Cultuur Kunst 'Zo'n vingerkootje vertelt een verhaal' ewondering 99 99 Van Driel directeur CBK Joe Jackson leeft zich uit op z'n klassiekers Haenen wil kinderen rotjeugd bezorgen 3 DONDERDAG 2 MAART 1995 941 Boeken y« Dichteres Gerry van I J der Linden kan ver tellen. En goed ook zoals ze bewijst in haar roman debuut Wind :her.CHEF"ANNEMIEK ifica 071 -356471PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071-356473 Rock-opera over Charles en Di londen Het mislukte huwelijk van de Britse kroonprins Charles en prinses Diana is het onderwerp van een rockmusical die later dit jaar in Londen in première gaat. Ook andere problemen van het koninklijke huis, zoals de huwelijksperikelen van prins An drew en Sarah Ferguson, worden erin verwerkt. De musical ver telt het verhaal van sprookjeshuwelijk tot de pijnlijke scheiding elf jaar later. Ook de liefde van de Britse erfopvolger voor zijn oude vlam Camilla Parker Bowles wordt niet vergeten. Onder de 20 liedjes is een liefdesballade door de Camilla-figuur. Afgelasting wegens ziekte Kitty Jansen Groningen Het Noord Nederlands Toneel heeft de voorstelling 'Am Ziel', die morgen in première zou gaan, wegens ziekte van Kitty Janssen van het repertoire moeten nemen. De hoofdrol speelster is fysiek op en moet een tijdje rust houden. Na de pre mière in Groningen zou 'Am Ziel' een tournee door het hele land maken. Naar verluid had de 64-jarige Kitty Janssen, die een lange staat van dienst heeft in het Nederlandse theater, grote moeite met het stuk en was ze niet in staat de teksten te onthou den. Janssen werd tijdens de repetities gesouffleerd via een oor telefoontje. Twee nominaties Nicolaas Matsier den haag Nicolaas Matsier is zowel met zijn roman 'Gesloten Huis' als met zijn vertaling van Lewis Carrolls 'Alice in Wonder land' genomineerd voor de Aristeion-prijzen, de literaire onder scheidingen van de Europese Unie. De twee andere genomi neerde romans zijn 'Gewassen Vlees' van Thomas Rosenboom en 'Indische Duinen' van Andriaan van Dis. Dit blijkt uit een ad vies van de Raad voor de Kunst aan staatsssecretaris Nuis van cultuur. De Aristeion-prijzen, waaraan elk een bedrag van 20.000 ecu (42.000 gulden) is verbonden, worden jaarlijks uitgereikt voor een literair werk en voor een vertaling. Vorig jaar liep Mat sier op het nippertje de AKO Literatuurprijs mis, toen hij gelijk eindigde met G.L Durlacher, maar door een ingenieuze telling uiteindelijk toch achter het net viste. Mulisch ereburger van Haarlem haarlem Harry Mulisch wordt ereburger van Haarlem. Hij is de eerste die wordt onderscheiden in het kader van de herdenking dat Haarlem 750 jaar geleden stadsrechten kreeg. Ter gelegen heid daarvan verschijnt ook het boek 'Denkend aan Haarlem...' waarin meer dan dertig auteurs, onder wie Mulisch, hun herin neringen aan de stad hebben opgetekend. Mulisch (67) is gebo ren en getogen in Haarlem. Sinds 1957 woont hij in Amsterdam. Acteur laat schedel na londen Een Britse acteur, teneergeslagen door de vele afwijzin gen van de Royal Shakespeare Company (RSC) heeft een laatste redmiddel bedacht. Hij liet een testament opmaken waarin hij zijn schedel aan het RSC nalaat zodat die een rol kan spelen in Shakespeares Hamlet. Het RSC reageerde negatief op het op merkelijke initiatief van de acteur. Woordvoerster Mylchreest liet weten dat een echte schedel te fragiel is omdat in het stuk ruw met de hersenpan wordt omgesprongen. Speciale postzegel gewijd aan Mahler den haag De PTT geeft op 21 maart een postzegel van tachtig cent uit ter gelegenheid van het Mahlerfeest dat van 1 tot en met 17 mei in het Amsterdamse Concertgebouw en omgeving wordt gehouden. Wim Crouwel heeft de zegel, die in een oplage van 8,5 miljoen stuks wordt verspreid, ontworpen. Hij heeft gebruikt maakt van een foto van Gustav Mahler, terwijl op de achter grond een deel van diens zevende symfonie is te zien. Patrick Willemsen is gefascineerd door schedels, ribben en ruggewervels „Als kind had ik al een fascinade voor griezelen", aldus Patrick Willemsen. „Wanneer mijn oma voorlas uit een sprookjesboek, was er een verhaal dat onmiddellijk mijn interesse had. Het ging over een jongen die uit griezelen ging en de illustratie bij het verhaal bestond uit een open haard met een schouw waarop doodskopjes zaten. Daar kon ik uren naar kijken." leiden roos van put Patrick Willemsen heeft in Utrecht de lerarenopleiding te kenen en textiel gevolgd, maar eigenlijk boeide het schilderen hem niet echt. ,,Ik was een ech te fijnschilder, met de glaceren de techniek ontstond op intuï tieve wijze het beeld op het doek." „Wonderlijk genoeg ontdekte ik in de schilderijen, nadat ze af waren, in bepaalde delen af beeldingen van botten. Zonder vooropgezet plan had ik dit on derwerp geschilderd. Toen ik tijdens een verblijf op Schier monnikoog bij een wandeling door de duinen stuitte op bot ten en schedels van konijnen heb ik deze meegenomen naar mijn atelier. Ik kon eindeloos met deze overblijfselen bezig zijn; er naar kijken, er mee in mijn handen spelen. Op een ge geven moment zag ik in zo'n bot een bepaalde vorm. Op as sociatieve wijze ben ik ermee verder gegaan. Met metaal draad maakte ik er een object van." Schedeltjes, ribben en rugge wervels van konijnen, een borstbeen van een zwaan en vleugelbotten van een fazant zijn de bestanddelen waarmee Willemsen zijn miniatuurobjec ten creëert. Van dode bestand delen, overblijfselen van leven Het Centrum Beeldende Kunst in Leiden heeft een nieuwe di recteur. Vanaf 1 mei zwaait C. van Driel uit Oegstgeest daar de scepter. Ze werkt nu als hoofd personeelszaken van de Consumentenbond in Den Haag waar zo'n 240 medewer- dat niet meer is, ontwerpt Wil lemsen objecten zoals een tand artsstoel, een badkuip, een fiets, een kruisboog en een haaiekast. De vorm van bijvoorbeeld de onderkant van de snavel van een gans associeert Willemsen met een fietszadel. Met metaal draad completeert hij de fiets. Zijn miniatuurvoorwerpen plaatst Willemsen in een glazen vitrine. Hierdoor lijkt het alsof de voorwerpen tot een heilig re likwie verheven worden. Een relikwie dat in een schrijnkastje wordt tentoonge steld voor het (gelovige) pu bliek? ,,Ik wil wel bewust die sa crale relatie leggen. Een link naar de vergankelijkheid is snel gelegd door het dode materiaal waarmee ik werk, maar mijn voorwerpen zijn geen heilige objecten. Door het glas te ge bruiken ontstaat wel een af stand tussen toeschouwer en object, je mag het bewonderen, maar niet aanraken." „Een vingerkootje van een bis schop, dat getoond wordt in een schrijn, is een 'echt' over blijfsel van iemand. Het leven dat zo'n man heeft geleid, wordt als het ware 'verteld' en tegelijkertijd verheerlijkt door middel van zo'n kootje. Zo'n le ge tandartsstoel draagt ook een verhaal in zich, maar ik geef de toeschouwer de ruimte om zo'n verhaal zelf in te vullen. Daar- De vorm van de onderkant van de snavel van een gans associeert Patrick Willemsen met een fietszadel. Met metaaldraad completeert hij de fiets. FOTO LOEK ZUYDERDUIN De expositie Relikwieën van Vergankelijkheid, objecten in been en lood van Patrick Wil lemsen is te zien t/m 29 maart, do. t/m za. 14-17 uur, de eerste zondag van de maand en op afspraak, Gallerie Cellini, Hooigracht 50, Leiden. om hebben mijn objecten geen „Ik heb eens een hoge toren titels. Je kan in zo'n stoel een gemaakt met aan de top een soort martelwerktuig zien. Er raam, waarbij de tralies voor het zijn ook mensen die een eroti- raam opengebogen waren, sche relatie leggen en zo'n Daaruit kronkelde een lint van tandartsstoel als hulpmiddel botjes. Ik wilde alleen het idee zien bij de beleving van sm- van ontsnappen visualiseren, seks." Iemand zag duidelijk in de to ren een fallus, het raam was metafoor voor de opengesperde edele delen van een vrouw. De mensen mogen deze linken leg gen, maar ik doe bewust geen uitspraken over de inhoud van mijn werk." kers in dienst zijn. Naast haar baan studeert Van Driel kunst geschiedenis aan de Universi teit van Leiden. Ze is nu bezig met de doctoraalfase. Van Driel is benoemd tot di recteur Centrum Beeldende Kunst (CBK) vanwege 'haar on miskenbare kwaliteiten als manager', verklaart hoofd sec- aten In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het aten woord die, hetzij direct, aten hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken 0 hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een 'J11^ kunstuiting waaraan ze 1 .27 bijzondere waarde !^230 hechten. Van de snuifdoos van oma tot het 2.7i grijsgedraaide muziekstuk 33$ en alles wat daar tussen zit. 0.7» Vandaag spreekt Paul van 2>f Oerle, architect en eigenaar van galerie Art en 26,36 Acrylaat, zijn bewondering ^{S uit voor kunstvoorwerpen F39 van acrylaat. „Ik koester i.005i f o,5ï een grote fascinatie voor 34 0Q dit doorzichtig kunststofmateriaal. Door een kleine ingreep kan een grote verscheidenheid aan 131.00 effecten in het object io6jo gecreëerd worden." 6U0C 122.60 64.10 104,00 105,40 ..Ongeveer tien jaar geleden was ik op zoek naar een materiaal om zelf iets creatiefs mee te 84,00, doen. Staal, hout, steen, het was allemaal niet wat ik zocht. Maar gg'oo acrylaat vond ik erg interessant 50,70 door de veelheid aan 2?6 30 m°gel'jkheden die het biedt en 33 oo door zijn schoonheid. Het 197^90 gevoel dat ik heb bij dit - materiaal heb ik niet bij andere 385 70 materialen. 287^00 Acrylaat wordt gemaakt uit 19.40 aardolie. Het wordt ook wel kunstglas genoemd. Het is 53 40 helemaal doorzichtig en laat 102,oc zelfs meer licht door dan glas, 45 se 0mc^at het helderder is. Er kan 96 65 een ruimtelijk object mee ïooiso gemaakt worden, waarbij een 60.60 kleine ingreep enorm veel effect loi se ^an hebben. Als je het object 62,50 van verschillende kanten 96,50 bekijkt, zie je steeds iets anders. 3130 voorwerpen die nu in de 9,2ö galerie hangen laten weer een heel andere gebruik van het materiaal zien. Dat zijn net schilderijen met diepte. Acrylaat is wel moeilijk te bewerken. Je hebt er instrumenten en machines voor nodig. Van te voren is ook niet tor Kunsten Y. van Baarle in een telefonische reactie. Dat de nieuwe directeur vooral daarop is beoordeeld is niet verwon derlijk. Voorganger E. van Zan ten moest vorig jaar het veld ruimen nadat bleek dat het nog piepjonge CBK organisatorisch een rommeltje was. Grammy-awards voor Springsteen en Rolling Stones los angeles rtr De popzanger Bruce Spring steen heeft gisteren twee Gram my-awards gekregen voor zijn nummer 'Streets of Philadel phia'. Vertegenwoordigers van de muziekindustrie kozen in Los Angeles het nummer van Springsteen tot beste lied van het jaar en tot de beste speciaal voor film gecomponeerde song. 'Streets of Philadelphia' is de ti telsong van de Oscar-winnende film Philadelphia, die het ver haal vertelt van een man die aan AIDS lijdt. Sheryl Crow kreeg de prijs voor de beste debuterende ar tiest. Zanger Tony Bennett won voor het derde achtereenvol gende jaar een Grammy voor beste popperformance. Ook Bonnie Raitt, die een Grammy kreeg voor haar album Longing in their hearts, viel de afgelopen jaren al vaker in de prijzen. Tot beste rockalbum werd uitgeroe pen Voodoo Lounge van The Rolling Stones en Aerosmith kreeg voor het album Crazy een Grammy in de categorie beste rockperformance. recensie louis du moulin Concert: Joe Jackson. Gehoord. 01/03, De Doelen, Rotterdam. Herhalingen: 6/3 en 7/3, RAI Congrescentrum, Am sterdam; 20/3, Carré, Amsterdam. Joe Jackson deed met zijn jongste (veertiende) album Night Music' vooral zichzelf een plezier. Want het meren deel van zijn fans wist zich nauwelijks raad met zijn ge durfde poging om Chopin dan wel Satie naar de kroon te steken. Als hij maar niet zijn komende concerten hele maal gaat ophangen aan dat ingetogen gepingel, vreesde het gros van de trouwe volge lingen van de Engelse zanger pianist. Gelukkig voor hen heeft Big Joe (40) het bij zijn eerste Eu ropese tournee sinds vier jaar niet zo bont willen maken. De Rotterdamse Doelen, in Ne derland zijn eerste halte plaats, werd gisteravond ge- tracteerd op een gedenkwaar dig pretpakket, waarin voor zijn recente nocturnes slechts een ondergeschikte rol was weggelegd. Het compromis waarvoor de voormalige barpianist wij selijk heeft gekozen moet in niet onbelangrijke mate ge voed zijn door ballorigheid, maar het mag er zijn: bijna een grootste successen-over zicht op z'n alternatiefst. Of wel: geen enkele 'J.J.-klassie ker' wordt in (een van) de be kende vorm(en) gepresen teerd en waar mogelijk voegt Joe er nog een kwinkslag aan toe. Typisch, deze uitkomst. Dacht Jackson eindelijk dich ter in de buurt te kunnen ver toeven van de serieuze muzi kale elite, speelt hij meer dan voorheen de clown. Die rol gaat hem, ooit mu sical director van de Playboy Club in Portsmouth, zonder meer goed af. Niet alleen dankzij zijn slungelachtige ui terlijk, ook door zijn gevat heid. Jullie klappen zelfs nog slechter dan de Fransen, kreeg de (uitverkochte) zaal prompt voor haar kiezen, toen bij de eerste tonen van 'Is She Really Going Out With Him' de handen op elkaar gingen. Wat het nostalgisch getinte avondje Jackson evenwel bij zonder maakte, was toch de frisse muzikale invulling van begin ('Hometown') tot eind ('Stepping Out'). De inbreng daarbij van zijn drie begelei ders was niet gering. Van ui terst subtiel tot uitbundig vlammend, alles wat de soms nadrukkelijk dirigerende maestro nodig had kwam er bij oudgedienden Sue Had- jopoulos (percussie) en Graham Maby (bas) plus nieuwe aanwinst Alyson Cor nell (viool, toetsen, zang), op de gewenste golflengte uit. Schitterend. duidelijk wat het effect wordt van een bepaalde bewerking. Het materiaal is ook heel kwetsbaar en kostbaar. Daarom zijn er maar weinig kunstenaars die zich met dit spul bezighouden. In Nederland zijn er ongeveer twintig kunstenaars die continu met acrylaat werken. Met mijn galerie wil ik meer bekendheid geven aan de mogelijkheden van dit jonge materiaal en de mensen die er mee werken. Er worden telkens ontdekkingen gedaan door de toepassing van andere bewerkingstechnieken. Ik vind het heel interessant om te zien hoe dit zich ontwikkelt. Als architect heb ik ook wel met dit materiaal te maken. In de bouw wordt acrylaat bijvoorbeeld gebruikt in lichtkoepels of voor het afscheiden van ruimtes. Aan de galerie is ook een studio verbonden waar we onze eigen lampen maken en in opdracht gebruiksvoorwerpen vervaardigen. Maar de toepassing in de kunst is compleet anders. Ondanks mijn enorme fascinatie voor acrylaatkunst, ben ik geen verzamelaar. Ik wil er kennis mee maken, weten dat het er is, maar ik hoef het niet persé te hebben. Aan de andere kant zou ik het vreselijk vinden als ik er niet meer mee te maken had. Daarom ben ik ook met deze galerie begonnen. Nu zit ik er toch dagelijks middenin. Ik zou er niet meer buiten kunnen. Ik vind het zo bijzonder om naar zo'n voorwerp te kijken. Het is alsof de omgeving erin kruipt. Het verweeft zich. Acrylaat is een lichtgeleider. Het heeft massa, maar lijkt toch geen massa te hebben. Jammer genoeg is het er voor mij nooit van gekomen om zelf met acrylaat kunst te maken. Ik heb het gewoonte druk." tekst sandra passchier foto hielco kuipers theater recensie susanne lammers Voorstelling: Smakelijke voortzetting. Door Paul Haenen m.m.v. Dammie van Geest. Jan van Bijnen e.a. Gezien. 1/3, Schouwburg. Leiden Nog te zien 24/3, Parktheater, Alphen a/d Rijn. 'Smakelijke Voortzetting', Paul Haenens laatste programma, borduurt voort op zijn vorige shows. Hij gaat gewoon verder met een beproefd recept. Het publiek vindt dat het werkt, komt kijken en meedoen. Het succes van de avond is voor een groot deel afhankelijk van de zaal. De vaste onderdelen zijn bekend: een introducerend praatje om het ijs te breken, een aanzetje tot een sketchje, een woordje van Gremdaat, rare krantenstukjes en een heleboel Margreet Dolman. Haenens aandeel bestaat uit wat verwondering over die rare wereld en wat tips om het leven draaglijk te houden. Hij verdui delijkt waar al te grote eerlijk heid zoal toe kan leiden ('Wat ben jij oud geworden! Dat je nog leeft'), stelt dat je kinderen beter een rotjeugd kan geven ('dan komt de klap later, als ze alleen gaan wonen, niet zo hard aan') en drukt ons op het hart niet de schuldvraag te stellen, maar naar de motivering van rotstreken en wandaden te zoe ken. Allemaal waar. De zaal kruidt zijn voorstel ling met al dan niet egotripperig materiaal en van de improvisa tie op het wijsje dat vanuit het publiek gefloten wordt, moet Haenen het hebben. Hilarisch wordt het als hij een lefgozertje zover weet te krijgen om te lon ken. Net zoals hij lonkte naar het meisje waar hij twee jaar wakker van lag en dat vervol gens omfietste om die griezel niet meer tegen te komen op weg naar school. Haenen is niet zozeer theater als wel entertainment. Hij is een onderhoudende gastheer. Hij laat wat foto's zien, laat wat muziek horen, wordt een beetje vertrouwelijk en vertelt sterke verhalen en roddels. Zijn aan pak is riskant: als de gasten niet willen, kan de zaak lelijk in de soep lopen. Maar Haenen is een vakman. En in een zaal die wil, creëert hij niet alleen theater maar zelfs een Dolmaniaans 'saamhorigheidsgevoel'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9