'Dansen is de nieuwe wereldtaal' 'Onze naam wekte de lachlust op' Cultuur&Kunst Wandelende huizen bij Cellini Pianoduo geeft zonnig recital Sadee maakt beeld Lisse Vervalste Jawlensky in Boymans-Van Beuningen DINSDAG 13 DECEMBER 1994 chef annemiek ruygrok. 071-356471, plv -chef jan rijsdam.071-356472 Exultate Deo tweemaal op tv voorschoten Het christelijke oratoriumkoor Excultate Deo uit Voorschoten is komende weken tweemaal op televisie te bewon deren. De eerste uitzending is op zondag 18 december bij de plaatselijke omroep tussen 17.00 uur en 18.00 uur en toont een repetitie-avond. De EO zendt op 21 december 'Promise of Christmas' uit waarin Exultate Deo met nog drie andere koren te zien is. Zwitserse kunstenaar Bill overleden zurich» De Zwitserse schilder, beeldhouwer en architect Max Bill is vrijdag overleden. Dat heeft zijn familie gisteren bekend gemaakt. Bill, dié 22 december 86 zou zijn geworden, overleed kort na onwel te zijn geworden op de Berlijnse luchthaven Tegel, waar hij het vliegtuig naar zijn woonplaats Zuerich had zullen nemen. Hij was een van de pioniers van de concrete kunst uit de jaren dertig. Zijn schilder- en beeldhouwwerk was volledig ab stract. Bill was ook actief in de politiek onder meer als parle- ments- en gemeenteraadslid. Schip en motor in Rotterdam rotterdam In het Maritiem Buitenmuseum aan de Leuvehaven in Rotterdam is de expositie Schip - Motor geopend. De ten toonstelling gaat over de motorisering in de binnenvaart. Het museum wil met deze presentatie een brug slaan tussen de his torische schepen in de museumhaven en de machines en moto ren in de loodsen. Katharine Hepburn stopt met filmen washington De 87-jarige actrice Katharine Hepburn stopt met filmen. Dit meldde het Amerikaanse blad TV Guide gisteren. Hepburn zei het tegen actrice Swoozie Kurtz, die haar nichtje speelt in de film One Christmas. Gevraagd naar de achtergrond van haar besluit zei de actrice: „Heb ik niet lang genoeg ge werkt?" Hepbum trad tijdens haar in 1932 begonnen filmcarriè re op in 44 films, waarvan de bekendste zijn Philadelphia Story, The African Queen en On Golden Pond. Miljoen bezoekers Phantom den haag De miljoenste kaart voor de musical The Phantom of the Opera is gisteren verkocht. De voorstelling wordt sinds au gustus vorig jaar onafgebroken zeven keer per week gespeeld in het Scheveningse Circustheater. Op 30 december is de 500e voorstelling. De belangstelling voor de musical is zo groot dat er nu al kaarten tot en met maart volgend jaar verkocht zijn. Henk Poort (Phantom), Els Bongers (Christine) en Peter De Smet (Raoul) spelen de hoofdrollen. Plaatsvervangers voor de figuren van Phantom en Christine, respectievelijk Ben Cramer en Maai ke Widdershoven, nemen enkele voorstellingen per week voor hun rekening. Pianist Van Renesse overleden bussum In zijn woonplaats Bussum is zaterdag de pianist Geor ge van Renesse overleden, zo heeft de familie bekend gemaakt. De in het Zeeuwse Zaamslag geboren Van Renesse werd 85 jaar. Tot de hoogtepunten in zijn loopbaan als (internationaal) con certpianist hoorde een toernee met de beroemde violist Yehudi Menuhin. In Nederland kreeg Van Renesse onder meer bekend heid door zijn instructieve praatjes over muziek met vergelijkin gen van verschillende uitvoeringen van een werk. Janet Jackson eenmalig in Ahoy' rotterdam De Amerikaanse zangeres Janet Jackson geeft dins dag 21 maart een eenmalig concert in het Rotterdamse Ahoy'. De zangeres, die naast songwriter en danseres sinds kort ook ac trice is en debuteerde in de film Poetic Justice, brak in 1990 door met haar Rhythm Nation Tour tijdens drie concerten in Ahoy'. Haar meest recente album met de hit That's the way love goes dateert van 1993. De kaartverkoop begint aanstaande zaterdag. Kinderkunst bij Expressie 70 alphen aan den run In Expressie 70 in Alphen is tot zaterdag 24 december een tentoonstelling te zien van kinderen tussen de 6 en 12 jaar. De jeugdige exposanten volgden cursussen tekenen, schilderen en pottenbakken bij het creativiteitscentrum. De re sultaten zijn maandag tot zondag te zien tussen 10.00 en 12.00 uur en maandag tot donderdag van 14.00 uur tot 16.00 uur aan de Cornelis Geellaan 2. Nieuwe cursussen bij Ars leiden Ars Aemula Naturae in Leiden begint in januari met de cursussen aquarelleren en modeltekenen. Onder meer techniek, kleur, vorm, grondbeginselen en anatomische verhoudingen ko men aan de orde. De cursussen zijn voor zowel beginners als ge vorderden. Voor informatie en aanmelding: Ars Aemula Natu rae, Pieterskerkgracht 9, telefoon 140784. Newyorkse housegroep Deee-Lite treedt op in Amsterdamse Marcanti Housemuziek. Daar ga je lekker van uit je dak. Al dan niet met de hulp van een pilletje. En met politiek heeft het al helemaal niets te maken. Wie er zo over denkt, heeft vast nog niet met Lady Kier van gedachten gewis seld. Ze is de altijd stijlvol geklede zangeres van het Ne wyorkse housetrio Deee-Lite. Vier jaar geleden had de groep wereldwijd een monsterhit met 'Groove is in the heart'. Nu heeft Deee-Lite een nieuwe cd en donderdag staan ze op het podium van het Amsterdamse Marcanti. amsterdam «jacob haagsma 'Dewdrops in the garden' is wellicht minder expliciet poli tiek dan voorganger Infinity within' maar dat betekent niet dat de groep lichtzinniger is ge worden. „We schreven onze vo rige plaat ten tijde van de Golf oorlog", vertelt Lady Kier. „Het was een grimmige tijd, de men sen waren moe van twaalf jaar Reagan en Bush. Bovendien was er censuur. De enige ma nier om onze meningen uit te dragen was in de muziek. We zijn altijd positief en opbeurend geweest in onze teksten. In de punktijd was alles grimmig en pessimistisch, maar die hou ding vond ik niet erg produktief. Toen we in 1986 de groep be gonnen, besloten we dat we het op de tegenovergestelde manier aan gingen pakken". „Dansmuziek lijkt misschien a-politiek maar het zit anders. Op de dansvloer is een dialoog aan de gang, die de intellectuele retoriek voorbijgaat. Het is een heel primair deel van je wezen: je hartslag. Je geest wordt ge koppeld aan je lichaam. Dat is een statement op zichzelf. Om dat goed te begrijpen moet je dansen. Dansmuziek is een glo bale taal aan het worden: in vloeden van overal worden op gezogen. Ook dat is politiek. Het is heel anders dan bij traditio nele rock, als je met zijn tien duizenden in een stadion wat naar vier mensen in de verte zit te staren. Als je aan het dansen bent, interesseert het je niet wie die plaat gemaakt heeft. Je bent interactief bezig, met al die mensen. Het is zonder ego. En het heeft de technologie van ganser harte omarmt, eerder dan welk ander genre dan ook. Ook dat is deel van het globale perspectief'. Computers Kier koestert een warm vertrou wen in nieuwe technologieën als computers en Internet, maar er zijn grenzen. „Computers worden vaak dp een hoop ge gooid met, zeg, keukenmachi nes. Maar het is niets anders dan een tijdbesparende uitvin ding, waarbij mensen vaak ver geten hoe lang je moet werken voor je zo'n ding kan kopen. Al die tijd ben je weg uit de na tuur. Terwijl computers je in staat stellen om daar deel van uit te blijven maken. Als je vijf tien bent en ergens in de rim boe woont en contact wilt met gelijkgestemden, dan kan dat met een laptop-computer en Internet. Terwijl je vroeger weg moest uit je omgeving om het zelfde te bereiken. Dat is de toe komst". Kier begon Deee-Lite met DJ Dimitry en DJ Towa. Deze Ja panse component heeft bij de opnames van de nieuwe plaat lekker achterover geleund: „hij was met andere dingen bezig dan wij voor ogen hadden. Deee-Lite met (v.l.n.r.) dj On-E, Lady Kier en super dj Dimitry. Meer bossanova-house", luidt Kiers verklaring. Zijn vervanger is Ani, ofwel DJ On-E. Zowel Dimitry als Ani zijn deejays, en deejays zijn van on schatbaar belang om de argelo ze consument door het bijna dichtgegroeide woud van de dansmuziek te leiden. „Er komt ongelooflijk veel uit. Het is aan de deejay om de goede dingen eruit te pikken. Ze maken er een collage van, en dat is typerend voor de hedendaagse samenle ving. De meeste hedendaagse dansplaten zijn ook collages: dankzij de sampler kun je de magie van oudere platen lenen. En de manier waarop we infor matie tot ons nemen heeft ook alles van een collage, zoals we met de afstandsbediening door het televisie-aanbod zappen. Ie dereen maakt collages, iedereen is een popartiest". Deee-Lite treedt donderdag 15 december op in Marcanti in Amsterdam. beeldende kunst recensie esther gottschalk Recent werk van Bob Kemper (schilderij en) en René Vaandrager (beelden) in Ga lerie Cellini, Hooigracht 50. Leiden T/m 3 januari, do t/m za 14.00-17.00 uur. Ook open op zondag 1 januari. Voorjaar 1995 komt het tweede boek over Bob Kemper uit. Intekening bij de galerie. Echt een 'man van lijn en vlak', zoals Bob Kemper (1936), dyna mische stapelingen maakt van met kleur ingevulde vlakken. Het koloriet, de traditionele te genhanger van de lijn in de schilderkunst, is overwegend verzadigd, alsof zijn kleurenpa let in grijzen is gedrenkt. Kemper is geinteresseerd in architectuur als lineaire verde ling in gevels en ramen, in plaats van de meer essentiële verdeling van ruimte. Niet de gebouwen, huizenblokken, bruggen vormen het onderwerp van zijn werk, maar hun facade. De schilderijen zijn volkomen plat (figuurlijk dan, want de houten panelen staan door toedoen van de temperatuurs wisseling tijdens het transport zo krom als een hoepel). Twee kleinere werken op pa pier uit 1993 en een vroege 1994 hebben een meer gecompri meerd tekenachtig karakter. Kemper's kwaliteit komt hierin eigenlijk beter tot uiting dan in zijn'snellere, speciaal voor deze expositie vervaardigde schilde rijen. Daarin gaat zijn hand schrift bijna verloren in grote gebaren. De kunstenaar schetst in gro ve trefzekere streken de gevels van een huizenrij en bouwt zijn beeld, zeg maar 'romantisch slordig' op. Hij dweept met de industriële en stedelijke vorm geving. Herhaalt de rauwheid ervan en schept er een nieuwe esthetiek mee, 'de esthetiek van de vuilnisbelt'. De stille verlaten gebouwen van de stad zijn ontdaan van mensen, de gevels verhullen als lege maskers het leven dat zich binnen de huizen afspeelt. Het verhaal dat Kemper ver telt met zijn serie 'De stad groeit uit zijn voegen' lijkt in eerste in stantie dat van de overwoeke ring van de natuur door de ar chitectuur. Maar als je goed kijkt ligt Kemper daar niet echt wakker van. Hem fascineert het juist hoe de gebouwen de bo men doen wijken. Het is een mooi excuus om de huizenblok ken een eigen leven te geven, net als de poppen in de speelka mer 's nachts tot leven komen, zo breken Kemper's huizen uit en gaan als lege hulzen zelfstan dig en zonder ons aan de wan del. Samen met Kemper exposeert de beeldhouwer René Vaandra ger (1957). Voor wie verblind door liefde voor de golfsport naar Vaandrager's objecten kijkt, zal de herkenning onmid dellijk zijn: beeld na beeld houwde hij de 'irons' van de golfclub uit marmer en graniet. RECENSIE MONICA SCHIKS Concert door het pianoduo Wyneke Jordans en Leo van Doe selaar met werken van Schubert, Schumann, Bizet en Franck. Gehoord op 11/12 in de Stadsgehoorzaal. Leiden. Een zonnig recital op een zonnige zondagmid dag met zijn voordelen én nadelen. In een ont spannen sfeer gaven van Doeselaar en Jordans uitleg over het programma dat over het alge meen erg licht van toon was gehouden. Dat was voor de luisteraar meteen een goede reden om soms wat weg te doezelen. Wèl een prettige toe stand maar de muziek raakt zo op de achter grond. Behalve aan de programmering lag dat dan misschien ook wel aan de vriendelijke, wat te rughoudende uitvoering door het duo. Schu berts ouverture in Italiaanse stijl had toch echt niet dat pittige, opwekkende vaart van Rossini's ouvertures die daarvoor model hadden gestaan. De geraffineerde bewerking van dansvormen door Schumann in 'Ball-Szenen' kwam heel mooi en poëtisch uit de verf. Jammer dat het or chestrate karakter van de muziek voor het oor ontaardde in een ondoorzichtig, laag gebrom op de vleugel. In tegenstelling tot Duitse componisten schrijven hun Franse collega's meestal in een heldere en open stijl waar je de verschillende stemmen goed kunt onderscheiden. Daarom was het genieten geblazen bij de kinderspelen (Jeux d'Enfants) van Bizet. Speels geschreven en verrukkelijk beeldend en met geweldig veel ple zier uitgevoerd. Na de pauze was het gedaan met de luchthar tigheid. Eindelijk een abstract en doorwrocht stuk: de befaamde sonate voor viool en piano van César Franck in een bewerking voor quatre mains. Het publiek had ook zonder inleiding wel kunnen horen dat Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar helemaal in deze muziek op gin gen. Soms vroeg je je zelfs af waarom César Franck een stem voor viool heeft uitgeschreven. De pianopartij van de vioolsonate is op zichzelf al de dragende kracht van het geheel en het is eigenlijk maar een kleine stap naar een versie voor louter pianoklanken. Als slot van dit recital was het zeer overtuigend en indrukwekkend. De Maastrichtse beeldhouw ster Juul Sadee, gaat een kunstwerk voor het dorps plein het Vierkant in Lisse maken. Dat vertelde wethou der Frans Prins (PvdA) gister avond tijdens de vergadering van de commissie Welzijn. „Het is de bedoeling dat de kunstenares in een voorberei dingsperiode zich eerst goed op de hoogte gaat stelten van wat er in Lisse met betrekking tot het Vierkant leeft", aldus Prins. Daarmee doelt de wethou der op Sadee's voorganger Van Bennekum. Diens kunst werk werd niet gepikt in Lisse omdat het dorp zijn pirami- de-achtig ontwerp niet op het oude plein vond thuishoren. Ook de gemeenteraad was te gen het ontwerp omdat het merendeel van de leden het niet eens was met de gevolg de procedure. Ais Sadee's idee wel aanslaat, staat haar kunst werk volgend jaar al op het Vierkant. Onder de titel 'Leids Goed' brengt Stedelijk Museum De Lakenhal de geschiede nis van de Leidse textielnij verheid in beeld. Deze krant wijdt de komende weken een reeks artikelen aan de verschillende as pecten van deze expositie. Vandaag: de harmonieka pel Werkmans Wilskracht, in de volksmond WW. De ze kapel werd ooit opge richt door textielarbeiders. „Dat was op 17 februari 1902." H. de Zee, penningmeester van WW, zit op één van de kunst zinnige stoeltjes in de Lakenhal en doet de geschiedenis van de oprichting uit de doeken. Voor hem ligt het materiaal dat hij in de afgelopen jaren verzameld heeft. Oude clubblaadjes, ver- Het Museum Boymans- Van Beuningen in Rotterdam neemt aan dat het op de tentoonstel ling over de Russische schilder Alexej Jawlensky een valse gouache heeft geëxposeerd. De eigenaar heeft het werk, Frau mit Stirnlocke uit 1913, terugge kregen met de opmerking van het museum dat het de echt heid van de gouache sterk in twijfel trekt, zo heeft een woordvoerder bevestigd. De overzichtstentoonstelling over Jawlensky liep op 27 no vember af. Een conservator van een ander museum, die de ex positie in het laatste weekeinde bezocht, ging twijfelen aan de echtheid van de gouache door de grote overeenkomst met een gelijknamig werk, dat met olie verf op karton is geschilderd. Hij bracht zijn twijfels over aan collega's van Boymans. Deze stelden vervolgens vast dat het vermoedelijk om een met transparante verf overge schilderde foto van het schilde rij gaat. Omdat de gouache van de buitenlandse eigenaar niet uit de lijst mocht worden ge haald, kon dat echter niet on omstotelijk worden vastgesteld. Waarnemend directeur dr J. ter Moten van Boymans heeft de Jawlensky Stichting in Wiesba den ingelicht. Deze stichting en de eigenaar, die de gouache niet lang geleden via de kunsthandel heeft gekocht, willen het werk gaan onderzoeken. geelde foto's, jubileaprogram- ma's, notulen van vervlogen tij den, hij heeft het allemaal be waard. „Vier textielarbeiders hebben de vereniging opgericht", vertelt De Zee. De oude notulen vertel len met 'dubbel e' en 'sch' over de eerste stap richting WW. 'De zaak zat zo: wij werkten op de Leidsche Katoen Weverij en toen kwam C. Robberst in begin februari 1902, naar me toe en vroeg of ik er wat voor voelde om een muziekvereeniging op te richten. Ik stemde er dadelijk in toe' valt er te lezen. De Zee vult het verhaal aan. „Toen zij de zaak eenmaal op poten hadden gezet, vroegen ze directeur Driessen om repetitie ruimte. Hij voelde daar wel wat voor en stelde de witwasserij beschikbaar als oefenzaal. De fabriek schonk, of leende, dat is niet zeker, een bedrag voor de aanschaf van twintig instru menten, zoveel leden telde de vereniging in 1902." Werkmans Wilskracht. Vol gens de notulen lachten de le den in het begin hartelijk om die naam, maar ze kozen er uit eindelijk toch voor. Het deed heel wat mensen aan een socia listisch clubje denken. „Ieder een had het idee 'dat zijn arbei ders, dus zijn ze zo rood als wat'. Terwijl je kunt vragen 'wie bij de SDAP zat, was die socia list?'. Daar krijg je nu ook geen antwoord meer op", aldus De Zee. In die tijd was het vereni gingsleven een pure mannen- aangelegenheid. De Zee: „Vrou wen hoorden volgens de opvat ting van die dagen thuis te blij ven. Achter het aanrecht en sokken stoppen. Zo was dat toen." WW had wel een dames comité. „Een heel actief clubje", volgens de penningmeester. „Zij schonken het vaandel uit 1907, ter gelegenheid van het eerste lustrum." Dit vaandel hangt in de kapel van de Laken hal. Wanneer precies de eerste vrouwen lid werden van WW, weet De Zee niet precies. „Ik heb nog wel de contributielijs- ten. Maar aan de naam kun je niet aflezen of iemand een man of een vrouw is. Maar als ik afga op mijn eigen ervaring zal dat in de na-oorlogse jaren geweest zijn. Misschien ook wel net vóór de oorlog. Die vrouwen kwa men als meisje bij WW en wer den daar volwassen." Later speelden vrouwen een grotere rol toen een majorette korps de mascotte van veel mu ziekverenigingen werd. „Dat kwam in opkomst in de zestiger jaren. En dat duurde ongeveer 25 jaar. Tegenwoordig is het hebben van majoretten weer 'uit', het bestaat bijna niet meer." Volgens De Zee is dit te wijten aan de opkomst van het damesvoetbal. „De meisjes wil den toen niet meer voor aap lo pen." Hij laat een recente foto van WW zien. Zonder majoret tes. „Dat bevalt eigenlijk prima" aldus De Zee. MARCO VAN PELT Penningmeester De Zee bij het vaandel van Werkmans Wilskracht. li IIOTIH IR KR HOIUMOSI STRO W I (LEIDS GOED)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17