'We zijn in onze pubertijd beland'
Een stoeltje met dreadlocks
Cultuur&Kunst
Armando, Minco en Matsier
op Leids Literatuurfestival
TEFAF lust voor het oog
DINSDAG 14 MAART 1995
Concert in 't Huys Dever
ussEJohannes Leertouwer (viool) en Menno van Delft (clave-
cimbel) geven op zaterdag 18 maart en concert in 't Huys Dever
in Lisse. Het optreden begint om 20.00 uur. Kaarten zijn ver
krijgbaar bij 't Huys Dever. tussen 14.00 uur en 17.00 uur. of te
lefonisch te bestellen op telefoonnummer 02521-11430.
Ouborg Prijs voor Dick Raaijmakers
den haag De Ouborg Prijs 1995 is toegekend aan beeldend kun
stenaar Dick Raaijmakers. Hij ontvangt de oeuvreprijs van de
gemeente Den Haag op 9 september. De prijs bestaat uit een be
drag van 10.000 gulden en de uitreiking gaat gepaard met een
presentatie van zijn werk en publikatie erover. Raaijmakers'
oeuvre vormt volgens de jury een uitzonderlijk grensgebied,
waarin verschillende kunstdisciplines op een opmerkelijke ma
nier samenkomen. Raaijmakers (1930) is van huis uit componist
en docent electronische muziek. Vanaf 1966 betrekt hij ook beel
dende, literaire en theaterale kunstuitingen in zijn werk.
Gulliver's reizen in Katwijk
katwuk» K&O in Katwijk draait morgenmiddag Gulliver's reizen.
De tekenfilm vertelt het aloude verhaal van schipbreukeling Gul
liver die aanspoelt op een eilandje dat wordt bewoond door lilli
putters. Eerst zijn ze bang voor de 'reus'. Later is Gulliver hun
grote held. De film begint om 14.00 uur.
Zingende matrozen in Droomfabriek
leiden De 4tuose Matrose treden donderdag 16 maart op in de
Droomfabriek in Leiden. De groep brengt moderne zeemanslie
deren met een knipoog naar het verleden. Via walsen, tango's en
tranentrekkers neemt 4tuose Matrose het publiek mee langs ha
vens en hoeren, stormen en stiltes. De band begint om 22.00
The Orb in Utrecht
utrecht The Orb doet op zijn happy happy joy joy tour 1995
zondag 21 mei de Central Studios aan in Utrecht voor een een
malig concert. De band sloot vorig jaar de jubileumeditie af van
het 25-jarige Pinkpop. Kaarten zijn vanaf zaterdag 18 maart te
verkrijgen op de bekende adressen.
Concert Vocaal Ensemble
voorschoten Het Voorschotens Christelijk Vocaal Ensemble
geeft morgenavond een concert in de Moeder Godskerk in Voor
schoten. Op het programma staan werken van Mozart en
Haydn. Het concert begint om 20.15 uur aan de Baron Schim-
melpenninck van der Oyenlaan.
Belly grossiert in betoverende songs met schaamteloos mooie melodieën
Soms heb je dat: èen plaat die zich in je hoofd nestelt en
er niet meer uit wil. Van Belly wisten we al dat ze er wat
van konden na het sterke debuut 'Star', maar 'King' is
een in alle opzichten volwassen vervolg. Elf sterke, ro
buust vormgegeven, gitaargestuurde songs, met de ge
rijpte zang van voorvrouw Tanya Donelly en de prachti
ge, zich in het geheugen hakende melodiewendingen als
grootste trekkers. 'Star' staat te boek als een plaat waarop
beelden van de kindertijd de boventoon voerden. 'King'
opent met een nummer dat 'Puberty' heet. „We zijn in
onze adolescentie beland", lacht Donelly, „de volgende
keer maken we een echt volwassen plaat".
Amsterdam Jacob haagsma mas Gorman. Donelly: ,,De
Het blijkt allemaal nogal toeval
lig uitgepakt te zijn. „Ik ben niet
overmatig geobsedeerd door
mijn kindertijd", zegt ze. ,,Het
was niet de bedoeling dat 'Star'
zo'n kinderlijke plaat zou wor
den. Ik probeerde op die plaat
zekere verhaaltjes te vertellen,
dat wel, en op de nieuwe plaat
heb ik de zaken bewust niet
vanuit een kniehoog perspectief
bekeken". Wie kwaad wil, kan
ook Donelly's zangstem als kin
derlijk omschrijven, al treedt die
kwaliteit op 'tóng' minder aan
de dag. „Ja, dat helpt wel", zegt
ze, „ik maakte me er druk om
dat ik deze keer minder kinder
lijk zou overkomen, daar beu ik
bewust mee bezig geweest. Het
zou me kwetsen als ik nog
steeds het kindvrouwtje zou lij
ken, terwijl ik een volwassen
vrouw van 28 ben".
Factor in dat veranderende
stemgebruik, naast de onuitwis
bare indruk van dik tien maan
den toeren, was producer Glyn
Johns. „Glyn heeft de boel rich
ting gegeven", zegt gitarist Tho-
producers zouden die
stem als gegeven beschouwen
en eromheen werken, lagen leg
gen en zo die kinderlijkheid
compenseren. Glyn zei: je gaat
niet zo zingen, versta je! Hij be
gon bij de bron".
Grootste raadsel voor de on
bevangen luisteraar is: waar ko
men toch die toverachtig
mooie, schaamteloos 'poppy'
melodieën vandaan? „Dat gaat
ons vrij gemakkelijk af', zegt
Donelly. „De muziek zoals wij
die spelen suggereert al zekere
zang- en gitaarmelodieën".
Gorman: „We zijn allemaal van
jongs af aan blootgesteld aan de
muziek van The Beatles. Daar
door zijn onze oren getraind in
goede melodieën. Ik denk dat
dat een belangrijke invloed is".
Parkeerplaats
Zowel bij Gorman als bij Donel
ly vormde het onderwijs een be
langrijke steen des aanstoots.
Gorman: „Onderwijs is ontzet
tend belangrijk: op school word
je als kind gevormd. Maar voor
Vlaams musicoloog
wacht Italiaanse cel
brussel
datj
De Vlaamse musicoloog Paul
Nevel, een internationale
autoriteit op het gebied van ou
de muziek, is in Italië in hoger
beroep opnieuw veroordeeld tot
gevangenisstraf. Dit keer echter
niet wegens diefstal, maar we
gens heling van kostbare parti
turen en manuscripten. Het hof
van beroep achtte hem schuldig
aan liet opkopen van gestolen
17e eeuwse muziekstukken uit
het Museo Bibliógrafico Musi-
cale van Bologna. Platenmaat
schappij Sony heeft dit gisteren
bekendgemaakt.
De leider van het Huelgas-en-
semble, dat ook grote bekend
heid geniet in Nederland, hoor
de vorige week twee jaar en vier
maanden cel tegen zich eisen.
Hij zegt zelf 'volledig onschul-
'jn en gaat opnieuw in
beroep, nu bij het Hof van Cas-
tad
Van Nevel en zijn ensemble
verloren vorig jaar augustus de
'1 titel 'Cultureel ambassadeur
van Vlaanderen'. Dat gebeurde
nadat een lagere rechtbank in
Bologna de musicoloog in juli
bij verstek had veroordeeld tot 3
A jaar en vier maanden gevange
nis wegens diefstal van muziek
stukken. Minister van cultuur
Hugo Weckx besloot daarop het
ambassadeurschap op te schor
ten en stelde een eigen onder
zoek in naar de affaire, maar dat
is nog niet afgerond.
De betroldcen stukken zijn
overigens terecht. Een waarde
volle uitgave van Corelli ver-,
kocht Van Nevel indertijd aan
het Brusselse Instrumentenmu
seum en zes andere stukken,
van onder anderen Banchieri en
Cartesio, aan het Gentse con
servatorium. In totaal zou hij er
zo'n 12.000 gulden voor hebben
ontvangen.
Pierre Boulez naar
Salzburger Festival
Marga Minco opent op donder
dag 16 maart het Leids Litera
tuurfestival. Het programma
staat deels in teken van de boe
kenweek (15 tot en met 25
maart) met als thema oorlog en
bevrijding in de literatuur. Min
co vestigde in een klap haar
naam met 'Het bittere kruid'
dat in 1957 verscheen. Het
boek, waarin ze haar oorlogs-
herrineringen beschreef, prijkte
jarenlang op de lijst van mid
delbare scholieren. Minco
schreef daarnaast kinderboeken
en verhalen. Op het Literatuur
festival leest ze vanaf 20.00 uur
voor uit verhalen en brieven in
sociëteit De Burcht.
Nicolaas Matsier is de tweede
gast. Hij bezoekt op zaterdag 18
maart van 16.00 uur tot 17.00
uur boekhandel De Kier om
daar zijn boek 'Gesloten huis' te
signeren. In de bibliotheek aan
de Nieuwstraat is zondag 19
maart vanaf 14.00 uur de film
'Zes jaren' te zien. In dit drieluik
volgde de camera de Leidse stu
dent Jan van Loon tijdens de
bezettingsjaren. In deel één be
gint hij zijn studie, in deel twee
zit hij in het verzet en in deel
drie wordt hij gearresteerd.
Ook op zondag houdt socië
teit de Burcht een literair café
met de schrijvers Richard Mor-
pey, H.J. de Roy van Zuydewijn,
Margriet Lems en Victor
Vroomkoning als gasten. De bij
eenkomst begint om 14.30 uur.
Op dinsdag 21 maart kom Ar
mando met zijn gelijknamige
combo naar de Burcht. De
schrijver/kunstenaar/musicus/
acteur leest voor uit eigen werk
en speelt muziek uit de jaren
dertig. Het combo bestaat naast
violist Armando uit Marike Ver
heul (viool), Peter Nieuwerf (gi
taar) en Ruud Ouwehand (bas).
Het optreden begint om 20.15
Marga Minco, de eerste gast op het
uur. Armando komt ook aan
bod in de lezing van Rolf Wolfs
winkel op woensdag 22 maart
vanaf 20.15 uur in de biblio
theek aan de Nieuwstraat. Hij
werkt aan de universiteit in
Kaapstad en heeft aan de Leidse
universiteit een college gegeven
over de verwerking van de
Tweede Wereldoorlog in de Ne
derlandse literatuur. Over dit
onderwerp schreef Wolfswinkel
het boek 'Tussen landverraad
en vaderlandsliefde. De collo-
boratie in naoorlogs proza'. In
zijn lezing gaat hij onder meer
in op het werk van Mulisch, Ar
mando en Hermans.
Leon de Winter is.de laatste
gast öp het Literatuurfestival.
Hij komt op donderdag 23
Belly: „We kunnen hooguit inspireren maar iedereen moet toch echt zijn huiswerk zelf doen."
de meeste ouders is school een je vindt dan ook heel veel ge-
plek om je kinderen te parkeren frustreerde types in het onder-
terwijl je naar je werk gaat. Le- wijs. Daardoor wordt het een
raren hebben een ontzettend weinig inspirerende toestand,
lage maatschappelijke status en terwijl het heel anders kan."
FOTO ANDREW CATLIN/GPD
Het is niet zo dat Belly een
bepaalde expliciete boodschap
voor de luisteraar in petto heeft.
Dat is weinig zinvol, stelt Gor
man: „Neem nou het voorbeeld
van een ouder die zijn kind
slaat. Die weet zelf ook wel dat
hij fout zit. ook zonder een pop
song die daarover gaat. Mensen
laten zich niet op die manier
beïnvloeden. Het beste wat je
kan hopen is dat zo iemand
zich door jouw muziek een
beetje vrolijker, positiever gaat
voelen en minder behoefte
heeft om zijn kind af te ramme
len. Meer zit er niet in".
Donelly: „Ik kan begrijpen dat
jongeren tegen rocksterren op
kijken en dat schept zekere ver
plichtingen. Maar daarbuiten
heeft rock niet meer de invloed
die het ooit wel had, de moge
lijkheden om de politiek en het
leven te veranderen. Elk indivi
du moet nu zelf zijn huiswerk
maar doen". Gorman: „Je kunt
mensen hooguit inspireren, niet
beïnvloeden. Zo werkt het bij
ons ook: ik raak geïnspireerd
door muziek die ik hoor, boe
ken die ik lees, mensen in mijn
omgeving die ik bewonder. In
mijn muziek kan ik iets terugge
ven. Zo werkt het".
Donelly: „Je wordt door iets
geïnspireerd en daardoor maak
je iets dat anderen weer inspira
tie bezorgt. Zo krijg je een ket
ting, (barst in quasi-vrolijk geju
bel uit, JH:) a beautiful chain!"
Maar zijn het altijd positieve ge
voelens die in de songs gestopt
worden, of wordt de basis ook
wel eens gevormd door kwade
zaken of botweg pijn? Donelly:
„Ik zou liegen als het niet zo
was. Er ligt zeker een element
van catharsis aan onze songs
ten grondslag. Maar het moet
nou ook weer geen 'chain of
pain'worden".
maastricht cpd
De speciale expositie 'Kunst
schatten uit Bazel, twintig eeu
wen Zwitserse cultuur' vormt
het middelpunt van The Euro
pean Fine Art Fair (TEFAF)
Maastricht, de internationale
kunst- en antiekbeurs, die tot
en met 19 maart in het MECC
wordt gehouden. Vier Bazelse
musea leverden ruim vijftig
voorwerpen voor een expositie,
die een beeld probeert te geven
van de rijke Zwitserse cultuur
geschiedenis. Dit jaar nemen
159 handelaren - onder wie 114
uit het buitenland - aan de
beurs deel. Een record. De orga
nisatie verwacht minimaal
evenveel bezoekers als in 1994,
ruim 60.000. TEFAF is ook dit
jaar weer een beurs der superla-
Juwelen, Warhols Mao en een koe ran St. Phalle
tieven. De organiserende stich
ting komt woorden tekort om
het belang ervan aan te tonen.
Absolute topstukken, zeldzaam
heden en blikvangers bepalen
volgens de stichting het gran
dioze aanbod. Een rondgang
over de opnieuw sfeervol aan
geklede en overzichtelijk inge
deelde beurs leert dat de zeven
secties van TEFAF - schilderijen
en tekeningen: kunstnijverheid:
textiele kunsten: boeken, ma
nuscripten en kaarten; klassieke
oudheden: 20ste-eeuwse kunst
en juwelen - inderdaad bol
staan van exclusieve kunstvoor
werpen. Hoewel de beurs ook
dit jaar haar aandacht focust op
Vlaamse en Hollandse schilder
kunst uit de zestiende en zeven
tiende eeuw, is de enorme vari
atie in het aanbod het aantrek
kelijkste aspect van TEFAF. Ter
wijl het bij Mentink en Roest
likt en slaat dat hel een lieve
lust is, pronken er tegenover in
A La Vieille Russie uit New York
de juwelen van de Russische
tsaren, die op hun beurt vanuit
de hoogte worden hekeken
door de boeddha's, vishnu's en
hevajra's van Marcel Nies uit
Antwerpen. Een 4,5 meter hoog
beeld van Mao door Andy War
hol verdringt een schilderij van
Aelbert Cuyp (dat 17,5 miljoen
moet opbrengen) even gemak
kelijk van het netvlies als een
Koe van Nicki de Saint Phalle
dat doet met een danskostuum
van Rudolf Nureyev. Even di
vers als hel aanbod is de sfeer in
de paviljoens. Soms somber, sa
craal, mystiek in donkerrood,
kobaltblauw of zwart, soms vro
lijk, fel verlicht met schreeu
wende kleuren. Sommige
stands kregen zelfs een geur
mee. Bij Jan Morsink - passend
bij de ikonen - ruikt het naar
wieroók.
TEFAF in het MECC in Maas
tricht is tot 20 maart geopend
van 11 tot 20 uur, zaterdag en
zondag van 10-18 uur.
Leids Literatuurfestival.
FOTO PAUL HUF
maart naar Kooyker om
'Serenade' te signeren, het boek
dat hij schreef voor deze boe
kenweek. De auteur is tussen
12.30 uur en 14.00 uur te vinden
in de boekhandel, 's Avonds
staat vanaf 19.00 uur een rond
leiding in de synagoge aan het
Levendaal op het programma.
Belangstellenden kunnen zich
tot 20 maart inschrijven voor dit
bezoek bij Kooyker.
Het Leids Literatuurfestival is
een initiatief van de bibliotheek,
de boekhandels De Kier, Kooy
ker en Zandvliet, K&O en stich
ting Burcht Literair. Program
maboekjes en kaarten zijn ver
krijgbaar bij de boekhandels, de
bibliotheek en K&O.
Matsier krijgt Mekka-prijs
Nicolaas Matsier heeft alsnog een prijs gekregen. Gisteren ont
ving de schrijver voor zijn roman 'Gesloten huis', de Mekka-
prijs 1995. Aan de onderscheiding van de Nederlandse en
Vlaamse kritiek is geen geldbedrag verbonden. Wel mocht hij
tijdens een persbijeenkomst bij Uitgeverij Nijgh Van Dit-
mar/Dedalus in Amsterdam, een wisselbeker in ontvangst ne
men. Vorig jaar won Donna Tartt met 'De verborgen geschie
denis' de Mekka-prijs. In 1993 viel de eer te beurt aan Harry
Mulisch voor 'De Ontdekking van de hemel'.
Matsier werd voor Gesloten huis al twee keer eerder genomi
neerd. De AKO Literatuur Prijs ging vorig jaar net zijn neus
voorbij, hoewel hij evenveel punten had als de uiteindelijke
winnaar G.L. Durlacher. Ook voor de Gouden Uil die afgelopen
zaterdag in Brussel werd uitgereikt had hij een nominatie.
Maar ook daar viste hij achter het net; Adriaan van Dis werd
met 'Indische duinen' de winnaar.
„Ik heb de laatste tijd nogal vaak enig dankwoord in mijn
zak", zei de schrijver met gevoel voor understatement. Spot
tend vertelde hij dat het hem speet nu een prijs te krijgen „Nu
ben ik mijn status kwijt." Toch was hij blij met zijn uitverkie
zing. „Misschien is dit wel één van de meest onweerstaanbare
prijzen." Voor de eerste plaats van Matsier waren 208,5 punten
nodig. Thomas Rosenboom (Gewassen vlees) vergaarde 130,5
punten; goed voor een tweede plaats. Daarna volgen onder
meer A.F. Th van der Heijden (Asbestemming), Charlotte
Mutsaers (Rachels rokje), Anion Grunberg (Blauwe maanda
gen) en Adriaan van Dis (Indische Duinen). De prijsuitreiking
viel samen met het verschijnen van het Mekka-Jaarboek voor
lefcers 1995. Het boek bevat het belangrijkste nieuws van het
afgelopen jaar en blikt vooruit op wat'gaat komen. Ook bevat
het een lijst van honderd boeken, samengesteld op basis van
de toptien van Nederlandse en Vlaamse recensenten.
Goethe-prijs Von der Dunk
munchen/den haag
De historicus prof. dr H. W. von
der Dunk krijgt op 22 maart in
de Oostduitse stad Weimar
(Thüringen) een Goethe-me-
daille uitgereikt. Dat heeft het
Goethe-Instituut in München
meegedeeld. Het Goethe-Insti
tuut reikt sinds 1954 jaarlijks op
de sterfdag van de grote Duitse
schrijver dichter Johann
Wolfgang von Goethe (1749-
1832) medailles uit aan buiten
landers die zich verdienstelijk
hebben gemaakt voor de Duitse
taal en de culturele betrekkin
gen tussen Duitsland en andere
staten. Naast Von der Dunk
worden dit jaar de Zuidko-
reaanse componist Isang Yun,
de Israëlische journaliste Ada
Brodsky, de Russische filmhis
toricus Naoem Klejman, de
Jordaanse vertaalster Laila Na
irn en de Mexicaanse journalist
en vertaler José Maria Pérez Gay
geëerd.
Von der Dunk is bijzonder
hoogleraar Europese cultuur
aan de Katholieke Universiteit
van Nijmegen. Eerder was hij
meer dan twintig jaar hoogle
raar geschiedenis aan de Rijks
universiteit Utrecht. Hij is lid
van de Internationale Gommis
sie voor de Geschiedenis van de
Geschiedschrijving en tal van
andere internationale en lande
lijke instellingen. Hij heeft veel
boeken en artikelen op zijn
Duitse en Nederlandse geschie
denis.
Isang Yun, die in 1956 zijn
land ontvluchtte en zich in
West-Berlijn vestigde, behoort
tot de toonaangevende heden
daagse componisten. Vooraan
staande orkesten in de hele we
reld voeren zijn werk uit. I Iet is
een mengvorm van Aziatische
en westerse muziek. Toen Yun
in 1967 Zuid-Korea bezocht,
werd hij wegens vermeende
spionageactiviteiten gearres
teerd en veroordeeld tot vijftien
jaar gevangenisstraf. Door poli
tieke druk van vooral de West-
duitse regering werd hij na twee
jaar vrijgelaten en kwam er een
einde aan de martelingen die
hij in de gevangenissen moest
ondergaan.
Het Festival van Salzburg, dat
dit jaar zijn 75-jarig bestaan
viert, heeft de Franse dirigent
Pierre Boulez in huis gehaald.
Hij zal vanaf 1996 om het jaar 's
zomers de leiding hebben over*
een van de grote produkties.
Gerard Mortier, de Belgische
artistiek directeur van het Oos
tenrijkse festival, verklaarde dat
Boulez zal optreden met het
Weens Philharmoniker. Het
contract heeft een looptijd van
zes jaar. De 70-jarige Boulez di
rigeert volgend jaar „Mozes en
Aaron" van Schönberg in een
regie van de Duitser Peter Stein,
zoals die eerder in Amsterdam
werd opgevoerd. Het festival
haalde vorig jaar 200.000 bezoe
kers.
Ook dit jaar worden in Salz
burg weer produkties opge
voerd met de grootste namen
uit de klassieke muziek. Luc
Bondy regisseert „Figaro's hu
welijk" onder leiding van Har-
noncourt; Lluis Pasqual „La tra-
viata" van Verdi met dirigent
Muti; Peter Mussbach ensce-,
neert „Lulu" van Berg met Gie-
len en Robert Wilson regisseert
„Erwartung" van Schönberg
met zangeres Jessye Norman
onder leiding van Dohnanyi.
Zes zwarte Amerikaanse kunstenaars op expositie in Amsterdam
amsterdam fran^oise ledeboer
Aan een muur in de Amster
damse kunstenaarssociëteit Arti
et Amicitae hangt een klein
houten doosje. De Amerikaanse
kunstenaar Anthony Murrell
legde daarin een wit bolletje ka
toen naast een pluk uit zijn
zwarte haardos. Hij noemde het
werk 'Het probleem met inte
gratie' en geeft de kijker zo let
terlijk stof tot nadenken over de
verhouding tussen zwart en
blank. Murrell is een van de
deelnemers aan de expositie
'Other bloods', een uiteenlo
pende presentatie van zes zwar
te Amerikaanse kunstenaars.
„Er is een belangrijke reden
om het bestaan van AfTO-Ameri-
kaanse kunst te erkennen. Door
haar geen deel te laten uitma
ken van onze artistieke horizon,
negeren we welbewust haar in
vloed en verwaarlozen een rijk
cultureel fenomeen zonder er
zelfs naar te kijken", stelt Aldert
Mantje in de catalogus. Deze
Nederlandse kunstenaar is or
ganisator van de expositie.
Anthony Murrell steekt ook in
zijn andere bijdragen aan deze
expositie zijn zwarte afkomst
niet onder stoelen of banken.
Hij maakte bijvoorbeeld een
stoeltje waarvan de zitting
wordt gevormd door dread
locks, de in elkaar gevlochte
haarstrengen die veel zwarten
als 'hoofdtooi' dragen. Het werk
heet 'Verandering van regels' en
is opgedragen aan wijlen Thur-
good Marshall, de invloedrijke
zwarte rechter in het I"
rechtshof.
Amusant zijn de witte stuk
ken suiker in baksteenformaat
die Murrell tijdens de expositie
in een grote bak langzaam laat
oplossen in rum. De kunstenaar
drukt er op niet mis te verstane
wijze zijn diepe minachting
voor arrogante blanken mee uit.
Ook James Brown deelt der
gelijke mokerslagen uit. Hij
maakte een aantal surrealistisch
ogende poppen, waaronder een
clown die hij de titel 'Witte jon
gen' gaf. Een apekop met een
banaan in zijn bek heet 'Blonde
met zelfmoordneigingen". Niet
aldoor wilde Brown echter zo
expliciet zijn: op een muur be
vestigde hij een aantal fantasie
wapens waarin hij een schuim
spaan, een harkje, een onthoof
de teddybeer en oude stukken
ijzer verwerkte. Het werk heet
'Wapens' en is een snijdend
commentaar op gewelddadig
heid die zowel blank als zwart
treft.
Ook aan het werk van de an
dere kunstenaars is meestal niet
af te zien dat hun huidskleur
zwart is. James Little maakte vijf
schilderijen in de vorm van ge
kleurde eieren die hij 'neutrale'
titels als 'Sue' en 'Gezicht tegen
over gezicht' gaf. De bijdrage
van Lamerol Gatewood bestaat
uit schitterende collages in felle
kleuren van mensen die elkaar
vertrappen of op de vlucht zijn.
Geen enkele figuur is echter
zwart. En bij de installaties van
Terry Adkins (hij maakte onder
meer een werk waarbij stukken
glas uit een radiator steken) is
de 'politiek-correcte context' al
helemaal niet aanwezig.
De expositie 'Other Bloods' is
vooral een uitstalling van kwali
teitskunst geworden, waarbij de
zwarte achtergrond van de deel
nemers voornamelijk relevant is
omdat ze in Arti een volwaardi
ge eigen expositie hebben ge
kregen. Dat enkele deelnemers
daarmee een politiek statement
afleggen is belangrijk, maar is
ook onder blanke kunstenaars
Een collage van James Brown.
niet ongebruikelijk. Het initia
tief van Aldert Mantje verdient
echter lof omdat het Neder
landse publiek zo wellicht toch
van een paar vooroordelen over
'Afro-Amerikaanse kunst' wordt
afgeholpen.
FOTO ROLAND DE BRUIN
Amsterdam) .duurt tot en met
26 maart. I)e openingstijden
zijn van dinsdag tot en met
zondag van 12.00 tot 18.00 uur
en op donderdag tot 21.00 uur.