Floris Verster thuis in Lakenhal ury stuurt 'met tegenzin' kandidaten weg Cultuur Kunst ïrote belangstelling voor •rinses Christina Concours RPhO wil jaarlijks muziekfestival CHTERGROND Schenking voor Singermuseum Platenbeurs Utrecht voor iedere muziekliefhebber RIJDAG 17 FEBRUAR11995 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071-356471, PLV -CHEF )AN RIJSDAM. 071-356472 Koopavondconcert muziekschool nPHEN aan den run Docenten van de Streekmuziekschool ver- lorgen vanavond het koopavondconcert in de concertzaal van ie school, Burg. Visserpark 30. Sonates van Handel en Scarlatti jinken daar vanaf half acht. Het concert duurt drie kwartier. Cursus over Leidse archieven iFN haag 'Bronnen in het Rijksarchief voor Leiden en omstre- :en' heet de cursus die het Algemeen Rijksarchief in Den Haag reeft voor hen die in de historie van de Sleutelstad zijn geïnte- esseerd. Gedurende vijf lessen wordt aandacht besteed aan de voor lokaal en regionaal historisch onderzoek belangrijkste ar chieven, de Staten van Holland en het Hof van Holland. De cur sus wordt afgesloten met een excursie door het depot van het lijksarchief. Inlichtingen en opgave bij PGZH, t.a.v. J. Brugman, >ostbus 448, 2501 CK Den Haag, telefoon 070-3624121. iim 80 muzikanten, allen leer- igen van middelbare scholen, nen zaterdag 25 en zondag 26 jruari hun muzikale kunsten lens de voorronden van het inses Christina Concours. Zij ijden voor een finaleplaats in itterdam en voor deelname n het landelijke concours in 'n Haag op 25 maart. De be- igstelling was zo groot, dat et alle inschrijvingen werden honoreerd. De selecties op lerdag 25 februari van 9.30 ir tot circa 22.00 uur en zon- g 26 februari van 9.30 uur tot ca 14.00 uur vinden plaats in t Rotterdams Conservatori- n. Ongeveer tien jonge musici irden geselecteerd voor de fi le op zondag 26 februari om .00 uur in de Kleine Zaal van Doelen in Rotterdam. Een y van vooraanstaande Neder- ïdse musici zal de prijzen toe- nnen die door de Commissa- van de Koningin in de pro vincie Zuid-Holland worden uitgereikt. De prijzen zijn onder andere masterclasses bij be roemde musici en cultuurreizen naar Londen. De deelnemers uit de regio Leiden en omstreken zijn: Bas Arets (altsaxofoon) en Alexander van de Kuijl (klarinet) beiden uit Alphen aan den Rijn. Uit Hazerswoude Christianne Stotijn (viool). De Leidenaars Leiden Wieke Hagen (hobo), Hanna Koens (viool) en Jan Te- brugge (viool). Uit Leiderdorp Anne Claas (viool), Judith de Glopper (piano) uit Oegstgeest, Ralf Donner (piano), Lisa Wal ling (piano) en Sharlijn Walling (piano) uit Voorschoten. Uit Wassenaar Anneke van de Mer- we (paino) en Kathy Shair (pia no). De toegang voor de selec ties is gratis. De finale kost vijf tien gulden en voor houders van een CJP- of 65+-pas tien gulden. Het landelijke concours wordt gehouden in Den Haag op 25 maart (selecties) en 2 april (finale). luseum moderne kunst in Praag lAG AFP komt een museum voor moderne kunst in Praag. Op 21 septem- rgaan de deuren open. De Tsjechische minister van cultuur, Pa- ITigrid, zei deze week dat direct na de opening van het museum een expositie van werken uit het museum i'oor moderne kunst New York begint. Het museum wordt ondergebracht in het Vele- ni-Paleis, een uitgestrekt en hoog gébouw opgetrokken in de ictionalistische stijl van de jaren twintig. In het gebouw werden orheen beurzen en industriële tentoonstellingen gehouden. Het in de wijk Holesovice, aan de rand van het toeristische centrum de Tsjechische hoofdstad.In het museum wil men tevens res- irants en winkeltjes vestigen naar het voorbeeld van tal van nieu- musea. Kolja Blacher geeft concert in Lokhorstkerk LEIDEN SANDRA PASSCHIER Bachkoor Holland organiseert samen met het Nederlands Bach Collegium volgende week een bijzonder vioolconcert in Leiden. De Duitse violist Kolja Blacher speelt zaterdag 25 fe bruari in de Lokhorstkerk twee stukken van Johann Sebastian Bach (Sonate in a moll en Parti ta in d moll) èn een sonate van zijn vader, de componist Boris Blacher. De 32-jarige Kolja Blacher wordt beschouwd als een van de beste violisten van zijn gene ratie. Sinds vorig jaar is hij als concertmeester verbonden aan de Berliner Philharmoniker. Onder leiding van dirigent Claudio Abbado zal hij een toer- nee maken door de Verenigde Staten. „Kolja Blacher is hier in Nederland nog een onbekende naam", aldus Nico de Raad, be stuurslid van het Nederlands Bach Collegium. „Maar niet voor lang. In Duitsland maakt hij al grote furore." „Het bijzondere van dit con cert, is dat de man in zijn dooie eentje met een viool op het po dium staat. Daar zet hij behalve de werken van Bach een com positie van zijn vader neer. Dat is gewaagd", volgens De Raad. „Hij brengt de muziek van Bach van het bombastische terug naar het pure." Het Nederlands Bach Collegi um is in 1993 in het leven ge roepen om naast de koorstuk ken alle werken van Bach te la ten uitvoeren. „De stichting heeft tot doel alles van Bach de revue te laten passeren in Lei den. We willen de stukken ook uitvoeren los van de gangbare visie. Wij willen dat de muzi kanten de composities voor zichzelf laten spreken", legt De Raad, zelf musicus en 'Bachofiel', uit. „Ik probeer al jaren te doorgronden hoe hij die geweldige composities kon maken. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe minder ik er van begrijp." Het concert van Kolja Balcher in de Lokhorstkerk, Pieterskerk straat 1, begint om 20.15 uur. Kaarten a 40 gulden zijn telefo nisch te bestellen op nummer 071-144769. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) probeert vanaf september 1996 een jaarlijks mu ziekfestival van de grond te krijgen. Valery Gerg- jev, per 1 september chef-dirigent van het orkest, zou daarover de muzikale leiding moeten krijgen. Gemikt wordt op een festival van acht negen dagen, aldus Kees Hillen, artistiek leider van het RPhO bij de presentatie van het programma voor het komend seizoen. Hij hoopt van de gretigheid van het publiek naar culturele uitingen aan het begin van het seizoen te kunnen profiteren. Het festival zou moeten gaan samenwerken met het Festival van Vlaanderen. Niet alleen symfonische muziek, maar ook mu ziektheater en kamermuziek zouden de ingredi ënten van het festival moeten vormen. Daarnaast wordt ook aan speciale programma-onderdelen gedacht, zoals filmvertoningen. Een dergelijk festival zou ook ruimte kunnen bieden aan opera-uilvoeringen, die in Rotterdam momenteel node gemist worden. Hillen noemde in dit verband Tristan en Isolde van Richard Wag ner, waarvan het de bedoeling is dat deze in sep tember 1997 onder Gergjev in de Rotterdamse Schouwburg wordt uitgevoerd. Het festival in september dit jaar al laten begin nen is alleen al onmogelijk wegens de beschik baarheid van Gergjev; 1995/96 is voor hem wal het RPhO betreft nog een overgangsjaar, omdat de veelgevraagde nieuwe chef-dirigent nog veel verplichtingen elders heeft. In het seizoen 1996/97 en daarna zal Gergjev zo'n 25 concerten per seizoen met het RPhO geven, aldus Hillen. door: Godert van Golmjon Organisatie Mondriaan-expositie verkeek zich op publiek Er zijn verschillende oorzaken te bedenken waarom het grote publiek het laat afweten op de Mondriaan-expositie in het Haags Gemeentemuseum. De Mondriaanstichting gokte bij de kostbare organisatie ervan op een toeloop van minstens 300.000 bezoekers. De afgelopen twee maanden waren dat er nog maar 50.000, - evenveel als de grote Van Gogh-tentoonstelling in Amsterdam wekelijks mocht begroeten. Als dit zo doorgaat, dan mogen de organisatoren in Den Haag eind april, bij het sluiten van het evenement, met een totaal van 150.000 bezoekers hun handen dichtknijpen. De entree zou te duur zijn. Ook de exclusieve kaartverkoop via de kantoren van een bankorganisatie en de kletsnatte winter zouden mensen ervan weerhouden de gang naar Den Haag te maken. Bij vergelijkbare mammoettentoonstellingen in Amsterdam hebben soortgelijke beperkingen echter geen enkele rol gespeeld. Behalve de al genoemde Van Gogh- tentoonstelling trok de Rembrandt-tentoonstellingin het Rijksmuseum wekelijks 25.000 bezoekers. Het onlangs naar Rotterdam verhuisde Breitner-overzicht was in het Stedelijk Museum goed voor zo'n kleine 15.000 bezoekers per week. Maar relatief minder bekende kunstenaars als Malevitsj en Schlemmer overtroffen deze weekcijfers ruimschoots. De belangrijkste reden voor het wegblijven van het grote publiek in Den Haag is eenvoudig. Mondriaan leefde een uitermate saai leven, waarover bovendien maar weinig bekend is. Volledig toegewijd aan zijn kunst, domineerden soberheid en een ijzeren discipline zijn dagelijks bestaan. Mondriaan was geen hongerkunstenaar. Liefdesaffaires had hij niet, althans we kennen ze niet. Altijd keurig in het pak en op tijd naar de kapper, bestond zijn enige uitspatting uit het maken van een dansje in een jazzcafé in Parijs. Als hij ruzie maakte, en dat deed hij veelvuldig, dan ging dat om een schuine lijn of het gebruik van groen. Drama, ongeluk, spektakel, hij hield ze ver uitz'n buurt. Een tweede en niet onbelangrijke reden voor de tegenvallende belangstelling is ongetwijfeld de bekendheid van het publiek met design-achtige toepassingen op huishoudelijke artikelen en kantoorbehoeften. Daarin staat voortdurend Mondriaans statische en rigoureus vereenvoudigde beeldtaal van rechte lijnen en primaire kleuren voorop. En daarop juist heeft óók de tentoonstelling in Den Haag de nadruk gelegd. Een overzicht, ook al bevat dat vroeger figuratief werk, voegt daar niets aan toe. Het betreft veranderingen op de millimeter, wat voor de visuele behoefte van een breed publiek bitter weinig is. Als dat oeuvre bovendien is gebaseerd op een universele harmonie waar vandaag de dag geen mens meer in gelooft of anderszins opgewonden van raakt, dan zijn alle voorwaarden voor een financieel fiasco aanwezig. Welk publicitair geweld en welke animerende teksten je daarover ook laat uitgaan, je krijgt er geen groot publiek mee op de been. De tot nog toe zwaar teleurstellende bezoekcijfers lieten zich dan ook gemakkelijk voorspellen. Ten slotte zou het Haagse evenement de apotheose moeten vormen van het Mondriaanjaar 1994. Maar een jaar blijkt voor een 'smal genie' als Mondriaan een veel te grote spanningsboog. De kleinere exposities en manifestaties rond de Amersfoortse schilder hadden al veel van het gras voor de voeten van Den Haag weggemaaid. Er zou al een wonder moeten gebeuren om enig schot in de trage publieksstroom richting Den Haag te krijgen. Daarin zal dan ook geen verandering komen, al doe je de kaartjes cadeau. De organisatie heeft zich gewoon lelijk verkeken op het artistieke en visuele incasseringsvermogen van de gemiddelde museumbezoeker. Om van het 'grote publiek' maar te zwijgen. Zestien schilderijen op bescheiden expositie in stedelijk museum n Isaac Israëls is dit olieverfschilderij van een Japans meisje met lip- fcstift, dat hij omstreeks 1920 schilderde. afbeelding pr Het Singermuseum in Laren heeft een particuliere schenking gekregen. De verzameling van het echtpaar Groeneveld be staat uit ruim 230 schilderijen, werken op papier en beeld houwwerken vanaf 1880 tot he den. Ter gelegenheid van de schenking houdt het Singermu seum van 5 maart tot en met 18 juni een tentoonstelling met werk van de verzamelaars. Het echtpaar koos ook een aantal bijpassende werken uit de col lectie van het Singermuseum die te zien zullen zijn. De verzameling, die de Groe- nevelds gedurende 50 jaar bij een brachten, bevat werk van Breitner, Isaac Israëls, Jan Sluij- ters en Constant Permeke. Uit de na-oorlogse periode zijn Wim Oepts en Aat Veldhoen vertegenwoordigd. Van Charlot te van Pallandt is beeldhouw werk-aanwezig. Ook kocht het echtpaar grafiek van Mare Chagall en Pablo Picasso. Bij de keuze voor hun aankopen lieten de verzamelaars zich leiden door hun persoonlijke voorkeur. De Groenevelds hoeven de kunstwerken niet direct te mis sen. Ze houden de collectie in bruikleen. Voor het Singer Mu seum vormt de schenking een welkome aanvulling op de eigen collectie. Van rock tot grunge, van Heijboer tot Huisman Een enorme markt voor pla ten en cd's wordt komend weeleinde, zaterdag 18 en zondag 19 februari, in de Utrechtse Jaarbeurs gehou den. In een fors aantal stands zullen cd's, lp's, singles, pic- ture-discs, gekleurd vinyl, muziekboeken en -tijdschrif ten, video's, posters, foto's, promotiejacks en t-shirts te bewonderen en te koop zijn. Ook worden er gouden pla ten van The Beatles, Queen, Stones en een gitaar van El- vis Presley tentoongesteld. Het gaat om de gitaar waarop Elvis speelde toen hij in 1959 in Duitsland zijn dienstplicht vervulde. Naast de gitaar zijn er originele brieven, manuscripten en een hemd van de King te zien. Op de 'megamarkt' ook de stand van een Amerikaan met cd-uitgaven van plaatse lijke radio-stations uit de VS. De oplage van zo'n cd be staat meestal uit enkele hon derden exemplaren, waarop voornamelijk live-muziek en interviews met bands te ho ren zijn. De cd's zijn dan ook zeer prijzig. In een van de stands zal Engelsman Nick Hamlyn de waarde bepalen van zeldza me platen. De Brit schreef de Price Guide For Record Col lectors. Hij zal ook zijn hand tekeningencollectie van zo wat iedere vooraanstaande popmuzikant meenemen. Elke muzieksoort is op de markt te vinden. Van rock 'n roll uit de jaren vijftig, Ne derlandstalige muziek, jazz, beat, soul en psychedelica uit de jaren zestig, tot disco, glamrock, hardrock, funk, reggae, punk, grunge en he dendaagse underground. In het rariteitenkabinet zijn his torische platenhoezen met Viola Holt, Ivo Niehe, Anton Heijboer en Henny Huisman te zien. Openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur. Een toe gangskaartje kost f7,50. Floris Verster staat niet bekend als één van Neerlands grootste kunstenaars. Hij is geen Rembrandt of Van Gogh. Zijn werk hangt uitsluitend in de Nederlandse mu sea, of bij particulieren. Verster was ook geen globetrot ter, zoals sommigen van zijn tijdgenoten. Aan een vriend schreef hij ooit dat hij geen verre reizen hoefde te maken om inspiratie voor zijn kunst te vinden. Kortom: Floris Verster is eigenlijk gewoon thuis in het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal dat tot april een zestiental schilde rijen van hem exposeert. Floris Verster werd in 1861 op het Leidse Rapenburg geboren. Hij werd vooral door zijn vader, die directeur was van het Muse um van Natuurlijke Historie, ge stimuleerd om te tekenen en schilderen. In zijn schooltijd kreeg Floris al les in dierteke- nen. Later ging hij, bij het kun stenaarsgenootschap Ars Aemu- la Naturae, in de leer bij Breit ner. Verster deelde geruime tijd een atelier met zijn vriend Men- so Kamerlingh Onnes, wat aan hun werk ook te zien is. Sommi ge van hun bloemstillevens zijn maar moeilijk van elkaar te on derscheiden. Teruggetrokken In 1892 trouwde Floris Verster met Menso's zuster Jenny Ka merlingh Onnes. Ze gingen wo nen op de buitenplaats Groen- oord, aan de Haarlemmertrek vaart in Leiden. Het paar leefde er vrij teruggetrokken. Op deze plek maakte Verster ook de meeste van zijn werken. Hij had geen behoefte aan reizen naar het buitenland. Een bekend feit is dat hij op een keer in zijn tuin naar de bloemen keek en mop- pelde: „En toch zijn deze altijd nog mooier." Floris Verster trad weinig op de voorgrond. Hij liet de pro motie en verkoop van zijn werk graag aan anderen over. Dank zij zijn vrouw Jenny weten we toch het een en ander over zijn leven. Zij hield tussen 1889 en 1894 een aantekeningenschrift bij dat naast allerlei persoonlij ke wetenswaardigheden ook meer dan honderd ingeplakte recencies van tentoonstellingen, uit kranten en tijdschriften, be vatte. Als Verster in 1891 met drie schilderijen mag meedoen aan een belangrijke avantgarde- tentoonstelling in Brussel schrijft Jenny: „Floris is zeker in de wolken want hierop wachtte hij reeds heel lang." Verdronken Jenny overleed in 1926. Verster trok zich daarna nog meer terug uit het openbare leven en werd ziekelijk. Bekend is dat de drei gende onteigening van zijn bui tenhuis Groenoord hem zeer heeft aangegrepen. In 1927 ver dronk hij in de vijver van zijn tuin. Ook al is Floris Verster niet de meest beroemde onder de Ne derlandse schilders, de kleine expositie die momenteel in De Lakenhal te zien is, zal velen een plezier doen. Het museum bezit een 40-tal doeken van Ver ster. Een selectie hiervan wordt tentoongesteld. Naast mooiste bloemstillevens als 'Bloemen en blaren', 'Kransje zomerbloem- pjes' en 'Vaas met rozen' zijn ook zelfportretten van Verster en tijdgenoten, onder wie Men- so Kamerlingh Onnes, te zien. Floris Verster in Stedelijk Mu seum De Lakenhal, Oude Sin gel 43, dinsdag t/m vrijdag 10- 17 uur; zaterdag, zon- en feest dagen 12-17 uur, te zien tot april 1995. Het tijdschrift Kunstschrift besteedt in het januari/februa- ri-nummer uitgebreid aan dacht aan Floris Verster. Kunstschrift is te koop bij de tijdschriftenwinkel en in de museumwinkel. In het muse um is ook een collectie kaarten met schilderijen van Floris Verster te koop. Eucalyptus, geschilderd door Floris Verster in 1896. foto lakenhal ederom 'met tegenzin' moest jury twee kandidaten naar lis sturen. Fritz van den Heu- I kan terug naar België en ook or de travestie-act van 'Gin- r en Dionne' is het Leids Ca ret Festival na de halve finale jelopen. Finalist zijn gëwor- n de trio's 'De Bloeiende aagden' en 'Moeders Mooiste' solist Mare Scheepmaker. Jury's beweren altijd dat ze t moeilijk hebben. Dit keer nkt dat geloofwaardig, want kwaliteit van het aanbod van t jaar is goed. Het niveau van verschillende kandidaten ligt dens de zeventiende editie n het Leids Cabaret Festival ivallend dicht bij elkaar. He- is laten de juryleden over hun teindelijke afwegingen bitter ïinig los. Eén belangrijk crite- im wilden ze wel prijsgeven; jury kijkt goed, hoe het op- iden zich tijdens de festival- iek ontwikkelt. Erg veel soelaas zal ook dat iterium niet hebben geboden, want geen van de vijf kandida ten van de halve finale was dui delijk minder op dreef dan aan het begin van de week. Vandaar ook wellicht dat jurywoordvoer der Peter Voorbraak nogal ly risch ging doen over het festival en alle amateurdeelnemers zonder enige nuancering meteen maar professionele kwaliteiten toedichtte. Het is zinlozer dan ooit om te speculeren over de vraag wie aanstaande zaterdag tijdens de finale hoge ogen zal gaan gooi en. Zijn het 'De Bloeiende Maagden', de drie wilde meiden die vreemde typetjes creëren en met elkaar pesterige spelletjes spelen? Zijn het de drie ietwat bedachtzamere heren die onder de naam van 'Moeders Mooiste' cabareteske sketches brengen? Of gaat misschien Mare Scheepmaker als Leidenaar het Leids Cabaret Festival winnen? Halve finale van het zeven tiende Leids Cabaret Festival. Gezien: 16/2, schouwburg, Lei- t den. Finale aldaar op zaterdag De Leidse.solist Mare Scheepmaker (tweede van links), omringd door de jongens van trio 'Moeders Mooiste' 18 februari. en de drie meiden van 'De Bloeiende Maagden'. foto holvast/marklamers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19