Golden Earring zoekt 'oude' publiek op Hoog geëerd publiek!!! Cultuur& Kunst -Holland Qvsino Opkomst lokale ster Europees verschijnsel Denise Jannah blijft trouw aan de basis Het creatief ravotten van bizar theaterduo Op maat voor de Leidse Jazzweek ZATERDAG 7 JANUAR11995 Thomas Hill-orgel officieel in gebruik leiden Het Thomas Hill-orgel, dat in de Leidse Pieterskerk komt te staan ter aanvulling van het nu in restauratie zijnde grote or gel, wordt op zaterdag 21 januari officieel in gebruik genomen. Het publiek kan die dag van één uur tot vijf uur van de klanken van het Engelse orgel genieten. Ter gelegenheid van de inge bruikneming van het uit Londen afkomstige orgel, wordt de daaropvolgende week in de Pieterskerk een Engelse week ge houden. Beeldengalerie Bleijenberg dicht leiden» De beeldengalerie Belijenbergaan de Langebruggaat dicht. Na een periode van 3 jaar, waarin de verwachte resultaten uitbleven, hebben de galeriehouders besloten er een punt achter te zetten. „Jammer, maar we moeten reëel blijven. En in de gale rie aan de Breestraat is nu een hoekje voor de beelden vrijge- ruimd. Liefhebbers van beeldhouwkunst komen zo toch nog aan hun trekken." Exposities in Leiden en de regio leiden» Sandra van de Werd exposeert van 11 t/m 28 januari pasteltekeningen van dieren in het restaurant La Place van V&D in Leiden. Olieverfschilderijen en pastels van Joop de Boer zijn vanaf vandaag te bezichtigen in de hal van het gemeentehuis van Zoeterwoude, aan de Noordbuurtseweg. Werk van 35 deel nemers aan het project kunstschilderen van de Stichting Vrijwil ligers Centrale Katwijk is vanaf 19 januari, gedurende twee maanden, te zien in Hotel Den Hollander aan de Sandtlaan in Rijnsburg. Ada de Fijter exposeert van 10 januari tot 7 maart aquarellen en gouaches in activiteitencentrum Gading aan de Hoogmadeseweg in Leiderdorp. De expositie is op werkdagen geopend van 9.30 uur tot 16.30 uur. In de bibliotheek van Hille- gom wordt tot 29 januari een mineralententoonstelling gehou den en zijn schilderijen te zien van de Hillegomse Truus Bakker- Van Kempen. Meer geld voor podiumkunsten Het Fonds voor de Podiumkun sten, dat subsidies verstrekt voor produkties, werkplaatsen en festivals, heeft voor het sei zoen 1995-1996 meer geld ter beschikking, maar komt nog steeds flink te kort om alle posi- tief beoordeelde aanvragen te honoreren. Dat blijkt uit de eer ste ronde van toegekende subsi dies. Daarmee is ruim negen mil joen gulden gemoeid, twee mil joen meer dan vorig jaar. In to taal heeft het fonds 101 subsi- i die-aanvragen gehonoreerd. Er waren 365 aanvragen ingediend voor een totaal bedrag van 36 miljoen gulden. Daarvan wer den er 160 positief beoordeeld. Als die allen subsidie hadden gekregen was daarvoor een budget van 17 miljoen gulden nodig geweest. Het fonds heeft de twee mil joen gulden extra ter beschik king gekregen onder meer door een extra subsidie van Het mi- voor speciale werkgelegen heidsprojecten en voor betere danserssalarissen. Daarnaast heeft het fonds 400.000 gulden op zijn eigen kosten bespaard. Unpluggeddinsdag in de Leidse schouwburg Bassist Rinus Gerritsen zorgt al sinds jaar en dag voor de meer dan stevige ondergrond van de Golden Earring. Ook hij is, evenals zoveel andere bassende collega's, op de bühne wars van show. „Daar hebben we Barry voor. Laat mij maar gewoon lekker spelen". Maar in het statige Kurhaus in Scheveningen ontpopt hij zich als een boei end verteller. Gerritsen over succes, chemie in de zaal en de concerttoer van de band langs keurige theaters, waar onder de Leidse schouwburg op 10 januari. gaat de energieknop op 'full speed'. Dan moet het gek gaan, wil er niets met de zaal gebeu ren. Wij werken altijd naar een climax. Het publiek moet suize bollend naar huis." „Show is aan mij nooit besteed geweest. Ik geniet op mijn het de zaal. Ik ben gewoon man die de zaak Waarom zou ik? Dat kunnen de anderen veel beter. Naar de op namen die van mij gemaakt zijn, durf ik ook nauwelijks te kijken. Dan denk ik: 'wat is dat voor rare gozer die zo met zijn kop staat te schudden'. Ik heb dat tijdens het spelen nauwe lijks in de gaten. Gewoon omdat ik op dat moment in trance ben. Heerlijk is dat. Je voelt de vonk tussen jou en het publiek over springen. Dan gebeurt er iets met je. Wat? Niet onder woor den te brengen. Een'chemische reactie. Je voelt op dat moment waarvoor je het allemaal doet." Volgens Rinus heeft 'het ge voel' niets te maken met een volle zaal. „Absoluut niet. Ik herinner me een optreden in Salzburg. De Oostenrijkse tour promotor had zijn huiswerk niet goed gedaan. Geen sterve ling Wist dat de Earring kwam. Resultaat: vijftig man in de zaal. Maar een concert, ongelooflijk. Die vonk voel ik trouwens tij dens de meeste concerten. Ge lukkig wel. En wij zijn natuurlijk ook een band die over een zaal heen davert. Meestal draaien we drie nummers warm en dan heb ik wel zijn we in bloed ged'-toer begoi eens gedacht: waar godsnaam aan beg< had niet eens een Die heb ik geleend Deelder. De eerste speelde ik letterlijk op mijn vingers." „Het leuke van die toer is dat we een deel van ons 'oude' pu bliek weer hebben aangeboord. Dat is de groep die nog steeds onze platen koopt, maar niet meer naar die grote hallen wil Keihard werken Het nieuwe album 'Face It' mag dan al een tijdje in de winkel liggen, aan het succes van de vorige cd 'The Naked Truth' lijkt geen eind te komen. Wat als tussendoortje bedoeld was, 'ontaardde' in een gigantisch succes. De cd is inmiddels al meer dan 200.000 maal over de toonbank gegaan en de daaraan gekoppelde theatertoer is stee vast uitverkocht. „Die theatertoer is fantastisch om te doen. Maar het is wel kei en keihard werken. Vooral voor George en Barry. De zangpartij en vragen veel meer van de jon gens. Toen we aan die 'unplug- waar we spelen. Die komen nu naar het theater. Ook tijdens de 'unplugged'-concer- ten pakken we het publiek. Het swingt als een trein. En Barry heeft zich ontpopt als een pure entertainer. Die praatjes er tus sendoor zijn allemaal spontaan onstaan. Zoals die keer dat hij in de zaal één lege stoel zag. Barry vroeg of het licht aan kon en merkte op dat de boel niet uitverkocht was. Het gaat alle maal heel ontspannen. Of Cesar die met zijn drums allerlei grap pen uithaalt. Een kunstboom vol percussie. Of dan lazert-ie op de meest onverwachte mo menten van zijn kruk. Die gek- kigheidjes geven c Harteklop 'Face It' is wèer een ander ver haal. De cd is deels gevuld met de bekende energieke harteklop van de Earring. Al knipoogt de groep met enkele ballads toch weer naar het 'unplugged'- avontuur. „Dat vonden we aar dig. Voor deze cd hoef ik me niet te schamen. Het is in elk geval weer een goede aanlei ding om er weer stevig tegen aan te gaan. Soms verbaast het me wel eens dat we het zo lang volhouden. Toeren is hard wer ken. De mensen verwachten van ons altijd honderd procent. En dat krijgen ze ook. Het zoge naamde 'hallen-circuit' hebben we nu achter de rug. Nou gaan we het theater weer in." Grijn zend zegt hij: „Wat klinkt dat hè. Maar we zijn wel bijna con stant op pad. Het is een pracht- leven al moet je wel aan je con ditie blijven werken. Anders hou je het niet vol. En na Face It willen we toch nog wel een paar cd's maken". De Earring met (in geruit hemd) Rinus Gerritsen: „Het publiek moet suizebollend naar huis.' Holland Casino Scheveningen lijkt tot 31 januari as. verdacht veel op een circus. Al onze activi teiten staan namelijk in het teken van het circus. Om te beginnen worden de dames elke woensdag in de spotlights gezel Op dinsdag en zondag wordt u tijdens opzc doorlopende voorstelling getrakteerd op de nodige versnaperingen. Vrijdag en zaterdag kunt u 's avonds 'n bijzonder aanbod tegemoet zien dat het extra aantrekkelijk maakt om ook door de weck het casino te bezoeken. Iedere honderdste bezoeker ontvangt op die dagen 'n aan de bar hanteren we speciale circuspdjzen. Bovendien kunt u meedoen met onze unieke circuswedstrijd, waarmee leuke prijzen te winnen zijn. En op maandag en donder dag verzorgen diverse circus- en variété-artiesten weergaloze optre dens. Voor al dit moois moet u wel 18 jaar zijn, 'n geldig legitimatie bewijs meenemen en correct ge kleed aan de receptie verschijnen. In de Holland Casino's kom je ogen tekort. Het aantal populaire artiesten die lokale sterren in eigen land zijn geworden, is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Dat geldt niet alleen voor Ne derland, maar ook voor veel an dere landen in de noordelijke helft van Europa waar dit ver schijnsel de afgelopen tien jaar veel minder voorkwam. Dat stelde Theo Roos, alge meen directeur van de platen maatschappij Polygram Neder land en vice-president van Poly gram Europa, gisteren op het Nederlandse Popmuziek Semi nar in Groningen. Dat besteed de speciale aandacht aan de mogelijkheden voor Nederlands talent in Europa. Die zijn volgens Roos beperkt, zowel voor populaire artiesten als voor popgroepen, 'ook als deze in eigen land veel succes hebben. Het is voor hen zeer moeilijk om op de andere Eu ropese markten door te drin gen. René Froger, Marco Borsato en Paul de Leeuw zijn voorbeel den van artiesten die met Ne derlandstalige liedjes afgelopen jaar de hitlijsten hebben gere geerd en alle records hebben gebroken. Hetzelfde gebeurde in de landen om ons heen. In Duitsland Marius Muller Wes ternhagen en Herbert Groene- meyer, in Frankrijk Patrick Bru- el, in Denemarken Hanne Boel en in Zweden Lisa Ekdahl. De opkomst van het eigen tijds repertoire in de eigen taal heeft volgens de Polygram-di- recteur mogelijk te maken met het toenemend nationalisme, maar ook met andere factoren zoals een bevolking die gemid deld ouder is. Veel (beginnende) Neder landse pop- en rockgroepen on dervinden op de eigen nationa le markt veel concurrentie van buitenlandse groepen en van de genoemde populaire artiesten. Daarom is het uitermate moei lijk voor die groepen om de grens van tienduizend verkoch te platen te doorbreken, aldus Roos. In andere landen hebben lokale rockgroepen het volgens hem vaak gemakkelijker. Ander zijds stelt de Polygram-direc- teur vast dat de verkopen van Nederlandse bands als de voor malige Fatal Flowers en Betty Serveert en zelfs Claw Boys Claw en Urban Dance Squad in eigen land beperkt zijn, maar toch veel internationale aan dacht krijgen. Vanavond is gereserveerd voor het negende Noorderslag- festival, dat een overzicht wil geven van de stand van zaken in de Nederlandse popmuziek. Kunstenaars positief over basisstipendium FOTO ANP dat betekent niet dat ik bereid zou zijn om dat wat ik tot ty pisch eigen beschouw in te le veren. Zo zullen mijn Suri naamse roots zeker in mijn mu ziek blijven doorklinken. Dat is ook een van mijn charmes, vindt Bruce Lundvall." Beeldende kunstenaars zijn po sitief over het basisstipendium dat zij sinds 1 januari vorig jaar kunnen aanvragen bij het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en boüwkunst. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Motivaction, dat in opdracht van het fonds werd uitgevoerd. Motivaction ondervroeg 900 mensen die een stipendium hadden aangevraagd. De helft van die aanvragen werd afgewe zen. In het eerste jaar van het basisstipendium ontving het Fonds 2000 aanvragen, waarvan 40 procent - 800 mensen - werd gehonoreerd. Dat houdt in dat het Fonds een bedrag van 45 miljoen gulden toekende. Het basisstipendium is be doeld voor beeldende kunste naars met een inkomen bene den bijstandsniveau. Het sti pendium van 57.000 gulden dekt de kosten van het levens onderhoud en de beroepskos ten, en is bedoeld voor mini maal twee jaar. Het bedrag komt overeen met twee jaar bij stand. De kunstenaar mag het eerste jaar maximaal de helft van het stipendium opnemen. Wie minder opneemt, „spaart". Jazz-zangeres vult gat eigenzinnig op onnavolgbare wijze speelt hij de vervaarlijk uitziende schreeuw lelijk die geen centje tegen spraak duldt. Ditmaal geeft hij brommerrijles aan een schle mielig mannetje. En dat is de rol waarin De Jong kan uitblin ken. Meer mag je niet verraden, meer kun je ook niet verraden, want de humor van Waarden- berg én De Jong is voornamelijk visueel van aard en moet het hebben van onverwachte, nau welijks na te vertellen wendin gen. In 'Naggelwauz' - waar halen ze het onzinwoord in vredes naam vandaan?! - zijn de rollen trouwens opvallend vaak omge keerd. Waardenberg is dan de pineut en De Jong de sterke partij, hetgeen wonderwel ook prima blijkt te werken. Het zijn onverwachte variaties in hun onderlinge rolverdeling. De capriolen van Waardenberg en De Jong zijn herkenbaar en on voorspelbaar tegelijk. Het suc ces is groot, de ingelaste voor stelling van gisteravond was na genoeg uitverkocht. Ze hebben onmiskenbaar een eigen stijl ontwikkeld. Alleen vraag je je soms af, wanneer je ze zo bezig ziet, hoe lang deze uitputtings slag is vol te houden? rotterdam louis du moulin Voorlopig is Nederland Denise Jannah nog niet helemaal kwijt. Weliswaar vertrekt de getalen teerde Utrechtse jazz-zangeres (38) vandaag voor langere tijd naar New York om haar deze week getekende contract met Blue Note na te komen, maar wel met het stellige voornemen om het thuisfront niet geheel te verwaarlozen. Haar optredens als docente aan het Rotterdam se conservatorium bijvoorbeeld blijven voor haar evenzeer een uitdaging. „Want daar leer ik net zo goed van als van de in drukken die ik in Amerika zal opdoen," aldus Denise Jannah in Hotel New York na het signe ren van de overeenkomst die haar voor drie albums aan het wereldvermaarde jazzlabel ver bindt. Anders dan gebruikelijk was het formaliseren van de afge- I sproken samenwerking aanlei ding voor heel veel media-tam tam. Logisch, vond directeur Van Kuijeren van EMI, de verte genwoordiger van Blue Note in Nederland. „Het gebeurt im mers maar zelden dat dit toon aangevende label een niet- Amerikaanse act voor de hele wereld tekent. Als het dan ook nog eens een Nederlandse ar tieste betreft is dat helemaal een bijzonderheid." De hoogste baas van Blue No- te, Bruce Lundvall, speciaal voor de gelegenheid vanuit New York overgevlogen, benadrukte nog eens het enorme vertrou wen van zijn staf in zijn net ge strikte exotische troef. In het gat dat de gevestigde oudere garde (denk aan Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald, enzovoort) zo lang zamerhand heeft achtergelaten moet er volgens hem ook ruim te zijn voor Denise Jannah. „Naast Cassandra Wilson, Dian- ne Reeves en Bobby McFerrin moet ze een van de nieuwe pa- radepaardjes van Blue Note kunnen worden. Daarom krijgt ze van ons meteen major priori ty-" leiden Een saxofonist die z'n wangen leeg blaast in z'n blin kende instrument. Mondharmo nicavirtuoos Toots Tielemans die triomfantelijk de zaal inkijkt. Een zangeres die gepassioneerd het publiek bespeelt. Zo'n 30 foto's van jazzmuzikanten zijn vanaf vandaag te zien op een tentoon stelling van de Leidse Amateur Fotografen Vereniging(LAFV) in de hal van het stadhuis. De fo to's werden gemaakt tijdens de Leidse Jazzweek van vorig jaar. De LAFV is een vereniging van vrije tijdsfotografen die met hun camera iets meer willen dan het schieten van de bekende familie- en vakantiekiekjes. Op verzoek van de Stichting Leidse Jazzweek maakten de fotografen Cor Sleg- tenhorst, Bram van den Berg, Freek Buné, Cor Smakman en Dick Koper een uitgebreide re portage van de hele jazzweek in 1994. Voor de tentoonstelling heeft de LAFV een selectie ge maakt van de beste foto's. De expositie geeft niet alleen een beeld van het artistiek en technisch kunnen van de ama teurfotografen, maar is ook een opmaat voor de komende Leidse jazzweek die dit jaar van 20 tot en met 29 januari gehouden wordt. De tentoonstelling, die gistermiddag door wethouder Langenberg officieel werd ge opend, is nog te zien in de hal van het stadhuis tot het einde van de Leidse Jazzweek. FOTO BRAM VAN DEN BERC Nieuw is alleen dat het publiek er nu echt zonder kleerscheuren van af komt, ook al maken de eerste rijen toch nog een paar benauwde minuten door. Kij ken naar het meest bizarre the aterduo is niet meer zo risicovol als voorheen. Dat is een opmer kelijke koerswijziging in het op treden van Waardenberg en De Jong. Desondanks is de span ning er niet minder om. Je blijft op je hoede, beide heren lijken nergens voor terug te deinzen, zeker niet tegenover elkaar. Dat Wilfried de Jong enkele maan den geleden ernstig geblesseerd raakte, is dan ook niet verwon derlijk. Verwonderlijk is dat ze er nu weer keihard tegenaan gaan en er aan beide kanten ra ke klappen worden uitgedeeld. Gebleven zijn de absurdis tisch uitvergrote machtspelle tjes en het creatief ravotten. De eerste scène biedt een en al her kenning. Waardenberg is de in structeur met de grote bek. Op Studio Denise Jannah, net terug van een succesvol concertbezoek aan Japan, weet nog niet in hoeverre ze straks anders zal klinken dan op de twee albums die ze eerder voor Timeless Re cords opnam. Aan de voor avond van haar Amerikaanse avontuur staat alleen vast dat ze in de studio zal worden ge- coached door Gary Giddins, de Denise Jannah: „Mijn Surinaamse afkomst zal bok in mijn muziek blijven doorklinken. gezaghebbende jazzcriticus die met een jubelende recensie in The Village Voice over haar de buutalbum 'Take It From The Top' in feite het pad voor haar heeft geëffend. „Met hem en Bruce Lundvall gaan we eerst eens kijken naar repertoire, dan naar de. mensen die daarvoor het meest geschikt lijken. Pas daama gaan we eens opne men," weet de 38 jaar geleden in Suriname geboren zangeres, die voordat ze haar hantekening zette ook nog een hartverwar mende portie lof kreeg toege zwaaid van haar vriendin en 'superfan' Noraly Beyer. Bang om straks in The Big Apple te bezwijken onder de plotseling fors toegenomen (prestatie)druk is Denise Jannah in het geheel niet. „Dit is na tuurlijk een unieke kans, maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7