Junior: Niks aan de hand Burnt by the Sun niet zo'n slimme keuze van Mikhalkov Film Telefoonsex centraal in Van Goghs '06' 'Zelfs tijdens oorlog en terreur gaan vogels door met zingen' IDONDERDAG 22 DECEMBER 1994 Kerstpremière van zeven uur Amsterdam De meest curieuze kerstpremière van dit jaar is zonder twijfel de Film Sdtdntangovan de Hongaarse cineast Béla Tarr in het Amsterdamse Desmet Theater. Zeven uur duurt dit in twaalf episoden opgedeelde epos over de noodlottige omstan digheden van een groep dorpelingen op het Hongaarse platte land. Zij wachten op de terugkeer van Irimias, in wie de Messias zou kunnen worden gezien die hen moet verlossen uit hun uit zichtloze bestaan. Voor veel bezoekers zal wellicht het einde van de film de grootste verlossing zijn. De marathonzitting begint op eerste kerstdag 's middags om 12 uur en wordt daarna dagelijks herhaald. De toegangsprijs voor deze speciale voorstelling met twee pauzes is 35 gulden. Mogelijk vervolg op Solo van De Putter haarlem De succesvolle film Solo, de wet van defavela van ci neast Jos de Putter (tevens filmcriticus bij deze krant) krijgt mo gelijk een vervolg wanneer de geruchten waar zijn dat Wim van Hanegem zo gecharmeerd is van de film, dat hij de twee hoofd personen, Leonardo en Anselmo, voor een korte voetbalstage naar Rotterdam laat overkomen. Volgens De Putter ligt er dan een prachtig onderwerp voor een vervolgfilm over het jeugdige Braziliaanse voetbalduo, voor wie voetbal de enige mogelijkheid is om te ontsnappen aan de armoede in de favela's. FILMS IN LEIDEN ABBA en Johnny Meijer in LVC films overzicht marco van pelt Het Kijkhuis. Vrouwenkerksteeg 10: 06. do 22/12 t/m wo 4/1 (zo 25/12. ma 26/12, za 31/12 en zo 1/1 gesloten) 19.30 en 21.45 uur. LVC, Breestraat 66. Leiden: Abba, the Movie, do 22/12 en vr 23/12 20.00 uur, Johnny Meijer, za 24/12 22.15 uur. De film 06 van Theo van Gogh deze week in Leiden te zien. De film is gebaseerd op het ge lijknamige toneelstuk van John van Doesburg. Het thema, de ti tel zegt het al, is telefoonsex. Gedreven als hij is, nam Van Gogh een extra hypotheek op zijn huis om verfilming van het stuk mogelijk te maken. In 06 gaat het om de vorm van telefoonsex waarbij de bel lers elkaar naar een orgasme kletsen. Sara Wever plaatst een advertentie waar de architect Venema op reageert. Nu al be rucht is de scène waarin Sara masturbeert terwijl de architect zijn visie op bouwkunst geeft. Wie door al het gehijg en ge kreun weet heen te prikken, i|$iekt dat een gewone en een (efbonrelatie niet veel van el- Yaar verschillen. Beide doorlo pen dezelfde stadia: het schuch tere kennismaken, het geflirt, teleurstelling en zelfs jaloezie. 06 maakt dit op een buitenge wone en fascinerende manier duidelijk. Abba, the Movie van Lars Hal- ström werd in 1977 gemaakt, tijdens de hoogtijdagen van de Zweedse popgroep. Het verhaal is flinterdun: een discjockey wil voor zijn radiostation een diep te-interview met de leden van ABBA maken. Zijn gebrek aan journalistieke kwaliteiten ca moufleert hij door de groep tij dens een tournee door Australië te volgen. De film graaft niet al te diep en blijft, helaas, aan de mooie buitenkant van roem en succes. En het volgen van een band tijdens een concert is na tuurlijk hèt excuus om een reeks ABBA-hits de revue te la ten passeren. De tweede keuze van LVC de ze week is onderdeel van de Ne derlandse muziekavond die het centrum organiseert. Johnny Meijer, een bijna vergeten ac cordeonist staat tijdens de ge lijknamige film centraal. Jaren lang droeg hij de eretitel 'Ko ning van de Accordeon'. Van klassiek en zigeuner tot jazz en puur Jordanese meedeiners, Johnny Meijer draaide er zijn hand niet voor om. Een flink drankprobleem deed hem ech ter afglijden naar het niveau van bruiloften en partijen. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 The Lion King dag 12.15^ 14.45, 17.15, 19.30, 22 ALFA 2 The Nightmare Before Christmas 12 j., dag. 13, 15, 17, 19.30,22 ALFA 3 Priscilla 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 4 Suite 16 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Forrest Gump 12 j., dag. 20.30 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 18.45,21.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Interview With The Vampire 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CINERAMA 2 Only You dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Pulp Fiction 16 j., dag. 13.15, 16.30,20.30 CALYPSO 2 The Client 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE tel. 6236615 Exotica 16].. dag. 13.45, 16.30, 19.30, 22.15, ma ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Eat Drink Man Woman 16 j dag. 14, 16.30, 19.15, 22, ma ook 11 CINECENTER-PIERROT Four Weddings and a Funeral dag. 19.15, 22, ma ook 11 IIGattopardo dag. 15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Fresa Y Chocolate 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30, 22, ma ook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Junior dag. 13, 15.45, 19.30, 22 CINEMA 2 INTERNATIONAL Timecop 16 j., dag. 19, 21.30 CINEMA OSCAR tel 5475175 Four Weddings and a Funeral, vr ma di 20.30 CITY 1 tel. 6234579 Junior, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 2 De Leeuwekoning dag. 13.15, 16, 18.45 Clear And Present Danger 16 j., dag. 21.30 CITY 3 Miracle on 34th street dag. 16 Blown Away 16 j.dag. 13.15, 18.45,21.30 CITY 4 Speed 12 j., dag. 13.15,16. 18.45, 21.30 CITY 5 The Specialist 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Corrina, Corrina, dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 The Timecop 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET tel. 6273434 Sétangó 16 zo t/m wo 12 Trois Couleurs: Rouge 16 j do t/m za 19, 21, zot/m wo alleen 21, ma t/m woook 12.15, 16.15 - TroisCouleurs: Bleu 16 j., madi Schwarzenegger: zwangere komediant Na de matig ontvangen eerdere pogingen om van 'Terminator' Arnold Schwarzenegger een heuse kome diant met een knusse uitstraling voor het hele gezin te maken, probeert regisseur Ivan Reitman het nu voor de derde keer. Twins en Kindergarten Cop, die hij eerder maakte, brachten minder op dan verwacht, maar het succes van Junior aan de kassa bewijst dat driemaal scheepsrecht is. film recensie Net als in Twins is Schwarze negger gekoppeld aan Danny DeVito. Ze spelen de weten schappelijk onderzoekers Alex Hesse en Larry Arbogast, al ja ren bezig met de ontwikkeling van een middel dat garant staat voor voorspoedige zwanger schappen. U raadt het al: Arbo gast (DeVito) wil zo snel moge lijk geld verdienen en wanneer een groot consortium concrete resultaten wil zien haalt hij zijn collega over om als proefkonijn op te treden. En zo gebeurt iets veel buite- nissigers dan in alle Terminator -films bij elkaar: Schwarzeneg ger wordt daadwerkelijk zwan ger. Eenmaal van die schrik be komen valt er voor het publiek verder weinig te lachen omdat alle drukke bedoeningen rondom een zwangerschap uit eindelijk hetzelfde zijn, zelfs wanneer Schwarzenegger een dikke buik heeft. Saillant is nog dat Arnold na negentig dagen de abortus wei gert: als dat is toe te schrijven aan de vrouwelijke hormonen die hem samen met het,won dermiddel Expectane worden toegediend, dan zou de film dus Kathleen Turner (links) en Danny Devito duwen de 'zwangere' Arnold Schwarzenegger. pr foto een duidelijke morele stelling- rechtser wordende Amerikaanse the year'. En Arnold? hij houdt trouwde idee van een man- name omtrent het moeder- samenleving; de uitbreng van met beide handen zijn opzwel- vrouw, vader-moeder relatie schap en abortus innemen. Wat de film in Nederland valt samen lende buik vast, en vindt geluk- kan zorgen. Niks aan de hand dat betreft is Junior helemaal in met de verkiezing van nota be- kig in Emma Thompson ie- dus eigenlijk, de lijn van de huidige, steeds ne de paus tot Time's 'man of mand die nog voor het ver- Het idyllische buitenleven tijdens het Stalinisme film recensie 14.15 Trois Couleurs: Blanc 16 j., wo 14.15 The Wooden Man's Bride dag. 18.45, 22.15 Living With An Idiot 16 j., dag. 20.45 Het is een schone dag geweest 16 j., zo 14.15 KRITERION1 tel. 6231708 Rock'n'roll Junkie 16 j., dag. 17 Burnt by the sun 16 j., dag. 19 Priscilla, Queen of the Desert 16 j., dag. 22.15 (beh. di.) KRITERION 2 Angelheart 16 j., ma 19.30, vr za ook 00.15 MinaTannenbaum 16 j., dag. 17 Suite 16 16 j., dag. 21.45 Little Odessa 16 j., dag. 21.45 RIALTOl tel. 6623488 Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 19.30, 22, za, ma t/m wo ook 16 (zo gesloten) RIALTO 2 Solo, de wet van de Favela 16 j.dag. (beh.zo) 20.15 Bab El-Oued City 16 j., dag. (beh. zo) 18 Le Fil de I'Horizon 16 j., dag. (beh. zo) 22 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Pulp Fiction 16 j dag. 16.15, 19, 21.45, za t/m wo ook 13.30, vrza ook 00.15 THE MOVIES 2 The Nightmare Before Christmas 12 j., dag. 17.30, 19.30, zat/m woook 12.45 Burnt by the Sun 16 j., dag. 21.15, zat/m woook 14.30 THE MOVIES 3 Schindler'sList 16 j., dag. 16.15, za t/m woook 12.30 Rapa Nui 12 j., dag. 20 1000 Rosen 16 j., dag. 22 THE MOVIES 4 Les Enfants du Paradis, dag. 16, za t/m wo ook 12.30 Natural Born Killers 16 j., dag. 22 Thirty two short films about Glenn Gould 16 j., dag. 19.30 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 De Leeuwekoning dag. 13.15, 16 The Lion King dag. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Miracle On 34th Street dag. 13.15, 16,18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Interview With The Vampire 16 j., dag 13.15, 16, 18.45,21.30 Miracle On 34th Street dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 When A Man Loves A Woman dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 The Mask 12 j., dag. 13.15,16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 True Lies 16 j dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15 TUSCHINSKI CINEAC The Pelican Brief 12 j., dag. 11.45, 14.45, 17.45,20.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 15. 18. 20, 22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. v Al sinds enkele jaren levert Nikita Mikhalkov ta melijk modieuze films met, 'typisch Russisch', licht nostalgische inslag, die het goed doen bij het filmhuispubliek. Mikhalkov, de broer van de eer der naar Hollywood geëmigreerde Andrej Kont- sjalovski, maakte bijvoorbeeld de filmhuishits Oblornow en Oei ciórnie (Black eyes), met Mast- roianni temidden van Russische zigeuners, en re cent Urga, een innemende film, maar alweer met al te makkelijk duidbare symboliek. Burnt by the sun, in Cannes onderscheiden met de juryprijs (ex aequo met Zhang Yimou) is al weer opgebouwd volgens de succesformule: veel mooie plaatjes, een herkenbaar, 'universeel' dra ma, wat Russische weemoed en onverholen sen timentaliteit. Dat is hooguit nog enigszins verteerbaar wan neer het adellijk landleven ten tijde van Tolstoj Burnt by the Sun. Van links naar rechts: Sergei Petro- vitch (Nikita Mikhalkov), dochter Nadia (Nadia Mik halkov, ook in het dagelijks leven de dochter van Ni kita) en zijn vrouw Maroussia (Ingeborga Dapkou- naite). pr foto onderwerp is, maar het wordt toch wat anders wanneer de film pretendeert het Stalinisme te portretteren. Want dat is hier het geval: het ver haal speelt zich afin 1936, wanneer een generaal, Sergei, in z'n buitenhuis plots bezoek krijgt van een oude vriend, Mitja. Die vriend blijkt uit op re vanche (de generaal had hem tien jaar geleden naar het buitenland gestuurd en was vervolgens met z'n lief getrouwd); Mitja is inmiddels lid van Stalins geheime politie, en hij zorgt er voor dat Sergei, die zich zelf als onaantastbaar beschouwt, wordt afgevoerd. Uiteindelijk wordt hij zelfs ter dood gebracht en belanden vrouw en dochtertje in het gevang, wat een sterk contrast is met het idyllische buitenleven dat aanvankelijk wordt ge schilderd. Ondanks die dramatische inhoud is de film slechts zelden meeslepend, omdat Mikhalkov zich te buiten gaat aan onophoudelijke 'sfeervol le' scènes rondom de datsja, waar het leven een lieve lust is. Die aanpak leidt er toe dat de terreur van het Stalinisme wordt teruggebracht tot een persoonlijke vete, waardoor enkele levens worden verwoest, maar nooit de totale paranoia en de waanzin van het systeem voelbaar worden. Voor Mikhalkov, die in Rusland door nogal wat collega's met argusogen wordt bekeken omdat hij altijd werk had onder het communistisch regime, was het maken van Burnt by the sun misschien niet zo'n slimme keuze. Of hij moet alleen maar aan het Europese geld gedacht hebben. Filmregisseur Nikita Mikhalkov 'Burnt by the Sun film interview pieter van lierop Nikita Mikhalkov. Burnt by the Sun Te zien: Kijkhuis, Leiden. Nikita Mikhalkov is de lyrische filmer van de Russische volks ziel, een nationalist, een mythe bouwer. Terwijl sinds de val van het Sovjet-imperium elke maand een andere Russische kunstcineast zich doet gelden met een cryptogram vol kom mer en kwel, blijft Mikhalkov gewoon traditioneel doorfilmen zoals hij het ook onder het vori- regime heeft 'Ik zie bij de huidige machthebbers weinig anders dan een voortzetting van het bolsjewisme Sinds de jaren zeven tig vergaarde hij wereldfaam met onder meer Slavin Van de Liefde, Onvoltooid Stuk Voor Me chanische Pia no, Vijf Dagen Uit Het Leven Van Oblomov en vooral Oei Ciornie (Zwarte Ogen) en Urga. Op zijn somberst greep Mik halkov terug naar Tsjechov, maar ook in uitbundiger buien vertoefde hij bij voorkeur in pre-revolutionaire sferen en be zong hij het Russische vitalis me, de liefde, de wodkafles, de gemoedelijkheid van de datsja en de onmetelijke weidsheid van het land. In Mikhalkov-films schijnt al tijd de zon. In Burnt by the Sun, de film die in Cannes de Specia le Jury-Prijs mocht delen met Lifetimes van Zhang Yimou, gaat het wel degelijk over zoiets lelijks als de Stalin-terreur van de jaren '30. En toch lijkt er wei nig veranderd, want Mikhalkov zoekt het moment van de stilte voor de storm. Weer wordt er gezongen, gedanst, copieus ge tafeld en bloemen geplukt. Nikita Mikhalkov speelt zelf de hoofdrol van Sergei; een ge neraal, een held van de revolu tie, een voortvarende kolchoze voorzitter, een viriele minnaar voor echtgenote Maroussia en een tedere vader voor dochter tje Nadia. Maar op die prachtige zomerdag in 1936 meldt zich een zekere Dimitri bij de datsja. Beide mannen weten dat voor de zon is ondergegaan, Dimitri de blijkbaar bij Stalin in on genade gevallen Sergei gearres teerd zal hebben. Nikita Mikhalkov: ,,Het heden van Rusland ligt in het verleden besloten. Sinds 1917 heeft men welbewust alles uitgevaagd wat zich vóór de revolutie heeft af gespeeld. Sinds 1990 wil men alles uitvagen wat zich nè de revolutie heeft afgespeeld. Ik ben nooit com munist geweest, maar ik weiger te stellen dat degenen die het wel zijn geweest daarom slechte mensen zijn en dat de huidige anti-communis ten vanzelfsprekend voortreffe lijke mensen zijn. Men kan het leven alleen begrijpen als men het verleden begrijpt en ont houdt. En je kunt niet tegen mensen zeggen dat ze zeventig jaar lang voor niets hebben ge leefd". De besnorde regisseur legt uit dat de titel van zijn film is ont leend aan een liedje: „Het is een oude tango die in de jaren der tig in Rusland zeer bekend was: 'Meegenomen door de wind en verbrand door de zon.' Dat klinkt heel mooi, in het Rus sisch in elk geval. De film is op gedragen aan allen die ooit ver blind werden door de zon van de revolutie, of misleid of ver brand. Miljoenen hebben 'Leve Stalin' geroepen en geloofd in zijn genie. Miljoenen anderen werden vermoord of gevangen gezet. Maar zij die dat niet over kwam geloofden oprecht dat de anderen werkelijk schuldig wa ren; vijanden waren van het volk. En het leven ging gewoon verder. Zelfs tijdens oorlog zin gen de vogels en zelfs in een tijd van terreur werden mensen ver liefd. Dat is waar deze film het over wil hebben". Familietradities Wie twee weken geleden tijdens het International Documentary Filmfestival Mikhalkovs docu mentaire Anna 6-18 zag, zal veel uit Burnt by the Sun be kend voorkomen. Mikhalkovs eigen persoon, dochtertje Na dia, de zeer fraaie datsja, de zo merse landschappen, de lofzang op de pre-revolutionaire levens stijl. Voor de setting van Burnt by the Sun heeft Mikhalkov ste vig kunnen putten uit de eigen familietradities. Een verschil is dat uit Mikhalkovs familie nie mand in ongenade is gevallen. De 50-jarige Nikita is een telg uit een kunstenaarsdynastie die hoog aanzien heeft weten te be waren onder alle regimes. Zijn acht jaar oudere broer Andrej is eveneens als cineast beroemd geworden, zij het onder de naam Konchalovski, de andere tak van het roemrijke voorge slacht. Vader Sergei Mikhalkov is' dichter en werd meervoudig onderscheiden met Leninprijs en Stalinprijs. Hij dichtte in 1943 de woorden voor het Sov jet-volkslied en werd vorig jaar ook weer gevraagd de tekst te leveren voor het nieuwe Russi sche volkslied. Grootvader Pjotr Konchalovski was schilder; ver- eeuwiger van idyllische tafere len uit de Stalintijd. In 'Burnt by the Sun' schil dert u het leven op het Russische platteland anno 1936 als zeer gemoedelijk en aangenaam. Toch gaat het om dezelfde perio de als waarin Aleksej Guerman zijn film 'Mijn Vriend Ivan Lapsjin' liet spelen, maar bij hem was het leven zwart, mod derig en compleet troosteloos. Voor het proletariaat was er sinds 1917 niets veranderd. „Mijn film is anders dan die van Guerman omdat mijn fami- Nikita Mikhalkov: „De film is opgedragen aan allen die ooit verblind werden door de zon van de revolutie, of misleid of verbrand." foto cpd lie een andere was dan de fami lie Guerman. Dat maakt een groot verschil. Guerman is een zeer bijzonder regisseur en ik beschouw Mijn Vriend Ivan Lapsin als een opmerkelijke film. Maar ik heet Nikita Mik halkov en wanneer ik films zou maken zoals Guerman, zou dat net zo onnatuurlijk zijn als .wan neer Guerman films zou maken zoals ik het doe". Ik heb het niet over specifieke families, maar over de verschil lende manieren waarop het Rusland van toen geschilderd wordt. „1936 is een jaar geweest dat de verwoestende krachten die tot dan toe alleen nog maar on der de oppervlakte hadden ge woed, uitbraken tot voor ieder een waarneembare proporties. De revolutie liet toen pas zijn ware gezicht zien. Maar de vo gels zijn ook toen gewoon door gegaan met zingen. Het is maar net waar je de aandacht op wil vestigen. Ook toen heeft de zon geschenen, gingen er mensen naar het strand en waren er mensen die van elkaar hebben gehouden. Mensen dachten niet gedurende elke seconde van hun bestaan aan uitsluitend misère en terreur". Nostalgie U lijkt nostalgisch naar een periode die in 1936 definitief heeft opgehouden te bestaan. „Ik kan geen persoonlijke nostalgie hebben naar die pe riode, want ik ben zelf pas in 1945 geboren. Maar nostalgie is wel iets dat kenmerkend is voor de Russische volksaard. Tsjechov heeft al gezegd: 'De Russen adoreren het verleden, verfoeien het heden en ze zijn bang voor de toekomst.' Het is volgens mij een perfecte cirkel, want de toekomst waarvoor men angst heeft, wordt vanzelf het heden dat men verafschuwt en uiteindelijk het verleden dat men aanbidt. Misschien heeft u zelf ook wel een zeker soort nostalgie naar de periode dat u nog kind was en niet werd lastig gevallen met de problemen waar je als volwassenene mee geconfronteerd wofdt. Maar nostalgisch of niet, wat doet het ertoe? Het moet mogelijk zijn met een film op elk willekeurige wijze naar elke denkbare perio de uit de geschiedenis terug te kijken. Het interesseerde mij om naar de jaren dertig terug te kijken op de manier die ik in mijn film heb gedemonstreerd". Hoe kijkt u aan tegen de ver schillende regimes die u heeft meegemaakt? „Alle regimes die wij sinds 1917 hebben gehad, hebben de macht via politieke verwarring en revoluties in handen gekre gen. Ze zijn daarom geen van alle legitiem geweest. Men kan zeggen dat een regime dat aan de macht moest komen door het fusilleren van een tsaar met al zijn familie nooit beter kon zijn dan dat vorige regime. Ook het bewind dat we nu heb ben en elk bewind dat we nog zullen krijgen, zou allereerst doordrongen moeten zijn van de verschrikkelijke fouten die in het verleden zijn gemaakt. Maar ik zie bij de huidige machtheb bers weinig anders dan een voortzetting van het bolsjewis me". Beschouwt u zichzelf als een nationalist? „Wat is nationalisme? Als het iets te maken heeft met denkèn dat je als natie in een of ander opzicht superieur zou zijn aan een ander natie, dan ben ik geen nationalist. Maar als natio nalist-zijn betekent dat je trots bent op je eigen natie, je eigen cultuur en dat je je te weer stelt tegen de invasie van een andere cultuur tegen Amerikaanse hamburgerketens, tegen porno grafie en films die het alleen maar moeten hebben van ex treem geweld ja, dan ben ik een nationalist. Het westen heeft zo lang mijn land beschul digd van gebrek aan democra tie, zonder zich rekenschap te geven van wat men zelf intus sen aanricht in andere landen via verwoestende expansie van een puur materialstisch gerichte cultuur. Zonder enig respect voor wat men vernietigde".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17