'Ik hou van rol waar vlees aan zit' 'Ruzie om twee kunstbeurzen Symbolen als oppervlakkig motief Cultuur&Kunst Leidse Marleen Bakker Stichting helpt jóng muziektalent Van Goghs op 'roofexpositie' Hermitage -JERDAG11 FEBRUARI 1995 rg,0?j chef annemiek ruycrok. 071 -356471, plv -chef jan rusdam, 071-3564 72 ,ezing over Floris Verster jDENi Het Stedelijk Museum De Lakenhal besteedt tot april ex- aaandacht aan de Leidse schilder Floris Verster (1851-1927). sseni dit kader houdt conservator drs. C. Vogelaar een lezing over eze schilder in het museum. Na afloop is er gelegenheid de (ntoonstelling met 16 schilderijen van Verster te bezoeken, anvang van de lezing: 20.00 uur. 'deiimon Rigter's Easy Does It 19 nordwuk» Len lichtvoetig swingende combinatie wordt Simon igter's Easy Does It wel genoemd. Morgenmiddag treden zij an half vier tot half zeven op in De Jongejuffer, De Grent 4, loordwijk. Toneel over vluchteling Warschoten 'Mirad, een jongen uit Bosnië', aanvankelijk be- oeld als kindertheater, handelt over het vluchtelingenpro- 8.30leem. Toneelvereniging Voorschoten brengt dit stuk morgen in et Ambachts- en Baljuwhuis (12.30 uur, gratis toegang). uur Costuums Joan Sutherland geveild pNDENDe legendarische operazangeres Joan Sutherland heeft been veiling haar beroemdste kostuums en souvenirs ver- ,15-ipcht. „Het ging me aan het hart, maar ik moest ze kwijt", zei lame Joan nadat de veiling van 80 extravagante toneelkos tuums met accessoires bij Sotheby's 600.000 gulden had opge- luiteJacht. 'La Stupenda' zoals de sopraan werd genoemd, nam in e990 met Der Fledermaus in het operahuis Covent Garden in jimepnden na een 40-jarige carrière afscheid van het podium. ^inventarisatie gestolen kunst Kroatië 5-17|lgrado« Een expert van de Raad van Europa is begonnen met i inventarisatie van duizenden kunstwerken die tijdens de oor- jg van 1991 door het Joegoslavische leger werden gestolen uit iroatië. Joegoslavië heeft gezegd de kunstwerken alleen maar te jebben meegenomen om te voorkomen dat ze zouden worden emietigd. De regering in Belgrado informeerde later de UNES- p, de culturele organisatie van de Verenigde Naties, en zei de unstwerken te willen teruggeven. cz D| wéfictrice Rachel Thomas overleden er Mij -angzoNDEN. De uit Wales afkomstige actrice Rachel Thomas, die ^|etRichard Burton en Elizabeth Taylor speelde in de filmversie an Under Milkwood, is donderdag op haar 90e verjaardag over een in een ziekenhuis in Cardiff. De actrice, die vooral krachti- ^OSOf moederfiguren vertolkte, maakte haar debuut in de klassieker roud Valley uit 1940, met de zwarte Amerikaanse zanger Paul iobeson in de hoofdrol. Vooral indruk maakte haar optreden in 45 lnder Milkwood, het toneelstuk in verzen van de eveneens Wel- j 451 auteur Dylan Thomas uit 1953. Andere filmS"Waar Thomas in 14 cptrad zijn onder meer The halfway house (1943), Blue scar 1949) en Tiger Bay (1959). in Rotterdamse KunstHal 'erk van de Amerikaanse pop-art kunstenaar Tom Wesselman is tot maart tentoongesteld in de Rotterdamse KunstHal. De expositie tan. Dont een aantal opmerkelijke werken, zoals dit 10 bij 3 meter grote dat zelfs op de Amsterdamse AutoRai niet zou misstaan. FOTO ANP leiden sandra passchier „De 'kunst-maffia' heeft het allemaal in handen. Regisseurs, producers en impresario's zijn commercieel en gaan alleen met de allerbesten in zee. Arties ten die niet een of ander concours win nen, komen niet aan een impresariaat, die concerten voor hen regelt. Zo krij gen vele jonge talenten nooit een kans." De Bulgaarse dirigent en com ponist Benjamin Ashkenazy ervaart het aan den lijve. Jaarlijks jureert hij com petities in Wenen en Brasov. „Alleen de eerste prijs-winnaars worden bena derd, terwijl er veel meer en soms zelfs beter talent tussen zit." Samen met Jan van Herwaarden, eige naar van hotel Witte Singel in Leiden, richtte hij daarom vorig jaar de Mar leen Bakker Stichting op. Deze stich ting heeft als doel muzikaal talent uit Oost-Europa en Nederland podiumer varing te geven. Daarnaast is er een uitwisseling van contacten. „Artiesten uit Oost-Europa logeren bij Nederland se artiesten en andersom. Zo zijn er briefwisselingen ontstaan en muzikale relaties." De Marleen Bakker Stichting heeft inmiddels diverse concerten georgani seerd, en met succes. „Een Roemeense violist die optrad bij een concert in Warschau heeft door de publiciteit die hij daar kreeg een grote stap voor waarts gemaakt. Nu is hij concert meester in Roemenië", vertelt muziek liefhebber Van Herwaarden. De twee bestuursleden van de stich ting hebben elkaar ontmoet door de vrouw van Van Herwaarden, zangeres Marleen Bakker. Zij was een leerling van Ashkenazy. De stichting organi seert vooral concerten in Oost-Europe- se landen voor Nederlands talent. „Het is daar simpelweg veel goedkoper om iemand te laten optreden. In Neder land kost het 12000 gulden tegenover 50 gulden daar. Bovendien staan de agenda's van de concertpodia hier vol. In Nederland wil het publiek ook geen onbekende artiesten zien. De Oost-Eu ropeanen daarentegen komen graag kijken naar onbekende namen." De jonge stichting hoopt met de concerten in Oost-Europa ook meer bekendheid te krijgen in Nederland. In de toekomst wil zij zo meer muzikan ten uit die landen naar Nederland ha len. Op het programma staat in elk ge val al een concerttoernee door hel Ka mer Orkest van Toru'n (Polen). Verder wil de stichting huisconcerten organi seren in het hotel aan de Witte Singel. Zo komen de violist Danut Manea uit Roemenië en de pianist Tomas Visek uit Praag naar Leiden. Deze maande lijkse concerten beginnen op vrijdag 26 mei. „Beginnende artiesten uit Oost-Eu- ropese landen beschikken door hun ar moede over hele slechte instrumenten. Wij hebben hier een Bechstein-vleugel uit 1902 staan. Toch niet een al te best instrument. Maar artiesten uit bijvoor beeld Bulgarije, Polen of Roemenië die hier komen spelen, vinden het een pracht piano. Dat is triest. Als talenten uit die landen hier in Nederland aan het conservatorium zouden studeren, werden dat topartiesten. In die landen komen zij niet uit de verf', aldus Van Herwaarden. De stichting is nog naarstig op zoek naar sponsors. Die komen maar mondjesmaat binnen. Ook willen de organisatoren meer contacten leggen in Duitsland, Polen en Bulgarije. „De stichting moet groeien. Wij staan open voor alle mogelijke reacties. Iedereen die wil helpen of wil optreden met wel ke kunstzinnige uiting dan ook kan re ageren." Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de stichting, te lefoon 071-124592. Henk Poort verruilt Phantom voor Macbeth Vijfhonderd keer stond hij in 'Phantom of the Opera'. Maar tot maart zal Joop van den Endes monsterproduk- tie het moeten doen zonder sterzanger Henk Poort. In Enschede bereidt de bariton zich voor op een nieuwe ka rakterrol: Macbeth in de gelijknamige opera van Verdi. Zes weken toeren met de Reisopera, in het vlakke land achter Scheveningen. „Zingen is een uidaatklep. Je wordt er stressbestendig van enschede herman haverkate Rustig is het in de kantine van de Nationale Reisopera te En schede. Henk Poort bestelt een salade en loopt langs de lege ta fels. Ondanks de urenlange re petitie oogt hij nog fris. De geest wordt hooguit bezwaard door het borstkuras, waarin hij tij dens de repetitie met de nodige moeite moest worden geperst. Enkele schildknapen hadden nogal wat moeite de benodigde knoopjes in de gestelde tijd dicht te krijgen. „Gek, maar om zulke kleine dingen draait het toch in zo'n voorstelling. Gaat zoiets mis, dan sta je behoorlijk voor joker. Een Macbeth die met een half sterf-scène) en nu dan Ensche werk. Repeteren is puur plezier. Vakantie. Het uitdiepen van zo'n rol, het vinden van een ka rakter, het hele proces om zo'n personage geboren te laten worden: dat vind ik nog altijd het boeiendste van dit vak." Wat hem trekt in Macbeth, is - net als in Phantom- de rol. Henk Poort houdt van rollen „waar vlees aan zit", waar hij iets mee kan doen. Macbeth doet hij inmiddels voor de der de keer. Onder Jan Bouws, ver antwoordelijk voor de program mering van het eerste seizoen van de Reisopera, debuteerde hij acht jaar geleden in Rotter dam. Daarop volgde nog een Macbeth in Duitsland (zonder aangetrokken harnas duelleert: dat is geen gezicht." Eenmaal aan een tafel bij het raam blaast hij stoom af. Hard, keihard is er die ochtend ge werkt. Poort prijst de regisseur en de solistencast die hem om ringen. „Die sopraan, die Lady Macbeth, dat is een beest." Puur plezier Hij houdt van repeteren. Het is een van de redenen waarom hij het wel prettig vindt even uit Phantom wpg te zijn. Niet dat het een sleur wordt, avond aan avond op die bühne, maar het geeft lucht om weer eens met iets ander bezig te zijn. „Voor stellingen zijn mooi, maar het is Teil haag anp )e ji Britse musicalschrijver en ead leaterproducent Andrew Lloyd lapfHebber slaat zijn vleugels 'isp^eds verder uit over het Eu- ipese continent. Webbers fir- 5pu|ja Really Useful Groep laat in 15, ilt Duitse Frankfurt en het ivitserse Basel theaters bou- en voor de eigen produkties ^Inset Boulevard en The nantom of The Opera. Met de lannen is in totaal ruim hon- 30. ird miljoen gulden gemoeid. Voor de eerste keer gaat Real- Useful op het Europese vaste- ig rjnd zelf de musicals produce- Lloyd Webber bouwt paleizen voor musicals op continent ren, ook al gaat het in Frankfurt en Basel om Duitstalige versies. De groep neemt ook al het per soneel in dienst, en verzorgt zelf de kaartverkoop. Webber bedong het recht om na beëindiging van de eerste theaterproduktie nog drie eigen musicals in de theaters te mo gen uitvoeren. Meestal loopt een Lloyd-Webberstuk jaren, zodat de succesvolle producent tot ruim in de volgende eeuw verzekerd kan zijn van hoge op brengsten. De projecten in Frankfurt en Basel zijn niet de eerste theaters speciaal voor Webber-musicals. In Scheveningen renoveerde Joop van den Ende het Circus theater voor de Nederlandse produktie van Phantom of the Opera. In het Duitse Ruhrge- bied kwam speciaal voor Star- Er is ruimte voor twee leuke beurzen in Amsterdam ysterdam gpd mdaagse kunst, is dal niet teveel van het 3 lOede, zelfs in Amsterdam? Directeur Erik lermida van de jaarlijkse KunstRai en initi- l5tiefnemer Adriaan van der Have van de fleuwe beurs 'Art Amsterdam' reageren in Ik geval in een ruzie-achtige sfeer op el- 5,lBar. „Art Amsterdam getuigt van domheid '0 n bewijst de kunst een slechte dienst", egt Hermida geprikkeld. Van der Have '0al Indt dat een pathetische reactie en wijst fop dat zijn beurs een heel ander karakter i2hjgt dan de KunstRai: „Er is zeker ruimte 21toor twee leuke beurzen. Ik begrijp echt i46liet dat hij daar zenuwachtig over wordt." j 'Art Amsterdam' heeft van 3 tot en met 7 nei onderdak gevonden in de Beurs van 3 lJerlage. Dertig galeries verlenen daar hun nedewerking aan een 'toegankelijke en dy- lamische kunstbeurs waar galeriehouders aan deelnemen met eenzelfde idealisme en geloof in kwaliteit'. Ze presenteren nieuwe tendenzen en stromingen in de hedendaag se beeldende kunst. Art Amsterdam wordt verder aantrekkelijk gemaakt met een kun stenbal en een forumdiscussie. „De reacties zijn heel enthousiast en we hadden makke lijk dubbel zo groot kunnen worden", ver telt Van der Have. De KunstRai wordt gehouden van 9 tot en met 14 mei en telt 120 deelnemers. Tot vo rig jaar concentreerde de beurs zich op het zelfde terrein als Art Amsterdam. De uit breiding van het aanbod tot galeriehouders en handelaren met kunst vanaf 1900 bleek een commerciële voltreffer en leidde tot een stijging van het bezoekersaantal naar 20.000. Op eerder edities schommelde het bezoek tussen 14.000 en 18.000. Kwajongensstreek Tekenend voor de wrevel is dat Hermida de 2l{ j' amsterdam anp DC )e Hermitage in St. Petersburg 13;loudt volgende maand een ten ten Bons telling met kunstwerken 3 lie het Rode Leger na de Twee- e Wereldoorlog als oorlogsbuit l Duitsland meenam. Onder 6]!le werken bevinden zich vier v inichilderijen van Vincent van oe'jogh. Het Van Goghmuseum in ^unsterdam heeft de werken Aog niet gezien, maar kent ze uit de literatuur. Op de tentoon stelling in de Hermitage is ver der werk te zien van onder meer Manet, Renoir, Gauguin, Picas so en Matisse. De kunst is afkomstig uit de collectie van de Duitse indus trieel Otto Krebs, wiens land goed bij Weimar in 1945 in be slag werd genomen door het Russisiche leger. Het deed dienst als regionaal hoofdkwar tier. Na het vertrek van de Rus sen, vier jaar later, was Krebs' kunstcollectie verdwenen. De verzameling bestond uit 98 im pressionistische schilderijen, waaronder de vier Van Goghs. Van Gogh schilderde het werk in 1889 tot 1890. Het gaat om Portret van een vrouw, Nacht gezicht van Auverre, Landschap bij St. Rémy en Copie naar Mil let. De kopie is de eerste van de. De rol fascineert hem. „Het was niet echt een fijne jongen, maar het type is herkenbaar. Zulke jongens lopen er nog rond. Op mij maakt hij de in druk van een gedrevene. Die vrouw zit hem op te stoken. Ko ning was hij toch wel geworden, maar dat mens wil dat hij het snel wordt: steek je vijand over hoop, dan ben je het gelijk. Ze is de accu die de motor op gang houdt. Op het moment dat ze dood gaat of in die waanzinsa ria ten onder gaat, is het ook af gelopen met Macbeth. Dan draait de motor niet meer, en gaat hij onherroepelijk op zijn eigen dood af." Henk Poort: „Die sopraan, die Lady Macbeth, dat is een beest." De eerste weken in Enschede waren niet makkelijk. Poort zat met zijn eigen ideeën over Mac beth, maar vond die niet beves tigd bij de regisseur. „Die man is fantastisch, begrijp me goed, maar wat ik in m'n kop had zit ten heeft hij 180 graden omge draaid. Dat is de eerste tijd een gigantisch gevecht geweest. Maar wel ontzettend leuk. Ik denk dat er iets moois uit komt. Hij zei: zing nu eens tegen die muziek in en, verdomd, je voelt dat het geheel veel sterker wordt." Eén rol is er die hij heel graag zou doen. De 'beul' Scarpia in Tosca van Puccini. Binnenkort probeert hij hem uit in een klein theater in Polen. Ook andere opera's staan nog het op het programma, plus eventueel een verfilming van Macbeth. „Film, dat lijkt me het mooiste wat er is." Maar in maart en april wacht ook gewoon weer Phantom, in het Circustheater te Scheveningen. „Zingen is een uitlaatklep. Je wordt er stressbe stendig van." Wat dan van Verdi en Mac beth blijft, is de herinnering aan de muziek. „Ach, die vergeet je nooit. Die melodieën zitten in je kop. Het klinkt sentimenteel, maar Verdi grijpt me altijd naar de strot. Ik bedoel dit: het is zo gigantisch mooi en aan de andere kant vreselijk simpel. Juist door dat simplisme is het allemaal zo FOTO GPD/WERNER RAUERDINK sterk. Ik denk vaak: ik ben zelf ook een eenvoudig mens, mis schien trekt het me daarom aan." Macbeth van de Nationale Reisopera gaat zaterdag 18 fe bruari in de Twentse Schouw burg te Enschede in première. Aanvang: 20.15 uur uur. Henk Poort, Harry Peeters, Sylvie Valayre, Frank van Aken en Annelies Lamm spelen de hoofdrolen, de regie is in han den van Friedrich Meyer-Oer- tel. In de bak zit het Orkest van het Oosten, onder leiding van chef-dirigent Gabriele Bellini. Spceldata in de Randstad: 23 en 25 februari (Rotterdam), 21 mei (Den Haag), 28 mei (Am sterdam, Stadsschouwburg). Volledig werk Multatuli in 19.000 pagina's amsterdam anp De volledige werken van Multatuli worden in een dundrukuitgave van 25 delen met in totaal 19.000 bladzij den uitgegeven. Het Multa tuli Genootschap en uitgeve rij GA van Oorschot vieren hiermee op 5 maart dat 45 jaar na aanvang Multatuli's gehele werk nu in één editie is samengebracht. Prins Willem Alexander ontvangt die dag in de Stads schouwburg in Amsterdam het eerste exemplaar van de ze omvangrijke literaire uit gave. Daarin is alles opgeno men wat van de schrijver Eduard Douwes Dekker (1820-1887) bewaard is ge bleven: van de Max Havelaar en de 1200 Ideeën tot en met het kleinste briefje en de meest persoonlijke aanteke ning. Door de chronologi sche presentatie van de tek sten, ontstaat een helder beeld van Multatuli's bewo gen leven en zijn gedreven schrijverschap, aldus uitge verij Van Oorschot. Al voor 1940 maakte de schrijver Edgar du Perron met de Neerlandicus Garmt Stuiveling een eerste opzet voor een uitgave van Multa tuli's Volledige Werken. Na de oprichting van zijn uitge verij in 1945 nam G.A. van Oorschot de verwezenlijking van dit plan met Stuiveling ter hand. Het eerste deel ver scheen in 1950. Vanaf deel 17 nam prof. dr. Hans van den Bergh de rol van bezorger over. Begin maart, 175 jaar na Multatuli's geboorte, verschijnen de laatste delen, 24 en 25. Daar mee is de langstlopende lite raire uitgave in het naoor logse Nederland voltooid. light Express een theaterzaal met rolschaatsbanen. Het theater in Frankfurt komt op twintig minuten rijafstand van het centrum. Een groep ho teleigenaren, die het project van ruim 66 miljoen gulden finan ciert, bouwt naast de zaal een hotel. In Basel komt het theater (kosten veertig miljoen gulden) in de binnenstad. Hier betaalt het stadsbestuur het grootste gedeelte van de kosten, de rest komt van de stedelijke beursor- ganisatie. Het is de bedoeling dat de zalen met elk zestien honderd zitplaatsen al in de herfst opengaan. Op expositie 'Jezus is booskomt christelijk thema nauwelijks uit de verf planning van Art Amsterdam, een week voor de KunstRai opengaat, als 'een kwa jongensstreek' omschrijft. Galeriehouder Van der Have ontkent echter dat er opzet in het spel is: „De KunstRai werd tot nu toe al tijd in juni gehouden en van deze eerdere datum waren we niet op de hoogte." Vol gens Hermida is de KunstRai dit keer ver vroegd omdat juni te dicht bij het begin van het slappe zomerseizoen is. Voor een antwoord op de vraag of een beurs als Art Amsterdam levensvatbaar kan zijn, trekt Hermida een parallel met een soortgelijk avantgarde-initiatief in Keulen. „Daar werd een aparte 'Unfair' georgani seerd, maar daar zijn de deelnemers van te ruggekomen. Ze doen weer gewoon mee met de grote beurs omdat er te weinig werd verkocht." Hermida stelt dat een gezamen lijke presentatie van een breed spectrum aan kunst zoals op de KunstRai juist goed is voor de omzet. een reeks van vier, getiteld De ochtend. Het Van Goghmuse um bezit De avond. De middag en de Vroege avond bevinden zich in respectievelijk Parijs en Japan. De geroofde kunstwerken hebben tot voor kort in een kluis in de Hermitage gelegen. Vorig jaar mochten enkele Duit se museumdirecteuren daar voor het eerst een kijkje nemen. deurne Godertvan Colmjon De eeuwenoude symbolen van het christendom staan blijkbaar zo diep in ons geheugen gekerfd dat we ze maar moeilijk kunnen ontlopen. Zelfs kunstenaars lukt het zelden de met de westerse religies verbonden tekens en beelden in hun werk te vermij den zodra ze uitdrukking willen geven aan hun persoonlijke vi sie of commentaar op het chris tendom. De tentoonstelling 'Jezus is boos - Het beeld van Christus in de hedendaagse kunst' (een co- produktie van Museum De Wie- ger in Deurne en Museum Cat- harijne Convent in Utrecht) geeft een verzamelbeeld van de verschillende verschijningsvor men van Christus in de heden daagse kunst in Nederland. Met vijftig werken van 46 kunste naars, meest schilderijen en te keningen, moet dat aardig ge lukt zijn. Zeker in de moderne kunst, waar verwijzingen naar de religie lange tijd als uitge sproken conservatief te boek stonden. De min of meer functionele kunst, bedoeld als versiering van een kerkgebouw of om een rol te spelen in de liturgie, kom je in De Wieger niet tegen. Daar gaat het om werk van 'profane' kunstenaars, voor wie bijvoor beeld het verhaal van het lijden van Christus symbool staat voor het lijden van de mensheid in het algemeen, of voor 'de ver vreemding', zoals we in de cata logus kunnen lezen. Vervreemding van wat? Van de kerk? Van het christendom? Van de liefde misschien? Het wordt op deze tentoonstelling niet duidelijk. Wel duidelijk is dat herkenbaarheid van de christelijke symbolen leidraad is geweest bij de keuze. Spiegel De samenstellers hebben niet alleen een overzicht willen ge ven van een facet van de heden daagse kunst: „Zij is ook een spiegel van het denken over Christus en het christendom in deze tijd". Of hier sprake is van een serieus te nemen weergave, is maar zeer de vraag. Ernstige en overtuigende benaderingen van het centrale thema kom je in de kleine expositiekamers van De Wieger nauwelijks te gen. Meestal zijn de symbolen slechts aanwezig als oppervlak kig motief, dat door zijn rijke la ding meer suggereert dan het feitelijk voorstelt. Vaak blijft het bij een senti mentele en incidentele verwij zing naar een jeugd die in het teken van een christelijke op voeding heeft gestaan. Voor Rob Scholte bestaat er helemaal geen christelijk motief, of je moet de gezochte ironie waar mee hij in 1986 de cover voor het kerstnummer van het week blad Haagse Post illustreerde, die status willen geven. Scholte schilderde, geheel volgens de snelle regels van het billboard, een moderne baby met een op geblazen welvaartshoofd, waar bij alleen een gouden stralen krans naar de christelijke beeld traditie verwijst. Het is opzettelijke kitsch, be doeld als parodie op de wester se Kerstindustrie, aldus een be schrijving van het werk in de catalogus. Maar dan wel een opendeur-parodie van de ma gerste soort, die geen seconde het bekijken waard is en die de mogelijke ernst en betekenis van de tentoonstelling bij voor baat ondergraaft. Hetzelfde geldt voor de 'De- constructie'-zuil van Alexander Schrabraq, waarin naast Flipje uit Tiel ook een buste van Christus is opgenomen. Hij ver schilt niet wezenlijk van de lan taarnpalen die hij voor het Damrak ontwierp. Zelfs de teke ning Jezus is boos. van Mariene Dumas, waaraan de tentoon stelling haar titel ontleent, is be halve een aardig portret van een zwarte Jezus met vertoornde gifblauwe ogen, hoogstens een naïeve verbeelding van hoe een meisje haar christelijke opvoe ding in Zuid-Afrika heeft erva ren, waar Jezus toen kennelijk Een realistisch en bewerkelijk schilderij als Corpus van Hans Kanters, waarop Jezus in plaats van aan het kruis aan een klerenhangertje hangt, blijft qua betekenis steken in een beeldvondst die er met de haren is bij gesleept. FOTO GPD als een zwarte boeman werd voorgesteld. Ook een realistisch en bewer kelijk schilderij als Corpus van Hans Kanters, waarop Jezus in plaats van aan het kruis aan een klerenhangertje hangt, blijft qua betekenis steken in een beeld vondst die er met de haren is bijgesleept, maar niets vertelt over de persoonlijke verhouding van de kunstenaar tot het on derwerp. Tentoonstelling: Jezus is boos - Het beeld van Christus on de hedendaagse kunst. Werk van 46 kunstenaars. Mu seum De Wieger, Deurne, t/m 19 maart (van 7 april tot en met 18 juni in Museum Catha- rijne Convent, Utrecht). Open: di t/m zo 12-17 uur. Catalogus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19