i Echt een zegeltje om te zoenen - Feyenoord: discussie zonder eind Mooi wonen in de Priwi-Pricobuurt Het Gesprek van de Dag Pik een kerkhofje JERDAG 11 FEBRUAR11995 Jan Wolkers: 'Aardig initiatief van de PTT' naar het smalle ruggetje lie grote roman van Jan :ers in je boekenkast en on- dellijk weer doemen de htige beelden op van de Een bewijs dat literatuur iegelijk goed kan worden lmd. Tal van scènes bleven >n in het geheugen, voorteken van naderend eil: het moment waarop jque van der Ven op de wc denkt dat ze bloed plast ijl ze de avond tevoren ge il bietjes heeft gegeten. Het familiefeestje waarop Rut- [auer vol walging over zijn .Igaat omdat hij een oog ont- in een pasteitje. De twee ifden die in de plensregen drinken en eikaars kussen irpen. En natuurlijk het ijke moment waarop Rut- lauer zijn gulp openritst en jongeheer tussen de rits ig komt te zitten. »pmaat tot die laatste scène gelegenheid van het Jaar Film door de Amster- ontwerpers Linda van ;n en Armand Mevis op iostzegel van tachtig cent leeld. Teder omhelst Rut- auer Monique van der Zo wordt zelfs een brief Ie deurwaarder nog een lesbrief. Mooi, erg mooi. likje toch met heel wat der tegenzin aan zo'n zegel. Wolkers voelt zich zeer ver- I, al is hij door de PTT nog op de hoogte gebracht. „O, lebben ze een scène uit die genomen? Welke dan? Is de an Rutger Hauer echt te Nee toch, hé? Of ik hier wat voor heb gekregen? hoor de rechten van de behoren bij de producent." ti, die film zit natuurlijk ook mooie scènes. Als je ziet hoe d en gevoelloos seks tegen- >rdig wordt gefilmd. Vrese- ilecht. Het beklijft niet, er zit schoonheid in, geen ont- ing. Er blijft niets van over. boek heeft, denk ik, voor na ongere generatie van des- bb iveel betekend. Het heeft op 'd< eksuele moraal een enorme ingoed gehad. Het laat onder irzien dat er in de liefde Rutger Hauer en Monique van de Ven in innige omhelzing op een zegel van 80 cent. Een zegel om te zoenen. niks vies is. Dat je inderdaad zo gek op een vrouw kunt zijn dat je d'r kont af kunt likken." „Ik vind het een erg aardig ini tiatief van de PTT. Het bewijst maar weer eens dat Nederland niet zo kleingeestig is als wel eens wordt beweerd. Maar het is wel langzaam gegaan. Een aardige toevalligheid trouwens, die tanding van de postzegel en dan juist die scène met die rits. We moeten die filatelistjes toch eens in de gaten gaan houden." Leidenaar Anton Korteweg, dichter en directeur van het Letterkundig Museum, heeft de film destijds als jongeling in Lei den gezien. „Een fantastische film, ja. Seks heeft in die film iets vrolijks. Dat springen en duiken, allemaal zeer levendig. En komisch ook wel. Dat ze aan het vrijen zijn en merken dat de tampon er nog in zit. Ik had het boek al gelezen en vond dat erg goed. Opeens kon je onder het mom van literatuur naar een seks-film. Want die film is toch eigenlijk een seksfilm met een groot aantal zeer onthoudbare scènes." „Een van de mooiste scènes is natuurlijk die waarin de vader van het meisje in die stoel zit en dan tieten-kont begint te zingen op de wijze van de Radetzky- mars. Onvergetelijk. Voor een calvinistische jongen als ik was dat natuurlijk allemaal zeer in dringend. En dan hebben we het nog niet gehad over die prachtige muziek van Toots." Bij de Leidse Postzegelhandel wordt de nieuwe zegel niet be paald met bazuingeschal ont vangen. „Ik heb de afbeelding gezien", zegt eigenaar Engels- ma, „en ik vind er niks aan. Wat stelt het nou eigenlijk allemaal voor? Dit is toch geen ontwerp. Een plaatje uit een film nemen en dat dan reproduceren dat is toch wel heel erg gemakkelijk. Een postzegel moet internatio naal aanslaan. Nou, niemand in de wereld weet toch wat 'Turks Fruit' is? En dan die Rutger Hauer, ik vind het maar een mannetje met verbeelding." Zo, zo, een getand meninkje van deze postzegelhandelaar. Niet bepaald een likkertje. Maar hoe reageren de klanten, me neer Engelsma? „De reacties op de nieuwe zegel hier in de win kel waren lauw. De PTT is hele maal op de commerciële toer en dat merken we steeds meer. Maar ze vergeten dat de verza melaars op een zeker moment stoppen met verzamelen. Nee, niks aan hoor, zo'n liefdesscène. Ik had iets vrolijkers genomen." Tja. CEES VAN HOORE Theo Bakker 'Kijk, deze klimop draagt nu vrucht. Door de allerlaatste insecten wordt hij in het na jaar bevrucht en midden in de winter bloeit hij.' Mijnheer Smit, die van alles alles weet, omdat hij met een snelheid van honderdtachtig pagina's per uur boeken kan opeten, vertelt mij dit kleine feit. Smit is van de Stichting Begraaf plaats Groenesteeg. Ik wil klimop later. Met schuin daarnaast krokusjes en sneeuwklokjes. Bloei en vrucht. En dan zelf ertussen liggen als een zucht as. Maar nu nog even niet. Nu loop ik langs de graven en koester de zachte zandsteen waarop als opperst teken van vergankelijkheid de naam door wind, regen, weer, tijd is uitgevlakt. Maar ook de mees te andere grafstenen bekoren, want zijn van woordloze een voud. Niets staat erop. Geen gedicht, geen poging iets te zeggen. Alleen: 'geboren' en 'overleden'. Afgelopen zondag hebben zes studenten van het Leids historisch dispuut Ro bert Fruin bij diens rustplaats ombeurten een grafrede afge stoken. Mij komt wandelend over de graven de gave van het woord potsierlijk voor. Je mond houden en hooguit de lippen tuiten om de koude steen te kussen. Als teken van liefde die niet vergaat. Of wordt het nu teveel bouque- treeks? Vroeger zat ik vaak aan de overzijde te vissen en keek ik met angstige nieuwsgierig heid naar de zerken en treur wilgen. Als ik daar eens mocht vissen! Met een wurmpie. In de buurt van graven ving je polsdikke palingen stelde ik me voor. Nu loop ik er, niet meer angstig nieuwgierig, zonder aanvechting tot hen gelen en de treurwilgen zijn ook al grotendeels gekapt. Volgens de restaurateur horen die niet op een kerkhof thuis. Hij weet het beter dan de Heer, die ze ervoor geschapen heeft. De armen liggen rechts van de ingang, de rijken links. On derscheid moet er wezen. De onbedeelden liggen in zand, dat ervoor gezorgd heeft dat niets dan as rest van wat ooit bloeide. Dat lijkt me een wel daad. De bedeelden liggen bijeen in kelders. Uiteindelijk gaan ook die naar de kelder, zo zit het. Veel verschillen zijn er verder niet. Het gras is overal even dor, de wind waait gelijk koud en de mar kant lelijke Meelfabriek houdt ieder graf in zijn blik. Eén plek is er waar ooit in een kuil een verzameling botten gestort is van on- en minvermogende Leidenaars. Dat graf trekt me het meest. Alleen een paar struiken erop en gezellig bij elkaar liggen. Zoek het maar uit boven met zijn allen. Als je je je besognes teveel gaat aantrekken, als je je echt te sappel gaat maken, pik dan in plaats van een Haarlem merstraatje eens een kerkhof je. Echt een aanrader. Kost niks, de hond die moet bewa ken is er niet en na een uurtje blauwbekken tussen die ste nen voel je je als herboren. Zelf raakte ik er deze week ge nezen van mijn kunstcom plex. Kunst stijgt boven alles uit, ja toch. En dan lees je in deze krant weer vol aandacht een stuk over de expositie 'Thin Line' in Stelling Galerie en dan besef je weer hoe arm van geest je bent. Ik zit op een bank op de begraafplaats en pak het artikeltje erbij. Op de begeleidende foto staan twee stoelen waarvan de zitting doorboord is met rollen bub beltjesplastic. Volgens Laken hal-conservator Wolthoorn gaat er een sterke opgaande beweging van uit en die vindt hij majestueus. 'Maar', zegt- ie, 'misschien is bij nadere be schouwing het werk met de twee stoelen veel somberder; het beeld straalt de onmoge lijkheid tot communiceren uit en schept daarmee een onbe schrijflijke leegte.' Wanhopig probeer ik de leeg te op de foto in te zien. He laas. Maar net als ik bedacht heb dat het leven zo verder geen zin heeft, kijk ik op en zie de graven. Namen zie ik van mannen en vrouwen die meestal gewoon op stoelen zaten en die niet wisten van bubbeltjesplastic. Ik neem mijn krant op en wandel ge nezen verder. Dan klinkt, terwijl ik naar de steen van moeder Van Gogh staar, plotseling een heftige beat tot mij door. 'En een, twee, drie. En een, twee, drie.' Aerobics bij De Spartaan. Lij ven worden getuchtigd, spie ren gestaald, buiken wegge werkt, borsten opgetrokken, billen strak en hard gemaakt, lichamen in de steigers gezet. Ik geef Magere Hein die naast me is komen wandelen een knipoog. 'O.k, o.k.,' zeg ik, 'uiteindelijk vertillen wij ons allemaal aan jou, Maar nu wensen wij voorlopig nog even niet te communiceren met jou over die onbeschrijf lijke leegte die je in de aanbie ding hebt. Nee, broeder, eerst moet die pijp kaneel leeg. Daarom vertrek ik nu ook, ik heb van de kou dooie voeten gekregen. ir hadden ze dus typisch niet 'erekend. Op een kleine quiz trent de historie van de eni- tchte voetbalkraker die Ne land kent en die morgen rde 127ste keer op het pro- mma prijkt: Ajax - Feye- )rd. Inplaats van stomme »en te moeten beantwoor- over wie de meeste wed den heeft gespeeld of wie de este doelpunten scoorde, ;en de twee Gublers elkaar liefst van meet af aan in de «en. Want de overeenkom- pn tussen twee exponenten een deze echte Leidse fami- 3 mogen dan groot zijn, één Is rschil is er en zal er altijd blij- Chris (41) is ras-Ajacied en ircel (27) is een pure Feye- order. En daartussen gaapt, zal uit het vervolg van dit rhaal wel blijken, nog altijd n wereld van verschil, izelfde achternaam, oom en ief, hetzelfde beroep van aatmaker, getrouwd en een ld, echte Leidenaars, beiden Ivan de afdelingsclub Rijn- ïd en wie weet wat die twee igmeer gemeen hebben. En- dat kan allemaal best zijn, aar als het op een discussie rervoetbal aankomt, staan de- onvervalste clubsupporters nnen vijf seconden lijnrecht genover elkaar, of dat nu op p familiefeest, in de kantine in de koffietent is. Wie het io niet kent, zou die middag café-restaurant Cronesteyn innen denken dat er in het 'etst van de strijd zowaar raks nog klappen gaan vallen, hoog loopt het soms op. erbaal geweld laar dat is slechts uiterlijke hijn. Het blijft, zoals altijd het eval is wanneer die twee de arricades beklimmen, louter ij een potje stevig verbaal ge leld. Vervolgens drinken ze ge- dlig samen een biertje. Wat at betreft zijn de wilde haren t wel af of hebben die er zelfs ooit aangezeten. En het bloed cuipt natuurlijk waar het niet aan kan. innen, dat is een passender 'oord binnen hun haat-liefde ïlatie. Ze doen al jaren niks lie er dan dat. Dat is bijna toPeen port op zich verheven. Elkaar ellen als de ander verloren eeft, lekker op zondagavond °g wat zout in de wonden rijven. Bij voorkeur niet naar tv kijken als de tegenpartij oor de Europa Cup speelt en pi bij navraag melden: 'Oh, iet gezien, kan ook nooit wat eweest zijn'. Rivaliteit ten top, die direct al oplaait wanneer de afspraak voor een tweegesprek wordt gemaakt. „Vergeet je voor de foto je mooie gele ster niet op te doen", voegt Marcel zijn oom Chris fijntjes toe, duidend op de voor velen toch wat morbide gewoonte van sommige ferven te Ajax-supporters om de Da vidsster als een soort geuzete- ken te dragen. Waarop de ander wat hooghartig repliceert dat hij dit soort voetbalhumor niet no dig heeft om te scoren. „Want u/zyzijn al jaren gewoon simpel weg de beste". Ajax dus voor hem in koninklijk meervoud. De tussenstand is bepaald op 1 - 1. Studio Sport Wat Feyenoorder Marcel het meest irriteert aan Ajax sluit naadloos aan bij die opmerking. „Daar heb je het weer", haakt hij meteen in, „dat arrogante van die lui. Ze denken daar in Amsterdam dat ze het voetbal hebben uitgevonden. En de pers loopt klakkeloos mee in dat spoor. Vooral die gasten van Studio Sport, die Smeets en zo. Die verheerlijking, daar word ik gek van. Zelfs een eenvoudige breedtepass heet daar al kunst te zijn. Ja, daar stoor ik me nog het meeste aan. Aan die hou ding. Met die schoolmeester, die Van Gaal, voorop. Terwijl ze gewoon vergeten dat wij die Eu ropa Cup mooi eerst wonnen." Met een ietwat hautain knikje geeft Chris op zijn beurt te ken nen dat je dit heel anders moet zien. „Uitstraling heet dat, Mar cel. Overtuigd zijn van je eigen kunnen. Sta je vaak al met 1 -0 voor. Nee, dan Feyenoord. Al tijd maar kopen, nooit wat zelf opleiden, zoals wij. Vind je het gek dat je niet anders wordt ge afficheerd dan als een ploeggie van simpele 'werkers'. Dan heb je toch ook geen reden om trots te zijn." „Wat is er dan verkeerd aan hard werken?" stelt Marcel scherp. „Dat past bij Feye noord, dat past bij Rotterdam. Daarom hebben wij ook een trouw legioen, de mensen zien dat graag. Jazeker, Feyenoord heeft de beste aanhang van Ne derland. Horend bij de beste club. Die ook nog eens, in hele korte tijd, een fantastisch mooi stadion heeft gerealiseerd. Veel mooier dan die veredelde sport hal die daar in de Bijlmer komt." „Laat ze in Zuid maar uitkijken dat die overkapping er bij harde wind niet afwaait", gromt Chris. „Trouwens, over die supporters gesproken: het is maar wat je best noemt. Het grootste gajes zit daar op de tribune. Weet je nog, in Volendam. Konden ze niet winnen, hebben ze maar die gezellige cafeetjes op de Dijk verbouwd. Bij Ajax hebben ze de supporters pas goed onder controle. De fanclub telt intus sen 40.000 leden en het eind is nog altijd niet in zicht. Ajax is de meest populaire club van Nederland. En naar de Kuip ga ik al helemaal niet meer. Vorige keer kon ik daar een stomp voor m'n kop krijgen. Moest ik me redden door te zeggen dat ik voor Sparta was." Schijnboksen Het spel is dan pas goed op de wagen. De one-linersen ver wensingen van seizoenkaart houder Marcel en oud-seizoen- kaarthouder Chris („Ik heb nu meer tijd voor mijn gezin nodig, ik ga alleen nog naar toppers") vliegen over en weer. Al blijkt er aan het eind van het kwartiertje schijnboksen en vliegen afvan gen over met name het gedrag van de wederzijdse supporters toch nog een gemeenschappe lijke conclusie uit te rollen. Na melijk dat supporters zoals zij best fanatiek mogen zijn, maar dat blind fanatisme niet kan. „Want bij vechtpartijen is nie mand gediend en om nu als supporter steeds als vee te wor den behandeld, schiet ook niet op", vertolken ze gelijkgestem de gevoelens. Maar niet teveel geslijm samen, want al snel staan ze weer lijn recht tegenoverelkaar. „Ik heb liever dat Litmanen zijn enkel breekt, dan dat-ie scoort", meent Marcel oprecht, die al leen voor Ronald de Boer als Ajacied enige waardering kan opbrengen. Chris is wat dat aangaat gedecideerder. „Er loopt er bij dat zootje niet één rond die in Ajax 1 zou kunnen spelen. Het enige jammere vind ik dat De Wolf weg is. Dat was altijd een makkie voor ons, dan kon je gewoonweg niet verlie zen. Nu die oud-Ajacied Trust- full er staat, wordt het iets moeilijker. Al winnen we mor gen gewoon met 2-0." Marcel schudt het hoofd. „Daar heb je het weer, dat arrogante. Ik hou het op een bescheiden 1-2 voor ons". De één mag dan, van jongs af aan, niets op hebben met Ajax en de ander niets met Feye noord; clubs als PSV, Roda, Vi tesse of Twente worden door beiden gewoon weggestopt on der de noemer 'vakvulling'. Want over één ding zijn ze het voor honderd procent wél eens: er is maar één onvervalste top per in het Nederlandse voetbal en dat is Ajax - Feyenoord. Waarbij ze, zij het ongewild, daarmee niet alleen de kracht van de eigen ploeg, maar ook het gewicht van de ander erken nen. Van die nuchtere constatering worden ze, voor het eerst die middag, eventjes stil. De wenk brauwen fronsen. Tja, als je het zo bekijkt. Maar als snel hervin den ze zich. Want er zal er toch één altijd beter zijn. „En dat is Ajax", zegt Chris beslist. „Man schiet toch op, dat is Feyenoord natuurlijk", weet Marcel beter. En aan zo'n discussie komt dus nimmer een eind. AD VAN KAAM Tussen haakjes nog de uit komst van de quiz over de his torie van Ajax - Feyenoord. Van de vijf vragen ieder slechts twee goed. De einduitslag is derhalve 2-2. Voor de objectie ve toeschouwer mag dat mor gen best ook op het scorebord komen. vervolg van voorpagina Een bijzonder pandje, zo mag je het huis van prins Willem Alexander aan het Rapenburg 116 wel noemen. Niet alleen omdat de toekomstige koning van Nederland er een aantal ja ren doorbracht maar ook omdat het statige pand ongekende ge bruiksmogelijkheden heeft. Neem alleen maar de talrijke uitgangen, een van de redenen waarom de Kroonprins ruim ze ven jaar geleden voor deze wo ning koos. De prins kan het huis langs de achterkant op verschil lende manieren betreden en verlaten. Naar verluidt hebben Alex en zijn vriendin Emily nog wel eens achter de gordijnen zitten ginnegappen om de fotografen aan de gracht die tevergeefs za ten te wachten totdat de voor deur open zou gaan. De kroon prins schijnt die voordeur de laatste tijd weinig te hebben ge bruikt. Tenzij hij juist gezien wilde worden natuurlijk. Zo'n bijzonder pandje dat alle Leidse makelaars het wel in de verkoop zouden willen hebben. Neem makelaar Waasdorp van het bureau Oudshoorn. Hij in formeerde al een jaar geleden of hij mocht bemiddelen bij de verkoop. Hij hoorde echter niets meer en inmiddels blijkt 'dit snoepje' aan zijn neus te zijn voorbij gegaan. Zo'n bijzonder pandje dat het best wat extra's mag kosten. Maar daar geloven de Leidse makelaars niet echt in. De prij zen aan het Rapenburg zijn al hoog genoeg, de mooiste gracht van Leiden geldt als een toplo catie. „En ik geloof toch niet dat wij Nederlanders zo monarchis tisch zijn ingesteld dat we extra willen betalen voor het huis van de kroonprins", oordeelt make laar Rodenburg van Eigen Haard. Zijn collega Van der Voort van Fides: „Kijk, als je nu twee exact dezelfde huizen naast elkaar hebt staan en één daarvan werd bewoond door Willem Alexan der, misschien dat er dan men sen zijn die voor dat ene pand iets extra's willen betalen. Maar een collectors item, nee, geloof dat maar niet." Neem nu het huis aan het Ra penburg 45 waarin koningin Beatrix haar studentenjaren doorbracht. Toevallig staat het ook te koop. Voor een bedrag van ruim 1,2 miljoen gulden. Maar dat het nu storm loopt, in het geheel niet. Het pand is al Alex: ginnegappen achter de gor dijnen. ARCHIEFFOTO een halfjaar in de aanbieding en de prijs is reeds met twee ton gedaald. Raar maar waar. De aanwezig heid van leden van de koninklij ke familie aan het Rapenburg heeft zelfs geen enkele invloed op de prijzen van de belenden de percelen. Al leggen sommige bewoners zich daar niet bij neer. Makelaar Koen Flick: „Er kwam hier ooit een mevrouw binnen die haar huis wilde ver kopen en vol trots meedeelde dat zij in het Priwi-Pricobuurtje woonde. Ik begreep er niets van. De buurt van prins Willem Alexander en Prins Constantijn, bedoelde zij. Maar dat huis bracht toch weinig extra's op." De woning van Willem Alexan der is niet echt een uitschieter, zegt een makelaar, want het Ra penburg staat vol met panden waarin ooit beroemdheden woonden. En reken er maar op dat het huis van Willem Alexan der ook niet aan de eerste de beste verkocht zal worden. Wie geïnteresseerd is in de aan koop van het pand, dient een schriftelijk verzoek in te dienen om het te mogen bezichtigen. Dan kan namelijk eerst worden nagegaan of de koper wel als een serieuze belangstellende moet worden beschouwd en geen misbruik zal maken van zijn aanwezigheid in de prive- vertrekken van de prins. Voorlo pig woont Alex er nog en heeft hij weinig behoefte aan nieuws gierige journalisten die in de roddelbladen uitgebreid uit de doeken doen.wat zij in het huis van hun toekomstige vorst hebbben aangetroffen. GERT VISSER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17