Schrijvende Lezers/Info Kranten noemen elkaar niet graag als nieuwsbron Falen der generaties Stop met oprakelen en openrijten oude wonden WOENSDAG 1 FEBRUAR11995 CHEF ADRIAAN BRANDENBURG, 071-356« OMBUDSMAN LEIDSCH DAGBLAD 'Lees ik de goede krant etfcsrriijk wel', zo vroeg een abonnee zich onlangs af met een verwijzing naar de binnenlandpagina van 23 januari. Daarop prijkten drie berichten CDA en VVD roepen Sorgdrager op motje; Bank wast voor miljoenen druggeld wit voor justitie en Getuige kreeg zwijggeld van verdachten AH- overval) waarin enketè citaten uit andere, met name genoem de kranten waren opgenomen. Waarom moet ik dit dagblld Ie zen als het nieuws oorspronke lijk in die andere krantèn heeft gestaan, aldus deze teier. Hij roert hiermee eefl kwestie aan die wat ingewikkelder in el kaar zit dan zo op het oog lijkt. Ik zal dat proberen duidelijk te maken. Elke krant (of combinatie van kranten) heeft op zijn tijd een primeur, nieuws dat geen ander blad nog heeft. Vandaar dat de dagbladen elkaar scherp in de gaten houden. De avondbladen kijken elke dag wat de ochtend bladen hebben gebracht en de ochtendbladen gaan de avond bladen na. Er is een voortduren de wisselwerking. Wat doe je nu als redactie wanneer een andere krant nieuws heeft dat je gezien de mogelijke gevolgen ervan ftiet kunt negeren? Het gedrag van de dagbladen is wat dat betreft nogal grillig. Correct zou zijn als men de bron zou noemfen. het gebeurt soms wel, maar meestal niet: een lijn valt er nauwelijks in te ontdekken. Een paar re cente voorbeelden. Uitspraken van oud-minister Mansholt over de politionele acties in In- dië in o.a. Leidsch Dagblad wer den twee dagen later in een lan delijk dagblad geciteerd zonder dat werd vermeld waar Mans- holt die uitspraken had gedaan. Bij het geruchtmakende inter view met minister Pronk over hetzelfde onderwerp, ook in de ze krant, noemden andere dag bladen bij overname van enkele citaten de bron weer wel. De meeste redacties voeren over het algemeen niet gaarne de naam op van een andere krant als bron in hun berichtge ving. Men voelt er zich öf te groot voor öf men wil er niet toe overgaan omdat de krant die de primeur heeft gebracht als een concurrent wordt beschótjwd. In zo'n geval gebeurt meestal het volgende: men neemt con tact op met de persoon of in stelling waaruit het nieuws is voortgekomen, verneemt zo zelf wat er gaande is en geeft vervol gens het verhaal in de eigen vorm en bewoordingen weer. RUUD PAAUW Men beschouwt het dan als eigen nieuwsgaring. Dat is het natuurlijk maar ten dele waar. Als het nieuws niet in die andere krant had gestaan, zou men immers die per soon of instelling niet hebben bena derd. Ik zal niet zo ver gaan om te be weren dat dit de standaard omzeil- methode bij Ne derlandse kranten is, maar laten we zeggen dat er nogal vaak op die manier wordt gehandeld. Ik keer terug naar de opmer kingen van de lezer over de bin nenlandpagina van het L.D. van 23 januari. Bij de desbetreffende berichten werd steeds de krant genoemd die als eerste bij de zaak was betrokken (men had dat ook kunnen nalaten, de le zer zou er niets van hebben ge merkt) en vervolgens werden zelf vergaarde, actuele elemen ten aan het nieuws toegevoegd: een duidelijke verdieping van het oorspronkelijke bericht. Zo hoort het eigenlijk. Wat de lezer kennelijk ziet als zwakte van de ze krant, is in feite juist een zeer correcte werkwijze. Hij kan dus gerust zijn, hij leest de goede krant. Stevenhagen De tekening van Wim Stevenha gen in de krant van dinsdag 17 januari heeft enige voormalige militairen die in Indië hebben gestreden met woede vervuld. Op de tekening loopt een de monstrant met borden waarop de volgende teksten: 'Hulpbronnen aarde raken uit- gepunt', 'Het einde der tijden nadert' en 'Stop de bevolkings groei'. Toeschouwers langs de kant laat de tekenaar zeggen: 'In dat licht bezien zijn de Russen in Tsjetsjenië erg vooruitstre vend bezig...En waren onze jon gens in Nederlands Indië hun tijd ver vooruit!'. 'Schandelijk' en 'beneden elk peil' vonden ze deze voorstel ling van zaken. Een van hen zei: 'Ik heb van '46 tot '49 in Indië gezeten. Be halve die twee korte politionele acties heb ik daar voornamelijk niets gedaan. We zijn getreiterd en gepro voceerd tot het uiter ste, maar we moch- tijd maar wachten op de politici die het wel zouden regelen. Een schietschijf waren we vaak. Om ons te ver gelijken met de Rus sen die genadeloos een volk plat bom barderen, vind ik grievend. Dat is een verdraaiing van de werke lijkheid en een wel heel botte." Een ander zei: 'Ik besef heel goed dat ook een tekenaar recht op vrijheid van meningsuiting heeft. Maar ook voor hem zijn er grenzen. En ik vind dat hij die met deze tekening heeft over schreden. Want wat hij doet is geschiedvervalsing. Met het beeld dat hij geeft discrimineert hij een grote groep mensen." Over de kwestie-Indië doen ruwweg gesproken twee opvat tingen de ronde. De ene vindt dat het Nederlandse militaire optreden in het licht van die tijd begrijpelijk was. Men ging naar Indië, dat tenslotte tot het Ko- nirücrijk der Nederlanden be hoorde, om er na de Japanse overheersing orde op zaken te stellen. Behoudens wat exces sen die zich bij elke oorlogshan deling of politioneel ingrijpen voordoen, valt er op de door snee Nederlandse militair niets aan te merken. Hij deed wat on der de gegeven omstandighe den zijn plicht werd geacht. De andere redenering is: Ne derland heeft in '45-'49 met ge weld gepoogd het rechtvaardige onafhankelijkheidsstreven van het Indonesische volk de kop in te drukken als gevolg waarvan vele duizenden mensen -de dood werden ingejaagd. Daarmee begingen we een zedelijk kwaad. De tijd is geko men om dat nu te erkennen. Stevenhagen heeft daar op zijn eigen manier een stand- De ombudsman van het Leidsch Dagblad is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9.30-11.30 uur onder telefoonnummer (071)-356215. Brieven kan men richten aan het adres: Ombudsman Leidsch Dagblad, Postbus 54,2300 AB Leiden. Het werk van de ombudsman valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie. Voor klachten over de bezorging gelieve men te bellen (071) - 143241 (nazes uur) en 128030 (overdag). punt over ingenomen. Een poli tiek tekenaar, de hofnar van zijn tijd, heeft maar beperkte mid delen tot zijn beschikking: een paar lijnen en een handvol woorden. Van nuancering kan derhalve geen sprake zijn. Daar is hij ook helemaal niet voor. Zijn taak is ons op een andere manier naar de dingen te laten kijken. Om dat te bereiken ge bruikt hij de karikatuur en de lachspiegel, versimpelt en over drijft hij en houdt hij perma nent het oog op de achterkant van het gelijk. Met wat de offi ciële geschiedschrijving heet, maakt hij desnoods de kachel aan. De gebaande wegen zijn juist niet zijn wegen. In dit geval vergelijkt de teke naar indirect het streven naar onafhankelijkheid van Tsjetsje nië met dat van de Indonesiërs vijftig jaar geleden. Ik kan mij indenken dat dat. zoals hij het neerzet, hard aankomt bij tallo ze Indië-veteranen en bittere gevoelens opwekt. Men kan het met de voorstelling van zaken grondig oneens zijn. Maar dat is het punt niet. De vraag is of de tekenaar hier de grenzen van het oirbare heeft overschreden. Dat lijkt me niet. Stevenhagen ziet twee gebeurtenissen en twee keer bloedvergieten. Daar gaat het hem om. Dat is zijn es sentie. Al het andere schuift hij terzijde. Het zou een beknotting van zijn vrijheid zijn als hij die kijk op de zaak niet aan de open baarheid zou mogen prijsgeven. Leed geleden? Leed in Limburg lijkt geleden, kopte de krant zaterdag op de voorpagina. Niet zo'n gelukkige kop, hè, zei een lezer gisteren ironisch. Dat mag je wel zeggen. Bij het sluiten van de krant, in de nacht van vrijdag op zater dag, meenden deskundigen dat aan het stijgen van de Maas een eind was gekomen. Enkele uren later moest men die prognose terugnemen, maar toen was de krant al gedrukt. Dat gebeurt wel eens meer. Bij de aardbe vingsramp in Japan verschilde het aantal slachtoffers per editie van de krant. Maar los daarvan, ook op ba sis van de gegevens die bij het sluiten van de krant bekend wa ren, was de kop niet goed. Van Leed in Limburg lijkt geleden was op dat moment immers geen sprake. Er werden, getuige het bericht, nog altijd mensen geëvacueerd, duizenden huizen bedreigd en Venlo was net tot rampgebied verklaard. De kop had daarom anders getint en te rughoudender moeten zijn. Het afwijzen van het Indië-de- bat door de regering en de vier grootste partijen geeft wederom blijk van het 'falen der genera ties', waarover koningin Juliana sprak bij de soevereiniteitsover dracht in 1949. Ons na-oorlogs politiek falen voortkomend uit onze toenmalige gemoedstoe stand. Emoties die na 50 jaar evenwel niet langer kunnen ver bloemen dat de motieven ach ter de politionele acties niet van verheven ideële (de mensen rechten betreffende), maar van banaal materiële (het geldwe zen betreffende) aard waren. Diezelfde motieven bepalen echter nog steeds ons beleid en wat dat betreft is er geen we zenlijk verschil tussen het be leid van Kok en dat van Beel of Drees. Het is deze realiteit die ten grondslag ligt aan het alge meen besef dat tussen 1945 en 1949 duizenden onnodig zijn gesneuveld. Zij hebben niet ge vochten en hun leven gegeven voor hoge politieke idealen, zoals die ons na WO-II voor ogen stonden bij de oprichting van de Verenigde Naties. Alleen al de ruiterlijke erkenning daar van vraagt om een Indië-debat. Daarenboven biedt het de mogelijkheid om ons koloniaal verleden werkelijk de baas te worden door de realisatie van de beoogde rechtvaardige sa menleving waarin de mensen rechten zijn verwerkelijkt. Daar voor zal het Indië-debat wel op een hoger plan getild moeten worden en moeten overgaan in een debat over de vervanging van het materialisme door het idealisme als richtsnoer van het beleid. Een echt nationaal debat dat niemand ongemoeid zal la ten en simpel gesproken neer komt op de omzetting van de materieel-dictatoriale-vrije- markt-koers van paars, die en kel kapitaalkrachtigen ten goe de komt in de ideëel-democra tische-vrije-mens-koers van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, waar niet alleen onze generatie maar ook de komende generaties wel bij zal/zullen-varen. Kortom, een beleid waarmee een eind komt aan het 'falen der generaties', waardoor het democratisch 'be lang van het algemeen' daad werkelijk kan worden behartigd. Wouter ter Heide, Langenholte. De laatste weken wordt er in uw blad veelvuldig over Poncke Princen en het verblijf van ons Nederlandse leger in Indonesië gepubliceerd. Wat hierover door de media wordt geschreven is ronduit pijnlijk voor ons die daar 2 3/4 jaar niets anders hebben gedaan dan de Indone siërs beschermen tegen ram- pok- en plopperbendes. Ik heb gezworven van Podang tot ver voorbij het Tobameer op Sumatra. Wanneer je dan met één compagnie van het garde regiment Prinses Irene een op pervlakte onder controle moet houden groter dan de provincie Zuid-Holland, hoe kan je dan nog spreken van een oorlog? Poncke Princen, ach ik was hem vergeten. Maar deze verra der, schuldig aan de dood van zijn eigen makkers, krijgt nu het gelijk aan zijn kant. Onder an deren van Pronk. Daarnaast voelen de kerken zich schuldig en wil de Tweede Kamer (wat voor lui dat dan ook mogen zijn) 50 jaar later nog de vader des vaderlands Willem Drees in een negatief daglicht plaatsen. Manhaftig praten kan men. Maar van kordaat optreden te gen een tirannie zoals wij in Indonesië hebben gedaan tegen een dictoriaal communistisch bewind, daarvan is geen sprake. Wij hebben ook humane hulp verleend aan de Indonesische bevolking met gevaar voor ons eigen leven, voor 1,75 per dag. Dat waren diezelfde jongens die geleefd hadden als onderdui kers in de Tweede Wereldoorlog en het zijn diezelfde mannen die plichtsgetrouw meegewerkt hebben aan de opbouw van het verscheurde vaderland. Wie zijn nu de misdadigers? Wij of de opgeblazen politici van 1995? Als wij er niet waren geweest dan waren er duizenden door het regime van Soekamo meer over de kling gejaagd en waren de Zuidmolukkers en de KNIL uitgemoord en dat deed je voor de gouden handdruk na drie jaar dienst van 600 gulden. Stop deze oprakeling, stop het open rijten van oude wonden! (Van redactiewege ingekort) Villa Overveer is een huis met stijl. Maar het pand uit 1924, dat aan de Haarlemmertrek- vaartweg 31 in Oegstgeest staat, is in feite een beetje nagebouwd. De eerste bewoner, de heer Van Ringe- lenstein, liet de aannemer de aan de overkant van de vaart gelegen villa Holmere als voor beeld voor Over veer dienen. Van daar de klassieke vierhoekige vorm met de vier schoor stenen op het dak. De villa ontleent zijn naam aan de veerpont, die hier vroeger mensen overzetten naar de andere kant van de trekvaart, waar ook de Oven/eerpolder iigt. Onze fotograaf Wim Dijkman doorkruist dagelijks een groot deel van de streek om het nieuws voor de krant in beeld vast te leggen. Tijdens die ritten komt hij langs allerlei 'beeldige' plekjes die niet direct hot news vormen, maar het zeker waard zijn om te presenteren. ANN01895 mededeeling er van ontving van eene moeder, die het zelve had ondervonden. Zij schreef aan hel blad: „Onze eerste jongen was, naar de meen ing van de geheele familie, een allerliefst voor spoedig kind. Met anderhalf jaar babbelde hij al leraardigst. Maar hij was, jammer genoeg, kleu renblind. Hij had een prentenboek in kleuren ge kregen, en onder de prenten was er een, die een jager in zijn groene uniform voorstelde, die hij met voorliefde aanwees. „Mama, zwart!" zei hij dan. „neen, groen!" alitWoordde ik. maar zelfbe wust riep het kind: „mama, zwart!" Alle andere kleuren herkende hij tahétr fouten, maar de groene jagersuniform duidde hij steeds aan als zwart. Gewoonlijk ging ik in den namiddag een uurtje naar mijn moeder en liét het kind onder den hoede van het kindermeisje en de keuken meid. Eens, toen ik toevallig wat vroeger thuis kwam, vond ik tot mijne verbazing een flinken ja ger op de sofa zitten naast de keukenmeid. Mijn jongen zat op zijn knie. Verlegen sprong het min nende paar op, maar mijn jongen liep juichend op mij toe en riep, op den jager wijzende: „Ma ma, Zwart!" - Mijn kind was dus niet kleuren blind! De jager heette Zwart en het kind wilde mij steeds opmerkzaam maken op zijne vriend, dien hij blijkbaar reeds lang kende." - Een gepeperde vergadering. - Te Roubaix, een der middelpunten van de Fransche arbeidersbe weging. begon onlangs op eene volksvergadering plotseling iemand te niezen. Weldra niezen allen zonder uitzondering: vrouwen en kinderen nie zen mee en beginnen te huilen en te jammeren. En men hoort door niezen afgebroken kreten: Wat is er toch (ahi!) gebeurd? (Algemeen ahi!) Eindelijk roept iemand: „maar dat is (ahi!) peper! (ahi!) En werkelijk, zoo was het!. Iemand had een zak met wel een half kilogram peper openge scheurd en midden in de zaal geworpen, en nu weerklonk ook van de bestuurstafel: Ahi! en de president stond op en riep: „Ik sluit de vergade- ring- ahi!" ANNO 1970 - Hoewel er geen heerlijker ontspanning is dan het bespieden van wilde dieren in de vrije natuur van Zuifd-Afrika's Krugerwildtuin, is voorzichtig heid toch geboden. Vooral nu de maroelabomen peulen gevormd hebben, die bij de olifanten uit zonderlijk in trek zijn. Maar vooral overrijpe maroelapeulen hebben een duidelijke uitwerking, de reuzen worden er dronken van! De alcohol, die de peulen in hun maag vormen, stijgt naar hun koppen en dat heeft niet altijd prettige gevolgen. Het is met de olifanten namelijk net als met de mensen: de een wordt er vrolijk van (zulke dieren willen spelen en ronddansen, de ander houdt er een „kwade dronk" aan over en is dan prikkel baar, vandaar de waarschuwing aan bezoekers van de Krugerwildtuin: „Pas op voor dronken oli fanten!" - De koninklijke marechaussee op Schiphol heeft gisteravond een 21-jarige Portugees, die met een iriM vliegtuig uit Lissabon op de luchthaven arri veerde, aangehouden omdat hij onvoldoende middelen van bestaan bleek te hebben en niet over een retourbiljet beschikte. ZIEKENHUIZEN ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis)j dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. lagelijks lafdeling iren 19.00-19.45 uur. bovendien van 10.30-11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11 00 uur, 15.00 -15.30 uur en 19.00-19.30 uu en na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasse en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21.01 uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uur en 18 30-19.00 uur Spoedeisende hulp: dagen nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 01720-63131) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klass. en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur (Alleen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdagen zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluitend vo partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruime bezo! mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorheelkunl en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde en heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17.00 uur; babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak. BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071- 124130/133210, Steenstraat 39 LI DO 1 De Leeuwekoning al., (Nederl. gespro ken) zo 13.00. 15.30, vrza woe 14.30. Op een mooie dag wordt op de Afrikaanse steppe het leeuwtje Simba geboren. Als zoon van de koning is hij voorbestemd zijn vader op te volgen. Maar oom Litteken wil daar een stokje voor steken. De nieuwste Walt Disney. Disclosure 16 jr., dag. 18.45, 21.15. Een spannende en zwoele thriller over de keiharde strijd op de werkvloer van een computerbedrijf in de negentiger jaren. Michael Douglas wordt tegen zijn zin belaagd door ex-minnares De mi Moore en wordt ten onrechte be schuldigd van seksuele intimidatie. LI DO 2 The Lion King al., dag. 19.00,21.15, vrza zo woe ook 14.30 LID0 3 Interview with the Vampire 16 jr.. dag. 18.45, 21.15, vrza zo woe ook 14.15. Tom Cruise in verrassend ake lige hoofdrol in deze film van Neil Jor dan. Sarcastische grapjes over de vampierfolklore maken van deze film beslist niet de horrorfilm in de gebrui kelijke betekenis van het woord. Al vloeit het bloed, vanzelfsprekend, rij kelijk. LID0 4 Junioral., dag. 18.45, 21.15, vrza zo woe ook 14.15. Arnold Schwarzeneg ger in verwachting! De ruwe bolster wordt.na een medisch experiment o.l.v. Danny de Vito vader/moeder. Met alle emotionele gevolgen van dien. Een man van sta-vast met labie le stemmingen. Een grapje, voor even. Maar als de verrassing eraf is, wordt het toch een beetje lachwekkend alle- STUDIO Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45. Film van Quentin Tarantino. Vertelt over gangsters die een koffieshop beroven, een bokser die weigert knock-out te gaan zoals afgesproken en een gang ster die op de vrouw van de baas moet passen Met John Travolta, Harvey Keitel, Uma Thurman en uiteraard de hilarischeTarantmo-dialogen. Frankenstein 16 jr., dag. 18.45, vr za zo woe ook 14.15. Horrorfilm van en met Kenneth Branagh met Robert de Niro als monster. De jonge Victor Frankenstein scharrelt wat lichaams delen bij elkaar en maakt daar een 'menselijk' wezen van dat op zoek gaat naar liefde. LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19 The River Wild al., dag. 19.15, 21.30, zo ook 14.30. Kruising tussen een familie-, misdaad- en natuurfilm van Curtis Hanson. Riviergids Meryl Streep is met man en kind aan het peddelen doch crimineel op de vlucht Kevin Bacon dwingt de rubberboot een heel andere koers te varen. TRIANON tel: 071-123875, Breestraat 31. Dead and the maiden dag. 19.30, 21.45. Roman Polanski verfilmde het gelijknamige toneelstuk van Ariel Dorfman. Vrouw (Sigourney Weaver) is in het verleden gemarteld. Jaren later brengt haar man (Stuart Wilson) een gast (Ben Kingsley) mee naar huis en de vrouw denkt dat hij haar vroegere folteraar is. Weaver besluit zich te wreken. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. Exotica do t/m woe 19.30, 21.45. Thriller-achtige film van Atom Egoyan over kijken en bekeken worden. Ac countant Francis laat altijd Christine voor hem dansen in de nachtclub Exo tica. Dat pikt Eric, de ex van Christine niet, en hij zorgt dat Francis de club niet meer binnenkomt. Francis zint op zijn beurt op wraak. When a man loves a woman do t/m zo 20.00, 22.15. Van Luis Mandoki. Pi- loot Andy Garcia, zijn vrouw Meg Ryan en hun dochterjes lijken het toon beeld van een gelukkig gezinnetje. Schone schijn want Meg is alcoholis- te. El pajaro de la felicidad ma 20.00, 22.15. Psycho-drama van Pilar Miro. De sterke en zelfstandige Carmen loopt bij een aanranding een enorme geestelijke dreun op. Niets is meer wat het lijkt; haar zoon blijkt lang niet zo veel van zijn moeder te houden als Carmen denkt. En ook haar minnaar is met meer je van het. Short Cuts di 20.00 Film vol humor en satire van Robert Altman geba seerd op de verhalen van Raymond Carver. De camera volgt 22 personen tijdens hun dagelijkse bezigheden en allemaal hebben ze in meer of minde re mate wat met elkaar te maken. Met onder anderen Andie MacDowell, Lyle Lovett, Madeleine Stowe, Lily Thomson en Tom Waits. In the name of the Father woe 20.00. Jim Sheridan vertelt het waar gebeur de verhaal van vier leren die een IRA- aanslag in de schoenen geschoven kregen en 15 jaar onschuldig in een cel doorbrachten. Met Daniel Day-Le wis, Peter Postlethwaite en Emma Thompson. LVC tel: 071-146449 Living with an Idiot do t/m zo 20.00. Alexander Rogozjkin won hier vorig jaar de persprijs mee op het Rotter dams Filmfestival. Intellectueel Vova besluit na een in drank doordrenkte avond een goede daad te doen: hij neemt een gek in huis. Binnen de kortste keren ontpopt de gast zich als een gevaarlijke psychopaat. LAK tel: 071-124890 Pappa is op zakenreis ma 20.30. T| gi-komische film van Emir Kusturio De vader van de zesjarige Malik wo rn Sarajevo anno 1949 op dubieuzt gronden opgepakt door de veilighei- politie. Eenmaal vrij zint hij op wrat Zoon Malik ontvlucht het leven in z fantasiewereld. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel:01720-20800, W Boetzelaerstraat 6 EURO 1 Disclosure 12 jr., dag. 18.45, 21.3 za woe ook 13.45, zo ook 13.30, 16.00. EURO 2 The Lion King al., dag. 18.45, 21.0 za woe ook 14.00, zo ook 14.00, 16.30. EURO 3 Frankenstein 16 jr.dag. 18.45, 21.30. De Leeuwekoning (Ned. gesproken al., zawoe 13.45, zo 13.45,16.15 EURO 4 Junioral., dag. 18.45,21.15, zaw ook 13.45, zo ook 13.30, 16.00. PARKFILMHUIS tel: 01720-95600 Paris Texas do 20.30. Road movie van Wim Wenders. Travis (Harry De Stanton) is gaan zwerven nadat zijn vrouw (Natasja Kinski) hem heeft v: laten. Jaren is hij onvindbaar maar dan duikt hij plotseling weer op. Mt zijn zoontje besluit Travis zijn vrouv en de moeder van zijn kind te zoeke The Pelican Brief vr za, 20.30. ^hrf'"' Ier van Alan Pakula. Als tweeïèchtr worden vermoord, gaat rechtenstu dente Julia Roberts op onderzoek u' In deze duistere zaak krijgt ze hulp van journalist Denzei Washington. LISSE FILMHUIS LISSE tel: 02522-13458 Farewell to my Concubine di 20.3C Chen Kaige vertelt de geschiedenis aan de hand van de lotgevallen van twee hoofdrolspelers in de Peking VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071- 614354, Prinses Marijkelaan 4 De Aristokatten Ned. gesproken, al zawoe, 14.00. Disney-klassiekero- moederkat en haar jongen die door een butler ontvoerd worden. Tegeni achtergrond van Parijs anno 1910 snelt een straatkat te hulp. Baby's day out al., za woe 15.30. F: giedebuut van Patrick Read Johnso Drie mannen kidnappen de negen maanden oude yuppiebaby Bink. Z( krijgen daar al snel spijt van want hl kind is zeer ondernemend en absoli met bang. DEN HAAG ASTA 1. tel: 070-3463500, Spui 27 Disclosure 12 jr., dag. 13.15, 16.0 18.45,21.30. ASTA 2. Interview with the Vampire 16 jr., dag.'18.45, 21.30, do vr madiool 13.15 ASTA 3. Junioral., dag. 13.15, 16,00, 18.' 21.00. De Leeuwekon ing a Iza zo woe 13.15, 16.00. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naas' Centraal Station. Dead and the maiden 16 jr., dag. 13.15,16.00,18.45,21.30. BABYLON 2 The Lion King 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 Four weddings and a funeral al., da. 16.00, 18.45. 21.30, do vr ma di i 13.15. De gouden voetbal al., za zo woe 13.15. METROPOLE 1 tel. 070-3456756,0 negielaan 15. The River Wild 16 jr.. dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE 2 Pulp Fiction 16 jr., dag. 13.15, 16.30, 20.30. METROPOLE3 The Lion King al.dag. 18.45, 21.3' do vr ma di ook 13.15, 16.00. METROPOLE4 Renaissance Man 16 jr., dag. 13.F 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE 5 Frankenstein 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 1 tel. 070-3462400/34624C Herengracht 13. New Nightmare al., dag. 13.15, 1 16.00, 18.45,21.30. ODEON 2 The Specialist 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Timecop 16 jr., dag. 18.45, 21.30 do vr ma di ook 13.15, 16.00. De Leeuwekoning al., za zo woe 13.15, 16.00. ODEON 4 Riksbioscoop The Getaway al., dag. 11.45, 14.1! 16.45, 19.15,21.45. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030 Spui 191. ZAAL Le Fil De L'Horizon 16 jr., dag. 18.30. II Gattopardo 16 jr., dag. 20.1 zoen woe ook 14.00. ZAAL II Eat drink man woman 16 jr., dag. 19.30, woe ook 16.15. The woot man's bride 16 jr., dag. 21.45, zo wo ook 16.15. ZAAL III Vaarwel Ganzen dag. 19.30. Tatjana 16 jr., dag. 21.45. Brief naar de Hemel zo woe 14.00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 18