Grootse actiefilm holt pienter en vermakelijk naar het slot Universal verdrinkt bijna in problemen Water world Gezin gesloopt door geweld in Once were Warriors Film Soderbergh presenteert mooie beelden in 'Kafka' Bescheiden Nederlandse bijdrage op Filmfestival Berlijn - DONDERDAG 9 FEBRUAR11995 Low Budget-kampioenen werken samen hollywood Er is de nodige opwinding ontstaan rond een op handen zijnde samenwerldng tussen twee van Hollywoods meest gewilde regisseurs van het moment: Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. Tarantino (Reservoir Dogs, Pulp Fiction) is door Columbia Picturs aangezocht om op te treden als produ cent bij de verfilming van zijn scenario From Dusk till Dawn. Regisseur wordt Robert Rodriguez, die zich een reputatie ver wierf met de extreem goedkoop gemaakte komedie El Mariachi. Beiden hebben hun vraagprijs inmiddels flink verhoogd. Ze van gen elk ruim twee miljoen dollar voor hun arbeid, plus winstde ling. From Dusk till Dawn gaat over een strijd tussen rovers en vampiers. Komst superbios Diemen dichterbij piemen Het college van b en w van Diemen heeft het bestem mingsplan zodanig gewijzigd dat de Belgische firma Decatron een supergroot bioscoopcomplex kan bouwen. Het plan gaat nu een ronde van inspraak en overleg in. Als alles meezit kan de bouw van de megabioscoop in de loop van 1996 beginnen. De catron is een dochterbedrijf van de Belgische bioscoopexploitant Bert, die in eigen land verantwoordelijk is voor de komst van de superbioscopen Kinepolis in Brussel en Metropolis in Antwer pen. De gemeenteraad en de provincie Noord-Holland moeten dat vervolgens goedkeuren. Het huidige bestemmingsplan laat de komst van het filmcomplex niet toe. Het plan voorziet in de bouw van een complex van 6700 stoelen verdeeld over 20 zalen. Washington apterworld bijna geheel op en on der water in de haven van Kawaihae op Hawaii. Door het smelten van de ijskap zijn de continenten overstroomd. De held Mariner, gespeeld door Ke vin Costner, heeft vinnen en kan onder water ademhalen. Hij probeert zoveel mogelijk overle venden van de zondvloed op de laatste droge plaatsen te krijgen. Zij stuiten op de Smokers onder leiding van Deacon (Dennis Hopper). Om er financieel uit te sprin gen zal Waterworld 265 miljoen dollar (456 miljoen gulden) moeten opbrengen, waarvan 125 miljoen dollar (215 miljoen gulden) in cle VS. Dat is aan zienlijk meer dan bij Speed, het kassucces van afgelopen zomer het geval was. Astronomische produktiekos- nachtmerrieachtige logis tieke problemen, ongelukken op het draaiplatform en een uit geputte technische ploeg. Wa terworld dreigt de duurste film te worden die ooit in Hollywood is gemaakt, maar de produktie ervan is een ramp. Universal Pictures heeft in :erste instantie 100 miljoen dol lar (172 miljoen gulden) be raamd, maar volgens deskundi gen loopt dat bedrag op tot 150 175 miljoen dollar (een kleine driehonderd miljoen gulden). In Hollywood is sprake van een grote produktie bij vijftig mil joen dollar (86 miljoen gulden) kost. Universal Pictures daait Wa- film recensie henk maurits Once were Warnors. Te zien: Kriterion en Alfa 1Amsterdam. Babyion 2, Den Haag Rena Owen als Beth en Temuera Morrison als Jake in Once were War- Rauwe film over verpauperde Maori's en agressie. We maken kennis met de familie Heke, vader, moeder en vijf kinderen. Vader Jake lijkt een gezellige kroegtij ger, een populaire zwaarge wicht met een klein hartje, die sentimentele liedjes zingt met zijn vrienden. Totdat zijn vrouw een keer niet doet wat hij zegt en hij haar blind van woede in elkaar slaat. Want in zijn opvat ting is de man de baas in huis en voor vrouwen geldt slechts een motto: bek dicht en benen wijd. Als kijker zit je dan direct knock-out in je stoel. De sym pathie voor Jake is er meteen af en pas later besef je en dat is natuurlijk het knappe van de film dat Jake ook het slacht offer is van de omstandigheden waarin hij leeft. Deel van een ontwortelde etnische groepe ring die zijn eigen culturele rites heeft losgelaten in ruil voor een leven zonder toekomst. Terwijl zijn vrouw Beth nog droomt van een terugkeer naar de rituelen van het verleden, probeert Jake 'met behulp van zijn vuisten een onmogelijk bestaan op te bou wen in het heden. Zich niet rea liserend dat hij zoals zijn vrouw zegt slechts de slaaf is vari zijn vuisten en de drank. Het familiedrama waar we ge tuige van zijn en waarin we zien hoe een gezin langzaam uiteen valt, krijgt nog een extra dreun wanneer hun 13-jarige dochter zelfmoord pleegt nadat ze door een oom is verkracht. Voor moeder Beth is dan (pas) de maat vol. Once were warriors staat en valt met de geweldige, natura listische acteerprestaties van Temuera Morrison als Jake en Rena Owen als Beth. Dat gekop peld aan een perfecte sfeerteke ning zorgt voor een harde en re alistische film die je niet in de kouwe kleren gaat zitten en tot nadenken stemt over man vrouw verhoudingen, maar ook over de teloorgang van een res pectabel volk, dat nu een paria- bestaan leidt in de periferie van de westerse samenleving. De meest populaire publieks film van het afgelopen interna tionale filmfestival Rotterdam was de Nieuwzeelandse film Once were warriors. Deze rauwe en verontrustende film over het harde leven van een Maori-ge- zin aan de rand van de samen leving, eindigde in de publieks enquête dik bovenaan. Niet zo verwonderlijk want de film is ook internationaal een van de verrassingen van het filmseizoen en was in Nieuw- Zeeland zelf de film van het jaar. Dat zal in Nederland niet lukken met een uitbreng in (slechts) zes bioscopen, terwijl deze film meer power heeft dan de hele Nederlandse filmpro- duktie van 1994 bij elkaar. Debuterend regisseur Lee Ta- mahori en cameraman Stuart Dryburgh (An Angel at my table en The Pianoweten in Once were warriors een dreigende en verontrustende sfeer te creëren. Een film waarin elk moment de stoppen kunnen doorslaan en dat gebeurt dan ook een paar maal op een genadeloze ma nier. In een rauwe, bijna docu mentaire stijl, met grauwe kleu ren en een bij vlagen stormach tige geluidsband, wordt een portret geschilderd van een groep verloederde Maori's, in armoede levend aan de rand van Auckland, de grootste stad van Nieuw-Zeeland. Beelden van een groep van outcasts, wo nend onder de rook van vervui lende industriecomplexen, langs snelwegen en onder via ducten, in armoedige huizen met veel graffiti, getatoeëerde bendes, autowrakken en volle kroegen. Once were warriors is een film die af en toe inslaat als de blik sem. Zo is het nog mooi weer en zo zit je midden in een knet terend onweer en weet je als kij ker niet waar je moet schuilen voor de stortvloed aan emoties FILMS IN LEIDEN De meeste acties cènes in Terminal Velocity spelen zich af in de lucht. Op de foto wagen Charlie Sheen en Natassja Kinski een sprongetje. Terminal Velocity met Charlie Sheen en Natassja Kinski De Koude Oorlog mag dan tot het verleden behoren, dat betekent niet dat filmmakers geen brood meer zien in conflicten tussen Oost en West. Was ten tijde van James Bond en talloze andere spionage- en actiefilms de Sovjet- overheid de grote boosdoener, in Terminal Velocity zijn de criminele praktijken van de Russische mafia de bron van het kwaad. Van Russisch babbelende KGB-ers gaat ook na hun ontslag nog een zekere dreiging uit en ook de mooie, goedgetrainde geheim agente zit nog vol verras singen. Vooral als ze gespeeld wordt door Nastassja Kins ki. film recensie Terminal Velocity. Te zi Terminal Velocity is een grootse vaart. Daarop leven de makers actiefilm, die met twee andere recente voorbeelden uit dat ge nre, True Lies en Clear and Pre sent Danger, een spectaculair aspect gemeen heeft: de lucht- special effects zich tegen woordig kennelijk graag uit. De meeste actiescènes in Terminal Velocity spelen zich af in de lucht. De titel verwijst naar de maximale snelheid die een menselijk lichaam bereikt als het zich in vrije val van grote hoogte naar de aarde beweegt. Het hoofdpersonage is de jonge instructeur Richard 'Ditch' Brodie (Charlie Sheen). Als de mooie Chris Morrow (Nastassja Kinski) hem vraagt om privé-onderricht, heeft hij nog wel een gaatje in zijn druk ke schema. Een van de vele voorspelbaarheden in Terminal Velocity is dat haar dood tijdens de eerste les in scène gezet moet zijn. Ditch raakt vervol gens betrokken bij een levens gevaarlijk complot. Op een af gelegen vliegveld is een jumbo jet met een waardevolle lading geland en met gelijke ijver pro beren goeden en kwaden verder transport daarvan te verhinde ren respectievelijk te bespoedi gen. Een goede actiefilm is, behal ve aan geloofwaardig gefilmd spektakel, te herkennen aan de manier waarop dat spektakel in het verhaal verwerkt is. De ma kers van Terminal Velocity zijn er heel aardig in geslaagd de le vensgevaarlijke toeren die Ditch plots moet verrichten als bij zonder noodzakelijk te presen teren. Charlie Sheen heeft bo vendien een klein komisch ta lent en weet die zogenaamde ernst van al dat gevlieg en ge schiet met enkele verbale grap pen te relativeren. Natuurlijk krijgt hij zijn zin met Nastassja Kinski, maar niet op een al te klassieke manier. Intelligent en hilarisch zijn grote woorden voor de afhandeling van het plot, maar Terminal Velocity holt beslist pienter en vermake lijk naar het slot toe. Klassieke 'All about Evein LAKCinema Nu Hartley's laatste film Amateur op het afgelopen fes tival in Rotterdam zijn pre mière beleefde, haalt LVC twee van zijn eerdere produk- ties naar Leiden. De regisseur, al snel bestempeld als de op volger van David Lynch en Jim Jarmusch, staat bekend om zijn suspense waarmee hij schijnbaar aangepaste perso nen afschildert. In het uit 1991 stammende Trust raakt tiener Maria zwanger van de plaatselijke football-held. Het nieuws heeft nogal verstrekkende ge volgen: de held neemt de be nen, vader valt dood neer en moeder jaagt Maria het huis uit. Ze vlucht in de armen van Matthias, een computer-won- derkind. Tussen beiden bloeit al snel iets moois op. De broertjes Bill en Dennis Mc- Cabe zijn de hoofdrolspelers van Simple Men. Op hun zoektocht naar hun verloren vader komen ze terecht in een pensionnetje op Long Island. De broertjes zien wel iets in de eigenaressen, Kate en Elina. Als blijkt dat Elina een verhouding heeft met de ver dwenen vader, neemt de spanning toe. Bette Davis All about Eve, die LAKCinema op het doek brengt, is met recht een Amerikaanse klas sieker. In de film van Joseph L. Mankiewicz zijn rollen weggelegd voor verschillende sterren. Bette Davis schittert als ouder wordene 'ster', Gary Merrill is haar jonge aanbid der en Anne Baxter is een jon ge actrice die carrière pro beert te maken. Ambitieus als ze is, gaat ze allerlei listen niet uit de weg. All about Eve geeft in zwart-wit een cynisch beeld van de Newyorkse thea terwereld en kreeg daarvoor zes Oscars, onder andere voor de beste regie, de beste film en de beste bijrol. Kafka De tweede film van de jonge, Amerikaanse regisseur Steven Soderbergh is niet bedoeld als biografie van de ongelukkige klerk die uitgroeide tot onge lukkige schrijver. Althans, dat liet Soderbergh indertijd op het filmfestival van Cannes weten. Toch inspireerde de Tsjechische auteur hem dus danig dat hij een film maakte waarvoor Kafka zelf het ver haal geschreven zou kunnen hebben. Jeremy Irons speelt Kafka, die bij een verzekeringsmaat schappij werkt en in de avonduren schrijft. Jeroen Krabbe' is een grafsteenma ker die Kafka op allerlei on verwachte momenten te hulp schiet. Soderberghs construc tie leunt erg op het presente ren van beelden, waarvan de film het echt van moet heb ben. Maar de shots zijn er dan ook naar. Kafka is geheel op locatie in Praag opgenomen en toont mooie, nauwe steeg jes en schitterende opnamen van een beklemmend kasteel. Gerestaureerde historische films uit Filmmuseum th haarlem henk maurits Terwijl in Rotterdam de film projectoren nog maar net tot stilstand zijn gekomen, start in Berlijn vanavond alweer het volgende internationale filmfes tival. De 45ste Internationale Filmfestspiele Berlin, na het fes tival van Cannes het grootste en drukst bezochte festival van Eu ropa. Rotterdam mag dan dit jaar meer bezoek hebben ge trokken dan ooit, in de compe titie met Berlijn moet ons groot ste nationale culturele evene ment (167 duizend betalende bezoekers), het nog altijd afleg gen tegen de grote concurrent in het oosten. Rotterdam en Berlijn. Elk jaar zitten ze elkaar opnieuw in het vaarwater, proberen ze films en regisseurs van elkaar af te snoe pen, en worden ze vooral door de groei van Rotterdam steeds grotere concurrenten van elkaar. In tijd zijn ze naar elkaar toegegroeid en ook qua pro grammering mikken ze steeds meer op dezelfde films. Beide tonen zich liefhebber van de ar tistieke film. Pure, cinematogra fische films uit verschillende culturen en continenten die een venster vormen op de hele we reld en die een tegenhanger zijn van de overheersende Holly- wood-cultuur. Tot de val van de muur in 1991 was Berlijn ook altijd let terlijk en figuurlijk het venster naar het oosten. De plek waar Oost en West elkaar ontmoetten in het Zoo-Palast aan de voet van de Gedachtniskirche. Nu de muren met het oosten geslecht zijn, heeft ook Berlijn zijn gren zen verlegd en ruimte gescha pen voor een steeds groter con tingent Amerikaanse films. De Russen lijken ook in Berlijn de finitief te zijn verslagen door de Antonie Kamerling in Suite 16. Amerikanen, zo blijkt uit het hoofdprogramma van het festi val. Zes Amerikaanse films te genover een enkele Rus, de on bekende Vadim Abdrachitov. Hij moet het in zijn eentje op nemen tegen regisseurs als Ro bert Benton, Wayne Wang, Bru ce Beresford, Robert Redford en zelfs Abel Ferrara, maker van de gewelddadige politiefilm Reser voir Dogs, die je nou niet direct in Berlijn zou verwachten. Het festival opent vanavond met Das Versprechen van .de Duitse regisseuse Margaretha von Trotta, terwijl het tien da gen later, op maandag 20 febru ari wordt besloten met de geres taureerde, gekleurde versie van Jacques Tati's film Jour de fëte uit 1949, een van de hoogte punten op het Rotterdamse fes tival. Jour de fete, bijna vijftig jaar na dato nog altijd een feest om naar te kijken, is een van de films die vertoond worden in het kader van 100 jaar cinema. In Berlijn wordt uitgebreid stilgestaan bij het honderdste geboortejaar van de film. Er is onder meer een retrospectief rond Buster Keaton, naast een retro rond Alain Delon, terwijl in drie speciale voorstellingen oude Duitse films uit de jaren 1913 - 1919 worden gedraaid, afkomstig uit het Nederlands filmmuseum. Directrice Hoos Blotkamp van het Filmmuseum reist zelf naar Berlijn om de his torische films bij het publiek in te leiden. Films die zijn terugge vonden in de archieven van het Nederlands Filmmuseum, ge restaureerd, van nieuwe tussen titels voorzien, en opnieuw ge schikt gemaakt voor vertoning. Buiten dit historische pro grammaonderdeel doet Neder land op het festival ook nog een beetje mee met wat korte films en twee lange speelfilms. In het hoofdprogramma draaien twee korte films, een animatiefilm, Dada, van Piet Kroon en de kor te speelfilm Solina van Jacco Groen. Ook in Berlijn te zien is Antonie Kamerling in Suite 16, een film die geprogrammeerd staat in het speciale Panorama programma. Ook terug in Berlijn is de jeugdige Olivier Tuinier, de 'zoon' van Antonie Kamerling in De kleine blonde dood. Tui nier wist in 1992 iedereen in Berlijn in te pakken met zijn op treden in Het Zakmes. Ditmaal is hij van de partij in de kinder film De Tasjesdief, de debuut film van Maria Peters, die is op genomen in het Kinder-Filmfest het enige programmaonder deel waar Nederland nog wei eens een pot kan breken. Want buiten de Zilveren beer voor Gerrit van Dijk's animatiefilm Pas-A-Deux is de oogst aan tro feeën voor Nederlandse film makers nogal schraal. Ben Som- boogaart won in 1989 het kin derfilmfestival met Mijn vader woont in Rio en Karst van der Meulen herhaalde dat in 1990 met Kunst en vliegwerk. Laten we dit jaar dus maar duimen voor De Tasjesdief. Veel meer dan dat hebben we helaas niet te bieden. BIOSCOPEN AMSTERDAM 16,19.30, 22 ALFA 2 The Lion King dag 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 3 Priscilla 16 j.. dag, 15.45, 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13 ALFA 4 What's Eating Gilbert Grape? 12 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Forrest Gump 12 j„ dag. 20.30, dovr madiook 13.15, 16.30 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Terminal Velocity 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15,22 CINERAMA 2 Death And The Maiden 16 j., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 16.30, 20.30 CALYPSO 2 Chasers, dag. 13.15,16,19.15, 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE tel 6236615 Exotica 16 j., dag. 14, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Les Silences du Palais 16 j., dag. 13.45, 16.30, 21.45, zo ook 11 Before The Rain 16 j., dag. 19.15 CINECENTER-PIERROT Eat Drink Man Woman 16 dag. 14, 16.30,19.30, 22.15, zo ook 11 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Four Weddings and a Funeral, dag. 13.45, 16.30, 19.15, 22. zo ook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Terminal Velocity 12 j., dag. 19, 21.45, zazo wo ook 13,15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Disclosure 12 j.dag. 18.45, 21.30 CINEMAOSCAR tel. 5475175 Natural Born Killers 16 j., vr za 20.30 Ma Saison Preferee a l,, ma di 20.30 CITY 1 tel. 6234579 Disclosure 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Renaissance Man, dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CITY 3 New Nightmare 16)., dag. 13.15, 16,18.45,21.30 CITY 4 Speed 12 j., dag. 13.15,16,18.45, 21.30 CITY 5 Timecop 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Junior, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 7 Interview With The Vampire 16 j., dag. 16. 18.45.21.30, dovr madi ook 13.15 DESMET tel. 6273434 J'ai Pas Sommeil 16 j., do t/m di 19.30,21.45, wo21 Sétintangó 16 j., wo 15.30 TroisCouleurs: Rouge 16 j., do t/m di 21, wo 19 Trois Couleurs: Bleu 16 j.. do t/m za 19, zo 14 TroisCouleurs: Blanc 16j.,zot/mdi 19, wo 16 KRITERION 1 tel. 6231708 Once Were Warriors 16 j., dag. 18, 20, 22 (di. met 22) KRITERION 2 Oblomov 16 j„ zazo 14.30 Le Dernier Metro 16 j., ma 19.30 The Innocent 16 j., dag. 17 Priscilla, Queen of the Desert 16 j., dag. (beh. ma.) 19.30 Burnt By The Sun 16 j., dag. 21.30 RIALTO 1 tel. 6623488 Les Silences du Palais 16 j., dag. dag. 17.45 RIALTO 2 Take Care of Your Scarf, Tatjana 16 j dag. 18 Bandit Queen 16 j., dag. 19.30, 22 THE MOVIES 1 tel 6386016 Pulp Fiction 16 j., dag. 16.15,19, 21.45, zo ook 13.30, vrzaook 00.15 THE MOVIES 2 Frankenstein 16 j., dag. 19.45, 22, zoook 15 1000 Rosen 16)., dag. 17.15 THE MOVIES 3 Burnt by the Sun 16 j., dag. 21.30, zoook 14 Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 17, 19.15, zoook 12.45 THE MOVIES 4 Schindler'sList 12 j., dag. 16.15, zo 22.15, vr za ook 00.15 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 The River Wild 12),, dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 Mikael, zo 10.30 TUSCHINSKI 2 Death and the Maiden 16 j., dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 3 The Lion King dag. 18.45,21.30, do vr madi ook 13.15, 16 TUSCHINSKI 4 The Mask 12)., dag. 13.15, 16, 18.45,21 30 TUSCHINSKI 5 Clear And Present Danger 16 j., dag. 13, 15.45, 18.30,21.30 TUSCHINSKI 6 Frankenstein 16 dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC In the Name of the Father 12 j., dag. 11.45, 14.45, 17.45, 20.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Chinatown 16dag 15,21.45 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 19.45

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11