'Voor mij zijn de goede rollen op' 'Geen regels en geen gimmicks' Cultuur&Kunst Eigenzinnige 'Winterreise' Habbema wil toneelclub Schone Schijn Gunst, wat een kunst Eigen zaal RO later open mèt Angels in America Vera Mann tijdelijk uit musical My Fair Lady MjERDAG 11 MAART 1995 chef annemiek ruygrok, 071-356471plv -chef jan rijsdam,071-356472 3 Noordervliet gastdocent in Groningen croningen Nelleke Noordervliet wordt de nieuwe gastschrijver aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Ze is na onder meer Gerrit Krol en Jean Pierre Rawie de tiende schijver die dit ambt bekleedt. De K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Weten schap organiseert het gastschrijverschap van de RUG. Noorder vliet publiceerde in 1993 haar vierde roman, De naam van de Vader. Het boek is bekroond met de Multatuliprijs en genomi neerd voor de Europese literatuurpijs 1994. Jan de Bont veelgevraagd regisseur hollywood Filmproducent 20-th Century Fox heeft Jan de Bont gevraagd een 'remake' te regisseren van The Day The Earth Caught Fire, een rampenfilm uit 1962. Eerder vroeg Fox de Ne derlandse filmer al om een vervolg op diens succesvolle debuut Speed. Daarnaast werkt De Bont aan de voorbereiding van Stealth over een gek geworden piloot die dreigt zich met zijn toestel vol atoombommen op het Witte Huis te storten. Andere films waarvan de regie Jan de Bont werd aangeboden zijn Twis- 'ier, Paper Boy, Minority Report en Prince Of Darkness naar een boek van Joseph Finder. Artistiek leider Bolsjoi stapt op moskou Joeri Grigorovitsj, de drijvende kracht achter het Bol- sjoi-ballet, is opgestapt uit woede over een conflict met de direc tie. De artistiek leider is het niet eens met de reorganisaties door het management. De 68-jarige Grigorovitsj werkte dertig jaar met het Bolsjoi ballet. John Lanting zocht tevergeefs naar kroonprins voor Theater van de Lach Waar gelachen wordt, komen mensen, hield hij een vroe gere impresario ooit eens voor. „Dus moet je er voor zor gen dat er volop gelachen kan worden. Geen twintig of dertig keer per avond, maar zeker driehonderd keer. Als je dat voor elkaar krijgt, geef je de mensen een fantasti sche avond". John Lanting, de laatste Meester van de Klucht, trekt overal in het land volle zalen. Niet voor lang meer. Lanting heeft, bij gebrek aan een opvolger, aange kondigd in mei 1996 te stoppen met zijn Theater van de Lach. „De klucht zit in Nederland nog altijd in het ver domhoekje. Ik hoop dat deze noodzakelijke kant van het toneel ook na het verdwijnen van het Theater van de Lach blijft voortbestaan". Donderdag 16 maart is hij te zien met 'Een japon op het balkon' in de Leidse schouw burg. muziek recensie susanne lammers IvLudwig van Gijsegem (tenor) en Lieve (piano): 'Winterreise' van Franz Gehoord: 10/3, K&O Kapelzaal, Leiden. AHet kan niet vaak genoeg uitge roerd worden, het is per slot r-Gvaii rekening de mooiste liede rencyclus die we hebben: Schu berts 'Winterreise' op gedichten .•Aran Wilhelm Müller. Het vrese- relaas van de jongen die te was'voor het meisje van 'iZijn keuze, en zijn aftocht regel- oirecht de dodelijke waanzin in. (^Iedereen mag het zingen. Mits 0;Hje je hele ziel en zaligheid erin (PSQoit. fa Wat dat betreft viel er niets te -klagen. Ludwig van Gijsegem (heeft zich de 'Winterreise' totaal ^'(toegeëigend. Het overkwam •:.'jhem bij wijze van spreken vori- ose week, en in een eruptie van r.«moties maakt hij het publiek (deelgenoot van zijn leed. Zijn '.'.interpretatie is niet alleen bo- ^.vèngemiddeld expressief en ei genzinnig, maar ook uitermate ondoordacht. De krasse staaltjes iöjdie hij uithaalt met tempi en (dynamiek, zijn volledig ingege- o.ven door de tekst, die daardoor zeggingskracht wint. Plotse ling voel je de overvloed aan hoor je dat het niet alleen een gestage neer- 5.;gang is. De voordelen van deze aan- :pak voel je het sterkst bij een ■>:lied als 'Die Post'. Van Gijsegem als een van de weinigen ho- :-:iren dat alle liederen in de cyclus Mevèn belangrijk zijn. Hij begint In 'Gute Nacht' zingt hij de vier coupletten haast als vier afzonderlijke liederen, waar door de luisteraar omniddellijk alert is. Ook de manier waarop hij zijn tranen toespreekt in 'Gefrome Trane' is meesterlijk. 'Erstarrung', waarin de sneeuw die de voetstappen van de ge liefde bedekt, met tranen wordt weggespoeld opdat hij tenmin ste iets tastbaars van haar be houden kan, -hoor je zelden zo terecht hysterisch. Het daarop volgende 'Der Lindenbaum' is dan weer ontzettend kaal. Van Gijsegem weet exact waar de liederen over gaan en zijn methode om dat het pu bliek duidelijk te maken is ex treem. Dat keert zich soms te gen hem. Zijn stem schiet soms te kort. Die klinkt het mooist bij een gemiddeld volume. Zingt hij voluit, dan wordt zijn vibrato hinderlijk; fluisterzacht is zijn geluid te weinig geprononceerd om echt te boeien. Zijn 'Wasserflut' is zeer langzaam, van de rusten maakt hij span nende pauzes*. Maar bij de uit barstingen schreeuwt hij te hard, wat ook de intonatie niet ten goede komt. En zijn versie van het laatste lied, 'Der Leier- mann', was iets te bizar. Dit lied verdraagt geen gekunsteldheid. Lieve Mertens is een adequa te begeleidster. Ze speelt kaal, vrijwel zonder pedaal, alsof ze voor geen prijs de aandacht van het vertelde af wil leiden. Maar als ze even 'solo' mag, blijkt ze minstens zo eigenzinnig. Het is een eigenzinnigheid die fasci neert en tegelijkertijd tegen de haren in strijkt. amsterdam martin hermens Terugkijken op wat hij de afge lopen jaren voor elkaar heeft gekregen, doet Lanting zelf ver baasd staan. Het was hard knokken voor een beetje res pect. „Toen ik in 1970 begon, zette ik een aantal punten op een rijtje. Ik wist dat ik verguisd zou worden, dat collega's uit het vak me met de nek zouden aankijken en dat journalisten over me heen zouden vallen. Ik weet nog precies dat ik onder de douche stond en mezelf af vroeg: accepteer je dat allemaal? Zo ja, dan moet je het doen. Als je al die dingen van tevoren weet, is het veel gemakkelijker". Het wezen van de klucht zit volgens John Lanting in ons al lemaal. „Ik speel vaak een un derdog die zich opwerkt en er altijd ingeluisd wordt. Het pu bliek ziet me graag in die rol. We hebben allemaal in ons le ven een moment waarop we ons afvragen: hoe manifesteer ik me? Hoe red ik me in het le ven? Dat zijn de meest elemen taire dingen van het bestaan. Als je jong bent, is de toekomst een duister gat. Dat moet ook, anders heeft het leven weinig inhoud. Er zijn heel wat mensen die hun leven al helemaal ge pland hebben en dan dingen doen die ze eigenlijk liever niet willen doen". Over twee jaar valt het doek voor het Theater van de Lach. „Er zijn geen goede stukken meer voor mij om te spelen", legt John Lanting uit. „Er wordt van mij verwacht dat ik een minkukel speel. Die zijn 40 tot 45 jaar, meestal jonger. Dan houdt het op. Ik heb me voorge nomen om niet met een pruik en een korte broek allerlei frat sen uit te halen om een jonger iemand te spelen. In de jaren zestig was dat misschien nog een acceptabel iets, in het hui dige tijdsbestek vind ik dat niet meer passen". Tropenjaren Daarnaast vindt hij het lekker dat er een einde komt aan de tropenjaren. „Het is keihard werken geweest. Ik vertaal de stukken, bewerk ze en 'verne- amsterdam gpd j j Vroeger telde je aardig mee als ■vjlje een Jaguar voor de deur had. Maar sinds G.J. Droge Jan Pu- pi1 bliek heeft laten kennis maken udmet de fine-fleur van de Am- sterdamse grachtengordel is dat 's. allemaal anders. Status hangt isj'j tegenwoordig aan de wand. C 'Met een cobraatje aan de muur" j'Jkun je je laten zien aan vriend j en buur'. Hoewel... om een beetje voor v*v vol te worden aangezien door :'i! de dames en heren kunstken- ners moet je tegenwoordig toch r. f wel iets met 'conceptual art' van doen hebben of een 'installatie' r;i in huis of galerie halen. De sdmeeste mensen moeten erg hun ?dmest doen om zich daar iets bij o voor te stellen. Zelf heb ik dat ook wel. Laatst zag ik enige in- ,V stallaties van de kunstenares iaj Anneke van Breest Smallenburg v bestaande uit roestige draadna gels, botjes, koper en takken bossen en toen had ik ook zo iets van: verrek, laat ik vorige week nou een installatie bij het grofvuil gezet hebben. Toch wekt het verschijnen van een installatie altijd weer mijn nieuwsgierigheid. Mijn partner daarentegen weet bij de woor den 'conceptueel' en 'installatie' al-precies wat er te wachten staat en is alleen nog gewillig mij te vergezellen naar het geïn stalleerde als ik ruim tevoren een kopje thee offreer met een drogerend middel. Zo bezochten we onlangs, in enigzins rozige staat, Stelling Gallery waar werk te zien was van de Leidse kunstenaar Pieter Geraedts: twee rollen bubbel- tjé^plastic die de zitting van twee houten stoelen doorboor- dèq,. Gunst, wat een kunst, zult u zeggen. En inderdaad: het bleek om een meesterwerk te gaan dat in de aanbieding was voor een luttele negen mille. Zpti zoiets nou te verzekeren zijn tegen brand- en waterscha de-vroeg ik mij onwillekeurig af? De samensteller van de exposi tie, Lakenhal-conservator Rob Wolthoorn, zei in deze krant, de Takkenbossen van Anneke van Breest Smallenburg. foto pr/f. w. van de veen sterke opgaande beweging van de rollen plastic in het kunst werk „majestueus" te vinden. Heel wat beter dan het zinken vuilnisvatdeksel op één rol bub beltjesplastic van dezelfde kun stenaar, meent hij. Tja, ik moet toegeven dat ik er nooit bij heb stilgestaan als de tapijtlegger voor de deur stond dat hij een majestueus kunst werk bij zich had. Ik ben zo stom geweest het kunstwerk uit te laten rollen en er doodge moedereerd over heen te lopen. Maar nu kijk ik daar heel anders tegenaan. Laatst kwam ik bij Hatéma en daar wemelde het van de sterke opgaande bewe gingen. Ik heb er oprecht van genoten. Afgelopen week bezocht ik in het Centrum Beeldende Kunst de presentatie 'Kroniek der Knopen': een vijfdelige installa tie waarin de Leidse kunstena res Resi van der Ploeg 100 jaar Nederlandse geschiedenis kop pelt aan 100 knopen. „De 'kro niek' is een poging om de 'knoopaanzettende vrouwen' een plaats te geven in de Neder landse geschiedenis," las ik in het foldertje dat veel bruikbare informatie bevatte. Zegt u nu zelf: daar sta je gewoonlijk toch niet bij stil als je een knoop aan je jas naait? En dan was er vorige week ook nog Molly Ackerman die haar li chaam in de strijd wierp. De ex pansionistische kunstenares bracht in Kunstcentrum Haag- weg een live-performance die alles te maken had met groei, totale vrijheid en de risico's die dat met zich meebrengt. Vertel mij wat over de risico's: bij de laatste performance die ik ge zien heb, dat moet ergens eind jaren zeventig geweest zijn, werd de kunstenares gewond afgevoerd omdat ze meende te groeien door een bijl in een te levisie te zetten. Daar bleek met name de beeldbuis nogal explo sief op de reageren. De performance van Molly is iets heel nieuws, was mij tevo ren in ajle ernst voorspeld. Toch klinkt het woord mij in de oren als toekomstmuziek van eergis teren. En, ja hoor: Molly bleek de reïncarnatie van Hoepla's Phil Bloom en haar vriendin, van wie mij de naam even niet te binnen wil schieten, bleek helemaal de nieuwe Penney de Jager. Ik wil graag aannemen dat Mol- derlands' ze. Daar gaat al gauw vierhonderd uur in zitten. Ver der trek ik zo'n honderdvijftig uur uit voor het casten van de rollen. Het is moeilijk om de mensen te vinden die het kun nen en de energie ervoor heb ben. Je gaat met zijn allen een huwelijk aan en dat moet klop pen. Heb ik de hele ploeg bij el kaar, dan maak ik de definitieve bewerking; ik schrijf de tekst naar de spelers toe omdat ik dan bijvoorbeeld weet hoe ze zich bewegen". Eenmaal op toernee door het land, blijft er twee tot drie keer per week gerepeteerd worden. „Daar kunnen veel andere ge zelschappen nog wat van le ren", verzekert Lanting. „Schouwburgdirecteuren kijken daar ook gek van op, maar na afloop staan ze wel te applaudi- seren tussen de coulissen. Voor ons geldt dat de laatste voorstel ling de beste moet zijn. Daarom blijven we er continu aan wer ken. Schmieren komt bij mij niet voor. Het komt niet eens op bij de spelers". „Ik vind het nog altijd zalig om te doen. Je hoort mij ook niet klagen. Avond aan avond zie ik volle zalen in de schouw burgen. Ik ben een bofkont. Als er wat tegenzit, loop ik wel eens rond met een sikkeneurig ge zicht. Ziektes onder de spelers bijvoorbeeld. Daar heb ik geen verzekering tegen. Hoe los je dat op? Dat zijn zorgen waar mee je soms geconfronteerd wordt en die een stuk spanning met zich meebrengen. Maar na een laatste voorstelling vallen dat soort zaken als een last van mijn schouders. Dan zit ik wat versuft in de kleedkamer. Wat jammer, denk ik dan, ik begon hem net zo lekker te spelen". John Lanting: Ik heb er geen zin in om met een pruik, een korte broek en allerlei andere fratsen een jonger iemand te spelen." foto pan sok rotterdam anp Directeur Cox Habbema van de Amsterdamse Stadsschouwburg en oud-artistiek leider Hans Croiset van Het Nationale Toneel willen een gezelschap oprichten dat jaarlijks drie of vier voorstellingen maakt. De nieuwe 'produktie-eenheid' moet de gaten opvullen die zijn gevallen na het vertrek van Toneelgroep Amsterdam uit de schouwburg naar de Westergasfabriek in de hoofdstad. Het is de bedoeling dat de voorstellingen ook elders in het land worden op gevoerd. Habbema heeft het plan voorgelegd in een brief aan de schouw burgdirecties en wil er de komende tijd verder over praten. De pro- dukties zouden vijfendertig tot maximaal vijftig keer te zien moeten zijn. Als het voorstel levensvatbaar blijkt, zijn Habbema en Croiset op tijd voor het Kunstenplan 1997-2000. De plannen van de kunst instellingen moeten volgend jaar worden ingediend. Het Rotterdamse RO Theater opent zijn eigen theater op 6 mei met de volledige uitvoering van Angels in America van Tony Kuhsner, een maand later dan aanvankelijk de bedoeling was. Aanvankelijk zou het theater in april met het eerste deel van het stuk openen, waarna het twee de deel juist voor de zomerva kantie in première zou gaan. De Vlaamse regisseur Guy Cassiers gaf er bij nader inzien toch de voorkeur aan de twee Theater komt in een voormalig delen op dezelfde dag of dicht gebouw van het Leger des Heils bij elkaar te kunnen spelen. De aan de William Boothlaan in twee delen samen duren zeven Rotterdam. Op dit moment uur. In de weekeinden worden heeft het gezelschap nog de deze op één dag uitgevoerd. Rotterdamse Schouwburg als De eigen zaal van het RO basis. Angels in America, een stuk over de New Yorkse homo-sce- ne, dateert van 1991. Het heeft in de VS tal van prijzen gekre gen, waaronder de Pulitzer Pri ze en zeven Tony Awards. De Amerikaanse regisseur Robert Altman werkt momenteel aan de verfilming ervan. In de Ne derlandse toneelversie spelen Joop Keesmaat, Ruurt de Maes- schalk, Victor Low. Richard Gonlag, Stefan de Walle, Ca therine ten Bruggencate, Inge borg Elzevier en Carly Wijs. amsterdam anp Vera Mann verlaat tijdelijk de musical My Fair Lady voor de hoofdrol in de muzikale komedie Little Voice. Die produktie, die vo rig jaar in première ging, maakt vanaf 21 maart een toernee door Nederland, zo meldt producent Bergen. Ryan van den Akker neemt de rol van Eli za Doolittle in My Fair Lady voor een deel over. In maart speelt zij in twintig procent van de voorstellingen; een maand later de len Van den Akker en Mann de optredens, en in mei doet Van Den Akker een kwart. My Fair Lady speelt dit seizoen tot en met 19 juni. Volgend seizoen komt de musical met 180 voorstellingen terug. Tot dusver kwamen er 150.000 mensen op af. Little Voice van Jim Cartwright is onlangs in de categorie toneel onderscheiden met Het Gouden Hart van Rotterdam. Jules Deelder vertaalde het stuk uit het Engels en bewerkte het naar het Rotterdamse idioom. Het stuk gaat over een stil, bedeesd meisje uit Rotterdam-Zuid, dat volledig wordt be heerst door haar moeder. Het meisje zoekt haar toevlucht tot de platenverzameling van haar vader en blijkt de zangeressen per fect te kunnen imiteren. Pleuni Touw speelt naast Mann de hoofdrol. Andere spelers zijn Maja van den Broecke, Hugo Metsers, Hans Breetveld en Wim Rijken. De regie is in handen van Jos Thie. Amerikaanse punkrockers NOFX spelen politiek correct in Paradiso Molly Ackerman: expansionistisch Rob Wolthoorn tussen de sterk kunstenares, foto prjfred rohde opgaande beweging van rollen plastic. foto henk bouwman ly thuis een heel ander mens is dan op de vloer van het kunst centrum, maar zelf zou ik van een dagelijks portie expansio nisme heel onrustig worden. Denkt u nu niet dat ik liefheb ber ben van een rivierlandschap van Rien Poortvliet. Kunst mag best elitair zijn, sterker nog: moet elitair zijn. En kunstenaars moeten verwondering, verbijs tering oproepen. Ja, zelfs provo ceren en kwetsen. De effecten van zulke kunstuitingen zijn soms moeilijk in te schatten. Maar kunst die baanbrekend, vernieuwend is kan alleen maatschappelijke effecten heb ben als nieuwe paden worden betreden. Denk u maar eens aan de grote invloed die de Stijl groep op het bouwen heeft ge had. Installaties wekken vooral mijn lachlust op, en ik wil graag dat dat zo blijft. Het.enige waarvan ik zo moe word, is die dodelijke ernst waarmee kunstenaars en kunstkenners menen over deze kunstuitingen te moeten spre ken. Blijft u ook vooral kijken naar installaties, maar mijdt de serieuzen want zij missen de ernst om er de humor van in te zien. amsterdam «jacob haagsma NOFX. Een vier man sterke band uit Los Angeles die al elf jaar melodieuze punkpop maakt. En met steeds groter succes. Al te verheven gedach ten heeft NOFX niet over wat ze maakt. „We hebben geen pre tenties, geen gimmicks", bas sist, zanger en leider Fat Mike. „We zijn vier gewone jongens, die veel lol hebben op het podi um. Dat is het eigenlijk, wat mij betreft". Gitarist Eric Meivin: „Punk staat voor: geen regels volgen. Klinkt wat 'cheesy' maar toch. Punk stond aan de wieg van PC (political correct ness-red.)". Voorman Mike: „Ik heb niks tegen PC, sterker nog, ik zie me zelf als heel PC. Volgens mijn eigen maatstaven dan. Onze teksten zijn ontzettend PC en gaan over tolerantie. Leven en laten leven, dat is de gouden re gel. PC houdt voor mij in: een goed mens zijn, een voorbeeld. Maar ik vertel niemand hoe te leven. Ik geloof in drank, drugs en seks. Ik gebruik zelf amper drugs, maar als iemand dat wil en ermee om kan gaan, wat is dan het probleem? Ik geloof niet in regels." NOFX bestaat al elf jaar, maar de laatste paar jaar is de bal echt aan het rollen geslagen. Vooral in Duitsland, waar de groep als een der voorlopers van het ter plekke uiterst popu laire punkpop-genre wordt ge zien. „Ze hebben niet in de ga ten dat ik joods ben", lacht Mi ke, „ze weten daar waarschijn lijk niet wat een 'heeb' is". Eén van de vorige NOFX-platen heette 'White thrash, two heebs and a bean', een verwijzing naar de gemengde etnische samen stelling van de band. „Je kan bij ons in Los Angeles eigenlijk geen band beginnen die niet et nisch gemengd is, daar wonen zoveel verschillende mensen". NOFX met (v.l.n.r.) El Hefe, Erik Ghint, Fat Mike en Eric Meivin. foto lisa johnson Crimineel De 'bean' uit die titel is Mexi caan El Hefe, die drummer Erik Ghint ooit ontmoette in de jeugdgevangenis. Hartstikke punk toch, om twee criminelen in de band te hebben. „Ik laat ze hun instrumenten spelen, ze komen niet in de buurt van het geld", zegt Mike. Het gesprek komt op rap, ra cisme en de niet bijster floris sante verhouding tussen zwar ten en joden. „Ik haat rap", zegt Mike. „Ik hou er niet van als ie mand tegen me schreeuwt, over hoe hij de een doodschiet en de ander verkracht". In zijn analy se is het probleem minder een kwestie van rassenhaat dan van klassenhaat. „In Amerika zijn mensen bang voor zwarten, omdat de meeste misdaden door zwarten worden gepleegd. Niet omdat ze zwart zijn, maar omdat ze arm zijn. Zwarten hebben niet geboft bij het delen van de kaarten. Je kunt zorgen dat je betere kaarten krijgt, je kunt ook zeggen: ik pas, ik speel dit spelletje niet mee, ik speel mijn eigen spel." Misdaad? „Precies". En van dat gezeur over 'een joodse samenzwering' wil hij ook niks horen. „Dat is een be lachelijk idee. Als je succesvol bent, is dat omdat je er hard voor werkt, niet omdat een of andere geheime joodse groep je steunt". Dus er ligt geen samen zwering ten grondslag aan het succes van NOFX. „Nou, mijn vader heeft me 20.000 dollar ge leend toen het net begon te lo pen met de band. Maar die heb ik terugbetaald, hoor". NOFX staat maandag 13 maart in Paradiso in Amster dam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19