Een happening vol raadsels JAZZWEEK Veelzijdig muzikant )esluit jazzconcours Het Nationale Toneel in 1995/96: nieuwe stukken en klassiekers Wereldpremière bij NDT 'Het gaat over liefhebben, ondanks dat er vreselijk gescholden wordt' Cultuur Kunst DUKE aterdag 28 januari lue Friends, 21.30 uur. sondag29 januari imsession olv Jitteke Blussé, 21.30 TEBRUGKERK (ondag 29 januari ospelconcert door Coco York The oices in Praise mmv The St. Mat- lew's Jazz Pilgrims, 14.00 uur. DSGEHOORZAAL aterdag 28 januari iternationaal Keytown Jazz Festival, 20.00 uur. DE WAAG Zaterdag 28 januari Jazz for kids: Kinder Bigband en de Junior Jazzers van Het Koorenhuis Den Haag, 13.00 uur; Openbare re petitie Bigband-workshop Streekmu- ziekschool Leiden e.o. o.l.v. Joop van der Louw, 15.00 uur; Finaleconceert door deelnemers workshop mmv The Ambassadors, 16.00 uur. Zaterdag 28 januari Hot House in De Waag: Nemesis Quartet, 20.30 uur; Eef Albers Kwar tet, 21.30 uur. Zeemansliederen in Burcht iden» Het zeemanskoor 'Rumor in Casa' is van de grond geko- en en treedt morgen van 13-15 uur gratis op in sociëteit De ireht. Ruim 20 mannen zingen onder leiding van Ton de Brou- er shanties (sjor-liederen) en zeemansliederen. 'Rumor in Ca- kan overigens nog zangers en muzikanten gebruiken, want it streven is een koor van 40 mannen bijeen te brengen. iorkonde voor O'Neill in schouwburg a iden» De Blauwe Maandag Compagnie krijgt dinsdag 31 janu- i in de Leidse Schouwburg de nominatie-oorkonde van de ouden Gids Publieksprijs voor 'O'Neill (En geef ons de schadu- en)' van Lars Noren. Aan deze toneelprijs werken meer dan 80 leaters mee. Tijdens het seizoen bepalen bezoekers welke lorstellingen worden genomineerd. De uiteindelijke prijs, een 3 edrag van 100.000 gulden, wordt tijdens een gala-avond uitge- ikt. De Blauwe Maandag Compagnie behoort nu dus tot de mshebbers. die aan het conservatorium van Hilversum. Hij zit in het tweede jaar en krijgt les van Ferdinand Povel. on Dat Van Gorp een veelzijdig talent is bewijst hij tijdens zijn award-presentatie. Hij opent zijn set op sopraansaxofoon met een knappe vertolking van 'Stolen Moments', gevolgd door een uiterst verfijnd 'You don't know what love is', gespeeld op de alt. Vervolgens komt het strakkere werk aan bod. Pop, funk, fusion-achtige stukken vervat in stevige arrangemen ten. De saxofonist speelt prachtige improvisaties, veelal gedacht vanuit korte licks die vervolgens worden uitgebouwd tot opzwe pende solofijnen. Behalve over een mooie heldere saxofoon klank, beschikt hij ook nog over een zeer acceptabel stemgeluid. De band klinkt wat log en te weinig open in relatie tot het lichte geluid van de altsax. Tem pi worden laag ingezet, waar door het lang duurt voordat de trein op gang komt. Eigenlijk pas na drie kwartier, in het fraaie 'Nothing personal' begint het totaal pas echt te spetteren. Jammer genoeg is dit dan net het laatste nummer. Vanmid dag, om vier uur, klinkt in De Waag het verlossende woord van de jury. Dan zullen we we ten wie zich het komende jaar het 'Leidse Jazztalent' mag noe men. recensie dick hermsen topleiders Jazz Award 1995: Lodewijk Corp: sopraan- en altsaxofoon, zang >en Vrolijk, drums; Robin Koerts, bas- ar; Martijn van Iterson, gitaar; Reyn vehand, keyboards; Gijs van Stralen, ussie). Gehoord: 27/1De Waag, Lei- inigmaal had het voorpro- mma van De Waag deze ek meer inhoud dan de ifdact van de avond. De ge- mineerden voor de 'Info Op- Iers Jazz Talent Award 1995' lakten er duidelijk werk van. luwe bezoekers, hoorden gekozen stukken. Opval- dit jaar was de extra aan- cht voor de uiterlijke presen- ie. Titels werden vermeld, be- )i eiders bij naam genoemd, lar natuurlijk het belangrijk er werd fantastisch gespeeld lior uitstekende muzikanten, rtom, de Leidse jazz-muzi- ïtenwedstrijd van dit jaar ide wederom een zeer hoog 'eau. Eén discutabel gegeven: it Leiden geen vrouwelijke iziektalenten? Tijdens het icours is geen enkele dame, 4 fs niet in de begeleidende nds, op het podium gesigna- rd. let laatste talent dat voor het etlicht mocht treden was Lo- ivijk van Gorp. De 21-jarige tofonist speelt maar liefst in r bands. De tijd die hem nog vult hij met een muziekstu- Waar ook ter wereld het Cirque du Soleil te zien is, daar barst het tumult los Hannovers weten wel raad met 'Die Fledermaus' Cirque du Soleil, een Canadese producent van unieke shows, waarin drama, straatkunst en het klassieke circus worden gecombineerd, heeft zijn Europese hoofdkwar tier gevestigd in Amsterdam. Als eerste produktie staat de Europese tournee van 'Saltimbanco' op het programma. Met deze voorstelling is 50 miljoen gulden gemoeid. De première vindt plaats op 9 maart in een brandnieuwe tent, met 2500 plaatsen, op het Museumplein in Amster dam. Veertig voorstellingen moeten honderdduizend be zoekers binnenhalen. Lukt dat, dan kan de zegetocht door Europa beginnen, met de verovering van de wereld als slotakkoord, zo is de hartewens van alle betrokkenen. recensie susanne lammers Operetten-Tournee-Theater Hannover: Die Fledermaus van Johann Strauss Koor en orkest van DUNA Budapest o.l.v. Gyula Jèrmay Gehoord: 27/1Schouwburg, Lei- amsterdam wim spruit 'Saltimbanco', een naam ont leend aan het zestiende-eeuwse Italiaanse woord voor straatar tiest, grijpt terug op elementen van het Commedia delFArte. In de tweeëneenhalf uur durende show worden theater, muziek, zang, dans en kostuums op fraaie wijze gecombineerd met traditionele circusnummers zoals acrobatiek, jongleren, koorddansen en clowns. De veertig man sterke groep arties ten verkent de grenzen van de acrobatische en artistieke mo gelijkheden, ondersteund door orkestmuziek, gedurende een spectaculaire licht- en geluids show. De artiesten tarten de wetten van de zwaartekracht en beschikken over een fenomena le lichaamsbeheersing: allemaal op weg naar een regelrechte sensatie. „Met gepaste trots gunnen wij het Nederlandse publiek de Europese première van 'Saltim banco' vertelt Jean Héon, een van de directeuren van Cirque du Soleil Europe. „Na de voor stellingen in Amsterdam trekt 'Saltimbanco' Europa in. We willen in twee jaar tijd ongeveer 600 voorstellingen geven." 'Cirque du Soleil' werd in 1984 in Canada opgericht door een aantal jonge artiesten. Ze droomden ervan het circus op nieuw uit te vinden. Er volgden succesvolle optredens, uiteinde lijk resulterend in de (derde) show 'Saltimbanco' die nu Eu ropa ingaat. Het circus ontving talrijke be langrijke onderscheidingen op circusfestivals, waaronder het Wereldfestival van het Cirque de Demain in Parijs, het Morite Carlo Festival, de Gouden Roos van Montreux en een Emmy Award. Onder het publiek bevonden zich sterren als Madonna, Jack Nicholson, Elton John, Eliza beth Taylor, Peter Gabriel, Lou Reed, Barbra Streisand, Steven Spielberg, Bill Clinton en prin ses Diana. Time Magazine sprak van de 'beste show ter wereld' en inderdaad, waar ook ter wereld produkties van het Canadese Cirque du Soleil te zien zijn, daar barst het tumult los. Het publiek is razend en thousiast over de mengeling van straattheater, muziek, dra ma, dans en kostuums. Het Cir que du Soleil maakt de tongen los. Het is een circus zonder die ren, alles draait om acrobatiek, jongleren, koorddansen en clowns. En, anders dan bij de meeste circusvoorstellingen, worden die van het Cirque du Soleil vooral door volwassenen bezocht. Waarmee het Cirque het gro te succes, de staande ovaties, uitverkochte tenten en de lo vende recensies oogst, laat zich nauwelijks omschrijven. Het circus is geen circus zoals we dat kennen, het is een happe ning vol raadsels. Het succes overkomt de 'verkopers van ge luk, de brengers van een zonne tje' gewoonweg. Van het tradi tionele circus heeft 'Saltimban co'weinig weg. Wie langer luistert en kijkt zegt dat het circus lijkt op een eigentijdse Amerikaanse musi cal. Een half uurtje later be kruipt je het gevoel dat je mid den in een oorverdovend 'rock festival' terecht bent gekomen. Aan het eind heb je het idee te figureren in een film van Felli- ni... „De inspiratie komt nog steeds uit de kernen van het vroegere straattheater. Wat we bieden is een kunstzinnig cir cus. We vertellen een verhaal, vloeiend van het begin tot het Laat u niet misleiden, ik ben geest noch tovenaar, man noch vrouw, zonder huis of haard ben ik god noch duivel, geen lied of verhaal. Ik ben niemand maar heb duizenden gezichten. Ontmasker mij als u durft. Met deze woorden wordt Salimbanco, de Europese show van het Canadese Cirque de Soleil in Nederland geïntro duceerd. FOTO PR eind. Maar geen verhaal als in een boek dat van het begin tot het eind kloppend is gemaakt. Wij brengen gevoelens en emo ties. Wij maken fantasieën zichtbaar. De toeschouwers moeten met de elementen die zij krijgen voorgeschoteld, ook maart om 20.15 uur. Op zater- een beetje hun eigen show ma- dag en zondag ook matinee ken..." voorstellingen om 15.00 uur. De Europese première van Kaartverkoop: Amsterdams 'Saltimbanco' is op 9 maart en Uitbureau, AUB-lijn; tel. 020 - daarna dagelijks te zien 6211211 en alle WV-bespreek- (behalve maandag) t/m 19 bureau's. Het Hannoverse gezelschap dat 'Die Fledermaus' in Nederland brengt, heeft de tekst wat aan gepast om ons laaglanders tege moet te komen. In Leiden woont de hoofdpersoon zelfs aan het Rapenburg. Verder komt in deze operette, met als thema: de bedrieger bedrogen, een tenor voor die voortdurend en overal in aria's uitbarst. Dat is dan wel in het oorspronkelij ke libretto opgenomen, maar toch. De reacties op de recente Amsterdamse produktie waren niet allemaal even positief. Een reden hiervoor kan zijn dat de Stopera gewoon niet de juiste ambiance is voor ouderwetse operette. De Leidse schouwburg leent zich in elk geval ook hier uitstekend voor, al is het podi um wat benepen voor zoveel mensen. Een andere reden kan zijn dat deze operette met de juiste mengeling van enthou siasme en routine gebracht moet worden. Dat is deze Han novers wel toevertrouwd. In muzikaal opzicht een stuk verdienstelijker dan bijvoor beeld de huidige Rotterdamse 'Carmen'. Het orkestje mag dan minimaal bezet zijn, het speelt muzikaal en aanstekelijk vanuit de kleine orkestbak. Een ravijn tje tussen zaal en conventio neel, haast amateuristisch, de cor. De show steelt Piroska Pandy als Rosalinde, de vrouw van Von Eisenstein die in het gevang moet vanwege een modern ver grijp, belastingoplichting, maar het er nog even van gaat ne men. Pandy kan zowel mes scherp en glashelder als zoetge vooisd zingen, heeft een prach tige hoogte, zowel pianissimo als fortissimo. Bovendien zorgt een mollig vibrato voor warmte. Ook vermeldenswaard was Lau rel Boyd als het dienstmeisje Adèle, hoewel haar geluid soms iets te ordinair schel was. Haar vulgariteit werd nog aangezet door het soms vreselijk schmie rende spel, maar dat gaf het stuk toch ook weer die toon van: neem het alsjeblieft niet al te serieus. De toon die je associ eert met het Wenen van 1870. Het Nationale Toneel brengt in het komende seizoen drie nieuwe Nederlandse toneelstuk ken, drie klassieke stukken en twee komedies. Voor het festival Indië/Indonesië, dit najaar, heeft Jan Blokker 'Soekarno' geschreven en werkt Graa Boorasma aan een stuk over Poncke Princen. Daarnaast brengt het Haagse gezel schap een toneelbewerking van 'Mystiek Li chaam', de roman van Frans Kellendonk uit 1986. Ger Thijs, met Johan Doesburg artistiek lei der, is tevreden dat zijn gezelschap volgend sei zoen drie nieuwe teksten op het repertoire heeft, nu het theateraanbod internationaal zo sterk op het verleden is geörienteerd. Ter gelegenheid van de opening van het Haagse stadhuis gaat 8 september op locatie 'Julius Caesar' van William Shakespeare in pre mière, een co-produktie van Thijs, die het stuk heeft bewerkt, en Doesburg, die de regie voert. Het drama over hoe machtshonger vriend schappen breekt en eigenbelang het staatsbe lang in de weg kan staan moet een passende parallel vormen met de stadhuiskwestie waarbij de PvdA-wethouders Duivesteijn en Van Otter- loo elkaar naar het leven stonden. De andere klassieke werken op het repertoire zijn Molières komedie 'De mensenhater' in de regie van de Vlaming Dirk Tanghe en 'Juffrouw Else', een bewerking van de gelijknamige no velle van Arthur Schnitzler uit 1924. De bewer king is van Ger Thijs, de regie in handen van Kim Zeegers. Gelachen kan er worden met 'Design for li ving' van Noel Coward uit 1932 en 'Chin-Chin' van Francois Billetdoux uit 1959, beide geregis- serd door Ger Thijs. In 'Design for Living' spe len onder andere Gijs Scholten van Aschat, Pe ter Blok en Jacqueline Blom. In 'Chin-Chin' staan Anne-Wil Blankers en Gees Linnebank op de planken. ji pen haag Nieuwe Stijl is de titel van het pro gramma van het Nederlans Dans Theater 2 op vrij- lag 17 februari in het AT T Danstheater in Den ,(HHaag. In dit programma presenteert het NDT 2 de ,eWereldpremière van 'Cool White Fridge Knocked Over', een ballet van de Australische choreograaf Gideon Obarzanek. Tweede ballet is 'Blancs d'y 1 Voir* uit 1992 van de ex NDT-danser Lionel Ho- che. Als derde staat 'Stamping ground' op het pro gramma (zie foto), dat Jiri Kylian in 1983 al maakte naar aanleiding van zijn ervaringen tijdens een be zoek aan de Australische Aboriginals. Het ballet geldt als een van de hoogtepunten uit het NDT-re- pertoire. Kaarten voor deze avond zijn te koop bij het Uitbureau van K&O, Oude Vest 45. FOTO JORIS JAN BOS Project beeldende kunst bij LVC leiden komende zomer te zien op (pop)festivals in Zuid-Holland, waaronder vermoedelijk het Leidse Werfpop. De bedoeling van het project, dat in samenwerking met de stichting Program, de onder steunende organisatie van de provincie Zuid-Holland op het gebied van jongerencultuur tot stand komt, is om jongeren met beeldende kunst in aariraking te laten komen. Aanmelden kan nog tot woensdag 1 februari bij het LVC (071-146449, vragen naar Johan Andrée) op werkda gen tussen elf en vijf uur. Onder de titel 'Pop Art' begint het LVC aan een project beel dende kunst voor niet-kunste- naars. Dat wil zeggen: voor jon geren die geen kunstopleiding hebben genoten, maar wel iets over beeldende kunst aan de weet willen komen. Beeldend kunstenaar Patrick Perquin, die vooral bekend is als 'het Speu rend Beest', zal tijdens tien bij eenkomsten maximaal 12 kun stenaars in spe begeleiden bij het maken van een groot kunst object. Het eindresultaat is de Muzikale tuin in Voorschoten voorschoten Een wandeling over pianotoetsen, trekken aan gitaarsnaren van een metertje of wat: de groepen 1 en 2 van alle basisscholen in Voorschoten gaan een muzikale week tegemoet. Vanaf maandag 30 januari zijn twee lokalen in de muziekschool aan de Richard Wag- nerlaan omgetoverd tot muzikale 'tuin'. Daarin 'groeien' allerlei grote en gekke voorwerpen waar klanken uitkomen. De kinderen mogen trekkend, bellend, lopend en dansend uitproberen om mu ziek te maken op deze 'instrumenten'. De Muzikale Tuin is een doe-tentoonstelling van beeldend kunstenaar Etienne Favre. De Fransman heeft de vaak metersgrote objecten ontworpen om kin deren heel letterlijk in aanraking te brengen met muziek. Sommige voorwerpen zijn op bestaande muziekinstrumenten gebaseerd ter wijl andere pure fantasie zijn. De Muzikale Tuin is een initiatief van de streekmuziekschool en de stichting Steunfunctie Kunstzinnige Vorming. Luk Perceval volgende week met O 'Neill in Leidse Schouwburg amsterdam/leiden max smith Tien jaar bestaat de Blauwe Maandag Compagnie. Voor een toneelgezelschap is dat heden- tendage niet eens meer jong te noemen. Maar de ontwikke lingsgang van dit Vlaamse ge zelschap is nog steeds geplaveid met artistieke en publieke suc cessen. Er gaat haast geen sei zoen voorbij of de groep schit tert met een van haar voorstel lingen in het Theaterfestival. 'Nachtwake' van Lars Norén, 'Strange Interlude' van O'Neill, 'All for Love' en 'Joko' zijn daar voorbeelden van. Het succes van 'Wilde Lea' was zo groot dat er zelfs kaartjes op de zwarte markt werden verhandeld. Momenteel ontlokt de Blau we Maandag Compagnie met het ongeveer vier uur durende 'O'Neill, (En geef ons de scha duwen)' van Lars Norén op nieuw lovende perskritieken. Aanstaande dinsdag en woens dag is dit stuk te zien in de Leid se Schouwburg. De Amerikaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Eugene O'N eill stierf in november 1953. Hij heeft niet wat je noemt een ge lukkige ouwe dag gekend. O'N eill leed aan de ziekte van Park inson waardoor hij nauwelijks kon schrijven. Zijn familie-om standigheden waren evenmin een toonbeeld van voorspoed. Een van zijn zonen was aan de drugs, de andere pleegde op 40- jarige leeftijd zelfmoord. Met zijn dochter wilde hij niets meer te maken hebben vanwege haar huwelijk met de veel oudere Charlie Chaplin. Met zijn derde vrouw had hij een haat-liefde verhouding. Deze en andere biografische gegevens heeft Lars Norén ge bruikt voor zijn toneelstuk 'O'Neill (En geef ons de schadu wen)'. Tijdens een denkbeeldig bezoek van beide zoons op de 61-jarige verjaardag van O'Neill komt het tot een pijnlijke en ontluisterende confrontatie. Uiteindelijk leidt dat tot een louterende werking tussen O'N eill en zijn vrouw. Door de bui tengewoon effectieve vertolking van Peter van den Begin (O'N eill), Ilse Uitterlinden (zijn vrouw), Stany Crets en Vic de Wachter (de zoons) is de voor stelling de.eerste paar dagen niet uit je gedachten te bannen. Het is geen opwekkend stuk maar Luk Perceval, regisseur te vens mede-oprichter en artis tiek leider van de Blauwe Maan dag Compagnie, beschouwt het niet als destructief: „O'Neill gaat eigenlijk over liefhebben, ondanks dat er zo vreselijk ge scholden en intens gehaat wordt. Dit stuk gaat over pijn, maar het leven doet pijn, is lij den. Door telkens stapje voor stapje die pijn te durven aan vaarden, dat ervaar ik als posi tief. De man en de vrouw zijn met een zuiveringsritueel bezig. Door zijn nare jeugdervaringen wil hij het moederbeeld vernie tigen. Zij doet dat met de vader- gedachte door hem te sarren." „Er zit ook iets lachwekkends in. Dat die vier mensen in een dusdanig drama verwikkeld zijn, heeft deels te maken met hele futiele, domme dingen. Een fout cadeau, zoals die vul pen terwijl de zonen weten dat hun vader de ziekte van Park inson heeft; een briefje dat niet tijdig verstuurd is; een attentie die niet op het juiste moment is gegeven. Al die communicatie stoornissen zorgen ervoor dat de mensheid in een weerkerend misverstand met elkaar leeft. Ik ben een Jung-fanaat. Jung zegt dat de wereld aan een hele dun ne draad hangt en die dunne draad is de psyche van de mens." Aan het eind van het stuk is er sprake van harmonie. Zij neemt de moederrol aan door tegen O'Neill troostend te zeggen: 'Niet huilen, anders kan ik je mama niet zijn'. En hij wordt van een recalcitrante zieke ou de-man, een gewillig mama kindje door te antwoorden: 'Ja, maar laat me niet alleen.' Dat is een manier van warmte delen." 28 JANUAR11995

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19