9 9 9 'Moetje zien wat een pillen, ik lijk Billie Holiday wel' Rtv show W ft x 'Het is absoluut niet ons streven om misdadigers aan de schandpaal nagelen' Gore pyjama's, blauwe plekken en vieze boekjes Onderwijs TV maakt 3-dimensionale serie VRIJDAG 9 DECEMBER 1994 14 Theo Uden Masman (helemaal rechts op de foto) dirigent/leider van 'The Ramblers' vroegJany Bron in 1945 te komen zingen bij het dansorkest. Achttien jaar lang was zij de populairste zangeres die het orkest heeft gehad. foto archh Jany Bron, oud-zangeres van 'The Ramblers ANKEVEEN TON OUWEHAND Ihet nieuws. Jany Bron. Oud-zangeres van The Ramblers. Inmiddels 74 jaar oud. Ze zou jurylid zijn van het groots opgezette Nederlands Jazzvocalisten Concours in Zwolle. Eerst moest ze nog overtuigd worden om na al die jaren nog eens in een jury te gaan zitten. Dat kon je beter overlaten aan jongeren, vond ze. Maar producent Joop de Roo zelf had haar omgepraat. Het was haar vakkennis waar ze een beroep op wilden doen. Dat raakte een gevoelige snaar. Toen zei ze ja. Maar uiteindelijk mocht het niet zo wezen. Twee weken voor de eerste dag van het concours moest Jany Bron afbellen. Ze lijdt aan de ziekte van Parkinson. De geest werkt nog goed, maar het lichaam wil niet meer. Een houten huis met rieten dak en rood-witte luiken in het Noordhollandse schaatsdorpje Ankeveen. De woning dateert van 1600. Een bel is er niet, in plaats daarvan een ouderwetse klopper. „Parkinson, ik wens het me ergste vijanden niet toe", zegt ze nadat ze zich met veel moeite heeft verplaatst naar een gemakkelijke stoel. „Ik had nooit van die ziekte ge hoord. Toen ze het me zeiden, moest ik aan vulpennen den ken. Ik was altijd zo'n hardloop ster, altijd druk, altijd rennen. En nu? Ik kan niets meer. 's Ochtends komen ze me wassen. 'Tafeltje Dekje' komt mijn eten brengen en tussendoor komen ze met mijn medicijnen." Gabbertje „Ik heb die jongens van het concours in Zwolle gebeld, dat ik het toch maar niet doe. Vre selijk om dat te moeten zeggen. Ik had me er op zo verheugd. Jerry van Rooijen zit ook in de jury. Een oud gabbertje van me. Die had ik graag weer willen spreken. Samen met zijn broer Ack zat hij indertijd bij The Ramblers. Ze logeerden vaak bij ons. Dan hoefden ze geen duur hotel te nemen. Maar zoals ik me nu voel kan ik niet in de jury gaan zitten. Stel je voor dat ik daar ineens flauwval. Ik durf het niet te riskeren." Jany Bron. Of is het Janie, zoals ze in de folder van het Vo- caüstenconours wordt ge Extra kaartjes voor Ahoy-concert Corry Konings Jany Bron in haar glorietijd. noemd? Het heeft haar nooit veel uitgemaakt. „Ik heet Jansje. Op een gegeven moment heb ik dat vertaald in het Engels. Janie. En toen zag ik dat iedereen het het een 'y' f?n8 schrijven. Ik vond het geen gezicht als ik het zelf niet zou doen. Toen heb ik het maar overgenomen." Ze volgt de jazz nog steeds. Ze wandelt nog weieens naar de overkant van de straat, naar 't Rechthuys. Daar worden van tijd tot tijd jazzconcerten gege ven. Dorpsgenoot Dick de Win ter regelt dat, de producer van 's Neerlands langstlopende jazzra- dioprogramma Sesjun. Verder luistert ze veel naar de radio. „Er is pas nog een plaat op nieuw uitgebracht van Chet Ba ker. Een genot om ernaar te luisteren. Geweldig." De jazz van nu vindt ze ook nog steeds prettig. „Ja, leuk. Vooral dat ene meisje vind ik zo goed zingen. Ik noem haar altijd Bartje: Mathilde Santing. Ze heeft zo'n leuk koppie. Mooi dat er ineens dit soort mensen opstaat. En Greetje Kauffeld blijft natuurlijk goed, net als Rita Reys." Billie Holiday Jany Bron begon zelf met zin gen in 1936. In het klassieke milieu waarin ze opgroeide was jazz synoniem voor zedenver wildering. „Ik was zestien. En ik moest en zou zangeres worden. Heel jong wilde ik dat al. Die kant van Fred Astaire en Ginger Rogers wilde ik op. Die films had ik allemaal gezien. Mijn oom was trombonist, die leerde me ook tapdansen. Op zangge- bied was Billie Holiday mijn grote favoriet. Geweldig. Ik be gon te zingen bij amateuror kestjes. The Ramblers, daar durfde ik helemaal niet aan te denken. Die waren zo on- 'Deadlinerespecteert de regels die in Nederland gelden aanstastbaar hoog. Met een schriftje onder mijn arm met de teksten en de toonsoorten, ging ik naar orkestjes. Ik zong bij de gekste 'namen'. De Bobtonflip- pers bijvoorbeeld, een groep met muzikanten die Bob, Ton en Flip heetten." Net na de bevrijding in 1945 werd Jany Bron door dirigent Theo Uden Masman gevraagd bij de Ramblers te komen zin gen. Ze werd de populairste zangeres die het orkest heeft ge had. „Gekke teksten moest ik zingen, als je er nu over na denkt. Nee, nee, nee je mag me nog niet kussen, Thea, ga jij vanavond mee ja, Daar op de bloeiende heide. De 'ij' moest heël mooi uitgesproken wor den, ze waren streng vroeger. Ik hoor het Theo Uden Masman nog zeggen: 'Jansje je zegt de 'ij' niet goed.' Tegenwoordig vindt niemand dat kennelijk meer be langrijk. Ik hoor weieens platen waar ze in plaats van een 'ij' 'ai' zeggen. Niemand stoort zich er aan, dus waar zou ik me druk om maken?" „In 1963 ben ik bij de Ram blers gestopt. Ik ben meteen be gonnen sigaretten te roken, zo dat ik geen spijt van mijn beslis sing kon krijgen. Ik had een prachtige tijd gehad, maar ik kon niet meer achter de muziek staan. Er werd muziek gespeeld, waar ik niet echt van hield. Ik kon er niet warm meer voor lo pen. Toen ben ik me gaan toe leggen op produktiewerk. Ik deed de muziek voor zes, zeven radioprogramma's in de week. Negen jaar heb ik de muziek voor Langs de lijn gedaan. Pro gramma's met de meest vreemdsoortige titels. Zoeklicht op Nederland, dat soort dingen. Ik moest dan een keuze maken uit de platen die de platenjon- gens kwamen langsbrengen. Door de achterdeur treedt een verpleegkundige het pand binnen. Jany Bron krijgt een handvol medicijnen. Terwijl ze haar hand naar haar mond brengt zegt ze lachend: „Moet je zien wat een pillen. Ik lijk Bil lie Holiday wel." De finale van het Nederlands Jazz Vocalistenconcours wordt 11 december gehouden vanaf 14.00 uur in Schouwburg Odeon in Zwolle. De jury wordt nu gevormd door: Soesja Citroen, Tineke Huydts, Jerry van Rooyen, Joop de Roo en Dick de Winter. HILVERSUM »JAAPTIMMERS De populariteit van het TROS-program- ma Deadline zorgde voor een aanzuigende werking, zowel op onze bronnen als op het publiek. Er werden steeds meer zaken aangekaart. Daar zaten ook zaken bij die we niet kwijt konden op de buis omdat het strafrechtelijk gezien geen misdaden waren. Ik noem als voorbeeld medische fouten. Presentator Jaap Jongbloed (39) vertelt dat het plan om het vroegere Crime Time een breder karakter te geven aanvankelijk op weerstand stuitte van oud- TROS-directeur Cees den Daas. „Die heeft me eerst voor gek verklaard. Immers, het pro gramma dat louter op misdrij ven was geënt, liep uitstekend. Den Daas zei vanuit marke- tingoogpunt: zou je dit nu wel doen?" „Wij programmamakers zijn dagelijks met al die onderwer pen bezig. We hebben veel know-how opgebouwd en op een gegeven moment wil je je terrein gaan verbreden. Dat is de belangrijkste reden geweest om over te stappen op Dead line, dat een bredere lading dekt." Hoewel het programma niet echt een gedaanteverandering ondergaat, is Jongbloed er veel aan gelegen alert te blijven. Deadline heeft aanzienlijk naam gemaakt, zeker na de onthullin gen over een crimineel CD- raadslid uit Amsterdam. Maar ook andere duistere types lie pen bij Jongbloed cs tegen de lamp. „Toch moeten we reke ning houden met toenemende concurrentie. Zo is Eerst Zien! van Feike Salverda heel goed bezig, en dat geldt ook voor de aanpak van Michiel Praal (TV- producent van onder meer Me dische Missers -red.) Deze men sen gebruiken ook de techniek van de directe confrontatie met de camera. Wij zijn daarmee in Nederland begonnen." Schandpaal Er zijn echter duidelijk grenzen aan wat journalistiek geoorloofd is, zegt Jongbloed desgevraagd. De aanpak van de Amerikaanse media in de moordzaak O.J. Simpson is in Nederland zijns inziens niet te billijken. „Als je ziet welke mensen er voor de camera worden gehaald om weer een deel van het privéle- ven van Simpson bloot te leg gen, dat is hier niet mogelijk. Ik ben het daarmee eens, hoewel in Nederland steeds meer kan op dit vlak." „Het is zeker niet de doelstel ling van Deadline om zoveel mogelijk de identiteit van da ders te onthullen. Wij respecte ren de regels die in Nederland gelden, wij hebben een goede norm. Het is absoluut niet ons streven om daders van een mis daad publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, wat we wel willen is zaken onthullen of aankaarten." „Het is daarbij inderdaad soms moeilijk de identiteit van de dader te beschermen. De be perkingen maken het ook lastig om een zaak handen en voeten te geven." Niettemin steekt de redactie veel energie in het juri disch afdichten van het uit te zenden onderwerp. Voor elke uitzending wordt geruime tijd uitgetrokken om het program ma te toetsen aan de Neder landse wet. De redactie beschikt over twee juristen, van wie Jongbloed er een is, en een cri minoloog. Het aantal juridische proce dures dat de afgelopen jaren te gen het TROS-programma is aangespannen is beperkt geble ven tot vijf. Alle rechtszaken werden door de omroep gewon nen, in twee gevallen loopt nog een hoger beroep. Onlangs nog werd de TROS in het gelijk ge-, steld in het geval van het in beeld brengen van een foto van een Hilversumse familie die daarvoor geen toestemming had verleend, maar die met me deweten van de familieleden werd gemaakt voor een boule vardblad. „Slechts éénmaal zaten we fout", zegt Jongbloed. „We had den twee winkeldieven in de studio, die we onherkenbaar hadden gemaakt. Maar per on geluk werden de namen van de twee in beeld gebracht. Dit is niet tot een procedure geko men: we hebben de kwestie in der minne geschikt." Hypocriet Deadline kan bogen op flink wat aansprekende wapenfeiten. De belangrijkste is de uitzending enkele maanden terug over de Amsterdamse Centrumdemo craat Graman die tegenover een geïnfiltreerde journalist op schepte over diens aanslagen op minderheden. Deze afleve ring wordt mogelijk ingestuurd naar het TV-actualiteitenfestival van Monte Carlo dat in februari '95 wordt gehouden. Jongbloed heeft moeite met de suggestie dat deze gerucht makende aflevering de algeme ne erkenning heeft gebracht, waar de rubriek jaren op heeft zitten wachten. „Dat zou hypo criet zijn om te zeggen. Je kunt namelijk voorspellen hoe de re acties zijn als je een bepaalde kwestie aanpakt." Overigens gaan wat Jongbloed betreft alle credits voor de CD-uitzending naar de freelance journalist Bas van Hout. Anders dan menigeen wel licht denkt, is het werken voor Deadline een niet al te gevaarlij ke klus. De redactie kan een be roep doen op een cameraman die nergens voor terugschrikt en bovendien is het de gewoonte om met enkele mensen tegelijk op een geval af te stevenen. Jongbloed zelf is ooit eenmaal telefonisch bedreigd. Extra be veiliging rond de uitzending is onnodig. Alleen tijdens de uit zending over het CD-raadslid was er bewaking in de studio en werd het publiek gefouilleerd. Er kwamen drie valse bommel dingen binnen. Om een crimineel zaakje te onthullen vindt Jongbloed het geen bezwaar gebruik te maken van diensten van andere crimi nelen. De redactie betaalt deze mensen ook gemaakte onkos ten terug, maar verder gaat Deadline niet. „Èr wordt wei eens gedacht dat we veel geld betalen voor verhalen, maar dat doen we principieel niet. Dat hoeft trouwerts ook niet.'In die" I milieus is het vaak een kwestie van ij delheid of wraak om_ver=_ I halen over elkaar te vertellen." De vulgariteit van de twaalfdelige comedyreeks 'Bottom HILVERSUM TON DE JONG Kan vulgariteit leuk zijn? Seksis me? Geweld? Rik Mayall en Adrian ('Ade') Edmondson be wijzen het in Bottom, de twaalf delige comedyreeks die de VPRO vanaf zondag op het scherm brengt. Het is een we reld van gore pyjama's, blauwe plekken en vieze boekjes.. Mayall en Edmondson, vooral bekend uit de serie The Young Ones, trokken met Bottom drie jaar geleden als een wervelwind over het BBC-scherm. Ongege neerd, grof in de bek, maar dol komisch. „Bottom is zó ontzet tend grof, dat het weer leuk wordt", meent Eelco Meule- man, inkoper bij de VPRO. Hij is ervan overtuigd dat de serie bij een deel van het Nederlandse televisiekijkers aanstoot zal ge ven: „Er zullen mensen zijn die het vréselijk vinden, maar dan denk ik in eerste instantie toch aan het wat oudere publiek. En veel vrouwen vinden er niks Dat heeft alles te maken met het (soms) nogal sekstische ka rakter van de serie. Richard 'Ri chie' (Rik Mayall) en Eddie Hit ler (Ade Edmondson) delen een uitgewoonde flat, waarin de ene crisis sociaal, mentaal, seksu eel, financieel de andere in hoog tempo opvolgt. De heren zijn nogal geobsedeerd door het vrouwelijk geslacht, en dan Adrian Edmondson (links) en Rik Mayall, de hoofdrolspelers in 'Bottom' vooral door het idee dat ze nog nimmer de liefde hebben be dreven. In één aflevering komt Richie er dichtbij, maar dat loopt fataal af. Niet alleen bestaat er in het leven van de licht ontvlambare Richie en de flegmatieke Eddie een gebrek aan wouwen, ook geld, goed gezelschap en goede ideeën zijn schaars. Als Richie zijn verjaardag viert, compleet met aan zichzelf geadresseerde verjaardagskaarten, nodigt Ed die van lieverlee maar zijn kor nuiten Spudgun en Dave Hed gehog uit. Om het 'feestje' een beetje vaart te geven, besluit Ri chie dat er verstoppertje ge speeld wordt. Omdat hij zelf met een gebroken been aan een rolstoel is gekluisterd, laat hij zich door de andere drie de trap op tillen en in een gangkast op bergen. Daar zullen ze hem voorlopig nog niet terugvinden, vermoedt hij. (Terecht.) „Ik denk dat het een serie voor een beperkt publiek is", zegt Eelco Meuleman, „en dan denk ik vooral aan een jong pu bliek. De serie heeft alles in zich om een beetje 'cult' te worden. De kijkcijfers zullen misschien niet zo hoog zijn, maar de waar dering des te meer." Er zijn van Bottom (letterlijk vertaald: Kont) twaalf afleverin gen gemaakt, twee series van zes. De VPRO zendt ze alle twaalf uit. Meuleman: „We heb ben een naam hoog te houden, als het om humor en comedy gaat. We hebben zelf natuurlijk Van Kooten De Bie in huis, en Jiskefet, niet te vergeten, dus het moet wel heel erg leuk zijn als we besluiten om iets aan te ko pen. Dat is met Bottom het ge val." (Eerste uitzending, zondag 11 december, 18.30 uur, Neder land 3) Er is zo veel belangstelling voor het concert dat Corry Konings op 12 december geeft in Ahoy' in Rotterdam, dat de organisa toren hebben besloten ook de tweede ring van het sportpaleis open te stellen. De zesduizend plaatsen die in eerste instantie beschikbaar waren, waren in korte tijd uitverkocht. Nu is er plaats voor nog eens driedui zend mensen. Corry Konings viert met het concert haar vijfentwintigjarig jubileum als artiest. Als gasten ontvangt zij onder meer De Re kels (haar woegere begelei dingsgroep), Pierre Kartner en Jorge Castro. Scenariowedstrijd TROS levert honderd vijftig reacties op HILVERSUM GPD De scenariowedstrijd voor documentaires op het gebied van we tenschap en/of techniek die de TROS en de Stichting Publiek, We tenschap en Techniek hebben uitgeschreven, heeft ruim 150 inzen dingen opgeleverd. De Stichting PWT noemt niet alleen het aantal maar ook de kwaliteit van de inzendingen boven verwachting. De tien winnaars van de eerste ronde worden woensdag 14 de cember bekendgemaakt in De Balie in Amsterdam tijdens het In ternationale Documentaire Festival. Deze tien winnaars mogen hun scenario-idee verder uitwerken. Zij krijgen daarvoor ieder 2.500 gulden tot hun beschikking. In maart volgend jaar zal de jury de drie winnende scenario's kiezen. Nummer één krijgt naast een uitzendgarantie van de TROS een bedrag van 20.000 gulden. De nummers twee en drie ontvangen geldbedragen van 15.000 en 10.000 gulden. Met de wedstrijd hopen TROS en de Stichting PWT een breed publiek te informeren over de aard, de resultaten, toepassingen en maatschappelijke gevolgen van wetenschap en techniek. De scena rio's moesten zich richten op een algemeen publiek en vooral jon geren aanspreken. Monique van der Ven regisseerde 'De Verhalenverteller' De Nederlandse Onderwijs Te levisie (NOT) begint maandag morgen 12 december met een nieuwe 3-dimensionale TV-se- rie De Verhalenverteller voor leerlingen van het basisonder wijs. De NOT heeft alle basis scholen een pakket met zogehe ten 3 D-brilletjes gestuurd, waarmee het ruimtelijk effect Monique van der Ven regisseerde de 3-di- mensionale TV-serie 'De Verhalenverteller'. foto dijkstra archief van de serie zichtbaar wordt. Het is de eerste keer dat de NOT een serie 3-dimensionaal uitzendt. De programma's kun nen ook zonder de speciale bril bekeken worden. Het ruimtelijk effect is dan echter niet waar neembaar. De programma's, gebaseerd op kinderboeken, be ginnen met beelden uit het ge wone dagelijkse leven. De ca mera volgt een paar kinderen. Zij zijn de hoofdrolspelers die telkens op een verrassende ma nier kennis maken met de ver halenverteller (Alex van War merdam). In zijn verhalenka- mer in kerstsfeer, vertelt hij een verhaal aan zijn jonge bezoe kers. De verhalen worden afge wisseld met illustraties uit het betreffende boek. De serie is geregisseerd door Monique van de Ven. De drie verhalen die verteld worden door Van Warmerdam zijn Ota de Beer, naar het gelijknamige prentenboek van Ivan Gant- schev, De koning die alleen maar van paars hield, naar het prentenboek van Ismail Kaya en Speelt mijn linde, zingt mijn nachtegaal naar het boek van Astrid Lindgren. (De afleveringen worden maandag 12 december op Ne derland 1 uitgezonden om res pectievelijk 09.00, 10.30 en 11.30 uur. De serie wordt maandag 19 december op het zelfde tijdstip herhaald)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14