ultuur Kunst 'Weet iemand waar jazzmonument is? ewondering Stedelijk Museum koopt alsnog neon-sculptuur feurs van Berlage gaat >en voor publiek tichting eeuwfeest van e film heft zichzelf op Celstraf voor drie Picasso-helers ff Gouden Beer duikt nog niet op DNDERDAG 16 FEBRUAR11995 v( annemiek ruygrok, 071 -356471plv -chef jan rijsdam. 071 -356473 Jjebrotprijs voor J.J. Oversteegen n haag De Cola Debrotprijs 1995 is toegekend aan J.J. Over wegen voor zijn tweedelige Debrotbiografie, In het schuim van puwe wolken en Gemunt op wederkeer, die vorig jaar is ver- jhenen. Bij de prijs hoort de Flor di Laraha (de Gouden Oranje- loesem). Jap Oversteegen was hoogleraar aan de Rijksuniversiteit ■trecht en een van de oprichters van het tijdschrift Merlijn. De "ebrotprijs, in 1960 ingesteld door het eilandbestuur van Cura- 10, is de onderscheiding van de Nederlandse Antillen voor cul- irele prestaties. Zij wordt bij toerbeurt uitgereikt aan beoefe- fears van verschillende kunsten en wetenschappen. dam. Bij het huidige gebruik van het gebouw is permanente openstelling onmogelijk. Voor aanpassingen is een be drag van 3,5 ton nodig. De ge meente Amsterdam is bereid een halve ton bij te dragen. Sponsors geven 150.000 gulden en uit de spaarpot van de stich ting komt een ton. Een halve ton ontbreekt nog. De stichting staat garant voor de exploitatie van de permanente openstel- ling. Het Amsterdams Historisch Museum en de Gemeentelijke Archiefdienst ondersteunen het plan van de Beurs. Leidse jazzclub Hot House viert 25-jcirig jubileum met cd: terdam anp Beurs van Berlage in Am- 3l(rdam moet permanent toe- ïkelijk zijn voor het publiek. Stichting Beurs van Berlage een aantal karakteristieke ntes openstellen. Bezoekers gen ook de toren beklimmen over de stad uit te kijken, is nog niet bekend wanneer !ages schepping opengaat, let gebouw is zo mooi en zo temd dat bezoekers uit bin- i- en buitenland dit nationa- rfgoed willen bezichtigen", schrijft Guus Bakker, direc- van de stichting in een if aan de gemeente Amster- leiden letty stam terdam anp Stichting 100 jaar Cinema, sinds september het eeuw- yit van de film voorbereidt, t zich op. De organisatie ft tot nog toe onvoldoende binnengekregen om de lelijkheden te organiseren, de filmbranche en via spon ing moest een bedrag van 1,6 oen gulden komen, en woordvoerster van de hting spreekt van ,,een treu- constatering dat de Neder- Ise filmwereld blijkbaar niet staat is een dergelijk geza- nlijk initiatief van de grond Tijgen." Het eeuwfeest zou e zomer losbarsten, 'e opheffing betekent niet alle geplande activiteiten 'allen. Zo gaat het program- Les Films du Paradis ge in door; van 1 september 1995 tot 31 augustus 1996 ver tonen 52 filmtheaters en bio scopen elke week één van de 52 filmklassiekers van de afgelopen honderd jaar. Op dat lijstje staan films als Gone with the wind, Turks Fruit en Die Blecht- rommel. Ook de vertoning van het overzicht van de klassieke zwij gende films van 1895 tot 1930 gaat door. De Silent Classics, zoals Metropolis van Fritz Lang, gaan vergezeld van levende mu ziek door het land reizen. Ook het zogenaamde 70 mm Filmfestival, geproduceerd door de Stichting Film Events blijft op het programma. In dat over zicht zijn vergrote filmversies (70 mm in plaats van 35 mm) te zien. Zo'n versie kijkt volgens de woordvoerster enorm prettig; het .maakt bepaalde scènes „overweldigend". Jazz? Zo'n twintig, dertig jaar geleden was dat nog een besmet begrip. Jongens met donkere brillen die drugs ge bruikten. Die aanschopten tegen de maatschappij. Re belse en a-sociale types kortom. En de muziek die ze maakten? Een klereherrie. In die tijd haalden Frank Eik huizen en Thea Pieterse uit Leiden het in hun hoofd met Hot House te beginnen op de zolder van studentenvere niging Augustinus. Dat was 25 jaar geleden. Die 'klereherrie' is inmiddels een gewaardeerde muziekstro ming. Hot House verruilde de hanebalken van Augusti nus voor de statige pilaren van De Waag. En wist zich naam en faam te verwerven tot ver over de grenzen van Leiden. ker. Als één van mijn helden in het Kurhaus optrad, ging ik daar altijd naar toe. Geld had ik niet maar dan stond ik aan de deur te luisteren. Ik ging in Leiden studeren en toen had je hier nog niks. LVC bestond nog niet. Er was niks en niks te doen. Je had wat cafés en besloten stu dentenverenigingen en dan had je het gehad. Leiden was net een sterfhuis. Uit pure verveling ben ik met Thea een jazzclub begonnen." Promotor De Hothousers waren 25 jaar geleden de eerste club die met deze muziek kwamen. Inmid dels lijkt een jazzgolf Leiden overspoeld te hebben: de Leidse Jazzweek, het Key Town festival, Summer Jazz, jazz in de Burcht, jazz in The Duke, Jazz on Sun day. „Optisch is jazz inderdaad in zwang", vertelt van Eikhui zen. „Wat \Toeger 'klereherrie' werd genoemd is nu main stream waar ook de groente boer en de drogist van genieten. Jazz zat in een donkere hoek. Het was synoniem aan verzet, drugs. Dat rebelse werd later Hothousers Eikhuizen, Pieterse, Wim Winsemius en Martin Ro- hde kijken elkaar wat verlegen aan. Telefonisch was afgespro ken dat bij het gesprek niet al leen de oudgedienden maar ook een paar 'jonkies' van het team aanwezig zouden zijn. Rond de tafel zitten alleen veertigers. „Het lijkt nu net of Hot House uit alleen maar krasse knarren bestaat", zegt Pieterse veront schuldigend. Maar dat is echt niet zo. De 'jonkies' konden geen vrij krijgen van hun werk." Rohde, de voorzitter, is be trekkelijk nieuw. „Ik bezocht Hot House al jaren vanuit mijn woonplaats Den Haag", vertelt hij. „Sinds kort woon ik in Lei den en ik ben nu zo'n anderhalf jaar lid van de club." Winsemi us maakt al twintig jaar deel uit van de organisatie. „Ik kwam in 1975 als stoelenhulpje. Je kent dat wel: de zaal gereed maken voor een optreden. En ik ben nooit meer weggegaan." Eikhuizen noemt zichzelf 'jazzgek'. „Ik was op mijn veer tiende al bezig met Charlie Par- stockholm ap daar Picasso's 'Vrouw met zwarte ogen' - dat een geschatte waarde heeft van ruim tien mil- Drie Zweden die vorig jaar hebben geprobeerd joen gulden - te koop aanboden. Het schilderij in België een gestolen schilderij van Picasso te was in november 1993 gestolen uit het Museum verkopen zijn in Stockholm veroordeeld tot ge- voor Moderne Kunst in Stockholm, vangenisstraffen van twee tot vijf jaar. De drie Bij die diefstal verdwenen ook zeven andere mannen waren in België aangehouden toen zij kunstwerken. leze rubriek komen al of niet bekende itreekgenoten aan het oord die, hetzij direct, itzij zijdelings met kunst en cultuur te maken )ben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde ichten. Van de snuifdoos van oma tot het ijsgedraaide muziekstuk alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Anne- arie Rijksen-Buschman, igenares van galerie De Rode Cirkel, haar r,"jewondering uit voor het schilderij 'Kleine andverhuizing' van de .eidse kunstschilder Fer 7b, akkaart. „Dit schilderij is '"voof mij het zonnetje." Het olieverfschilderij hangt als een lichtpuntje boven mijn bureau. Op deze plek vind Uc Ik kan er eeuwig naar ;en. Ik heb het verleden jaar ialerie 'De Paauw' in issenaar gekocht, tijdens de ening van een expositie van Hakkaart en was er gelijk gvan. teniet van de spontane fstreek, de eenvoudige I mentaal en het heldere urenpalet. Het palet wordt ormd door wit en zwart. Dit eigenlijk geen kleuren, iar wel heel belangrijk voor schilderij. De andere uren zijn rood, oranje, geel, ïen en blauw. De kleur paars tbreekt, de regenboog is niet Tipleet. In het schilderij vind tok de vier elementen terug; rde, water, lucht en vuur, eu arbij ik vuur gelijk stel aan ~rde en vriendschap. Er reekt veel gevoel uit dit ïilderij. ikkaart heeft dit werk hier zelf gehangen. Dat ging heel •chtig. Een schilderij blijft ook ijd van de maker. Een nstenaar legt veel van zichzelf zijn werk en als je het koopt, em je dat mee. Aan de andere - it is een schilderij iets vergankelijks. Het is van materiaal gemaakt dat vergaat. Dat contrast vind ik mooi. Van interpretaties moet ik eigenlijk niets hebben. Meestal bedoelt een kunstenaar iets anders, of heeft hij niets bedoeld. Ik merk dat ook aan mijn eigen werk. Dan ziet iemand er iets in, waar ik nooit op gekomen zou zijn. Iedereen heeft zijn eigen beleving van een kunstwerk en die hoeft niet aan te sluiten bij de maker. Maar voor dit schilderij waag ik het wel. Dat komt op mijn eigen conto. Ik zie de oude man en het kind, een aandoenlijk geheel, zoeken naar veiligheid. Zij krijgen liefdevolle bescherming. Zij kunnen niet los staan van de geaarde vrouw, die de weg lijkt te wijzen. Door de kleine liefdesengel ontstaat er levensruimte voor de volwassen man, die zelfbewust staat op mooie, sterke benen. De dieren zijn belangrijke schakels. Er is verbondenheid tussen de mensen. In mijn kunstopleiding volg ik nu voor het derde jaar schilderlessen bij Hakkaart. Hij drukt zijn leerlingen niet in een patroon, zoals helaas nog te vaak gebeurt, maar laat ze in hun eigen waarde door te volgen en aansluitend kennis te bieden. Als leerling kun je dicht bij je eigen kern of waarheid blijven. Beginnende, zoekende leerlingen laat hij op een onopvallende wijze de eigen kern ontdekken. Ieder mens is in wezen een kunstenaar of, zoals de Gestaltpsychologie stelt, ieder mens heeft oneindig meer kracht en groeimogelijkheden in zich, dan hij of zij denkt. Fer Hakkaart is een wijs en oorspronkelijk mens en een groot kunstschilder. overgenomen door de popmu ziek. In dat opzicht kun je jazz populair noemen. Denk ook maar eens aan het North Sea Jazz Festival." Hot House bracht de afgelo pen 25 jaar muziek die altijd net even anders, was dan wat door gaans te beluisteren viel. De club stapt ook in het jubileum jaar niet van die lijn af. Caout chouc van componist/bassist- /pianist Niko Langenhuijsen opent zaterdag 18 februari de reeks in de Waag met hun Gar cia Lorca-project. De tenorsaxo- fisten Ron van den Bergen, Fred Leeflang en Simon Rigter ko men langs. Slagwerker Han Bennink ontbreekt niet. Colle ga-drummer Cornell Rochester geeft een master class en het LAK Workshoporkest brengt de speciaal voor Hot House ge schreven compositie van Mark Harperink. Voorzitter Rohde vertelt dat het niet toevallig is dat de jubi laris aankomend talent laat ho ren. „We willen weer een open podium beginnen voor jonge musici zoals Hot House vroeger workshops hield. Leiden en om geving heeft immers genoeg ta lent." Van een eerder lustrum heeft Hot House nog een fikse stapel Ben Webster-elpees over maar het weerhoudt de club er niet van weer met een eigen uit gave te komen. „Een cd met een historisch Hot House-optreden van pianist Rob Agerbeek en George Coleman uit 1974," zegt Rohde. „Frank had daar nog een mooie band van. Agerbeek speelt hier op 4 november en het zou natuurlijk fantastisch zijn als Coleman dan ook in de buurt is. Als we het geld had- Hothousers Thea Pieterse, Frank Eikhuizen, Martin Rohde en Wim Winsemius (v.r.n.l.): „Het lijkt nu net of Hot House uit alleen maar krasse knarren bestaat", maar dat is echt niet zo.' foto holvast/marklamers den, zouden we hem zelfs laten overvliegen voor dit concert." Aan het eind van het gesprek gooit Pieterse nog even een noodkreet op tafel. „Weet ie mand waar ons jazzmonument is? We hebben het laten maken voor ons 15-jarig bestaan. Het monument bestond uit de con touren van een bas uitgevoerd in ijzer. Hot House is heel vaak verhuisd en even zo vaak heb ben we het ding meegesjouwd. Maar de bas lijkt nu echt spoor loos verdwenen terwijl het niet zo'n licht gevalletje was. Het eerste jazzmonument in Leiden zomaar weg, dat kan toch niet?" Caoutchouc opent zaterdag 18 februari om 21.30 uur het jubileumprogramma met Gar cia Lorca-project in de Waag. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal of via de Hot Line te be stellen: 071-213193. Daar is ook informatie over het ver miste jazzmonument meer dan welkom. berlijn rob de kam Wanneer de Amerikanen het begrip 'politieke correctheid' niet hadden uitgevonden, dan hadden de Duitsers het wel ge daan. Dat werd de afgelopen dagen weer eens duidelijk op de Filmfestpiele van Berlijn, waar films door het publiek vaak be oordeeld worden op hun 'cor recte' gehalte. Zo viel er een ovationeel applaus te noteren voor de in het Panorama ver toonde 'Priest' van de Britse filmmaakster Antonia Bird, en was er heftige en emotionele kritiek te beluisteren op het in hetzelfde programma-onder- deel opgenomen 'Paradise Fra med' van Paul Ruven, een sterk gestileerde film over het thema aids en één van de weinige Ne derlandse films op deze 45ste Berlinale. 'Priest' is een speel film over een homoseksuele priester in Liverpool die, nadat hij betrapt is bij een vrijpartij in de open lucht, de steun van zijn superieuren en een deel van zijn parochie kwijt raakt en ge dwongen wordt om zijn leven opnieuw in te richten. Eerlijk gezegd is 'Priest' een weliswaar zeer vakkundig gemaakte, maar ook nogal zwaar aangezette ka tholieke tranentrekker. De waardering voor de film is denk ik sterk afhankelijk van de mate van verlichtheid van het land van vertoning, óf van het belang dat je aan een politiek correcte boodschap hecht. 'Priest' zal over niet al te lange tijd ook in de Nederlandse bioscopen wor den uitgebracht. Aids Aanzienlijk minder waardering was er zoals gezegd voor 'Para dise Framed' van Paul Ruven. Deze middellange film werd ge maakt in het kader van een pro ject van de internationale orga nisatie Red Hot on Film, die films over aids produceert. 'Pa radise Framed' werd in Berlijn vertoond als onderdeel van een drieluik, samen met 'Afrique, mon Afrique' van Idrissa Ouédraogo uit Burkina Faso en 'Lazos' van de Spaanse regis seur Alfonso Ungria. 'Afrique, mon Afrique' is een simpele vertelling over de verwoestende invloed van aids op het leven in veel Afrikaanse landen en 'La zos' een onevenwichtig drama van het opgewonden soort waar ook Pedro Almodovar zijn naam mee opbouwde. Politiek valt er evenwel weinig op aan te mer ken. Ruvens 'Paradise Framed' wijkt sterk van deze andere twee delen af. Het is een bizar re, strak gestileerde fantasie over een hemel vol verdwaalde zielen. De film oogt als een ta melijk willekeurige verzameling van ideeën, die door het the atrale spel een steriele aangele genheid blijft. Dat kun je be treuren als een mislukt experi ment, maar ook zo bleek uit bo ze reacties vanuit de zaal als een belediging voor de goede zaak. Bieden de bijprogramma's van de Berlinale zo op zijn minst veel stof tot discussie, in de competitie van de Berlinale is het wachten nog steeds op een echte topfilm. Veel werd er verwacht van 'The Taebaek Mountains' van de Zuidko- reaanse regisseur lm Kwon- Taek. De film is voor de Korea- nen zelf een ware mijlpaal, om dat er een politiek gevoelige pe riode uit de geschiedenis van hun land in wordt behandeld. Flet is een boeiende geschiede nisles, maar de vormgeving is braaf en 'de vertelwijze le lang dradig. Zodat de Berlinale nog steeds verstoken is van een dui delijke kandidaat voor de Gou den Beer. tekst sandra passchier foto loek zuyderduin amsterdam anp Flet Stedelijk Museum in Am sterdam kan alsnog het neonsculptuur van de Ameri kaanse kunstenaar Bruce Nau- man aankopen. De gemeente Amsterdam hield de aankoop afgelopen zomer tegen omdat het aankoopbudget van 1994 op was. De commissie kunst en cul tuur van de gemeente Amster dam stemde gisteren in met de aanschaf. Het kunstwerk, een serie copulerende figuren in neon, wordt gefinancierd uit de aankoopgelden van ruim 2 mil joen gulden van dit jaar. Het uitstel levert het museum een niet gering voordeeltje op; het sculptuur, getiteld Seven Fi gures, kost nu ruim een ton minder dankzij de lagere dollar. In de zomer zou het neon werk bijna acht ton (400.000 dollar) kosten. Nu komt het op 680.000 gulden neer. Stedelijk Museumdirecteur Rudi Fuchs zei tijdens de com missievergadering de prijs 're- eel' te vinden. In januari 1993 kocht de Kunsthalle in Ham burg een video-installatie van Nauman voor een vergelijkbare prijs. De aankoop betekent wèl dat het museum met eventuele andere aankopen op het gebied van de moderne kunst moet wachten. „Maar dat heb ik er voor over", aldus Fuchs. Hij gaat een aparte zaal in richten met vier Naumans; twee neonwerken uit de jaren zestig uit de collectie van het Stedelijk Museum, een permanente bruikleen uit het Haags Ge meentemuseum, getiteld Ca- roussel (1988), en de nieuwe aankoop, die de kunstenaar in 1985 maakte. Het figuratieve ensemble sluit volgens Fuchs mooi aan bij andere werken uit de figuratieve collectie; bij Pop Art (Warhol), maar ook bij Pol- ke, Gilbert George. Fuchs vindt dat het Stedelijk het 'grote museum van de tweede helft van de 20e eeuw' moet worden. Ook de uitbrei ding ziet hij in dat licht. Zo'n museum verdient volgens hem een 'paviljoenachtige' nieuw bouw. Het monumentale plan dat de Amerikaanse architect Venturi voor ogen had, kwam niet overeen met zijn zienswij ze. Hij was dan ook niet onge lukkig dat de besprekingen met Venturi op niets uitliepen. Auto matisch kwam Fuchs bij de Por tugese architect Siza terecht. Zijn verkiezing stuitte echter op protesten van de Bond van Nederlandse Architecten omdat een Europese richtlijn bepaalt dat alle Europese architecten naar zo'n miljoenenopdracht mogen meedingen. Met de uit breiding is een bedrag van der tig miljoen gulden gemoeid. Fuchs noemde die Europese re gelgeving 'van de gekke'. „Waar komen we terecht als een mu seum of een schouwburg niet eens zijn eigen architect mag kiezen?" De kunst- en cultuur commissie ging gisteren ak^ koord met de plaatsing van een advertentie waarin een nieuwe architect wordt gezocht. Daarin zal staan dat de gemeente de voorkeur geeft aan Siza. Cul tuurwethouder Bakker (D66) vindt dat hij 'eerlijk' moet zijn dat al iemand is benaderd. De commissie stemde woensdag ook in met het begin van de re novatie van het museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9