Nell: Jodie Foster als nobele wilde in voorspelbare film Sympathieke rol als antipsychiater in Colpo di Luna Film Moeder aan de drank in When a Man loves a Woman m Melodrama over op hol geslagen meisjes wereld WOENSDAG 15 FEBRUAR11995 films in leiden Drie keer Japan in de X film overzicht marco van pelt ultureel Centrum de X 3x Japan: Re- nemberance, do 16/2 20.30; Het naakte Eiland vr 17/2 20.30; Sonatine, vr 18/02 20.30. De Rijnpoort. Katwijk: When a Man loves a Woman, do 16/2 20.15. n het aanbod van Aziatische ims raken de Japanse rolpren- en, met de grote produktiviteit van de Chinese regisseur Zhang fimou, enigszins in de vergetel- leid. De X draait nu drie films die elk een andere traditie van lapan weerspiegelen. 1 Rememberance Kyoshuwas n 1987 het debuut van de 53- jarige regisseur Takehiro Naka- ima, die zich voorheen als sce- ïarioschrijver verdienstelijk paakte. In deze film slaagt Na- ijima erin zijn jeugd beeldend e verfilmen. De critici prezen ïem voor zijn goede regie. Het verhaal speelt zich af in een klein vissersdorp. De vijf tien jaar oude Sumio woont sa men met zijn moeder en zijn iusje. Beide laatsten vinden zichzelf nogal stads en zijn niet van plan zich aan het dorpsle ven aan te passen. Sumio voelt zich dan ook nog seksueel aan getrokken tot zijn zusje. Wan neer zij van huis wegloopt, krijgt hij een grote shock. Het naakte Eiland ('Hadaka noshima') van Kaneto Shindo is een aangrijpend verslag in do cumentaire stijl over een boe rengezin dat op een rotsachtig eiland bij Japan in leven pro beert te blijven. Om zijn film nog indringender te maken, nam Shindo zijn verhaal op in breedbeeld- ofwel cinemasco pe-formaat. Centraal in het le ven van het boerengezin staat het halen van zoet water, nood zakelijk voor de akkerbouw. Ve le keren per dag maken de boe ren de oversteek naar de buren om vervolgens de emmertjes water langs steile rotswanden omhoog te zeulen. De film, die uit 1960 stamt, lijkt een voorlo per van de latere Japanse films die de harde werkelijkheid tref fend in beeld brengen. Hekkesluiter in '3x Japan' is Sonatine ('Kateshi') uit 1993. De regisseur, Kitano Kateshi, was eerder als acteur naast David Bowie te zien in Merry Christ mas Mr. Lawrence. In Sonatine speelt hij zelf de hoofdrol als ge welddadige bendeleider Mura- kawa. Na een misgelopen actie trekt hij zich met een aantal bendeleden terug in een huisje aan zee. De stoere mannen blij ken zorgeloze kinderen die de tijd doden met levensgevaarlij ke spelletjes. De film is een pa rodie op de traditionele Japanse gangsterfilms en koppelt geweld aan droogkomische situaties. Alcoholisme In When a Man loves a Woman vormen Meg Ryan en Andy Gar cia samen met hun kinderen hèt gezellige gezinnetje. Althans zo lijkt het, want moeder is al- coholiste. De film raakte in Amerika zo in opspraak dat Op rah Winfrey er één van haar talkshows aan wijdde. The Pagemaster in Leiden haarlem Spannend en toch educatief (of omgekeerd), zo is de jeugdfilm 'The Pagemaster' van Maurice Hunt en Joe Johnston be doeld. Schuil zoekend voor een hevige storm komt de bangelijke, tienjarige Richard Tyler (Macaulay Culkin) in een bibliotheek te recht. Hij maakt er een smak en raakt buiten westen. Als tekenfilm figuurtje gaat hij vervolgens op zoek naar zijn bewustzijn, samen met de boeken 'Avontuur', 'Fantasie' en 'Griezel'. Behalve met de Boekenmagiër krijgt Richard óp zijn reis te maken met tal van figu ren uit de wereldliteratuur, zoals kapitein Ahab, Long John Silver en dr. Jekyll/mr. Hyde. Dankzij de boeken weet hij alle gevaren te trotseren en overwint hij bovendien zijn bangelijkheid. The Page master is te zien in Lido 4. bioscopen amsterdam ALFA 1 tel. 6278806 The Lion King 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 2 Once Were Warriors 16 j., 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 3 Priscilla 16 j., 15.45. 18.45,21.30, do vr ma di ook 13 ALFA 4 What's Eating Gilbert Grape? 12 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Forrest Gump 12 j., dag. 20.30, dovr ma di ook 13.15, 16.30 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 18.45,21.30, do.vren ma ook 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Terminal Velocity 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15„22 CINERAMA 2 Death And The Maiden 16 j.dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 Pulp Fiction 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30 CALYPSO 2 The Mask 13.15, 16, 19.15, 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE tel. 62366 1 5 Caro Diario 16]., dag. 14, 16.30, 19 45, 22, zo ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Les Silences du Palais 16 j., 13.45, 16.30, 19.15, 22.00, zo ook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Terminal Velocity 12 j., dag. 19.15, 21.45, zazo wo ook 13, 15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Disclosure 12 j., dag. 18.45, 21.15 CITY 1 tel. 6234579 Disclosure 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Mother's Boy, 12 j., dag. 13.15,16. 18.45,21.30 CITY 3 Timecop 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Speed 12 j., 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 5 Renaissance Man dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CITY 6 Junior dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CITY 7 Interview With The Vampire 16 j., dag. 16, 18.45,21.30, dovr ma di ook 13.15 DESMET tel. 6273434 J'ai Pas Sommeil 16 j., do t/m di 19.30, 21.45, wo21 Satantangó 16 j., wo 15.30 Trois Couleurs: Rouge 16 j., 21 TroisCouleurs: Bleu 16 j., do t/m ma 19, zo 13.15 TroisCouleurs: Blanc 16 j., zot/m wo 19, wo 16 KRITERION 1 tel. 6231708 Once Were Warriors 16 j., dag. 18, 20, 22 (di. met 22) KRITERION 2 Oblomov 16 j., za zo 14.30 Le Lieu du Crime 16 j., ma 19.30 Before The Rain 16 dag. 17 Priscilla, Queen of the Desert 16 j., 19.30 (beh. ma) Burnt By The Sun 16 j., 21.30 THE MOVIES 1 tel 6386016 Heavenly Creatures 16 j., dag. 17.30, 19.30, 22, zo ook 15.30 THE MOVIES 2 Pulp Fiction 16 j., 16.15, 19,21.45, zo ook 13.30, vr za ook 00.15 THE MOVIES 3 1000 Rosen 16 j., 17.15 (beh. di) Burnt by the Sun 16 j., 21.30, zoook 14 Eat Drink Man Woman 16 j., 19.15, zo ook 13 RIALTO 1 tel. 6623488 Les Silences du Palais 16 j., dag. 19.30, 22, zoook 15.30 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Nell 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Heavenly Creatures 16 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 The River Wild 12 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Mary Shelley's Franenstein 16 j., 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Death and the Maiden 16 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 The Lion King 18.45, 21.30, dovr ma en di ook 13.15 en 16 TUSCHINSKI CINEAC Maverick 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Heavenly Creatures 16 j., 18, 20, 22 TroisCouleurs: Rouge 16 j., 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. In de nieuwste film van Michael Apted, Nell, draait het om het thema: wat doe je als je een echt 'wild mens' ont dekt? Iemand als Nell (jodie Foster) bijvoorbeeld, of het Wolvekind, of Kaspar Hauser. Opeens duiken ze op in de wildernis of komen te voorschijn uit een kerker, opge groeid in volstrekt isolement, ver weg van de menselijke samenleving. Ze spreken tot de verbeelding omdat ze de mens laten zien in zijn meest natuurlijke staat, onbedor ven door enige beschaving. Wel is het, als ze eenmaal ontdekt zijn, de vraag hoelang ze hun puurheid kunnen behouden. film recensie Met Nell heeft Micael Apted in de eerste plaats een star-vehicle afgeleverd voor Judie Foster. Nell is een jonge vrouw die bij toeval wordt ontdekt door dok ter Jerome Lovell (Liam Neeson), in het hutje van haar overleden moeder, hoog in de bergen van North Carolina. Ze stoot angstaanjagende en onbe grijpelijke kreten uit, als een dier. In een oude bijbel vindt Lo vell een briefje: degene die Nell vindt moet voor haar zorgen. Hij roept de hulp in van een deskundige, Paula Olson (Nata sha Richardson) die Nell meteen in haar inrichting wil plaatsen voor psychologisch on derzoek. Lovell moet daar niets van hebben. Ze krijgen allebei drie maanden de tijd om Nell onafhankelijk van elkaar te observeren. Paula houdt zich aan het rationele regime van de wetenschap, Jerome is in de da gelijkse omgang met zijn pa tiënten gewend persoonlijke emoties toe te laten. Zij ziet in Nell een psychiatrisch geval, hij ziet vooral een verwaarloosd mens. Onderhuids gaat het hier om de strijd tussen de 'grootste delijke' idealen van Paula en de eenvoud van het plattelandsle ven waar Jerome bij zweert, tus sen de 'moderne beschaving' en de 'natuur'. Een strijd die dank zij Nell in het voordeel van Jero me wordt beslecht. Als hij persoonlijk contact zoekt met Nell, blijkt aan haar gebrabbel wel degelijk een ei gen grammatica ten grondslag te liggen. Haar weerbarstige pri- vé-taal is gebaseerd op het En gels van haar eenzijdig verlam de moeder. Nell mag dan wei nig woorden gebruiken, met haar gedrag vertelt ze meer dan genoeg: dat ze gelukkig is met haar 'onmenselijke' leven in de natuur, en met de herinnerin gen die ze koestert aan haar moeder en haar dode tweeling zusje. Daarmee maakt ze ook op Paula diepe indruk. De twee kemphanen komen nader tot elkaar een idylle ligt in het verschiet. Helaas hebben de filmmakers gemeend de tegenstelling tus sen 'beschaving' en 'natuur' buitengemeen dik en moralis tisch te moeten uitwerken. Kijk eens naar die schitterende beel den van de beboste hellingen, waar Nell haar verborgen leven leidde. Vergelijk daarmee die naargeestige woestijn van beton en glas, waar ze wordt heenge- sleept nu de boze buitenwereld haar ondanks de goede zor gen van Jerome en Paula niet langer met rust laat. Die keus is Jodie Foster krijgt in Nell weinig dramatisch weerwerk. niet zo moeilijk te maken, zou je zeggen, behalve natuurlijk voor zo'n ongeneeslijke 'Sick- bock' als de kliniekchef. Door deze behoefte aan dui delijkheid is Nell een nogal een dimensionale, voorspelbare film geworden. Alle aandacht kan derhalve uitgaan naar Jodie Foster (wat mogelijk vanaf het begin de opzet is geweest, ge zien het feit dat zij medeverant woordelijk is voor de produk- tie). Ze zet Nell neer als 'nobele wilde', zoals de westerse stede- film recensie Met Heavenly Creatures bouwt de Nieuw- Zeelandse regisseur-scenarist Peter Jackson voort aan eigenzinnig en extreem gevari eerd oeuvre. Na de science-fiction-cult van Bad Taste, de poppenfilm voor volwassenen Meet the Feebles en de zombiefilm Dead Ali ve, komt hij nu voor de dag met een op en top melodrama. Heavenly Creatures vertelt het verhaal van Pauline Parker (Melany Lyskey) en Juliet Hulme (Kate Winslet), twee bakvissen die een gepassioneerde vriendschap voor el kaar opvatten, die uitmondt in een allesom vattende liefde. Tot zover niets aan de hand, ware het niet dat het verhaal zich af speelt in Nieuw Zeeland, 1952. De film volgt het dagboek van Pauline, wat resulteert in een losse verteltrant. Je ziet de hartstocht (en hysterie) als het ware groeien van dagboekfragment naar dag boekfragment. Dwepend gaan de meisjes op in hun gemeenschappelijke fantasiewe reld, Borovnia, bewoond door zelf geboet seerde beelden van prinsen, ridders en nar ren van klei, maar vooral door Mario Lanza, 'de grootste zanger ter wereld'. Jackson neemt hun fantasiewereld letterlijk, door de kleipopjes levensgroot en levensecht met behulp van 'digitale manipulatie aan de Twee bakvissen Pauline Parker (Melany Lyskey) en Juliet Hulme (Kate Winslet) vat ten een gepassioneerde vriendschap voor el kaar op, die uitmondt in een allesomvattende liefde. handeling te laten deelnemen. Wordt Pauli ne onheus toegesproken door een geestelij ke of een psychiater? Geen nood, daar ver- nieuw op video SINGIN' IN THE RAIN MGM/UA HOME VIDEO Miljoenen mensen in de hele wereld weten onmiddellijk waarom het gaat, wanneer ze de eerste tonen horen. De titel song van de musical Singin'in the Rain is een evergreen van de eerste orde en velen zien direct weer Gene Kelly onder die lan taarn dansen in de stromende regen. De film is honderden ke ren op de televisie geweest en nu terecht opgenomen in de se rie The best of MGM Classics. Filmkenners zijn het erover eens dat Singinin the Rain de beste musical is die ooit is ge maakt. Niet zo vreemd, want humor, romantiek en een per fecte choreografie vormen een ijzersterke drie-eenheid. Prijs: 39,95. ling zijn nobele wilde graag ziet: smetteloos. Maar dit doet ze voortreffelijk. Als ze in een jon gerenhonk in de grote stad haar t-shirt optrekt en lachend haar borsten laat zien, geloof je zon der meer in haar kinderlijke on schuld. En die persoonlijke taal (het 'Nellish') rolt over haar lip pen alsof het haar moedertaal is en ze nooit anders gesproken heeft. Jammer dat ze in deze film zo weinig dramatisch weer werk krijgt. Gruwelijke wraakactie in Heavenly Creatures schijnt haar monsterlijke kleiridder al om op gruwelijke wijze wraak te nemen. Deze op hol geslagen meisjeswereld blijft ondanks het feit dat de twee de realiteit meer en meer uit het oog verliezen in voelbaar. Dat is mede te danken aan het virtuoze en uitgekookte camerawerk van Alun Bollinger. Hij zwenkt en zoomt erop los, maar ontspoort nergens. Zoals gezegd is Heavenly Creatures een melodrama, een drama dus waarin de per sonages met hun grote verlangens stuk lo pen op de maatschappelijke conventies. Ju liets ouders mogan dan nog zo welgesteld en intellectueel zijn, de gedachte dat zijn dochter lesbisch is, is voor vader Hulme (Clive Merrison) onverdraaglijk. Hij kan zich niet heenzetten over de benepen mo raal (anno 1952) en maakt zich zorgen. Daarmee getuigt hij van vaderliefde. Moe der kan het niet zoveel schelen. Bij Paulines ouders die tot de lower class behoren ligt het omgekeerd. Daar maakt moeder zich juist zorgen om. Vader Hulme en moe der Parker besluiten hun dochters van el kaar te scheiden. Dat brengt de meisjes tot een van de gruwelijkste wraakacties die dit jaar op het v\4tte doek te zien zullen zijn. Die wraakscène is zo gruwelijk omdat je on herroepelijk medelijden krijgt met het slachtoffer: moeder Parker, een kleine lower class-vrouw die het beste met haar dochter voorhad. SUPER ZINTUIGEN (1 en 2) WARNER HOME VIDEO De werking van zintuigen kent iedereen. We ruiken, voelen, kij ken, proeven en horen. En om dat we ook nog eens kunnen praten en denken hebben wij mensen een heel eigen kijk op de wereld. Maar hoe beleven dieren die? Welke zintuigen en natuurlijke mogelijkheden ken nen dieren om signalen af te ge ven? Hoe werkt het instinct? De BBC maakte een prachtige serie programma's onder de titel Su per Zintuigen. Die zijn nu vast gelegd op twee videobanden. Deel 1 gaat over het befaamde 'zesde zintuig' van dieren, over zien en horen. Het tweede deel behandelt geur, reuk en het denkvermogen. De originale BBC-opnamen zijn ondertiteld in het Nederlands. Prijs per band: 29,95. INDECENT PROPOSAL CINEMA INTERNATIONAL Wellicht de film die in 1994 de meeste stof deed opwaaien. Nog niet zo zeer door het klas se-acteerwerk Robert Redford, Demi Moore en Woody 'Cheers' Harrelson, maar vooral door het onderwerp. Het gaat om de vraag 'Is liefde te koop? David en Diana Murphy vormen een gelukkig stel, dat voldoende aan elkaar heeft. Er ontstaat echter geldgebrek. De band is sterk en lijkt niet te breken. Maar dan komen er twijfels, wanneer mil jardair John Gage (Redford) het oog laat vallen op Diana en haar een miljoen biedt om 'het' een keertje met haar te mogen doen. De rest van de film is dan net maar dat is niet denigre rend bedoeld, integendeel een veredelde Peter Jan Rens- show: Doet-ze 't of doet-ze 't niet? Prijs: f 39,95. •OÖ0- ENDLESS SUMMER POLYGRAM VIDEO Als er één zangeres ter wereld is, die alle stormen van de laatste decennia heeft overleefd, is het wel Donna Summer. Voordat de huidige hip-hop en house-ge- neratie het levenslicht zag, straalde zij al als de ster in de musical Hair. Niet alleen in het vaderland (ze werd geboren in de buurt van Boston) maar ook in Duitsland en Oostenrijk leer de men haar kennen. Ze zong in Showboat en Porgy Bess. Ze was duidelijk voorbestemd voor de musical. Tot van haar uitvoe ring The Hostage uit Three Dog Night een single werd gemaakt. Vanaf dat moment kent de we reld Donna Summer als zange res van talloze hits. Ze staat nog altijd aan de top en bracht eind vorig jaar een prachtige CD uit met Christmas Songs en werk nu aan een nieuw album. Een groot deel van haar hits werd 'gedipt' en uitgebracht op vi deo. Prijs: 39,95. Haarlemmer Johan Ley sen, de ideale Euro-acteur berlijn* henk maurits Een van de speciale gasten op het filmfestivaf van Berlijn is de Vlaams-Nederlandse acteur Jo han Leysen. Sinds vijf jaar wo nend in Haarlem en daar, naar zeggen, heel tevreden. „Ik vind het de leukste stad van Neder land. Niet pretentieus, een mooie stad, zonder de zelfvol daanheid van Amsterdam." Maar van belang is ook de na bijheid van Schiphol, want Ley sen is een veelgevraagd filmac teur, en werkt tegenwoordig meer buiten dan in Nederland. In Berlijn is hij vanwege zijn rol als psychiater in de Itali aans-Frans-Nederlandse co productie Colpo di Luna, die draait in het hoofdprogramma van het festival. De film, het de buut van de Italiaanse regisseur Alberto Simone, is gemaakt met onder meer geld van het Neder lands Filmfonds. Vandaar dat er ook twee Nederlanders in mee spelen, Johan Leysen en Jim van der Woude. Leysen als hoofd van een therapeutische ge meenschap en Jim van der Woude als een van de circa twintig patiënten. En Van der Woude doet dat zo goed dat op de persconferentie na afloop van de première, tot tweemaal werd of Van der Woude nu een échte patiënt was of niet. Braverik Leysen speelt in films meestal de 'brave' rollen. Hij oogt als een sympathiek en gevoelig mens en wordt ook meestal op dat uiterlijk gecast. Alleen in Daens mocht hij voor de veran dering een slechterik spelen, maar meestal is hij een good guy' zoals de goedaardige Jo han de Bakker uit de film Ei van Danniel Danniel, met wie hij binnenkort opnieuw een film gaat maken. Hij krijgt de hoofd rol in de verfilming van het boek Tralievader van Max Friedman. Een 'prachtboek' waarin, gezien door de ogen van zijn dochter van 9 jaar, een vader zijn concentratiekamp verleden herbeleeft. In die film sppelt Leysen dus de rol van een man die lijdt aan een psychiatrische stoornis, ter wijl hij in Colpo di Luna de rol speelt van de man die mensen met psychiatrische problemen behandelt. Hij is in deze film een door idealisme gedreven anti-psychiater, die niets wil weten van de traditionele psy chiatrie. Ergens op het land heeft hij een gemeenschap ge sticht, die zonder medicijnen en isoleercellen probeert de pro blemen de baas te blijven. Leysen: „Ik heb een man wil len neerzetten die zich onderge schikt maakt aan die gemeen schap. Geen exentriekeling of een soort wonderlijke Merlijn de Tovenaar en ook niet ie mand die als psychiater dwin gend optreedt en denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft." Hij vervolgt met: „Het is meer een dienende dan een dragende rol. De hoofdrol wordt eigenlijk ge speeld door de gemeenschap, de patiënten, die door de regis seur heel goed geïnstrueerd wa ren en precies wisten wat voor soort patiënt ze moesten spe len." Hij vertelt niet een specifiek voorbeeld, of een bepaalde psy chiater als voorbeeld te hebben gehad. Was ook niet aanwezig bij het bezoek dat de groep ac teurs vooraf had gebracht aan een echte therapeutische ge meenschap om zich in te leven in hun rollen. Leysen: „Ik ben er pas later bijgekomen en denk dat ik vooral gecast ben op mijn uiterlijk. Je bent voor een deel zoals je eruitziet." Europudding Wat Leysen erg aansprak was het thema van de film. Het ge geven en het script waren voor Johan Leysen: „Ik ben geen echte ster en ook geen mislukking." hem aanleiding om er ja tegen te zeggen en naar Rome af te reizen. Het enige waar hij een beetje bang voor was, was dat .het een smakeloze 'Europud ding' zou worden: twee acteurs uit Nederland, twee uit Frank rijk en de rest Italianen. Maar dat is alleszins meegevallen en doordat iedereen keurig in het Italiaans is nagedubd, is er niets van te merken. Bovendien ging het om een debuutfilm en dat heeft altijd voordelen. Leysen: „Een debutant heeft een grotere vrijheid en meer durf dan een gevestigd regisseur die zich steeds opnieuw moet bewij zen." Hij vertelt intussen alweer voor twee andere debuutfilms gevraagd te zijn, van de Franse cineastes Diane Bertrand en Sandrine Veysset. Als verklaring voor zijn populariteit bij debu tanten zegt hij: „Ik ben geen echte ster en daardoor nog te betalen en ook geen misluk king." Hollywood-pretenties blijkt hij dan ook helemaal niet te hebben. Hij blijft liever lekker filmen in Europa, waar volgens hem toch de interessantste films worden gemaakt. „Je hebt geen ster-status hier, maar wel meer ruimte om te acteren." Hij is met name over Frank rijk erg enthousiast. „Daar wor den per jaar nog zo'n honderd vijftig speelfilms gemaakt en nog een groter aantal TV-films," Zelf zou hij het liefst een film willen maken met Andre Téchi- né, een van zijn favoriete regis seurs, die momenteel in Frank rijk (en ook in Duitsland, zo blijkt hier in Berlijn) veel succes heeft met zijn nieuwste film Les roseaux sauvages. En in Neder land zou hij graag weer eens aan de slag willen met zijn echt genote Rita Horst, met wie hij destijds heeft samengewerkt in de film Romeo en die nu werkt aan een script over een driedeli ge serie voor TV over meester vervalser Han van Meegeren. In een carrière als TV-acteur blijkt hij overigens weinig fidu cie te hebben. Die is in Neder land van zo'n 'lamentabel ni veau', dat Leysen liever zijn weg zoekt in het buitenland. Hij heeft daarbij het voordeel dat hij als gewezen Belg een aardig woordje Frans spreekt, al heeft hij dat voor de film wel wat moeten ophalen. Overigens is het de vraag of we hem als Eu ro-acteur nog vaak in Neder land in de bioscoop kunnen be wonderen, want de meestfe Franse films gaan tegenwoordig door de culturele overheersing van Hollywood volledig aan on ze deur voorbij. Dat geldt geluk kig niet voor Colpo di Luna, omdat die met Nederlands geld is geproduceerd en dus ook wel in ons land zal worden uitge bracht. Maar wanneer is nog niet te zeggen. Dan moet Johan Leysen eerst de Zilveren Beer winnen als beste acteur van het Berlijns filmfestival. En dat zit er voor deze 'dienende rol' zeker niet in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11