Jazzweek in teken derde lustrum Theaterbezoek 11 procent omhoog Cultuur Kunst Debutantenprijs voor prozaschrijvers Opera gaat erin als koek Maar liefst tien dagen jazz voor jong en oud in Leiden Vervolg van voorpagina Dit jiar krijgt de Leidse Jazzweek die van 21 tot en met 29 janiari wordt gehouden een extra feestelijk tintje mee dooi het behalen van het derde lustrum. De ontwikkeling pastin een notedop: in 1980 vat een aantal jazzliefheb- bershet plan op een jaarlijks terugkerende festivaldag te orgaiiseren. Enige jaren later wordt hier een festivalweek van gemaakt. Inmiddels zijn de concerten verspreid over tiendagen. Nieuw is het 'opwarmconcert' aan de voor- avoid van de officiële opening. Hans en Candy Dulfer zulltn vrijdag 20 januari tijdens de Leidsch Dagblad Jazz Niglt hun saxofoons door de Waag laten scheuren. leidef. Vorij jaar introduceerde de Leide Jazzweek een senioren - midtag voor de 55+ jazzliefheb- bersEen formatie van de Delft- sudentenvereniging Vergi- lieus zal deze middag oplui- steei. Dit jaar is er ook aan- dack voor de Leidse Jazzkids. Op <e laatste zaterdagmiddag, in sanenwerking met de Leidse en Hiagse Muziekschool, krijgt jeugiig aankomend talent op het fote podium van De Waag de glegenheid zijn kunnen te tonei. Anstormend talent valt ook bwonderen in de, wegens ices geprolongeerde, talen- tenjcht. Sportieve muzikale strijl zal worden geleverd om de ïl begeerde 'Info Opleiders Jaz:Talent Award'. Jivileum Vijrien jaar Leidse Jazzweek kaj natuurlijk i zonder jubileumconcert. Ter gelegenheid van het derde lus trum is er een speciaal optreden geprogrammeerd plaats met een keur aan Nederlandse jazz- artiesten. Onder anderen Pim Jacobs, Frits Landesbergen en Bernard Berkhout hebben toe gezegd te zullen optreden. Dit 'Jazz at the Philharmonic Con cert' kan worden bijgewoond op dinsdagavond in de Hoog landse Kerk. Liefhebbers van de betere gi taarmuziek komen goed aan hun trekken. Voor Jan Akker man is het al weer een tijd gele den dat hij op de Leidse podia is gesignaleerd. Fans van deze gi taarreus kunnen op dinsdag in de Waag terecht. Fcanky Doug las kwam onlangs in het nieuws doordat hij de Boy Edgar Prijs voor jazz en geïmproviseerde muziek in ontvangst mocht ne men. Hij staat op maandag in De Waag. Eef Albers vertegen woordigt de eigentijdse jazz in Nieuwe presentator Oscar-uitreiking everly hills Talkshowpresentator David Letterman zal dit jaar e uitreiking van de Oscars presenteren. Letterman zei ervoor te uilen zorgen dat de uitreiking niet, zoals andere jaren, uitloopt. Je Oscars, de belangrijkste Amerikaanse filmonderscheiding, vorden op 27 maart uitgereikt in het Shrine Auditorium in Los kngeles. De actrice Whoopi Goldberg, die de uitreiking vorig jaar presenteerde, kon dit jaar niet omdat ze bezig is met filmopna men. De voorganger van Goldberg, acteur Billy Christal, deed de presentatie vijf jaar achtereen. Gershwin-concert aan zee Een groot aantal vaste bezoekers vai die de Stichting Klassiek aan Zee in het Noordwijkse Huis ter Duin organiseert, was erg onder de indruk van het daar vorig jaar gehouden Gershwin-concert. Vandaar een reprise op zon dag 15 januari. Het trio Henk Meutgeert en de Amerikaanse za geres Deborah Brown zullen daar composities van George Gershwin ten gehore brengen. Aanvang: 15.00 uur. Lichte jazz in De Jongejuffer 1 'Kortjakje Jazz' brengt café De Jon- er tot half zeven een licht jazzpro- Onder de naai I gejuffer zondags van half gramma. In dit kader treedt op 15 januari Simon's Rigter Easy Does It op. Volgende week zondag en op 29 januari is hier het Bob Rigter Kwartet te beluisteren. Opblaaspop '95 in 't Stathuys Oiblaaspop, zo heet het pop- fetival dat morgenavond voor hö eerst in 't Stathuys, aan de Beestraat 19 in Leiden, wordt zEerdagavond 14 januari voor d< eerste keer wordt gehouden. D bedoeling van dit festival is di betere bands van Leidon aan hc publiek te presenteren. Het festival wordt geopend d<or de meidenband Honey I'm Weijers Kwartet zorgt voor live- jazz, voor en na de voorstelling. Veel mensen maken de Jazz week traditiegetrouw slechts één avond mee. Voor hen be staat dit jaarlijkse jazzevene- ment uit een woensdagavond flink plezier maken, met in vrij wel iedere kroeg jazzmuziek en overal mensen. Lopen is er niet bij, want de 'borrelbus' brengt de feestganger van het ene caté naar het volgende etablisement. En in de bus ontbreekt muziek Herstel filmarchieven topprioriteit De filmactrice Catherine De- neuve en de algemeen direc teur van de Unesco, Federico Mayro, hebben de lidstaten van de Verenigde Naties op- geroepep mee te doen aan een campagne voor behoud van de filmarchieven van de internationale cinema. Deneuve en de acteur Clint Eastwood werden afgelopen oktober benoemd tot ambas sadeurs van de Unesco en de Internationale Federatie van Filmarchieven in een poging filmcollecties te redden die verloren dreigen te gaan door de tand des tijds en verwaar lozing. Volgens de federatie zijn er dringend restauratie werkzaamheden nodig aan bijna 220.000 kilometer film die opgeslagen ligt in archie- verspreid over de gehele eld. de 1 als Mayc „de eerste kunst van het in dustriële tijdperk" en zei dat door film de maatschappij is veranderd „van een cultuur van woorden in een cultuur van beelden." De Unesco beschikt over een fonds van slechts 100.000 dollai vooi het behoud van films en is afhankelijk van de donaties van particulieren. Hans en Candy Dulfer als opwarmertje voor de Leidse Jazzweek, die dit jaar tien in plaats van negen dagen duurt. een 'Hot House Concert' op de laatste zaterdagavond op het zelfde podium. In dit gitaar overzicht mag zeker The Rosen berg Trio niet onvermeld blij ven. Zij spelen in de sfeervolle Taffeh-zaal van het Rijksmuse um van Oudheden op de maan- foto-s wekkende documentaire Jazz en film zijn twee gebie- 1989 over het leven van de den die steeds vaker met elkaar maarde trompettist Chet Baker. worden verbonden. Voor de ganisatie van de jazzweek reden om eens meer te programme ren dan louter jazzmuziek. 'Let's get Lost' is een indruk- Naast het bekijken van deze film op maandagavond in het Laktheater, is het mogelijk te genieten van gelijkgestemde trompetklanken. Het Huub Het Internationale Keytown- festival heeft weer een fraai 'voor elk wat wils programma'. Op zaterdag 28 januari kan de Stadsgehoorzaal rekenen op epn fikse toeloop. Als vanouds wordt de jazzweek afgesloten met een spiritueel getint Gospelconcert in de Hartebrug- kerk. Coco York the Voices in Praise geven een swingend slot aan deze vijftiende editie van de Leidse Jazzweek. De Leidse Jazzweek vindt plaats van vrijdag 20 januari tot en met zondag 29 januari a.s. In De Waag en The Duke is er ieder avond live-jazz. Op an dere podia in de stad zijn er op verschillende avonden in de week diverse jazzactiviteitem 'Kroegentocht' op woensdag avond. Kaarten zijn verkrijg baar in de Waag, bij het Leidsch Dagblad, de VVV en Jazzcafé The Duke. Leidse Jazz week Info op telefoonnummer 071 -121972 en 071 -216067. Nieuwe produktie Jan Fabre voor Het Nationale Ballet amsterdam De nieuwe produktie die de Vla ming Jan Fabre voor Het Natio nale Ballet maakt, heet Quando la terra si rimette in movimento (wanneer de aarde weer in be weging komt). De voorstelling gaat op 10 februari in première in Het Muziektheater in Am sterdam. Aan de produktie doen behalve 25 dansers van Het Na tionale Ballet, ook Fabres eigen acteurs en dansers mee. De mu ziek is van de Poolse componist Eugeniusz Knapik. Na een reeks voorstellingen in Amsterdam reist de produktie naar Den Haag, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Voor 1996 staat een toernee naar het Parijse Théatre de la Ville op het programma. In de periode van de voorstellingen in Nederland, is in het Stedelijk Museum in Amsterdam en de Vleeshallen in Middelburg kunst van Fabre te zien. Jan Fabre (1958) is behalve beeldend kunstenaar en cho reograaf, ook theatermaker en operaregisseur. Als choreograaf debuteerde hij met Dance Sec tions dat in 1988 in het Holland Festival was te zien. De titel van het nieuwe ballet herhaalt de eerste regel van Fabres opera Das Glas im Kopf wird vom Glas uit 1990. Ballet en opera zijn bij Fabre geen af zonderlijke disciplines; beide maken deel uit van zijn cyclus The Minds of Helena Trou- blcyn. Sinds 1985 maakte Fabre drie opera's over deze mythische fi guur. Twee daarvan zijn inmid dels uitgevoerd. Later dit jaar sluit hij de cyclus af met de ope ra La libertè chiama la libertè. De Stichting Perspektief Dordrecht reikt op 11 maart in de schouwburg Kunstmin in Dordrecht voor de eerste keer de Debutantenprijs voor pro zaschrijvers uit. De prijs, 10.000 gulden, is een initiatief van het project Zuidhollandse Cultuur steden van de provincie Zuid- Holland. De prijsuitreiking vindt in principe elk jaar in een van de deelnemende steden plaats. Dat zijn behalve Dordrecht, Leiden, Delft en Gouda. In de toekomst komen daar eventueel nog drie tot vijf Vlaamse steden bij. Voor de toekenning van de prijs gaat de stichting lezerspanels orga- bibliotheken, volks universiteiten en creatieve cen tra; het publiek kiest de win- De initiaticfnen oorspronkelijk tie: rs wilden schrijvers aar vonden de kwaliteit zo ontoereikend dat zij zich tot negen beperkten. De negen (van de 53 aangemelde) auteurs zijn: Anna Enquist (Het Meesterstuk), Herman Leenders (Het Mennegat), Arie Storm (Hémans Duik), Peter Dickers (De Wolvenbron), Jan van der Mast (Flim, vaders neuzen), Kees van Bcijnum (Hier zijn leeuwen), Arnon Grunberg (Blauwe maandagen), Detty Verreydt (Meester Ernestine) en Ad ten Bosch (Vera Cruz voor bij). muziektheater Home, die hun debuut voor het Leidse publiek maken. Als twee de groep staat Jimmy Hat ge programmeerd die, na het win nen van Kunstbende '93 en een Supertrio-optreden in het LVC, hun démo 'Escapism' presente ren. Als uitsmijter is de Leidse band Isis gecontracteerd. Tus sen de optredens door zal de Amerikaanse dj Superjudge zijn exclusieve platencollectie op het publiek loslaten. Het eerste optreden begint om 21.30 uur. recensie monica schiks De thuiskomst van Odysseus. Opera naar Monteverdi door Frank Groothof m.m.v. saxofoonkwartet 'Sax Plus'. Gezien: 12/1, sachouwburg, Leiden, aldaar nog te Dat was een moedige stap die Frank (van Sesamstraat en Klokhuis) Groothof heeft gezet: een werk van één van de eerste operacomponisten op toneel brengen in een voor kinderen verteerbare vorm. De aria's van de componist Claudio Monte verdi zijn nu eenmaal niet van die onverbiddelijke meezin gers. Toch ging het erin als koek. Eerlijk gezegd waren het de ha chelijke avonturen van de Griekse vorst Odysseus die met name de aandacht opeisten. Dit verhaal vormde de hoofdschotel die met de jus van de muziek smeuï geserveerd werd. Maar dat er muziek was zal iedereen zijn bijgebleven. Opeens blijkt dat saxofoons bijzonder ge schikt zijn om barokke opera muziek uit te voeren. Voor het publiek was het geweldig om die blinkende toeters op het po dium te zien en de vier musici zagen er geen been in om af en toe op hun knieën rond te krui pen of te worden doodgescho ten. Leuker was het natuurlijk om de godin Pallas Athena te spelen met een vaas met bloe men op je hoofd. Groothof is het middelpunt, het brein dat alles bedacht heeft. Hij is de speler die het al lemaal uitvoert. Hij zet net op tijd weer een gek ding op zijn hoofd om te veranderen van scheepskapitein in vertoornde zeegod Poseidon; van mensen- etende cycloop in oppergod Zeus. Het is Groothof die nèt niet van het podium af struikelt of rijdt. De rake teksten, zo ter loops gezegd, zijn zeker niet in één dag uitgebroed, de muziek teksten prachtig. Groothof zingt de aria's met zo'n vervoering dat zijp liefde voor de opera eraf straalt. Bijzonder prikkelend voor de verbeelding was de aanwezig heid van een zes meter hoog, bizar toneelgevaarte met staken en wielen, dat ten lange leste ook nog vleugels uitvouwde. Ondanks de bonte warwinkel aan details bleef de grote lijn van het verhaal strak overeind, zodat er een grote eenheid ont stond. Frank Groothof is het middelpunt, het brein dat alles bedacht heeft. Hij is de speler die het allemaal uitvoert. foto johan viveceno amsterdam De gesubsidieerde toneelgezel schappen trekken steeds meer publiek. In het seizoen 1993/94 telden de Nederlandse toneel groepen ongeveer 910.000 be zoekers. Dat is een stijging van bijna 11 procent ten opzichte er 823.000 theaterbezoeken werden afgelegd. Vergeleken met het slecnte seizoen 1987/88 (571.000 bezoekers) nam het aantal toe met 60 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen (VNT), waarbij 31 gezelschappen zijn aangesloten. De vereniging ver tegenwoordigt 90 procent van het gesubsidieerde toneel. Er wordt goed toneel gemaakt, zo luidt één van de verklaringen voor de stijging. Ook de conti nuïteit en de herkenbaarheid van de toneelgroepen is volgens de VNT van invloed. Vóór de in voering van het kunstenplan, waarbij gezelschappen voor een periode van vier jaar subsidie krijgen, was het aanbod enorm versplinterd. Nu bestaan groe- tistiek leider kim er een stempel op drukken, en het publiek weet waar het aan toe is. Bij de zeven grote gezelschap pen - de Appel, Toneelgroep Amsterdam, Het Nationale To neel, het Zuidelijk 'Toneel, het RO Theater, Theater van het Oosten en het Noord Neder lands Toneel nam het aantal bezoeken in het seizoen 1993/94 ten opzichte van het 10.000. Bij een aantal daalde het; bij andere steeg hel een beetje of fors. liet Nationale To neel trok mede dank zij de pro duktie Kleine Zielen 60.000 be zoekers meer. Het kinderjeugd theater boekte in het seizoen '93/94 ook een winst van 10.000 bezoekers, onder meer door het succes van de voorstelling „Mi rad, een jongen uit Bosnië" van de Branding. Ook groepen als de Dogtroep (63.000 bezoeken), Orkater (50.000) en het Amster damse Bos (52.000) waren wat betreft bezoekersaantallen suc cesvol. Première Nederlands Dans Theater 1 'Kaamos' laat publiek met vraagtekens achter Terwijl er muziek van koperbla zers klinkt, roept een door fel licht beschenen hoofd op het toneel ons teksten toe. Daarna doemen vijf gespierde gestalten voor ons op. Hun kleding is ver sierd met kleurige opstiksels en hun armen en benen zijn bloot. Ze roepen associaties op met een natuurvolk, opgaand in een langzame rituele dans. Hiermee is de sfeer waarop 'Kaamos' drijft, gezet. Deze choreografie van Ohad Naharin is een nieuw werk op het reper toire van het Nederlands Dans Theater 1. 'Exotisch' is het tref woord waaronder het vele dat 'Kaamos' Iaat zien gevangen kan worden. De sfeer van verre volkeren wordt niet alleen door de gespierde natuurmensen op geroepen, ook de vijf als serene Boeddha's op de achtergrond zittende Figuren, de belichte hoofden die aan maskers doen denken en een doedelzakspeler dragen ertoe bij. De bewegingen van de na tuurmensen zijn langzaam, maar gaan plotseling over in heftige, wijde gebaren, die soms zelfs iets van een worsteling krijgen, ook al nemen aai-bewe- gingen op het hoofd elke indruk van agressie weg. Diverse malen bewegen de dansers schokkerig over het toneel, moeizaam vooruitkomend, alsof ze zwaar getroffen zijn, maar zeer abrupt gaat dit dan weer over in een uitgebalanceerde soupplesse en een stilstand in krachtige pose. Ook de serene, donker gekle de dansers op de achtergrond beginnen te bewegen en ver overen het toneel, als een scha duw die de kleurige eerste groep achtervolgt. De bewegingen die Naharin kiest hebben op zichzelf weinig karakter. Ze staan helemaal in dienst van de sfeer. Het is te veel het exotische om het exoti sche. Op het eerste gezicht wekt die sfeer nieuwsgierigheid op. Je verwacht dat er iets verrassends doorheen zal breken, maar de indruk van een ritueel op grote afstand blijft tot het eind toe be staan. Uiteindelijk laat 'Kaamos' je met veel vraagtekens zitten. Het programma bevat ook nog twee choreografieën uit 1994 van Kylian en Van Manen. Ze zijn beide door het werk van Mondriaan geïnspireerd. "Tiger Lily' van Kylian begint met de Big Bang, de oerexplosie waar mee het heelal ontstond. De dansers stuiven uiteen en laten een angstaanjagende ruimte open. Beginnend met de pijn van de eerste bewegingen wordt deze ruimte geleidelijk ver overd. De grilligheid van de be wegingen roept een prachtig spanningsveld op met de strak ke lijnen die Mondriaans schil derijen leenmerken en die in de ze choreografie doorwerken in het decor van rechthoekige vlakken en lange stukken plak band die de dansers op de vloer leggen of er juist van aftrekken en die de kwetsbare bewegin gen pijnlijk doorsnijden. Ook 'Compositiq' van Van Manen wordt door een span ningsveld beheerst, maar nu tussen strakke wetmatigheid en individualiteit. In een heldere, eenvoudige stijl dansen twee viertallen identiek rondom twee tafels met krukken eromheen. De contacten tussen de dansers volgen een wetmatigheid, waar in zij zich met een overwegend zachte bewegingstaal voegen, totdat zich aan het eind een tweetal uit dit patroon losmaakt en in een kort, teder duet met zijn volledige individuele uit drukkingskracht naar voren komt. Prins Claus bij vioolconcours DEN HAAG ANP Prins Claus woont op 4 februari in het Koninklijk Conservatori um in Den Haag de finale bij van het tweejaarlijkse Davina van Wely Vioofconcours. Het is de derde keer dat het concours wordt gehouden. Violisten van 14 tot en met 17 jaar kunnen aan het concours meedoen. Da- gevend vioolpedagoge die tij dens haar ruim 50 jarige loop baan bekende violisten als Jaap van Zweden, als leerling heeft gehad. Ze maakt nu deel uit van de jury. Twaalf deelnemers zul len in twee rondes strijden om een plaats in de finale. Daaraan mogen er vier meedoen. prachtig spanningsveld op met de strakke lijn /Jri'ii/fii. Wniro ril Oxfortl B0ERHAAVE Unge St. Agmct«nur»t 10

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19