Beeldhouwen op de vierkante centimeter Cultuur&Kunst Pianospel onder wollige deken Haags Operatheater nog niet van de baan Nederlandse portretten uit 17e eeuw in Rotterdam Theatrale schilderijen van Menno Bauer (INSDAG 31 JANUAR11995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv.-chef jan rijsdam, 071 -356472 Veel publiek bij autowrak Scholte i Amsterdam Drommen nieuwsgierigen verdringen zich dezer dagen bij kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae om een glimp op te vangen van het uitgebrande wrak van Rob Scholte's BMW. Grafisch ontwerper Anlhon Beeke, inrichter van de tentoonstel ling 'Bits and Pieces', heeft ook een spotje in de auto zelf ge- plaatst. De verwoestende werking van de granaatexplosie tijdens de moordaanslag op Scholte van 24 november vorig jaar wordt zo extra luguber zichtbaar. Scholte heeft laten weten dat hij met de tentoonstelling van het wrak in de eerste plaats zijn protest te gen een wereld vol geweld wil uitdrukken. De expositie 'Bits and Pieces' duurt tot en met 19 februari. 50.000 bezoekers bij Mondriaan den haag De grote overzichtsexpositie van Mondriaan in het Haags Gemeentemuseum trekt minder bezoekers dan verwacht. In de voorverkoop zijn tot nu toe 60.000 kaartjes verkocht. Het museum hoopt morgen de 50.000ste bezoeker te verwelkomen. Als het wekelijkse gemiddelde van 10.000 bezoekers gelijk blijft, komt het totale bezoekersaantal bij de sluiting op 30 april op 190.000 uit. Gerekend is op 300.000 bezoekers. De expositie is overigens kostendekkend bij een totaal aantal bezoekers van 200.000. Wie een toegangsbewijs met een vast toegangsuur wil kopen, kan terecht bij vestigingen van de VSB Bank, de Grens wisselkantoren en de VW Den Haag. Omdat maar weinig tijd blokken zijn uitverkocht kunnen bezoekers echter ook op de bonnefooi gaan en bij de museumkassa een kaartje kopen. Op maandagen is het echter druk omdat dan een gereduceerde toe gangsprijsvan een tientje geldt. Op de overige dagen is dat twin tig gulden. Mahler-tent op Museumplein ïRDAMDe concerten in het kader van het Mahler-feest in het Amsterdamse Concertgebouw zijn straks rechtstreeks te vol gen in een tent op het Museumplein. Heffeest gaat op 1 mei van start. Kaarten voor de Mahler-concerten in het Concertgebouw zijn ondanks de hoge prijzen van 200 k 250 gulden per stuk, praktisch uitverkocht. Degenen die geen kaartjes hebben kun nen bemachtigen, kunnen de optredens voor tien gulden in de jtent volgen. Er kunnen 1800 mensen in. jBergen eert Lucebert ibergen Het Museum Kranenburgh in Bergen brengt met de tentoonstelling 'Lucebert, een eerbetoon' een ode aan de op 10 mei vorig jaar overleden Bergense kunstenaar. De expositie 'duurt tot en met 23 april. Bij het tentoongestelde werk ligt de nadruk op zijn laatste levensjaren, waarbij veel werken te zien zijn die nog niet eerder zijn geëxposeerd. Het betreft 20 olieverf schilderijen, 25 werken op papier en 15 stuks keramiek. Daar naast zijn vijf dichtbundels en bijbehorende litho's ïe zien en een aantal persoonlijke objecten van de kunstenaar. ■Sterren'project Gronings museum ie gemeente Groningen orga- iseert een nieuw kunstproject raarmee een bedrag is gemoeid [an bijna drie miljoen gulden. [A star is born, voorheen Super nd Popular" is de naam van lit project waarvoor vier teams 'an architecten en kunstenaars lit binnen- en buitenland zijn ngeschakeld. Het vormt de af- luiting van de manifestaties ondom de opening van het ironinger Museum. Het project is een mengeling ran stedebouw, architectuur, :ultuur en theater. Het vindt ilaats in de maanden juni en uli in het centrum van Gronin gen. Belangrijk onderdeel vormt ~^le bouw van vier ontwerpen an de architecten Rem Kool aas, Manuel de Sotó-Morales lit Barcelona, het architecten- jureau William Alsop en Jan Stomrer (Londen, Hamburg) en Fumihiko Maki uit Japan. De bouw begint komend voorjaar. Rond de vier bouwwerken zullen theatervoorstellingen, opera's, lezingen en andere eve nementen plaatshebben. Het theatergezelschap Reflex, het Noord Nederlands Orkest en het Noord Nederlands Toneel doen mee aan de manifestatie. De architecten Alsop en Stör- mer ontwierpen een platform voor muziek en theater. Daarop zal onder meer de opera In. nood geboren, over het leven van de kunstenaar Hendrik Ni- colaas Werkman, te zien zijn. Voorstellingen staan ook ge pland op het drijvend paviljoen dat Fumihiko Maki ontwierp. Koolhaas en Manuel de Soló- Morale ontwierpen respectieve lijk een openbaar toilet en een lange stenen bank. Vier finalisten Davina van Wely Vioolconcours Vier jonge violisten strijden op 4 februari in het Haags Koninklijk Conservatorium om de hoogste eer tijdens de finale van het Da vina van Wely Vioolconcours. Het zijn Elisabeth van Hemert (16 jaar) uit Apeldoorn, Carla Leurs (16) uit Purmerend, Ma- ria-Paula Majoor (17) uit Bus- sum en Floortje Schilt (16) uit Amstelveen. Van Hemert is leerlinge van Lex Korff de Gidts, Leurs en Ma joor krijgen les van Qui van Woerdekom, en Schilt studeert bij Theodora Geraets. Het Van Wely-concours is een nationaal concours voor violisten van 14 tot en met 17 jaar. Afgelopen weekend werden de vier geko zen uit negen kandidaten. „De ene keer treed je op in Theater Colon in Buenos Aires, een andere keer speel je ergens in een rot zaaltje voor een handje vol mensen; het is goed te realiseren dat succes en voldoening slechts afhangen van het vermogen om mensen een prettige avond te bezorgen, waar dan ook." Afgaand op deze woorden in een interview lijkt het Groene Kerkje in Oegstgeest voor Saskia Viersen een gul den middenweg. Nog een uitspraak: „Als concertmeester, wat ik als halve baan wel ambieer, kun je met jouw klank de hele eerste vioolgroep meetrekken, je hebt écht invloed." Al ging het deze keer niet om het meevoeren van een orkest maar om een waarachtig samenspel met de pianist Frans van Ruth, die invloedrijke klank hèd Viersen. Juist door haar helle fiere toon, haar zeer geprofileerde speelstijl, kwam Van Ruth aanvankelijk niet uit de verf. Hoe komt dat? Zijn hele spel en techniek nodigen uit tot sprankeling, tot levendige dialogen, toch blijft alles bedekt met een wollige deken. Is Van Ruth bang dat hij zal overheersen, bang voor de akoestiek, voor Vierssens alomtegenwoordigheid, of is deze BÖsendorfer van een minder superieure kwaliteit? Van Ruths vertolking werd beheerst door het zachte pedaal en dat was niet nodig geweest. Voor uit, in Mendelssohns sonate in F moest de ruimte nog afgetast worden en het samenspel nog ver volmaakt. Deze muziek is een beminnelijke weerspiegeling van Mendelssohns ongecompliceerde fantasierijke persoonlijkheid: helder omlijnde thema's, duidelijke vormen. Maar waarom nog zo veel zacht pedaal in Beethovens bekende Kreutzersonate? Viersen komt met groot gemak boven hem uit. Die doffe klank was doodzonde, want Van Ruth speelt fantastisch, licht, dansend en juist moeiteloos zonder rechter pedaal. Deze sonate zou schitterend geklonken hebben zonder die om floersing, in timing, in tempo en temperament. Plan vergt een investering van 55 miljoen De Stichting Opera aan het Spui krijgt tot 1 maart de tijd het plan voor het operatheater in de Haagse binnenstad uit te wer ken. De stichting gaat nu op zoek naar sponsors en medefi nanciers. De bouw van de ope razaal met 1800 stoelen vergt een investering van 55 miljoen gulden. Carel Birnie, oprichter en voormalig zakelijk directeur van het AT&T Danstheater in Den Haag, is de initiatiefnemer. Eerder concludeerde een werk groep dat de exploitatie van het operatheater de komende 10 15 jaar niet haalbaar was maar de gemeente heeft de stichting toch nog wat tijd gegeven de fi nanciële haalbaarheid te onder zoeken. Birnie meent dat er in Den Haag een grote behoefte is aan opera's, musicals en mu ziektheater. De huidige zalen zijn veelal te klein om die pro- dukties onderdak te bieden, of hebben geen goede akoestiek. Het theater dat Birnie wil bou wen is bedoeld voor opera's, operettes, ballet, musicals, en tertainment en cabaret. Het zou schuin achter de Nieuwe Kerk moeten verrijzen, op de plek waar nu nog een parkeergarage staat. Een operatheater past in de culturele bestemming die de gemeente aan het Spui heeft ge geven. Jaarlijks zou het theater ruim 250.000 bezoekers naar het centrum trekken. Aandeel Nederlandse muziek op wereldmarkt verdubbeld Het marktaandeel van Neder landse muziek in de wereld, is de afgelopen tien jaar verdub beld naar meer dan 20 procent. In diezelfde periode verdubbel de de omzet van het Nederland se produkt op de thuismarkt tot ruim 200 miljoen gulden in 1993. Dat zei staatssecretaris Van Dok-van Weele (economi sche zaken) gisteren tijdens een persbijeenkomst op de interna tionale muziekbeurs MIDEM in Cannes. Nederland en Zuid- Afrika staan centraal op de beurs, die tot en met 3 februari plaatsheeft. The Golden Earring verzorgde zondagavond de ope ning. De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is volgens de staatssecretaris goed voor een zevende plaats op de wereld ranglijst. Volgens cijfers uit de branche bedroeg de verkoop in 1993 ruim 1,1 miljard gulden. Nederland kent volgens de be windsvrouw de grootste ver koopdichtheid van CD-spelers. Ook koopt de Nederlander per hoofd van de bevolking de meeste cd's. MIDEM is in de eerste plaats een beurs, waar vakmensen zich buigen over nieuwe techni sche ontwikkelingen, zoals mul ti-media. De organisatie ver wacht zo'n 10.000 bezoekers. Japanse 'fnimmelknopenop tentoonstelling in Volkenkunde Roken was in het Japan van de zeventiende eeuw een goede gewoonte. Zo wel mannen en vrouwen puften aan pijpen. Gasten kregen geen kopje thee maar een rokertje aangeboden. De rokers hadden één probleem: een kimo no heeft geen zakken dus waar laat je die pijp plus ta bakszakje? Vrouwen stopten de rookgerei in hun mou wen zoals ze dat ook met andere spullen gewend waren te doen. Mannen vonden de oplossing in de netsuke: een stukje hout met een koord waaraan pijp en tabakszak werden vastgeknoopt. Dat alles werd klemvast achter de ceintuur gezet. Van simpel gebruiksvoorwerp groeide de netsuke al snel uit tot sierstuk. Deze wondertjes van snij werk op een paar vierkante centimeter zijn van donder dag 2 februari te zien in het Rijksmuseum voor Volken kunde. Letterlijke betekent netsuke (de 'u' niet uitspreken) 'wortel-vast- zetter'. En dat verwijst weer naar het materiaal waar die eer ste knopen van werden ge maakt: wortelhout of bamboe wortel. Naast rookgerei zouden ook de portemonnee en sleutel bos aan zo'n netsuke bungel den. Matthi Forrer, conservator Japanse kunst en samensteller van de tentoonstelling, wijst dat echter van de hand. „Ik heb ein deloos boeken en prenten door gebladerd maar een portemon nee kon ik niet ontdekken. Je geld stopte in een zakje tussen je dubbele ceintuur. En sleutels zijn een zeldzaamheid in Japan. Dat is nog steeds zo. De meeste huizen zijn niet op slot want dat is niet gastvrij. Je had hooguit sleutels bij je als je niet wilde dat het dienstmeisje in bepaal de kasten kwam. Het 'ophangsysteem' werd eerst versierd met simpel snij werk. Wie het zich kon veroor loven, liet de netsuke, vaak niet groter dan een walnoot, kunst zinnig bewerken. Niet alleen omdat de knoop duidelijk zicht baar boven de ceintuur was. „Ook omdat je de netsuke vaak afdeed", vertelt Forrer. „Op be zoek of tijdens een picknick leg de je het naast je neer zodat an deren 'm ook zagen. Langzaam aan komt de netsuke dan ook in beeld als statussymbool. Je kreeg speciale knopen die pas ten bij formele kleding of als je bepaalde relaties bezocht." De netsuke moest aan be paalde voorwaarden voldoen: geen uitsteeksels want daarmee kon de knoop je kimono be schadigen. „Vaak was de knoop ook glad zodat mensen er lekker aan konden voelen en frumme len. Net zoals die kettinkjes die mannen uit Griekenland en Turkije nu nog bij zich hebben. Steen, metaal, gedroogde Rotterdam Twee weken na het sluiten van de tentoonstelling, in de Rotterdamse Kunsthal, over het Nederlandse portret in de Gouden Eeuw, begint in het nabijgelegen Museum Boymans-Van Beuningen de expositie Nederlandse portretten uit de 17de eeuw. De tentoonstelling in Boy mans omvat 86 werken uit de eigen collectie, die meestal in het depot blijven. Het uitkomen van de bestandscatalogus Nederlandse portretten uit de 17de eeuw is de aanleiding voor de expositie, waarin de nadruk ligt op minder bekend werk. Zo zijn de portretten van Rembrandt niet in de tentoonstelling opgenomen, omdat zij altijd al in de vaste collectie zijn te zien. De catalogus is het resultaat van jarenlang onderzoek onder leiding van portretten-specialist drs. R. Ekkart, directeur van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag. De Boymans-collectie omvat werk van onder andere Frans Hals, Bartholomeus van der Helst, Ferdinand Bol, Jacob Backer, Jan Mijtens, Nico- laes Maes en Govert Flinck. Een topstuk op de expositie noemt het museum Van der Heists portret van Abraham del Court en Maria Kaersegie- ter (foto). De economische en culturele bloei in de tweede helft van de Gouden Eeuw deed de vraag naar portretten sterk groeien. Veel schilders voorza gen in hun onderhoud door regenten en patriciërs te portretteren. Portretkunst stond overigens niet in erg hoog aanzien. Portretten hadden niet veel waarde en daarom zijn er betrekkelijk weinig van bewaard gebleven. Ook is vaak niet duidelijk wie de schilder en wie de geportretteerde is. De expositie is te zien van 5 februari tot en met 7 mei. recensie esther gottschalk Expositie: recente schilderijen van Menno Bauer. Te zien: t/m 9/1, di. t/m za. 9-18 uur, 1e zondag van de maand 12-17 uur, Galerie Blijeriberg, Breestraat 113, Leiden. Hij die aan de banaliteit van het alledaagse wil ontsnappen be- geve zich naar de schilderijen tentoonstelling van Menno Bauer in Galerie Blijenberg. Ver heven zinsneden onderschrij ven gedragen voorstellingen. De poëtische titellijst voert de be schouwer reeds naar tragische oorden: 'Een huid van verge ten', 'De geur van verwarring', 'Het verkeerde uur voor geluk' of 'Omwille van de sneer likt de kat de kandeleer'. Menno Bauer schildert emotie, zijn vrouw be denkt de titels. De schilderijen doen in the- atraliteit niet onder voor hun benamingen. Bauers werk ken merkt zich door zwaar aange zette rode en blauwe kleurvlak ken, waarin uit krasserige pen seelstreken en veel witte verf misprijzende personages oprij zen. In al zijn werken komen mensen voor. „Geen specifieke mensen, maar de mens als ver schijnsel," zoals hij zelf zegt. Bauer: „Ik wil de fundamentele emoties van het leven weerge ven: agressie en erotiek." Die emotie probeert de schil der op te roepen door een groep vruchten, noten, aardewerk, ko raal, schildpad, porselein, schel pen, kortom van elk denkbaar materiaal werd een netsuke ge maakt. De voornaamste zijn echter hout en ivoor. Van waai- bomenhout tot geimporteerd hout uit Zuid-Amerika en van inheemse berentanden tot ge- importeerde narwaltanden," al dus de conservator. Hoefjes De vorm van het materiaal be paalde vaak de manier waarop de netsuke werd gemaakt. Zo is daar een boeddhabeeldje van nog geen drie centimer hoog die met hoofd en schouders licht voorover helt. Het is gesne den uit de punt van een buffel hoorn en die loopt krom toe. De taps toelopende dierentanden verklaren ook waarom een paardje zo zedig allevier zijn hoefjes bij elkaar heeft getrok ken. Op de tentoonstelling zijn ook voorbeelden te zien van het materoiaal voordat mes, zaag en beitel erin gingen zoals een twee meter lange narwaltand, een versteend zwarte koraal- plant, een schild van een schild pad en hoorns van buffel en neushoorn. De motieven zijn al even di vers. „Alles, alles", zegt Forrer. „We hebben wilde zwijnen, leu ke aapjes, kikkers, haasjes, dra ken en fabelbeesten. En ratten natuurlijk. Want dat is het sym bool van rijkdom. Wie rijst had, had ook ratten en dan was je rijk. Eveneens zijn er historische figuren of uit de Chinese my thologie. Je hebt netsukes met afbeeldingen van dagelijkse te beelden. Hij voert daartoe telkens dramatisch beladen sce nes ten tonele: ruzie, overspel, het verlies van een beminde. Zijn figuren plaatst hij in schim mige witte lichamen op een po dium, tussen klassieke arcaden of in de spotlights. Ze maken een theatraal armgebaar of ver stijven midden in een wervelen de beweging. Bovendien kijkt vaak een van de karakters direct en hautain naar de toeschou wer. Bauer laat zich inspireren door de gekunstelde werkelijk heid: de wereld van het theater en de (historische) schilder kunst. Veel werken zijn geba seerd op bestaande composi ties. Zo vormde een reproductie van het schilderij 'De vlucht uit Egypte' van Abraham Bloem- aert het uitgangspunt voor een felgekleurd doek dat nu bij Blijenberg te zien is. 'Als het leven weer schaduw krijgt' is een op wrakhout ge schilderd tweeluik. Midden in het beeld is een kunstenaar aan het werk, die over een leeg doek gebogen opkijkt naar een uitge strekt hangende opengereten os la Rembrandt. Uit de lakzwar- te diepte van de panelen doe men bleke vrouwen op. Hun maskerachtige gezichten, afge zet tegen een heldere toets rood, roept even de Japanse 'De geur van verwarring' van Menno Bauer is te zien bij Galerie Bleijen- berg. foto pr prentkunst in herinnering. Bauer zoekt naar de gekun stelde en gedramatiseerde vor men van verdriet, lijden, liefde en hartstocht, zoals deze zich in de kunsten voordoen. Hij sti leert zo de menselijke emotie om deze tot kunst te verheffen. Een houten rat met jeuk aan zijn oor uit de 18de eeuw. dingen als de was doen maar ook heel curieuze. In Japan ge loven ze dat niezen gezond is. Dus heb je een netsuke met daarop een man die tegen beta ling een ander met een stokje in zijn neus kietelt totdat zijn cliënt niest." De tentoonstelling 'Netsuke, Japanse cultuur in een no- tedop' is tot eind dit jaar te zien in het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Elke drie maan den wisselt de inhoud van de vitrines. Tegelijkertijd zijn van Noriko Nakamura zogenoem de katzome te zien. De kunste nares maakt patroondrukken volgens de traditionele textiel- druk. De bezoektijden van bei de tentoonstellingen aan de Steenstraat 1 zijn van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Zaterdag, zon- en feestdagen van 12.00 uur tot 17.00 uur. 's Maandags is Volkenkunde gesloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13