'Ik kan nog wel meer dan Lydie van der Ploeg spelen' Boeiende documentaire-reeks over 'Gordel van Smaragd' Lils Mackintosh doet afstand van Billie Holiday-imago Rtv show Fluitiste Anneke de Vries: 'Ik begin in feite opnieuw' Sjoukje Hooymaayer terug op TV in 'Zonder Ernst' WOENSDAG 21 DECEMBER 1994 Anneke de Vries: „Je kunt nog zo mooi spelen, je moet wel mensen om je heen hebben die in je geloven." foto gpd Sjoukje Hooymaayer: „Theater en televisie lijken." 'S-HERTOGENBOSCH GPD Ze maakte indruk destijds, toen ze kort achterelkaar een aantal televisieoptredens deed in gezelschap van Jaap van Zweden, Louis van Dijk en Han de Vries. Zij was de fluitiste in het gezelschap dat samen met het Concertge bouw Kamer Orkest de LP- /CD Ode aan Amadeus, deel twee' maakte, een uitgave die met goud en platina werd be kroond. Met de komst van de toen 24-jarige Anneke de Vries op de podia leek de al leenheerschappij van Berdien Stenberg doorbroken. Berdien ging echter in hoog tempo door met het produce ren van CD's en met het ma ken van tournees. Van Anne ke (cum laude afgestudeerd aan het conservatorium in Tilburg) werd althans door het grote publiek niet veel meer vernomen. Maar kijk, zeven jaar na haar debuut-CD Con Amore is de nieuwe solo- CD Music in White Satin ver schenen. Daarop vooral pop- ballads die het tot een hit hebben gebracht en die spe ciaal voor Anneke en haar be geleiders werden gearran geerd door Kees Buenen. „In feite begin ik opnieuw", zegt Anneke. Ze doelt hier mee niet alleen op de toch al weer aanzienlijke tijd die tus sen haar twee solo-CD's heeft gezeten. „Ook het repertoire dat ik speel is veranderd. Voordien lag de bron van de melodieën die ik speelde voornamelijk in de klassieke muziek. Op deze CD is pop muziek de basis. Het is niet zo dat ik van de ene dag op de andere ben veranderd. Een aantal jaren geleden bestond al het idee om met een aantal musici een dergelijk project op te zetten. Maar het is op de lange baan geschoven door perikelen bij platen maatschappijen: fusies en dergelijke. Toch heeft Will Hoebee, van wie het idee is, z'n plannen nooit opgegeven. En kort geleden bestond de mogelijkheid, althans voor mij, om zijn idee alsnog uit te De Vries is ontzettend blij dat ze die kans heeft gekregen. Uit ondervinding weet ze dat kwaliteit alleen niet genoeg is om door te breken. „Je kunt nog zo mooi spelen, maar dan moet je wel een groep mensen om je heen. hebben met wie je werkt en die in jou geloven. Dat is een van de ve le lessen die ik van Jaap van Zweden heb geleerd. Als je echt een grote wil worden, kun je het niet alleen. Je hebt mensen nodig die verstand hebben van managen, pro moten en die jouw belang voor ogen hebben. Je kunt daarbij niet kritisch genoeg zijn, dat heb ik de afgelopen jaren wel geleerd." Ze zegt ook anderszins de nodige ervaring te hebben opgedaan. „Als je op zo jonge leeftijd met zulke groten in het vak mag spelen, ben je apetrots. En het was ook ge weldig. Maar daarna moet je het toch zelf doen, blijkt. En ik ben niet zo iemand die met de ellebogen werkt of die maar blijft drammen om maar aan de bak te komen. Dat komt misschien ook doordat ik het idee heb dat als het kwaliteit is wat je aflevert, het succes ooit komt. Je moet misschien alleen wat meer geduld hebben." Radio „Nu ligt deze CD er toch maar. Vervolgens is de opgave hem onder de aandacht van de mensen brengen. En als je dat graag wilt, moet je vooral' niet te veel bij platenzaken naar binnen lopen. Want dan zakt de moed je gelijk in de schoenen. Er wordt zo veel op CD uitgebracht: je ziet door de bomen het bos niet meer. En ik denk dat dat onderhand ook geldt voor de mensen die bij de radio bepalen wat er wordt gedraaid. Ik denk wel eens dat het een jaar of twin tig geleden voor een begin nend artiest makkelijker was, dat er meer aandacht was en ook meer ruimte. Maar het is niet alleen in ons vak moei lijk, in elk vak gaat het moei- Ze heeft niet bewust een carrière als soliste nage streefd. Ook in een orkest had Anneke de Vries haar partij best willen meeblazen. „Je bent samen, je doet dingen met elkaar. Dat weet ik van mijn broers. De een is ho boïst, net als mijn vader. Mijn vader heeft 44 jaar- in het Bra bants Orkest gespeeld, een van mijn broers speelt in het Rotterdams Philharmonisch. M'n andere broer is paukenist bij het Balletorkest. Maar al zou ik nu nog in een orkest willen zitten, de spoeling is heel dun geworden. Daarom ben ik blij met de dingen die ik kan doen. Met de harpiste Diana de Vries vorm ik een duo. We spelen licht klassieke muziek op mooie locaties. Kerkjes zijn fantastisch." „En verder geef ik fluitles aan de Muziekschool in Roosendaal. In feite is dat mijn basis. Ik vind het trou wens heel leuk om te doen. Als je er een tijdje bent, merk je dat de tijden echt verande ren. Tien jaar geleden gaf je les op een orthodoxe manier: klassieke stukjes, terwijl de leerlingen werden begeleid door piano. Nu zouden ze dat niet meer pakken. Ze willen muziek van deze tijd spelen en ook nog met een eigentijds geluid. En dat kan ook. Met de computer kun je een hele begeleidingssectie creëren. En het aardige is: heel veel eigen tijdse composities zitten mu zikaal gewoon ontzettend knap in elkaar." „Dat merk je bijvoorbeeld ook als je luistert naar de composities op m'n CD. Er staan bewerkingen op van nummers van Sting, Phil Col lins, Justin Hayward. En het gekke is: het succes van die nummers in de hitparade is nauw verbonden met de stem van de artiest, maar ik moet je zeggen dat toen ik de solopar tij op fluit speelde, er niets meer was dat aan de tekst herinnerde. Er was alleen maar goede muziek. En dan is het natuurlijk heel goed als je als fundament die studie klas siek hebt." AMSTERDAM MONIQUE BRANDT dat moet gezegd. -A- Dertien jaar lang kenden we Sjoukje Hooymaayer dank zij de VARA als dokter Ly die van der Ploeg, die met assis tentie van de immer aanwezige Mien Dobbelsteen huishouden, relatie en praktijk draaiende moest zien te houden. Maar Zeg 'nsAaa, de succesvolste comedy uit de vaderlandse televisiege schiedenis is niet meer. En Ly die, eh, Sjoukje Hooymaayer, vormt opeens de spil van een heel ander gezin. Een NCRV-ge- zin nog wel. Hooymaayer is nu wekelijks te zien als Jet in Zon der Ernst, een dertiendelige reeks over de lotgevallen van drie generaties vrouwen onder één dak, met onder anderen El len Vogel en Ellemijn Veldhui zen van Zanten. Hooymaayer volgt Trudy Labij op, die het na twee jaar voor gezien hield. Hooymaayer ziet de rol als een mooie kans om te laten zien dat ze actrice is, niet de personificatie van dokter Van der Ploeg. En al beseft ze dat het nog even kan duren voordat het grote publiek dat ook doorkrijgt, toch weet ze zeker dat dat gaat lukken. Logisch „Het zal inderdaad nog wel een tijdje duren voordat ik dat 'imago' van me heb afgeschud, maar dat is ook wel logisch. Dertien jaar is zo ontzettend lang, en de serie werd daarbij vreselijk goed bekeken. Zeg 'ns Aaa heeft absoluut een voor trekkersfunctie vervuld. Bij tele visiemakers drong opeens het besef door dat ze niet alles uit het buitenland hoefden te ha len, maar dat in Nederland ge noeg potentieel aanwezig was om goeie comedy op televisie te kunnen maken. Ik ben nog steeds heel erg trots dat ik in die serie heb gespeeld, al vind ik het nu leuk om te laten zien dat ik ook nog iets anders kan spe len." Na Zeg 'ns Acta verstreken er bijna twee jaar zonder dat Hooymaayer ook maar één TV- aanbieding in de bus kreeg. Niet dat ze zich verveelde, ove rigens. Het was vooral een tijd van 'even bijkomen'. „Pas nadat Zeg 'ns Aaa was gestopt, merkte ik hoe moe ik eigenlijk was. Al die jaren had ik maar doorge hold, keihard gewerkt aan de serie, daarnaast waren er nog mijn theaterrollen en mijn ge zin. Ik had het even helemaal gehad. Daarbij kwam dat mijn vader net in die tijd zeer ernstig ziek werd. Het kwam dus goed uit dat ik de zorg voor hem op me kon nemen." „Ik had ook wel een beetje in gecalculeerd dat ik niet snel een nieuwe rol zou krijgen, dat is nu eenmaal het nadeel van het spelen in een langlopende serie. Producenten zijn bang dat het publiek je niet in een andere rol wil zien. Toen ik hoorde dat ze me voor Zonder ernst wilden hebben, bekroop mij ook heel even de angst dat mijn rol op die in Zeg 'ns Aaa zou gaan lij ken. Tegelijkertijd dacht ik: 'die gedachten moet ik snel van me af zetten, anders kan ik beter helemaal stoppen'.". De 'persoonsverwissseling' verliep desondanks bijkans vlekkeloos, en dat geldt ook voor de samenwerking met Hooymaayers nieuwe tegenspe lers. De invulling van haar rol, die ze had overgenomen van Labij, is welbewust anders dan die van haar voorgangster. „Ik heb gezocht naar een zacht, warm, open personage. Ze is een beetje naïef misschien, maar als het nodig is weet ze ook goed van zich af te bijten. Ik wilde bewust een warme per soonlijkheid neerzetten, want daardoor komen de andere per sonages ook beter uit de verf. Hooymaayer kwam vanuit het theater in de televisiewereld terecht. Ook in de jaren van Ly die van der Ploeg stond ze met grote regelmaat op de bühne. Dat was afzien geblazen: over dag stond ze voor de camera's in de Hilversumse studio, 's avonds zat ze weer in de auto voor een optreden in Heerlen, Middelburg of Assen. Maar ja, het theater bleef nu eenmaal trekken. Disciplines „Theater en televisie zijn niet met elkaar te vergelijken: alles wat je bij het theater nodig hebt moet je bij televisie vergeten. Op het toneel moet je veel werk verzetten om een band met de zaal te krijgen, zodat het pu bliek in feite je derde medespe ler wordt. Bij televisie moet je veel weglaten en de camera ver trouwen en het werk laten doen. Dat zijn twee verschillen de disciplines, theater en televi- Ze mist het theater. Maar Hooymaayer heeft er bewust voor gekozen niet op de plan ken te staan, zo lang ze TV-werk heeft. „Voor televisie moet je je zelf voor honderd procent ge ven, voor theater ook. Het pu bliek heeft recht op alles wat je te geven hebt, maar als je alles weggeeft, ben je op een gegeven i~ mtte moment zelf nergens m1 Vroeger stiefelde ik maar d Mijn energie was onuitputtelO Maar dat wil ik niet meer: ikj4 ook gewoon léven." 11 Indonesië raakt bij veel Nederlanders nog altijd een gevoelige snaar. De do cumentaire v/h Nederlandsch-Indië van Ireen van Ditshuyzen over ons ko loniale verleden in Indië - alsmede de gevolgen die dat heeft gehad en nog heeft voor beide landen - zal in menig huiskamer een flink aantal herken ningspunten opleveren. Dat begint al meteen goed in de eer ste (van de totaal drie) afleveringen. Deel 1 heet De Kolonie, die begint met sfeervolle beelden van optrekkende mistflarden ergens op West-Java. Een intrigerend en schilderachtig plaatje. Bij het zien van die beelden lijkt er maar weinig veranderd in de laatste eeuw. Mooi aangelegde sawa's, donke re luchten, een combinatie van glooi end en bergachtig landschap, een kind spelend in de modder. De tijd lijkt te hebben stilgestaan. Dat geldt ook voor de theeplukkers/sters, die op precies dezelfde manier als aan het begin van deze eeuw hun vermoeiende werk zaamheden verrichten. Nieuwsgierigheid naar wat beide landen vandaag nog bindt en (moge lijk) scheidt, lag ten grondslag aan deze documentaire-reeks. Journalist Frans Glissenaar liep al enige tijd met het idee rond. Hij benaderde in 1990 pro- ducente Ireen van Dishuyzen, die er wel wat in zag. Met financiële steun van onder meer het Stimuleringsfonds voor Culturele Omroepprodukties, de AVRO (die het uitzendt) en de Natio nale Commissie Ontwikkelingssamen werking. Aan de drie programma's ging een uitgebreid onderzoek vooraf, zowel in Indonesië als in Nederland. Het centrale thema is de vraag hoe Indonesiërs en Nederlanders elkaar Fragment uit de documentaire-reeks v/h Nederlandsch Indië, vanavond om 22.48 zien en hebben gezien in het verleden. Bakfiets voor een niet onaanzienlijk deel wor den de gesprekken afgewisseld met prachtige historische beelden, die nau- Gelukkigis v/h Nederlandsch-Indië niet welijks aan scherpte hebben ingeboet, alleen maar een aaneenschakeling van Degenen die voor de oorlog in Indone- diepgravende interviews. Integendeel: sië hebben gewoond of de politionele op Nederland 1. acties aldaar hebben meegemaakt - en dat zullen er velen zijn - kunnen daar bij hun hart ophalen. Voor de eerste af levering zijn opnamen gemaakt in Bandoeng, Malabar, Gamboeng en in hoofdstad Jakarta. Al deze plaatsen lig gen op het eiland Java. Tussen de oude en nieuwe beelj door geeft prof. dr. Frasseur in v/h 5 derlandsch-Indië uitleg over het tvj ledig bestuurs- en rechtssysteem: j bestemd voor de Inlanders en één de Europeanen. Het leidde destijds veel verwarring. „Nederlanders had| veel meer privileges", zegt een ex-pij ter. Een' andere planter zegt verbat „Ik zag een Europeaan op de bakfi rijden. Dat vond ik het meest vre? de." 0 In die jaren reden 'ïndonesifrs op"3érgefijkc delen. Ook wordt getoond hoeJ Doeloe (daarmee worden de ja[ twintig en dertig bedoeld) door Neó landers als een waar walhalla werdfN varen. Verder wordt in afleveringpij Kolonie getoond hoe het Indonesisj^ nationalisme de kop opstak, dat in de hand werd gewerkt door de|e panse verovering van Nederlandsp Indië in 1942. De archipel i week in bezit genomen. In dit verbi worden er schitterende historisl," beelden getoond van de Japanse mars in de Gordel van Smaragd. Belangwekkend zijn ook de vr; sprekken met die typische - son: bejaarde - Indonesische mannen die leuke verhalen over ger én- nu kunnen vertellen. En jet vormt ook de rode draad delige programmareeks. De herinj ringen aan vroeger ei worden van v/h Nederlandsch In$n Indonesië. (v/h Nederlandsch-Indië, Nedf land 1, vanavond om 22.48 i gende uitzendingen 28 december e| januari). AMSTERDAM GPD In kringen van rasmuzi kanten was het al enige tijd bekend, maar tot een breed publiek drong het pas an derhalf jaar geleden door. En hoe! Lils Mackintosh vestigde in een keer haar naam als buiten gewoon getalenteerde jazz-zan- geres met de CD It's not perfect to be easy. De vergelijkingen met andere zangeressen drongen zich op. Want zo gaat dat als je net komt kijken. De naam die het meest viel, en dat verbaasde Lils zelf in het geheel niet, was 'Billie Holi day'. Ten eerste bestond veel van het repertoire op de CD uit songs die zijn grootgemaakt door Billie. Ten tweede wist Lils beter dan wie ook daar haar stemgeluid veel weg had van de legendarische stem van Holi day, en dan vooral als ze zich volledig in de songs inleefde. „Maar", zegt ze nu, „niet lang nadat dé CD was uitgekomen en ik de reacties hoorde, heb ik me een ding voorgenomen: als ik ooit een volgende CD mag maken, moet ik van dat Billie Holiday-stempel zien af te ko- Ze is tot het inzicht gekomen dat er absoluut geen behoefte aan een tweede Billie Holiday bestaat. En al helemaal niet aan een Nederlandse Billie Holiday. Op haar tweede CD is Mackintosh helemaal Mackin- Lils Mackintosh: „Als ik optreed, kan ik het n ander te lijken." tosch. Hoewel... Van de veertien een stuk of acht toch weer van songs die op This is the strangest het repertoire van...? Inderdaad. life I've ever known staan, zijn er „Maar er is een groot verschil met het vorige album: ik heb er op gelet dat ik mijn eigen per soonlijkheid benadruk. Je moet altijd aftvachten of het lukt, maar ik heb al een groot com pliment gekregen. Skip Voogd, voor wie ik enorm veel respect heb, belde me en zei: 'Lils, het is je gelukt, je zingt met het zelfde intense gevoel als altijd, maar het geluid dat je voortbrengt is exclusief het j ouwe Het telefoontje van Voogd be moedigde Lils Mackintosh. Voordat de zangeres aan de op namen van haar tweede ge luidsdrager begon, had ze zich heilig voorgenomen voortaan haar eigen stem aan een CD te lenen. „Als ik optreed, kan ik me het wel permitteren op een ander te lijken, dan bouw je iets op. Maar een CD of een plaat is een heel ander medium." Tweede natuur Op de CD staan ook twee num mers die Lils zelf heeft geschre ven: Dear Dream en Isn't it odd. Aan beide stukken is een heel verhaal verbonden en laat het maar aan Lils over dat in geuren en kleuren te vertellen. „Dear Dream heb ik in Nige ria geschreven. Dat klinkt heel interessant, maar de achter grond is triest. Ik ben m'n hele leven al met muziek bezig, het is m'n tweede natuur. Ik heb ook heel veel opgetreden, in de jazz-scene in Amsterdam geze ten, in het theater gestaan, on der meer in Bubbling brown sugar." Maar in 1989 trof het noodlot haar. Ze werd ernstig ziek. En haar privéleven lag in puin. Ook dat nog. „Ik kon niet meer op treden en ik zat thuis, ik lag trouwens meer, noodgedwon gen. M'n vrienden, en reken er op dat je in tijden van ellende inderdaad je echte vrienden leert kennen, trokken zich dat aan. En één van mijn betere vriendinnen zei: 'Als je hier blijft zitten, ben je gauw dood. Ik denk dat het het beste is dat je met mij meegaat'. Zij was secre taresse op de Nederlandse am bassade in Nigeria. En ik ben met haar op het vliegtuig ge stapt. Dat is een goede beslis sing geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik gelijk uit mijn de pressie was. Iedereen werkte overdag natuurlijk en ik zat daar alleen. En ik was al zo beroerd, zo eenzaam en ik had zo'n he kel aan mezelf. Maar het ver werkingsproces was kennelijk wel in werking getreden. Boven dien kroop het bloed duidelijk waar het niet gaan kon. En toen heb ik Dear Dream geschre- Fantastisch „Na het uitkomen van de eerste CD zat ik opeens, onverwacht, weer helemaal in de muziek. Dat wil zeggen: ik heb nooit zonder gedaan. Maar er kwa men nu zo veel uitnodigingen voor optredens. Fantastisch na tuurlijk. Dat stimuleert natuur lijk. Óp een gegeven moment had ik een riedeltje in mijn hoofd. Ik belde Chris Mon£rl een fantastische gitarist en r steun en toeverlaat: 'Chris,Jin heb nu iets: toedoecloedoe, IB' jij hier iets mee?' 'Nee', Lc Chris, 'daar kan ik niets meeL je het niet erg vindt'." jg Daar kon ze het mee doih Maar het riedeltje liet haar iH los. Op een verloren avond j. ze naar de TV te kijken, serie Madlock. En wat zag Ij Mackintosh? Een actrice volgens haar zo fout verkeerd gekozen, meteen tot de slotsom kwj dat die niet op grond van acteertalenten was geko „Enfin, op een gegeven ment loopt die actrice naar deur toe, k la Columbo. Wat k beurde? Vlak voordat ze bij 1^ deur was, draaide ze zich stak ze haar vingertje omho" en ze zei gemanieerd: 'Isn'iu odd...? Ik zakte haast door m[\ bed. Maar ik dacht wel tegeF1 kertijd: 'Toedoedoedoe'." F! Mackintosh greep nretetj naar de telefoon om Chris M nen te bellen. Om ferm aanl kondigen dat ze het lied to*s zou schrijven. „We nemen Ir op het repertoire, de jonga' spelen het fantastisch, ik zijn het met overgave. Komt er li afloop van een optreden ef meneer naar me toe en die ze? 'Nu dacht ik toch dat ik arc stukken van Billie Holiday kefj| de, maar nu zingt u iets dat veri mij nieuw is.' Ik zeg: 'Eh, i^1 klopt, want dit heb ik zelf jr schreven.'Mooi he?" L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8