Frans geweld concurreert met Hollywood
Acteur Jean Reno zoekt inspiratie bij mensen op straat
Vrolijk kijkje in beerput van Amerikaanse tv-business
GERIT
Film
LVC viert het eeuwfeest
film met 'meesterwerken'
11
Amerika ontdekt de domme
medemens als gat in filmmarkt
DONDERDAG 23 FEBRUARI 1995
Jan de Bont aan de slag bij Spielberg
hollywood Jan de Bont heeft na het verlaten van het Godzilla-
projekt niet lang naar werk hoeven zoeken. De Nederlandse suc
ces-regisseur van Speed heeft een contract getekend met Steven
Spielbergs Amblin Entertainment voor de regie van Twister. Het
is een rampenfilm over een tornado, naar een scenario van Mi
chael 'Jurassic' Crichton. Vermoedelijk kiest Spielberg ook bij
Twister voor de Jurassic Park-aanpak, zodat de hoofdrol is weg
gelegd voor de afdeling speciale effecten.
Disney zit met controversiële film
hollywood Toen de Walt Disney Company vorig jaar Ameri-
ka's grootste onafhankelijke filmdistributeur Miramax overnam,
waarschuwden insiders al voor problemen. Miramax kocht re
cent Kids aan, een film over een met drugs en sex gevuld etmaal
uit het leven van verveelde tieners. Bij voorvertoning riep Kids
gemengde reacties op bij het publiek. De film zal vrijwel zeker
het zwaarste keurmerk oplopen, de NC-17. Probleem is dat het
bij Disney een principezaak is om familiefilms uit te brengen.
Dat wordt aanpassen of doorverkopen.
FILMS IN LEIDEN
film
overzicht marco van pelt
.VC, Breestraat 66, Leiden. 100 jaar film.
)e Klassieken: Das Kabinett des Dr. Ca-
igari, do 23/2 20.00 uur; Pantserkruiser
iotemkin, vr24/2 20.00 uur; Dr Mabuse,
er Spieler-inferno, za 25/2 20.00 uur.
Birth of an Nation, zo 26/2 20.00 uur
.VC pakt in het eeuwfeest van
Ie film groot uit met een aantal
Jassiekers, ondersteund door
iade filmcompilatie Feeërieken uit
het Nederlands Filmmuseum
met zeldzame opnamen uit het
abrille begin van de film. De keu
zes van LVC stammen uit de pe
riode 1915-25 en krijgen stuk
ir(voor stuk het predikaat 'mees-
aierwerk' van de Speelfilmency
clopedie.
Das Kabinett des Dr. Caligari
dateert uit 1915 en wordt gezien
r pis één van de belangrijkste
.films ooit gemaakt. Regisseur
Robert Wiene maakte met deze
thriller de eerste expressionis
tische film die het in de biosco
pen geweldig deed. In Das
Kabinett vertelt een psychiatri
sche patiënt de geschiedenis
van Dr. Caligari, directeur van
-een gekkenhuis die vermomd
ldals kermisexploitant een stadje
terroriseert. De vraag blijft wat
er echt gebeurd is en wat niet.
uEen film die tachtig jaar later
i ïiog overtuigend genoeg is om
ute blijven boeien.
Ook Pantserkruiser Potemkin
uit 1925 kreeg herhaaldelijk het
Stempel 'beste film aller tijden'
opgedrukt. Onderwerp van deze
.^dassieker is de opstand onder
□e matrozen van het pantser-
kchip Potemkin in 1905 en de
effecten van deze gebeurtenis
'epp de nabijgelegen stad Odessa.
,l Beroemd is de trappenscène
waarin de demonstratie van de
aoewoners van Odessa wordt
neergeslagen. De kracht van de
film schuilt in de beeldcompo
sitie, de montage en het came
rawerk van Eduard Tisse. Van
wege de revolutionaire lading
werd Potemkin in veel landen,
waaronder Nederland, verbo
den.
Voordat Fritz Lang echt ge
schiedenis schreef met zijn film
Metropolis, had hij zijn sporen
al verdiend met zijn serie over
Dr. Mabuse der Spieier. Van dit
tweedelige epos over de demo
nische psychiater Dr. Mabuse
die met hypnose, moord en
valsmunterij een fortuin pro
beert te vergaren, is alleen nog
het deel Inferno des Verbrechens
intact. Inferno is meer dan een
film, het is een tijdsbeeld dat
het verval van Duitsland na de
Eerste Wereldoorlog laat zien.
Een periode die bol stond van
de inflatie, revoluties, seksuele
losbandigheid, gokwoede en de
decadentie van de betere krin
gen. Beelden waarin de nazi's
zich dermate herkenden dat ze
de film in 1933 verboden. Re
den genoeg voor Fritz Lang om
daarna onmiddellijk naar de VS
te vluchten.
- In tegenstelling tot de meeste
Amerikaanse films vóór de de
pressie van 1930, is het twaalf
delige Birth of a Nation (1915)
van D.W. Griffith een mijlpaal
in de Amerikaanse filmgeschie
denis. Het epische verhaal over
twee families tijdens de Burger
oorlog en de periode daarna is
ook nu nog fascinerend. Grif
fiths pro-Klu Klux Klan houding
maakte deze film een mikpunt
van controverse. Vertoningen
van Birth of a Nation liepen dan
ook geregeld uit op (rassen)rel
len.
"BIOSCOPEN AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
J Pulp Fiction dag 13, 16.15, 20.15
ALFA 2
a| The Lion King dag 13.30, 16, 19.30,
id 22
SALFA 3
He Once Were Warriors 16 j., dag 13.30,
16,19.30,22
-ALFA 4
Four Weddings and a Funeral dag
18.45 21.30, dovrook 13, 15.45
"ALHAMBRA 1 tel. 6233192
Forrest Gump 12 j., dag. 20.30, do vr
13.15,15.45
ALHAMBRA 2
st Leon dag. 18.45, 21.30, do, vr ook
ta 13.15, 16
^ELLEVUE CINERAMA tel. 6^34876
Terminal Velocity 12 j., dag. 13.15,
j 16,19.15,22
'ktlNERAMA 2
Death And The Maiden 16 j., dag.
Jj 13.15,16,18.45,21.30
'CALYPSO 1 tel. 6234876
Quiz Showdag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
a(CALYPS0 2
gll Pulp Fiction 16 j., dag. 13.15,
J 16,30,20.30
nCINECENTER-CINEMACORALINE tel
5-6236615
Nightwatch 16 j., dag. 14, 16.30,
19.45, 22, zo ook 11
vPINECENTER-PEPPE-NAPPA
da Les Silences du Palais 16 j., dag.
i 13.45, 16.30, 19.15, 22.00, zoook
JINECENTER-PIERROT
Caro Diario 16 j., dag. 14, 16.30,
19.30
Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 22,
zo ook 11
IINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Exotica 16 j. dag. 14, 16.30,19.30,
22, zo ook 11
JNEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Dumb And Dumber dag. 19.15,
21.45, zazo wo ook 13, 15.30
IINEMA 2 INTERNATIONAL
Terminal Velocity 12 j., dag. 18.45,
21.15
IINEMA OSCAR tel. 5475175
Fresa y Chocolate 16 j., vr en za
20.30
Lion King ma en di 20.30
:ITY1 tel. 6234579
Dumb And Dumber dag. 13.15, 16,
18 45,21.30
ITY 2
Mother's Boy. 12 j., dag 18.45,
21.30, doen vr ook 13.15, 16
fclTY 3
Timecop 16 j., dag. 13.15, 16,
I 18.45,21.30
CITY 4
Speed 12]., dag. 13.15, 21.30
Renaissance Mandag. 16, 18.45
fclTY 5
JUNIOR dag. 13.15, 16,. 18.45,
I 21.30
CITY 6
Interview With The Vampire 16 j.,
dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30
CITY 7
Leon 16 j., dag. 13.15, 16,18.45,
I 21.30
'Léonintroduceert nieuwe eend in criminele bijt: randdebiel als huurmoordenaar
film interview
Op het witte doek kom je de meest uiteenlopende
soorten misdadigers tegen. Meestal weet je bin
nen een paar minuten voor welk stereotype dit
keer is gekozen. De film Léon van Luc Besson in
troduceert evenwel een nieuwe eend in de crimi
nele bijt. Een meedogenloze huurmoordenaar die
volgens uitgekiende strategieën werkt, maar die je
op straat voor een goedmoedige sul zou houden;
zo niet voor een randdebiel. In ieder geval is hij
analfabeet. De rol werd speciaal geschreven voor
de 46-jarige acteur Jean Reno, die al in vijf films
van Besson te zien was (zoals Le grand blue en
Nikita).
Reno is het liefst bij zijn gezin of drinkt wijn
met zijn vrienden, voor wie hij ook graag kokke
relt. Maar hij heeft veel voor zijn werk over. Zo
viel hij voor de rol van Léon in een maand acht
kilo af en deed hij dagelijks zware lichamelijke
oefeningen. „Ik at alleen nog kip en garnalen en
moest mijn wijntje laten staan. En die trainingen
elke dag moet je ook serieus nemen. Je kunt ze
lichter nemen, maar het helpt je als je voor een
rol als die van Léon aan zware conditietraining
doet. Je ziet in de ogen van je collega's dat het in
druk op hen maakt en dat komt je spel, je geloof
waardigheid, zeer ten goede".
Léon speelt in het hedendaagse New York. De
huurmoordenaar werkt voor een mafiabaas, die
het honorarium voor hem 'bewaart', want dat is
'beter' dan het op de bank te zetten. In zijn ver
vallen appartement is een kamerplant Léons
voornaamste zorg en er moet altijd melk in huis
zijn.
Léon heeft in de film een koddige manier van
bewegen, alsof zijn grote motoriek niet helemaal
tot ontwikkeling is gekomen. Tijdens het gesprek
met Reno is daar niets van te merken. Toch is de
rol speciaal voor hem geschreven. Is dat clownes
ke wellicht een specialiteit van hem?
„Ach, een specialiteit... Besson schreef de rol
inderdaad voor mij en aanvankelijk wilde hij de
film door een andere regisseur laten maken. Ver
volgens kwam hij op het idee om de film En
gelstalig te maken en ging hij naar Los Angeles in
de hoop een groter budget tot zijn beschikking te
krijgen dan waar hij in Europa op kon rekenen.
Bij het verder uitwerken van het >cript kwam hij
steeds duidelijker uit op enerzijds de gemene
kant van Léon en anderzijds dat clownachtige
van hem. Toen kwam hij toch weer terug bij mij".
,,Op de motoriek van Léon, zoals je die uitein
delijk in de film ziet, zijn we tijdens het repeteren
gekomen. Waar we naar zochten was een vent,
die snel kan zijn, die nauwelijks praat, die op
straat niemand ziet en die een broek met te korte
pijpen draagt omdat hij al in geen jaren een nieu
we broek heeft gekocht. Kortom een wereld
vreemde figuur. Hoe meer een dergelijk persona
ge al repeterend gestalte krijgt, hoe duidelijker
het wordt hoe hij loopt, kijkt en beweegt".
De inspiratie voor zijn spel haalt Reno uit het
kijken naar mensen op straat. De werkelijkheid is
volgens hem de beste leermeester. „Ik laat Besson
iets zien van wat ik ben tegengekomen en hij zegt
dan of het goed is of niet. Bij deze film zei hij
meestal, dat ik er te intelligent uitzag. Het moei
lijke was, dat Léon in zijn werk snel is en daar
moet je pienter voor zijn. Dergelijke mensen zien
er meestal goed uit. Maar zo is Léon nu weer net
niet".
Over de werkelijkheid als leermeester gespro
ken, in de film is de Newyorkse politie slechter
dan de mafia. De code van Léon is dat hij geen
kinderen en vrouwen doodt, de politie 'elimi
neert' voor het gemak een heel gezin. Wat is van
zo'n scène het werkelijkheidsgehalte?
„Het is de waarheid. Als je in New York bent en
je leest er de kranten, dan stuit je zomaar op ver
halen over politiemensen die betrokken zijn bij
de drugshandel. Die mensen hebben een gewoon
salaris en verkeren in een positie, waarin ze zeer
veel kunnen bijverdienen. In films als The God-
father vjer den deze thema's al aangesneden".
Het schrijnende van Léon is, dat er geen hoop
meer wordt geboden. Het 12-jarige meisje
Mathilde dat bescherming zoekt bij Léon, leert
van hem met wapens om te gaan, qiet alleen de
techniek, maar ook de mentaliteit om te doden.
Reno: „Ze brengt niemand om in de film. maar
inderdaad heeft ze gezien wat bijvoorbeeld de
politie teweeg kan brengen".
Het decor is Amerikaans. De personages zijn Ameri
kaans. Hun voertaal is Amerikaans-Engels. Maar Léon is
een Franse film, gemaakt met Frans geld, gedraaid in
Franse studio's (afgezien van de buitenopnamen in New
York). Léon is de nieuwste film van Luc Besson, een Fran
se regisseur.
film recensie
Jean Reno als huurmoordenaar en analfabeet.
Nu is Besson sinds lang een
buitenbeentje in de Franse ci
nema. Hij is zo ongeveer de eni
ge Franse regisseur, die zijn film
van de grond krijgt zonder één
centime subsidiegeld. Hij ziet
daar namelijk niets in. Hij wil
ook geen geld van de televisie,
want dat ziet hij helemaal niet
zitten. Daarin verschilt hij voor
honderd procent van al zijn col
lega's die zich vol overgave la
ten doodsubsidiëren. Soms ko
men ze met een mooie film,
vaak met iets volkomen wezen
loos dat buiten Frankrijk geen
mens wil zien.
Ondertussen schelden ze op
de Amerikaanse cultuurimpe
rialisten die daar de schuld van
zouden zijn. Besson niet. Hij
concurreert graag met de Ame
rikanen, zonder te klagen en op
gelijke voet. Hij werkt onder het
motto: wat zij kunnen kan ik
ook, zo niet beter. Gezien Léon
leidt dat vooral tot méér geweld
en melodrama véél meer.
Het begin is meteen raak. Be-
roepskiller Léon (Jean Reno)
wordt geïntroduceerd tijdens de
uitoefening van zijn vak. Dat le
vert een regelrechte slachtpartij
op. Hij trekt zich terug in een
sjofel appartement, naast de fa
milie van Tony (Natalie Port
man), een meisje van twaalf. Af
gezien van Tony wordt het hele
gezin uitgeroeid in een
slachtpartij die de eerste over
treft door een bende onder
aanvoering van een totaal ge
flipte drugsaddict. De kleine To
ny wordt tegen wil en dank op
genomen door Léon, en voor
het eerst van zijn leven ontdekt
hij iets van menselijk gevoel,
van liefde. Tony leert de analfa
beet Léon lezen en schrijven, hij
leert haar schieten. Ze besluiten
wraak te nemen op de drugs
bende. En passant overschrijdt
Besson moeiteloos een paar
Amerikaanse morele codes. In
de familie van Tony was sprake
van incest; die drugsbende
blijkt overdag op het openbaar
ministerie te werken.
Vorig jaar november speelde
Léon in de Parijse bioscopen
met gemak The Client weg. Me
de dankzij het afslaan van tele-
visiegeld en dus produktio-
nele bemoeienis van die kant
behoort Léon tot de weinige Eu
ropese films van de afgelopen
tijd, die je echt in de bioscoop
moet zien (omdat ze niet lijken
op een opgekrikte tv-film). Toch
ontbeert de film één Ameri
kaanse eigenschap. Anders dan
de geweldfilms van Tarantino
en andere Amerikanen mist
Léon elk spoortje menselijke ge
zelligheid.
Dumb and Dumber: Paar goede grappen, maar ook veel flauwe
film recensie
DESMET tel. 6273434
J'ai Pas Sommeil 16 j., do t/m di
19.30, 21.45, wo21
Satantangó 16 j., wo 15.30 (afloop
23.30)
Trois Couleurs: Rouge 16 j., do t/m di
21, wo 19
Trois Couleurs: Bleu 16 j., do t/m zo
19
Trois Couleurs: Blanc 16 j., ma di 19,
wo 16
KRITERION 1 tel. 6231708
Burnt by the Sun 16 j., dag. 17
Once Were Warriors 16 j., dag 20, 22
(di niet om 22)
KRITERION 2
Oblomov 16 j., za zo 14.30
Tristana 16 j., ma 19.30
Death And The Maiden 16 j., dag.
19.30
Priscilla, Queen of the Desert 16 j.,
17.15,21.30
THE MOVIES 1 tel. 6386016
Pulp Fiction 16 j., 16.15, 19, 21.45,
zoook 13.30, vrza ook 00.15
THE MOVIES 2 tel. 6386016
Heavenly Creatures 16 j., dag.
17.30, 19.30, 22, zo ook 15.30
THE MOVIES 3
1000 Rosen 16 j., 17.15 (beh. di)
Burnt by the Sun 16 j., 21.30, zo ook
14
Eat Drink Man Woman 16 j., 19.15,
zoook 13
THE MOVIES 4
Schindler's List 12 j., dag 16.15, zo
ook 12.30
Reservoir Dogs 16 j., dag 22.15, vr
za ook 00.15
What's Eating Gilbert Grape? 12 j.,
dag. 20
RIALTOl tel 6623488
Bandit Queen 16 j.dag. 19.30, 22,
RI ALTO 2
Les Silences du Palais 16 j., dag.
19.30, 22, zoook 15.30
Halfaouine 16 j., dag 17.45
Take Care of Your Scarf, Tatjana 16
l.dag. 18
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
Nell dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
The River Wild 12 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Disclosure 12 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
Heavenly Creatures 16 j., dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
Death and the Maiden 16 j., dag.
13.15,16.18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
The Lion King dag 18.45, 21,30, do
envrook 13.15, 16
TUSCHINSKI CINEAC
Naked Gun 33 1/3 dag 11.45,
14.15, 16.45, 19.15,21.45
DE UITKIJK tel. 6237460
Heavenly Creatures 16 j., dag. 20,
22
Trois Couleurs: Rouge 16 j., 15, 18
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
Dumb And Dumber (regie: Peter Farrelly) is het
nieuwste produkt in een almaar doorgroeiende
reeks Amerikaanse funnyfaces-comedies, humo
ristische films waarin de tronies van de hoofdrol
spelers niets aan duidelijkheid te wensen overla
ten. Jim Carrey speelt Lloyd Christmas, Jeff Da
niels speelt Harry Dunn. Samen maken ze de titel
van de film helemaal waar, al is moeilijk uit te
maken wie precies dom en wie dommer is. Ze
wisselen elkaar af. In ieder geval heeft Jim Carrey
het grappigste gezicht (heel in de verte doet hij
soms aan Bob Hope denken).
Limousine-chauffeur Lloyd Christmas rijdt de
mooie en rijke Mary Swanson (Lauren Holly) naar
het vliegveld en wordt tot over zijn oren verliefd
op haar. Hij ziet dat ze haar koffertje laat staan,
grijpt het, holt en struikelt achter haar aan, maar
is te laat. Zij zit al in het vliegtuig naar Aspen. Dus
besluit Lloyd met zijn maatje Harry haar achterna
te reizen, in Harry's autobusje dat de vorm heeft
van een gigantische poedel. Ze beseffen niet dat
Mary haar koffertje expres heeft laten staan, met
losgeld voor haar ontvoerde echtgenoot. Met als
gevolg dat ze binnen de kortste keren worden
achtervolgd door de betrokken kidnappers, bene
vens door een stel door hen geschoffeerde pat
sers, plus de politie. Men is brokkenpiloot of niet.
Tenslotte komen ze aan in Aspen en daar ont
spint zich een dolgedraaide intrige van liefde en
misdaad, die zijn charme vooral ontleent aan de
confrontatie van deze twee heikneuters met de
high society ter plekke.
Dumb And Dumber wordt gedragen door on-
derbroekenlol (dus draagt Mary in de fantasie van
Lloyd geen onderbroekje onder haar rok). Nu is er
volstrekt niets in te brengen tegen een gezonde
dosis onderbroekenlol op zijn tijd, zeker niet met
mooie billen erin, mits er sprake is van echte lol.
En daar schort het aan in deze film. Er zit een do
zijn goede grappen in, waarvan sommige su
bliem. Bijvoorbeeld die scène waarin Harry naast
Mary in de skilift zit en opeens aan het ijzerwerk
gaat likken, waardoor zijn tong onherroepelijk
vastvriest. Dit is zo ongemotiveerd onzinnig dat
het alleen daarom al leuk is. Jammer dat daar zo- Eén ding staat vast: na Forrest Gump hebben
veel flauwe passages tegenover staan, met bloed- ze in Hollywood de domme medemens ontdekt
eloze grappen, die zelfs door de grappigste bek- als gat in de markt,
kentrekkerij niet van de grond komen.
film recensie
stan lapinski
Quiz Show Te zien. Calypso 1, Amster
dam. Babyion 1Den Haag
Met zijn nieuwe film, Quiz
Show, geeft regisseur Robert
Redford een vrolijk maar ont
hutsend inkijkje in de beerput
van de Amerikaanse televisie-
business. In een quiz gaat het
uiterst elementair om vra
gen als 'waar of niet waar?',
'goed of fout?' 'wie is de winner,
wie de looser?' Typisch Ameri
kaanse waarden, al is het dan
op spelletjesniveau. Maar wat,
als er met de spelregels de hand
wordt gelicht, en er met die fun
damentele waarden wordt ge
rotzooid? Dan wordt niet alleen
een miljoenenpubliek massaal
bedrogen, dan kan ook het le
ven van een simpele quizkandi
daat in de vernieling raken. En
dat allemaal onder het motto:
the show must go on.
Quiz Show gaat terug op ware
gebeurtenissen, die eind jaren
vijftig voorpaginanieuws waren
in de Amerikaanse kranten.
Herbie Stempel (John Turturro)
speelt de rol van zijn leven in de
televisie-quizshow Twenty One.
Hij weet alles, en wint elke ron
de. Een gouden toekomst lacht
hem toe, ware het niet dat
Quiz Show: Ondubbelzinnige balans tussen satire en serieus drama<
Stempel een jodenjongen is uit ducent en de sponsor van het
de Newyorkse buitenwijk programma.
Queens, een transpirerende Een looser verkoopt niet, en
schlemiel met een slecht gebit, dus dwingen ze Stempel een
En dus een looser, aldus de pro- fout antwoord te geven en op te
hoepelen. Nee, dan Charles Van
Doren (Ralph Fiennes) die de
fakkel van hem overneemt, een
zoon van twee beroemde litera
toren en aristocraat van top tot
teen. Die verkoopt, en hoe.
Dan begint het geknoei. Ze
geven hem, voordat de show
begint, de juiste antwoorden op
papier. Helaas heeft Charles
weinig ruggegraat, hij accep
teert. Als de rancuneuze Stem
pel de producenten een proces
aandoet, behandelt de rechter
de kwestie achter gesloten deu
ren (de reputatie van de Van
Dorens staat op het spel). Dat
trekt de aandacht van rege
ringscommissielid Dick Good
win. Hij zal niet rusten voor hij
de onderste steen boven heeft.
Dit verhaal had aanleiding
kunnen zijn tot een melodra
matische tearjerk-film van je
welste. Gelukkig hebben de ma
kers het over een andere boeg
gegooid. Quiz Show gaat van
start als een regelrechte satire.
Vooral de eerste tien minuten
doen door de cameravoering
en de luimige, vlot gemonteer
de manier van vertellen bij
herhaling aan Citizen Kane den
ken. Dat is geen toeval. In the
matisch opzicht pakt Redford
de draad op, waar Orson Welles
hem moest laten liggen: kran
tenmagnaat Kane is in de jaren
vijftig verdrongen door het tele
visie-imperium van NBC.
Gaandeweg wordt de film
grimmiger zonder zijn oor
spronkelijke welgemutsheid te
verliezen. Dat laatste is met na
me te danken aan de uitermate
geestige dialogen. Ze zijn bril
jant geschreven. Ze zijn niet
grappig omdat scenarioschrij
ver Paul Attanario zonodig
geestig wil overkomen, maar
omdat zijn karakters in hun
menselijk gepruts van nature
humor bezitten. Dat Attanario
en Redford niet bang waren
voor dubbelzinnigheden, werkt
als een verademing. De casting
van Ralph Fiennes voor Charles
Van Doren is geniaal: zijn inne
mende gezicht zet iedereen,
ook de kijker, Voortdurend op
het verkeerde been. John Turur-
ro zet Stempel neer als ontroe
rend en potsierlijk tegelijk.
Goodwin vraagt hem hoe hij
weet dat Charles de goede ant
woorden van tevoren krijgt toe
geschoven. Stempel roept: 'Om
dat ik ze ook kreeg!' Op zo'n
moment gaat de hele film even
aan het schuiven, en wordt de
vraag naar goed of fout ver bo
ven quiz-niveau getild.
Die ondubbelzinnige balans
tussen satire en serieus drama,
tussen entertainment en
scherpzinnige inhoud maakt
Quiz Show tot een film in de al
lerbeste Amerikaanse traditie.
Jim Carrey en Jeff Daniels. Wie van de twee is het domst?