'Helpen waar geen helper is' Leiden na Westwood niet meer hetzelfde SEPTEMBER OKTOBER OUDEJAARS BIJLAGE 1 'Vrienden van Trianon is leuke club' Voor de Vrienden Van Trianon was 1994 een ge lukkig jaar. Een kwartaal geleden werd plotseling bekend dat het theater aan de Leidse Breestraat als bioscoop behouden blijft. De invloed die de Vrienden op deze ontwik keling hebben gehad, bleek achteraf nihil, maar dat mag de pret voor de fans van de Trianon niet drukken. Hun grote wens is uitgekomen. „Ik zal het maar zeggen, wij hebben het gekocht. Dat zei Jan Boer, exploitant van het Kijkhuis, begin oktober. Sa men met meervoudig café- bezitter Ben Luykx had hij het plan opgevat Leiden weer een bioscoop met grandeur te bezorgen. Hier mee kwam een eind aan maanden van onzekerheid over de toekomst van de historische filmzaal. Ook al vóór het overlijden van eigenares D. Ortje- Knuit in 1993 deden soms de wildste geruchten over de toekomst van de Trianon de ronde. Het verpauperde theater, dat zó slecht was onderhouden dat het bijna als vanzelf een bioscoop museum werd, moest wel een nieuwe bestemming krijgen. Als filmzaal zou het niet meer levensvatbaar zijn. Potentiële kopers zouden zich hebben gemeld met de wildste plannen, zoals het maken van een discotheek, een overdekt winkelcen- trumpje of een apparte mentencomplex. De gemeente stak daar, door steevast te wijzen op het zogeheten bestem mingsplan, telkens een stokje voor. Vervolgens kwam Leiden zelf met het idee om het LVC naar de oude bioscoop over te brengen, maar ook dat bleek niet haalbaar. De I armlastige gemeente kwam f met het bod zelfs niet eens f in de buurt van de vraag- prijs van rond de twee mil joen gulden. De Vrienden van Trianon onder leiding van Cobi Bor- dewijk zagen deze ontwik kelingen met lede ogen aan en waren dan ook aange- Boer het kapitale pand kochten om het als bio scoop te behouden. Ook al lijkt het hoofddoel van Bor- dewijk en co nu bereikt, de Vrienden denken er nog niet aan zichzelf als organi satie op te heffen. Ze willen de gefaseerde opknapbeurt die de twee eigenaars voor staan, nauwgezet volgen en waar mogelijk helpen. „We staan niet alleen pal voor de Trianon, maar ook voor het behoud in het al gemeen van nostalgische bioscopen. En er melden zich nog steeds nieuwe vrij willigers. We zijn gewoon een leuke club en willen doorgaan", aldus Borde- SEPTEMBER 1Katwijk waarschuwt 'lekkende' raadsleden: 1 jaar cel of 25.000 gulden boete 5: roemruchte discotheek Boule 7 sluit haar deuren 7: Een groepsleider in Wassenaars kindertehuis wordt gearresteerd op verdenking van het seksueel misbruiken van acht jongens 8: John Major bezoekt Leiden en houdt de William en Mary-lezing 9. Opening tentoonstelling Vivienne Westwood Inez van Lamsweerde in Lakenhal en Stelling galerie Het Alphense Archeon ontslaat 16 personeelsleden na tegenvallende bezoekersaantallen 15: Vijftien man opgesloten in een stookhok bij overval bank Noordwijk 19: De nieuwe produktiehal van het Marine Elektronisch en Optisch Bedrijf in Oegstgeest gaat in vlammen op 22: Drugonderzoek: Katwijk telt 500 tot 600 heroïneverslaafden 24 29: Vijf regionale antiquariaten op boekenbeurs in de Amsterdamse Rai 28: De Waag wordt commercieel OKTOBER 1: Commotie in Usse na plan sloop 18 woningen Particuliere discobus Noordwijk vergeet bij eerste rit helft van de passagiers 3 Octobervereniging schenkt Lakenhal penningen Gewogen en Bedrogen in Prentenkabinet 3: Dominee Anton Dronkers krijgt de erepenning van de gemeente Leiden voor zijn hulp aan asielzoekers en vluchtelingen Regen en jeugdbendes verstoren de Leidse 3- oktoberyiering. 4: RPF/SGP Rijnsburg willen verbod krasloten 6: Crisis bij CD Katwijk 7: Een,grote brand legt twee bedrijven op het Zoeterwoudse industrieterrein De Grote Polder in de as. Horecabaas Ben Luykx en Filmhuis-exploitant Jan Boer blijken de nieuwe eigenaars van Trianon 8: Museummedaille voor gulle gever Prentenkabinet 11: Sassenheimse agent tot 4 maanden veroordeeld na geweld en gelieg 13: Katwijkse politici willen plaatselijke bouwers boycotten 15: Harry Mens stapt alweer uit de Lissese raad Commotie in Rijnsburg om boek met portretten dorpelingen 18:Leidse kunstenares Annie Goddijn reist in opdracht van het Legermuseum naar ex- Joegoslavië 24: Grote schade en onrust na brand in Rijnsburgs dorpscentrum 26: Wondermiddel houdt bloemen weken langer SPORT SEPTEMBER 12: Irene Eijs vierde op WK-roeien OKTOBER 12: Plannen om in Voorschoten SVLV, Randstad Sport en SVLV samen te smelten tot een voetbalclub 16: Handbalsters Satumus kloppen gerenommeerd Vilnius in Europa Cup OVERLEDEN SEPTEMBER 17: Hein Link (42), exploitant van speelautomaten in Leiden 30: Hein Booij (80), oud-hoogleraar fysische biochemie aan de Rijksuniversiteit Leiden OKTOBER 21: Cornelia M. Belt (101), oudste inwoonster van Zoeterwoude 26: W. Heijster (59), voormalig pastoor van de St. Petrusparochie in Leiden Anton Dronkers wist al aan het begin van zijn loopbaan als predikant, dat hij geen gewone dominee zou worden. ïrepenning van de gemeente Lei- I den", zegt de dominee met een veront- ichuldigende glimlach. „Wat moet ik Ontzettend aardig natuurlijk dat ik die gekregen heb, maar..." Hij onder breekt zichzelf om koffie in te schenken. Hopend dat de vraag vanzelf overwaait. Dan toch: „Het is natuurlijk niet zo dat ik zo fantastisch ben. Die prijs is bij mij terechtgekomen als exponent r de Dominee Anton Dronkers praat graag en veel. Zolang het maar over zijn werk gaat. Altijd sprekend in de meervoudsvorm, wij van de diaconie, wij van Vluchtelingenwerk, wij van het diaconaal centrum De Bakkerij. Maar zodra het over zijn eigen persoon gaat, stokt de woordenstroom, moet hij zoeken naar woorden. Als hij desgevraagd toch van wal steekt ver telt hij dat hij als kind graag dierenarts wil de worden. „Later zocht ik het in het ontwik kelingswerk, het engagement zat er blijk baar al vroeg in." Toch was het besluit om theologie in Utrecht te gaan studeren geen opzienbarende stap. Hij volgde simpelweg de voetsporen van zijn vader. „Mijn vader is ook altijd zijn eigen weg ge gaan. Hij was geen gewone dominee, maar een evangelisatiepredikant." De jonge Anton Dronkers wist al aan het be gin van zijn loopbaan als predikant dat hij geen gewone dominee zou worden. Daar was hij te nieuwsgierig en onrustig voor. Zo besloot hij na zijn studie een jaar lang bij Hoogovens te gaan werken. Hij keek in de keuken van de afdeling personeelszaken en bemoeide zich met het vormingswerk, maar hij hees zich ook in de overall, benieuwd naar hoe het er aan toe ging op de werk vloer temidden van het 'gewone volk'. In IJmuiden kwam hij in contact met de eer ste generatie gastarbeiders uit de landen rond de Middellandse Zee. Na enkele jaren godsdienstles te hebben gegeven in Deven ter, vertrok hij in de jaren zestig naar Am sterdam. Hij voelde zich er als een vis in het water. „Het was een tijd waarin iedereen de wereld wilde verbeteren, nou, dat sprak me natuurlijk enorm aan." Het waren wederom de 'medelanders' voor wie hij zich ging inzetten. „Er woonden toen al heel wat Marokkanen en Turken in Am sterdam. Die hadden het niet best, ze spra ken de taal niet, woonden onder vaak erbar melijke toestanden en werden uitgebuit. Wij zijn begonnen hun problemen voor het voet licht te brengen. Dat was groot nieuws, ze ker omdat het uitging van de kerk." Ik-gericht Dronkers erkent, terugkijkend op die dagen, dat de wereld er sindsdien niet beter op is geworden. „De tegenstellingen zijn inder daad groter geworden. Bovendien werd de samenleving veel 'ik-gerichter', de mensen begonnen zich af te schermen van de bui tenwereld. Dat is wel bitter, ja." Toch kijkt hij met plezier en een zekere vol doening terug op die woelige jaren. „Ten eerste hebben we toen goed werk kunnen doen en veel hulp geleverd. Bovendien heb ben we er veel van opgestoken, kunnen we er vandaag de dag nog wat mee doen, met de ervaring uit die tijd." In de hoedanigheid van secretaris van de Landelijke Hervormde Jeugdraad leerde hij hoe het niet moet. „Van bovenaf proberen maatschappelijke problemen te droppen bij de jongeren, dat werkt niet. Je moet er echt in staan, vuile handen kunnen maken. Zo iets werkt alleen van binnenuit, van onder op." Hij streek aan het begin van de jaren tachtig neer in de Sleutelstad. Met een wel heel vrije opdracht. Kijk eens wat rond en kom maar met een plan, kreeg hij mee van de uit gelovige vrijwilligers bestaande Hervormde Diaconie. De geëngageerde dominee merkte wel dat zijn opdrachtgevers niet direct met hem op dezelfde golflengte zaten. „We bezochten een kraakpand waar de jon geren, vaak weggelopen van huis, woon den. Onder echt erbarmelijke omstandighe den. Ze hadden nauwelijks brood op de plank. Een van de diakenen vroeg naar de huisregels. De eerste regel luidde dat ieder een zijn wapens moest inleveren. Tijdens de grote diaconievergadering werd over steun aan die jongeren beslist. Dat is niets voor ons, zeiden sommigen. Die jongeren zijn weggelopen van huis, negeren het gebod 'eert uw vader en uw moeder'. Maar toen zei iemand dat als wij ze niet zouden helpen, niemand ze zou helpen. Helpen waar geen helper is! Ik vind dat een uitstekend motto Grillige Vivienne West wood. Vóór september van dit jaar hadden maar gehoord. Lakenhaldirecteur letteke Bolten, ze geeft het ruiterlijk toe, al stelling van deze Britse mode-ont werpster in Stelling Galery èn De LakenhaL is Leiden niet meer als voorheen. Het haalde La West wood binnen de singels en ineens staat de Sleutelstad in The Herald Tribune na Moskou en wordt Leiden in het toonaangevende kunstblad Flash Art genoemd. Lei den had op die vrijdag 9 septem ber ineens zijn eigen grachtengor- deldieren. En ze bleven er huizen tot 24 oktober, toen de tentoonstel ling weer werd afgebroken. Joyce de Gruyter en Peter Wil- lemse van Stelling Galery, de initiatiefnemers voor de tentoon stelling met werk van West wood en foto's van Inez van Lamsweerde, raken nog in ver voering als ze het over de dub belexpositie hebben. Bijna 12.000 bezoekers kwamen in de nazomer naar de galerie aan de Leidse Kruisstraat. Een record met een nasleep. „Het was een beetje surrealis tisch. Ineens liepen er beroemd heden en travestieten door dit straatje. Te gek." De GVuyter en Willemse haal den Westwood naar Leiden, na dat hun gastcurator Mare Wilson daartoe het plan had ge opperd. Het was ook Wilson die op het idee kwam om Stedelijk Museum De Lakenhal in te schakelen als décor voor de soms antiek aandoende kos tuums van Westwood. Laken hal-directeur Jetteke Bolten stemde vrijwel onmiddellijk toe. „Het leek mij in principe een uit stekend idee. Hoewel ik eerlijk gezegd niet wist wie zij was. Ei genlijk hadden we niet met een expositie rekening gehouden, want we zaten al midden, in de voorbereidingen van 'Leids Goed'. Maar toen ik eenmaal had uitgezocht wat voor werk zij' maakt, leek het zo voor de hand te liggen om het wel te doen. En al doende is het tot een magi strale show uitgegroeid. Meesle pend." De organisatoren kregen al snel met de grillen van konin gin Westwood niet voor niets heeft zij een koningskroontje in haar logo te maken. Laken halconservator Christiaan Voge laar vloog naar Londen, waar hij een bespreking met haar zou hebben. Westwood kwam niet opdagen en onverrichterzake keerde hij terug. Smaak Later is dat goedgekomen, toen Westwood de tentoonstellings ruimten in Leiden kwam bekij ken. Maar ook daar bleek ze de nodige noten op haar zang te hebben. Mevrouw Westwood is me er eentje. Maar zij heeft wel smaak. Daar zijn Bolten, De Gruyter en Willemse het ovèr eens. Bovendien heeft La West wood de organisatoren geen windeieren gelegd, al zag het er aanvankelijk naar uit dat ze er behoorlijk bij zouden inschieten. Joyce de Gruyter. „We beginnen elk project op nul. Maar hiermee hebben we heel veel risico's ge nomen. Het was een dure onder neming. We zijn er uiteindelijk toch uitgekomen. Alleen hebben we ervan geleerd om in de toe komst dingen nog zakelijker aan te pakken. Kijk, dankzij ons ini tiatief zijn er in Dh Lakenhal ook 12.000 bezoekers extra geweest. Daar hebben we geen cent van gezien. Stom natuurlijk, we had den gewoon moeten vragen de prijs voor deze tentoonstelling te verhogen. En die meerprijs was dan naar ons toegekomen." Stelling plukt nog het meest de vruchten in de vorm van naams bekendheid: „We hebben alle publikaties verzameld. In totaal hebben 44 media over ons ge schreven, waaronder het toon aangevende Flash Art. En een Duitse televisiezender heeft de hele dag lopen filmen. Kom ik op een kunstbeurs, dan weten ze dat wij van die galerie zijn die Westwood en Van Lamsweerde hadden. Dat grijpt heel ver." Westwood, geïnspireerd door het Delfts blauw in een van de kamers van De Lakenhal, gaf toestemming om een paar van haar ontwerpen op Delfts blau we borden te laten zetten. Zij worden niet alleen in Leiden, maar ook in het Hollandse dorp in Nagasaki (Japan) verkocht. Stelling Gallery kreeg claar de verkooprechten van. Voor het lieve bedrag van duizend gul den heeft de koper zo'n bordje voor aan de wand. Aanvankelijk negeerde West wood de eigenaars van de gale rie. Zij had zo haar eigen men sen om zich heen verzameld en Joyce en Peter waren goed ge noeg om kopjes thee aan te sle pen en haar in (dure) hotels on der te brengen. „Ze heeft een hekel aan galerie eigenaren, omdat zij denkt dat die alleen op geld uit zijn. Dat stak ze niet onder stoelen of banken. Maar toen de opening eenmaal acher de rug was, ont dooide ze. Zag ze dat het ons niet om geld te doen was. 's Avonds, bij een etentje en een glaasje wijn, begon ze echt aar dig tegen ons te doen. Uiteindelijk heeft ze nog 150 gul den van me geleend, omdat ze geen Nederlands geld bij zich had. Alleen creditcards. Ja, naar die 150 gulden kan ik wel flui ten", zegt Peter Willemse onbe zorgd. Is hij er toch nog bij inge schoten. ANNEMIEK RUYGROK Joyce de Gruyter en Peter Willemse van Stelling Galery: „De expositie met Westwood en Van Lamsweerde is ons visitekaartje geworden." FOTO HIELCO KUIPERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 36