Eddy Becker komt nooit meer van bijnaam af gesproken'' c Een eetbare onderbroek, liefst met frambozensmaak Rtv show Jonge man wil contact met natuurlijke vader oms moet je als televi- i siemaker het geluk aan je zijde hebben. Als je, bijvoorbeeld, een repor tage maakt over winkeldiefstal len en je bent met draaiende camera getuige van het snap pen en oppakken van een win keldief, dan is dat boffen. Docu mentaire-maker Albert Ellings had ook een engeltje op zijn schouder zitten toen hij Op zoek naar mijn nader maakte, de film die maandagavond in NCRV's Dokument is te zien. In deze film volgen we de nu 30-jarige Walter Visser op zoek naar zijn natuurlijke vader. En kele jaren geleden kwam Walter pas in contact met zijn ware moeder. Deze had hem bij de geboorte afgestaan, waardoor Walter bij adoptie-ouders was terechtgekomen. Walter was het resultaat van een vakantieliefde tussen Fenna uit Leiden en de Duitse student Ernst. Ernst was weer naar Duitsland terugge keerd en Fenna werd door haar ouders naar Groningen ge bracht om daar, ver weg van nieuwsgierige blikken en moei lijke vragen, te bevallen. Walter begint zijn zoektocht met heel weinig gegevens, het is de bekende speld in een hooi berg. Fenna kan zich nog maar heel weinig herinneren, hoezeer Walter ook aandringt. Een tocht langs officiële instanties levert opk niet veel op, vooral ook om- I IIT - 'De man met de wekker'nu op de Gouwe Ouwe Zender I III l6. Walter Visser gaat in 'Dokument' op zoek naar zijn natuurlijke va der. foto pr dat de ambtelijke molens niet alleen langzaam maar ook on willig malen. Volgens Walter zijn er ook mensen die weinig begrip kunnen opbrengen voor zijn obsessieve zoektocht. „Sommige mensen vinden je ondankbaar als je op zoek gaat naar je wortels." Het wordt er niet gemakkelij ker op als Walter in een docu ment van de Raad voor de Kin derbescherming leest dat zijn vader ene 'Frans' zou zijn, in plaats van Ernst. Hij confron teert Fenna met de naam, maar het zegt haar niets. Walter laat niet los. Hij vraagt Fenna enige tijd later of ze misschien onder hypnose wil gaan om het verle den terug te halen. Ze weigert en begint merkwaardig te rea geren op Walters verdere vra gen. Dan neemt de film een wel heel bizarre wending, die we hier niet prijsgeven. De ontkno ping van een spannende thriller wil de kijker ook niet van tevo ren weten. En aangezien deze documentaire wel iets heeft van een Derrick-aflevering gebeurt dat dus niet. De vraag is wel of Op zoek naar mijn vader zonder dat ver rassende einde net zo'n aardige documentaire was geworden. Natuurlijk, het onderwerp op zich is ook al boeiend genoeg ongeacht of de zoektocht resul taat zou hebben gehad of niet. Iemand die met heel weinig aankopingspunten teruggaat naar het verleden en zijn wens stilaan ziet veranderen in een obsessie, is mooi kijkvoer. Maar vanwege het slot dat re gisseur Ellings nu in de schoot kreeg geworpen blijven enkele andere dingen wel onderbe licht. Zoals de positie van moe der Fenna, die plotseling weer met een stukje verleden wordt geconfronteerd. Schijnbaar on bewogen vertelt ze dat ze Wal ter nooit wilde hebben, pogin gen had gedaan om de zwan gerschap te onderbreken en toen ze uiteindelijk toch was bevallen, nooit naar haar baby was gaan kijken. De band tus sen Fenna en Walter verandert opmerkelijk genoeg niet door dit soort ontboezemingen, maar Ellings gaat er niet op door. Een laatste gedachte die zich opdringt bij het kijken naar Op zoek naar mijn vader is dat het spectaculaire einde al bij voor baat vaststond en dat Ellings dus geen langere film nodig had en niet meer zaken hoefde toe te lichten. Het slot was het eni ge dat telde. ('Dokument', vanavond 19 de cember, 22.55 uur Nederland 1) Eddy Becker: „Dat piraterige uit de Veronica-tijd zit er bij mij nog altijd in." „Dat is niet alleen bij mij zo, maar ook bij de luisteraars. De achttienjarigen van nu zullen dat over twintig jaar ook heb ben. Je ouders en grootouders hadden dat ook. Het blijft gene raties lang. Je wilt ook af en toe eens kunnen wegmijmeren. Dat heeft niets met leeftijd te ma ken: je wilt weer even teruggaan in de tijd." Ingeslapen geheel Werken bij een station dat in de opbouwfase zit, vindt Eddy Bec ker spannend. „Bij Veronica en Holland FM heb ik dat destijds ook meegemaakt. Je helpt een station van de grond te tillen. Dat të'lëuk! Het is leuk om aan iets t'é bouwen. Dat piraterige uit de Veronica-tijd zit er nog in. En Veronica is nu alweer met een opbpu w bezig. „De publieke omroep is voor namelijk een ingeslapen geheel. Ze zijn pas na de komst van de commerciële stations gaan na denken over de vraag waarom de kijkers weglopen." Eddy Becker streeft naar een band met zijn luisteraars. „Die familie-achtige sfeer van het Ve- ronica-zeezendertijdperk zal 't nooit meer worden. Maar je kan wel een binding met je luiste raars proberen te creëren. Zó ben ik als dj opgegroeid: respect voor elkaar en je luisteraars." •„Het is een fluitje van een cent om iemand die aan een ra diospelletje meedoet onderuit te halen. Ik heb dat nog nooit gedaan. Ik behoor tot de gene ratie programmamakers die blij is met z'n kijkers en luisteraars. Je moet proberen een soort van vriendschappelijke band met je luisteraars te creëren. En vrien den haal je tenslotte ook niet onderuit. Bij de Gouwe Ouwe Zender heerst een leuke sfeer. Dat maakt dit werk leuk om te doen. En er is sprake van een gestage groei van het aantal luisteraars. Als dat niet zo zou zijn, hield ik ermee op. Of was ik er niet eens aan begonnen." „Als je weinig luisteraars hebt, geeft dat weinig bevrediging. Als programmamaker ben je dan meteen minder gemotiveerd. Je hebt een weerklank en een af spiegeling nodig. Voor een half volle zaal is het ook minder op treden dan voor een uitverkocht huis. Daarmee moet je het ver gelijken. Dit werk is alleen be vredigend als blijkt dat er be langstelling en interesse zijn." Urbanus in Hu- mo: 18 „Het ergerlijkste op de radio vind ik de absoluut zinloze en irritante dageli jkse opsomming van de files tij dens de spits. Zij die er inzitten hebben geen alternatief; zij die er niet inzitten zal het een worst j£ wezen waar of hoe lang die file Presentatrice Manuëla Kemp in TV Studio: „Wie ik bewonder? Ramses Shaffy. Zijn manier van leveij spreekt me aan. Altijd uitersten, of het nu zijn Baghwan-periode was, nachten doorhalen in Am sterdam of failliet gaan. Je met tomeloze energie ergens op storten, spreekt me aan. Ik ken bijna al zijn liedjes uit m'n hoofd en zou dolgraag ooit eens een duet met hem zingen." 21 21 Youp van 't Hek in TV Stur 21 dio: „Irritatie is een genotmiddel voor me. Je ergeren is heerlijk, ik moet me kunnen ergeren..." Schrijver Jef Geeraerts in Humo: 2 „Wraakzucht heb ik in hoge" mate, maar ik voer mijn plan- 2 nen nooit uit, want als ik ze zou uitvoeren bega ik moorden." Actrice Shannen Doherty in Veronica Blad: „Aaron Spelling, producent van 'Beverly Hills 90210' heeft zelfs zijn dochter die in de serie Donna speelt en mijn harts- j vriendin is, verboden met mij om te gaan. Toch zie ik haar ge woon regelmatig. Ik heb met niemand ruzie uit '90210'. Al leen met één meneer: Aaron Spelling. Hij denkt dat hij he^ j Orakel van Hollywood is. Dat moet hij dan maar blijven den ken. Hij denkt dat iedereen voor hem buigt. Dat moet hij dan óók maar blijven denken.. Bui-) ten zijn eigen eilandje weteh) gelukkig steeds meer mensen dat ik géén talentloos, verwend nest ben." una: De kerstverlichting twinkelt en er dreunt een romantisch muziekje uit de geluidsinstallatie. De sfeer is gezel lig intiem. En vol verwachting. „Als ik jou nu die zijden boxershort cadeau doe," zegt Hans tegen zijn levenspartner Gerard, „krijg ik van jou dan een eetbare onderbroek? Of dat leuke slipje met ritsjes?" We bevinden ons in de Wilson Club te Haar lem, waar met het oog op de naderende feestda gen een bijzonder spektakel te gebeuren staat. Want wat legt de hedendaagse mannenminnende man voor zijn vrienden, zakenrelaties en andere gelukkigen onder de kerstboom? Pantoffels? Wol len sokken? Een vrolijke stropdas? Een zelfgetim- merd konijnehok? Nee dus. Dat is uit. Totaal passé. Hèt kerstcadeau voor de man anno 1994 is... lingerie! In al zijn vrolijke varianten. En daarom wordt er vanavond in de Wilson Club een daverende herenlingerieshow aan het verwachtingsvolle publiek gepresen teerd. De organisatie is in de meer dan bekwame handen van Neerlands befaamdste duo op het gebied van de hetere ondermode, de koninginnen van de spannende slips, Margreet de Vries en Petra Keur. Tot voor kort richtten deze deskundige dames zich uitsluitend op het vrouwelijk deel der natie, maar op veler verzoek bestrijkt hun pretpakket vanaf nu ook de he- renmarkt. Een première dus! Met voor elck wat wils. Want voor de wat behoudende heren die nog niet meteen aan de spetterende strings of de doorzichtige tanga's willen, heb ben Margreet en Petra een tafel vol andere vrolijke heren-hebbedingetjes meegenomen. Een greep uit het as sortiment: anatomisch geboetseerde ijsblokjes vormpjes (voor warme kerstdagen), massage-olie met fruitsmaak naar keuze, sexy flesopeners, een rijke sortering videofilms voor de hele familie bo ven de zestien en een overheerlijke after shave met een erotisch geurtje. Ook aan degenen die de feestdagen onverhoopt alleen moeten doorbren gen is gedacht: voor hen is er Big John, 's lands aantrekkelijkste opblaasman. Honderdnegen gul den inclusief BTW en handig op te vouwen in een kartonnen doosje dat zó in de keukenla past. De spanning stijgt, evenals de temperatuur. Achter een rustiek kamerscherm maakt model René zich op voor de show. Hij is een beetje ze nuwachtig, want hij hoopt erop dat zijn optreden van vanavond zijn definitieve doorbraak in de showbusiness tot gevolg zal hebben. Het gaat hem zeker niet slecht, hij verplaatst zich zelfs in een auto met chauffeur, fnaar de echte Grote Roem is nog niet over hem gekomen. René is 'op gegroeid in de lingerie'. Als baby verkeerde hij al permanent tussen de bh's en de slipjes in de lin geriewinkel van zijn moeder. Een knallende start dus, en inmiddels treedt hij in den lande op in shows en als stripper. Als hij vanavond door- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE breekt dan is zijn grote ideaal om, eenmaal rijk en beroemd, andere jongens en ook meisjes te hel pen bij hun pogingen iets te bereiken in de show bizz. „Want het is een keiharde wereld en de re guliere casting- en modellenbureaus bedonderen je maar al te vaak." Zijn favoriete tip voor onder de kerstboom: „Een eetbare onderbroek. Liefst met frambozensmaak. Knoopjes En dan is het zover. De lichten worden gedimd en de muziek gaat op zwoel. De spots boven het po dium flitsen aan en presentatrice Marjan vraagt ons aller aandacht voor René. Die sexy heupwie gend opkomt in een stemmige combinatie van een witte sweater met daarover een nonchalant loshangend overhemd. Dewelke professioneel zwierig wor den uitgetrokken, zodat we ook kun nen zien wat eronder zit: een beeldige boxershort voor de late uurtjes. Ap plaus! René verdwijnt weer achter het scherm, om terug te komen in een grijs pakje uit één stuk dat herinnerin gen oproept aan het mannenbadpak uit het begin van deze eeuw. Alleen heeft dit exemplaar middenvoor een rij spannende knoopjes. Die, zoals Re né behendig demonstreert, ook open kunnen. Applaus! Volgen een ultrastrak glanspakje dat olijk de billen bloot laat, een witte badjas -speels gecombineerd met ro ze beertjes-sloffen- en een satijnen babydoll met witte polka-dots. Op de tonen van 'I wanna be your under wear" showt René vervolgens een aan tal strings, al dan niet doorzichtig en/of met hopen ritsen op de daartoe geëigende plaatsen. Voor een feeste lijke bereiding van de kerstkalkoen toont hij een reuzeblits geel-groen keukenschortje met listig ingebouwde flessenopener op de plaats waar zich bij de wat regulierdere kledij de gulp bevindt, en klapstuk is een ensemble bestaande uit een zwar te korte broek met bijpassende politiepet. Ap plaus, applaus, applaus! Na eenentwintig creatieve en spannende me tamorfoses, is René nog slechts uiterst luchtig ge kleed in een eeh..., nou ja, erg leuk voor onder de boom, zeg maar, en neemt hij een welverdiende ovatie in ontvangst. Als toegift wordt hij door Ge orge Moormann, uitgever van het vooraanstaan de poëzie-tijdschrift De Zingende Zaag inge smeerd met rode glittergel (Fl. 9,95), waarna hij zich vermoeid doch tevreden terugtrekt achter zijn kamerscherm. Margreet en Petra nemen hun positie in achter de rijkbeladen tafels en de ver koop van de geshowde artikelen neemt een aan vang. De babydolls lopen geweldig, ook het keu kenschortje doet het goed, evenals de eetbare on derbroeken. Maar de meeste aftrek vinden de lo terijbriefjes van een tientje de vijf. Hoofdprijs? Re- Voor hij het wist, zat hij begin december achter de draaitafels bij de Gouwe Ouwe Zender. Na een loopbaan bij piraat Veronica, VARA, NCRV en recentelijk Holland FM is Eddy Becker - al sinds het begin van z'n carrière bekend als 'de man met de wekker' - de ochtend-dj ge worden van de een paar maanden bestaande commer ciële zender. Hij weet zich omringd door 'gouwe ouwen' als Will Luikinga, Meta de Vries en Stan Haag. „En ik heb het echt naar mijn zin hier", zegt de 47-jarige Becker. Radio is altijd dè grote liefde geweest van Eddy Becker. Hoewel hij op TV-gebied zijn sporen verdiende met NCRV-program- ma's als Eddy ready go en Kwis tig met muziek en sinds 1980 een éigen audiovisueel bedrijf runt. „Radio is mijn basis. Maar bovendien is radio veel intiemer dan TV. TV-presentatoren die geen radio-achtergrond heb ben. missen toch iets. Radio is geluid: TV is beeld plus geluid. Bij TV wordt het geluid nogal eens verwaarloosd. Het is - op wat uitzonderingen na - altijd het ondergeschoven kindje ge weest. Is het niet zo, Erik?" Erik de Zwart van Radio 538, dat net als Sky Radio, Euro Jazz en de Gouwe Ouwe Zender on derdak heeft in het Bussumse studiocomplex, knikt instem mend terwijl hij een kopje koffie in de gezamenlijke kantine haalt. Als jong broekie trad Eddy Becker in 1966 in dienst van de piraat Veronica. „Ik kreeg het ochtendprogramma Ook goede morgen. Toen is die kreet 'Eddy Becker, de man met de wekker' ontstaan. Ik ben er nooit meer vanaf gekomen. Ook toen ik bij de NCRV TV-werk deed, had ik die bijnaam." En ook nu kan Becker zich met de bijnaam blijven tooiem Bij de Gouwe Ouwe Zender, het station dat louter muziek uit de jaren 50 en 60 draait, neemt hij het programma van zeven tot negen 's morgens voor zijn re kening. .rDoor al dié ochtendpro gramma's ben ik vanzelf een ochtendmens geworden. Sinds 1966 is het mijn handelsmerk en ik voel me er lekker bij. En waarom zou je iets dat lekker zit, willen veranderen? Bij een middagprogramma heb je een heel andere sfeer. Die sfeer krijg ik ook wat moeilijker te pak ken." Selectief Eddy Becker mag tot de radio veteranen gerekend worden. „Als ik al die jaren overzie, is er nogal wat veranderd. Door de komst van commerciële zen ders is de kwaliteit van de Ne derlandse radio verbeterd. Niks eenheidsworst, zoals wel be weerd wordt. Als je als luisteraar selectief kiest, hoeft de radio he lemaal geen eenheidsworst te zijn. Hetzelfde commentaar hoor je over commerciële TV, die zou alleen maar amusement brengen. Dat lijkt zo, omdat alle grote presentatoren nu bij RTL zitten. En die zaten eerst bij de publieke zenders. Maar daar viel dat pretentieloos amuse ment niet op, omdat ze daar maar één keer per maand een grote show hebben. Het is nu allemaal ingekapseld bij één „Op radiogebied hebben we door de komst van de commer ciële zenders meer keus. Dat is goed. Een monopolie-situatie als voorheen is slecht, gevaarlijk zelfs. Het is toch verschrikkelijk dat je gedwongen wordt te kij ken of te luisteren naar iets, dat van bovenaf opgelegd is. Nu heb je meer keuze en dus meer vrijheid. Met alleen publieke zenders krijg je zo'n Oostblok- gevoel. Je kan alleen maar luis terennaar "éëri"zender, bij wijze" van spreken. Het is nu allemaal veel meer versnipperd. We heb ben nu in Europa ook op radio- gebied het zappen ontdekt. Je hebt keus uit stations met zo veel muzieksoorten. Dat is goed. Niemand luistert van 's morgens tot 's avonds naar een en dezelfde zender." Cashewnoten Over Radio 3 is Eddy Becker niet te spreken. „Daar luister ik - op een paar keer de Avond- spits na - eigenlijk al een jaar of drie, vier niet naar. Ik vind het geen gerichte zender. Ik houd van doelgroepen, dan weet je waar je aan toe bent. Dat weet je bij de Gouwe Ouwe Zender, Radio 538 en Sky. Bij Radio 3 is er sprake van uitersten, die gaan niet samen. Na een house- plaat heb je opeens Corrie De Rekels. Zo jaag je de tieners weg. En andersom, bij te veel house, jaag je de dertigers en veertigers weg." „Bij de Gouwe Ouwe Zender weet je dat je gouwe-ouwemu- ziek krijgt. De luisteraar bestelt als het ware iets. Bij Radio 3 is dat niet zo en dat zal ook nooit zo worden. Een grote groep luisteraars kiest bewust voor be paalde zenders. Kijk, de één houdt van cashewnoten, de an der van een mix. Als je van een mix houdt, zit je goed bij Radio 3. Maar dan moet je niet schrik ken van Corrie na een house- plaat. Dat is allemaal prima. Vrijheid blijheid, maar het kan mij niet bekoren." Óndanks het 'oldies-karakter' van de Gouwe Ouwe Zender, opgezet voor 35-plussers, stem men ook veel jongeren op het station af. „Dat merk je bij de spelletjes. Die jongeren luiste ren niet de hele dag, maar een paar uurtjes. Er zijn genoeg twintigers die muziek van de Beach Boys lekker vinden. Hol lies, Searchers, het is eigenlijk al lemaal tijdloze muziek. Wat dat betreft ben ik altijd in die mu ziek gebleven. Toen ik b^ Vero nica begon, stonden die groe pen in de hitlijsten. Ik kan nieu we muziek waarderen, daar zit ten hele leuke dingen bij, maar aan de dingen uit je jeugd blijf jeiochTiênnneririgennouden Margreet (links), model René, Petra en op de voorgrond presentatrice Marjan. Paul de Leeuw in VARA TV- Magazine: „Ik ben niet zo'n lieverdje dat behaagd wil worden. Ik bert meer iemand.„hoe leg ik het, uit...een valse nicht. Ik ben er niet voor iedereen, en ik wil er niet voor iedereen zijn. Hoe ik eigenlijk wil dat de mensen mij' zien? Ik zeg altijd: ik ben eeq, omhoog gevallen MAVO-leer- ling. Daarmee bedoel ik: ik berf. wie ik ben en met de capacitei ten die ik heb, moet ik me zien waar te maken. Ik vind dat ik' een goede kijk heb op het le- Presentatrice Caroline Ten- sen in TV Studio: „Ik kan het wel waarderen als: mannen mij op televisie eerr' lekker wijf vinden. Misschien' zie ik er helemaal niet sexy uit,' ben ik een beetje de 'girl next door', maar ik hoop wel dat mij aantrekkelijk vinden. Weet1 je wat het bij mij is? Ik vind het, geen probleem als mijn man, naar een aantrekkelijke vrouw: kijkt. Ik bedoel: als ik op straat een leuke man zie, roep ik ook tegen mijn vriendin: 'Lekker ta-.^ bleau over rechts'. Ik mag toch best naar een leuke man kijkerii en daarna draai ik m'n gezicht gewoon weer om." Zanger Rocco Granata in Humo: „Er zijn van die mannen die zeggen: 'Ik ben vannacht acht' keer gekomen', dan ben je eeri varken of een stier of een grote onnozelaar. Met liefde is het zoals met wijn: je moet altijd -- het beste geven van wat je op dat mo ment te geven hebt. Je begint toch ook niet met je beste wijn en slapt het daarna af." Shannen Doherty: „Aaron Spelling denkt dat hij het Orakel van Hollywood is." foto archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12