'Behandel mij niet als een dorpsgek' Architect Isozaki als onruststoker Frits Spits Cultuur Kunst Joseph Beuys vertrekpunt op expositie jaren tachtig in Boymans MAANDAG 2 JANUAR11995 -CHEF JAN RIJSDAM. C Museummarkt in Den Haag den haag In de gemeente Den Haag wordt op zondag 29 janua ri voor de vierde de Museummarkt gehouden. In het Museon staan dan van 12.00 tot 17.00 uur kraampjes waarin de Haagse musea zich presenteren aan het publiek. De toegang is gratis. Expositie in luchtvaartmuseum schiphol» In het luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol zijn tot en met 30 januari schilderijen te zien die de nationale lucht haven als onderwerp hebben. De werken zijn gemaakt door mensen die precies wisten wat ze aan het doek toevertrouwden: ze zijn bijna allemaal werkzaam bij één van de op Schiphol ge vestigde bedrijven. Orkestwerken van jonge componisten Amsterdam De jury van het Project Jonge Componisten heeft voor de elfde editie van het project uit 45 inzendingen vijf or kestwerken gekozen. Het betreft werk van de volgende compo nisten: Gerda Geertens (Heartland), Hans Koolmees (Waters en Wortelen), Peter van Onna (Rain, Steam and Speed), Toon Van- devorst (Nachtvlinder) en Bart Visman (Orchestrales). Het Ne derlands Balletorkest zal de nieuwe werken op 20 mei in de Beurs van Berlage in Amsterdam i PC Kunstprijs voor Ben Akkerman Amsterdam De Enschedese kunstenaar Ben Akkerman krijgt de PC Kunstprijs. Deze prijs, vijftigduizend gulden, is in 1990 inge steld door de Coöperatie PC, de Amsterdamse Vereniging voor Uitvaartbezorging. Akkerman krijgt de prijs op 9 februari uitge reikt in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Ben Akkerman, de 'meester van de lijn', heeft volgens de jury van de PC Kunstprijs een 'relatief bescheiden, maar buitengewoon doordacht en zorgvuldig opgebouwd oeuvre'. Max van Rooy, Rudi Fuchs en Marien Schouten besloten onder meer daarom eendrachtig de prijs aan hem toe te kennen. Akkerman, in 1920 in Enschede ge boren, toonde al als jongen een onmiskenbaar teken- en schil dertalent. Hij ontwikkelde zich vrijwel geheel als autodidact. Ge durende het grootste deel van zijn leven had hij een ambtelijke baan in zijn geboortestad. Ex-vrouw Ringo Starr dood Seattle Maureen Cox, de eerste vrouw van ex-Beatle Ringo Starr, is vrijdag op 47-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van leukemie. Maureen Cox was evenals de vier Beatles afkom stig uit het Engelse Liverpool, maar woonde al jaren in Los An geles. Ze was getrouwd met een van de oprichters van het Hard Rock Cafe, Isaac Tigrett. Cox scheidde in 1975 van Ringo Starr, met wie ze in 1965 was getrouwd. Uit het huwelijk kwamen drie kinderen voort, Zak, Jason en Leigh. Van Tigrett had Cox een dochter, de 7-jarige Augusta. Tournee Tango Pasión Het Argentijnse Tango Pasión maakt van 18 januari t/m 18 februari een tournee door Nederland. Het gezelschap be staat uit twaalf dansers, drie zangers en het orkest Sexteto Mayor. Tango Pasión schildert een levend portret van de tango bars en -cafés in Buenos Aires gedurende de jaren veertig. De musical is geïnspireerd op de schilderijen van de Argentijn Ri- cardo Carpani. Zijn landgenoot Hector Zaraspe tekende voor de choreografie. De voorstelling is te zien van 18 t/m 25 januari in het Amsterdamse Carré. Daarna onder meer Amstelveen (3 fe bruari) en Rotterdam (10 en 11 februari). Nieuw gezelschap in Amsterdamse Stadsschouwburg is volgens Gerardjan Rijnders onnodig AMSTERDAM Ma> mlth Omdat Toneelgroep Amsterdam vanwege het Transfor matorhuis minder voorstellingen in de Stadsschouwburg geeft, vinden sommigen het tijd worden voor een nieuw gezelschap dat zich toelegt op het klassieke repertoire met een weliswaar vernieuwend, maar niet al te experi mentele opvoeringswijze. Een soort Nationale Toneel, maar dan met de Amsterdamse Stadsschouwburg als huistheater. Directeur Cox Habbema van de Stads schouwburg, gaf afgelopen week te kennen dat zij een ei gen toneelgezelschap wil oprichten. De groep moet de vaste bespeler worden van het gebouw aan het Leidse- plein, maar ook voorstellingen geven buiten de hoofd stad. na, dat ik zo'n hekel heb aan het lijsttoneel en aan de Amster damse Stadsschouwburg. Maar ik ben zo langzamerhand de enige Nederlander die zich ge specialiseerd heeft in het maken van toneelvoorstellingen voor met name dat lijsttoneel in de Amsterdamse Stadsschouw burg. Zeven jaar dpe ik dat al. De periode bij onder meer Glo be meegerekend, heb ik in to taal als theatermaker een erva ring van twintig jaar. Ik heb be wezen dat ik het kan en ik vind het nog steeds leuk. Alleen, er is nog zoveel meer. En daar kreeg ik geen ruimte voor. Daarom hebben we bij Toneelgroep Am sterdam bij die voormalige gas fabriek zelf de mogelijkheden gecreëerd." Met de wereldpremière van de toneelversie van Homerus' epos 'Ilias' heeft Toneelgroep Amsterdam die nieuwe theater zaal medio november officieel in gebruik genomen. Ondanks een gemengde ontvangst in de pers is het stuk met de ruim 10.000 bezoekers een pu bliekstrekker. De laatste drie weken was de voorstelling elke avond uitverkocht. „Het is een heerlijk theater, waar heel veel kan. Het is er ken, maar ook voor het publiek is het een goed en comfortabel theater. We hebben het gebouw in principe voor twee jaar ge huurd, maar dat contract wordt wel weer verlengd." Het wachten is nog altijd op „Dat is helemaal niet nodig", zegt Gerardjan Rijnders reso luut. „Wij brengen hier twee premières uit. En er zijn zoveel voorstellingen van andere ge zelschappen, die zeker in de Amsterdamse Stadsschouwburg best wel een week lang kunnen staan. Dat nieuwe gezelschap wordt automatisch derderangs. De goede acteurs blijven liever bij de gezelschappen waar ze nu zitten." Op de tegenwerping dat er toch zoveel talentvolle, werklo ze acteurs zijn die dolgraag aan de slag willen en dat er heel wat jonge regisseurs zijn die steen en been klagen dat ze zo weinig kansen krijgen, reageert Gerard jan Rijnders vrij laconiek. „Goe de acteurs komen vroeg of laat altijd aan de bak en van die jon ge regisseurs willen de meesten niet de schouwburg in. Over het algemeen zijn die regisseurs ge wend met net afgestudeerden van de toneelschool of met spe lers die niet eens op de toneel school zijn geweest, voorstellin gen te maken. Dat leidt vaak tot leuke produkties, maar regisse ren is niet altijd alleen maar dat. Dat hebben sommigen hier bij Toneelgroep Amsterdam pijn lijk ervaren, toen ze met vrij ge- emancipeerde acteurs moesten werken die ook heel goed weten wat het vak inhoudt". Lijsttoneel „Iedereen praat iedereen maar Gerardjan Rijnders: „De goede acteurs blijven liever bij de gezelschappen het geplande nieuwe theater complex, vlak bij de Stads schouwburg in de buurt van het Leidseplein, maar de gemeente is nog steeds niet bij machte om die plannen daadwerkelijk uit te voeren. „Ik vind dat Amsterdam recht heeft op een volwassen toneeltheater." Onbenul „Voor mij mag Hans Croiset, of wie dan ook in de Stadsschouw burg een nieuw repertoire-ge zelschap oprichten. Maar laat ons onze subsidie behouden. Die hebben we hard en hard nodig. De overheid moet de moed hebben om op basis van kwaliteit keuzes te maken. Als het wordt van: jongens gaan jul lie maar gezellig fröbelen, of be gin maar een oubollig gezel schapje en hier heb je geld van Toneelgroep Amsterdam, dan zeg ik nee, want daar is het to neel niet mee gediend". „Er zijn genoeg schouwbur gen in het land zonder eigen huisgezelschap. Die draaien ook en soms zelfs heel erg goed, zoals in Utrecht en Groningen. Dat kan in Amsterdam ook. Als je die bundeling van kwaliteiten van Toneelgroep Amsterdam naar waarde weet te schatten, dan ga je dat soort opmerkin gen niet eens maken." Gerardjan Rijnders heeft wel eens gedreigd met opstappen, zijn voorstellen na zo veel jaar getouwtrek niet binnen afzienbare termijn worden ge honoreerd. Heeft hij soms leuke aanbiedingen in binnen- of bui tenland dat hij zo resoluut met zijn portefeuille kan zwaaien? „Peter Oosthoek heeft eens tegen mij gezegd: als je meer dan veertig procent van je tijd kwijt bent aan bureaucratie en politiek dan moet je stoppen met je baan als artistiek leider. Niet met regisseren. Die veertig procent, daar ga ik ver over heen. En dat gezever ben ik meer dan eens beu. Dan wordt de verleiding heel erg groot om als freelance regisseur aan de slag te gaan en op al die leuke ARCHIEFFOTO CPD aanbiedingen in te gaan." „Aan de andere kant is mijn betrokkenheid bij dit gezel schap zo groot, dat ik me wel een paar keer goed zou beden ken om die stap werkelijk te doen. Maar dat onbenul om je heen, in de politiek, in de pers en daardoor bij een deel van het publiek, dat werkt behoorlijk ontmoedigend. We maken bij Toneelgroep Amsterdam de mooiste voorstellingen van het land, wat zeuren ze nou! Wees blij met ons! En behandel mij niet als een dorpsgek, die van die leuke dingetjes roept, maar die eigenlijk zijn bek moet hou den en blij mag zijn dat hij so wieso toneel mag maken." Elke tien jaar een crisis brengt Japanse bouwmeester tot zijn vormentaal Ma t/m vr: 12.00 -14.00 uur Presenteert KRO's Tijd voor twee rotterdam ben maandag Ruimteschepen, noemt hij zijn gebouwen soms zelf. Een stad huis, dat is neergedaald als een ruimteschip, in een plaats die voorheen nog zo kalm en vreed zaam was. Of: een walvis die rondtolt aan de voet van een traditionele stenen kasteel muur. Een gigantisch gestrand zeilschip. De gebouwen van de Japanse architect Atara Isozaki zijn, om met zijn eigen woorden te spre ken, „stuk voor stuk vreemde elementen die meermalen ver warring stichten in hun omge ving". Wanneer Isozaki een ge- bouw ontwerpt, dan gebeurt er wat. De omgeving raakt ontre geld. Alle blikken dwalen, of ze nu willen of niet, af naar zijn vormen, die bestaan uit kubus sen, cirkels, driehoeken. Het is een beetje jammer dat er op de grote Isozaki-tentoon- stelling, die op dit moment in het Nederlands Architectuurin stituut in Rotterdam is te zien, nauwelijks valt op te merken hoe die bijzondere bouwwerken van Isozaki hun directe omge ving naar hun hand zetten, daarop een inbreuk maken en voor knetterend spektakel zor gen. Het tegendeel daarvan is j juist het geval. Hier staan twee entwintig prachtig uitgevoerde maquettes, in hun puurheid en i' gedetailleerdheid verheven tot ingetogen ideaaltypes van eer lijk geschuurd en gezaagd hout. Want zo ligt het, volgens Isoza ki: kleur en omgeving leiden af van de vorm, verstoren het beeld en uiteindelijk de essentie waarom het hem gaat. Platonisch 1 Elke tien jaar wordt Isozaki door een crisisperiode overmand, I schrijft hij in het kleine boekje dat de tentoonstelling begeleidt. De belangrijkste trof hem eind jaren zestig, begin jaren zeven tig, toen in China de culturele revolutie losbarstte en een zin- derende vernieuwingsdrang de [gehele westerse wereld op zijn (grondvesten deed schudden. Voor Isozaki was dat het mo- I ment te breken met de 'moder- «jnistische' stroming binnen de architectuur. Om leegte na te streven, in plaats van alles vrij- W? iwel gedachteloos vol te bou- |j| 'wen. Hij bekeerde zich tot het gebruik van louter de klassieke g3 'platonische lichamen', ofwel de i oude vormen van vierkant, cir- jjkel en driehoek. Die eenvoud was vnnr hem een politiek ee- baar om het modernisme af te zweren, waarmee de architec tuur naar zijn idee geen steek verder kwam. En inderdaad is het verschil opzienbarend. In het begin van de tentoonstelling wordt de be zoeker geconfronteerd met de nog jonge Isozaki, die zich laat meevoeren door de verleidelijke ideeën van zijn leermeester Kenzo Tange. Die filosofeerde over gigantische wooncom plexen om de problemen van overvolle steden als Tokyo mee te lijf te gaan. Ook Isozaki waag de zich daar aan: kolossale to rens ontsproten aan zijn ge dachten wereld, dikke boom stammen, waaraan takken van woon- en werkcabines zijn be vestigd. Een woud van kolossale woonbomen, zich hoog in de lucht verheffend om onderdak te bieden aan honderden men sen. Het is nooit werkelijkheid geworden, deze vingeroefening in toekomstdenken. Nee, dan de ingetogen Isoza ki, die van na de crisis en nadat hij begin jaren zestig Tange had verlaten om voor zichzelf te be ginnen. Het Gunma Museum voor moderne kynst in Takasaki is slechts opgebouwd uit kubus sen, een volstrekt mathemati sche samenklontering van één repeterende basisvorm. Dat is de nieuwe taal, die Isozaki in de architectuur wil gebruiken. Een onpersoonlijke taal, ontdaan van alle opsmuk en poespas. Variatie Allengs komt er meer variatie in die aanvankelijke strengheid, waarmee Isozaki de toenmalige architectuurwereld wilde be stormen. Aan die koerswijziging ligt weer een crisis ten grond slag. Door naar believen te put ten uit de architectonische 'klassieken' verpakt hij zijn nog steeds heftige kritiek in verras sende vormen, die zijn ontleend aan Palladio en Michelangelo, gecombineerd met die oervor men van kubus, bol en drie hoek. Isozaki maakte de sprong naar de westerse wereld eind ja ren zeventig met de bouw van het Museum of Contemporary Art in Los Angeles. Sindsdien is zijn ster snel rijzende. In Europa heeft hij inmiddels naam ge maakt met het in het oog sprin gende stadion Sant Jordi in Bar celona, dat zich met zijn karak teristiek glooiende dak als een uit zijn krachten gegroeide schildpad in het landschap ma nifesteert. Tot Isozaki's grootste spektakelstukken behoren de ti tanium Art Tower Mito, die zich kronkelend met zijn driehoeki ge vlakken honderd meter de hoogte in slingert, een hotelto ren van maar liefst driehonderd meter, die moet komen te staan in het stationsgebied van Ueno in Tokyo en het Disney-hoofd- kwartier in Orlando (Florida). Dat laatste bouwwerk toont Iso zaki op zijn frivoolst. Weer die bekende variaties op de oervor men, afgeknotte kegels en rechthoelage vlakken. Exposkie Arata Isozaki, ar chitect. Tot en met 12 maart te zien in het Nederlands Archi- tectuurinstuut in Rotterdam. rotterdam anp De installatie 'Grond' van Jo seph Beuys uit 1981 vormt het vertrekpunt voor de gelijknami ge tentoonstelling in het Rotter damse Museum Boymans-Van Beuningen. De expositie pro beert aan de hand van een keu ze uit de eigen collectie een beeld te geven van wat de beel dende kunst in de jaren tachtig heeft betekend. De Duitser Beuys (1921-1986) was van grote betekenis voor de kunst in de jaren zestig en ze ventig en kan volgens Piet De Jonge, hoofdconservator mo derne kunst, ook worden be schouwd als de grondlegger van de kunst tussen 1980 en 1990. Op de tentoonstelling wordt de installatie van Beuys geconfron teerd met werk van de Ameri kaan Robert Gober. Zijn wer- Michael Jackson schuldig aan plagiaat rome dpa De Amerikaanse popzanger Mi chael Jackson heeft volgens een rechtbank in Rome plagiaat ge pleegd door gebruik te maken van een song van de Italiaanse zanger Al Bano. Als men de tekst- en taalverschillen niet meetelt zijn de songs 'Will you be there' van Jackson en 'I cigni di Balaka' absoluut identiek, zo stelde de Romeinse rechter Do- menico Bonaccorsi in zijn von nis vast. De tekst, die opgeno men is op het Jackson-album Dangerous', mag niet verder worden verspreid, zo bepaalde dé rechtbank. Al Bano heeft zijn song naar eigen zeggen in 1981 in Los An geles geschreven en in 1986 in München opgenomen. Sinds 1989 werd het lied ook in de Verenigde Staten gedraaid, waar in 1991 Jacksons song "Will you hf> thprp' nn Ac marW Iru/ain ken, waarin elementen van Beuys' installaties zijn terug te vinden, sluiten de jaren tachtig af. De tentoonstelling is gegroe peerd rond een aantal thema's die volgens De Jonge alle in 'Grond' zijn terug te vinden. Onder het thema persoonlijke geschiedenis is werk te zien van kunstenaars als Clemente, Gil bert George, Kiefer en Know- les. Geconstrueerde realiteit is een onderwerp dat ruimte biedt aan werk van Baselitz en Prina en van Nederlanders als René Daniels, Ger van Elk en Rob Scholte. De Amerikaanse Cindy Sherman is in deze hoek met een aantal griezelige foto's ver tegenwoordigd. Materiaal/energie is een an der thema met doeken van on der andere de Amerikaan Julian Schnabel en J.C.J van der Hey- den. Kunstenaars als Keith I la- ring en Michel Basquiet zijn vertegenwoordigd, omdat zij exponenten zijn van de energie van de straat, die vooral in het begin van de jaren tachtig in de beeldende kunst van betekenis Tussen .1980 en 1990 is meu bilair een rol gaan spelen in de beeldende kunst, zoals op de expositie blijkt. Kasten van Joep van Lieshout en Donald Judd vormen daarvan een illustratie. De tentoonstelling wordt niet begeleid door een catalogus of schriftelijke toelichting. De Jon ge erkent dat dit voor de bezoe ker een handicap kan zijn. Hij vindt echter dat de bezoeker zelf moet ondergaan wat hij ziet en genoeg kan hebben aan zijn eigen associaties. De expositie duurt tot en met 5 februari. Alexandra Radius Prijs voor Jahn Magnus Johansen amsterdam anp De danser Jahn Magnus Johansen heeft de Alexandra Radius Prijs 1993/94 gekregen. De 27-jarige Noor is tweede solist bij Het Nationale Ballet. Alexandra Radius reikte hem de prijs gisteren uit in Het Muziektheater in Amsterdam, tijdens de galavoorstel ling van Het Nationale Ballet. De onderscheiding bestaat uit een sieraad op een sokkel van ontwerper Paul Derrez en een geldbe drag van 2500 gulden. De Alexandra Radius Prijs is een initiatief van de Stichting Vrienden van Het Nationale Ballet en is bestemd voor de danser (es) die volgens de ruim 1800 donateurs van de stichting de meest opvallende dansprestatie heeft geleverd. Het bestuur nomineerde drie dansers, afgezien van lohansen waren dat Anna Seidl en Sofiane Sylve. Na een schriftelijke stem ming kwam de Noor als absolute winnaar uit de bus. Johansen werd genomineerd omdat hij het afgelopen seizoen een opvallende ontwikkeling doormaakte. „Hij was altijd al een mooie, atletische danser met hoge, lenige sprongen en een gave techniek, maar nu begint hii zich ook als toneelpersoonlijkheid te profileren", stelt de Vriendenorganisatie. Johansen danste het vorige seizoen hoofdrollen in onder meer Assepoester (Ashton), Kammermusik nr. 2 (Balanchine), la Baya- dère (Petipa),Voluntaries (Tctley) en Diversion of Angels (Graham).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13