Licht speelt in een platte kijkdoos 'Zo'n talkshow is net toneel' Cultuur Kunst Rijksmuseum knapt werken Jan Steen op Nederlands Philharmonisch feest ondanks subsidietekort Van Moerkerken overleden Kunsthal toont Pop Art topstukken DINSDAG 7 MAART 1995 17 Docentenconcert streekmuziekschool leiden Alle gitaarleraren tegelijk op het podium of één docent die solo speelt op dwarsfluit. Dat is zondag 12 maart te zien en te horen in de Lokhorstkerk in Leiden waar de docenten van de streekmuziekschool Leiden en Omstreken een uitvoering geven. Het concert begint om 15.00 uur. Gratis kaartjes zijn te verkrij gen bij de streekmuziekschool aan het Rapenburg 22. Nederlands Jazz Overleg opgericht utrecht Om een eind te maken aan de tegenstellingen en stammenstrijd die het Nederlandse jazzwereldje sinds jaar en dag kenmerkt is gisteren het Nederlands Jazz Overleg (NJO) op gericht. Dat gebeurde op het eerste Nederlands Jazz Congres in de Utrechtse Jaarbeurs. Een werkgroep gaat uitzoeken waaraan precies behoefte is. Een ander aandachtspunt is het imago van de jazz bij het publiek. Het beeld bestaat dat men deskundig moet zijn om van jazz te kunnen genieten. Leider Bonzo Dog Doo-Dah Band dood londen Vivian Stanshall, leider van de Bonzo Dog Doo-Dah Band uit de jaren zestig, is bij een brand in zijn woning in Lon den om het leven gekomen. Zijn platenmaatschappij WEA heeft dit gisteren bekend gemaakt. De 52-jarige Stanshall kreeg grote bekendheid kreeg met de hit 'I'm The Urban Spaceman' uit 1968. Hoofdrol voor Dröge in speelfilm Amsterdam Gert-Jan Dröge debuteert als filmacteur in Bryl- cream Boulevard. De vroegere presentator van het televisiepro gramma Glamourland speelt een hoofdrol in de film van regis seur Robbe de Hert. Brylcream Boulevard speelt zich in 1964 in Vlaanderen af. Dröge is De Pauw, een gladde lobbyist. Hij heeft de dramatische dood van een scholier op zijn geweten. Vijf jaar na dato dreigen diens vrienden wraak te nemen. De andere hoofdrollen zijn voor Babette van Veen, Michael Pas en Frans Aendenboom. De opnamen zijn gisteren begonnen. Conlon dirigent Parijse Opera parus De Amerikaanse dirigent James Conlon wordt de i dirigent van de Opera van Parijs. Hij blijft artistiek leider van de Opera van Keulen en van het Orkest van de stad Keulen. Conlon (43) was van 1983 tot 1991 chef-dirigent en artistiek leider van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij volgt de Koreaan Myung Whun Chung op, die in augustus 1994 uit zijn functie werd ontheven. De Koreaan weigerde akkoord te gaan met een beperking van zijn bevoegdheden. Gaudeamusprijs voor Arbonelli Rotterdam De bas-klarinettist Guido Arbonelli heeft het Inter nationaal Gaudeamus Vertolkers Concours 1995 gewonnen. Aan de prijs is een geldbedrag van 5000 gulden verbonden. De Gau- deamus-prijs is bedoeld voor musici tot 35 jaar die hedendaagse werken vertolken. Muziek in Ambachts- en Baljuwhuis voorschoten Sopraan Caroline van Oyen en het strijkkwartet Col Canto geven zondag 12 maart een optreden in het Am bachts- en Baljuwhuis in Voorschoten. Op het programma staan werken van Borodin, Mozart, Resphighi en Krause-Graumnitz. Het concert begin om 12.30 uur aan de Voorstraat 12. Amsterdam ANPschilderijen, is maar weinig be- kend. Het Rijksmuseum in Amster- De zes werken zijn 'Het zelf- dam gaat zes werken van de 17e portret', 'Het offer van Iphige- eeuwse Leidse schilder Jan nia', 'Het vrolijke huisgezin', Steen restaureren. De opknap- 'De zieke vrouw', 'De Emmaus- beurt houdt verband met de gangers' en 'Bakker Arent Oost- grote Jan Steententoonstelling waard'. De afgelopen paar jaar van volgend jaar, die het muse- zijn onder meer 'Het Sint Nico- um samen met de National Gal- laasfeest' en 'De dansles van de lery of Art in Washington houdt, kat' gerestaureerd. Het Rijks- De tentoonstelling, die onge- museum bezit ruim twintig veer 45 werken omvat, opent in werken van Jan Steen. Het is Washington en is van 21 sep- nog niet bekend welke schilde- tember 1996 tot en met 12 janu- rijen deel uitmaken van de ten- ari 1997 in het Rijksmuseum te toonstelling. De zes werken die nu worden Jan Steen werd in 1625 of gerestaureerd, verkeren niet in 1626 in Leiden geboren, waar een slechte staat. De opknap- hij ook in 1679 stierf. Hij is beurt bestaat dan ook vooral uit vooral bekend om zijn morali- het verwijderen van het vergeel- serende huistaferelen. Meer dan de vernis, zodat de oorsprónke- 800 schilderijen zijn bewaard lijke kleur en diepte weer zicht- gebleven. Zijn betekenis is on- baar worden. De restauratie is der meer van belang voor de ook van belang voor het onder- Nederlandse cultuurgeschiede- zoek naar het werk van de schil- nis; geen andere schilder heeft der. Over zijn techniek, bijvoor- de samenleving zo uitvoerig in beeld over de opbouw van zijn beeld gebracht als hij. amsterdam jos frusch „We doen het goed, maar des ondanks hebben we zorgen." Algemeen directeur Jan Willem Loot van het Nederlands Phil harmonisch Orkest (NedPho) en Nederlands Kamerorkest (NKO) laat bij zijn vooruitblik op het komende concertseizoen niet alleen positieve geluiden horen. Aan de vooravond van de viering van het tienjarig be staan van het NedPhO en het veertigjarig bestaan van het NKO deed Loot zijn beklag over de te ingrijpende reductie van de subsidiegelden van de afge lopen jaren, die volgens de di recteur had geleid tot „een te grote werkdruk op de musici." Loot wil zo snel mogelijk te rug naar een bezetting van bei de orkesten van in totaal 143 musici. Het aantal gesubsidieer- de formatieplaatsen op dit moment slechts 129; door hoge eigen inkomsten en sponsorgelden heeft het orkest de bezetting op 134 arbeids plaatsen kunnen behouden. „Voor twee orkestformaties met drie taken - opera, symfonische muziek en kamermuziek - echt te weinig", aldus Loot. „We ko men vaak musici te kort en het ziekteverzuim is erg hoog." De algemeen directeur wil voor het komende kunstenplan 2,4 miljoen meer subsidie: 17,4 in plaats van 15 miljoen. 1,2 Miljoen wil Loot besteden om het aantal formatieplaatsen op peil te brengen, de rest is be doeld om de salarissen van de musici op het niveau van het Rotterdams Philharmonisch Or kest en het Residentie Orkest te brengen. Wat zijn vooruitblik betreft, vestigt Loot vooral de aandacht op de viering van het tienjarig bestaan van het NedPhO op 1, 2 en 3 september 1995. De eerste dag is er een feestconcert waar op onder meer twee opdracht composities van Jan Bus en Gi- lius van Bergeijk zullen worden uitgevoerd. De tweede en derde dag zijn er doorlopende concer ten in de Beurs van Berlage, die vrij toegankelijk zijn voor het publiek. Het NKO zal zijn veertigjarig bestaan vieren met een speciale serie die een muzikale terugblik op het verleden biedt. „We zijn verder zeer verheugd te kunnen melden dat het NKO komend seizoen een tournee naar de VS maakt onder leiding van vaste gastdirigent Philippe Entre- mont", aldus Loot. De alge meen directeur had nog een nieuwtje: de orkestdirectie heeft voor het eerst series samenge steld waarin het publiek naast drie concerten in het Concert gebouw ook een operavoorstel ling met het NedPhO in het Muziektheater kan bijwonen. Loot: „Dat gaan we het seizoen daarop nog verder uitbouwen. Dan presenteren wij in de Beurs speciale series rondom bepaal de operaprodukties". amsterdam anp De schrijver, filmer en fotograaf Emile van Moerkerken is gisteren na een korte ziekte in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Hij is 78 jaar geworden. Van Moerkerken overleed enkele uren nadat de rechtbank had bepaald dat het Letterkundig Museum de collectie van zijn vader, prof. dr. P. van Moerkerken, aan hem moet terugge ven. Emile wilde het materiaal bij de Universiteitsbibliotheek (UB) in Amsterdam onderbrengen. De stukken waren via via in het mu seum terrechtgekomen. Van Moerkerken, geboren in Haarlem, studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij ook enkele jaren aan was verbonden. Daarna werd hij docent aan de Filmacademie in Amsterdam, waar hij les gaf in cameratechniek. Voor de korte film Volgend jaar in Holysloot kreeg Emile van Moerkerken in 1983 tijdens de Nederlandse Filmdagen een Gou den Kalf. Hij publiceerde verhalenbundels en enkele fotoboeken en maakte in de jaren zestig documentaires voor de VARA- en VPRO televisie. Avalle stopt Vlaamse primitieven en gothische kathedralen tussen perspex ,,Ik wil het niet hebben over mooi of lelijk", zegt galerie houder Paul van Oerle tot twee keer toe. „De kunst van Filippo Avalle betekent vooral een belangrijke stap in de behandeling van acrylaat. Avalle weet schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur, constructie en optische theorieën samen te voegen tot een 'opera unica', waarin de totaliteit van het leven centraal staat. De Italiaanse kunstenaar maakt, wat ik noem 'drie dimensionale schil derijen', bijvoorbeeld een mannenportret, dat bijna holo grafisch is. Hij brengt acrylaat tot het niveau van de scho ne kunsten." Hoe Avalle dat doet, is nu te zien op zijn tentoonstelling in galerie Ars Acrylaat. Van Oerle lijkt er op gebrand te zijn om Avalle's werk niet op persoonlijke, maar op zoge naamd objectieve gronden te beoordelen: namelijk Avalle's belang voor de kunsten. Filippo Avalle is echter zelf absoluut niet bezig met het maken van kunst om de kunst. „De kunst wereld met z'n galeries en mu sea zit voor mij potdicht", zegt de kunstenaar. „In plaats van ruimte te bieden aan nieuw werk, toont het alleen maar een herhaling van de moderne kunst." „Om vooruit te kunnen is het nodig om nieuwe mensen te bereiken. Ik vind het interessant om met het bedrijfsleven samen te werken. Zoals lange tijd de geestelijken en vorsten de be schermheren van de kunst vormden, zo wordt die positie tegenwoordig ingenomen door de industrie en de politiek. Mij interesseert de verhouding van kunst tot deze nieuwe macht hebbers. Kunstenaars kunnen deelnemen aan het maatschap pelijk leven. Zij moeten dichtbij de belangrijke processen van besluitvorming staan en in sa menspraak met wetenschap en economie bijdragen aan de kwaliteit van het leven." „Met de technici, met wie ik in nauw contact sta, vindt een grote uitwisseling van kennis en ideeën plaats. Dat is uitzonder lijk, aangezien de wereld van technologische ontwikkelingen, in verband met industrieel ge heim, doorgaans zeer gesloten is. Ik merk dat kunstenaars hier openheid in kunnen creëren." Attractieparken „Sinds 1986 begon ik samen te werken met architecten en maakte diverse sculpturen en constructies voor bedrijven. Die samenwerkingen voeren nog al tijd verder. Met een groep ar chitecten, filosofen, kunstenaars werk ik nu aan de opzet van een 'integraal museum' in Europa. We streven naar een volledig in elkaar opgaan van architectuur en kunst. Dit reizende museum zal een plaats zoeken tussen de mensen; tussen spel, ontspan ning en recreatie, bijvoorbeeld in landschappelijke of attractie parken." Hoewel Avalle veel grote ruimtelijke installaties maakt, toont de tentoonstelling uitslui tend kleine en middelgrote plexiglas sculpturen, en ont werptekeningen. Avalle's sculp turen, platte doorzichtige do zen, zijn opgebouwd uit ver schillende perspex lagen, waar in voorstellingen gegraveerd zijn. Door de variërende dikte en tussenruimte vormt het ge heel van lichtdoorlatende pla ten een ruimtelijk schouwspel. De licht- en schaduweffecten worden nog eens versterkt door het gebruik van kleur. Avalle onüeent veel van zijn onderwerpen alsmede de trans parantie, aandacht voor detail en het spel met licht-donker aan de Vlaamse primitieven. De kunstenaar combineert de waarden van deze cultuur met actuele verworvenheden op het gebied van techniek en bouw kunst. Zo is een reeks werken onstaan, waaronder 'Gotiek', waarin hij zich laat inspireren door het gedachtengoed en bouwconstructie van de goti sche kathedraal. Gestapeld Met de manier waarop Avalle zijn beelden opbouwt verwijst hij ook naar moderne (decon structivistische) filosofiën: het geheel van gestapelde perspex platen toont een schakering aan deelvoorstellingen en persona ges. Elk onderdeel krijgt beteke nis door de plaats die het in neemt. Eenzelfde personage treft men in meerdere werken aan, waardoor het steeds weer andere nuances krijgt. Avalle verlangt naar een oor spronkelijke ontvankelijkheid en verwondering ten aanzien van zijn kunstwerken. In een begeleidend schrijven in de ga lerie formuleert hij de mogelijke ervaring van zijn toeschouwer: „...eerst is er de verwondering over het schouwspel van licht, dan het observeren van hoe het gemaakt is en tot slot de vra gende blik: hoe is de maker er toe gekomen zoiets te creëren?" Misschien houdt de manier waarop we gewend zijn te kij ken in 'een galerieruimte met kunstobjecten' ons teveel op af stand, misschien is kunstpu bliek te blasé? Zodoende is het waarschijnlijk voor de totale verwondering nog even wach ten op Avalle's integrale muse- foto pr Filippo Avalle t/m 19 maart te zien in Art Acrylaat, Nieuwstraat 53a, Leiden, ma t/m vr 10-17 uur. Meer dan honderd topwerken onder een dak rotterdam anp Werk van Andy Warhol, Claes Oldenburg, Roy Lichtenstein, Jim Dine en Christo in één Nederlands museum. Dat zijn de elemen ten voor een tentoonstelling die uniek wordt genoemd. In de Kunsthal Rotterdam opent op 8 april Pop Art Topstukken uit de 'Collectie Nederland'. De expositie loopt tot 12 november. Een deel van de tentoonstelling zal wisselen. „Sommige dingen zijn te kwetsbaar om ze die lange periode van zeven maanden te laten hangen", zegt een medewerkster van de Kunsthal. „Boven dien hopen we dat mensen nog een tweede keer op bezoek ko men." De expositie bestaat uit meer dan honderd werken die tot pop art worden gerekend. Musea in Nederland hebben vanaf begin van de jaren zestig geregeld pop-art-werk gekocht. Geen enkel museum kan op basis van zijn collectie een compleet overzicht van deze stroming tonen. In de Kunsthal Rotterdam komt een uitgebreide selectie uit de verzameling van onder meer Museum Boymans-van Beuningen, het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Kröller-Müller en het Stedelijk Van Abbemuseum. De pop-art-kunstenaar gebruikt alle uiterlijke verschijnselen van de welvaartseconomie. Reclame, alledaagse gebruiksvoorwer pen, strips en uitingen van de massamedia zijn telkens de motie- Door uitvergrotingen, opvallend kleurgebruik en herhaling geeft de kunstenaar een draai aan de werkelijkheid. Bekend zijn de enorme stripfragmenten, sigarettenpeuken en foto's van Mari lyn Monroe. Leidse en Noordwijkerhoutse scholieren interviewen Nederlandse schrijvers Portrait of a woman (1979) van Roy Lichtenstein, één van de bekenste pop artkunstenaars. foto pi den haag/regio sandra passchier „Het geeft wel een kick om voor een groot publiek beroemde schrijvers te mogen in terviewen", vertelt Reinier Kiela (18) van het Holtlandcollege uit Leiden. De auteurs voelt hij samen met Sylvia van Woerden (16) aan de tand tijdens de Bulkboeks' Dag van de Literatuur op 15 maart in het Neder lands Congresgebouw in Den Haag. Ook 'collega's' van de Leeuwenhorst uit Noord- wijkerhout zijn uitgenodigd. Elke school mag drie bekende Nederlandse schrijvers interviewen tijdens een talkshow. Reinier en Sylvia van het Holtlant mogen hun vragen afvuren op Jules Deelder, Midas Dekkers en Yvonne Keuls. Hun leraar Ne derlands leraar heeft ze uitgekozen, omdat zij 'wel stressbestendig zijn'. Maar is dat werkelijk zo? „Ik ga er niet over nadenken hoe het is om daar te zitten", zegt Reinier. „Ik word er nu al zenuwachtig van. Ik neem van te voren een flinke dosis valiumpillen." Maarten ter Mors (17) en Martine van Riessen (17) van het Leeuwenhorstcollege maken zich minder druk over hun optre den. Ook zij mogen op deze literatuurdag drie schrijvers interviewen: Maarten 't Hart, Tim Krabbé en Hermine Landvreugd. Bei den zijn al haast 'ervaren' met publieke op tredens. Schooltoneel heeft hen al over de drempelvrees geholpen. „Zo'n talkshow is net als een toneelspel. Je bent zenuwachtig vlak voordat je opmoet, maar als je er een maal staat, valt die spanning weg. Bij mijn vorige talkshow heb ik ook ervaren dat het publiek net zo bang was als ik. Ze durfden niet eens te lachen", aldus Maarten. Verdwijnen „De vragen die we gaan stellen, zijn vragen waar we ze'lf graag een antwoord op willen hebben", legt Martine uit. „Van Krablpé wil len we weten waarom het motief 'verdwij nen' steeds terugkomt in zijn boeken. Bij Maarten 't Hart gaan we in op zijn travestie, of hij zich niet wil laten ombouwen, land vreugd schrijft heel erg veel over seks. Wij willen dan weten wat ze hiermee wil berei ken en of ze uit eigen ervaring schrijft." De leerlingen van het Holtlandcollege hebben bij hun talkshow duidelijk een an der doel voor ogen. „Wij stellen de vragen voor het publiek", vertelt Sylvia. De vragen die zij hebben voorbereid, gaan over onder werpen waarop alledrie een antwoord kun nen geven. Bijvoorbeeld over drugs. Deel der moedigt het gebruik van drugs aan, ter wijl Keuls juist erg anti-drugs is. Aan beiden wordt dan gevraagd wat ze van eikaars werk vinden. Bioloog Midas Dekkers krijgt in dit verband de vraag voorgeschoteld of er in de dierenwereld ook drugs wordt gebruikt. De MBO-scholieren maken zich liever niet druk over wat er allemaal mis zou kun nen gaan tijdens hun veertig minuten du rende talkshow. „Het ergste wat me kan overkomen, is een hoestbui krijgen of me verspreken. Als de schrijvers vervelend gaan doen, schiet de talkshowleider Joan Boon stra (programmamaakster bij de NCRV - red.) wel te hulp", aldus een kalme Sylvia. De Leeuwenhorst-scholieren worden tij dens hun talkshow bijgestaan door Alida Neslo. „Die zal zelf ook wel een paar vraag jes stellen", verwacht Maarten. „Zij is zo enthousiast." Bulkboeks Dag van de Literatuur, 15 maart in het Congresgebouw, Den Haag met Remco Campert, Hugo Claus, Adriaan van Dis, Renate Dorrestein, Carl Fried man, Helia Haasse, Marga Minco, Harry Mulisch en Joost Zwagerman. Ook Leon de Winter, schrijver van het boekenweek geschenk, is erbij, en cabaretier Youp van 't Hek, de best verkochte schrijver van 1994. Onder de noemer Nieuwe Helden komen bovendien acht nog onbekende, of jonge, of spraakmakende schrijvers op Bulkboek's Dag: Herman Brussclmans, Ronald Giphart, Kader Abdolah, Halil Glir, Gerdy van der Stap, Mustafa Stitou en Dirk van Weelden. Er zijn lezingen, fo rumdiscussies, een optreden van Huub van der Lubbe en van de cabaretgroep Niet Schieten. Verder is er een expositie met als thema Vijftig jaar vrijheid, en een openbare boekenveiling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17