Kan het niet wat avontuurlijker? Santos: bizarre erotiek met piano Cultuur Kunst LEIÜSE JAZZWEEK CHTERGROND Televisie schiet tekort in culturele taak Onalledaags Renoir Ensemble VRIJDAG 20 JANUAR11995 Van Dijk is Che in musical Evita D€N MAAG CPO Producent Joop van den linde gaat het komend theaterseizoen de musical 'Hvita' in de theaters brengen. Voor de mannelijke hoofdrol van Che Guevara geldt Bill van i >i|k als de belangrijkste kandidaat Pia Douwes. die eer der voor Van den linde in 'Les Misérabies' speelde, wordt ge noemd als kandidaat voor de ti telrol. De audities voor de diver se rollen zijn in volle gang. De musical is geschreven door Firn Rice en Andrew IJoyd Webber, die eerder samen suc ces hadden met 'lesus Christ Superstar'. 'Evita' is het verhaal van het Argentijnse dorpsmeisje dat de vrouw van dictator Juan Perón werd en als Evita IVrón uitgroeide tot een volksheldin. Met is de revolutionair Che Guevara die in een kritische te erhaal vertelt. Bill •oral bekend als i de gelijknamige mu sical, speelde de jonge Che ook in 19B7 bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Janke Dekker speelde destijds de titeltol. Ook enkele buitenlandse gezel schappen brachten de musical in Nederland. 'Evita' beleefde in 1977 haar première in Duiden met Elaine Page en David Essex in de hoofdrollen. De produktie maakte sindsdien een zegetocht over de wereld en leverde ook een hit op: 'Don't cry for me Ar gentina'. rughlik hat van Dijk. Haasse eredoctor universiteit Leuven LEUVEN «ANP i )c si hrijtan i ieUa I Iimki óoi vangt een eredoctoraat van de Katholieke Universiteit Duiven (KUI.) vooral wegens de uitstra ling die zij de Nederlandse cul tuur in de wereld heeft gegeven, /ij krijgt bet doctoraat uiige reikt op 2 februari (Maria Iicnt mis), de patroonsdag van de KUI.. Ilella Haasse ontving in 1988 al een eredoctoraat van de Rijksuniversiteit Utrecht. Veel van Haasse* werk is ver taald. met name in het I-rans en het Duits, 's Avonds na de uit reiking is in de aula van de KUI een vertoning van Oeroeg. de verfllipina dooi I l*n* Hytlcetna van de gelijknamige novelle van Haasse uit 1948 Ilella Haasse ontving in 1988 al een eredocto raat van de Rijksuniversiteit Utm in Iireitner in trek AMSTERDAM ANP De Hreitner tentoonstelling, die sinds november in het Stedelijk Museum in Amsterdam is te zien. trekt veel publiek. Al 115.000 mensen hebben het werk van de Amsterdamse im pressionist gezien. De tentoon stelling beeft daarmee een be langrijk aandeel in het totaal aantal bezoekers in 1994, name lijk 420.000. Dat is ongeveer evenveel als in 1993 toen 425.000 kunstliefhebbers het museum bezochten. Het Breitner-overzicht duurt nog drie weken, tol en met 5 fe- I.Ml.ill II.<1 MIUM-IIIII kan (Ir presentatie niet verlengen in verband met de opening van een nieuwe serie uit .Ir Couplet-reek*. Het vierde Couplet gaal op 17 febniarl open. Juryleden bekend van boekenprijzen PEN HAAG» ANP De namen van de juryleden voor de Prijs der Nederlandse Letteren 1995 en de I Jbris Lite ratuur Prijs 1990 zijn gisteren bekendgemaakt. De Nederlandse Taalunie be noemde E.H. Kossmann, Hugo Housset, lierman De Coninck, Marita Mathijssen, Anton Kor leweg en Monica van Paemel in de jury van de Prijs der Neder landse (.etteren. Zr zijn bena derd omdat ze schrijver of lite rat uurcriticus zijn. Aan de drie jaarlijkse oeuvre-prijs is een be drag van .'tO.(MM) gulden verbon den. Beurtelings reikt het Ne derlandse en Belgische staats hoofd tie onderscheiding uit. Dit jaar is dat koning Albert II. Van da vü juryleden van i» Libris prijs heeft de voorzitter een maatschappelijke functie buiten de literatuur. De overige leden zijn literatuurweten schapper. criticus, vertaler en/of schrijver. Voorzitter is j. van Kemenade, commissaris van de koningin in Noord-Hol land i otdpi laden djn w van den Akker (hoogleraar mo derne Nederlandse letterkunde a.m da Universiteit van Utrecht), T. van Deel (docent aan de letterenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam en riti« li./ ine/ ..in Duflaoén (sc hrijfster) en Mare Rr-ynebeau (criticus). Aan de l ibris prijs is een bedrag van 100.(XX) gulden verbonden. Pia Beek verdringt Phantom noordwukThe Phantom of the Opera in het Circustheater in Scheveningen maakt één avond ruim baan voor Pia Beek. De Noordwijksejazzpianiste-zangeres viert daarop 18 september haar zeventigste verjaardag en haar 55-jarige artiestenjubileum. Bovendien is Beek veertig jaar samen met Marga Samsonowski. De Noordwijkse Impresario Jacques Senf organiseert het feest diverse grote namen mee zullen werken. M People en Megadeth utrecht/arnhem De Britse dance/pop band M People komt 10 maart naar Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht vooreen eenmalig concert. De band bestaat uit Mike Pickering (oprich ter) en de toetsenist Paul Heard en zangeres Heather Small. De Metalband Megadeth staat op maandag 24 april in de Rijnhal in Arnhem. Kaarten zijn vanaf 28 januari verkrijgbaar op de beken de voorverkoopadressen. Slaoliestijl en Rodin bij K&O leiden Bij K&O in Leiden beginnen dit voorjaarcursussen kunstgeschiedenis gewijd aan diverse onderwerpen. Aan bod komen onder meer jugendstil, Rodin en de precolumbiaanse er fenis. Vormgeving staat centraal op de cursussen Binnenhuis architectuur en de Geschiedenis van het design van 1850 tot he den. Voor informatie en aanmelding: K70, Oude Vest 45, tele foon 141141. Concert II Fioretto wassenaar II Fioretto geeft vanavond een coïicert in de Kievit- kerk in Wassenaar. Op het programma staan werken van onder meer Scarlatti, Uccelini, Caccini en Vivaldi. Tenor Jasper Sch- weppe staat het sensemble bij. Het concert begint om 20.15 uur aan het Wilhelminaplein. Jazz in Warmond warmond De Graduate of Swing houdt 22 januari een jazzcon cert in restaurant boerderij Meerrust in Warmond. Het optreden begint om 16.00 uur. Voor verdere informatie: 01711-10817. Jack Redler's Ryjhm Club geeft diezelfde dag een concert met zang van C'moane in de Elephant Club in Warmond om 15.30 uur. Het Modernisme, als artistieke stroming, ontstond als reactie op wat men wel noemt het 'Academisme', een kunstopvat ting, die tot ver in de 19e eeuw werd onderwezen aan de aca demies voor beeldende kunst. Die kunstopvatting, gebaseerd op ideeën van eeuwen her, be paalde dat het kunstonderwijs diende te verlopen volgens een vast, streng gereguleerd stra- Dat had als voordeel, dat de vorderingen van kunststuden ten vrij goed toetsbaar waren, nadeel was evenwel, dat juist datgene wat volgens velen de kunst tot kunst maakt - een on grijpbare, ondefinieerbare com ponent - in het onderwijs goed deels buiten beschouwing bleef. Daardoor konden mensen die weliswaar niet beschikten over sprankelende ideeën of een uit zinnig talent toch dikwijls een diploma behalen, simpel omdat ze goed waren in het opvolgen van de regels. Rond de eeuwwisseling voel den veel kunstenaars zich onge lukkig met de regels, thema's en technieken van het Academis me. Ze waren langzamerhand zo uitgekauwd, dat ze nog am per iemand konden verrassen. Zo ontstond de moderne kunst: tegenover de toetsbare regula- tuur van het Academisme stelde men het volledige loslaten van alle regels. Kunst, zo redeneerde men, moest vrij zijn en dat bleek een verlossende gedachte. Het Modernisme veroverde gezwind de wereld. Maar wie na die zegetocht had verwacht, dat Het Renoir Ensemble: een bij zonder kwintet op alle fronten. Vijf jonge vrouwen spelen lang niet alledaagse muziek in steeds wisselende formaties op hoog niveau. Met de 'Cinq sonates de Scarlatti' van Jean Eran^aix (1912—) presenteerde dit vijftal door: Hans Croiset Toen ik een jaar of vijftien was, P ging de televisie in Nederland van start. De eerste keer dat ik dit wonder uit Amerika al het niet te bedenkene kwam toen uit Amerika zelf aanschouw de, was op een koude herfst avond op de Frederik Hen driklaan in Den Haag. Daar stond in de etalage van een fa- diowinkel zo'n televisietoestel dat op het uitzenduur werd in geschakeld. Ik stond tussen een stevig op elkaar gepakte menig te die zich verdrong voor die winkelruit. We waren zo geconcentreerd op het nieuwe, dat niemand door had dat er alleen maar iets te zien viel en niets te horen. Door het ontbreken van een geluidsinstallatie op straat heb ik de toenmalige staatssecretaris Cals niet horen zeggen dat hij van dit nieuwe me dium verwachtte dat het 'niet tot cultuurafbraak, maar integendeel tot cultuurverspreiding en cul- tuuropbouw zou kunnen meewerken', en 'dat zij geleid zou worden met een sterk cultuurbesef, met een geestelijke achtergrond en een hoog ide aal'. Daarna duurde het nog een jaar of tien eer ik elf een toestel aan kon schaffen, hoewel ik er toen al meer dan twintig keer voor was 'opgetre- in uiterst culturele uitzendingen. Het gevaar commercialisering drong nog niet tot me door. Maar televisie heeft op welhaast revolutionaire wijze ingegrepen in onze beleving van ruimte en tijd. De ruimte waarin we leven is de hele wereld geworden; en tijd is betrekkelijk sinds wat giste ren of jaren geleden gebeurde vandaag als nieuw onze ogen voorbij trekt. Ondanks deze ingre pen in ons bewustzijn die gewoonlijk door de kunsten bewerkstelligd worden, heeft de televisie lit tot autonome kunst geleid, zoals die andere grote uitvindingen in de geschiedenis, de boek drukkunst en de film. wel hebben gedaan. Televi- sie heeft het tot op heden niet verder geschopt dan tot doorgeefluik, tot tussenpersoon, een op dringerige weliswaar, maar een tussenpersoon. Zij geeft mij het machtige gevoel dat ik de wereld i huis heb. dat ik mij een mening kan vormen over Tsjetsjenië, die ik daarna kan checken aan de commentaren in de kranten. Als doorgeefluik van het nieuws in de wereld van oorlogen tot sportwedstrijden functioneert de televisie naar behoren, waar ze echter schro melijk in tekort schiet, is in het uitvoeren van de culturele taak die haar in 1953 door Cals werd voorgehouden, en waar Brinkman en d'Ancona en de Mediawet met verve op wezen en wijzen. In plaats van cultuuropbouwer en cultuur- Hans Croiset. archieffoto G pd verspreider is het medium ver worden tot een naar de grijze Europese middelmaat buigende nivelator. tot een hebzuchtbe- vorderende-shows-uitbrakende fabriek, een onzalige spelletjes ver'quiz'ter, een smaakbeder- vende soapverkoper en last but not least tot een therapeutische toeverlaat voor contactgestoor den en emotiegeilaards. Com merciële of publieke omroep, een ieder lijkt, de verzuiling voorbij, verstrikt in hetzelfde credo. Al jaren lang klaagt de overheid dat te weinig mensen deelne men aan het culturele leven. Hoe komt het toch dat maar zo weinig Nederlanders in staat zijn te genieten van de kunsten? Zuinigheid? Nee. dat is het niet. Het beleven van kunst moet je leren, al heel vroeg, is het niet thuis dan toch op school. Hier nu ligt een belangrijke taak voor de publieke omroepen: zij kunnen met hun programma's de cultuurschuwe Nederlandse kijker, die door de jarenlange verzui ling langzamerhand tot barbarij is vervallen, een handje helpen met het kijken naar en genieten van alle kunstuitingen van onze cultuur. Wat Het Klokhuis kan voor kinderen, moet toch ook voor volwassenen mogelijk zijn, ook zonder toverbal len; want één 'Pleidooi' maakt nog geen zomer! Zo valt er dagelijks wat te beleven rond het to- verkastje: de NOS wordt NPS en nu maar afwach ten of het culturele heil ook inderdaad daarvan daan zal komen. Maar er zal pas echt iets veran deren wanneer de dictatuur van het credo in de kijkcijfers wordt afgeschaft en ten minste één net de reclame afzweert. Die onderbrekingen trekken de beste programma's omlaag, kleineren de kij ker, maken iedere poging tot serieuze aanpak bij voorbaat onmogelijk. Natuurlijk is het weerwoord van de bonzen in Hilversum dat bij weglating van de Ster het kijk geld verdubbeld moet worden, dat suggesties als hierboven bedoeld van iedere werkelijkheidszin zijn gespeend, dat het bestel nu eenmaal zo in el kaar zit. Ja. dat zal allemaal wel zo zijn. maar laat er dan een decoder op de markt komen, die auto matisch iedere Ster-interventie uitschakelt en er een niet opdringerig pauzebeeld voor in de plaats aanbiedt. Een videoclip die past in de program mering van de desbetreffende omroep die op die manier in de gelegenheid wordt gesteld om een minderheid van zijn kijkers serieus te nemen. Het zou al een hele stap vooruit zijn. nu er van de ide alen van Cals zo weinig terecht is gekomen. Acteur, regisseur Hans Croiset is oprichter en voormalig artistiek directeur van Toneelgroep Theater, Het Publiekstheater en Het Nationale Toneel. Modem Academisme van Marijke Verhoef bij CBK zich meteen spectaculair. Op vallend is het coloriet van deze instrumenten als één klank kleur, maar ook ieder instru ment apart heeft iets gewaagds, iets imponerends. De vijf sona tes waren afwisselend fel of dro merig. In dc tweede sonate leek er orgelmuziek te ruisen, om maar eens iets over dat coloriet te zeggen. In de geagiteerde derde sonate was de klank van de dwarsfluit als een opborre lende bron. Het was even wen nen aan het bewegelijke spel van de celliste, maar met geslo ten ogen bleek ook dit spel hel der en fraai. De serenade voor fluit en harp van Vincent Persichetti (1915—) is opgebouwd uit talrij ke kleine deeltjes die steeds een eigen verhaal vertellen, soms een zangerige samenspraak houden en dan weer in stuite rende ritmes tegen elkaar bot sen, zeer robust en direct, maar ook verfijnd en innig vertolkt. Voor de Russische Sofia Gu- baidulina was een grote plaats ingeruimd met 'Garten von I reude und Traurigkeiten' voor fluit, altviool en harp. Deze hij- na weltfremde componiste die op het ogenblik in Hamburg woont, laat zich Inspireren door allerhande ^geluiden in de na tuur, het wrijven over een steen, het rollen van een knikker, bij haar niets dan beschouwend luisteren. F.n dan maar prohe ren de spanningsboog vast te houden. Dat lukte dit trio won derwel. Een magische klankwe reld die stilte oproept, met ge luiden uit de oerzee, echo's van ondergrondse bronnen, drup pelend water, zingende tele graafpalen. De muziek weer klonk als voetstappen die weer vervagen, als een stuk oud hout opgeraapt en weer achteloos weggegooid. Op het heieren van de kloidcen na kon men een speld horen vallen in de Ouds- hoornse kerk. Eerst maar even voorstellen: Carles Santos is pianist en com ponist. In Spanje staat hij be kend als een vooraanstaand musicus. De 54-jarige Catalaan heeft voor diverse films muziek geschreven. Internationale be kendheid verwierf hij met het componeren en dirigeren van de openingsfanfare voor de Olympische spelen van 1992 in Barcelona. In zijn theaterproduktie 'La Grenya de Pascual', gisteravond in de l.eidse Schouwburg te be wonderen, is hij tevens zanger, regisseur, bedenker van het de cor en choreograaf. Een bondi ge beschrijving van het stuk valt niet gemakkelijk te geven. Zelf omschrijft de componist de voorstelling als een pianorecital met zang. Dit gegeven klopt. Hier omheen echter is alles wat er op het podium gebeurt vol komen krankzinnig. Het verhaal is zeer abstract, zonder ook maar een beetje kop of staart. Vloer en decor zijn egaal rood. In het midden van het po dium staat een zwarte vleugel opgesteld. Er op wordt ge speeld, gebeukt, gelegen, zelfs gelopen over de toetsen. Er om heen wordt gedanst, gehold, ge sprongen. zo'n beetje alles wat met bewegen te maken heeft. Ook al lijkt er veel van het spel spontaan verzonnen, alles is van te voren bedacht en tot in detail uitgeschreven. Improvisa tie speelt nauwelijks een rol. Erotiek, soms hele bizarre, vormt een belangrijk onderdeel van de voorstelling. Wat de vijf spelers weergeven is de directe verbeelding van opwellingen uit het hoofd van de schrijver van het stuk. „Het is een manier om muziek te visualiseren", luidt de toelichting van de componist. I fgenljPl gaat het om een ab stracte uitbeelding van klank". Bezien door die bril is Santos geslaagd in zijn opzet. Het is ondoenlijk de dingen te benoe men. Maar dat is ook niet de bedoeling. Juist het onverwach te geeft het verrassingseffect. Santos maakt theater waarbij het knopje 'verstand' even uitgezet mag worden. foto marc fncufrand Onherroepelijk zoek je als trie schouwer naar een referen tiekader. De relatie die je kunt leggen is die tussen kleur, bewe- ging en klank. In een poging om grip te krijgen op dc inhoud van de absurde taferelen zou je kun nen veronderstellen dat rood zowel agressie als erotiek sym boliseert. Danseressen vertol ken deze elementen in obscene gebaren en anderssoortige pas sionele bewegingen. De muziek illustreert dit visuele gegeven met krachtige percussieve dis sonantie. Geluiden, waarbij niet de melodie of harmonie van be lang is. maar slechts de intentie van de klank telt. Het is een vorm van theater waarbij het knopje 'verstand' even uitgezet mag worden. Voor hen die ogen. oren en geest openzetten, is het een boeiend soort van hedendaags muziek- thMM HM is mm eens MM anders. Marijke Verhoef is in haar genre zonder meer een verdienstelijke kunstenares, een talent, en toch... Kan het niet wat avontuurlijker? Wat minder vrijblijvend? W.ii cxplini iri FOTl de kunstacademies nu wel op geheven zouden worden, kwam bedrogen uit. De oude regels waren dan wel overboord ge gooid, juist dat overboord gooi en van regels bleek heel goed te onderwijzen. Terwijl de musea gevuld raakten met regelloze kunst, bloeiden de academies als nooit tevoren. Nu regelloos heid aanvaard was als regel, groeide het Modernisme merk waardigerwijs uit tot een nieu we vorm van Academisme, met alle bedenkelijke kenmerken van dien. Inmiddels is het zover, dat de van strategische posten zijn op geklommen. Tegenwoordig wordt bijvoorbeeld het over heidsbudget voor kunst ver deeld door allerlei commissies, die stelselmatig bevolkt worden door mensen die weten hoe moderne kunst eruit moet zien. acadeniisten dus. Wat heeft dat alles nu te ma ken met het werk van Marijke Verhoef, de l.eidse kunstenares die momenteel in het Centrum Beeldende Kunst exposeert? Dit: Verhoef is zo'n hedendaagse academiste. Haar werk voldoet in elk opzicht aan de vereisten voor deugdelijke Moderne Kunst: het is abstract en per soonlijk. het zit in een lijstje, het hangt in een witte zaal en het is gesigneerd. Dok is Marijke Ver hoek zo meldt de begeleidende tekst, docent aan een kunstaca demie ell is /e ...He! 11. 'verschillende kunstadviescom- Het is absoluut niet slecht wat Marijke Verhoef in het CBK toont. Haar groot-formaat-teke ningen zijn degelijk van compo sitie, sterk van kleur, muzikaal van rythme. aardig van techniek en toch... Het is, hoe zullen we het zeggen, wat stuii, dit werk. Wat braafjes. Marijke Verhoef is in haar genre zonder meer een verdienstelijke kunstenares, een talent, en toch... Kan het niet wat avontuurlijker? Wat minder vrijblijvend? Wat explicieter? Als je een tekening 'Meeritje) van verlangen' noemt, of 'Geheime Plek', laat het publiek dan ook iets zien van dat geheime ver langen. Sublimeer, vulgariseer, choqueer, maakt niet uit wat, maar kijk eens iets verder dan die platgetrapte paden van de modernistische esthetiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19