De schuurpapier- rock van Jan James Kans op nieuw repertoiregezelschap in Utrecht Wintertuin groeit uit tot literair dubbelfestival Cultuur Kunst WOENSDAG 4 JANUAR11995 17 Meer bezoekers Rijksmuseum Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft in 1994 10 procent meer bezoekers getrokken dan het jaar daarvoor. Het museum telde 1.026.000 mensen. Voor het eerst sinds lange tijd kwamen er meer Nederlanders dan buitenlanders naar de kunstschatten kijken. De tentoonstelling Gebed in Schoonheid, die eind november openging, is door bijna 30.000 mensen be zocht. De vijftig kunstwerken uit de Middeleeuwen zijn nog tot en met 26 februari te zien. André Rieu avondvullend in Ahoy' Rotterdam André Rieu ziet volgende maand een van zijn harte- wensen in vervulling gaan. pe Maastrichtse violist en orkestlei der, die met zowel de singlè 'The Second Waltz' als met het al bum 'Straus Co' al wekenlang bovenin de Nederlandse hitpa rades vertoeft, zal op woensdag 8 februari een avondvullend concert geven in Ahoy'. De voorverkoop van deze co-produktie van het Nederlands Theaterbureau en het Rotterdamse sportpa leis begint donderdag 12 januari. 'Variaties' van Litteris bij K &0 leiden Toneelgroep Litteris Sacrum is zaterdag 7 januari te gast in de Kapelzaal van K O. Regisseur Hein Snijders bewerkte teksten van de Franse auteur Raymond Queneau tot een stuk 'Variaties op een thema'. Daarin wordt dezelfde gebeurtenis steeds weer beschreven, alleen de vorm en wijze van uitwerking verschillen. Eerder gaf Litteris de 'Variaties' al gestalte in het na bijgelegen Imperium-theater. De voorstelling in de Kapelzaal begint om 20.30 uur. Was-schilderingen en andere exposities leiden Luce van Leeuwen en Josée Bastiaenen schilderen in was. Deze vorm van kunst beoefenen zij naast andere (schilder technieken. In Eet-, drink- en kunstlokaal Vooraf en toe aan de Botermarkt 9 is hun werk tot 1 februari te zien. Beelden van ter racotta en brons van Alma Polane en schilderijen van Aky de Zwart zijn van 13 januari tot en met 24 februari te zien op een expositie bij Fick Makelaardij, Doezastraat 21. Cyndi Lauper in Utrecht utrecht De zangeres Cyndi Lauper komt naar Nederland voor een eenmalig concert. Zij speelt woensdag 1 maart in Muziek centrum Vredenburg in Utrecht. Lauper had een paar hits: Girls Just Wanna Have Fun, Time After Time en True Colors. Onlangs kwam een verzamel-cd uit van Cyndi Lauper met haar hits tot nu toe: Twelve Deadly Cyns. De kaartverkoop begint zaterdag 7 januari bij de bekende voorverkoopadressen. Twee concerten Joe Jackson Rotterdam De Amerikaanse popmusicus Joe Jackson geeft dit voorjaar voor het eerst in drie jaar twee concerten in Nederland: woensdag 1 maart in De Doelen in Rotterdam en maandag 6 maart in het RAI Congrescentrum in Amsterdam. Het voorpro gramma wordt verzorgd door Paul Kelly. Voorverkoop begint za terdag 7 januari bij de gebruikelijke adressen. Teylers Museum koopt Barbiers Dankzij drie belangrijke giften is het Teylers Museum in Haarlem onlangs in staat geweest een schilderij van Pieter Barbiers aan te kopen. Deze schilder begon zijn loopbaan, zoals zovelen, als behangselschilder. Later werd hij bekend om onder meer zijn duinlandschappen. 'Landschap met boerderij aan een landweg' is aangekocht ais aanvulling op een serie tekeningen van Barbiers die reeds in het bezit van het Haarlemse museum zijn. Barbiers (1749-1842) vervaardigde dit 'Landschap met j aan een landweg' in 1819. foto pr/ton van der heide Europees debuut met 'Last Train De Amerikaanse Jan James heeft het soort stem waarmee een beetje winterschilder een seizoen lang kozijnen kan schuren. Grofkorrelig en rauw. Bij de Nederlandse pla tenmaatschappij Provoque verscheen onlangs haar de buutalbum 'Last Train'. Gespierde bluesrock met teksten over drank en doorrookte nachten. Een kennismaking. amsterdam peter b Op de hoes van haar debuutal bum 'Last Train' oogt de Ameri kaanse zangeres Jan James als een lichtekooi uit een klassieke western. Zo'n dame die per postkoets in het goudzoekers stadje arriveert en reeds de eer ste avond van haar verblijf de oorzaak is van een massale knokpartij in de saloon. In levenden lijve blijkt Jan een type vrouw van het type 'kloeke moeke', al verraadt de rauwe, in knauwend Amerikaans gezon gen bluesrock op haar plaat, dat ze het ruige leven kent. De pla tenmaatschappij benadrukt in een persbericht dat Jan James vooral niet met Janis Joplin ver geleken moet worden. Tja, zo word je nog eens op een idee gebracht. „We schreven dat omdat in Amerika werkelijk elk artikel met die vergelijking begon", zegt de zangeres verontschuldi gend. „Gelukkig werden hier en daar ook nog de Rolling Stones genoemd", valt haar vaste gita rist Craig Calvert haar bij. Serveerster Maar even zo gemakkelijk zou je Jan kunnen omschrijven als een wat grofkorrreliger variant op Melissa Etheridge. „Oh, dat gebeurt ook regelmatig, hoor. Ik weet nog goed dat ik bijverdien de als serveerster en tijdens mijn werk die allereerste single van Melissa op de radio hoorde. Dat was even schrikken. Ze deed precies waar ik ook mee bezig was. Ze had het alleen wat sneller tot een platencontract geschopt." Jan James en de lange, don kere, ruig ogende gitarist Craig Calvert leerden elkaar kennen op de middelbare school in De troit. Met een gitaarkoffer vol muzikale ideeën en ambities toog het tweetal enkele jaren la ter naar Chicago. Ze zochten spelen in elke kroeg en club die hen maar hebben wilde. Eigen songs, géén top-40 werk. De re acties waren goed en er kon via bevriende musici en managers studiotijd geritseld worden. Ze namen wat songs op en lieten die zelf op een cd-tje persen dat bij de concerten verkocht werd. „Dat had nèt iets meer impact dan een demo-tape," zegt de zangeres. Ze heeft gelijk. Het plaatje kwam via via in handen van een vertegenwoordiger van de Nederlandse platenmaat schappij Provoque, gespeciali seerd in bluesrock. En ziedaar: een officiële Europese cd-relea- se van 'Last Train'. Mierzoet In veel van de door het duo Ja- mes/Calvert geschreven songs spelen sigaretten, flessen goed kope wijn en het late nachtelijke uur een belangrijke rol. „Ach, dat zal in ieder muzikantenle ven wel zo zijn. We hebben zo veel nachten in bars gespeeld. Dan ga je vanzelf daarover schrijven." Opvallend tussen alle stam pende rock en wiegende ballads is het countrybluesstuk 'Help me', compleet met slide-guitar. Om dat te zingen is ze om twee uur 's nachts uit haar bed ge sleurd. „We wilden altijd al zo iets doen als Thé Stones op 'Let it bleed'," vult Calvert aan. En net als bij The Stones geldt: als er dan opeens een bal lad gezongen wordt, dan is die ook meteen mierzoet. Waarom zijn het toch altijd de ruigste bands die het sentiment het meest gesuikerd presenteren? „Omdat je heel extreem te werk moet gaan om bij de diepste diepten van de emotie te komen," reageert de zangeres zonder blikken en blozen. Craig Calvert staat op en pakt zijn zonnebril van tafel. Het duo moet naar een radiosessie. Jan staat ook op en pakt haar zon nebril mét grote ronde glazen. Waarom moét ik nu opeens toch weer aan Janis Joplin den ken? Jan James, een grofkorrelige variant van Melissa Etheridge, wil vooral niet n Bij het hoofdgezelschap van het Nederlands Danstheater, NDT 1, beleeft de choreografie Kaamos van de uit Israël af komstige choreograaf Ohad Naharin op 12 januari in het Haagse AT&T - Danstheater haar wereldpremière. Daar naast brengt NDT 1 in zijn nieuwe programma Composi tie van Hans van Manen en Ti ger Lily van Jiri Kylian, de artis tiek leider van het NDT. Wereldpremière Kaamos bij Danstheater De twee laatste baletten zijn geïnspireerd op de schilder Piet Mondriaan, die vijftig jaar geleden in New York overleed. Zij gingen tijdens het Holland Festival in juni in première. Sinds 1987 is Naharin regel matig gastchoreograaf bij het Haagse gezelschap geweest. Hij werd opgeleid bij de Bats- heva Dance Company, die in 1964 door Martha Graham is opgericht. Sinds 1990 is hij ar- tistiek directeur van dit gezel schap. In april brengt dit gezel schap de produktie Anaphase in het Amsterdamse Muziek theater. Naharin probeert zijn werk verbindingen met het on derbewuste te leggen en wil dat het publiek dat zonder nadere uitleg ondergaat. Kaamos is het Finse woord voor de duisternis van de wintermaanden. De choreografie staat op hiervoor speciaal gecomponeerde mu ziek van de 20-jarige Israëli sche componist Ivri Lider. Voor Compositie heeft Van Manen muziek gebruikt van John Adams en Morton Feld- man. Tiger Lily wordt gedanst op muziek van John Gage, György Kurtag, Anton Webern en Johann Sebastian Bach. Uit voerenden zijn het Nederlands Balletorkest onder leiding van Howard Williams en Paul Co- nelly en het Arnold Quartett. Dagmar Kilian treedt als solist op in Eros Piano van John Adams. Met een boottochtje tussen de twee ste den Arnhem en Nijmegen, opgeluisterd door de dichters drs. P en Jean Pierre Ra- wie, opent op zondag 5 februari De Win tertuin, het literair festival dat alleen al door zijn lengte van een week is uitge groeid tot het grootste in zijn soort in Nederland. Een week lang treden tiental len Nederlandse schrijvers en dichters op vier lokaties in de beide steden op. Eén van de hoogtepunten wordt de scholierendag, waarop 1000 middelbare scholieren hun favoriete schrijvers kun nen zien optreden en met hen in gesprek kunnen gaan. Het tweejaarlijkse festival begon in 1991 als een Arnhemse aange legenheid, maar is inmiddels u tot een volwaardig dubbelfestival met dag- en avondprogramma's. Het aandeel van Nijmegen is ditmaal zelfs iets groter dan dat van Arnhem. Volgens Wintertuin-directeur Koop man wordt deze derde editie de meest 'literaire' van het festival. Hoewel hij trouw gebleven is aan het uitgangspunt dat de literatuur „niet alleen 'kaal', maar ook verbeeld, verklankt en gedramati seerd" aan bod moet komen, spreekt Koopman van een „bij uitstek schrij versfestival". Eén van de uitgangspunten is daarbij het herdenkingsjaar dat 1995, 'vijftig jaar na dato', gaat worden. „Ik wil bekijken wat deze vijftig jaar aan litera tuur hebben opgeleverd en ook hoe het literaire landschap er nu bij ligt", zo zegt hij. Volgens Koopman wordt dat land schap nog steeds gedomineerd door de „grote drie of vier, eventueel uit te brei den tot de grote zes." Drie van de 'reuzen' van de na-oorlog- se literatuur komen naar De Wintertuin; Hugo Claus, W.F. Hermans en Harry Mulisch, die ieder tijdens een aan hen gewijde avond aan bod komen. Volgens Koopman is er onder die literatuur-top een divisie van sub-toppers, die hij ook naar Arnhem en Nijmegen haalt. Het gaat dan om schrijvers als A.F. Th. van der Heijden, Joost Zwagerman en Ro nald Giphart. Andere schrijvers en dich ters die De Wintertuin aandoen zijn on der anderen Anneke Brassinga, Rutger Kopland, Carla Bogaards, Freek de Jon ge, Yvonne Keuls, Tim Krabbé, Thomas Rosenboom, Jan Kal, Jaap Harten, Neel- tje Maria Min, Simon Vinkenoog, Henk van Woerden, Esther Jansma en Anne Vegter. Volgens Koopman zijn ze mede geselecteerd op het criterium dat „ze het goed op het podium moeten doen". Tij dens het festival worden worden twee prijzen uitgereikt. De eerste is de literaire prijs van de provincie Gelderland. De opdracht van dit jaar was daarvoor het schrijven van een brief naar of namens de duivel. Ook de Johnny van Doornprijs wordt tijdens De Wintertuin uitgereikt. De eerste prijs voor 'performing poets' ging twee jaar geleden naar Simon Vin kenoog. Door komst Dirk Tanghe bij PaardenKathedraal utrecht nith De aanstelling van Dirk Tanghe (38) per 1 januari 1996 tot artis tiek directeur van de Paarden Kathedraal in Utrecht kan een aanzet inhouden tot de vorming van een nieuw gesubsidieerd repertoiregezelschap voor Mid den Nederland. Die mogelijk heid sluit Arie Doeser, voorzitter van de sollicitatiecommissie al lerminst uit. „Utrecht is daar best aan toe," zegt hij volmondig. „Het zal geen groot ensemble wor den in de trant van Toneelgroep Amsterdam of Het Nationale Toneel, want Dirk Tanghe werkt het liefst met een kleine vaste, kern van spelers." Dit is echter niet de voor naamste reden waarom de Vlaamse regisseur is uitverkoren tot opvolger van Aram Adriaan- se, die samen met Aus Greida- nus de leiding gaat overnemen van Erik Vos bij De Appel. Arie Doeser: „Je hoeft maar zijn re gies van bijvoorbeeld 'Romeo en Julia' en 'Nora' te noemen om te beseffen wat voor een groot talent hij is. De straks door hem in Utrecht gemaakte voorstellingen zullen beslist een grote landelijke uitstraling heb ben." Dirk Tanghe heeft al eer der te kennen gegeven cjat hij bij het Vlaamse gezelschap Mal- pertuis weg wil om ergens an ders opnieuw te beginnen en tegelijkertijd te kunnen beschik ken over een eigen 'speelhuis'. Twee produkties Een van de bestaande taken van theaterwerkplaats- is het Dirk Tanghe moet PaardenKathedraal landelijke uitstraling geven. stimuleren en/of produceren van jeugdtheater. Die doelstel ling blijft gehandhaafd. Mini maal regisseert Dirk Tanghe per twee produkties. Een ervan is een familie-voorstelling die lang achtereen in de Mane ge, het theater van de Paarden Kathedraal wordt opgevoerd. Voorts zal hij projecten begelei- den op het gebied van jeugd theater. Al eerder heeft hij zich met succes op dit terrein bege ven, zoals onder meer gebleken de voorstelling 'Jungle foto gpd/jutka rona Book'. Het andere door hem geregis seerde stuk is een reisvoorstel- ling. Behalve overal in Neder land zal het tevens in Vlaande ren worden gespeeld. Gedacht wordt om de première in de Utrechtse Stadsschouwburg te laten plaatsvinden, gevolgd door een reeks opvoeringen daar. De wens van Dirk Tanghe om zich te laten bijstaan door de Utrechtse regisseur Jan Erik Hulsman is ingewilligd. Hij heeft al vaker met hem samen gewerkt, onder meer in 'Ham let' als jubileumproduktie in 1991 van de Utrechtse Stads schouwburg. Menso Carpentier Alting, direc teur van de Utrechtse Stads schouwburg, vindt dat Utrecht bij wijze van spreken de vlag moet uithangen omdat „ie mand van dat kaliber in die stad wil komen werken. Ik heb be grepen dat hij straks bij de Paar denKathedraal ook reisvoorstel- lingen gaat maken. Wij willen dolgraag die produkties in de Stadsschouwburg hebben. Ook zijn we bereid daar faciliteiten voor te verlenen. Tanghe kan zo nodig hier repeteren." En over de grilligheid van Dirk Tanghe: „Het is te hopen dat de subsidiënten een klimaat weten te scheppen, waarin hij creatief goed kan gedijen en waardoor zijn artistiek leider schap bij De PaardenKathedraal van duurzame aard zal zijn. Ja, wie weet is het een eerste opzet naar een vast gesubsidieerd re pertoiregezelschap in Utrecht. In elk geval zal met zijn komst de PaardenKathedraal een nog grotere landelijke uitstraling krijgen dan die voorziening nu al heeft." Nieuw portret koningin in de maak DEN HAAG ANP De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft vijf Nederland se kunstenaars uitgenodigd om een portret te maken van koningin Beatrix. Het is geen competitie. Als alle vijf de inzendingen goed ge noeg worden bevonden, komen ze ook alle vijf in omloop. De koningin, die zeer veel verstand heeft van kunst, beslist zelf mee. Bij de inhuldiging van de koningin, bijna vijftien jaar geleden, werd een zeefdruk van Marte Röling in om loop gebracht. Het portret werd endrm populair. Vooral min of meer open bare instellingen schaffen zich graag een afbeelding van de koningin aan. De RVD wil niet zeggen welke vijf kunstenaars in de weer zijn om een nieuw portret van de Nederlandse vorstin te vervaardigen. „Het zou sneu zijn als hun werk dan niet wordt geko zen", aldus een woordvoer ster. Van de kunstenaars is bekend dat ze in elk geval portretten kunnen schilde ren en dat hun werk zich leent voor reproduktie. Ver der worden geen al te wilde beeltenissen verwacht, om dat de portretten voor een groot publiek herkenbaar moeten zijn. De werken moeten verder niet al,te zeer aan trends onderhevig zijn. Gulle gift voor Museum van het Boek DEN HAAG ANP Het Museum van het Boek in Den Haag heeft een collectie van drieduizend buitenlandse boekbanden in bezit gekregen door een schenking van de Am sterdamse verzamelaar A.S.A Struik, oud-directeur van Sam- som-uitgeverij, aan de Staat. Di recteur dr. Ton Brandenbarg van het sinds 1 januari verzelf standigde museum beschouwt de schenking als een waarde volle aanvulling op zijn collectie van vooral Nederlandse indus trieel vervaardigde boekbanden. De geschonken verzameling is bijna 200.000 gulden waard, aldus Brandenbarg. De vroegste boeken, die bijzonder zijn door hun ontwerp, uitvoering of on derwerp, dateren van eind 19e eeuw. Zij komen voornamelijk uit Engeland en Duitsland, maar er zijn ook voorbeelden uit landen als Frankrijk, Italië en Spanje bij. Struik heeft jarenlang stad en land afgereisd en anitiquaren in binnen- en buitenland bezocht om zijn collectie bijeen te bren gen. Een aantal jaren geleden heeft hij het Nederlandse deel van zijn verzameling al ge schonken aan de bibliotheek van de Unversiteit van Amster dam. Plaquette voor Oscar Wilde op West End De flamboyante 19e eeuwse to neelschrijver Oscar Wilde is gis teren geëerd met een plaquette op hel Royal Theatre in West End, het theaterdistrict in Lon den. Daar had honderd jaar ge leden de première van zijn to neelstuk Een Ideale Echtgenoot plaats. De onderscheiding betekent tevens eerherstel voor de homo seksuele dramaturg, die in 1895 werd veroordeeld wegens „onzedelijk gedrag en sodo mie". Ondanks de weigering van de Britse regering om hem posthuum pardon te verlenen, vallen Wilde dit jaar verscheide ne eerbelonen te beurt. „Hij was een briljant en geestig man", zei de Britse acteur sir John Gielgud, die de plaquette onthulde. Wilde (1856-1900) choqueer de de Victoriaanse samenleving door zijn relatie met Ixtrd Alfred „Bosie" Douglas, de zoon van de markies van Queensbury. Nadat de markies hem bij de autoriteiten had aangegeven, werd Wilde tot twee jaar dwangarbeid veroordeeld. Twee jaar later overleed hij in Parijs. Nakomelingen van zowel Wilde als Bosie woonden de ceremo-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17