'Als ik niets doe, gebeurt er niets' 'Proberen te baren, dat bestaat niet' Cultuur&Kunst Droompop met negen formaties 'Misschien moeten we de naam veranderen' 14 VRIJDAG 6 JANUARI 1995 Dirigent Eduardo Mata verongelukt dallas EdLiardo Mata, de Mexicaanse dirigent die het symfo nie-orkest van Dallas naar wereldsuccessen leidde, is woensdag om het leven gekomen toen hij met zijn privé-vliegtuig veronge lukte. Het toestel stortte neer toen het kort na de start vanaf de luchthaven van Cuernavaca in Mexico te kampen kreeg met motorstoring. Mata's vriendin Marina Anaya vond eveneens de dood. Mata leidde het symfonie-orkest van Dallas van 1977 tot 1993. Onder zijn leiding maakte het orkest meer dan 28 plaatop namen. Mata begon met dirigeren toen hij 15 was. Hij compo neerde vijf symfonieën en werkte onlangs aan een muziekserie over Latijns-Amerikaanse componisten. Mata werd 52 jaar. Drie exposities in Warmond warmond In de werkkamer van galerie De Pomp is tot en met 27 februari een expositie met het thema zwart/wit van Margreet Koeleman (gedraaide vormen met strakke decoratie), Corine Post (keramiek) en Jaap Doornik (fotografie in zwart/wit). In ga lerie Het oude raadhuis is tot 2 februari een expositie te zien van Lidie Bossen (acryls en olieverven) en Carla Crutzen met leerlin gen van de Scheveningse Breston Academie. Voor verdere infor matie: 01711-11109. Matthijs Josemans houdt een expositie met acryl schilderijen in Marienhaven in Warmond. Dagelijks ge opend van 9.00 tot 21.00 uur. Marilyn Monroe siert postzegels Washington Een foto van Marilyn Monroe siert een Amerikaan se postzegel die gisteren officieel aan het publiek is vertoond. De postzegel van 32 dollarcent is de eerste in een serie met portret ten van Hollywood-sterren. De ontwerpen van de andere post zegels uit de serie, die in 1995 op de markt zal komen, waren al afgelopen december bekend gemaakt. Over het ontwerp van de Marilyn-postzegel was bijzonder lang nagedacht. Maijolijn Touw moet bij programma 'Een boel touw' zelf de kar trekken theater ton ouwehand 'Een Boel Touw' met Marjolijn Touw, Pe ter van Hintum (piano), Gustavo Toker (bandoneon) en Peter Sambros (bas). Te 14 januari in de Leidse schouwburg. Venkel met kaassaus. Ze heeft zich er de hele week op ver heugd. Zondag is ze eindelijk een dagje vrij. Gaat ze venkel met kaassaus eten. Die huise lijkheid mist ze weieens. De he le dag in touw om 's avonds te kunnen optreden. „Soms, als ik mensen gezellig boerenkool zie eten, dan kan ik daar ineens ontzettend jaloers op worden. Gek hè, dat je dat soort dingen zo kunt missen." Marjolijn Touw speelde bij het Amstel Toneel, deed aan caba ret in Klunder Co en zat als achtergrondzangeres in twee programma's van Karin Bloe men. Sinds twee jaar trekt ze met een eigen programma door het land. Vorig jaar was het 'Hoeren en Heiligen' en nu staat ze met drie muzikanten en 'Een Boel Touw' in de theaters. Kernachtiger had ze het the ma van de voorstelling niet kunnen verwoorden. Het decor bestaat uit een boel aan het pla fond gehangen touwen, maar ook laat Marjolijn Touw zich zelf van verschillende kanten zien. In de loop van de voorstel ling komt met andere woorden een boel Touw voorbij. Ieder mens heeft tien persoonlijkhe den, verklaart ze aan het begin van de avond. De tien facetten van haar eigen persoonlijkheid licht Marjolijn Touw door in een liedjesprogramma waarin veel aandacht is voor gesproken tekst. Geen conferences, maar sfeertekeningen waarbij gela chen kan worden, als overgang tussen de liedjes. Bloemen Het idee om zelf een program ma te maken kwam niet uit de lucht vallen. „Ik wilde dat al heel lang. Op de Akademie voor Kleinkunst kreeg ik in 1986 de Puisuisse-prijs voor een solo programma van een half uur. Die prijs wordt gegeven aan de meest talentvolle en veelbelo vende leerling van de laatste studiejaren. Toen al dacht ik aan een eigen programma. Maar ik besefte dat ik er nog lang niet klaar voor was. Ik moest nog zoveel leren." Bij een eigen programma moet Marjolijn Touw zelf de kar trekken. Ze is zich daar erg van bewust. „Toen ik bij Karin Bloe men zat was ik gewoon vrij als we niet hoefden op te treden. Nu ben ik op die momenten al tijd dingen aan het regelen, aan het bellen. Vierentwintig uur per dag ben ik er mee bezig. Ik droomde vannacht nog over een heel gek karretje. Dat heb ik vanochtend gelijk getekend. Bij het volgende programma moet dat op het toneel staan." Met 'Een Boel Touw' is ze de hele dag druk. ,,'s Ochtends on der de douche ben ik al aan het inzingen. Bij het boodschappen doen 's middags doe ik en pas sant al wat rek-oefeningen. En in de bus naar het theater toe doe ik een hazeslaapje, omdat het zo lekker is. Als ik overdag te veel dingen aan mijn hoofd heb, dan heb ik 's avonds moeite om treren." Mooie stem Als een na jongste uit een gezin van vijf kinderen zat de ambitie voor theater er al vroeg in. „Vanaf mijn achtste ben ik fa natiek aan het zingen. Er kwa men mensen bij ons op de lage re school om te vragen of er kin deren waren die mee wilden doen in een koor. Een keer in de week kwam er een radiowagen van de NOS om daar opnamen van te maken in een kerk in Amstelveen. Vooral die radio trok me gigantisch. Ik was hele maal niet zo christelijk, maar ik vond dat koor ontzettend leuk. Ik kreeg langzamerhand steeds meer solo's en het bleek dat ik een mooie stem had. Ik heb dat koor tot mijn achttiende volge houden. Wel heb ik er honderd keer mee willen stoppen, maar mijn ouders wisten me steeds te stimuleren om ermee door te gaan. In mijn pubertijd had ik helemaal geen zin om over God en liefde te zingen. Maar ik heb het kunnen volhouden. En ik merk nu daf het een heel goede training is geweest. Door die twee keer per week zingen heb ik een heel sterke stem gekre gen." Bandoneon Ook in haar tweede programma werkt Maijolijn Touw met pia nist Peter van Hintum, bassist Peter Sambros en de Argentijn se bandoneonspeler Gustavo Toker. „Ik ben op zoek gegaan naar persoonlijkheden, die op een podium kunnen staan en die muzikaal gezien bij mijn stem passen. Op de bühne staan is nog altijd wat anders dan in een orkestbak zitten. Ik wist van te voren dat ik geen drummer wilde. Dat vond ik te bepalend. Ik heb demo's ge maakt met piano, bas en per cussie, maar ik kwam daar op terug. Ik miste een lyrisch in strument naast de piano. Toen kwam Peter van Hintum met Gustavo Toker aanzetten. Ik ben altijd ongelooflijk ontroerd geweest door de bandoneon. Ik Marjolijn Touw laat heb een paar keer een concert gezien van Astor Piazzolla en daar heb ik van begin tot eind zitten huilen. En Gustavo speelt helemaal in die traditie." Deze manier van werken met muzikanten maakt het pro gramma ook kwetsbaar, onder vond Marjolijn Touw. „Gustavo ging een keer door z'n rug. Toen hebben we zonder hem ge werkt, maar dan wordt het alle maal een beetje cabaret-achtig. En in dezelfde tijd kreeg de pia nist na een chirurgische ingreep een ontsteking. Met twee ge blesseerde musici kan ik niet werken, want vervangen is on mogelijk. Ik heb toen een paar voorstellingen moeten afzeg gen." Met de mensen op kantoor en de kostuumontwerpers inbegre pen zijn vijftien mensen bij 'Een BENNEKOM Boel Touw' betrokken. Met drie muzikanten, licht- en geluids mensen zijn ze met z'n zevenen 'on the road'. „Ik ben me er wel van bewust dat ik de kar moet trekken. Als ik niets doe, ge beurt er niets. Hoe goed en hoe betrokken de anderen ook zijn. Ik ben gewoon de moeder. Ik moet dingen oplossen. Er zijn af en toe behoorlijk wat proble men met zo'n club." In de Droomfabriek aan de Ou de Singel in Leiden begint zon dag 22 januari het tweede Droompop-festival. Het doel van Droompop is om beginnen de en wat meer ervaren bands samen te laten spelen op één festival. Dit jaar maken negen bands hun opwachting. Ze zul len spelen in een akoestische bezetting. Het festival bestaat uit drie voorrondes, op 22 januari, 29 nale op 12 februari. De bands die deelnemen aan de finale worden gekozen door een onaf hankelijke jury. Het is niet de bedoeling van de organisatoren om er een wedstrijd van te ma ken. De voorrondes zijn be doeld om de spanning er in te houden en de jury in de gele genheid te stellen opbouwende kritiek te leveren. Hoewel, volgens de organisa tie, alle deelnemende bands een goed repertoire hebben sprin gen er twee uit: Trancoso, die muziek spelen vergelijkbaar met dat van The Levellers, en Rudi Benimm Dichs, een trio bestaande uit een violiste, een percussieman en een zanger/gi tarist. Op 22 januari treden op Naked Lunch, Hans van Lint en Acoustic Elephants: op 29 janu ari Yew Nork, Salon de Soesa en Rudi Benimm Dich, en op 5 fe bruari Trancoso, Stirred not Shaken en At Night. Alle voor rondes beginnen, net als de fi nale op 12 februari, om 21.00 Twintig jaar Open Podium in de Waag Het Open Podium van Folkclub Horus bestaat 20 jaar. Op vrij dag 13 januari wordt daarom in de Waag in Leiden een speciale jubileum-editie van het Open Podium gehouden. Het begrip 'open' is bij deze speciale gele genheid overigens niet van toe passing. Voor de jubileumavond heeft Horus namelijk een aantal muzikanten uitgenodigd die de afgelopen jaren het succes van het Open Podium in sterke ma te hebben bepaald. De jubileu mavond zal voor een deel het karakter van een reünie hebben, zowel voor muzikanten als voor bezoekers. Er zijn optredens en sessies waarbij 'oude' combina ties van muzikanten en groepen zullen herleven. Het Open Podi um begint om 20.30 uur. De toegang is gratis. Tentoonstelling 'Jezus is boos' in Brabants museum Mariene Dumas maakte in 1983 de tekening „Jezus is boos". Onder diezelfde titel exposeert museum de Wieger in Deurne de komende maanden een groot aantal kunstwerken, waarin op een of andere wijze het beeld van Christus opduikt. Kerkelijk of bijbels is deze kunst niet meer te noemen, aldus een woordvoerder van het museum. Het is naar zijn mening echter wel leerzaam om te zien hoe in de inmid-, dels geseculariseerde cultuur zulke oude motieven voortle ven. De expositie omvat beel den, tekeningen en schilderij en van na 1965. De nadruk ligt op werken die de afgelo pen tien jaar zijn ontstaan. Volgens de zegsman van het museum heeft de op komst van de figuratieve kunst na 1980 de religieuze thematiek nieuwe impulsen gegeven. De expositie omvat werken van 45 Nederlandse kunstenaars. Erg bijbelvast zijn zij overi gens niet. „Over het algemeen nemen ze een grote interpre tatievrijheid bij het verbeel den van het leven van Jezus, of van Christus als symbool. Soms leidt dat tot een verras sende vorm voor een oud ver haal, soms komt het verhaal in een totaal nieuw daglicht te staan", aldus de woordvoer der. De tentoonstelling werd ge maakt in samenwerking met dr. R. Steensman van het In stituut voor Liturgieweten schap van de Rijksuniversiteit Groningen en het Museum Catharijneconvent in Utrecht. De expositie is in Deurne te zien van 15 januari tot en met 19 maait en later cjit jaar ook nog in Utrecht. Nieuw Bredaas dansgezelschap d.d. De Stilte op avontuur annelies vlaanderen 'Een dansgezelschap uit het •niets oprichten, daar moet je lef voor hebben. Jacq Timmer mans (40) had in 1980 al aan de wieg gestaan van het inmiddels ter ziele gegane Dansers Collec tief Tilburg, maar kreeg het in mei vorig jaar weer te pakken. Resultaat is de kakelverse dans groep d.d. De Stilte uit Breda, die vanavond haar allereerste voorstelling geeft. Om de daad bij het woord te voegen, leverde de docent To- neeldans Expressionistisch Danstheater aan de Academie in Tilburg met ingang van het nieuwe seizoen vorig jaar twee dagen van zijn vijfdaagse werk week in. Gecharmeerd van zijn nieuwe plan hakte collega-do cent Yvonne Schüller exact de zelfde knoop door. Samen met Gertien Bergstra, Juan Martin Borrego, Nana van Moergestel en Lima Valck vormt zij nu het tableau de la troupe van d.d. (dynamisch danstheater) De Stilte. „Een bijeengeraapt zooitje", merkt Timmermans half in ernst, half schertsend op. „Vergelijk het maar met de Ark van Noach: wat heb ik nog niet? O ja, een giraffe." Voor de for mering van de groep zijn inder daad geen audities gehouden. De een kende de ander, en die kende die weer: zo ongeveer is het gegaan. Wat ze in elk geval gemeen hebben is de behoefte om in een klein gezelschap te werken. De van oorsprong Spaanse Juan Martin Borrego, nu docent klassiek aan De Nieuwe Veste in Breda, had het bij de grote groepen in binnen- en buitenland wel gezien. „Je blijft toch een nummer. Op een gegeven moment ben ik er hele maal uitgestapt en heb ik me op het lesgeven gestort. Maar dit initiatief zie ik wel zitten." Met als gevolg dat er een bij zonder heterogeen gezelschap is ontsthan, zowel wat leeftijd Lisses koor 'Looft den Heer' in actie lisse marco van p Scène uit 'De kaarsen van Kafavis' dat d.d. De Stilte vanavond voor het eerst op de planken brengt. en ervaring als wat achtergrond betreft. Timmermans: „Ik heb alleen geselecteerd op bezeten heid en professionaliteit." Troef Dat heterogene karakter zien Timmermans en zijn dansers niet als een bezwaar. Integen deel, ze willen het eerder als troef uitspelen. „In feite kies ik uit de individuen het geheel", licht hij toe. „Maar het moet wel uit henzelf komen. Neem hou Juan. Als hij een andere danser was geweest, zou het een heel ander stuk zijn geworden. Ik stuur de dansers op avontuur. Daarom moet een danser ook kunstenaar zijn. Ik kan toch niet bij hem binnen kijken." Of ze nu uit de klassieke hoek komen, de jazz of de dansex- pressie, de uiteindelijke bewe gingsvorm komt toch uit bij de moderne dans. „Maar dan wel heel breed gezien", constateert Schüller. En Ljij lange na niet zo expressionistisch als het Dan sers Collectief, verzekert Tim mermans. Vandaag en morgen valt in Breda de voorstelling van de tweede Brabantse dansgroep (Raz opereert onder artistiek lei der Hans Tuerlings al een viertal jaren vanuit Tilburg) te bekij ken. Professionaliteit wordt ver der gegarandeerd met de aan trekking van een repetitor (Ma ria Weinstock), een understudy (Inky van Gerven), een vaste licht-technicus (Mare Joosen), een kostuumontwerpster (Vero nica Vaes) en een zakelijk leider (Dsire Smit). Daarnaast maakte Timothy van der Holst speciaal een muziekcompositie voor de eersteling. De presentatie is voor Tim mermans en de zijnen extra spannend, omdat ze hopen op een hoge opkomst van theater programmeurs. Hoe meer boe kingen, hoe meer er gespeeld kan worden in het nieuwe sei zoen. De artistiek leider: „Dat is FOTO GPD/OSCAR VAN BEEST verschrikkelijk belangrijk. We moeten de startsubsidie van de provincie zien waar te maken. We zijn niet zomaar een leuk groepje dat 'ns iets probeert. De schrijver Elsschot heeft eens ge zegd: 'Proberen te baren, dat bestaat niet. Je baart of je baart niet'. Zo zie ik het ook". Voorstelling: De Kaarsen van Kavafis, door d.d. De Stilte. Choreografie: Jacq Timmer mans. Muziek: Timothy van der Holst. Te zien: vrijdag avond 6 en zaterdagavond 7 ja nuari in Theater Achterom, Breda. Aanvang: 20.15 uur. Ook op 6 februari in Schouw burg Tilburg. „Het is zeker tien jaar geleden dat ik met een bloemetje of een leuk kaartje bij leden langsging om ze met de geboorte van hun kind te feliciteren." Beeldender kan Gé van der Steen, dirigent van 'Looft den Heer' uit Lisse, de problemen van het koor niet onder woorden brengen. De 90- jarige vereniging heeft een nij pend tekort aan jonge, nieuwe leden èn aan geld.De hoogste tijd om actie te ondernemen", vindt Van der Steen. De dirigent wil het beeld dat het publiek van het koor heeft, veranderen om zo meer leden te werven. „We zingen niet al leen psalmen en gezangen, maar ook het wat wereldser werk. Op ons repertoire staan ook stukken van Brahms, Bern stein en Gershwin." Van der Steen wijt dit aan de naam van het koor. „Die wekt een sugges tie dié er niet is. Misschien moeten we hem eens verande ren." De dirigent beseft dat dit gevoelig ligt. „Het koor heet tenslotte al 90-jaar Looft den Heer." Vooral het geldgebrek hakt er goed in. „Van de gemeente Lis- se krijgen we helemaal geen subsidie meer", aldus Van der Steen. „Het geld is op." Het koor vangt het gebrek aan geld grotendeels op door te bezuini gen op het begeleidend orkest. „In de beginjaren zong het koor kleinere werken, met een piano. Daarna richtte het zich op de oratoria met grote orkesten." Door terug te gaan naar de wor tels van 'Looft den Heer', wil Van der Steen de kosten druk ken. „Het ene jaar met groot or kest optreden, het andere jaar zonder." Met zo'n 50 tot 60 leden èn een goede klankverdeling heeft Van der Steen naar eigen zeg gen niet veel te klagen. Het is dan ook de toekomst die de di rigent somber stemt. ,,lk ver wacht dat met name de glans en de loon van de sopranen op den duur problemen opleve ren." Van der Steen wil dit voor komen door jonge leden aan te trekken. Hij wil eigenlijk een koor dat uit 100 leden bestaat. „Pas dan kun je goed draaien", aldus de dirigent. Tijdens een vergadering die half januari plaatsvindt, hoopt de dirigent met ideeën te komen. Van der Steen: ,,We denken onder ande re aan vaker optreden en hel maken van een CD." Springsteen en Raitt kans op Grammy LOS ANGELES RTR Popzanger Bruce Springsteen en zangeres/gitariste Bonnie Raitt hebben gisteren de meeste Grammy-nominalies gekregen. Verte genwoordigers van de muziek-industrie nomineerden de twee popsterren beiden vier maal, waarmee zij de meeste kans maken op de jaarlijkse onderscheiding. De felbegeerde Grammy-awards worden woensdag 1 maart in Los Angeles toegekend. Springsteen dankt zijn kandidatuur aan het nummer 'Streets of Philadelphia', de titelsong van de Oscar-winnende film Philadel phia. Het nummer maakt kans op de titel Beste Lied van het jaar en de Beste Opname van het jaar. De cd 'Love Sneakin' Up On You' van Bonnie Raitt maakt ook kans op de Grammy voor de Beste Op name. Haar 'Longing in their Hearts' is genomineerd als Beste Al bum. De uitvoering van het titelnummer leverde Raitt de kandida tuur op voor Beste Vrouwelijke Artiest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15