'Altijd een beetje hoop' c RrvShow Mysterieus oorlogsdrama bevrijdingscadeau KRO gruwelijke denkfout i y—v Aad Nuis maakt een DINSDAG 7 MAART 1995 -Sd» De sterke mensen van Ireen van Ditshuvzen In haar documentaires gaan mensen aan het eind niet dood, maar met vakantie. Ireen van Ditshuyzen is gefascineerd door de kracht om te overleven: „Bij mij is er altijd een beetje hoop." In de wereld van de onafhankelijke TV-producen- ten als Endemol is ze een buiten beentje met haar menselijke, sociaal getinte produkties. Ze heeft haar ei gen bedrijf, TV Dits, en werkt als eni ge niet voor commerciële omroe pen. Dit jaar zijn in elk geval van haar te zien een tiendelige serie over de ontwikkeling van de kunsten na de oorlog en een drieluik over chro nisch zieke schrijfsters. „Wat ik maak gaat ook over mijzelf." „De ogen, waarom kijkt iedereen toch al tijd zo naar ogen? Ik kijk, ja gek hoor, ik kijk vooral naar iemands wangen. Soms zie je van die zeurwangen, dan denk ik: whóh. Monden zijn ook belangrijk, vooral als ze pruilen. Mensen die werken, dat vind ik ontzettend interessant om naar te kijken. Niet het werk, want dat kan heel saai zijn, maar de manier waarop iemand bezig is. Aan de rug zie ik alles. Als ik 's ochtends op mijn kantoor kom en ik zie iemand met zo'n kromme, wat ingezakte rug achter z'n bureau zitten, dan weet ik al: dat kost een paar uur voordat die op gang komt. Maar als ik zo'n licht gebogen, gespannen rug zie met die billen er recht onder, nou dan gaat 't goed. Er wordt altijd zo gefocust op het gezicht, waarom eigenlijk, omdat daar de hersenen zitten? Je kunt er natuurlijk wel veel uit lezen. Zo zie ik bij Hans van Mierlo dat-ie het niet weet. Waar zou je de liefde eigenlijk moeten zoeken? Overal hè, denk ik, overal." Rustige ogen onder een flinke bos licht krullend rood haar. Ireen van Ditshuyzen zet espresso en gruwt bij de gedachte dat mensen daar suiker in doen. De televisie staat onopvallend in een hoek van de ka mer. Ze kijkt er weinig naar. Hoofdzakelijk Nova, Brandpunt, sommige documentaires en als onstpanning een enkele film. „Ik kijk snel. Zie meteen of iets goed is, en dan blijf ik kijken. Als ik zie dat iets slecht is, zap ik verder. Er is een aanbod, waanzinnig. Maar als je goed zoekt, is er genoeg moois te zien." Ze kijkt meestal alleen; haar man woont in het huis ernaast. „Die kijkt nog sneller dan ik, dus dat is niks." Ze heeft be hoefte aan privacy, aan een ruimte voor zichzelf. Dat had ze als kind al, als jongste in een gezin van zeven. „Als iedereen er was, dan trok ik me terug of ik ging een boek zitten lezen." Als ze mensen ziet, ziet ze verhaaltjes. Over wie die mensen zijn, hoe ze denken, wat ze hebben meegemaakt. Dat gaat altijd maar door ..Ik roep er ook altijd bij: wed den dat 't klopt, wat ik vertel. Ik kan heel ontroerd raken als ik mensen zie. Ook al weet ik dat mensen toch vaak niet deugen, dat ze je belazeren, dat ze egocentrisch zijn. Het klinkt misschien vervelend, maar ik raak gefascineerd door het zwakke, het tekort." Haar man zegt: jij legt iedereen af. Maar als ze eenmaal weet dat iemand deugt, dan gaat ze er op af, dan houdt niemand haar meer tegen. En dan komt er weer een do cumentaire over het grote lijden of het gro te geluk, maar in elk geval over mensen die het gered hebben. „Ja, want bij mij is er al tijd een beetje hoop." Niet dat ze zo'n blij mens is, of een blij geloof heeft. Het gaat erom dat mensen er altijd in slagen de grootste ellende te overwinnen. Dat vindt ze zó knap. „Ik heb enorm veel respect voor het vermogen van mensen om te overleven, constant te overleven. Die kracht. Om overal toch weer uit te komen. Ach, alles wat ik maak gaat ook over mij zelf. Ik denk altijd: hoe zou ik het doen?" Zeuren Mensen die zielig doen, daar kan ze niet goed tegen. „Mensen kunnen soms zo zeu ren, vooral als ze ziek zijn. Dat vind ik niks. Bij mij moeten mensen altijd sterk zijn. Dat is heel belangrijk, want er zit nooit gespro ken commentaar bij die documentaires, dus de mensen die je ziet moeten het hele maal zelf doen. Pas heb ik een chronisch zieke vrouw gefilmd die echter zo sterk is, dat ze niet wilde laten zien dat ze chro nisch ziek is. Dat is ook weer niet goed. Ik heb heel lang met haar gepraat om duide lijk te maken dat het juist goed is om ook zwakke momenten te laten zien. Er mag best gehuild worden. Het bizarre, het tries te mag je ook zien. Maar over het geheel moeten mensen er sterk uitkomen, mag je als kijker niet vol teleurstelling en desillusie achterblijven. Want dan sla je dicht, dan le vert het niets op. Ik wil laten zien hoe men sen erdoorheen komen." Aan het eind van haar documentaires gaan mensen niet dood, maar met vakan tie. Hoe erg het daarvóór ook geweest mag zijn. Dat herinnert ze zich nog van vroeger: van haar ouders moest alles zin hebben, een beetje noodzakelijk zijn. Haar vader was voorzitter van alles en nog wat. „Net zo'n doordouwer als ik." Zij was, in de ja ren zestig, studentenleidster, politiek actief. Televisie vond ze maar oppervlakkig. Ooit werkte ze achter een bureau op een ministerie, als beleidsmedewerkster. „Daar zat ik, op zo'n kantoortje, en dacht: o god, nee, hier sterf ik." Na één dag was ze weg. „Ik wil vóelen dat mijn geest knarst, ik wil vóelen dat ik besta." Door toedoen van an deren kwam ze bij de VPRO, waar ze ont dekte hoe belangrijk research is. „En ik leerde er wat kijken is." Naar details, die exemplarisch kunnen zijn voor het onder werp waarmee je bezig bent. „Vroeger zag ik gewoon een landschap, nu zie ik iets heel specifieks in dat landschap. Ik kijk minder impressionistisch." Ze weet niet wat belangrijker is, kijken of research. „Ze ker is wel dat alles valt of staat bij de men sen die je laat zien. Dus moet je er veel tijd en moeite in stoppen om zulke mensen te vinden." Die mensen worden meer dan objecten voor haar. Als ze bellen dat ze willen pra ten, dan gaat ze meteen langs. Zonder ca mera, zonder microfoon. Net zoals bij dat echtpaar waarover ze haar zo bewierookte documentaire Vergeten maakte. Hij lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Zij kan daar soms niet meer mee omgaan. Zoals op Tweede Kerstdag. Ze voelde zich ineens zo alleen, dat ze Ireen van Ditshuyzen belde. En die ging meteen langs. Evenwicht „Zonder vertrouwen, zonder integriteit e zonder respect voor de mensen die je filmt ben je nergens. Het is niet moeilijk mensen te kijk te zetten of zielig te maken. Van tien shots kun je verschillende verhalen maken gewoon door ze anders achter elkaar te zetten. Daarom is de montage zo ontzet tend belangrijk. Daar gebeurt het, het vin den van het evenwicht tussen informatie en emotie. Soms luistert dat heel nauw, want je mag niet doorslaan, het mag niet sentimenteel worden. Het slot is daarbij misschien nog wel het belangrijkste, omdat daarin de tendens van het totaal wordt be paald. Als ik met het eind bezig ben, denk ik aan niets anders: hoe gaat deze film ein digen? Tot ik 's nachts wakker schrik en roep: dat is 't." „Je moet jezelf wegzetten. Als je ergens binnenkomt en iedereen valt meteen stil, dan kun je maar beter geen programma's maken. Je moet stil zijn, kunnen luisteren, bijna alsof je er niet bent. Dan blijven men sen zichzelf. Het is zo intiem, zo kwestbaar Ireen van Ditshuyzen: „Wat ik maak gaat ook over mezelf'. dat het minste geringste afleidt. Mensen schrikken al als er een cameraman binnen komt met vier van die bodywarmers over elkaar heen, aan alle kanten lenzen uit die zakken, camera op z'n nek, nou mevrouw, böböh als u nu eens even lekker hier gaat staan, dan zetten we u er eventjes mooi op... Nou, dan wordt het moeilijk hoor." „Aandacht, daar draait het eigenlijk alle maal om. Dat willen we toch allemaal, aan dacht. Geef mensen aandacht en je ziet ze opbloeien. Als ik mensen film, dan moeten ze denken: deze plek is voor mij. Dat echt paar uit Vergeten had dat ook. Die mensen werden na de uitzending op straat aange sproken, door de bakker en de slager, en van iedereen kregen ze complimenten dat ze het zo goed hadden gedaan. Dat stel is door die documentaire geholpen, ze heb ben een plaats gekregen in hun omgeving. Dat is toch geweldig. Terwijl er tijdens de opnamen genoeg moeilijke momenten zijn geweest. Momenten ook waarop ik dacht: moet ik dit nou wel filmen? Dan deed ik het toch, omdat ik vond dat het essentieel was. Dus niet om de emoties op zich, als datje uitgangspunt is sla je de plank mis." Geluk Geregeld zegt ze dat ze geluk heeft. Geluk dat de mensen die ze filmt het karakter hebben dat ze zoekt, dat steeds de vrou e altijd wen zo karaktervast zijn. Geluk dat weer een goede band krijgt met de die ze filmt. Geluk dat ze haar eigen zaak is begonnen, TV Dits. „Ik vond het een bela chelijk idee. maar mijn man heeft me voor gehouden dat het veel beter is. En hij heeft gelijk gekregen. Als privé-persoon geven omroepen je minder snel geld om iets te maken dan als bedrijf." Gelukkig is ze ook dat er nog steeds omroepen zijn die geld over hebben om haar mooie dingen te la ten maken. „Zoals de KRO. Maar houden ze dat vol?" Dat is het enige waarover ze zich nog wel eens een beetje druk maakt, of er over drie jaar nog wel geld zal zijn om mooie programma's te maken. „Ik ben wel een beetje bang dat het straks wordt: laten we Dits een documen taire maken of doen we toch maar een se rie van Pleidooi? Dat kwaliteit dus afvalt ten koste van andere kwaliteit in plaats van dat er wordt gekozen tussen iets goed en iets slechts. Nou ja, ze moeten dat gewoon goed regelen, hoe ze dat doen, maakt me niet uit." Ze heeft dat ook in een briefje geschre ven, dat ze stuurde naar staatssecretaris Nuis (cultuur), NOS-voorzitter Van der Louw, de ondernemingsraad van de NOS, beleidsmakers op ministeries, het Com missariaat van de Media. Van iedereen kreeg ze meteen een briefje terug: ja, wij maken ons ook zorgen. „Dat vind ik op- FOTO CPD ROLAND DE BRUIN merkelijk, maar ook hoopgevend, dat er op zo'n klein signaal hé, let op! zo snel van iedereen reacties komen." Van de pu blieke omroepen kreeg ze eerder al kaart jes. Direct na de uitzending van Vergeten. Met de complimenten. „Dat is echt héél bijzonder, dat chefs bij omroepen die je werk niet uitzenden je daar toch een com pliment over maken." Ze vindt het leuk, dat het gelukt is, tot op heden. Leuk dat ze een deel van de markt heeft, zodat ze goede programma's kan blijven maken. „Dat ik iets kan maken waar ik vier jaar over doe." Leuk dat be leidsmakers ergens in een kantoor na het zien van haar werk anders gaan denken. Leuk dat haar werk dingen kan veranderen. „Het is veel zinniger programma's te ma ken die perspectief bieden dan alleen maar de narigheid te tonen. Er is al genoeg ellen de. Het lijkt wel of er een stroming is die vindt: hoe erger, hoe gekker, hoe beter. Dat wil ik dus niet. Neem die documentaire van de IKON over euthanasie, Dood op Verzoek. Ik vond de soberte daarin heel goed, maar ik was nooit geëindigd met de 'dood van die man. Ik zou misschien nog een jaar zijn doorgegaan met die vrouw, en had dan laten zien hoe zij er een jaar later voor stond. Ik vind niet dat je het eindig moet maken. De geschiedenis van de men sen gaat toch ook maar door." Partizanen bewaken het bos van Overloon i KATJA KREUKELS i houten bord het op- r schrift 'Bevrijd Gebied' is de entree van een rommelig kampe ment van kippenhokken en tenten midden in het bos van Overloon. Een oude schuur afgezet met prikkeldaad is de geïm proviseerde gevangenis waar tientallen Duitse soldaten vastzitten. Lim burgse verzetsstrijders zijn een paar meter ver derop ijverig een loop graaf aan het uitspitten. Andere partizanen lopen met geweren rond en be waken dit kleine stukje vrijstaat in een nog steeds bezet Noord-Limburg. De stoffige helden en de ver bitterde Duitsers wachten vol spanning op de on vermijdelijke capitulatie. Geen terugblik op het oorlogsjaar 1944, maar een scène van de nieuwe driedelige dramaserie van de KRO, De Partizanen, die in mei op TV wordt uitgezonden. De serie is ge schreven door Jan Blokker, geregis seerd door Theu Boermans en gepro duceerd door Trust Media en de KRO. Het scenario is gebasseerd op hel boek Bospartizanen van Baarlo van J. Derix en De 66 dagen van W. Hofwijk. Na eerdere opnames in onder ande re Ittervoort en Leut-Maasmechelen was deze week het bos van Overloon bij Venray het decor voor deze fictieve vertelling. De camera zoekt hier de nieuwe verblijfplaats op van de ver zetsstrijders en hun gevangenen. Een ideale plek om terug te gaan in de tijd, want dit bos is het park van het Natio naal oorlogs- en verzetsmuseum. Om niet alleen een spannend drama te la ten zien, maar ook aandacht te schen ken aan de feitelijke geschiedenis van de partizanen, zendt de KRO een drie delige documentaire uit gemaakt.door de Limburger Frank Scheffer. Het is niet zeker of de serie en de documen taire tegelijkertijd worden uitgezonden, De boeken 'Bospartizanen want de producenten willen niet dat de waar gebeurde feiten een soort contro le worden op het geromantiseerde ver haal van Blokker. Voor de vertolking van de rollen heeft de omroep een reeks bekende Nederlandse acteurs en actrices inge schakeld, onder wie Huub Stapel, Syl via Poorta en Kitty Jansen. Maar de spelers van toneelgroep Trust en een aantal Duitse acteurs nemen het me rendeel van de karakters voor hun re kening. Gevangenen De geschiedenis van de partizanen speelt zich af in september 1944. In Zuid-Nederland lijkt de val van het Duitse Rijk nog slechts een kwestie van weken. Een groep jonge verzetsstrij ders in Noord-Limburg heeft genoeg van het eindeloze wachten op wapen droppings en besluit in de overwin ningsroes die volgt op Dolle Dinsdag zelf actie te ondernemen. Ze richten een knokploeg op, ontwapenen Duitse soldaten en nemen hen gevangen. De triomf maakt-deze helden iets te over moedig en ze proberen steeds meer Duitsers op te pakken. Als de verwachte bevrijding door de Amerikanen in Noord-Limburg uit blijft, komen de partizanen in een lasti ge situatie terecht. Hun zelfbevrijde ge bied wordt ondermijnd door Duitse bezetters. Ze slaan op de vlucht samen met de gevangenen die ze in gijzeling nemen. Vierenveertig dagen trekken ze door de bossen, slapen ze in tenten, kippenhokken en duistere holen. Er breken ziektes uit, er vallen doden en er is te weinig eten. Deze benarde toe stand leidt uiteindelijk tot een grote paradox. De grenzen tussen gevange nen en bewakers beginnen langzaam te vervagen. Nu, vijftig jaar later, onderzoekt een radio'reporter de ware toedracht van de gebeurtenissen in de bossen rond Baarlo. Hij zoekt de bejaarde partiza nen op en ieder heeft zijn eigen ver haal. De rol van de journalist wordt vertolkt door regisseur Boermans zelf. Hij komt uit Venlo en is al vijftien jaar geobsedeerd door de mysterieuze ge schiedenis van de partizanen. „Na de oorlog hoorde je overal heldenverha len. Er ontstond een zwart-wit beeld van dappere Nederlanders en slechte Duitsers. De geschiedenis van de parti zanen werd verzwegen en dat in tri - greerde me. Het is ontzettend gecom pliceerd om een vrijstaatje op te rich ten in een bezet gebied, terwijl de rest van de provincie al is bevrijd. Dat schept een band en onder de helmen van de Duitse soldaten schuilden op eens gewone mannen", vertelt Theu Boermans. De KRO en Boermans streven een nobel doel na om de nationale bevrij ding in mei te herdenken. Ze willen geen beladen oorlogsverhaal, maar een genuanceerd drama. Een stukje cul tuur op TV. Dit is niet de enige reden voor de KRO om het mysterie te doen herleven, want de omroep wil met dit stukje Limburgse oorlogshistorie zijn katholieke achterban be reiken. Het is geen origine le gedachte, maar wel een goede, vindt hoofd drama Frank Jansen van de KRO. Kamperen Niet alleen de set oogt pri mitief, de voorzieningen zorgen er ook voor dat de filmcrew zich moet behel pen in het Overloonse bos. Het blijft een beetje kam peren, lacht voorlichtster Jos Kager. Een bezoek aan de WC kost enige moeite, omdat je eerst een emmer water uit de put moet ha len om de ontlasting door te spoelen en de kantine is te vinden in een modderi ge tent. Om de kou te be strijden, hebben alle ac teurs lange onderbroeken en wollen legersokken aan. Toch is de stemming vro lijk en verre van gespan nen. De 22-jarige Mark Ram is de jongste acteur die meewerkt aan het dra ma. Na twee jaar toneel school en zes jaar jeugd theater maakte hij zijn de buut bij de KRO-serie De Bokkerijders die sinds oktober op TV te zien is. Van monnik tot verzetsstrijder, een wereld van verschil. „Dat klopt, maar het maakt niet zoveel uit. Het is gewoon hartstikke leuk om te doen. Ik speel in de serie Joost. Bang, onzeker en nog niet genoeg gehard door de oorlog. Op het eind word ik doodge schoten. Ik vind het een mooie en boeiende rol. De sfeer is uitstekend en de special effects zijn machtig. En het verdient natuurlijk een aardige cent. Een mooie aanvulling op mijn studie beurs", vertelt Mark enthousiast. De uit Tegelen afkomstige Huub Sta pel laat in de pauze zijn hond uit in het bos. In de serie speelt hij de rol van Hendrik: een soort aanvoerder van de verzetsclub. Voor hem was het stuk De Partizanen een bewuste keuze. Hij is heel dik met toneelgezelschap Trasten hij heeft een duidelijke emotionele band met Limburg en zijn geschiede nis. Zelf heeft hij er maar één woord voor. „Fascinerend!" Aad HERMAN PIETERSE DEN HAAG FRED taatssecretaris Nuis maakt een gru- welijke denkfout. De verantwoordelijke bewindsman voor de publieke omroep sprak onlangs een zaal vol omroep- geïnteresseerden toe en reken de hen voor dat een reclame vrije publieke omroep een ver hoging van 75 gulden van de kijk- en luistergelden zou bete kenen. De Nederlander zou in plaats van de huidige ruim 150 gulden, dan zo'n 230 gulden per jaar gaan betalen. Niet reëel, vindt Nuis. Zoals het een door wrocht politicus betaamt, neemt ook hij niet graag impo pulaire maatregelen. Maar om een vergelijking te trekken: 230 gulden is nog altijd veel minder dan wat de Duitsers en de En gelsen voor hun publieke zen ders betalen. Nuis zou dan ook op z'n minst even over het bedrag kunnen nadenken. Hij zou bij voorbeeld 25 gulden verhoging kunnen overwegen om zo Ne derland 3 reclamevrij te maken (en de wens van derde-netbe speler VPRO in vervulling te la ten gaan). Of een verhoging van 50 gulden en zo ook Nederland 1 niet langer afhankelijk te laten zijn van hoge kijkcijfers eisende adverteerders. Het wordt de komende maanden alleen maar moeilij ker om aan de wensen van de adverteerders te voldoen. Voor het einde van dit jaar zijn er minstens elf op Nederland ge richte zenders actief (naast de huidige vijf, komen er twee Ar cade-stations, SBS, één of twee Veronica's, een regionale zen der en de al inmiddels opgestar te, maar nog niet overal te ont vangen Euro 7 bij). Al die zen ders willen hun inkomsten ha len uit reclamegelden. Dus de strijd om de gunst van de kij- Nuis zou zich zorgen moeten maken over kijkers, die zich irrite ren aan reclame op TV. kers wordt heviger dan ooit. Maar er is nog een ontwikke ling gaande die Nuis zorgen zou moeten baren: steeds vaker irri teert de kijker zich openlijk aan reclame op TV. In de reclame wereld wordt koortsachtig over legd hoe daar een einde aan ge maakt kan worden. Zowel STER als IP (reclame-ronselaar van RTL) heeft inmiddels een kwisje binnen hun reclamezendtijd ge plaatst om de kijkers vast te houden. Verder werken de twee concurrenten samen aan een plan om de irritatie van de kij kers te bestrijden. Ook in de rest van de reclamewereld wordt over dit probleem nagedacht. Zo voert het vakblad Adformatie er al weken een discussie over. Of die discussie iets oplevert, is de vraag. Voorzitter Ron Wal- visch van de Art Director's Club Nederland (ADCN), een over koepelend orgaan van reclame bureaus, ziet dan ook meer toe komst in adverteren in druk en geluid dan op TV. Hij zou niet weten hoe de irritatie van kij kers weggenomen zou moeten worden: „Aan de kwaliteit van de spotjes ligt het niet, want het niveau stijgt alleen maar. Maar ook de kwaliteit van de druk techniek van kranten neemt toe. Advertenties i worden daardoor steeds i er, verzorgder. En die slaan aan, want mensen genieten daarvan. Ook radiospotjes worden kwali tatief steeds beter, en beter ge waardeerd". Maar Nuis vindt het allemaal niet reëel. Hij denkt zijn tijd te kunnen volmaken als staatsse cretaris zonder een impopulaire verhoging te hoeven doorvoe ren. Zijn opvolger waarschijnlijk ook. En diens opvolger zal hoogstwaarschijnlijk de popu laire maatregel van afschaffing van kijk- en luistergeld kunnen bekendmaken. Want dan kan de publieke omroep worden opgeheven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 8