d Vechten of verdrinken in The River Wild L Mary Shelley's Frankenstein: Branagh gaat terug naar de bron r*, Film Kwaad met een grote K in 'Bitter Moon' DONDERDAG 19 JANUAR11995 Meryl Streep laat zich niet kopje onder duwen in wildwaterdrama Een van de populairste attracties van de Efteling is sinds mTr jaar en dag de wildwaterbaan. Een povere imitatie van het populaire rafting, een watersport waarbij je met een man of wat in een rubberboot een snel stromende rivier afzakt met liefst veel stroomversnellingen. Producent Da vid Foster wilde er al jaren een film over maken en vroeg regisseur Curtis Hanson om met hem een rivier af te zak ken en een schuimende thriller te maken rond een braaf gezin dat onderweg ongewenste gasten aan boord krijgt. The River Wild Te zi The River Wild is de titel van de film en uiteraard denk je bij zo'n gegeven aan John Boor- man's klassieker Deliverance uit 1972. Daarin maken vier man nen uit de stad een avontuurlij ke kanotocht op een rivier en krijgen onverwachts te maken met twee hen belagende schur ken. In The River Wild varen we mee met Meryl Streep, die haar man en zoon een opwindende watersportvakantie wil bezor gen, al was pa liever thuis geble ven voor zijn werk. Ze ontmoe ten drie mannen in een boot die eerst nog huichelachtig mooi weer spelen, maar die halver wege de film hun ware gezicht laten zien. Het blijken overval lers te zijn die via de rivier met hun buit naar Canada willen vluchten. Maar dan moeten ze met elkaar wel eerst de Gauntlet bedwingen, een van de wildste en gevaarlijkste stroomversnel lingen in rafting-land. Een simpel verhaaltje met en kele verraderlijke draaikolken onderweg, maar over het geheel genomen nogal stereotiep en clichématig uitgewerkt. Om over het hoge onwaarschijnlijk heidsgehalte van sommige situ aties maar niet te spreken. Als thriller is The River Wild dan ook niet echt spectaculair en absoluut minder enerverend dan Curtis Hanson's vorige film The hand that rocks the cradle, waarin een rancunèus kinder meisje de rust in een gezinnetje komt verstoren. De stoorzender in The River Wild is de onbere kenbare Wade (Kevin Bacon) die het gezin van Gail terrori seert en van het pleziertochtje een strijd op leven en dood maakt. Zeer opmerkelijk is de keuze van Meryl Streep als hoofdrol speelster in een wildwaterfiim. Toch niet de eerste actrice waar je aan denkt bij een actiefilm die nogal wat fysiek vermogen vereist. Meer iets voor Jane Fonda, Jamie Lee Curtis of een ander sportief type. zou je zeg gen. Maar Streep gaat absoluut niet kopje onder in deze voor haar ongewone film en slaat zich met veel bravour en be hendigheid door de stroomver snellingen heen. Daarbij krijgt ze sterk tegenspel van met na me Kevin Bacon, als slechterik met een sympathieke uitstra ling. Geen betere boef dan een FILMS IN LEIDEN Leidse Jazzweek: Chet Baker in LAK den: Scliindler's List, do 19/1 i met zo 22/1 20.00 uur; Bitter Moon, wo 25/1, 20.00 uur. LAKcinema, Cle- veringaplaais 1, Leiden: Let's get lost. Scliindler's List van Steven Spielberg is het indrukwek kende verhaal over OSkar Schindler, een Duitse katholie ke industrieel die alles wat hij verdiende uitgaf om joden van het oorlogsgeweld te redden. Het was vorig jaar een film die veel opzien baarde, genomi neerd werd met twaalf Oscars en er uiteindelijk zeven won. De produktie is in zwart-wit opgenomen, wat des te over tuigender overkomt. Spielberg schuwt geen enkel detail van de Duitse wreedheden tijdens razzia's en in de concentratie kampen. Van dichtbij is ge: filmd hoe mensen ruw worden vermoord of mishandeld. Een film die nog lang in het geheu gen gegrift blijft staan. Hugh Grant In het Kijkhuis komen, zo lijkt het, alle films van Hugh Grant langs. Na Sirens en Tour Wed dings and a Funeral mag Po- lanski's Bitter Moon zeker niet ontbreken. Deze door critici met gemengde gevoelens ont vangen erotische thriller is een film die de alle- en heden daagse realiteit niet uit de weg gaat. Kwaad met een grote K, daar draait het in Bitter Moon Hugh Grant is de schuchtere (hoe kan het ook anders) Ni- gel. Samen met zijn vrouw Fiona boekt hij een bootreis naar Istanbul om weer eens wat spannends mee te maken. Op het schip ontmoeten ze de aan de rolstoel gekluisterde Oscar (Peter Coyote) en zijn aantrekkelijke vrouw Mimi. Nigel raakt geïntrigeerd door Oscars verhaal over zijn turbu lente leven met Mimi. In flash backs zien we een haat/liefde verhouding van de ergste soort. Nigel laat zich .meesle pen en raakt verzeild in het duivelse spel tussen Oscar en Mimi. Leidse Jazz week In het kader van de l«idse Jazz week brengt IAKcinema de Amerikaanse documentaire over de legendarische jazz musicus Chet Baker op het scherm. Met de regie van Bru ce Weber zorgt l£t's get lost voor een lange, maar fascine rende kijk op de charismatisch Baker die ooit de James Dean van de jazz werd genoemd en die er in slaagde om, ondanks zijn drugsverslaving, prachtige muziek te maken. Na de film brengt het Huub Weijets-Bob Righter-kwartet live enkele i gehore. De charismatisch Chet Baker werd ooit de James Dean van de jazz genoemd. archie Fforo NIEUW OP VIDEO MAVERICK Warner Home Video Westerns zijn meestal quasi ernstige films en met uitzondering van (overigens een flink) aantal historische uitzonde ringen, gaan er gemakkelijk dertien in een dqz'in Maverick s op alle punten Home terecht afficheert, de Andere wes- tern Hét bewijs dat het met altijd ernst was in het Wilde Westen, maar dat ei ook volop plezier gemaakt kon worden Een maverick is. volgens het Amerikaan se woordenboek, een niet gebandmerkt Meryl Streep slaat zich met veel bravour en behendigheid door de stroomversnellingen heen. op woeste stukken rivier in Ore gon en Montana een ideale film voor mensen die de Vakan- aardige boef blijkt weer eens. in verraderlijke wildschuimende Maar de echte hoofdrol is in stroomversnellingen en water deze film ditmaal weggelegd vallen. Zij leverden met elkaar voor de creu>, de mensen die het de knapste prestatie en maak- alJemaal op film moesten vast- ten van The River Wild gro- leggen, boven en onder water, tendeels op locatie opgenomen lijke vakantiebestemming. Maar ïensen die liever een echt be- lemmende thriller willen, kuil en beter de videoband tiebeurs gemist hebben en die liverance nog eens uit de kast op zoek zijn naar een avontuur- trekken. Robert DeNiro bij tijd en wijle subliem MEL JODIE GIBSON I'tIS IT R Die n |ke t dan. wordt vertolkt door Mel Gib samen met Annabelle Brandsford (Jodie Foster) op |acht is naar de opbrengst van een gigantisch pokerfestijn US mars hall Zane Cooper (James Garner) moet dat festijn m goede banen leiden Te huur ijn.it 7 1ebrujr< NBA JAM SESSION Fox Video Voor sportvideo's is in elke Amerikaans* videotheek een flink vak gereserveerd De National Basketball Association is d eerste organisatie, die zt|n banden ook in het buitenland is gaan aanprijzen Fox Video heeft inmiddels een hele sen op de markt gebracht en heeft Roede za ken gedaan Vooral r Mie I vergell|ken Basketbal is, vooral op NBA niveau, een jonge swingende sport en het hoogtepunt van de nieuwste reeks banden is dan ook zondermeer NBA Jam Session De grote sterren van nu en het (recente) verleden (Bird, Johnson. Jordan) voeren schitte rende acties uit, begeleid door muziek van nu door artisten als Bell Biv DeVoe en Heavy D. Biggie Smalls Trop Rulit Pri/s f 39,9b YOUP VAN 'T HEK ERGENS IN DE VERTE Movies Select Video Nu aanschaffen en eei zetten Te zijner tijd rc getwijfeld andermaal c keert de buikpijn van werd eind december v uitgezonden en it advies Van "t Hek grof u buikpijn te ernstige vorme Pri/s f 39,95. STAN LAPINSKI Zeg Frankenstein, en iedereen zal ogenblikkelijk denken aan het kubistische hoofd van Boris Karloff, met links en rechts een bougie op de slapen. Daar komt geen remake meer overheen. Regisseur Kenneth Branagh dan ook zo verstandig met zijn nieuwe Frankenstein-film geen enkele poging in die richting te ondernemen. Niet voor niets heet zijn film Mary Shelley's Frankenstein. Hij baseerde zich niet op de klassieker van James Whale uit 1932, maar ging terug naar de bron, naar Mary Shelley's gothic novel uit 1818. Anders dan in zijn Shakespeare-films Henry V en Much Ado About Nothing, heeft hij zich dit keer niet strikt aan de oorspronkelijke verhaal lijn gehouden. Hij heeft Shel ley's boek vooral gebruikt van wege de thematiek: hoever mag je gaan in het naar je hand zet- BEVERLY HILLS COP III in Bervorly Hills Cop spanning v t de h i to het li|f is geschreven. De dorde film in de serie maakt op die regol geen uitzor dering De plastic wereld van Beverly Hills leent zich natuurlek prima voor w in feite een parodie is op het serieuze wereld te bestrijden In Beverly Hills Cop III gaat hi| in zijn thuisbasis Detroit op iacht naar de moordenaar van é*n van zijn collega's i de het Robert DeNiro als Frankenstein: met prikkeldraad aan elkaar genaaid gezicht. leven manipuleren dood? De jonge Victor Frankenstein (gespeeld door Branagh zelf) is tot over zijn oren verliefd op zijn adoptiezusje Elizabeth (He lena Bonham Carter), zij ook op hem. Hij vertrekt naar het Duit se Ingolstadt voor een studie in de medicijnen. Daar raakt hij spoedig in de ban van een pro ject van professor Waldman (John Cleese): het creëren van menselijk leven. Terwijl de stad wordt geteis terd door een cholera-epidemie, werkt Frankenstein als een be zetene aan de schepping van zijn kunstmens. Heel Ingolstadt ligt bezaaid met lijken, dus heeft hij volop keus uit geschik te ledematen. De inmiddels overleden Waldman levert de briljante hersenen. Vooral dit laatste zal Victor Frankenstein noodlottig worden. Zijn mon ster (Robert DeNiro) komt tot leven. Maar het is niet die wat goedmoedige sul die het ook al lemaal niet kan helpen, zoals Karloff hem heeft vertolkt. Nee, dit monster is superintelligent. 'Monster' is niet het juiste woord voor de rol die DeNiro neerzet. Net als bij Shelley is hij een deerniswekkend wezen, dat als een klein kind hunkert naar liefde, maar. door iedereen wordt afgewezen, door Victor Frankenstein (zijn eigen 'vader') voorop. Dan slaat zijn grenzelo ze liefde om in een even onge breidelde wraalczucht. Fr be staat geen tussenweg voor hem. Als Victor een nieuw leven begint en opgaat in zijn roman tische liefde voor Elizabeth, komt zijn ongewenste geestes kind roet in het eten gooien, en hoe. Op de meest onverwachte momenten duikt DeNiro op, om een van Victors geliefde fa milieleden de dood in te drij ven. Het zijn verrassingsaanval len Dat is misschien een zwak punt in deze film. DeNiro is er opeens. Daarna is hij net zo plotseling weer verdwenen. |e voelt niet «en constante drei ging van hem uitgaan. Zijn ko men en gaan hebben iets toe valligs. im is i teNlro daai door niet echt kan groeien in zijn rol. Dat verhindert niet dat hij bij tijd en wijle subliem ac teerwerk aflevert. Dan zie ie dwars door dat met prikkel draad aan elkaar genaaide ge zicht heen hoe hij verscheurd wordt door emoties. Dan zie je hoe hij dankzij zijrt intelligentie gaandeweg tot het inzicht komt dat hij geen mens is en hier dus niets te zoeken heeft. Dan zie je zonder meer het meest tragi sche monster van Frankenstein sinds Mary Shelley hem heeft bedacht. CYBER CITY OEDO 808 Polygram Manga Video In Japan heerst op uitgebreide schaal hel BIOSCOPEN AMSTERDAM 22 ALFA 2 What's Eating Gilbert Grape? 16j.. dag. 13. 15.45. 18.45.21 30 ALFA 3 Priscilla 16 j dag 13, 15.45. 18.45,21 30 ALFA 4 Widows'* Peak. dag 19.30. 22.dov» madiook 13.30. 16 ALHAMBRAltel 6233192 Forrest Gump 12 j dag 20.30. do vi madiook 13.15. 16 30 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag 13.15. 16. 18.45. 21 30 BELLEVUE CINERAMA tel 6234876 Frankenstein 16 j dag. 13.15, 16. 1845,21.30 CINERAMA 2 Interview With The Vampire 16 j dag 13 15. 16. 18 45.21 30 CALYPSO 1 tel 6234876 Pulp Fiction 16 j dag 13.15. 16.30.20.30 CALYPSO 2 Only You, dag 13 15. 16. 19 15.22 CINECENTER-CINEMACORALINE tel 6236615 Exotica 16j .dag 14. 16 30. 19.30. 22. io ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Before The Rain 16 j dag 14. 16.30, 19 45.22 15. zo ook 11 CINECENTER-PIERROT Eat Drink Man Woman 16 .dag 14. 16 30. 19.30. 22. zo ook 11 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Four Weddings and a Funeral, dag 13 45, 16 30. 19.15,22. zo ook 11 CINEMA 1 INTERN. :e 6151243 Disclosure, dag 18 45. 21.30, zazo wo ook 13. 15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL Junior dag 19.15. 22 CINEMA OSCAR tei 5475175 Schindler's List 12 j vr za ma di 19.30 21 30 CITY 2 Timecop 16j.dag 18 45.21 30. do vr mad. ook 13.15. 16 CITY 3 True Lies 16 j .dag 12 45,15 30, 18 15.21 15 CITY 4 Corrina, Corrina. dag. 13 15. 16, 18 45.21 30 CITY 5 The Specialist 16 j dag. 13.15. 16, 18 45,21 30 CITY 6 Speed 12 j dag 13.15. 16,18.45, 21.30 CITY 7 Junior, dag 13 15. 16. 18 45, 21 30 DESMETtei 6273434 The Sun's Burial 16 j do. za t/m wo 22 15. vr 19/15. zoook 14 30 SttAntangó 16j vr 19 Trois Couleurs: Rouge 16 j., do, z. t/m wo 19. 21. walleen 21 Trois Couleurs: Bleu 16 j., do zaz 1845 Trois Couleurs: Blanc 16 j., ma t/i id.) 22 o 20.45. KRITERION 1 tel 6231708 The Innocent 16 j dag (tx Burnt By The Sun 16 Jag 17 30 The Days 16 j dag 20 30 KRITERION 2 The Wooden Man's Bride 16 j dag 17.15 Manhattan 16 j ma 19 30. vrzaook 0.15 Suite 16 16 j dag (beh ma) 19 30, zazo ook 15 Priscilla. Queen of the Desert 16 j dag 21.30 RIALTO 1 tel 6623488 Take Care of Your Scarf, Tatjana 16 j .dag 18.22 MM .dag 19 30.22 Le Fil de I'Horizon 16 dag 17 46 Onze Man in Kazachstan 16 j zo 14 THE MOVIES 1 tel 6386016 Pulp Fiction 16 j dag 16 16,19. 21 46. zoook 13 30, vrzaook0.15 THE MOVIES 2 Burnt by the Sun 16 j dag 18 30, 21.30. zoook 15 THE MOVIES 3 Schindler's List 16 j dag 16.15. zo ook 12 30 Reservoir Dogs 16 i dag 20 15, 22 15, vrzaookO 15 THE MOVIES 4 Natural Born Killers 16 j dag 22, zo ook 15 Thirty Two Short Films About Glenn Gould 16 dag 17.30. zoook 13 1000 Rosen 16) dag 19 45 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 The River Wild 12 j dag 13.15. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 2 iv With The Vampire 161 dag 13 16, 16. 18 45,21 30 TUSCHINSKI 3 The Lion King dag 18.45,21.30, do vr ma di ook 13 15, 16 TUSCHINSKI 4 When A Man Loves A Woman dag 13 15. 16. 1845,21.30 TUSCHINSKI 5 Clear And Present Danger 16 j dag 13. 15 45, 18 30,21 30 TUSCHINSKI 6 The Mask 12 j dag 13 15. 16. 18 45,21 30 TUSCHINSKI CINEAC Mr. Jones dag 11 45, 14 15. 1645. 19 15,21 45 DE UITKIJK lel 6237460 Trois Couleurs: Rouge 16 j .dag 18 20, 22. zoook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11