'Al die liedjes zitten tot in het bot' Snaren hartveroverend vermakelijk Mahlerfeest in gevaar Cultuur Kunst Unieke Voorpremière WILLEKE, DE MUSICAL t DINSDAG 17 JANUAR11995 amsterdam gpd Directeur Martijn Sanders van het Amsterdamse Concertge bouw ergert zich aan de traag heid waarmee Amsterdam een beslissing neemt over drie ton subsidie voor een tent op het Museumplein tijdens het Ma- hler-feest in mei. In die maand worden 'n het Concertgebouw 20 concerten gegeven die recht streeks via een video-scherm ook gevolgd kunnen worden - voor een tientje - in een tent op het nabijgelegen Museumplein. De tent kan 1800 muzieklief hebbers herbergen. De concer ten in het Concertgebouw zelf zijn allang uitverkocht, ondanks toegangsprijzen van 125 tot 200 gulden. De concerten worden gege ven door onder meer het Ko ninklijk Concertgebouworkest, de Wiener Philharmoniker, de Experts Christie taxeren in Wassenaar wassenaar Hoeveel is het 19de.eeuwse familie-zilver waard? Gaat het schilderij dat 20 jaar geleden is gekocht nu zijn geld op brengen? Experts van de Nederlandse vestiging van het interna tionale veilinghuis Christie's geven antwoord op dit soort vragen op zogeheten taxatiedagen. Aanstaande donderdag zijn zij van 10.00 tot 16.00 uur aanwezig op Kasteel Oud-Wassenaar. De taxatie is kosteloos en verplicht ook niet tot verkoop via de vei ling. Een uurtarief wordt alleen in rekening gebracht als, op ver zoek van de cliënt, een officieel taxatierapport wordt opgemaakt voor bijvoorbeeld verzekering of successie. Harplessen op Streekmuziekschool leiden Voor geïnteresseerden in harp heeft de Streekmuziek school Leiden Omstreken een cursus van vier proeflessen in de aanbieding. Bovendien bestaat tijdens de proeflesperiode de mogelijkheid om regelmatig op een van de harpen van de school te oefenen. De definitieve inschrijving gaat pas in na de proefpe riode, waarna de muziekschool kan bemiddelen in de huur van een instrument. Meer informatie over de proefcursus is te ver krijgen bij de heer D. Hermsen, tel. 071-141041. Kaarten 'Later is te laat' bij K&O leiden/den haag» Willem Nijholt en LizSnoijink spelen op 7 fe bruari de voorstelling 'Later is te laat' van Noël Coward in de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag. Bij het Uitbureau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Leiden, zijn kaarten te koop voor deze komedie. Normaal maakt single piasincident zelhem» Het 'plas- en vuurwerkincident' van popgroep Normaal krijgt waarschijnlijk een commercieel vervolg. De Achterhoekse rockband is druk bezig met het maken van een cd-single over het incident. Vorige week werd tijdens een plaspauze bij de grensovergang Kotten tegen een woning geürineerd. Ook werd er vuurwerk afgestoken. De bus met de bandleden en spelers van de voetbalclub FC Halvu werd toen door de politie aange houden. Normaal wil met de cd, uitgevoerd door de spelers van Halvu, de draak steken met de ophef die over het incident is ontstaan. Het schijfje wordt waarschijnlijk deze week nog uitge bracht. Christo pakt ook privé-museum in kuenzelsau Nog voordat de Amerikaanse kunstenaar Christo in juni in Berlijn het gebouw van de-Rijksdag gaat inpakken, doet hij hetzelfde met het interieur van het privé-museum van de in dustrieel Reinhold Wuerth in het Zuidduitse Kuenzelsau en met enkele kantoren. Wuerth staat bekend als een van de grootste verzamelaars van het werk van Christo. Het project loopt van 28 januari tot 4 juni. De directrice van het museum, Sylvia Weber, hoopt er 100.000 bezoekers mee te trekken. De Firma Wuerth fi nanciert het project. Christo zelf betaalt het inpakken van de Rijksdag, een operatie die van 23 juni tot 6 juli duurt en waar voor hij 75.000 vierkante meter zilverkleurig doek gaat gebrui ken. Gilby Clarke stapt uit Guns N' Roses los angeles Gitarist Gilby Clarke stapt uit de hardrockband Guns N' Roses en zal zich volledig op zijn solocarrière richten. Clarke zei dat hij en zanger Axl Rose het niet eens konden wor den over de komende CD van Guns N' Roses. „Het is niet de muziek die ik graag speel", aldus de gitarist. Clarke kwam drie jaar geleden bij Guns N' Roses en maakte vorig jaar juli zijn eer ste solo-cd, 'Pawnshop Guitars'. Herkenbare mannen van Carvajal bodegraven Nicole Carvajal exposeert van 29 januari tot 9 maart in het Evertshuis in Bodegraven 'Herkenbare mannen en andere.projecties'. In de schilderijen beeldt de kunstenares het proces uit van kijken en bekeken worden tussen r i, kunstenaar en model-, Carvajal zelf en r Kijken en bekeken worden tussen mannen en vrouwen. foto Berliner Philharmoniker en het Gustav Mahler Jugend Orches- ter. Overdag zullen in de tent lunchconcerten, lezingen, films en documentaires worden ge geven. „Mijn aanvraag bij de centra le stad ligt er al vanaf september en ik weet nu alleen dat ik begin februari iets hoor. De tent kost acht ton en drie ton is het enige dat Amsterdam aan het Mahler feest zou bijdragen", benadrukt Sanders. Het totale budget van de manifestatie bedraagt zes miljoen gulden. Volgens een woordvoerder van cultuurwethouder Emst Bakker is drie ton geen kleinig heid die zomaar uit de mouw kan worden geschut: „Natuur lijk staan we niet onwelwillend tegenover de tent maar het geld op de cultuurbegroting ligt nu eenmaal voor het grootste deel Personeel Leidse Schouwburg bezoekt repetitie 'Willeke' in Viaardingen Het is vrijdag, rond de klok van twaalven. Zo'n vijftien medewerkers van de Leidse Schouwburg maken zich op voor een bijzonder personeelsuitje. Ze zijn op weg naar de Stadsgehoorzaal in Viaardingen om daar, aan de voor avond van de Leidse voorpremie're, een generale repeti tie van 'Willeke, De Musical' bij te wonen. Een Willeke poster op de zijruiten van één van de busjes zorgt voor het 'promotieteam-effect' en een zakje drop, dat van tijd tot tijd rondgaat, maakt het schoolreisje-idee af. leiden/vlaardingen Het gezelschap bestaat zowel uit jonge mensen als generatie genoten van Willeke. Pascal van Es is twintig jaar en werkt als oproepkracht in de horeca-gtle- genheid van de Schouwburg. Zijn tentamens zijn net afgelo pen en hij wilde wel eens zien wat het was, die musical over Willeke. Hij kent het werk van de zangeres niet zo goed. „Ik hoop dat ik door de musical iets over haar leven te weten kom." Voor de meesten is het kijkje achter de schermen bij 'Willeke' vooral een gezellig uitje. Dat vindt ook Hennie Meijers, ad ministratief medewerkster van de schouwburg. Ze was van daag toevallig vrij en besloot mee te gaan. Hennie is geen verstokte fan van de zangeres. „Het leek me een leuk uitstap je." Léonie Bouwknegt, een col lega van Pascal, wilde er ge woon een dagje uit. „Ik had gis teren tentamen, vandaar." Herkenning Na een kleine rondrit door de oude vissersplaats onder de rook van Rotterdam is daar de Stadsgehoorzaal, verborgen in het oude centrum. De beloofde lunch met de cast laat even op zich wachten, de repetities zijn nog in volle gang. De Leide- naars zijn getuige van het laatste deel voor de pauze. Het is een feest der herkenning: de liedjes, de kapsels, de mode en de Nederlandse geschiedenis. Alles uit de jaren '60 en '70 is aanwezig. En natuurlijk Joke - Willeke- de Kruijf, die al zin gend verliefd wordt en trouwt. Frits Lambrechts, die vader Alberti vertolkt, speelt een pro minente rol. Om de haverklap laat hij weten dat het Willeke al lemaal niet gelukt zou zijn zon der hem. De Leidse delegatie is onder de indruk. Vooral van de stem van Joke de Kruijf. „Sprekend Willeke", zegt Léonie. „Ik dacht eerst dat ze meezong met een band, maar dat is niet zo. Zelfs als Joke niet zong, bleef ze Wil leke. Heel knap." Het orkest moet beter, vindt Pascal. „Dat klonk nog niet goed." Pim Wallis de Vries, di recteur van de Leidse Schouw burg, was de liedjes bijna verge ten, tot hij ze weer hoorde. „Ze zitten me tot in het bot." Lunch Tijdens de lunch, waarbij de cast af en toe voorbij flitst (be halve Joke, die heeft een foto sessie), houdt regisseur Eddy Habbema een praatje over de musical. Hij wil af van het 'la cherige' idee dat over de pro- duktie bestaat. „Het is juist heel serieus allemaal." De Leidse de legatie knikt instemmend, dat hebben ze net gezien. Na de broodjes met kaas is Met speciale t-shirts en een zak drop zijn de medewerkers het weer tijd voor de repetities, waarbij nog wel eens wat mis gaat. Decorstukken staan soms niet zoals het moet en de cast hoort het orkest af en toe niet. Ondersteunende beelden van het Polygoonjournaal zijn slecht te zien. „Het wordt allemaal wel scherper, hoor", belooft de re gisseur. Frits lambrechts mag van Hannie Aarts, kassière bij de schouwburg, wat beter zijn best doen. „Aan zijn rol moet nog heel wat gebeuren", is haar commentaar. Na een scène met het overbekende 'Niemand laat zijn eigen kind alleen' neemt ze haar woorden terug. „Nu was hij perfect", fluistert ze. Met een schitterende vertol king van 'Telkens weer', Wille - ke's lijflied, neemt de cast af scheid van het 'promotieteam'. „Tot in Leiden", roept Habbe ma vanaf het podium. Voor ie dereen is er een Willeke T -shirt als herinnering aan deze bijzon dere middag. Want al rammelde de show hier en daar, de lucide- naars zijn er stil van. Cor Bakker, de man van de hapjes en drankjes in de Leidse Schouwburg, geniet nog na. „Het is pure nostalgie wat je ziet, de kleding en zo." De zien als die in Leiden speelt. „Althans, als ik vrij ben", zegt 'Willeke, De Musical' is op 25 en 26 januari Ie zien in de Leidse Schouwburg. Voor ie dereen die van Ie voren kaar ten koopt, is er een exclusief Willeke T-shirt. recensie susanne lammers 28/1 Kleine Komedie, Amsterdam. Als Belgen de jaren vijftig-toer opgaan, ben ik verkocht. Het is hoe dan ook moeilijk om niet week te worden van doowop en meidengroepjes, maar uit het land van het Atomium krijgt het een extra naturel. De Nieuwe Snaar Revue is weliswaar veel gevariëerder dan dat: wortels in de folk, een flinke scheut zigeu ner, een dosis latin, een boel jazz en Zelfs een beetje rap, dat is de muzikale cocktail. Maar de sfeer is toch die van een paar decennia terug. Nu mag nostalgie bij dit pro gramma. Een smakelijk over zicht van een kwart eeuw muzi kale dementie, zo noemt 'De Nieuwe Snaar' zijn Revue, hier uitdrukkelijk óók op te vatten als: terugblik. In 1970 ontstaat een kwartet de 'Snaar' met Jan en Kris Desmet. In 1982 begint het trio 'De Nieuwe Snaar', met Geert Vermeulen als derde man. Nu toeren ze rond met een selectie uit de vier shows die ze totnogtoe gemaakt heb ben. Een soort van 'best of dus. En het moet gezegd: ze slaan je i je t de i andere muzikale absurditeit. De Snaren zijn hartverove rend vermakelijk en daarnaast slim. Ze geven je precies zo veel, dat je likkebaardend, maar te vreden na een toegift de zaal verlaat. Knappe choreogra- fietjes, geestige mini-sketchjes op aanstekelijke wijsjes, liedjes en geparodieerde covers. Bar stend van de verbale vondsten, tintelend muzikaal. En daar naast een bezienswaardige po dium-act. Bedeesd scheurend, want uit de pre historie van de popmu ziek, klinkt het gitaargeweld in 'Te laat', waarin de zanger in derdaad telkens te laat de mi crofoon bereikt. Net als op het afspraakje dat hij eindelijk heeft weten te maken. Eenvoudig en doeltreffend was de parodiëren de folk gouwe ouwe uit 'Ethnië', geleerd van een heel oude 78- toerenplatenverzamelaarster. Met behulp van een megafoon, inclusief tik, ruis en krassen zin gen ze onbegeleid iets onbegrij pelijks. En het klinkt behoorlijk aLithentiek. Dat ze slim zijn blijkt ook uit hun commerciële talent. Vooraf venten de drie dames van het méidengroepje Trio Grande de programma's uit en achteraf staan ze zelf bij de uitgang naast de cd's en t-shirts. Die da- mes, geestige samenzang, mooie en vooral lange benen, schoonheidspukkels en een vleugje truttigheid, voegen veel toe. Kanariegeel gejurkt zingen ze in close harmony een Metropolitan New York exposeert nep Rembrandts gen zijn. „Wij willen het publiek laten deelnemen aan polemie ken die gewoonlijk alleen in kringen van experts worden ge houden", verklaarde directeur Philippe Montebello. Twee exposities met echte schilderijen van Rembrandt en Goya en ten onrechte aan deze meesters toegeschreven wer ken, vormen dit jaar de grootste evenementen van het Metropo litan Museum of Art in New York. De 'Met' viert hiermee zijn 125-jarig jubileum j Het museum heeft zich laten inspireren door de Rembrandt- expositie die in 1991 en 1992 langs Amsterdam, Londen en Berlijn reisde, en die dank zij moderne technieken onthulde dat beroemde werken in feite kopieën of werken van leerlin- daar eker L' willen een permanente twijfel zaaien bij de bezoeker." De aan Goya gewijde exposi tie (van 19 september tol 81 de cember) omvat 300 schilderijen en etsen. Zo'n 40 doeken, waar onder 25 die volgens het Rem brandt- Project sinds eeuwen abusievelijk aan Rembrandt zijn toegeschreven, worden getoond in net kader van de expositie 'Rembrandt/Niet Rembrandt' van lOoktobertot 31 december. Concours voor jazzstudenten Nederlandse conservatoria amsterdam «gpd Om nog studerende de kans te geven ook eens voor een groot publiek op te treden wordt in Amsterdam het eerste landelijke concours voor Neder landse conservatoriumbands georganiseerd. Juryleden Joop van Zijl, Mathilde Santing en Jeroen de Valk maken aan staande donderdag in tie Beurs van Berlage uit twaalf deelne mers de eerste winnaar van de Dutch Conservatory (DC) Award bekend. De DG prijs be staat uit opname apparatuur maar moet de winnaar vooral veel landelijke publiciteit bezor gen. De organisatie van hel con cours is in drie fasen verdeeld. 'Band 'O' Take', de Amsterdam se 'winkel voor live muziek' die ook adviseert hij boekingen van bands, vroeg de jazzafdelingen van de conservatoria in ons land eerst cassettes van moge lijke deelnemers op te sturen. Uit negentien inzendingen werden twaalf deelnemers aan de voorronden geselecteerd. Volgens Emiel Wienholts van 'Band 'O' Take' spelen de mees te groepen akoestische jazz en varieert het niveau van goed lot uitstekend. Het is de bedoeling de DC Award voortaan jaarlijks uit te reiken. De Nederlandse winnaar gaat ook naar het concours om de 'European Conservatory Award', dat in 1996 wordt geor ganiseerd ter gelegenheid van 'Kopenhagen Culturele Hoofd stad'. De levensloop van Willeke Alberti, een muzikaal sprookje over mislukking en succes, tragiek en geluk met alle hits. In de titelrol Joke de Kruijf. Op woensdag 25 en donderdag 26 januari a.s. worden vgn deze musical twee voorpremières gehouden, aanvang 20.15 uur. Het Leidsch Dagblad biedt haar lezers de mogelijkheid om tegen gereduceerde pnjs op een van beide dagen de voorpremière Bij te wonen. Toegangsprijs normaal 1e rang f 55,= p.p. 2e rang f 40,= p.p. Lezersprijs f 47,50 p.p. f 32,50 p.p. De Nieuwe Snaar scabreus trèkkerslied, maar echt hilarisch is 'Respect' (Hoe-oe, geef me wat!). Een andere gouden greep is de Brit Earl Okin, die het pro- duktschap van fruit en andere landbouwprodukten onmiddel lijk in moet huren. Zijn Mango song, een poging om ook eens een a-sexueel lied te brengen, ballade van een verlaten gelief- zindert van vettige erotiek on- de, die als enig souvenir een ze- der de rode lampjes. ven weken oud peukje bezit: Minder voor de hand lag de 'Och stuur me nog zo'n peukje, medewerking van goochelaar Of rook je soms niet meer?' Het Gili. Niet ongrappig, maar zon- leed uitvergroten en meteen der die ironische diepgang, daarop relativeren zodat het ge waar de rest door gekenmerkt wone net zo dwaas lijkt als het werd. Zoals in de zwijmelende is. Deze Loldach Dagblad-bon goeft rocht op f 7,00 korting p.p. op e Deze bon Inleveren aan de kassa r. n <te Schouwburg. Maximaal 4 toegangskaarten par bon. I 11

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17