'Ik kan niet om die oorlog heen' 'Allersmeerigste teksten' Angen Los: meeslepende griezels Cultuur Kunst Concertgebouworkest rhoogt de prijzen Jubileumfeest Kylian en Nederlands Danstheater Lanting kan zwakke klucht niet redden /RIJDAG 17 MAART 1995 chef annemiek ruygrok. 071 -356471plv -chef jan rijsdam. 071-356472 Juweel van een atlas verkocht Maastricht» Le Grand Atlas van de zeventiende-eeuwse Amster damse cartograaf Joan Blaeu is gisteren tijdens de Europese Kunstbeurs in Maastricht (Tefaf) gerkocht door een Engelse ver zamelaar. Voor de Franse editie van de in 1663 gedrukte Grooten Atlas was door het in Geldrop gevestigde antiquariaat Paulus Swaen 650.000 gulden gevraagd. Het bedrag waarvoor de atlas werd verkocht, is niet bekendgemaakt. De atlas geldt we tenschappelijk en druktechnisch als een juweeltje. Vertelling Salomo's tempel leiden Elija van Dijk vertelt op zaterdag 18 maart de legende over de bouw van de tempel van koning Salomo. De vorst heeft j voor die opdracht de bouwmeester Hiram aangetrokken. Tij - dens een bezoek raalkt de koningin van Saba diep onder de in- I druk van deze kunstenaar. Van Dijk begint de vertelling om 20.00 uur in jeugdboekhandel Silvester aan het Rapenburg 17. Rapper Eazy-E lijdt aan AIDS los angeles De Amerikaanse rapartiest Eazy-E, mede-oprichter Ivan de baanbrekende rapformatie N.W.A. (Niggers With Attitu de), heeft gisteren verklaard dat hij aan AIDS lijdt. Hij werd in ernstige conditie in het ziekenhuis opgenomen. Bij de 31-jarige 'rapper, zijn echte naam is Eric Wright, werd AIDS vastgesteld hij zich onder behandeling liet nemen wegens ademha- ilingsmoeilijkheden drie weken geleden. De zanger wist niet dat bij met het HIV-virus was besmet en weet ook niet waar hij de <jziekte heeft opgelopen. Bach-cd Stenberg en Van Zweden [haarlem Violist Jaap van Zweden en fluitiste Berdien Stenberg hebben de eerste drie Brandenburgse Concerten van Johann Se bastian Bach op cd gezet. De produktie van het project is in han- pen van de Britse musicus Tom Parker, die in het verleden al ve le populaire bewerkingen maakte van klassieke composities, on- Jer meer The Young Messiah. Parker schreef ook de arrange menten voor de cd, die onder de titel The Brandenburgs vanaf >7 maart in de platenzaak te koop is. Behalve The London Ses sion Orchestra onder leiding van Gavyn Wright werkt bovendien >en moderne ritmegroep aan het project mee. Tentoonstelling merklappen verlengd eiden Wegens overweldigende belangstelling is de tentoonstel- ing Merklappen' in het Stedelijk Museum De Lakenhal tot 25 ipril verlengd. Duizenden bezoekers zagen de tentoonstelling •an 45 merklappen, waarvan de oudste gemaakt is in 1711 en de in het begin van deze eeuw. Tot en met het Museum- weekeinde (22 en 23 april) is de expositie nu nog te zien op in iet museum aan de Oude Singel, Uiteraire prijs voor Peter Ghyssaert :Iden De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft de 3|an der Hoogtprijs 1995 toegekend aan Peter Ghyssaert voor jjn dichtbundel Cameo. Met deze aanmoedigingsprijs is een ldbedrag van 5.000 gulden gemoeid. Eerder kregen o.a. Jan o okken, Mare Reugebrink, Margriet de Moor en Anna Enquist prijs. De jury prijst onder meer Ghyssaerts 'éclatant beeldend ïrmogen'. Wanneer de prijs aan de dichter wordt overhandigd, nog niet bekend. f,Varren G in Escape jff'yisterdam Warren G the G-Funk Era komt voor een eenma- --"j optreden naar Nederland. De gangsta-rappers staan op 14 )ril in de Amsterdamse discotheek Escape aan het Rembrandt- sin. Het optreden begint om 22.00 uur. Kaarten zijn vanaf za- rdagte verkrijgen op de bekende voorverkoopadressen. erdam anp Koninklijk Concertgebouw- st (KCO) in Amsterdam ver- :sia|gt komend seizoen de prij- met gemiddeld 15 procent, jmige concerten worden duurder dan nu; andere da- t3|n prijs. Hoeveel een kaartje zi kosten hangt onder meer in de vraag naar en het aan- •an een optreden. Ook spe- le kosten van een concert rol. Een uitvoering met Jes- Norman, gepland in okto- brengt meer kosten met mee dan gemiddeld. :t KCO verlaagt de prijzen de P-serie, de reeks waarbij rogramma een Nederland- ö.oremière of een wereldpre- e bevat. Die serie, die het orkest vorig jaar introduceerde, richt zich op voor jong, nieuw publiek dat vaak wat minder ka pitaalkrachtig is. Het seizoen 1995/96 biedt drie nieuwe mini-festivals, waarbij een dirigent centraal staat. Pierre Boulez bijt het spits af met de opera Moses und Aron in het Muziektheater, die het KCO samen met De Neder landse Opera (DNO) uitvoert. Vanaf volgend jaar is de beurt aan Mstislaw Rostropowitsj, die overigens ook als cellist zal op treden. Riccardo Chailly, chef dirigent van het KCO, sluit de festival-serie in april 1996 af met onder meer de uitvoering van de opera Otello. Ook dat is een co-produktie van het KCO en DNO. Multi-talent Annando twee keer in Leiden met muziek en theaterprogramma In Duitsland noemen ze Armando een multi-talent. Het klinkt complimenteus, maar zelf gruwt hij van het woord. Het riekt naar een soort handigheid en dan hoeft het wat mij betreft niet meer." Hoe het ook zij, niemand kan om de meervoudige artistieke be gaafdheid van de kunste naar heen. Armando schil dert, beeldhouwt, schrijft gedichten en proza, musi ceert met een eigen orkest en treedt op in theaters. Op dinsdag 21 maart speelt hij met zijn combo en leest hij voor uit eigen werk in de Burcht in Leiden. Een klei ne maand later, op zater dag 15 april, brengt hij met Cherry Duyns het pro gramma 'Een ongerieflijk tweetal' in de Leidse schouwburg. amsterdam wim van der beek Velen wantrouwen de schepper die zoveel talent in één persoon heeft gestopt. Armando was lange tijd 'besmet'. „Het beoe fenen van verschillende discipli nes is slecht geweest voor mijn carrière," geeft hij volmondig toe, „maar daar heb ik altijd maling aan gehad. Ik doe wat ik moet doen. Helaas begrijpen weinig mensen dat het allemaal in elkaar grijpt. Alles wat ik doe heeft met de oorlogsjaren te maken. En met melancholie. De sfeer van de jaren twintig en dertig heeft mij altijd sterk aan getrokken en mijn levensvisie is voor een belangrijk deel gefun- Armando. deerd op ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog. Toch ben ik geen oorlogsschilder. Ik probeer mijn thema's steeds zo breed mogelijk te maken." Tijdens de oorlogsjaren woonde Armando (1929, Am sterdam) dichtbij het Polizeili- ches Durchgangslager Amers foort ('Kamp Amersfoort'). Wat hij daar dagelijks zag en hoorde is bepalend geweest voor zijn latere leven en werk. De kunste naar benadrukt dat hij niet al leen met haatgevoelens terug kijkt naar die periode in zijn le ven. „Aanvankelijk was er zeker een diepgewortelde haat jegens de Duitsers," bevestigt hij. „In de loop der jaren is die haat echter gemengd met melancho lie en nostalgie. Thema's uit de Tweede Wereldoorlog dringen zich aan mij op. Daar is niets vreemds aan. Bijna elke kunste naar put uit jeugdervaringen." In de eerste na-oorlogse pe riode was haat Armando's be langrijkste drijfveer. „Je hebt een obsessie nodig om kunst te FOTO RENÉ VAN DER WEERD kunnen maken," zegt hij daar over. In de loop der jaren wer den nieuwe elementen aan zijn thematiek toegevoegd: „Het be sef dat je onmachtig staat te genover de tijd is één van de meest actuele gegevens in mijn werk. Verder heb ik een bijzon dere belangstelling voor het ge geven van de macht en on macht van taal. Zo heb ik in het boekje 'Mensenpraat' tweege sprekken gebundeld. Het gaat om onschuldige en soms ge heimzinnige woorden die geen gevolgen hebben en geen ver volg. Ze worden ten gehore ge bracht en op hetzelfde moment waaien ze weg." De leeuw Sinds 1979 woont de kunste naar in Berlijn. Hij verhuisde destijds naar die stad om de spanning, de catastrofale gevol gen en de bittere naweeën van de oorlog 'in het hol van de leeuw' en 'aan den lijve' te erva ren. Inmiddels is Berlijn een ge wone stad geworden. Het span ningsveld bestaat niet meer en Armando's nieuwsgierigheid is verdwenen. Toch zal hij in Ber lijn blijven wonen. „Duitsers kijken niet anders naar mijn schilderijen dan Ne derlanders," verduidelijkt hij. .„Dat komt omdat ik niet ver oordeel. Ik benader de oorlogs jaren als een gecomprimeerde vorm van leven waar je alle gro te universele thema's uit kan halen. Dat geldt ook voor mijn schuldige landschappen die be nadrukken dat zelfs in de na tuur de oorlog alom tegenwoor dig is. Wat ik ook doe, denk, zeg, schrijf of schilder, om ver wijzingen naar de oorlog kan ik niet heen." Armando Combo Arman do, dinsdag 21 maart, 20.15 uur, sociëteit de Burcht, Burg- steeg 14, Leiden. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de bibliotheek, de boekhandels, Zandvliet, De Kleren Kooyker en bij K&O. Armando en Cherry Duyns met 'Een ongerieflijk tweetal' zaterdag 15 april, 20.15 uur, Leidse schouwburg, Oude Vest 43, Leiden. Kaarten aan de kassa verkrijgbaar. 100 jaar cabaret in het Theater Instituut amsterdam anp Het Theater Instituut Nederland in Amsterdam eert tot decem ber de drie grondleggers van het Nederlands cabaret; Eduard Ja cobs, J.H. (Koos) Speenhoff en Jean-Louis Pisuisse. Op de be nedenverdieping is een be scheiden tentoonstelling inge richt, waar hun leven aan de hand van foto's, brieven en te keningen is geschetst. Een doorlopend videopro gramma biedt steeds wisselen de optredens; van oud (Wim Sonneveld, Wim Kan) tot recent (Youp van 't Hek, Jiskefet). Kos tuums van cmder meer Paul de Leeuw, Freek de Jonge en Karin Bloemen staan in de achttiende eeuwse Slingelandtzaal opge steld. De twee kleine exposities blijven tot en met november staan. De presentatie betekent het begin van de viering van het 100-jarig bestaan van het caba ret. De rest van het jaar hebben onder meer lezingen en een heus symposium plaats. Ook zijn drie CD's te koop met origi nele opnamen van de drie caba ret-pioniers. Over het eerste cabaretoptre den in Nederland bestaat voor zover bekend geen verschil van mening. De historie vermeldt dat Eduard Jacobs (1867-1914) dat eerste optreden in 1895 ver zorgde in een nachtsociëteit aan de Quellijnstraat in de Am sterdamse Pijp. Jacobs teksten waren hard, ''nietsverhullend, vertelt Hilde Scholten, samen stelster van de tentoonstelling. Dat blijkt ook uit de tekst van een van zijn liederen, die in het speciaal daaraan gewijde zaaltje hangt. Jacobs beschrijft daarin het leven op de Zeedijk, waar twee hoeren elkaar afslachten om een klant. Helaas zijn van het optreden in de nachtsociëteit nooit foto's gemaakt. Wel toont het Theater Instituut kiekjes uit die tijd. Ook het einde van het pand is te zien; een gasexplosie in 1980 betekende de sloop. In de hui dige nieuwbouw zit nu buurt huis de Quellijn. Koos Speenhoff (1869-1945) was aanvankelijk bekend als te kenaar. In de voor hem inge richte gang hangen niet alleen tekeningen van zijn hand. Er is ook een werk van Kees van Dongen te zien, die zijn vriend Speenhoff portretteerde. Ook prijkt het verbod van het katho lieke bestuur Eer en Deugd aan de muur, dat Speenhoff s voor drachten „allersmeerigst" noemt. en het vuil lag er vingerdik op". Speenhoff kwam net als Pisuisse dramatisch om het leven. Hij werd onthoofd tij dens het vergissingsbombarde ment van de geallieerden op het Haagse Bezuidenhout. Die bommenregen in maart 1945 werd onlangs nog herdacht. Het laatste zaaltje over Pisuis se (1880) bevat een foto van de rouwstoet na zijn overlijden in 1927. De cabaretier werd op het Rembrandtplein in Amsterdam vermoord door Tjakko Kuipers. De jonge zanger was verliefd öp Jenni Gilliams, de vrouw van Pisuisse. Kuipers wilde, zo gaat het verhaal, niet Pisuisse maar Jenni doodschieten, maar de cabaretier wierp zich voor haar om haar te behoeden voor de kogels. Uiteindelijk vonden zo wel Jean-Louis, Jenni, als Tjakko de dood. Jacobs boven, Speenhoff en vrouw onderen links Pisuisse, de grondleggers van het cabaret. FOTO'S THEATER INSTITUUT i4V 5 ecensie susanne lammers jelling: De Thuiskomst van Harold ^Jloor Toneelgroep Tongen Los Re- Spee Spel: Erik van Etten. Fred 16^n- Arjan Berben, Ron Rijghard. je Groot en Polcia van Drunen. Ge- 56/3. Theater Imperium, Leiden 15,'i Nog te zien. 17/3 en 18/3. 18 iersonages zijn griezels en ferhaal is bizar. Te bizar om 21 eloofwaardig te zijn. Origi-* Jnededelingen van belang en niet verstrekt; de mo- alle vrouwen zijn hoeren 30. d|e mannen pooiers. Pinter 3e 1le miezerigheid van de jelijke soort tonen door ons i462fyk langdurig te confronte- 13 diet een volstrekt amorele e. Na zes jaar radiostilte jde oudste zoon plotseling 5- 16fouw en moeder van zijn ten voorstellen aan zijn D, 18) oom en twee broers. Zij in alle opzichten dermate 14 jiiat men een arrangement ')m haar te kunnen hou- 656ojroer Lenny zal een flatje laar regelen waar ze haar wóeoran doen, een paar uur icht, en voor de rest zal de jr.. dé in alles voor haar zor- frima geregeld, iedereen 16 jr.fd- Iedereen? Iedereen. jr .Datriarch, de pooier en de j^l zijn de grondtonen van jr./rnlik. Bij Tongen Los is de Heksi gespeeld door Erik van Deon'de pijler van de voorstel- De patriarch en de pooier draaien hijgerig om de lellebel heen bij Tongen ling. Hij beeldt het zwalken tus- zijn nichterige maniertjes. Ver- sen kermissentimentaliteit en velend, etterig, en het brein van bikkelharde zelfzucht en nor- de familie. Polcia van Drunen meloosheid adembenemend als de vrouw om wie het alle- uit. Ook de casting van Arjan maal draait, heeft alleen haar li- Berben als souteneur was een chaamstaal om op terug te val- gouden greep. Zelden zo'n zui- len. gerig kreng bezig gezien, met Haar tekst motiveert Ruths zijn satijnen ochtendjasje en handelen niet. Ze legde zich FOTO RISK HAZEKAMP dapper neer bij dat gegeven en kijkt gepast sletterig uit haar ogen. Sterk is de scène waarin zij het middelpunt is en alle mannen, onderwijl converse rend, om haar heen hijgen. Geen groots drama, deze Thuis komst, wel een bij vlagen mee slepende vertolking. DEN HAAG ANP Met de grootschalige produk tie Arcimboldo viert het Ne derlands Dans Theater (NDT) zijn 35-jarige bestaan en ar tistiek directeur en vaste cho reograaf Jiri Kylidn zijn 20-ja- rig jubileum bij het gezel schap. In Arcimboldo treden alle dansers van drie NDT-en- sembles op. In totaal doen 52 dansers mee in de leeftijd van 17 tot 60 jaar. De anderhalf uur durende produktie gaat op 13 april in première. De dertien voor stellingen zullen alleen in het AT&T Danstheater in Den Haag, het eigen huis van het NDT, te zien zijn. Kylian heeft Arcimboldo. ondertitel „pièce d'occasion", voor de gelegen heid gemaakt. Zes dansers van het gezelschap, Patrick Delcrolx, Jorma Elo, Karine Guizzo, Johan Inger, Paul Lightfoot en Martin Müller, nemen delen van de choreo grafie voor hun rekening. De titel van de produktie verwijst naar de Italiaanse schilder Giuseppe Arcimbol do (1527-1593), die in zijn schilderijen fruit, groenten, dieren en planten verwerkte. Hij had daarmee zoveel suc ces dat hij aan het hof in Praag werd aangesteld, waar hij grote feesten organiseerde voor de keizers Ferdinand I en Rudolf II. In navolging van Arcimboldo wil Kylian een choreografische „dis" vol en tertainment neerzetten, aldus het NDT. Het Nederlands Balletor kest onder leiding van Christof Escher treedt bij de voorstelling live op. Het voert een muziekcollage uit met werk van de componisten Jo hann Sebastian Bach, Franz Schubert, Peter Iljitsj Tsjaik- ovski, Steve Reich, John Tave- ner, Michael Torke en Aare Merikanto. De cellisten Pieter Wispehvey en Quirine Viersen en de mezzo-sopraan Berna- dette ter Heyne werken aan de produktie mee. Het Nederlands Dansthea ter telt drie gezelschappen. Naast het hoofdgezelschap, NDT 1, zijn dat NDT 2 voor jonge dansers en NDT 3 voor dansers vanaf veertig jaar. theater recensie wunand zeilstra 'Japon over het balkon' van Ray Cooney en John Chapman Regie/vertaling/bewerking/hoofdrol: John Lanting. Met: Guido Jonckers, Coby Timp, Marja Lieuwen, Margreet Heemskerk, Linda de Wolf, Flip Heeneman, Niek Pan- cras, Maaike Schuurmans en Joost Buiten weg. Gezien: 16/3, schouwburg Leiden. Wat de titel belooft, komt rijke lijk uit: er vliegt menig kleding stuk over het balkon, van japon tot lingerie. Waarom dat ge beurt, valt eigenlijk niet uit te leggen. Het behoort nou een maal tot de wetmatigheden van de klucht dat er schaars geklede dames - deur in, deur uit - over het toneel rond rennen. Som mige kledingstukken kunnen op bepaalde momenten tot inge wikkelde situaties aanleiding geven, en daarom worden ze in deze klucht voor het gemak maar over het balkon gesmeten. Nederlands enige specialist in dit genre, John Lanting, deed gisteravond met zijn op één na laatste kluchtbewerking de Leidse schouwburg aan. Hij komt het ons voor de voorstel ling zelf even vertellen. Bij zijn vorige produktie deed hij dat ook, het moet de band met zijn eigen vaste publiek versterken. Volgend seizoen houdt hij er namelijk na vijfentwintig jaar mee op. Voor het afscheidstoer- nee wil hij kennelijk alvast wat reclame maken. Nieuwe kluchten schijnen er nauwelijks meer te verschijnen. Dus moet Lanting voortdurend terugvallen op het rigoureus be werken van ouder materiaal. Helaas behoort 'Japon over het balkon' niet tot de sterksten in het genre. Wat grotendeels ont breekt, is de kluchtige logica van de onzin die je in een dolle reeks verwikkelingen meesleurt. John Lanting moet heel wat malle fratsen uit de kast halen om de spanning en vaart erin te houden. Daarbij is iets merkwaardigs aan de hand. Als regisseur gaat John Lanting er in tal van inter views altijd prat op dat hij zijn spelers strak in de hand houdt. Dat is ook beslist aan deze pro duktie af te zien. Toch is hij niet consequent. Lanting maakt het zich dan ook vreselijk moeilijk: welke acteur met een dragende hoofdrol kan tegelijkertijd zijn eigen regisseur zijn? Regelmatig namelijk laat hij zichzelf gaan, ook als dat voor de spelsituatie helemaal niet nodig is. De vele zwakke plekken in deze klucht wil hij daarmee verbloemen. Het lukt hem ditmaal helaas maar ten dele.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17