'Belangstelling jongeren gaat verder dan disco en MTV' Buikdanseres Yonina geeft voetballers raad 'Ik blijf buitenlander, al voel ik dat niet meer zo' KRO haalt Mr. Ed van stal Rtv show VRIJDAG 30 DECEMBER 1994157 Eveline van Dijck gaat met YOY het vijfde jaar in Wilbur Post (Alan Young) en mr. Ed vieren met ingang van 4 januari hun heroptreden op de Nederlandse buis. archieffoto anp Donald Jones, Bekende Nederlander met Amerikaans paspoort Producent Arthur Lubin heeft jarenlang bij al lerlei grote Ameri kaanse TV-stations lopen leuren met een proefaflevering van een komische serie over een spre kend paard. Niemand zag er wat in. Hij kwam uiteindelijk in 1960 met zijn serie bij de sa menwerkende lokale stations terecht, die het wel op het scherm brachten. Mr. Ed werd direct een groot succes. Het grote TV-station CBS pik te het op en een jaar later draai de Mr. Ed in heel Amerika. Een - zeker voor die tijd - ongebrui kelijke weg. Bijna alle series werden eerst door grote lande lijke TV-stations uitgezonden en verdwenen daarna pas in het circuit van lokale stations. De KRO brengt vanaf woens dag 4 januari de eerste 22 afle veringen van de comedy op nieuw op het scherm. In totaal zijn er 143 afleveringen van Mr. Ed, het sprekende paard, ge maakt. In de serie vormt het jonge paar Wilbur en Carol Post, ge speeld door Alan Young en Connie Hines, het middelpunt. Architect Wilbur koopt even buiten Los Angeles een huis en krijgt daar een paard bij cadeau. Op een dag ontdekt Wilbur dat het paard Ed kan praten. Ed praat echter alleen tegen Wil bur, omdat hij volgens het paard de enige persoon op aar de is die de moeite waard is om tegen te praten. Wilbur probeert krampachtig te verzwijgen te genover zijn vrouw, buren en iedereen dat Ed een sprekend paard is. Dat mislukt keer op keer en dat levert voortdurend hilarische situaties op. Ed is een ruziezoekend paard, maar heeft een goed hart. Hij brengt Wilbur geregeld in moei lijkheden. In de loop der jaren hebben heel wat bekende ac teurs een gastrol gespeeld in het programma onder wie Mae West, Clint Eastwood en Zsa Zsa Gabor. De serie won twee Emmy Awards en was tot 1965 op CBS te zien. Daarna zonden de kleine lokale stations de serie opnieuw uit en Mr. Ed werd een klassieker op het gebied van co medy-series. Geschiedenis Mr. Ed schreef geschiedenis in de Amerikaanse TV-wereld. Het was het eerste dier dat niet in animatievorm maar echt op TV te zien was. Toen de serie be gon was Ed elf jaar oud. Ooor- spronkelijk heette het beest Bamboo Harvester. Hij werd voor 1.500 dollar gekocht door de producent en omgedoopt tot Mr. Ed. Ed maakte met zijn trainer Les Hilton lange dagen op de set. Om half acht 's ochtends waren de twee al present en rond zes uur 's avonds keerde Ed naar de stallen terug. Alle kunstjes leerde Ed van Hilton. Tijdens de opnamen was het dan ook steeds Hilton, voor wie het paard zijn geleerde trucjes deed. Ed deed alle 'stunts' zelf. Hij kon een schuurdeur open maken en de telefoon beant woorden. Om het paard praten de bewegingen met zijn mond te laten maken, moest echter wel iets verzonnen worden. Zijn trainer Hilton bedacht een ny lon bit. Als daaraan getrokken werd bewogen de lippen van Ed. Volgens Hilton gebeurde dat allemaal pijnloos. Na zijn TV-carrière toerde Ed nog vijftien jaar door Amerika voor optredens. In 1979 over leed het dier op 33-jarige leef tijd. (Nederland 1, 4 januari om 18.25 uur) AMSTERDAM GPD Donald Jones woont al zo lang in dit land, dat hij ge makshalve wordt aangezien voor een Bekende Nederlander. Maar de inmiddels 62-jarige danser/acteur/zanger is nog al tijd in het bezit van een Ameri kaans paspoort. ,,Ik ben hier op bezoek, ik blijf buitenlander, al voel ik dat niet meer zo." Jones laat wij en jullie krijger tje spelen, als hij over Nederlan ders praat. „Laatst kwam ik op Schiphol aan en dacht: 'Ha, lek ker, weer thuis'. Thuis, ha, ha, ha. Hoor mij nou! In mijn hart ben ik Nederlander." Bijna veertig jaar nu vertoeft hij hier. Van school geplukt trok hij met een dansgroep naar Eu ropa, kwam in Nederland en bleef. „De groep ging uit elkaar en ik wilde teruggaan naar de States. Toen bleek dat ik hier aan de slag kon, ben ik geble- .ven. Gelukkig. Ik zie nu dat de achterblijvers elkaar uitmoor den."- Donald Jones is geboren in Harlem, New York, het bekend ste zwarte getto van Amerika. Als kind voel je feilloos aan wat racisme betekent. Mijn vader heeft in de Tweede Wereldoor log gevochten, mijn broer in Korea en mijn neef in Vietnam. Allemaal gingen ze terug naar het getto. Ik had een complex toen ik hier kwam. Inmiddels weet ik dat er domme blanken en domme zwarten zijn. Er is geen verschil. Ik weet nu dat dat complex een enorme verspilling van mijn leven is geweest. Dat heeft Amerika me geflikt." Macht Begin jaren vijftig was een zwar te in ons landje nog een be zienswaardigheid. Het kwam voor dat iemand zijn hand con troleerde op zwarte sporen als hij de hand van Jones had ge- drukt. Anderen voelden even aan zijn kroeshaar. „Daar kon ik om lachen, dat was geen racisme. Ik heb hier altijd kunnen doen wat ik wilde, daarom hou ik van Nederland. Mij zullen ze waarschijnlijk niet vragen de domme, luie neger uit te beelden. Nederland heeft mij getolereerd. Maar de groep is groter geworden. Kijk, als er één Donald Jones is, is dat oké. Maar komen er duizend, dan kunnen er spanningen komen. Er heerst hier een ander soort racisme dan in Amerika, maar zwarten kunnen hier ook niets. Ze worden hier ook onder de voet gelopen." „Ik heb een beetje macht om dat ik bekend ben. Dat gebruik ik om mijn broeders en zusters een beetje te helpen. Ik zeg wat zij zouden willen zeggen. Maar ik ben geen Martin Luther King of Nelson Mandela. Ik ben ook maar een dom mens. Als ik Mandela was, zou het oorlog zijn geweest in Zuid-Afrika. Kijk, zo'n zwarte jongen die in een metro in Amerika in het wilde weg gaat schieten, is niet goed te praten. Dat wil ik ook niet, maar ik begrijp het wel." De straten waren nog schoon, toen de jonge Jones kennis maakte met Nederland. Geen poep op straat, geen junks, geen bedelaars. Als hij nu om zich heen kijkt, springen de tranen hem in de ogen. Van het lachen. Want er zijn zoveel redenen om te lachen, vindt hij. „Jongen, als je in Harlem bent geboren, kun je overal om la chen. Ik kan niet neplachen, het is echt. Je moet iemand in de ogen kijken, dan weet je of de lach echt is. Er is genoeg om je zorgen over te maken, maar de vrolijkheid is de baas. Ik ben een mafkees. Wat ik zou willen is een good news show op de TV. Ik zou vertellen over de buur vrouw die een nieuwe plant heeft of zoiets. Zo'n show kan laten zien dat good news zo schaars is. En ik zou lachen, la chen man, ik zou daarin m'n gram kunnen halen." Gemene mensen „Alles wordt vies en vuil. Straks kunnen we geen haring meer eten. Maar het is hier in Neder land beter dan elders. Ik praat niet over een land, ik heb het over de globe, onze prachtige aardbol. Waar de gemene men sen winnen, waar het constant oorlog is, waar gediscrimineerd wordt en waar we de troep zo van ons af gooien. En dan zeg gen wij dat we de baas zijn, ha.ha.ha, ik lach me lam. Ik ver dom het daaraan mee te doen. Wij zijn zo dom en zo zwak. Ik ans van popmuzikanten. Au pair I in het buitenland. Epileptisch -A- zijn. Een paar maanden door brengen in een kibboets in Israël. Gokver slaving. Een vader of moeder hebben die alcoholist is. Toegelaten worden op de Kleinkunst Academie. Ernstig ziek zijn. Een broertje of zusje verliezen. Ziehier een klei ne greep uit de tientallen onderwerpen die de laatste jaren zijn behandeld in het jon gerenprogramma YOY van de Humanisti sche Omroep Stichting (HOS). Het programma, eqn 'kindje' van pro grammamaakster Eveline van -Dijck, gaat het vijfde seizoen in. En de 'thema-bron' is wat de ZO Y-eindredacteur betreft nog lang niet uitgeput. „Ik denk dat alle jongeren wel een eigen, bijzonder verhaal hebben. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij mee zit. Dat idee dat de meeste jonge mensen het hele weekend in de disco hangen, klopt toch echt niet". YOY werd ruim vier jaar geleden opgezet door Van Dijck en Nelleke van der Drift, die in die tijd de redactie deed voor de jeugdpagina van de VPRO-gids Achter werk. Door alle brieven die ze door de ja ren heen had gelezen, had Van der Drift, die overigens niet meer meewerkt aan YOY veel inzicht gekregen in wat jongeren zoal bezighoudt. „Ik wilde heel graag op diezelfde manier programma's voor televisie maken: jonge ren ruimte geven om hun eigen verhaal te laten vertellen, ze ook te laten uitpraten", zegt Van Dijck. „Zo kwamen we samen uit op een plan voor een reeks persoonlijke programma's, zonder al te veel tierelantij nen. Het is namelijk heel verleidelijk een programma op te sieren met allerlei tech nische handigheidjes. Dat kan visueel heel aantrekkelijk zijn, maar zo wilden we het juist niet hebben. Het verhaal dat wordt verteld moet het middelpunt zijn. Zo'n clipachtig programma waarin in drie mi nuten een ernstig probleem wordt aange stipt, gaat te snel. Dat is haast niet op te pikken. Ik geloof niet dat jongeren alléén nog maar kijken naar die flitsende MTV- achtige programma's." Persoonlijke aanpak De onderwerpen dienen zich doorgaans aan via de persoonlijke contacten van de programmamakers - naast Van Dijck zijn dat een aantal freelancers. Het is dus niet zo dat onderwerpen die op bepaalde mo menten erg in het nieuws zijn worden aan gepakt. Vandaar dat een onderwerp als in cest ook nog niet in YOY is behandeld. „Wij hanteren echt een persoonsgerichte benadering, gaan uit van ons gevoel. We starten meestal niet vanuit een bepaald onderwerp en denken dan, laten we daar voor eens de juiste mensen opzoeken. Het werkt eerder omgekeerd: we ontmoeten ie mand met een bepaald verhaal, dat lijkt ons interessant, en dat wordt vervolgens uitgewerkt". Door die persoonlijke aanpak ontwikkelt zich vaak ook een band met de jongeren die gefilmd zijn. Van Dijck is tijdens het ge sprek nog enigszins aangeslagen door de recente dood van Ruben, een jonge hemo- filie-patiënt die via een bloedtransfusie werd besmet met het HlV-virus. „Ja, dat zijn dingen die me erg raken. We trekken natuurlijk ook best een poosje met zo ie mand op. We hebben vier draaidagen, maar al voor die tijd houden we uitvoerige voorgesprekken. Dan ontstaat meestal een goed en open contact. Ik heb ook een enorm respect voor die jongeren, omdat ze zich zo kwetsbaar op durven te stellen. men erkend. Jongeren in deze leeftijdgroep kunnen hun gedachten en gevoelens hee.1 goed verwoorden als je ze maar aandachl geeft en geduld hebt. Ze moeten vertrou] wen in de zaak hebben. Het interessante i| dat die jongeren zich bevinden op de grenj.4 van volwassenheid. En juist in die tijJ moet je heel veel keuzes maken. Het gaa in YOY dus vaak om het maken van eeij keus: hoe ga je daarmee om, kun je op bej langrijke momenten ook je eigen keus ver! dedigen en doordrukken?" ,C Hoewel de onderwerpen nu niet altij<| even vrolijk zijn, is YOY zeker geen plat form waar jonge zielepoten hun nood kun nen klagen. Opvallend is juist dat de jonge ren om wie het gaat hun eigen keuzes ma ken en niet bij de pakken neerzitten. Van Dijck vindt het onvoldoende om 'alleen maar' te laten zien hoe erg, hoe zwaaf.2 sommige jongeren het hebben. „Het pasl niet bij mij om iedereen maar de put in t^.( praten. Juist door te laten zien dat deze mensen zich er door hun problemen nie! onder laten krijgen, hoop ik dat anderen e een positief gevoel aan over houden en ej zelf ook iets aan hebben. Ik maak het prol gramma niet als problemenrubriek, maai.» om andere jongeren te laten zien dat zij niet de enigen zijn die kampen met be- paalde moeilijkheden. En met de hoop dal bij de kijkers het besef doordringt 'het kan mij overkomen, hoe zou ik reageren iij zo'n situatie?'. Ik wil daarmee niet te bood-, schapperig zijn. Maar al vind ik idealismè.l op zich een nogal verheven woord: ik hew.! het zeker wel i n me p.! (YOY is nog tot en met 17 januari elkt dinsdagavond om 18.54 uur bij de HOS te zien; daarna wordt het programma om 15.30 uur via de dagtelevisie uitgezon den.) D.! Wat voor wijze raad kan een buikdanseres in hemelsnaam geven aan voetballers? Op het eerste gezicht bijzonder weinig, maar Yonina gaat het toch proberen in het NCRV-pro- gramma Wat 'n vraag! Nu kan Yonina waarachtig meer dan haar buik in allerlei richtingen laonkelen. Ze is doctorandus in de wiskunde en de psycholo gie. En tegenwoordig is Yonina in het be drijfsleven een veel gevraagde gaste als pep talken Dus de Amsterdamse van Amerikaan se komaf weet van wanten. In dit programma stellen min of meer Be kende Nederlanders elkaar vragen die door presentator Job Schuring naar haar worden doorgespeeld. Zo is PSV-keeper Stanley Menzo erachter gekomen dat zij met FC Utrecht-trainer Leo van Veen heeft gesproken over haar motiva- tie-speeches. Menzo is er wel benieuwd naar wat de danseres de spelers van FC Utrecht denkt te kunnen leren. Menzo doet er waarschijnlijk goed aan zijn oren te spitsen als Yonina met haar antwoord komt. Hijzelf kan ook wel een peptalk gebrui ken. Menzo verliet begin dit seizoen lands kampioen Ajax omdat hij niet meer de eerste doelverdediger van de Amsterdammers was. De rol van reserve-keeper zag hij niet zitten. Bij PSV dreigt nu een herhaling van deze sportieve nachtmerrie. Na enkele blunders (o.a. tijdens de topper PSV-Ajax; 1-4) en een handblessure is Menzo opnieuw op de bank terecht gekomen. Roland Waterreus, ex-Roda JC, verdedigt nu het doel van de Eindhovense club. Schouderklopje Yonina Knoppers als zij danst óf een moti vatie-speech geeft, gebruikt ze alleen haar voornaam laat de tobbende goalie weten dat stress omgezet kan worden in wat zij noemt 'daadkrachtige energie'. „Je moet je niet te veel storten op de dingen die fout gaan op een dag: je moet je toespitsen op het posi tieve. Voetballers, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen, zouden zichzelf vaker een schouderklopje moeten geven." Overigens staat het nog niet vast dat Yoni na de Utrecht-spelers voor haaf neus krijgt. „Leo van Veen kwam ik enkele weken gele den tegen op een feest. Hij vroeg mij toen het een en ander over mijn motivatieprogramma. De trainer vond het een goed idee om zoiets voor zijn team te doen, maar ik moet de club nog terugbellen." Donald Jones: „Als je in Harlem bent geboren, kun je overal om lachen." ben a-religieus, maar er is iets goeds in de bijbel. Als we ons allemaal aan die tien geboden houden, is er niks aan de hand. Als je kijkt waar je loopt, val je niet. Maar wij krijgen straf, dat weet ik zeker, de aarde neemt wraak. Er kómen overstromin gen en andere rampen. Wij mensen zijn niet zo bijzonder." Het leven is simpel, in de visie van Donald Jones. De aarde is een kamer. Een kwestie van op ruimen. „Ik ben dus voor het doodvonnis. Weet je dat er mensen zijn die het leuk vinden in de gevangenis, die daar gratis onderdak en eten hebben? Ik heb geen zin eten voor zo ie mand te kopen. Je moet betalen met wat je genomen hebt. Dus een moordenaar betaalt met zijn leven, mits je natuurlijk ab soluut zeker weet dat hij de moordenaar is. Ik ben niet zo aardig, er moet iets gebeuren. Anders krijg je van die Hitiers en Berlusconi's. Want praat mij niet van neo-nazisme, niks neo, het zijn nazi's, racisten, domme mensen die maar doorgaan en doorgaan. Als iemand zegt: 'zwarten hebben altijd een mes bij zich', dan maak ik graag het ironische grapje: 'dat is niet zo, maar ze hebben wel gelijk..." Kippevel Hij is 62 nu, maar nog steeds topfit. Het mag voor het grote publiek allemaal niet zo zicht baar zijn, achter de schermen is Jones een druk baasje. Hij houdt zich met radio bezig, geeft dansles en coacht jonge sterren waar het. gaat om bewe ging. „Je moet niet te vaak op TV komen. Dat is gevaarlijk. Ik krijg veel aangeboden, en als ik er kippevel van krijg doe ik het. Anders niet." Dit seizoen toert hij met het orkest Nueva Manteca langs theaters voor een latinverf van Porgy Bess. Een rol cr hem op het lijf is geschrevefc want Porgy Bess kan hij drfc men. Zeven verschillende va sies heeft hij er inmiddels vf gezien. f „Nueva Manteca is een far tastisch orkest. Ik vind het eebpi hele eer dat ze mij vroegen, iai heb meteen ja gezegd. Porgy le Bess is het verhaal van het leve maar we verdiepen ons niet de filosofie. Het gaat nu pu o! om de muziek van Gershwi fR De jongens spelen de muzi 11 en ik vertel tussendoor het ve haal. Daar bof ik mee, want ja ,e is elke avond anders, ik geni net zoveel als het publiek. Zo'n persoon blijft je enorm bij, zeker ook door het montage-proces wordt zo iemand in je netvlies gebrand." Eén van de eerste afleveringen van YOY ging over jongeren die op school werden gepest. Ingrid, bijvoorbeeld, werd zo ge treiterd dat ze erover dacht om zelfmoord te plegen. Gelukkig werden haar plannen ontdekt, en na intensieve gesprekken werd ze naar een andere school gestuurd, waar het meteen al stukken beter ging. Drie da gen nadat de uitzending op televisie werd uitgezonden, fietste ze na&r huis. Een jon gen van haar oude school kwam naast haar rijden, legde een hand op haar schouder en zei: „Joh, wat ontzettend goed van je datje dat durfde te vertellen". Van Dijck glimlacht als ze eraan terug denkt. „Het was fantastisch voor dat meis je. Ineens, doordat ze ruimte kreeg om haar verhaal te doen, werden haar proble Yonina geeft raad in 2.1 'Wat een vraag', van- om 19.31 uur tj Ze denkt, met haar ervaringen als danseres in het achterhoofd, wel wat te kunnen bete kenen voor het elftal. „Er zitten grote over eenkomsten in de entertainment-wereld en het voetballen. Zowel entertainers als voetballers treden op voor een groot S publiek en daar moet je mee kunnen omgaan", aldus Yonina. De danseres brengt zelf ook een vraag te berde. Van zange res Imca Marina wil Yonina graag weten wat zij met en gelen heeft. „Ik treed vaak met Imca op en ben ook wel eens bij haar thuis geweest. Daar hangen en staan allemaal engelfiguren en ik heb haar nog nooit gevraagd waarom ze die dingen in huis heeft." Eveline van Dijck, maakster van het programma YOY: „Ik denk dat alle jongeren wel een eigen, bijzonder verhaal hebben." (Nederland 1, vanavond om 19.31 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8