Kwaliteit van Chianti Classico stijgt gestaag mm iife Smaak Tamarindejam en L paprika chutney Vrije tijd Doe meer met water ZATERDAG 28 JANUAR11995 REDACTIE:. 023-150263/11 MENU VAN DE DAG voorlichtingsbureau voor de voeding MOSSELEN IN TOMATENSAUS (zie onderstaand recept) BROCCOLISALADE SPAGETTI VRUCHTENUSCOUPE Maak 2 kg mosselen heel goed schoon. Doe de mosselen met 1 blik tomatenblokjes op tomatensap, 200 g grof gesneden soepgroente, 1 uitgeperst teentje knoflook en theel. Italiaanse keukenkruiden in een pan. Breng dit aan de kook en kook de mosselen onder af en toe omscheppen in 10 min. gaar. Per persoon: 720 kiiojoules, 170 kilocalorieën, 24 g eiwit, 2 g vet, 15 g koolhydraten. RUNDERSAUSUS GESTOOFDE RODE KOOL (zie onderstaand recept) AARDAPPELEN VRUCHTENGRIESMEEL Maak 500 g rode kool schoon en snijd de groente fijn. Was 4 ge droogde pruimen, verwijder de pit en snijd ze doormidden. Bak 50 g kleingesneden ontbijtspek langzaam bruin en knapperig. Bak een stukje kleingesneden ui mee. Voeg de kool, de pruimen, 1 dl wijn of druivensap, wat kaneel, 4 kruidnagels, 1 eetl. azijn, peper en zout toe. Stoof de groente 30 min. op een zacht vuur. Per persoon: 1200 kilojoules, 290 kilocalorieën, 8 g eiwit, 13 g vet, 37 g koolhydra ten. GROENTESOEP KALKOENFILET MET VRUCHTENSAUS (zie onderstaand recept) WITLOF AARDAPPELEN Bestrooi 2 lapjes kalkoenfilet met weinig peper en zout en bak ze in 15 g (dieet)margarine/boter in een pan met een anti aanbakbodem in 15 min. bruin en gaar. Rooster 1 eed. geschaafde amandelen in een droge koekepan. Maak 1 pakje Hawaïennesaus volgens de ge bruiksaanwijzing klaar. Maak 1 mandarijn schoon. Roer het fruit door de saus. Leg het vlees op een voorverwarmde schaal, giet er een gedeelte van de saus over en strooi de amandelen er over. Per persoon: 950 kilojoules, 230 kilocalorieën, 19 g eiwit, 12 g vet, lig koolhydraten. Alle recepten zijn bedoeld voor twee personen. UIT VERRE KEUKENS Wijnboerderij in het hart van de Chianti Classico-streek. HUBRECHT DUUKER LIEVELINGSRECEPT Voor liefhebbers van zoet bij gevogelte een recept voor 4 personen van MEVROUW A. DE GRAAFF UIT LEIDERDORP. KALKOENFRICANDEAU De tutti-frutti een nachtje in de wijn laten weken. De ui snipperen. De kalkoenfrican deau met paprikapoeder inwrijven. De bo ter in een diepe braadpan lichtbruin laten worden en hierin de fricandeau met de spekblokjes bruin bakken. Het vlees even uit de pan nemen. De tutti-frutti met de rest van de wijn en het bouillonblok aan het braadvet toevoegen en al roerend aan de kook brengen. Het vlees terug in de pan leggen en met een deksel half op de pan op een matig vuur in ong. 45 min. gaar laten worden. Het vlees uit de pan nemen en af gedekt 15 min. laten rusten. De zure room met de maïzena mengen en door de tutti- frutti-saus roeren. De saus nog even laten pruttelen. De kalkoen fricandeau in dikke plakken snijden en met de saus serveren. Hebt u ook een lievelingsrecept, stuur dit dan aan Damiate Dagbla den, Postbus 507, 2003 PA Haarlem t.a. v. de redactie Smaak. De inzender van het geplaatste recept krijgt een WV-cadeaubón van f 25,-. Nodig: 250 g tutti frutti; fles zoete witte wijn; 750 g kalkoen fricandeau; 1 eetl. paprikapoeder; 50 g boter; 50 g ontbijt spek in blokjes; 1 kip- pebouillontablet;1 potje zure room; 2 eetl. maïzena. Als rode wijn is Chianti Classico perfect te com bineren met zowel landelijke vleesschotels als meer verfijnde gerechten, waaronder lamsvlees. Bovendien heeft een strengere wetgeving ertoe geleid dat de gemiddelde kwaliteit van deze Toscaanse klassieker sinds 1984 aanzienlijk steeg. Het verhaal van Chianti begint een eeuw of der tig geleden, toen in de streek tussen de latere steden Florence en Siena druivestokken werden geplant door de Etrusken. Dit volk gebruikte wijn niet alleen om te drinken, maar ook bij re ligieuze ceremoniën. Chianti (vroeger Clianti) verscheen voor het eerst als wijnnaam in een document uit 1398. De naam zou afkomstig kunnen zijn van het Latijnse clangor, een verwijzing naar hoornge schal bij de jacht. Tijdloos Weinig wijngebieden ter wereld zijn zo mooi, zo romantisch en zo tijdloos als dat van Chianti Classico, het oudste deel van de streek. Het is uitgesproken heuvelig en bosrijk. Maar op 10 procent van het oppervlak wordt gebruikt voor de wijnbouw. Er groeien ook veel olijfbomen. Boerderijen en de vaak vorstelijke villa's wor den dikwijls omgeven door donkere hagen van cipressen. Veel dorpen zijn nog middeleeuws. Florence en Siena hebben elkaar honderden ja ren bevochten, in een gebied met veel kastelen of restanten daarvan. Het is op een van die kastelen dat in de vorige eeuw de formule voor Chianti werd geperfec tioneerd. Dat gebeurde op de burcht van Brolio door Bettino Ricasoli, bijgenaamd de IJzeren Baron. Hij had zich met zijn vrouw op Brolio te ruggetrokken uit jaloezie: op een bal in Floren ce had de baron zijn beeldschone vrouw te in nig zien dansen met een edelman. Ongeveer drie decennia wijdde de baron zich aan het vinden van de allerbeste Chianti. De ideale samenstelling bleek te bestaan uit 70 a 80 procent sangiovese, aangevuld met canailolo nero plus witte malvasia. Deze en andere aan wijzingen werden goeddeels overgenomen toen in 1967 de herkomstbenaming Chianti officieel werd gecreëerd. Hoogste categorie In 1984 werd Chianti Classico gepromoveerd tot Italiës hoogste wettelijke wijncategorie, die met een Denominazione di Origine Controllata e Garantita. Een direct gevolg daarvan was de aanscherping van de produktienormen. De maximale hoeveelheid witte druiven werd ge halveerd (tot 10 procent), er kwam meer ruimte voor andere druiven (waaronder de Bordeaux variëteit cabemet-sauvignon) en men bracht de maximaal te oogsten hoeveelheid wijn per hec tare aanzienlijk terug, met ongeveer 35 procent. Deze maatregelen zijn de gemiddelde kwaliteit van Chianti Classico beslist ten Favoriet Verdi Er bestaan sinds 1984 twee categorieën Chianti Classico. De zogeheten Anata mag na 1 juni van het jaar na zijn oogst worden gebotteld en is bestemd om jong te drinken. Beduidend meer klasse heeft de Riserva, die verkocht mag worden vanaf het vierde jaar na zijn oogst. Voorts zijn overal in het gebied kel ders gemoderniseerd en schaften veel produ centen voor het rijpen van hun wijn kleine va ten aan van Frans eikehout. Een kenmerkende Chianti Classico Riserva on derscheidt zich door een ferme,.tegelijk elegan te smaak waarin zowel bloemige elementen kunnen zitten (van viooltjes bijvoorbeeld) als fruitige (kersen, gekookte pruimen). Wie zo'n wijn proeft, kan zich voorstellen waarom de vrouw van componist Verdi in 1873 schreef: „Met Verdi gaat het goed. Hij eet, loopt in de tuin, slaapt en drinkt Chianti, niets dan Chianti. Lang leve Chianti en degene die zo'n goede heeft geleverd!". Licht koken Het is een gewoonte, een flink stuk roomboter in de aardappelpuree; een lekker sausje over de bloemkool. Je weet dat het niet echt goed is als je wilt afvallen maar het is zo lekker.... Afvallen betekent soms je eetpatroon radicaal omgooi en. Toch kan slank koken ook heel lekker zijn. Ideëen over slank koken kun je opdoen tijdens de cursus Lekker, puur en licht van Kookook. Voor 3 lessen betaal je ƒ95,-. Meer informatie Kookook Amsterdam, tel. 020 - 6945416 of Kookook Leidschendam 070 - 3272270 tussen 10.00 en 14,00 uur). Martha de Jager bracht uit het Caribisch gebied' zij enkele jaren woonde, een schat aan exotischi cepten mee. Recepten van gerechten die ze at bi buren en kreeg van vrienden, traditionele geretfr: die bij bepaalde gelegenheden worden klaargerf et De tamarinde is een hoge, altijd groene boom meD neelbruine peulen, de tamarinde (Indische dadeliht der een doffe schil, breekbaar als eischaal, zit hetfer rige zoetzure aromatische vruchtvlees dat rijk is aj)lg pectine, een stof die het opstijven bevordert. f Tamarindevruchtvlees, ook gebruikt als smaakmaO de Engelse Worcestershiresauce, is te koop in sénjos perste blokken. Een aftreksel van dit vruchtvlees iffo pitten (asem) is in de Indische keuken een vervanpri van azijn of citroensap om vlees malser te makerij)e dit betrekkelijk goedkope vruchtvlees maken we paar potjes exotische jam. BENODIGDHEDEN VOOR 3 POTJES JAM: 1 blob marinde met pit van 454 gram (=1 Lbs); 5 dl waid 750 g suiker BEREIDING: Het vruchtvlees met 7j 1. water losroeren en uur of langer laten weken. Het r aan de kook brengen en een paar minuten laten koken om het vruchtvlees van de pitten los te mi Steeds blijven roeren. Wanneer de tamarindemoes wat is afgekoeld de van de pan door een roerzeef draaien. De 1 1. mo zonder pitten die overblijft teruggieten in de pan men met de suiker aan de kook brengen. De jam 10 min. laten doorkoken, blijven roeren en met d( druppel test controleren of de jam stevig genoeg ii Druppeltest: een kleine druppel jam op een schotel ten afkoelen. Bij het schuin houden van het schotel mag de druppel alleen traag iets uitvloeien. De jank ten voor gebruik goed met heet sodawater wassen met heet water naspoelen en tot gebruik op een sc theedoek laten uitlekken. De jam direkt van het vi deze potjes schenken en afsluiten met plasticfolie een elastiekje of een deksel. Uit het Caribisch gebied komt deze groene chutne BENODIGDHEDEN PAPRIKA CHUTNEY VOOR 3 ni JAMPOTJES: 2 rode paprika's; 2 groene paprika's \i grote onrijpe vleestomaten; 3 uien; 2 stevige app (goudreinet); '/z promente of Madame Jeanettepi3 2 dl inlegazijn; 150 g suiker; 7a eetl. zout; 1 laurie blad; 72 theel. pimentkorrels; 5 kruidnagelen; 7a mosterdzaad of poeder; 'h theel. zwarte peper;1 theel. gemberpoeder. BEREIDING:De paprika's van zaadlijsten ontdoen tomaten ontvellen, de uien en appels schillen. Alle een stuk peper naar smaak kleinsnipperen (dopen 3' grootte) of in een keukenmachine grof hakken. De groente in een pan aan de kook brengen met de a2 suiker, zout, het laurierblad en de tot poeder gesta kruiden. De kruiden kunnen ook flink gekneusd in dun lapje worden gebonden en als een kruidenbui worden meegetrokken. De chutney 27? tot 3 uur koken op laag vuur. De massa zal dan zijn ingekookt tot jamdikte. Zo nodig de chutney het laatste ge deelte van de kooktijd zonder deksel laten inkoken. Het laurier blad verwijderen en de,chutney in schoongemaakte potjes schen ken, afsluiten en een paar dagen laten staan om de smaak tot zijn recht te laten komen. In de koel kast blijft de chutney lange tijd houdbaar. TUIN NIEUWE CD'S Wintertijd is de tijd bij uitstek om wijzigingen aan te brengen in de tuin. Allereerst natuurlijk op papier, zodat de plannen bij goed weer hun beslag kunnen krijgen, 's Winters bedacht, in het voorjaar waar ge maakt, betekent 's zomers plezier. Bij al dat maken van plannen hoort men steeds vaker het advies om toch vooral veel 'water' en 'terras' in de tuin aan te leggen. Dat zou min der werk betekenen. Ten aanzien van water ben ik het er niet mee eens. Een vijver brengt de nodige zorg, het nodige werk met zich mee en gezien de vele brieven die ik er over krijg, óók de nodige problemen. Als ik het goede boek Watertuinen mag geloven, wordt het overgrote deel van alle vijverproblemen ver oorzaak door vissen. Vissen hebben een goed werkend sprijsverterings- stelsel en zorgen dus voor veel orga nisch materiaal, dat op zijn beurt weer de algengroei bevordert. Te veel algen houden het zonlicht te gen zodat de planten onder water, de zogenaamde zuurstofplanten, af sterven. Dus nog meer organisch af val, enzovoorts, enzovoorts. We zit ten in de vicieuze cirkel en alleen het in de ban doen van vissen kan oplossing brengen. Voor liefhebbers van vissen geldt dan: nooit méér dan één vis per vierkante meter wa teroppervlak. Dat is bitter weinig, maar meer geeft moeilijkheden. En nu de planten die zo fraai kun nen zijn. Bij het uitzoeken van een goede beplanting moet men vooral rekening houden met de grootte van de vijver en met diepte. Wat het oppervlak betreft: en mag nooit meer dan een derde van de vijver bedekt zijn met het groen van plan ten, anders komt er te weinig dag licht in het water en kunnen de zuurstofplanten niet leven. Ten aanzien van de diepte stellen vooral grotere planten, zoals de waterlelie hun eisen. Over het algemeen kan men stellen dat grotere planten een minimum diepte van 60 cm nodig hebben. Dat is trouwens toch de minimum diepte voor dieren die eventueel in de vijver willen overwinteren. We noemen dat sim pelweg de vorstgrens. Voor waterle lies geldt bovendien dat ze volop zon moeten hebben. Anders zullen ze niet gaan bloeien. Voor ondiepere plaatsen zijn er de dotterbloem (calla palustris) en de slangewortel (caltha palustris) even als de zwanebloem (butomus um- bellatus) die ook heel mooi bloeien. Verder zijn er natuurlijk de onmis bare zuurstofplanten en de drijver- tjes zoals kikkerbeet (hydrocharis morsusranae). Vernoemd moet ze ker worden het kroosvaren (azolla carolinia), een drijvertje dat om een geheimzinnige reden de draadalgen in toom houdt, maar niet winter hard is. Wie nog geen vijver heeft, zal er een moeten maken en dat kan gemak kelijk aan de hand van de beschrij vingen die in Watertuinen te vinden zijn. Mochten balKonbezitters zin krijgen in een flinke plas water op het balKon: kies vooral niet voor een zinken teil of ketel. Het zink lost op den duur op in het water en ver stoort het evenwicht. Heel goed vol doen de zogenaamde metselkuipen Zo zou ik nog een hele tijd door kunnen gaan met het opschrijven van vijverweetjes. Het merendeel komt uit Watertuinen, van Walter Schimana, Uitgave Thieme, prijs f29,90. LEZERSVRAAG Naar aanleiding van mijn stukje over het 'goede watergeven' aan kamerplanten ontving ik een brief van F.G.M. NEDERKOORN UIT HAARLEM. De heer Nederkoom gebruikt al jaren een simpel appa raatje waarme je vocht in de pot kunt meten: een pin met een vocht- metertje. Dit instrument werkt in derdaad prima en ik heb het ook een tijdje gebruikt. Maar uiteinde lijk blijf ik toch maar vertrouwen op mijn vingers, die nauwkeurig aan voelen of de grond al dan niet be hoefte heeft aan water. Voor dege nen die daar niet op durven ver trouwen dus het advies om een der gelijk vochtmetertje aan te schaffen. Een heel bijzonder verhaal ontving ik van REINIER V.D. OEVER UIT HAARLEM. De bonte hulststruik blijkt langzaam maar zeker niet meer bont te zijn maar helemaal 'lichtgeel'. Dat verbaast me ten hoogste. Normalerwijze komen planten met alléén licht blad (met een tekort aan chlorofyl) niet goed tot ontwikkeling. Als die struik in derdaad helemaal licht wordt, is dat een klein wondertje want planten hebben chlorofyl nodig. Zelf zou ik zeer trots zijn op een dergelijk won der der natuur (ik heb een klimop die af en toe half wit wordt, maar dan snel weer overgaat op gevlekt). Mocht er een voorkeur zijn voor bont, dan alle lichte takken weg snoeien en de kans geven aan bonte bladeren. De prachtige Medinilla van S. BORGHOUTS-BEIJSENS UIT HAARLEM bloeit weliswaar, maar de bladeren krijgen lelijke bruine vlekken. Wat nu? De Medinilla heeft behoefte aan zéér veel vocht in de lucht. Deze hoge luchtvochtigheid kan bereikt worden door de plant opfeen laag grind te zetten in een grote met water gevulde schaal. Het opstijgende vocht strijkt langs de bladeren en houdt ze mooi groen. Ook is het nuttig om te bedenken dat de plant niet van teveel kalk houdt. Dus flink wat turf bij de pot grond tijdens verplanten en indien het gietwater 'hard' is, dan een zak je met turf in het gietwater hangen. Op die manier gehandeld, zal de plant zeker niet alleen bloeien maar ook fraai groen blad houden. Overi gens: eventuele snoei moet in het voorjaar toegepast worden.Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vinden. De vraag kunt u opsturen naar Damiate Dagbla den, Postbus 507, 2003 AP Haarlem t.a.v. de redactie VRIJE TIJD. POP/POPULAIR Wayne Kramer - The hard stuff - Epitaph. „Hard als kogels, hard als de straat waar je vandaag weer moet zien te overleven". Hardcoremuzikant Henry Rollins komt woorden tekort op het hoesje: Wayne Kra- mer's The Hard Stujfis HET. Alles wat nu nog komt of al is geweest, is nep. Niemand durft het hedentendage nog aan zo gitaar te spelen en zo te zingen, stelt Rollins, die zichzelf daarmee hopeloos tekort doet. Rollins tegen spreken is linke soep en hoeft ook bijna nooit. Maar de vriendendienst die hij de gi tarist/zanger van het roem ruchte MC5 bewijst, komt voort uit blinde idolatie en moet dus snel worden door geprikt. Natuurlijk, er worden flink wat gitaren door de mangel gehaald op deze CD. Kramer schrijft teksten die wat om het lijf hebben en zijn punkhart bonkt nog immer op de juiste plaats. Maar het klinkt allemaal zo verschrik kelijk knullig, niet in de laatste plaats doordat Kramer maar één trucje kent om zijn gitaar vlam te laten vatten: sjezen over de fretjes. Het rit metandem hobbelt daar wat achter aan en de meebrullen- de gastzangers klinken als ladderzatte sporters die een onbeduidend kampioen- schapje vieren. The hard stuff is net zo bedreigend als een sufferd die je met een stiletto bedreigt met het heft naar vo ren. Axiom ambient - Lost in the translation - Island. Axiom ambient is het zoveel ste samenwerkingsverband waarmee de Amerikaanse producer Bill Laswell een CD heeft opgenomen. Met zijn grensverleggende Material, heeft hij nog de meeste naamsbekendheid verworven maar de betekenis van die duiventil, waar bepaald geen kleine jongens een riedeltje meespeelden, is aan inflatie onderhevig nu hij een enor me stroom CD's op gang heeft gebracht met ambient- achtige CD's. Daarvan ver dient de onderhavige plaat speciale aandacht. Op Lost in the translation, een dubbe- laar, wordt het ogenschijnlijk onverenigbare gekruist met een verbluffend resultaat. Jazz, klassiek, techno, world (vooral India) en ambient. De violen van de geniale Shankar (bekend van zijn bijdragen aan Peter Gabriel's platen en concerten) vervullen een hoofdrol. Van groot belang zijn ook de bijdragen van The Orb. De ambient-pioniers uit Londen dompelen de in heemse muziek in klanken uit de natuur. Zo mooi heeft water nog nooit geklonken. De beats die af en toe opdui ken zijn niet elektronisch op gewekt maar samengesteld uit geroffel en getik op de meest uiteenlopende percus sie-instrumenten. „Muziek voor de innerlijke cinema", zegt Lasweel er zelf van. WK JAZZ Yeti - Haw Hawaaaw - Obi Music. groep speelt een moeilijk te categoriseren muziek, die zo wel uit de rock, de klassieke muziek als de jazz put. Dat heeft niet in de laatste plaats met de achtergrond van de musici te maken. Trombonist Wolter Wierbos is de meest 'jazzy' en extroverte van de instrumentalisten, terwijl de speelse en melodieuze cellist- vocalist Tristan Honsinger ook veel ervaring heeft met 'multimediale', dramatische vormen. De strakke slagwer ker Martin van Duynhoven houdt met Berg de vaak on verwachte overgangen in el kaar, een essentieel voor de vaak wispelturige opbouw van de stukken. De twee suites van de CD, 'Bergaaps- uite' en de 'Raapstelensuite' hebben verhaalvormen als uitgangspunt, maar die wor den de luisteraar niet uitge legd. De CD is een soort ont dekkingsreis van geïmprovi seerde muziek langs nu eens zeer serieuze dan weer hu moristische thema's, waarin het telkens wisselende, soms briljante samenspel van voor al Wierbos en Honsinger cen traal staat. Te verkrijgen via Jan Hans Berg, tel. 020-612809. Anour Brahem - Khomsa - ECM/PLay It Again Sam. het de voorloper van de gi taar, ook de speelwijze is dui delijk verwant aan de flamen co-gitaar. De Tunesiër Bra hem (1954) kan samen met zijn Libanese collega Rabih Abou-Khalil tot de bekendste oud-spelers binnen de jazz gerekend worden. Brahem heeft hier als materiaal voor namelijk (Tunesische) film muziek gekozen, wat hem in staat stelt om met open struc turen te werken en te kiezen voor een avontuurlijke bezet ting. Hier is een werkelijk in ternationaal gezelschap aan het werk, met naast twee Tu- nesiërs drie Fransen (het meest opvallend is accor deonist Richard Galliano) en twee Scandinaviërs, waarvan bassist Palle Danielsson wer kelijk prachtig speelt. On danks de fraaie, sfeervolle klanken en het mooi gearti culeerde en gevoelvolle spel van de leider, blijft de luiste raar na afloop met het gevoel zitten dat de CD nog afge rond moet worden met een stevige climax. kV KLASSIEK Tsjaikovski - Manfred, op. 58, De Storm, op. 18. - Russisch De titel van van deze eigen zinnige CD komt van 'Kuifje in Tibet' en is de kreet van de Verschrikkelijke Sneeuwman, de Yeti, in dat stripverhaal. Yeti is ook de naam van het kwartet dat door contrabas sist/basgitarist Jan Hans Berg in 1992 werd opgericht. De Dat de oud (de Arabische luit) het populairste midden-oos terse instrument in het sche mergebied tussen de jazz en de niet-westerse muziek is, verwondert niet. Niet alleen is De Manfredsymfonie is niet Tsjaikovski's makkelijkste compositie, zeker niet voor voor een dirigent, die even wicht en structuur moet scheppen in een weerbarstig d muzikaal geheel. Dit muz k le portret van Byrons rom 0( tische held, die menage ci p ponist uit de 19de eeuw ii et spireerde, kan tegelijk wo n den gezien als Russische i e i genhanger van Berlioz'S) ïri phonie fantastique. Een d »A gent moet zich dan ook voortdurend afvragen in fer verre hij het programma: ter deze 'symfonie in vier nes' moet laten meesprek e zonder te vervallen in ron ei tisch gezwijmel. Pletneve iri zijn orkest verrassen meti w uitvoering die niet alleeni zikaal en technisch in alle li zichten schitterend is, ma e die ook steeds weer fascin ai door een kleurenpracht ei ng taliteit zoals alleen Russist le musici die lijken te kunnei ie oproepen. De combinatie met de symfonische fanta aji 'De Storm' is ideaal en ikk I deze CD niet genoeg aanb nt velen. Bach-Mis in b, BWV232 Ruth Ziesak, Roberta Alexan ie (sopraan), Jard van Nes (alt)va Keith Lewis (tenor), David WilsonJohnson (bas), koon orkest van de Bayerische Ru funk o.l.v. Carlo Maria Giuli Sony. Sony's aanbieding van de maand is een live-opname1 juni 1994 van een uitvoerii die ons heel traditioneel in oren klinkt. Hoewel Giulin orkestbezetting tamelijk k) gehouden heeft, benadert het werk vanuit een doori 19de eeuw beheerste muzi traditie, maar zoals altijd g beurt dat met een noblessi waarvoor ik niet ongevoeli kan blijven. Koor en orkesl volgen hem toegewijd en hoewel het ensemble vani^ j* strumentale en vocale soliij ten niet alle wensen kan ve vullen, staat samenspel otf het algemeen op hoog ni veau.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 6