Gezellig zijn, dat is het enige criterium Hoera, er is een nieuwe (illegale) kindervideo Een lotgenoot als steun en toeverlaat Het Gesprek van de Dag Bosbalsem Een 'straatje' met 80 recorders.. iSèi ZATERDAG 11 MAART 1995 Skiclub Val Maar Raak viert derde lustrum Onder het motto: 'je bent jong (50) en je wil wat' besloot Hen- ny Kwik dat het leven voor hem en vrouw Tiny nimmer af zou zijn als ze niet ooit een keer op wintersport waren geweest. En dus stapten ze destijds bij BO- VO in om eens te zien wat al die andere polderbewoners daar in Oostenrijk nou eigenlijk te zoe ken hadden. Vijftien jaar later en intussen niet meer zó piep jong (65) trekken ze nog altijd per bus naar de sneeuw. Met in i hun spoor nog 39 andere leden van de skivereniging Val Maar Raak. Want Kwik zou Kwik niet zijn of hij had op het eerste de beste 'tripje naar Lederhosen-land meteen een clubje van gelijkge stemden om zich heen verza- meld. Mensen die, net als hij, •vooral zijn geïnteresseerd in ge zelligheid en veel minder in het sportieve aspect. Sociaal dier als hij is, legt de nog altijd hyperac tieve bestuurder, organisator en bekende Leidenaar Kwik ge makkelijk contacten. Wat begon bij twee gesprekspartners voor hem en zijn vrouw in de bus, -eindigde in een wachtlijst van nog zeker tien man bij de club. „We zouden gemakkelijk twee bussen met VMRers kunnen vullen. Maar daar beginnen we dus niet aan. Eén bus is genoeg, anders is het niet gezellig i meer". Biljart Gezelligheid. Dat woord loopt als een rode draad door dit op merkelijke duppie dat in nog vijf jaar „als vanzelf', zoals hij dat uitdrukt, naar een man netje of veertig groeide en in tussen al aan zijn derde lustrum I toe is. Ooit zei eens iemand j over Val Maar Raak dat de eni- I ge aktiviteit van dit illustere ge- j zeischap bestond uit het maken van een rondje om het biljart, vermits daar dan wél een koud [buffet op stond. Kwik kan best lachen om die typering. „Maar I helemaal kloppen doet die toch niet. We zijn wel degelijk een ski-club. Tenminste, de mees- ;ten doen wel wat gedurende ons weekje uit. Skiën, langlau- L fen of wandelen. Tot een uurtje drie, vier 's middags. Dan is f"'het verzamelen geblazen. Ja, in de kroeg natuurlijk. Waar an- ders. Het moet wel leuk blij ven." Maar wie zijn nu Val Maar Raak en waar komt die naam eigenlijk vandaan? „Het was zo maar een kreet, daterend uit de tijd dat de zaak na een jaar of drie, vier wat vastere vormen begon.aan te nemen. Zo van: doe maar wat. Val Maar Raak in dit geval en zo is het geble ven. En het mooie van het ge zelschap is dat het bijzonder ge- melleerd is. Van twintig tot ze ventig jaar en van ondernemer tot buschauffeur tot brandweer man. Rangen of standen tellen niet, ieder is gelijk en iedereen heeft evenveel inbreng. Je moet gezellig zijn, dat is het enige cri terium. Kennissen, van kennis sen van kennissen, zo ongeveer steekt het inelkaar. En van wis sellende samenstelling, want kan iemand onverhoopt niet mee, dan spreken we de reser velijst aan. Alleen de oudste rechten tellen het jaar daarop gewoon weer." De club herbergt dan wel 'van alles wat', zoals Kwik dat zegt; er bevinden zich ook nog een paar bekende Leidenaars onder het gezelschap. Zoals Hennie 'Rits' Wiggers, CDA-raadslid en smid Ruud Breedveld, markt- voorzitter Chris Verplancke, DIOK-secretaris Bert van Veen, Wim 'Ge Rucht' van Duivenbo- de en uiteraard Kwik zelf. Want hij mag dan met pensioen zijn, het werk van de 'grijze stekel' voor het 5 Mei-Comité, Jazz on Sunday, Pro Pop, Lugdunum, het buurtcomité Zuid-West etc. gaat natuurlijk gewoon door. „Daarom ben ben ik óok elke ochtend om half acht op, hoor." Boek Hij is dan vaak achter computer of typemachine te vinden, want Kwik is naast zijn bezigheden voor bovengenoemde vereni gingen ook nog eens druk doen de met het schrijven van een boek over zijn zeker niet rim pelloos verlopen leven. Voor als ik dood gaheet het. „Allemaal fragmenten. Van herinneringen. Zoals uit de oorlog toen ik als elf-jarig ventje getuige was van de standrechtelijke executie van een jongen op de Haarlemmer straat die een brood van de Duitsers had gepikt. Wist je niet, hé. Weten maar weinig mensen in Leiden. Of over de dag dat Lugdunum een beslissing moest nemen over de verhui zing naar de Kikkerpolder en de geheime vergaderingen. En ui teraard is er een hoofdstuk ge wijd aan Val Maar Raak. Want ik ben natuurlijk vooral gek op leuke dingen." Een echte bestuursstructuur heeft de reis- en gezelligheids vereniging niet, al zwaait Kwik - die ook het clubblad doet - er de scepter en spelen De Bruin, Breedveld en Wiggers een be langrijke rol. De eerste als regel neef en de laatste twee bijvoor beeld als sponsor van het club tenue, de voorjaarsreünie of het traditionele koude buffet bij vertrek. „Maar verder dragen al le leden hun steentje bij. Bij het spraarsysteem, maar bijvoor beeld ook voor de tas met in houd die elk lid bij vertrek krijgt aangeboden. Daar zit dan van alles in. Van een stukkie zeep tot de Playboy aan toe." Sjiek Wat ooit begon als een probeer sel in de vorm van een goed koop reisje naar de sneeuw is voor hem intussen uitgroeit tot een uitje - vanochtend vertrok VMR richting Waigrain - met al- les-er-op-en-er-aan waar hij niet meer van buiten kan. „En we gaan op sjiek, hoor, tegen woordig. Luxe bus, duur hotel, twee jaar achtereen naar dezelf de plaats en dan weer verderop. Wél gaan we nog altijd naar Oostenrijk. Waarom? Omdat het apres-ski - en daar gaat het toch om, want de rest is feitelijk gewoon bijzaak, laat ik het maar eerlijk zeggen - er veel leuker is Theo Bakker Walenkamp wil doorbe- zuinigen, maar de college partners hebben daar ver nietigende kritiek op. Het SOL vindt dat er een com promis moet komen over uitstallingen in winkelstra ten. D'66 wil de herinrich ting van het Leidse cen trum stopzetten. Ze rich ten in, ze herinrichten, nooit merk je er iets van. Er word je ook niets ge vraagd. Houden we alleen referenda over wijkproble- men? Heremetijd, wat ben ik de wereld, mijn stad en zijn gemiereneuk soms zat. Ik ga mijn hoofd de balsem van het bos gun nen. Even weg van alle we zenloos gepraat, weg van alle gepruts. Het huisje dat st^at bij de ingang van de Pan van Persijn is ook prutswerk. Zo'n tuincentrum hok met rieten dak is het, dat aan tot op de millimeter ge coiffeerde tuinen nog iets rustieks moet geven. Er zit ook geen mannetje in met wie je je kunt verheugen over de stralende dag en die je kan vertellen, dat je het tweede pad rechts be ter niet kunt nemen van wege de plassen. Pad drie neem ik daarom. De eerste honderd meter zie ik niets, zweven er nog letters, woorden, zinnen, onzinnen voor mijn ogen en zijn mijn oren nog ge spitst op rumoer. Dan volgt langzaam de overga ve aan het bos. 'Je bent een stinkend stadsmens, ga weg hier', fluisteren de bomen. 'Ja, ja, jullie heb ben gelijk. Ik blijf ook niet lang. Even maar, een uur tje. Jullie zijn nog één met je wortels, de mijne ben ik nu even kwijt. De stilte die jullie tussen je takken ge vangen houden, wil ik ho- ren. Haar echo moet de spraakverwarring in mijn hoofd doen verstommen.' Kijk, ik zie. Bomen met tak ken die een stuctuur vor men waar Mondriaan nooit bij in de buurt is gekomen. Klein is de linde, want ver blijft zijn doorzichtige top van de staalblauwe hemel. Groot is de linde, want naar zijn top klimmen kan ik niet. Verderop staat een boom met een kronkelstam, alsof-ie in de opstandige ja ren van zijn pubertijd ge weigerd heeft naar de zon te groeien. Onder de bomen liggen bladeren van vorige jaren, waarvoor ik geen oog meer heb. Wèl vormen ze het roestbruine decor voor de enkele al ontloken struik. 'Dag struik, heldhaftige voorloper. Alle bomen en planten om jou heen hou den hun pracht nog even in de knop. Ze kijken hoe het jou vergaat. Erger je je trou wens niet aan dat bosje kro kusjes, dat zo irritant geel staat te wezen pal onder je. Ze moeten door de mens in de grond zijn gestopt. De natuur zou dat beter rege len.' Luister, ik hoor. Vogels van diverse pluimage. 'Jij bent een merel, dat weet ik nog wel. Nee, zing vooral rustig verder. Maar zou je mij daarna, als je door je reper toire heen bent, voor kun nen stellen aan je gevederde vriendjes. Ik kom maar uit de stad, weet je, ik ken hun namen niet. Ja, dat zijn een den, dat hoor zelfs ik. Die herken je zo, aan hun im mer dwarse gesnater. Eend is altijd in de contramine. Hé, wie hebben we daar, meneer Ekster. Ik weet dat je kickt op glimmend, jo chie. Maar naar mijn bril hoefje niet te loeren, jouw sterkte niet. Over zachte houtsnippers nader ik de speelweide. Op zondagmiddagen moet het gras de horden mannen en vrouwen dulden die elkaar altijd weer voorhouden dat ze gek zijn, dat ze zo hard werken en dat ze eigenlijk in de natuur zouden moe ten gaan wonen, ver van de randstad, maar ja de kinde ren, hé. De rest van de week spelen de konijnen op het veld, zitten elkaar achterna, kaarten om keutels en doen het bij de konijnen af. Nu zitten ze allemaal in hun holletje. Hé, oehoe, konijn. Kom je buiten spelen. Voor mij hoef je niet bang te zijn, hoor. Het is nog lang geen kerst.' Het hertenkamp. Goed dat er een hek om de familie Bambi staat. Stel, dat dat hek er niet stond. Ze liepen maar onder auto's. Je kunt aan zo'n hertenkamp zien dat de mens in wezen het beste voor heeft met het beest. 'He, opa Bambi, blijf niet zo ongeïnteresseerd veraf liggen. Ik heb het te gen je. Goed toch, dat we schrikdraad op het hek heb ben gezet. Dat je kleintjes het maar één keer wagen om te gaan buurten bij broer Konijn. Handig van jullie trouwens, dat jullie een bord hebben neergezet waarop staat dat we jullie geen beschimmeld brood en plastic moeten voeren. Jullie denken goed mee.' 'Dag struik, dag merel, dag hert. Bedankt voor jullie stil zwijgende communicatie. De woorden brij in mijn hoofd is erdoor opgelost. De vermoeidheid verdwenen. Mag ik nog eens langs ko men? Misschien wordt het nog wel eens wat tussen ons.' Steeds sneller draaien in het zwarte circuit De kleine Zeemeermin, Alladin, Sneeuwwitje, De wraak van Jaffar, De Aristocats; in steeds hoger tempo overspoelt Walt Disney Films de laatste jaren wereldwijd de markt van ge zinsvideo's. Dat dat de erven van de schepper van talloze te- -kenfilm-figuurtjes geen windei eren legt, moge duidelijk zijn. Vorig jaar maakte het Ameri kaanse concern, ondanks de zware verliezen van zijn pret park Euro Disney nabij Parijs, 'een winst van 2 miljard gulden •bp een totale omzet van bijna- 18 miljard. En dat vooral met dank aan de divisies film vi deo. Een winst die overigens nog veel hoger had kunnen uit- 1 vallen. Want niet alleen bij Disney hef fen ze het glas als blijkt dat hun nieuwste produktie weer alle re cords van het vorige kassucces ruimschoots breekt. Ook bij 'de illegale' is het uitbrengen op vi- :beo van bijvoorbeeld de Aristo crats reden om de champagne- -Jcurken te laten knallen. De jongste loot aan de vruchtbare Disney-stam lag nog geen twee dagen in de schappen van de 'officiële verkooppunten of de video was in Leiden en omge- :ving al op de zwarte markt te [koop. De videopiraat als trend volger. Maar dan wel eentje die tegenwoordig haast nog sneller •'.gaat dan zijn spreekwoordelijke gbroertje: de wegpiraat. Kopieerstraat ^Ondanks de verwoede jacht die zde opsporingsdienst van de Buma/Stemra - de organisatie f die de auteursrechten be- schermt - draaien de illegale vi deo-kopieerstraten weer op vol- :1e toeren. „Sterker nog, we heb- vben de indruk dat de situatie l'yerergert", zegt Buma-man Ge- !;0rge Knops. „Het is de laatste ijjaren namelijk een bijzonder lu- vcratieve bussines geworden. Enerzijds omdat Disney aan de lopende band populaire gezins- «films produceert en anderzijds nmdat de koopmarkt voor dè video duidelijk is aangetrok ken." Hoe lucratief blijkt wel als vori ge week in de kantine's van en kele Leidse sportverenigingen kopieën van de Aristocats - dan pas twee dagen officieel uit - voor de luttele prijs van respec tievelijk f.16,- en f.17,50 worden aangeboden. Dat is dan is inclu sief een ook al gekopieerde kleurenhoes, een zogenaamde inlay, die niet of nauwelijks van echt is te onderscheiden. De to tale produktiekosten van deze nep bedragen naar verluidt zo'n 5 gulden. Omdat een originele versie in de winkel al gauw vier tientjes kost, is het duidelijk dat er in het zwarte circuit heel wat geld aan de strijkstok blijft han gen. China „Miljoenen, inderdaad", zegt Knops zonder hier in deze enige terughoudendheid te betonen. „Wereldwijd betekent dat voor Disney alleen al een enorme schadepost. De handelsoorlog tussen Amerika en China had mede betrekking op de illegale praktijken van de Chinezen op cd- en videogebied, dus je kan wel nagaan dat er grote econo mische belangen op het spel staan. In Nederland gaat het dan om kleinere getallen, maar laatst in Panningen stuitten we bijvoorbeeld bij toeval op een kopieerstraat van 80 geschakel de video-apparaten. Daar lagen 10.000 banden klaar voor de straatverkoop. Tel dan maar uit je winst." Wie weet kwamen de zwarte banden die in een groot Kat- wijks bedrijf door een 'tussen persoon' ongegeneerd aan de man worden gebracht wel uit het Limburgse vandaan. Bij die onderneming in het dorp achter de duinen circuleren gewoon bestellijsten met de prijzen er achter waarop je louter kruisjes behoeft te zetten om vervolgens lui achterover te leunen totdat Sneeuwwitje, Jafar en Jungle- book keurig bij je thuis worden afgeleverd. Een soort postorder bedrijf in illegale videobanden. Waarbij je als klant voor een dubbeltje op de eerste rang zit.. Opmerkelijk hoogtepunt - of dieptepunt, zo men wil - in de Nieuw bureau legt contacten Twee dagen staan de nieuwste Disney' piraterij is voorlopig de diefstal van de filmbanden van de Lion King, Disney's allernieuwste te kenfilm, zoals die recentelijk plaatsvond uit een bioscoop in Maastricht. Volgens planning komt die kaskraker voorlopig nog niet op videocassette uit. Dat wil zeggen: in de officële versie dan. Want de kans is na die ontvreemding nu natuurlijk heel groot dat de Lion King bin nenkort de dubieuze eer heeft om - als eerste in zijn soort - eerder verkrijgbaar te zijn op straat dan in de winkel. Dat stelt de kopieerpiraat dan meteen in een h'eel ander daglicht. Van trendvolger is hij verworden tot trendsetter. Zó snel dat hij zijn broer de wegpiraat simpelweg voorbij is gescheurd... AD VAN KAAM s in de schappen of ze zijn al verkrijgbaar op straat. Voor een prik. FOTO BEN DE BRUYN De politie en de opsporingsdienst van Buma/S temra namen vorig jaar 30.000 illegale banden in beslag. Dat waren er 5000 meer dan in het jaar daarvoor en bijna het driedubbele van de 11.000 banden die in 1992 in het illegale circuit kwamen bovèndrijven. In vrijwel alle gevallen betrof het de populaire gezinsfilms, meestal van de signatuur van Walt Disney. De piraten gaan volgens eenzelfde patroon te werk. In een ruimte koppelen ze een aantal vi deo-apparaten aan elkaar en maken van de moederband gelijktijdig net zoveel kopieën als er recorders geschakeld zijn. Vaak draait de he le machine gelijk een lopende band. Zonder stoppen gewoon 24 uur per dag. De opsporingsambtenaren pakken de ontdui kers van de auteursrechten - die uiteraard ook geen belasting betalen over hun verdiensten in het zwarte circuit - dikwijls op jaarmarkt en braderie waar een levendige handel in deze banden bestaat. Klachten van de consument omtrent de soms matige kwaliteit van een ko pie leveren ook nog wel eens een spoor op. Ver der houdt men 'de markt' en zijn bewegingen nauwkeurig in de gaten. De meest spectaculaire vangsten van de laatste tijd: Bergen op Zoom. Daar ontdekte de politie in een schuurtje 24 gekoppelde recorders. Tevens werden 1000 banden in beslaggenomen. Strijen (Z-H). In een woning trof de opspo ringsdienst een video-kopieerstraat van 40 re corders aan. In de straat konden duizenden banden per week worden verwerkt. De piraat was juist bezig de film Free Willy te kopieren. Die was op dat moment net drie dagen uit. Dordrecht/Spijkenissa Twee illegale studio's ontmanteld. In totaal werden 3600 bespeelde banden in beslag genomen. Tevens 35 broodjes zilver van een kilo en 15.000 gulden aan con tanten. Panningen. Een studio ontdekt waar 80 vi deo's tegelijk op volle toeren draaiden. Tevens 10.000 banden in beslag genomen. Nog geen drie maanden gele den heeft ze haar man verloren. Vlak na zijn overlijden belden familie en vrienden dagelijks om even te vragen hoe het met haar ging. Maar na verloop van tijd ging steeds minder vaak de telefoon. Dat gaf haar het gevoel dat haar omgeving vond dat ze genoeg had gerouwd en nu weer de draad moest oppakken. Via Bureau Lotgenotencontact leerde ze een andere vrouw kennen die in dezelfde situatie zat. Hun verhaal kunnen ze nu bij elkaar kwijt zonder dat ze het gevoel hebben dat ze te lang doorzeuren. Jezelf helpen door anderen te helpen, dat is het motto van Bu reau Lotgenotencontact. Het is nu zes weken geleden dat Ma rion Vermeij en Petra Pijnacker het bureau - dat gevestigd is in Delft, maar zich regionaal als ook landelijk wil profileren - op richtten. De telefoon staat rood gloeiend. Tientallen mensen bellen om in contact te komen met iemand die ook eenzaam is, in de rouw is of relatieproble men heeft. „Wij vullen een leemte op in de gezondheids zorg," zegt Petra Pijnacker, „Er zijn wel patiëntenverenigingen maar die zijn er vooral voor an dere problemen, je kunt daar niet terecht als je eenzaam bent of ontslagen." Volgens het duo hebben veel mensen helemaal geen zin in het RIAGG, praatgroepen en psychiaters. Toch is dat meestal de plaats waar iemand die een vorm van steun zoekt terecht komt. Bureau Lotgenotencon tact zorgt voor vijfentwintig gul den per half jaar voor persoon lijke bemiddeling. „Ik merkte zelf dat ik tijdens mijn zwanger schap veel liever met een zwan gere vrouw praatte dan met een verloskundige. En dat hoor ik ook van andere mensen," ver telt Petra Pijnacker. Als iemand belt en zich wil op geven, probeert Bureau Lotge notencontact eerst in beeld te krijgen wat precies het pro bleem is. Veel mensen zijn een zaam of in de rouw maar er zijn ook mensen met familieproble men of misschien iemand die net voor een zware operatie staat. „Ook vragen we met wie iemand wil praten, met een man of een vrouw, een lotge noot van dezelfde leeftijd of juist niet en wat voor een con tact is gewenst. Sommige men sen willen een persoonlijke ont moeting, terwijl een ander mis schien juist heel graag schrijft," vertelt Petra Pijnacker. „Als we denken dat twee mensen bij el kaar passen, sturen we een brief en dan moeten ze zelf contact opnemen." Ook willen Marion Vermeij en Petra Pijnacker binnenkort be ginnen met praatgroepen. „Maar die moeten wel anders zijn dan de praatgroepen van het professionele circuit," zegt Petra Pijnacker, „We denken aan hele persoonlijke bijeen komsten bij iemand thufë. Ge woon tijdens de koffie praten over wat je bezig houdt." „Zelfhulp helpt," zegt Petra Pijnacker beslist. „We hebben stapels boeken en proefschrif ten gelezen en overal komt naar voren dat van zelfhulp een ge nezende werking uitgaat. Het kan een alternatief zijn voor een professionele behandeling maar ook een aanvulling op een an dere behandeling." „Marion en ik werken allebei graag met mensen," vertelt Pe tra Pijnacker, „We zijn allebei wetenschappelijkgeschoold, Marion is van huis uit psycholo ge en ik ben andragoge, op voedkundige voor volwassenen, maar we gaan allebei liever de praktijk in. Ik vind het zelf heel leuk om mensen te helpen en het geeft me een goed gevoel als ik merk dat iemand eindelijk zijn verhaal kwijt kan." Nu huist het bureau nog in de studeerkamer, maar in de toe komst willen Petra Pijnacker en Marion Vermeij Bureau Lotge notencontact laten uitgroeien tot een landelijke organisatie. „Veel mensen kunnen prima bij ons terecht, ook huisartsen en het RIAGG zijn erg enthou siast," zegt Petra Pijnacker, „Bij een lotgenoot kom je toch een beetje thuis." Wie meer wil weten: Bureau Lotgenotencontact, ma-vrij 9- 13 uur, 015-573935 MARIEKE MITTELMEU ER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17