Kerken benadrukken belang van Jeruzalem Zwitserse predikant schrijft misdaadromans Kerk Samenleving Cornelis Verhoeven: barmhartigheid kent geen motief VRIJDAG 9 DECEMBER 1994 BUITENLAND KORT Boeddhistenleidcr Het hoofd van de Vietna mese boeddhisten, Thich Huyen Quang, wordt sinds eind november scherp be waakt door veiligheidstroe pen. Bovendien wordt hem medische behandeling ont houden. Dit bericht van het boeddhistisch informatie centrum in Parijs is gisteren ogenblikkelijk weersproken door het Vietnamese minis terie van buitenlandse za ken. Quang lijdt aan hoge bloeddruk, maar na behan deling is zijn gezondheid weer normaal, zei een woordvoerder van het mi nisterie in de hoofdstad Hanoi. School Het centrum in Parijs had gemeld dat sinds eind no vember de pagode van Quang door veiligheidstroe pen wordt omringd. Mon niken, zusters en andere medewerkers moesten het gebouw verlaten. Quang mag niemand meer ont vangen, ook zijn arts niet. Het ministerie bevestigde dat er onlusten waren ge weest tijdens de opening van een boeddhistische school in Hue. Er zou nie mand zijn gearresteerd. Wel waren er mensen gewond geraakt. Autoriteiten De Verenigde Boeddhisti sche Kerk in Vietnam werd indertijd opgericht met toe stemming van de Zuidviet- namese regering. Inmiddels is deze boeddhistische or ganisatie verboden. Van de 72 miljoen Vietnamezen is ongeveer 60 procent boed dhist. Godsdienstvrijheid is in Vietnam aan ernstige be perkingen onderhevig, zei begin dit jaar de speciale rapporteur van de Verenig de Naties voor religieuze vervolging, Abdelfattah Amor. Vooral boeddhisten zijn daarvan het slachtoffer. Gelovigen, monniken en priesters worden op afgele gen plaatsen gemarteld en in heropvoedingskampen onder druk gezet. Kortgele den zei een boeddhistische delegatie uit Vietnam dat de ruim 6000 brieven die Nederlandse kerkleden naar Quang hadden ge stuurd, allemaal door de Vietnamese autoriteiten in beslag waren genomen. Hij had er geen één ontvangen. Joods bezit De joodse gemeenschap in Tsjechië beschuldigt de re gering ervan de teruggave van joods bezit op te hou den. Het gaat om vroegere synagoges, andere joodse gebouwen en begraafplaat sen, die door de nazi's en door de communisten wa ren geconfisqueerd. Ruim een half jaar nadat het par lement tot teruggave had besloten, is er nog niets ge beurd, zei Jiri Danicek, voorzitter van de Federatie van Joodse Gemeenten, op een persconferentie in Praag. „De joden moeten telkens opnieuw verzoeken indienen en eindeloze ge sprekken voeren zonder dat de kans op welslagen aan wezig is." In Praag, waar de staat achttien vroegere joodse gebouwen beheert, is slechts één ervan als joods eigendom erkend. Weliswaar heeft de regering de collectie van het Joods Museum kortgeleden terug gegeven, maar het museum moest een hoge ambtenaar van het ministerie van cul tuur als directeur accepte- Voor barmhartigheid bestaat volgens Cornelis Verhoeven geen motief. Een eventueel hoog en nobel motief is niet meer waard dan een egoïstische beweegreden. Het liefhebben van God wordt in de bijbel ge lijk gesteld met het liefhebben van de naaste 'als u zelf en dus geijkt aan de eigenliefde. Ver hoeven, schrijver en emeritus hoogleraar wijsbegeerte, zei dit in Amsterdam tijdens een lezing over de werken van barmhartig heid. Deze lezing was georgani seerd door de Stichting Socra tes, een werkstichting van het Humanistisch Verbond. Daarin ontleedde hij het bijbelse ver haal van de barmhartige Sama ritaan. In tegenstelling tot een priester en een leviet, ook een religieus figuur, helpt de Sama ritaan, 'zeg maar een heiden', wel de man die het slachtoffer is van een overval. Het is volgens Verhoeven onjuist dit verhaal religieus te noemen omdat het toevallig in de bijbel staat. Het is in zekere zin een puur hori zontale parabel. Niet woorden, maar daden zijn beslissend als bepaald moet worden wie zich als een medemens gedraagt. Over een hoger motief wordt niet gesproken. Bij de werken van barmhartigheid lijkt zelfs een zekere voorkeur voor ano nimiteit te horen en afzien van dank. De vraag naar het waar om is niet te beantwoorden. Niemand heeft recht op barm hartigheid en niemand kan er toe worden verplicht. Evenmin als liefde kan barmhartigheid worden afgedwongen. Hande len zonder dwingend motief en vanuit een zekere belangeloos heid is niet iets bijzonders, maar is de basishouding in een menselijk bestaan, aldus Ver hoeven. Het is verwaandheid te denken dat mensen altijd uit ei genbelang handelen en op grond daarvan als egoïsten ont maskerd kunnen worden. „Het is bijna onmogelijk een conse quente egoïst te zijn." Jeruzalem is te kostbaar om beheerd te worden door één autoriteit. Protestantse stichting voor seksualiteit opgeheven UTRECHT «ANP De Protestantse stichting voor vorming en voorlichting om trent relaties en seksualiteit (PS- VG) wordt aan het eind van het jaar opgeheven. Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport beëindigt de subsidie. Bo vendien waren de protestantse kerken niet bereid of in staat de financiering over te nemen. Begin 1992 dwong het toen malige ministerie van WVC de stichting tot forse bezuinigin gen. Het algemene deel van het werk, voorlichting aan instellin gen in de gezondheid en aan het onderwijs, werd vorig jaar overgedragen aan de Rutgers Stichting. De PSVG zette de voorlichting van het kerkelijk kader voort, maar de overheid vond dat de financiering hiervan een taak van de kerken was. Weliswaar spraken enkele hervormde en gereformeerde organen daarop uit dat dit zou moeten, maar de vacaturestop verhinderde dit. De PSVG was in 1957 door de protestantse kerken opgericht om de discussie over relaties en seksualiteit op gang te brengen. De stichting heeft meegewerkt aan de oprichting van de lande lijke werkgroep vrouwenpasto raat en aan de totstandkoming van het rapport De acceptatie voorbij over kerken en homo seksualiteit. Een speciale verordening moet het universele belang van de stad Jeruzalem voor de verschillende godsdiensten vastleggen. De internationale gemeenschap moet de na leving hiervan garanderen. Jeruzalem is te kostbaar om beheerd te worden door één autoriteit. bool en een belofte van de te genwoordigheid van God, van broederschap en van vrede voor de mensheid, in het bijzonder voor de kinderen van Abraham: joden, christenen en moslims." De kerkleiders vinden dat geen enkele partij 'exclusieve' aanspraken kan maken op Jeru zalem. Zij roepen de partijen op de religieuze en nationale aspi raties van de anderen in over weging te nemen 'om Jeruza lem zijn ware universele karak ter terug te geven en van de stad een heilige plaats te maken van verzoening voor de mens heid'. De kerkleiders willen dat er voor Jeruzalem een speciale verordening komt, die ervoor zorgt dat de stad niet lijdt onder maatregelen als gevolg van 'vij- Dit stellen de leiders yan de gro te kerken in Jeruzalem in een memorandum over 'het belang van Jeruzalem voor christenen', dat het Latijnse Patriarchaat heeft verspreid. Het document is ondertekend door onder meer de Grieks-Orthodoxe, La tijnse en Armeense patriarchen en de aartsbisschoppen van de Koptische, Oud-Syrische en Ethiopische Kerken. Ook de An glicaanse en Lutherse bisschop pen hebben hun handtekening gezet. De kerken wijzen er overigens op dat Jeruzalem niet alleen voor christenen, maar ook voor joden en moslims een heilige stad is. „Jeruzalem is een sym- andelijkheden of oorlogen'. „Deze verordening, die door plaatselijke politieke en reli gieuze autoriteiten gezamenlijk opgesteld moet worden, moet ook door de internationale ge meenschap worden gegaran deerd." De kerkleiders betreuren het dat de lokale autoriteiten om politieke of veiligheidsredenen soms de toegang tot de heilige plaatsen belemmeren. Kenne lijk is dit een verwijzing naar de afsluiting van Jeruzalem van de westelijke Jordaanoever, waar toe het Israëlische leger soms overgaat na aanslagen. De grote kerken in Jeruzalem hebben het afgelopen jaar ge zegd dat zij vinden dat Oost-Je- ruzalem onder Palestijns be stuur moet komen, maar heb ben tegelijkertijd gevraagd om internationale garanties voor de rechten van de christenen. Tho mas Stransky, rector van het oe cumenische onderzoeksinsti tuut Tantur in Jeruzalem, zei dat christenen de kwestie-Jeru- zalem te explosief vinden om deze afhankelijk te laten zijn van één autoriteit, of die nu Is raëlisch of Palestijns is. „Deze kwestie moet niet alleen aan het lokale gezag overgelaten wor den", aldus Stransky. In het memorandum leggen de kerkleiders de nadruk op het belang van Jeruzalem voor christenen. De rechten op het gebied van bezittingen, bestuur en vrije eredienst die de kerken in de geschiedenis hebben ge noten, moeten worden gehand haafd. Ook moeten christenen uit de hele wereld vrij zijn om bedevaarten naar Jeruzalem te ondernemen en voor langere tijd in Jeruzalem te verblijven. In een kennelijke verwijzing naar een eventueel toekomstig Palestijns bestuur wijzen de kerkleiders er op dat de Pales tijnse christenen dezelfde 'sociale, culturele, politieke en nationale rechten' moeten heb ben als de moslimburgers. Meer kaarten kerstdienst Pieterskerk De 1000 gratis toegangskaar ten die zijn aangeboden voor de kerstnachtdienst in de Leidse Pieterskerk, zijn kele dagen tijd 'i gen'. Om chaos en onnodig lange wachttijden in de late kerstnacht te voorkomen, 'biedt de organiserende Com missie voor Bijzonder Kerke- werk variaf vandaag nu voor alle (zit) plaatsen in de Pieter skerk kaarten aan. Dat bete kent dat er nog eens 1500 gratis toegangsbewijzen zijn af te halen op de bekende adressen (o.a. VW-kantoor in Leiden). Als het in het Zwitserse dorpje Sils Maria sneeuwt, denkt de hervormde predikant Ulrich Knellwolf uit Zü- rich aan moord en doodslag. Al enige jaren werkt hij daar tijdens zijn wintersportvakantie aan een proef schrift over de Zwitserse dichter Jeremias Gotthelf. Ter afwisseling begon hij met het schrijven van misdaadro- Zijn eerste werk heette Roma Termini. Het Vaticaan en de Wereldraad van Kerken wilden samen de slacht offers van een Zuidamerikaanse dictatuur helpen. Hun instrument is een duister figuur, priester maar ook pre dikant, wapenhandelaar en witwasser van zwart geld. Maar temidden van machtsbeluste prelaten, een syno devoorzitter, een dubieuze danseres en een vrome man met mafia-contacten is hij eigenlijk ook weer netjes. Wat er in Romeinse villa's, de pronkzalen van het Vati caan en minder voorname etablissementen afspeelt, heeft weinig met de Tien Geboden te doen. Roma Termini is geen sleutelroman over het Vati caan of de oecumenische organisaties in Genève, zegt de 52-jarige Knellwolf in een vraaggesprek met het Duitse persbureau EPD. Maar hij wilde daarin wel de pretentie van de Kerken dat zij ook een machtsfactor in de politiek zijn, relativeren. De predikant noemt zich zelf een tegenstander van 'klerikale diplomatie'. Het is volgens hem belangrijker dat politici goede christenen zijn dan dat de kerk politiek bedrijft. Roma Termini eindigt dan ook met een groot fiasco voor de kerkelijke bemoeienissen. Misdaadromans behandelen de fundamentele vra gen van het leven: schuld en boete, gerechtigheid, leven en dood. Daarom zijn z'n boeken ook theologisch te le zen, vindt Knellwolf. Hij vindt het jammer dat collega predikanten dat niet zien, maar hooghartig hun neus ophalen voor z'n boeken. Hij verwijst naar de grootste protestantse theoloog van deze eeuw, Karl Barth, die een roman van Dorothy Sayers heeft vertaald. De schrijvende predikant heeft volgens eigen zeggen een gezond wantrouwen tegen macht en instituties en een duidelijke voorkeur voor dwarsliggers. In Roma Termini looft hij via een omweg een zestiende-eeuwse dwarsligger. „Alle ellende begon met het protestantis me", laat Knellwolf een corrupte monseigneur zeggen. De Reformatie heeft de goedgeordende samenleving helemaal door elkaar gehaald. „Daarvoor is slechts één man verantwoordelijk: Maarten Luther. Hij was geen Wittenbergse nachtegaal, maar een Saksische gier." DE RECHTER Mr. Jesse van Muylwijck COLOFON Zrt BÉDREiö&U Je, ze. i/UTÏ/VtiDeRHM JSZE ZELT^S &l3 JE: ÏAJ ErAJ W/AT SiOe iS ALS ze je" schr-iwew ze De TITULATUUR, i V LEIDSCH DAGBLAD Uitgave van Dagbladuitgeverij Damiate bv DIRECTIE: B.M. Essenberg, G.P. Arnold (adj), HOOFDREDACTIE: Jan-Geert Majoor. Nypels, F "MBUD. .30 uur 071 -356215, of per post. OMBUDSMAN: R D. Paauw, tel. dag. S lefoon 071-356356. van 08.30-17 00 uur: Telefoon 071-356230 RUBRIEKSADVERTENTIES (Sleutels) ma -vnj. van 8.30-17.00 uur Telefoon 071-143545 ABONNEMENTEN Tel. 071 -128030 bij vooruitbet. (incl BTW) peracc giro autom.bet. per maand ƒ31,05 ƒ30,05 per jaar ƒ337155 ƒ336155 VERZENDING PER POST Nederland: per kwartaal 134,50 overige landen op aanvraag KLACHTEN BEZORGING zat 10 00-12 00 uur. Tel 071-128030 HET WEER HANS VAN ES Oase van rust Een kleine, felle depressie, die gis teren in razende vaart de Noordzee over zeilde, bracht de westelijke kuststrook enkele uren storm; de eerste van dit winterseizoen. Ver der buitengaats en voor de Franse westkust ging het nog harder te keer. Sommige stations meldden een 10-minutengemitidelde van 50 tot 60 knopen; overeenkomend met windkracht 10 tot 11. Aan on ze kust werd slechts even wind kracht 9 aangetipt; in het binnen land bleef het stormgeweld beperkt tot een aantal felle windstoten. De windrichting uit zuid tot zuidwest zorgde er voor dat landinwaarts de storm snel aan kracht inboette, vanwege de lange weg die de lucht stroom over land moest afleggen. Een storm uit west of noordwest is voor locaties in het binnenland ge vaarlijker omdat de wind dan een kort traject aflegt over ruw terrein en dus minder wordt afgeremd. Na de passage van een koufront in de avond ging de wind snel liggen en kon ruim 10 millimeter worden af getapt; de waarnemer in Santpoort noteerde zelfs een etmaalneerslag van 20 millimeter. )ns land in een oase i rust temidden van het depres- siegeweld. Er is wat koelere lucht van gematigd polaire oorsprong binnengestroomd. Toch zijn tem peraturen van 9 graden nog altijd drie graden te warm voor begin de cember. De luchtaanvoer uit west tot zuidwest zorgt voor aanvoer over zeewater dat door het extreem zachte weer van de laatste tijd on geveer twee graden te warm is. De invloed van dat warme water wordt tijdens het weekeinde pas goed merkbaar. Een hogedrukge- bied bij Portugal pompt een lading sutropische lucht uit zuidelijke oceaangebieden in onze richting. De voorste begrenzing - het warm- tefront - brengt zaterdag enige tijd regen. Een harde, mogelijk storm achtige zuidwester drijft het kwik omhoog naar 12 tot 14 graden. Eerst is er veel bewolking met nog wat motregen, maar vooral op zon dag blijft het goeddeels droog en klaart het mogelijk even op. Begin volgende week blijft het winderig. Koudere, Atlantische lucht gaat de zeer milde luchtmassa te lijf en dat levert gegarandeerd weer enige tijd regen op. HET WEER IN EUROPA KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Overwegend bewolkt en langs de kusten enige tijd regen. Middagtempera- tuur in het binnenland rond het vriespunt, langs de kusten ongeveer +5 Vandaag nog vrij veel be wolking en in het zuiden regen, in het midden en noorden perioden met sneeuw. In de loop van de Morgen op de meeste plaatsen droog en perio- +5 in het z het n Denemarken: Af en toe zon en kans op een bui, mogelijk met on weer. Middagtemperatuur Engeland, Schotland, Wales Veel bewolking en van tijd 1 regen; vooral in Schotland gel of onweer. Morgen opn aantrekkende wind. In Engeland van daag overwegend droog met af en toe zon. Vandaag maxima rond 8 graden; daarna een lichte stijging van tempera- België en Luxemburg: Bewolkt en vandaag geruime tijd regen, vooral in de Ardennen. Morgen op de meeste plaatsen droog. Middagtempera tuur vandaag rond 9 graden; daarna iets Noord- en Midden-Frankrijk: Bewolkt en geruime tijd regen. Morgen ook enkele opklaringen. Vooral vandaag zacht met middagtemperatuur rond 13 Flinke zonnige perioden en droog maar in het noorden eerst nog wolkenvelden. Plaatselijk mist. Maximumtemperatuur langs de kusten rond 18 graden. Madeira: Perioden met zon en droog. Middagtem peratuur ongeveer 22 graden. Spanje: Langs de Golf van Biscaje wolkenvelden steeds meer zon en droog. Maximum temperatuur in het binnenland rond 15, aan de noordelijke kusten rond 18 en aan de Costa del Sol rond 21 graden. Canarische Eilanden: Droog en flink wat zon, aan de noordzij de van de eilanden ook wolkenvelden. Maximumtemperatuur ongeveer 24 gra- Marokko: Westkust: In de ochtenduren eerst plaatselijk mist of laaghangende bewol king. Verder flinke zonnige perioden en droog. Middagtemperatuur vlak aan zee iets boven de 20graden. Vandaag eerst nog wolkenvelden en mo gelijk een regen- of onweersbui. Later op de dag, en ook morgen, meer zon en droog. Middagtemperatuur vlak aan zee omstreeks 20 graden. Zuid-Frankrijk: Wolkenvelden en vooral vandaag af en toe regen, in de Franse Alpen boven de 1600 meter af en toe sneeuw. Aan de Middellandse Zee-kust vrijwel overal droog en af en toe zon. Vooral vandaag zacht met maxima tussen 14 en 18 gra den; bij Biaritz nog wat warmer. Daarna iets minder zacht. Italië: Flinke perioden'met zon en droog. Al leen in het noorden meer bewolking en vandaag mogelijk wat regen. Middag temperatuur in de Po-vlakte rond 11 graden, elders ongeveer 17 graden. Turkije en Cyprus: Perioden met zon en droog. Morgen langs de zuidkust en op Cyprus toene mende kans op buien, mogelijk met on weer, Middagtemperatuur van 14 gra den op de Dardanel len tot 17 op Cyprus. Duitsland: Overwegend bewolkt en perioden met regen. Middagtemperatuur van 5 graden in de noordelijke deelstaten tot 12 gra den plaatselijk in het zuiden. Zwitserland: Veel bewolking en in het westen en noorden van tijd tot tijd regen, vooral vandaag. Boven de 1600 meter valt de neerslag als sneeuw. In de bergen veel wind. Middagtemperatuur ongeveer 12 Oostenrijk: Overwegend bewolkt en vandaag vooral aan de noordzijde van de Alpen regen, boven de 1700 meter sneeuw. Maxi mumtemperatuur ongeveer 8 graden maar in het oosten plaatselijk wat kou- VR ZA ZO MA 20 10 10 20 Neerslagkans 3U 40 40 30 Minimumtemp. b 9 9 Middagtemp. 9 10 12 11 Wind zw4 zwb zwb WEERRAPPORTEN ZATERDAG 10 DECEMBER 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.36 Zon'onder 16.24 Maan op 12.49 Maan onder00.33 Waterstanden Katwijk Hoog water 08.38 21.12 Laag water 04.25 16.51 Weerrapporten 08 december 19 u wlO 10 5 8.C 21 11 18 8 20 13 no 2 33 25 0.0 nno8 18 00 nw3 20 10 0.0 ono3/ 25 15 37.0 -3 -12 0.0 22 10 0.0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 18