'Ik zou het leuk vinden iets
buiten de omroep te doen'
Rudi Carrell staat nog
steeds aan de top
Fictie in serie 'Pleidooi' lijkt
verdacht veel op werkelijkheid
Rtv show
WOENSDAG 14 DECEMBER 1994157
Ed van Westerloo neemt zonder wrok afscheid van NOS
Het medialandschap
is voortdurend aan
veranderingen on
derhevig. De ene dag over
weegt de TROS uit het publieke
bestel te stappen, de andere
ziet de omroep toch maar
een commercieel avontuur
af. En dan was er natuurlijk ook
het monsterverbond van Vero-
nica/Endemol met de publieke
omroep, dat vorige week een
zijdig door de 'commerciëlen'
werd opgezegd. De heren Van
der Reijden, Van den Ende en
De Mol lijken al hun bezwaren
jegens RTL vergeten. Meer dan
t speelt geld een rol in Hil-
>um. „En misschien is het
morgen weer helemaal anders.
Zo werkt dat hier", zegt Ed
Westerloo, de binnenkort af
zwaaiende directeur van NOS-
TVL
Met andere woorden: wat je
ook roept of aan welke voor
spelling je je ook waagt, het zal
1 Hilversum altijd een geheel
andere kant opgaan. Daarom
voelt Van Westerloo er die mid
dag weinig voor allerlei interes
sante bespiegelingen te hou
den over de toekomst van de
omroep. De wegen van om-
roepbestuurders zijn nu een
maal ondoorgrondelijk. Maar
niet alleen: ze hunkeren
blijkbaar naar macht én vooral
naar geld. Met alle gevolgen
vandien.
„Over dat krachtenveld is
nog lang niet het laatste woord
gezegd. Ik zeg niets, omdat ik
geen zin heb de wijsneus uit te
hangen. Duidelijk is dat we
slechts een tussenstand kun
nen opmaken. En zelfs die tus
senstand kan over drie dagen
weer anders zijn. Dat heb ik al
zo vaak in mijn 31-jarige om-
roepcarrière meegemaakt
Splitsing
Ed van Westerloo (56) vertrekt
morgen bij de NOS. De aanlei
ding: hij kan zich niet vereni
gen met de splitsing van de Ne
derlandse Omroep Stichting in
NOS en NPS. Hij is daar van
meet af aan een verklaard fel
tegenstander van geweest.
Van Westerloo begon zijn
journalistieke carrière bij het
ANP. Daarna verhuisde hij naar
KRO's Brandpunt. Daar begon
hij als redacteur om er te eindi
gen als eindredacteur. Op 1 ja
nuari 1976 werd Van Westerloo
hoofdredacteur van het NOS
Journaal. De laatste negen jaar
was hij TV-directeur van de
NOS.
Het mag in Hilversum dan
onrustig zijn en het zal er onge
twijfeld lang onrustig blijven;
voor de publieke omroep zal
volgens Van Westerloo altijd
plaats zijn. „Ik verwacht wel
dat er steeds nadrukkelijker zal
worden gediscussieerd over het
aantal netten. Maar de publie
ke omroep zal blijven bestaan,
dat staat als een paal boven
water, absoluut."
Een belangrijk onderdeel van
de NOS-programmering vormt
de sport. Dat is één van de
kerntaken van de NOS naast
nieuwsvoorziening, cultuur,
educatie, achtergronden en
jeugd. Van Westerloo ziet geen
enkele aanleiding om bang te
zijn dat de commerciële con
currentie de grote sportevene
menten voor de neus van de
publieke omroep zal wegka
pen. „Het zal inderdaad duur
der worden. Maar ik kijk er met
een gerust hart tegenaan. Het
pakket is redelijk veilig gesteld
tot het einde van deze eeuw."
Van Westerloo doelt op het
Europese bekervoetbal, het
WK-voetbal (tot 2002), de
Champions League (tot 1997),
het lange baanscliaatsen (tot
1999) en de Tour de France
(eveneens tot 1999). „Met an
dere woorden: we hebben een
hoop in de knip. Wimbledon
zit (voorlopig) bij RTL 5. Da's
jammer, ja."
Over de bedragen die moe
ten worden neergeteld door de
NOS, maakt Van Westerloo
zich niet te sappel. „Je moet
het zien tegen de achtergrond
van de O-situatie. Een aantal ja
ren geleden betaalden we bijna
niets. In dat licht bezien zijn de
prijzen flink gestegen. Destijds
zijn de onderhandelingen met
de KNVB een keer gestruikeld,
omdat we het niet eens konden
worden over een bedragje van
75 mille."
Als geen ander weet Van
Westerloo dat de commercië
len maar al te graag sport in
hun programmering willen op
nemen. „Maar voor hen zijn er
ook grenzen. Ze moeten winst
maken, dus hun mogelijkheden
zijn ook maar beperkt."
Volgens Van Westerloo
koestert de sportwereld ook
een zekere voorkeur voor de
publieke omroep. „Dat is door
de geschiedenis zo gegroeid.
De relaties bestaan al vele ja
ren. Bovendien moet je niet
vergeten dat wij een hoge kwa
liteit sportverslaggeving leve
ren. Dat is geen peptalk van
me. De sportwereld heeft ook
door, dat een journalistiek on
afhankelijke benadering ook
goed is voor het imago van de
sport."
Hectisch
Van Westerloo is overigens niet
zo geschrokken van de 'oorlo
gen' die in Hilversum woeden.
„Ik vind het woord oorlog ook
niet helemaal op zijn plaats",
zegt hij. „Het zijn hectische
ontwikkelingen, die ik in m'n
carrière wel vaker heb meege
maakt. Eigenlijk is het altijd zo
geweest. Ik ben betrokken ge
weest bij de totstandkoming
van Nederland 3. Dat heeft
enorm veel bloed, zweet en tra
nen gekost."
De stelling dat er nu meer met
modder wordt gegooid dan en
kele jaren geleden, werpt Van
Westerloo van zich. „Daarmee
wil ik niet overdreven laconiek
doen over de huidige situatie.
Ik wil alleen maar zeggen dat
het weer één moment is en dat
het over een maand of mis
schien veel eerder, wel weer
heel anders kan zijn. Dit zijn
Ed van Westerloo: „De splitsing van de Nederlandse Omroep Stichting in NOS en NPS vind ik een onding."
pas slechts de voorboden. Door
maatschappelijke-, politieke-
en technische ontwikkelingen
zal het omroeplandschap er ge
heel anders uitzien. Ook omdat
politiek Den Haag de intentie
heeft uitgesproken om een vi
sie te ontwikkelen over het pu
blieke bestel. Je weet nooit wat
daar uitrolt. Misschien wel zes
publieke netten. Sommige
mensen dachten dat de kaarten
onlangs waren geschud. Nou,
ik beloof je dat het nog lang on
rustig zal blijven."
De splitsing van de NOS, per
1 januari, in de Nederlandse
Programma Stichting en de
Nederlandse Omroep Stichting
zal in zijn optiek ook weer het
nodige rumoer veroorzaken.
De NOS krijgt servicetaken als
het Journaal, Studio Sport, Den
Haag Vandaag
ten. Bij de NPS worden onder
meer culturele, informatieve en
educatieve programma's als
Het Capirool, Van gewest tot ge
west, NOVA, Sesamstraat en
Het Klokhuis ondergebracht.
„Ik vind die splitsing een on
ding. Kijk, we hebben er met
elkaar één bedrijf van gemaakt.
Dat wordt nu in tweeën gehakt.
Daardoor maak je de mogelijk
heden tot kwaliteitsverbetering
volgens mij kleiner. Bij grote
projecten moet je bijvoorbeeld
vijf man bij de NOS vandaan
halen en vier man bij de NPS.
Dat is niet efficiënt. NOS en
NPS hebben een eigen bestuur
en eigen gebouwen. Dat kost
ook veel geld. Maar goed, een
meerderheid van de Kamer
heeft zich er voor uitgesproken.
Dan moet je loyaal zijn. En dus
niet mokken."
Van Westerloo zegt 'werke
lijk' niet te weten wat hij na
morgen gaat doen. Maar de he
le dag thuis zitten, dat in geen
geval. „Ik heb niet eens gerani
ums en bovendien ben ik er ka
rakterologisch niet geschikt
voor. Er zijn wel dingen op me
afgekomen. Ik zou het leuk vin
den - als omroepdier - om juist
iets buiten de omroep te kun
nen doen. Het moet wel in de
journalistieke geur staan. Ik
zou bijvoorbeeld best willen
gaan schrijven. Maar m'n han
dicap is dat ik me de laatste ja
ren alleen heb beziggehouden
met memo-taal. Daarom wil ik
eerst voor mezelf uitvinden of
ik nog wel kan schrijven, zoals
10 jaar terug."
Derby-middag j
in Omroepmuseun6
Martin Simek
presenteert
'Kleur Bekennen'
HILVERSUM f
Martin Simek presenteert vanaf
morgen het wekelijkse RVU--
praatprogramma Kleur Beken
nen. Simek vervangt de komen
de twee maanden de 'vaste'
presentatrice Annette van Trigtl
Hij wordt bijgestaan door de re
dacteuren Louis Bogaers enj
Jeroen Jorna.
Met Martin Simek heeft Kleun
Bekennen een uiterst veelzijdig!
presentator in huis gehaald. De
in 1968 gevluchte Tsjech is ex-'
tenniscoach, cartoonist, schrij
vend journalist en sinds kort
ook theatermaker. Radiopro-
grammés presenteren deed hij;
nog niet eerder, maar hij heeft j
er ontzettend veel zin in. In de)
eerste uitzending praat Martin)
Simek met Marlous (34), een.
psychiatrisch patiënte die dood
wil maar niet dood mag. Mar-,
lous heeft als psychiatrisch pa
tiënte geen recht op hulp bij i
zelfdoding. Zij vecht deze situa-
tie aan. Haar man Jan-Cees i
steunt haar daarin.
Euthanasie en hulp bij zelfdo
ding zijn steeds meer bespreek
baar. Voor psychiatrisch patiën
ten zijn beide echter uitgeslo-
(Uitzending, morgenochtend,
11.02 uur, Radio 5)
B.O.O.S.
genomineerd
HILVERSUM»
Willy Derby, de Haagse vertolker 2
van het levenslied, foto archief
Voor de shows van Rudi Carrell blijft menig Duitser 'zu hause'.
„Het goede nieuws is dat ik dit
jaar 60 wordt. Het slechte
nieuws: ik zie er ook zo uit",
grapte Rudi Carrell afgelopen
Oudejaarsavond in zijn televi
sieshow. Nu is hij bijna 60 jaar -
op 19 december - en beweert hij
nadrukkelijk dat hij zich nog
nooit zo jong heeft gevoeld.
Na een moeilijk begin bij de
commerciële Duitse zender RTL
gaat het weer prima met de
kijkcijfers voor 'Der Rudi', zoals
de Duitsers de mateloos popu
laire showmaster uit Nederland
graag noemen.
Twee jaar geleden verwisselde
Carrell de publieke omroep
voor RTL Hij was op dat mo
ment met Die Rudi-Carrell-
Show de onbetwiste nummer
een van het Duitse televisie-en-
tertainment. Die show is vol
gens Carrell nog altijd zijn bes
te: „Wereldklasse. Mijn lieve
lingsshow. Maar na zes jaar was
de bron opgedroogd."
Ook meent Carrell dat de tijd
van de 'familie-televisie' voor
goed voorbij is. Die commercië
le zenders bieden tegenwoordig
voor elke doelgroep iets anders.
Van de kijkcijfers van een legen
darische show als Am lauf'enden
Band (in Nederland Een van de
Acht) die van 1974 tot 1979 liep
kunnen de huidige omroepen
slechts dromen. Nadat Carrel
Am laufenden Band voor RTL
begon te presenteren bleken de
kijkers al snel verveeld. Van de
televisiehemel viel Carrell plat
op zijn bek.
Maar zijn plek in de Duitse
televisiegeschiedenis had hij al
lang zeker gesteld. Zijn succes is
niet alleen eraan te danken dat
de Duitsers de altijd goed ge
mutste showmaster met dat
Hollandse accent in het hart
sloten. Aangezien hij op zijn ze
ventiende het vak inging weet
Carrell waar 'Abraham de mos
terd' haalt. Zijn creatieve ideeen
stonden in dienst van het grote
publiek. Zijn vader en grootva
der gaven de uit Alkmaar af
komstige Rudolf Wijbrand Kes-
selaar een solide basis in de
showbusiness. Carrell leerde to
veren, buikpraten en entertain
ment. Voor zijn allereerste
show, simpelweg Rudi-Carrell-
Show geheten, schreef hij al zelf
het concept.
Ondanks uitstapjes in de ja
ren zeventig- in de filmwereld,
met films uit het genre Tante
Trude aus Buxtehude, bleef het
publiek in Duitsland hem hond
strouw. Voor Rudis Tagesshow,
Die verflixte Sieben (vanaf 1984),
Herzblatt (1987), de Rudi-Car-
rell-Show (vanaf 1988) en Rudis
Tiershow (1992) bleef menig
Duitser graag een avond 'zu
hause'.
Veronica's TV-program-
ma B.O.O.S. gedragen
door presentator Bart de
Graaff is genomineerd
voor een prijs in de 37ste
Annual International Te
levision Programming
and Promotion Awards
Competition.
B.O.O.S is op dit Ne-
wyorkse festival inge
deeld in de categorie
jeugdprogramma's in de
leeftijd van zeven tot
twaalf jaar. De genomi
neerden komen in aan
merking voor een gou
den, zilveren of bronzen
medaille c.q. een fina
lecertificaat.
De bekendmaking van
de prijzen zal plaats heb
ben op vrijdag 20 januari
in de Imperial Ballroom
van het Sheraton New
York Hotel Towers.
AMSTERDAM ANP
Het scenario werd driekwart
jaar geleden al geschreven, toen
bijna niemand nog kon voor
zien hoe turbulent de relatie
tussen justitie en de georgani
seerde misdaad zich zou ont
wikkelen. Des te opmerkelijker
is het dat de aflevering van de
AVRO-televisieserie Het Pleidooi
van afgelopen maandagavond
grote overeenkomsten vertoont
met de werkelijkheid.
Eén van de hoofdpersonen in
de jongste aflevering is een offi
cier van justitie met de Portuge
se naam Carvalho. Hij dreigt het
slachtoffer te worden van een
wraakactie van een cliënt van
advocaat Cas Heystee. De cliënt
voelt zich door de officier on
heus behandeld.
Het verhaal vertoont opval
lende overeenkomsten met de
werkelijkheid, hoewel volgens
scenarioschrijver Pieter van de
Waterbeemd de figuur van Car
valho „absoluut niet" is geba
seerd op de van oorsprong Por
tugese officier van justitie Va-
lente. „We bedenken wel vaker
gekke namen."
In de afgelopen weken werd
bekend dat mr. Valente door de
georganiseerde criminaliteit di
verse malen is bedreigd. Hij zit
overspannen thuis. Het
Pleidooi-karakter Carvalho
wordt door één individu be
dreigd, „maar er zit wel een
In 'Pleidooi' weet advocaat Cas Heystee zijn cliënt vrij te krijgen omdat een gesloten 'deal' tussen de crimi
neel en de officier van justitie niet wordt nagekomen door de officier. Het verhaal lijkt veel op de huidige rela
tie tussen justitie en de georganiseerde misdaad in Nederland. foto dijkstra archief
zweem van georganiseerde cri
minaliteit omheen", aldus Van
de Waterbeemd.
Het geval-Carvalho is pure
fictie, zegt de schrijver. De afle
vering is gebaseerd op opmer
kingen die advocaten van het
Amsterdamse kantoor Van As-
peren, Seegers en Wassenberg
destijds maakten over de ver
harding van de criminaliteit en
de manier waarop de advoca
tuur, de rechterlijke macht en
het openbaar ministerie daar
mee moeten omgaan. „We zijn
sneller ingehaald door de reali
teit dan ons lief is", aldus Van
de Waterbeemd.
In het Omroepmuseum aan dË
Hilversumse Oude Amersfoor
seweg wordt zondagmiddag ee
bijeenkomst belegd, die geher
gewijd zal zijn aan de voorooi
logse zanger Willy Derby.
Nu vijftig jaar geleden over
leed deze Haagse vertolker va.
het levenslied. Niemand kon z
smartelijk zingen als hij, broe
van conferencier/entertain^
Lou Bandy. Derby's grootst
smartlappen Het fiere schooien
hart, Scheiden doet lijden e\
Moeder, ik kan je niet missenc
worden vandaag de dag nor
steeds gezongen. Het drama da
hij legde in Hallo Bandoeng ij
veel geïmiteerd, maar nooL
zelfs maar benaderd. r
In verband met de zaalcacacL
teit is vooraf reserveren voor de:
bijeenkomst (eerste presentatit:
om 15.00 uur) gewenst via 035"
885888. Tijdens de Willy Derby
middag wordt de bezoeker;
bladmuziek getoond, terwijl e.,
ook platen op originele apparar'
tuur worden gedraaid. De ken
ner van het Nederlandse levens
lied, Jacques Klöters, zal iet;
over het leven van Derby vertel!
len.
(Het Omroepmuseum, Oudt
Amersfoortseweg 121 te Hik.
versum, zondagmiddag var'
12.00-17.00 uur)
Bart de Graaff: genomineerd.