-EV' Gemaakt volgens de bekende succesformule 5» Film Braziliaanse jongetjes hopen op voetbalcarrière Witte boorden-boef kraakt gevangenissysteem Kc jc, 'n L J u r K e Algehele vervreemding in Vive 1'amour ^DONDERDAG 2 MAART 1995 TV-serie in de bioscoop haarlem Hen van de grootste verrassingen op de filmfestivals van Rotterdam en Berlijn, was Lars von Trier's nieuwste film Ri- get (The Kingdom). Een film van 279 minuten, dik viereneenhalf uur. oorsponkelijk bedoeld als vierdelige TV-serie. Sinds de ver toning op verschillende festivals heeft de film de harten gestolen van de cinefielen. Het gevolg is dat de film hier integraal de bio scoop ingaat. The Kingdom wordt door sommigen beschouwd als het Deense antwoord op Twin Peaks, maar het is meer de ge nadeklap voor series als Medisch Centrum West. Von Trier, in 1991 bekend geworden met zijn film Europa, steekt in The King dom de draak met dit soort populaire soap-series. Zijn verhaal speelt zich afin een kolossaal staatsziekenhuis, waarin hij, in de van hem bekende morsige stijl, een aantal personages volgt in een reeks van onwaarschijnlijke gebeurtenissen. Onder meer te zien in Desmet, Amsterdam. „FILMS IN LEIDEN Jos de Putter in LVC FILM OVERZICHT MARCO VAN PELT LVC, Breestraat 66, Leiden: Jos de Put- ter-dubbel: Solo, de Wet van de Favela, do 2/3 en vr 3/3 20.00 uur; Het is een schone Dag geweest, za 4/3 en zo 5/3 20.00 uur. Tuya-lokaal (Kaasmarkt- school), Koppenhinksteeg 13, Leiden: YawarMallku, woe 8/3 20.00 uur. Filmcriticus van deze krant Jos de Putter heeft twee prachtige documentaires op zijn naam staan. Met Solo, de Wet van de Favela won hij in december 1994 de Joris Ivens Award van het Internationale Documen tary Festival. Het is een schone Dag geweest, zijn debuutfilm, prijkte de afgelopen twee jaar bovenaan de voorkeurslijsten van de filmpers. Geïnspireerd door het WK- voetbal van vorig jaar toog De Putter naar Brazilië, dè kans hebber op de wereldtitel, om opnamen te maken voor Solo. In de sloppenwijken van Rio de Janeiro, de zogenoemde fa- velas, volgde hij de voetballen de jeugd. Voor hen is deze bal- sport de enige manier om te ontsnappen aan de criminali teit die de stad in haar macht heeft. In Solo staan Anselmo en Leonardo centraal, twee jongetjes die op een glanzende voetbalcarrière hopen. Als er een afgevaardigde van de gro te voetbalclub 'Fluminense' verschijnt, lijkt hun droom uit te komen. Na het zien van de film besloot Willem van Hane- gem de hoofrolspelers van So lo een stage bij Feyenoord aan te bieden. Het is een schone Dag ge weest gaat op herhaling in LVC. Net als in Solo slaagt De Putter erin het moment van 'bijna niets' te veranderen in 'heel veel'. Dit keer volgde hij het laatste oogstjaar van een Zeeuwse boer. Het altijd on sterfelijk geachte bedrijf is tot sluiten gedoemd omdat er niemand is die de boerderij wil overnemen. De zoon van de boer, Jos de Putter zelf!, heeft gekozen voor een leven in de grote stad. Een mooie, intieme film. Indianen Het Tuya-lokaal blijft met de realistische documentaire Yawar Mallku (Bloed van de Condor) in Latijnsamerikaan- se sferen. De film toont de uit roeiing van de Quechua-india- nen, de oorspronkelijke bewo ners van Bolivia, door een vre- deskorps uit de VS. De Ameri kanen gaan nogal gruwelijk te werk: de Indiaanse vrouwen worden zonder hun medewe ten gesteriliseerd in een door de 'gringos' opgezette medi sche kliniek. De regisseur Jorge Sanjines Aramayo won al een groot aantal prijzen voor zijn diverse films. Yawar is nagespeeld, maar gebaseerd op ware ge beurtenissen en voelt daarmee de opzet van hulpprogram ma's voor derde wereldlanden grondig aan de tand. Daar naast biedt de documentaire een fascinerend beeld op de levensstijl, gewoonten en reli gies van de Quechua-indianen in Bolivia. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 The Shawshank Redemption 16 j., dag 13, 15.45, 18.45,21.30 iLFA 2 Pulp Fiction 16 j., dag. 13, I'S. 15, 20.15 [ALFA 3 Once Were Warriors 16 j., dag. 19.30, 22, madiook 13.30, 16 lALFA 4 The Lion King dag 13, 15.45, 18.45, J 21.30 lALHAMBRA 1 tel. 6233192 5 Forrest Gump 12 j., dag. 20.30, ma ;1 di ook 13, 16.30 ALHAMBRA 2 Leon 16 j., dag. 18.45, 21.30. ma di mM ook 13.15, 16 jBELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Star Trek Generations, dag. 13.15, jM 16,19.15,22 ^CINERAMA 2 I Pulp Fiction 16 j., dag. 13.15, 31 16.30.20.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 Quiz Show dag. 13.15, 16, 18.45, t j 21.30 iCALYPSO 2 Death and the Maiden 16 j., dag. -j 13.15,16,19.15,22 CINECENTER-CINEMACORALINE tel. n in (6236615 Nightwatch 16 j., dag. 14, 16.30, 19.45, 22.15, zoook 11 EN- CINECENTER-PEPPE-NAPPA Les Silences du Palais 16 j., dag. l3"17 13.45, 16.30, 19.15, 22, zoook 11 CINECENTER-PIERROT Caro Diario 16 j., dag. 14, 16.30, 19.30 Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 22, zo ook 11 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Exotica 16 j., dag. 14, 16.30, 19.30, 22, zoook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Dumb And Dumber dag. 19.15, 21.45, dozazowoook 13, 15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Four Weddings And A Funeral, dag. 18.45,21.15 CINEMA OSCAR tel. 5475175 1000 Rosen 16 j., ma di 20.30 The Lion King vrza 19.30 CITY 1 tel. 6234579 Dumb And Dumber dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Terminal Velocity 12 j., dag. 16, 18.45.21.30. madiook 13.15 CITY 3 Timecop 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Interview With The Vampire 16 j., dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 CITY 5 JUNIOR dag. 13.15, 16. 18.45. 21.30 CITY 6 The Shawshank Redemption 16 j. n de dag. 13.15. 16. 18.45. 21.30 HISKIf CITY 7 Leon 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21 30 ens. DESMET tel. 6273434 0_ J'ai Pas Sommeil 16 j.. dag. 21, zo Grappen zorgen ervoor dat Star Trek: Generations niet wegzinkt Whoopi Goldberg bereidt een ruimtedrankje in Star Trek: Generations. Star Trek: Generations is de zevende film van een serie die in 1979 van start ging met Star Trek The Motion Pic ture. De Star-Trek-films zijn gebaseerd op de immens populaire gelijknamige televisieserie (de eerste aflevering dateert van 1966). Dat verklaart voor een deel hun suc ces, maar niet helemaal. FILM RECENSIE Star Trek: Generations. Te zien De televisie-industrie is door haar aard altijd op zoek naar bruikbare verhalen. De filmin dustrie is op zoek naar mythes. Als ze dat ergens beseffen, dan in Amerika: televisie moet voor 24 uur per dag programmama teriaal in voorraad hebben, een film moet het hebben van twee uur in een donkere zaal. Om een bioscoopzaal vol te krijgen moet je met meer komen dan een bruikbaar verhaal, met een onderwerp dat groter is dan het leven van alledag en die meer te bieden heeft dan de televisie. Wat dat betreft mag Star Trek: Generations beslist he- Zoals de titel suggereert gaat het in deze film om de oude ge neratie van doorgewinterde rot ten als Enterprise-captain Kirk (William Shatner) die wordt af gelost door de jongere captain Picard (Patrick Stewart). Als de nood aan de man is, wordt er toch weer beroep gedaan op de ervaren Kirk, meteen aan het begin al, als de Enterprise tij dens een reddingsactie vergrui- zeld dreigt te worden door een geheimzinnig energieveld. Kirk redt zijn oude ruimteschip, maar vindt zelf de dood. Jaren later blijkt dat energie veld de toegangspoort te zijn tot een andere wereld waar tijd geen rol speelt, een paradijs achter de vierde dimensie. Een enkeling aan boord van de En terprise, Soran (Malcolm Mc Dowell) heeft daar ooit vertoefd en wil hoe dan ook terug, zelfs al moet hij er complete zon nestelsels voor opblazen. Picard zet alles op alles om hem tegen te houden. Hij mislukt en komt in Nexus terecht, waar hem een verrassing wacht. De regisseur van Star Trek: Generation is David Carson, maar eigenlijk doet dat er niet zoveel toe. De feitelijke regie van dit soort films is in handen van de producenten. Die ne men het initiatief en zorgen er vooral voor dat hun vaste suc cesformule overeind blijft, want die is goud waard. Het aardige van de Star-Trek-formule is dat je er werkelijk alle kanten mee opkunt. De scenarioschrijvers kunnen putten uit een heel sca la aan thema's en verhaalele menten die we kennen uit an dere populaire films, van onge acht welk genre. Alles past erin. De scène waarin captain Picard zijn oude collega Kirk overhaalt het paradijselijke Nexus de rug toe te keren voor een reddings actie in de boze buitenwereld, lijkt verdacht veel op het begin van een western. Net als zijn voorgangers is Star Trek: Generations ruim schoots gelardeerd met grap pen, die voorkomen dat de film wegzinkt in loodzware mytholo gische bombast. Vooral de fi guur Data (Brent Spiner) dient hier vermeld, een perfecte kunstmens dat maar één ding mist: emoties, en dus ook ge voel voor humor. Daarom laat hij een 'emotie-chip' aanbren gen. Met als gevolg dat hij mid den in uiterst precaire omstan digheden opeens onbedaarlijk in de lach schiet, omdat hij ein delijk de clou begrijpt van een mop die ze hem zeven jaar gele den hebben verteld. ook 13.15 Satantangó 16 j., vr 23 (afloop 07.00 u.) Trois Couleurs: Rouge 16 j., do vr zo ma 19, za 18.45 Trois Couleurs: Bleu 16 j., di 19 Trois Couleurs: Blanc 16 j., wo 19 The Kingdom 16 j., vr, zo t/m wo 19, za 18.45, vr ook 01.00 KRITERION1 tel. 6231708 Burnt by the Sun 16 j., dag. 17 Once Were Warriors 16dag 20, 22 (di niet om 22) KRITERION 2 Oblomov 16 j., za zo 14.30 A Cry in the Dark 16 j., ma 19.30 Four Weddings and a Funeral, dag. 17.15. do vr zoook 13 Death And The Maiden 16 j., dag. 19.30 Priscilla, Queen of the Desert 16 j., dag. 21.30, dovrook 15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Pulp Fiction 16 j., dag. 16.15, 19, 21.45, zoook 13.30, vrza ook 00.15 THE MOVIES 2 tel. 6386016 Heavenly Creatures 16 j., dag. 17.30. 19.30, 22. zoook 15.30 THE MOVIES 3 1000 Rosen 16 j., dag. 17.15 Burnt by the Sun 16 j., dag. 21.30, zoook 14 Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 19.15, zoook 13 THE MOVIES 4 Schindler'sList 12 j., dag 16.15, zo ook 12.30 Reservoir Dogs 16 j., dag 22.15 What's Eating Gilbert Grape? 12 j., dag. 20 RIALTO 1 tel. 6623488 Vive I'Amour 16 j., dag. 22 Bandit Queen 16 j.dag. 19.30 Halfaouine 16 j., dag. 17.45 RIALTO2 Les Silences du Palais 16 j., dag. 18, 20.30 Miss Blanche 16 j., dag 23, zo ook 14 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Nell dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 The River Wild 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Disclosure 12 j.dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Heavenly Creatures 16 j., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Death and the Maiden 16 j., dag. 13.15. 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 The Lion King dag. 18.45, 21.30, madi ook 13.15, 16 TUSCHINSKI CINEAC Speed 12 j.. dag 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Heavenly Creatures 16 j., dag. 20, 22 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 15, 18 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Oscar-kandidaat Morgan Freeman in Shawshank Redemption FILM RECENSIE HENK MAURITS The Shawshank Redemption. Te zien. bylon 1Den Haag Een van de verrassingen bij de Oscar-nominaties van dit jaar is de gevangenisfilm The Shaws hank Redemption van debute rend regisseur Frank Darabont. De film is onder meer genomi neerd in de categorie 'beste film', terwijl Morgan Freeman, een van de twee hoofdrolspelers uit de film eveneens kandidaat is voor een Oscar. En toch heeft The Shawshank Redemption het in de Amerikaanse bioscoop niet echt goed gedaan en gaat de film in ons land, ondanks al die Oscar-nominaties en een juichende ontvangst onlangs op het Filmfestival van Berlijn, uit in slechts tien bioscopen. The Shawshank is de naam van een grote gevangenis voor langgestraften, waar in 1947 een opmerkelijke gevangene arri veert. Andy Dufresne (Tim Rob- bins), adjunct-directeur van een bank, die tweemaal levenslang heeft gekregen omdat hij zijn vrouw en haar minnaar zou hebben vermoord. We volgen daarna twintig jaar uit het ge vangenisleven van Andy, dat wordt verteld vanuit het ge zichtspunt van Red (Morgan Freeman), een medegevangene met wie hij al snel bevriend raakt. De bijzondere vertelstructuur van de film maakt het mogelijk om achteloos sprongen in de tijd te maken, af en toe een flash-back in te lassen om een incident uit het verleden zicht baar te maken, of vanaf de zij lijn commentaar te geven op het leven in de gevangenis in het algemeen en dat van Andy in het bijzonder. Het commen taar van Red is 'cool', cynisch en ironisch en vormt de rode draad voor de gebeurtenissen in de film. Vaak is zo'n 'inner voi ce' al gauw irritant en hinder lijk, maar regisseur Frank Dara bont weet er op een meesterlij ke en evenwichtige manier ge- Morgan Freeman, rijp voor een Oscar, in de film The Shawshank Redemption. bruik van te maken. Natuurlijk voldoet de film aan de verwachtingen die je door gaans hebt bij een gevangenis film: een corrupte directeur, een gewelddadige, sadistische cipier en gevangenen die elkaar dwars zitten. Maar buiten een paar in cidenten van extreem geweld is het eigenlijk een vrij vreedzame film. Dat komt doordat het ac cent ligt op de vriendschapsre latie tussen Andy en Red, twee mensen die zich ogenschijnlijk conformeren aan het systeem, maar die innerlijk blijven hopen op een leven in vrijheid. Tussen de bedrijven door wordt er forse kritiek geleverd op het gevangenissysteem dat mensen institutionaliseert, ter wijl het systeem mensen ook corrumpeert en van rehabilita tie een loos begrip maakt. Of zoals Andy in de film zegt: 'Ik kwam hier binnen als een eer lijk man en ben nu een schurk geworden.' Als financieel expert blijkt hij voor de gevangenis goud waard te zijn en hij laat zich, in ruil voor wat privileges, al snel voor het karretje span nen van de corrupte directeur. Maar uiteindelijk blijkt Andy hem te slim af te zijn, tot vreug de van zijn maten, die eerder hebben gezien hoe Andy in de gevangenis een pracht van een bibliotheek heeft weten op te bouwen en de basis gelegd NIEUW OP VIDEO Jan van der Nat Het einde van de Tweede Wereldoorlog, in mei vijftig jaar geleden, zal ook uit bundig in videotheken en -zaken worden herdacht. Planken vol staan er. Van do cumentaires tot speelfilms. Maar hoe fraai dat alles mag zijn. Schindler's List stéekt ver boven alles uit. Eigenlijk mag dit unieke document in geen enkele pn- vécollectie ontbreken. De verschrikkin gen van de holocaust en het indrukwek kende verhaal van Oscar Schindler, die met zijn charme, list en bedrog 1100 joden uit de handen hield van zijn moor dende landgenoten zijn op zo'n prachti ge manier in beeld gebracht, dat terecht mag worden gesproken van het cine matografische hoogtepunt van Steven Spielberg. De Amerikaanse topregisseur overtreft met deze film. die zeven Os cars opleverde, al zijn vorige en wellicht ook toekomstige werk. Te koop vanaf 4 april. Prijs: 44,95. Luxe set met soundtrack op CD, het boek en een speciale brochure kost 149,95. heeft voor gevangeniswerk bui ten de inrichting. Voor zijn medegevangenen is Andy een witteboorden-held, iemand om trots op te zijn om dat ie slimmer is dan het sys teem dat hem probeert er onder te krijgen. Regisseur Darabont gaat daarbij wat valse roman tiek en zelfs pathetiek niet uit de weg, maar door daar de no dige humor en een schitterende ontknoping tegenover te zetten houdt hij de film toch in balans, mede gesteund door de gewel dige acteerprestaties van Tim Robbins als Andy en vooral Morgan Freeman als Red, die wat mij betreft rijp is voor een Oscar. Sommige namen zijn onlosmakelijk ver bonden aan de geschiedenis van het Wilde Westen. Die van Wyatt Earp is er een van. Met name dan de tijd, waarin het echt wilde boel was daar in het wes telijk deel van de VS. Earp, gespeeld door Kevin Costner, wordt gevreesd door het geboefte. In het befaamde Dodge City ontpopt hij zich als een rechtvaardi ge, maar keiharde handhaver van de wet. Zoals zijn vader hem dat had mee gegeven Maar het is het 'tweede leven' van Wyatt Earp Zijn keurige opvoeding en gedegen opleiding (tot advocaat) lij ken paarlen voor de zwijnen, wanneer zijn vrouw en haar ongeboren kind ster ven door tyfus. Zijn leven verandert op slag. Hij komt aan de 'andere kant' te recht en eindigt bijna met z'n nek in de strop. Hij komt uiteindelijk toch daar te recht waar zijn vader hem wilde hebben. Een prachtig document van een stukje Western-geschiedenis. De film duurt 190 minuten, maar verveelt geen mo- Te huur vanaf 28 maart HERMAN BROOD - ROCK 'N ROLL JUNKIE MOVIES SELECT VIDEO Herman Brood is ongetwijfeld één van Nederlands meest spraakmakende figu ren op het gebied van de muziek. Brood loopt zo'n beetje als een rode draad door de geschiedenis van de vaderlandse pop. Tenslotte begon hij al in 1964 in een groep genaamd The Moans. Daarna kreeg hij vooral bekendheid als lid van de fameuze rockgroep Cuby and the Blizzards. Hij maakte er geen geheim van dat hij regelmatig genoot van geest verruimende middelen en dat speelde hem duidelijke parten. Maar Herman Brood 'overleefde' iedereen die iets te maken had met de muziek in Neder land. Hij speelde in diverse bands (Stud, The Flash Dance Band, Vites se) om tot grote hoogte te stijgen als so list met zijn begeleidingsband Wild Ro mance. De makers van deze film, die in de bioscoop 13.000 bezoekers trok, volgden Brood een jaar langen monteer den uit 30 uur materiaal en opvallende film van 90 minuten. Prijs 39,95 DUCK TALES DE KROON VAN DJ- ENGHIS KHAN DISNEY De liefhebbers van Donald Duck kennen Oom Dagobert natuurlijk vooral als de grote vrek, die meestal letterlijk boven op zijn geld zit. Hij is, het moge bekend zijn, helemaal gek van alles wat maar geld kan opleveren en draait zijn hand niet om voor een avontuur, waarbij aan de horizon wat goud blinkt. Zo ook in de nieuwste Duck Tales op koopvideo: De Kroon van Djenghis Khan. Die kroon zit vol diamanten en dan is geen avontuur Dagobert te dol In de Himalaya ont moet hij de verschikkelijke Sneeuw- vrouw. Op dezelfde tape ook Avontuur op Eenden Rots-eiland. Het lukt de Zwa re Jongens met behulp van een uitvin ding van Willy Wortel Dagoberts geld te stelen Gelijktijdig komt een nieuwe film uit met de figuren uit Jungle Boek: Beer Baloe, Koning Lowietje en Kit Blitskik- ker beleven in DeSchrootpiloot/Blauw Bloed doet Baloe geen kwaad hachelijke avonturen. Te koop vanaf 15 maart. Prijs 24,95 Hoe verloren zielen kunnen dolen FILM RECENSIE JOS DE PUTTER Vive l'amour Te zien: Haags Filmhuis, Den Haag. Wie Tsai Ming-liangs vorige film Rebels of the Neon God kent, zal moeite hebben de titel van zijn tweede speelfilm te plaatsen. Rebels of the Neon God was immers een bijzonder som ber, minimalistisch portret van een aantal jongeren in Tapei. Zou Ming-liang ineens een fri vole film over de liefde maken? Onwaarschijnlijk. Twee van de hoofdrolspelers uit Rebels of the Neon Gods ke ren terug in Vive l'amour. De Taiwanese hoofdstad is weer het decor. Ook.de thematiek is vergelijkbaar: de eenzaamheid, het onvermogen tot vriend schap en liefde en de algehele vervreemding die aan de basis daarvan ligt. Hsiao-kang (Lee Kang-sheng) oefent het morbide beroep van vertegenwoordiger in cremato riumnissen uit. Hij steelt een sleutel van een leegstaand ap partement en doet een poging tot zelfmoord. In hetzelfde ap partement bedrijven Ah-jung (Chen Chao-jung), een straat handelaar in kleding, en de vrouwelijke makelaar May Lin (Yang Kuei-mei) de liefde. In kluchten is het gebruikelijk dat de personages elkaar mislo pen doordat de een net de deur naar de gang dichtslaat als de ander uit de keuken komt ren nen. In Vive l'amour ontlopen de personages elkaar ook voort durend, maar met een aller minst komisch effect. In plaats van gedrieën een tijdje het ap partement en wie weet le venservaringen te delen, ver mijden de drie elk contact, pre cies zoals ook de personages uit Rebels of the Neon God met een boogje om elkaar heen cirkel den. Toch blijft een confrontatie niet uit. De twee jongens stuiten op elkaar in de gang en drente len als angstige honden om el kaar heen. Vriendschap blijft uit, Vive l'amour bevat slechts de hoogst nodige dialoog. De sfeer van vervreemding, van emotioneel en feitelijk dakloos zijn, wordt versterkt door de da gindeling van de drie. May Lin wacht voortdurend in lege hui zen op mogelijke kopers. Hsiao- kang verkoopt kleine ruimtes voor urnen. Ah-jung moet tel kens zijn boeltje van straat op pakken als de politie eraan komt. Ming-liang laat de ruste loosheid, de ongerichtheid van hun levens galmen door de lege ruimten, zowel op straat als in de leegstaande huizen. In een cruciale scène ligt Hsiao-kang onder het bed waarop de beide anderen lief deloze sex bedrijven. In elke an dere film zou dit een komische overspelscène of iets anders on deugends zijn, in Vive l'amour benadrukt het de afstand on danks de fysieke nabijheid. Tsai laat hier opnieuw, hoewel iets minder sterk dan in Rebels of the Neon God, zien hoe verloren zielen al tijdens het leven kun nen dolen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11