die ik zing zo weg". De stukken zijn onverwoestbare composities, die herinneringen oproepen aan de periode van vlak na de oorlog, waarin Ne derland werd ondergedompeld in de sound van Glenn Miller, Tommy Dorsey, Benny Good man, Artie Shaw, Harry James, Jeltsin bemoeit zich met Bolsjoi-theater moskou gpp Het wereldberoemde Bolsjoi- theater heeft sinds zaterdag een nieuwe artistiek directeur. De Russische regering benoemde ex-topdanser Vladimir Vasiljev in deze funktie. Het is nu aan Vasiljev om een einde te maken aan de felle interne ruzies en stakingsacties waaraan het Bol- sjoi dreigt te bezwijken. Makkelijk zal dat niet zijn. Va siljev, zelf zei tegen Interfax dat hij al maanden geleden voor de post was gevraagd en had toe gezegd. „Daarna hoorde en las ik zoveel leugens over mezelf, dat ik nu niet weet wat ik moet zeggen als ik word gefelici teerd", aldus de balletmeester en choreograaf. Vasiljev was lange tijd solist bij het Bolsjoi, maar vertrok be gin jaren tachtig naar het bui tenland na hevige conflicten met artistiek directeur Grigoro- vitsj. Vorige week nam Grigoro- vitsj zelf ontslag vanwege ruzie met algemeen manager Kokon- in over het zakelijke beleid van het Bolsjoi. Vervolgens kwam er een Salomons-oordeel uit het Kremlin: per presidentieel de creet werd vrijdag zakelijk di recteur Kokonin ontslagen. Za terdag volgde de benoeming van Vasiljev, nu per regerings decreet. Rustig is het nog aller» minst bij het Bolsjoi. Vandaag moet een aantal dansers voor de rechter verschijnen vanwege de stakingsactie vorige week. muziek recensie» gert meuer Concert Bob Dylan en band. Met Bob Dy- lan/zang en gitaar, John Jackson/gitaar, Bucky Baxter/lap- en pedal steel, Tony Garnier/basgitaar en Winston Wats on/drums. Gehoord: zaterdag 18 maart, Evenementenzaal Martinihal in Gronin gen. Raar gezicht hoor; Apathisch zaten de 2400 toeschouwers om zich heen te kijken, toen na een uur en twintig minuten de zaal lichten van de Martinihal in Groningen weer aangingen en langzaam maar zeker het besef tot hen doordrong dat Bob Dy- i lan er alweer genoeg van had. 'n I Beetje vroeg, ja, maar te vroeg? Immers, gedurende de tweede helft van het concert maakte Dylan zijn faam als opperneu- zeiaar weer aardig waar en I klonk hij tamelijk plichtmatig. Met als gevolg dat het concert eigenlijk als een nachtkaars uit- I ging. Dylan is een levende legende en die zie je niet zo vaak in Gro ningen. En Bob in zo'n kleine zaal van zo dichtbij is natuurlijk helemaal een attractie. Zou het moeten zijn tenminste. Want als je eenmaaLop z'n paarse jas je en z'n krullebol bent uitgeke- concert ontbreekt. Er is geen ken moet je constateren dat de emotie, geen chemie. Omringd bij zo'n locatie behorende sfeer door vier overigens competente en intimiteit praktisch het hele begeleiders doet Dylan zijn Les Brown en Ted Heath. Voor Hagenaar Wim Snel, die met zijn Evergreen Productions het Syd Lawrence Orchestra naar Nederland haalt, gaat er niets boven de authentieke klankkleur van een big band la Glenn Miller. Snel, in het dage lijks leven werkzaam bij een oliemaatschappij, raakte in 1970 verslingerd aan de band van Lawrence. „Wij woonden in Engeland, waar het orkest op handen wordt gedragen door een fanclub met 12000 leden en gemiddeld vier keer in de week optreedt voor uitverkochte za len. Nu Nederland de vijftigste verjaardag van onze bevrijding viert, wilde ik het orkest hier hebben. Er is een groot publiek van vijftigplussers, dat deze mu ziek graag wil horen". Bijzonder Greetje Kauffeld werd door de band gevraagd mee te werken aan de bevrijdingsshows. „Ik heb ja gezegd, omdat ik zo veel van big bandmuziek houd. Zin gen bij zo'n band geeft een heel anderg kick dan werken met een kleine bezetting. Het is de bijzondere sound die me inspi- Greetje Kauffeld: „Zingen bij een bij reert en die warmte oproept bij het publiek. Maar ik moet niets hebben van drama er omheen of valse sentimenten. We vieren toch feest!". „Ik wil gevariëerd bezig zijn. Genuanceerd improviseren met een kleine groep is prachtig. Maar wat forser uitpakken met een big band is ook heerlijk. Je werkt wel met strakke arrange menten, maar daar leg je toch je band roept zo veel warmte op." gevoel in. Bovendien: hoe vaak krijg je de kans met een profes sionele big band te werken? Je vindt ze bijna niet meer. De laatste keer dat ik met een goe de big band heb opgetreden was in 1992. Toen werd in Keu len een concert gegeven om de dood van Kurt Edelhagen, met wie ik veel heb gewerkt en die in 1982 is overleden, te herden ken'. Wim Snel hoopt tijdens de Nederlandse tournee per keer zo'n 700 tl 900 mensen in de zaal aan te treffen. Zijn er zo veel Nederlanders die een 'sentimental journey' willen maken? Snel: „In Engeland hou den ze elk jaar een conventie van vijf dagen. Daar komen 1200 fans opaf. Bovendien: alles aan deze band is oorspronkelijk. Dat geldt voor de bezetting met foto loek zuyderduin vier trompetten, vier trombo nes, vijf saxen en klarinetten, piano, drums en contrabas, maar ook voor de arrangemen ten. Misschien ben ik wel een beetje gek om aan dit avontuur te beginnen, maar ik geloof erin. Zeker nu we nog één kéét de bevrijding grootscheeps vie ren. Ik weet zeker dat iedereen straks een traantje wegpinkt bij de Moonlight Serenade". ding, zegt tussen de nummers door wel twee keer Thank you tegen het publiek en brabbelt er nog iets onverstaanbaars ach teraan. Het meest recente nummer is er eentje van de lp Infidels uit 1983. Verder bestaat het reper toire uit klassiekers als All Along The Watchtower, Just Like A Woman, Maggie's Farm en, als toegift, Like A Rolling Stone op duiken. Die worden zonder al te veel opsmuk gespeeld, al zorgt de steelgitarist er voor dat de folk en blues van Dylan een prettig country-tintje krijgt. Maar verder kun je je ogen dichtdoen en denken dat je thuis lekker op de bank een plaat aan het draaien bent. Nou ja, behalve dan op het moment, waarop de band unplugged gaat en in drie héél oude nummers (Mr. Tambourine Man, Masters Of War en The Lonesome Death Of Hattie Carroll) eindelijk een spoortje gevoel toont. Ook de oude meester zelf. Die drie nummers groeien gemakkelijk uit tot het eenzame hoogtepunt van het optreden. Wie nog geld voor Dylan over heeft kan op 20 april in de winkel terecht voor de MTV Un]5Tugged-cd en eer lijk gezegd lijkt me dat een bete re investering dan een kaartje voor een van zijn huidige con certen. Amsterdam Galerie Reflex aan de Amsterdamse Weteringsschans deed dit weekeinde dienst als ta toeagesalon. Kunstenaar Dadara maakte ontwer pen die tatoekoning Henk Schiffmacher ter plekke op 15 liefhebbers opbracht. Dadara, van wie bij Reflex op dit moment schilderijen en objecten hangen, maakte de voortstelling vervolgens af met zijn handtekening. foto anp muziek recensie li dy van der spek Lustrumconcert Jeugd Symphonieorkesten Oegstgeest met medewerking van de alt violist Richard Young. Dirigent: Johan Top. Werken van Schubert, Brahms, Britten, Ja cobs en Hijmans. Gehoord op 19 maart in de Stadsgehoorzaal, Leiden. tijd even goed lukt en aan een fraaie dynamiek. Er wordt al echt muziek gemaakt! In 'Schelpen'van Rita Hij mans komt de zee geheimzin nig aangerold. Overal hoor je vage strandgeluiden: zingende meeuwen, terugtrekkend water, zuigende schelpen die schurend een onderonsje met elkaar heb ben, 'verwoord' in lichte pizzi- cati, kleine korte zinnetjes van de celli, woodblocks of tegen el kaar aangeslagen grote schel pen en tromgeroffel. De harp overspoelt als een guirlande de steeds weer terugkerende klan ken, fijnzinnig vertolkt door Constance den Hertog. Of de delen zijn te weinig contrastrijk, óf de dynamiek en het tempo zijn hier verkeerd gekozen. 1 let feit dat er af en toe een 'schelp je' viel was geen punt, maar het geheel bleef een beetje braaf en dèt was jammer. Tijd genoeg om het nóg eens te proberen wil ik hopen. 'Die Unvollendete'van Schu bert, gepresenteerd door de se nioren (let wel: niet ouder dan de middelbare schoolleeftijd) klonk hier en daar al professio neel, zeker in de fortissimo de len. Er moet nog gewerkt wor den aan de zuiverheid en het volume van de celli en de dyna miek was hier nog te extreem hard óf weinigzeggend zacht. Toch is het muggenziften als je bedenkt wat deze groep al wél bereikt heeft, met name bij het groot koper, opmerkelijk goede hoorns en spetterend slagwerk. Deze orkesten beloven heel veel goeds en hebben zeer terecht reden tot feest vieren. De Jeugd Symphonieorkesten Oegstgeest vieren hun eerste lustrum met een beroemde so list en de première van 'Schel pen' van de Oegstgeester com poniste Rita Hijmans. Dat be zorgde de talrijke vaders, moe ders, opa en oma's, vriendjes, vriendinnetjes en de boven buurvrouw een onbetaalbare, maar veel te lange middag. Ongeveer dertig kinderen (de speelgroep) beten het spits af. Oefening voor op en neer gaan de strijkvoering, in zuiver spe len en in maatvastheid, zijn speels gegoten in kleine melodi sche études als 'upstairs- -downstairs', Bluebells of Scot land en Windscreenwipers. Vooral de eerste violen spelen al behoorlijk zuiver en het geheel is niet uit de maat te stampen onder de ijzeren aanvoering van de alom geprezen dirigent Jo han Top. Deze hele jonge groep loopt na gestaag oefenen geleidelijk aan naar de juniorenclub over die op het ogenblik zo'n vijftig jongeren telt, waarin bijna alle instrumenten van een sympho- nieorkest vertegenwoordigd zijn. In de eerste Symphonie van Brahms is hard gewerkt aan een vlot uitgebalanceerd tempo, aan zuiverheid wat nog niet al- maastricht anp De Europese kunstbeurs (TEFAF) in Maastricht heeft dit jaar 52.000 bezoekers getrokken. Dat is enige duizenden meer dan de organi satoren hadden verwacht. Vorig jaar trok de TEFAF 60.000 bezoe kers, maar toen was er veel belangstelling voor een speciale sectie met werken uit Sint Petersburg. De tien dagen durende beurs werd gisteren afgesloten. Een van de topstukken van de beurs, het schil derij 'Orpheus spelend voor de dieren' van de zeventiende eeuwse meester Aelbert Cuyp, is vanaf 25 maart te zien in het Dordrechts Museum. De Londense handelaar Johnny van Haeften, die het schilderij in Maastricht aanbood, heeft het voor twee maanden aan het museum in bruikleen gegeven. In de komende maanden wil di recteur Jacob de Groot onderzoeken of het schilderij definitief in het bezit van het museum kan komen. literatuur recensie susanne lammers Literair café 'A Propos'. Met Victor Vroomkoning, Mariet Lems, H.J. de Roy van Zuydewijn, Peter Swanborn en Ri chard Morpey. Sociëteit De Burcht, Lei den, 19/3 Niks 'vijftigste mei'. Voor het boekenweek-thema diende je je zondagmiddag te vervoegen bij de Centrale Bibliotheek. In So ciëteit De Burcht wijkt men ook in maart niet af van een in okto ber 1994 herstelde .traditie. Wie argeloos kletsend binnenkomt om een drankje te drinken, ziet zich plots het woord ontnomen; dat is aan de dichters gegeven. Veel gasten duiken in arren moede dus maar in de 'Luister', de 'Interview' of fronsen de wenkbrauwen over het crypto gram van 'Vrij Nederland'. Juist wanneer Mariet Lems 'Zwijgen is zilver' voorleest, een liedtekst over een vrouw die haar verve lende echtgenoot verlaat, onder andere omdat hij liever«crypto's oplost dan zijn schoonmoeder bezoekt. Literair Café 'A Propos' stelt een middag per maand een mi crofoon ter beschikking aan een groep dichters die qua stijl en sfeer mekaar niet doodbijten. Deze zondag was de stemming haast verdroomd. Veel 'klassie ke poëzie' met een melancho lieke thematiek. Bedaard, vorm vast, met veel staf-, binnen- en eindrijm. H.J. de Roy van Zuydewijn droeg elf vertaalde Shake- speare-sonnetten voor. Zowel sonnetten aan de 'dark lady' als aan zijn jonge maecenas, de Earl of Southampton, voor wie Shakespeare nogal warme ge voelens koesterde en die er later met zijn vriendin (de 'dark lady') vandoor ging. Iets meer commentaar bij deze lastige sonnetten had ze misschien toegankelijker gemaakt. De Roy van Zuydewijns vertaling is klassiek, maar levendig. In het 34e bijvoorbeeld wordt het schitterende Engels spranke lend Nederlands. In dit gedicht vergelijkt de dichter zijn gelief de met het weer: waarom be loofde ze hem een stralende dag en laat ze hem vervolgens haast verdrinken in een hoosbui? Peter Swanborns poëzie was een verrassend extraatje. Hij zqu Richard Morpey vervangen, die toch niet ziek genoeg was, en bleek dus uiteindelijk een toegift. Zijn voordracht was wat droog, maar zijn poëzie is span nend. Het gedicht 'Revolutie' stuurt meer aan op laissez-aller dan op ingrijpen. In 'Meetkun de' vergelijkt hij zichzelf in rela tie tot 'de ander' met de punten van een gelijkbenige driehoek. Slechts op hoogtijdagen veran deren ze in de zijden en raken ze elkaar. Misschien wat triest, maar wel een beeld dat ook op deze middag van toepassing was. Het blijkt toch moeilijk om een lijn naar de luisteraar uit te gooien waar die zich ook werkelijk aan kan vasthouden. Victor Vroom koning leek nog het meeste re sultaat hebben met zijn 'bede', waarin hij God smeekt zich over zijn oude afgeleefde moeder te ontfermen. Toen ging althans de telefoon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 23