Cultuur Kunst i 'Plakken is prutsen' ewondering l 'Ontdekking was sprookje' Mauritshuis koopt Hobbema DONDERDAG 8 DECEMBER 1994 Historische kleding lag lange tijd te verstoffen ver weg in een museumdepot maar nu heeft textiel het tij mee. In Leiden zijn op dit moment zelfs twee tentoonstellingen aan stof gewijd. De Lakenhal toont Leids Goed. Het Rijks museum van Oudheden laat de garderobe van de farao zien. Simone Rood en Winfrida Wijsbek van het Uit- hoomse restauratie-atelier Antiek Textiel hebben een deel van de kledij expositieklaar gemaakt. Eerder namen ze de Koptische collectie onder handen. Ze waren er ze ven jaar zoet mee. „Nee, we hebben daar echt niet zeven jaar onafgebroken aan gewerkt", ruimt Rood meteen een mogelijk misverstand uit de weg. „In de restauratiewereld geven ze geld per project. Als dat op is, stop je en dan is het wachten op een nieuwe subsi die. Bovendien zou het niet kunnen. We hebben meer op drachtgevers dan Oudheden." ARNO van der HEIJDEN met zijn succesvolle cabaretprogramma „HET DUET" er Hei|den kan (DeTelegra, Zaterdag 10 december, 20.30 uur KAPELZAAL K&O tel. 071-131943/141141 De Koptische collectie herinne ren de twee zich ook vanwege de geur. „Dat rook je heel erg", vertelt Wijsbek. „Echt een lij kenlucht. Het zat vol met huid en haren. En vocht en bloed van de organen. Bij de kleding van de farao's viel dat wel mee. Dat waren natuurlijk machtige mensen die goed werden gebal semd." Wijsbek laat een foto zien van een geborduurd kinderhempje. Stukken stof zijn compleet ver dwenen. Nu hangt het heel en wel in volle glorie aan het Ra penburg. „Vooral de rug was er erg aan toe. Het bloed en vocht van de organen sijpelde via de achterkant naar buiten vandaar die beschadigingen. Het is een hemd met inrijg. Vroeger maak te ze kinderkleding op de groei. In het lijfje werd een naad ge maakt van dubbelgevouwen stof. Als het hemd te klein werd, dan haalde je die inrijg weer los." Op de tentoonstelling in Oud heden hangt in een vitrine een lap stof waar niet zo snel een kledingstuk in valt te herken nen. Die hebben Wijsbek en Rood ook onder handen gehad. „We wisten niet wat we ermee aanmoesten", zegt Rood. „Die lap is zo vaak versteld geweest. Daar konden we weinig meer aan doen. En in zulke gevallen doen we liever niets dan dat we gaan plakken. Want plakken is prutsen. Je zet dan een stuk po- lysterfolie achter de oorspron kelijke stof. En dat is funest. Wij gebruiken altijd natuurlijke ma terialen want nylon snijdt de stof kapot." Te kort „We staan bekend als restaura tie-atelier maar dat is eigenlijk niet zo'n goede term. Restaure ren betekent nieuw maken. Dat doen we niet. We conserveren dat wat er nog is. Wat weg is, is weg. Neem bij voorbeeld die ka zuifel waar Winfrida nu mee be zig is. Daar is ooit een nieuwe voering ingezet met een nieuwe sierrand. In de loop van de tijd is dat gaan werken en trekken. Dus nu maken we alles los, her stellen het en brengen alles zo veel mogelijk in oude staat te rug. Maar ik weet nu al dat Win frida straks goudgalon, dat is dat sierrandje, te kort komt. Dat laten we dan ook zo." Het duo stuit soms op rare zaken. In de voering van kazui fel vond Rood een stuk beschre ven stof van ene Josep A.A. van Halle. „Een Brusselaar die de kazuifel in 1855 heeft gerepa reerd in opdracht van de Haar lemse bisschop Van Vree. Hij vraagt of we voor zijn ziel bid den. En we hebben ooit stukjes krant in een kledingstuk gevon den. In het Frans waren daarop de veilingberichten van groente en fruit te lezen. Geen idee waarom die krant in die voering zat. Het papier had geen enkele functie." De fotograaf vraagt of hij op tafel mag staan. „Natuurlijk", reageert Rood. „Dat doen we zelf ook vaak genoeg. Als we een stof hebben gewassen bij voor beeld. Vaak is het weefsel zo teer dat we het met sponsen droogdeppen. Laatst hadden we een bruidssluier van Brussels kant. Die hebben we met 4000 spelden vast moeten prikken anders droogt het verfrummeld op. Dus zaten we met z'n twee- en bovenop tafel te prikken." Wassen is een vak apart. Dat gebeurt met speciaal water en wasmiddel in een grote vierkan te bak zonder scherpe randen. „Het is een heel spannend ge- Simone Rood (I) en Winfrida Wijsbek: „We maken niets nieuw. Wat weg is, is weg." FOTO UNITED PHOTOS DE BOER/OLAF KRAAK doe", zegt Rood. „Zeker mer- föhnen bovenop om ze zo spoe- zijn problemen. „Soms loop je klappen. Die lopen altijd door. dig mogelijk droog te krijgen, er een paar weken omheen Daar kun je donder opzeggen. Want de kleuren gaan pas lopen voordat je het in het water Dus zodra die uit het water ko- als ze uit de bak komen." Vol- stopt. Maar dat maakt dit werk men, zitten we daar met vier gens Wijsbek heeft ieder stuk juist zo leuk." 'NieuweVan Gogh met chirurgische naalden hersteld amsterdam franchise ledeboer „Het was net een sprookje", zegt de Zwitserse kunsthande laar en Van Gogh-expert Walter Feilchenfeldt. Ergens op een zolder lag tientallen jaren een beschadigd bloemstilleven van Van Gogh te verstoffen zonder dat de eigenaar er weet van had. Wakker geschud door de grote overzichttentoonstelling van Van Gogh in 1990 duurde het toch nog tot de zomer van 1993 voor de eigenaar bij Feilchen feldt op de stoep stond. On danks de verwaarloosde staat wist de kunsthandelaar uit Zü- rich meteen dat hij een échte Van Gogh in handen had. „Ik heb zoveel werken van Van Gogh gezien dat ik geen moment twijfelde", vertelt Feil chenfeldt tijdens de presentatie woensdag in het Van Gogh Mu seum in Amsterdam. Het ont dekte schilderij toont een herfstboeket met asters en mar grieten uit de Parijse tijd van de kunstenaar (1886-1888) en wordt tot 1 januari in het muse um getoond naast een soortge lijk bloemstilleven uit de eigen collectie. Zo wordt de bijzonde re kwaliteit van de vondst extra zichtbaar. In samenwerking met Van Gogh-restaurator Cornelia Pe res is het werk gerestaureerd door Claas Hulshoff van het Kollektief Restauratieatelier Amsterdam (KRA). In vier maanden tijd zijn een grote winkelhaak en wat kleinere scheuren vrijwel onzichtbaar weggewerkt met een naaldje dat ook door hartchirurgen wordt gebruikt. Deze methode is door het KRA ontwikkeld in samen werking met het Centraal Labo ratorium voor onderzoek van kunstvoorwerpen. Om de tech niek onder de knie te krijgen ging Hulshoff zelfs in de leer bij het Academisch Medisch Cen trum. De eigenaar heeft Feilchen feldt verteld dat hij het niet in gelijste werk na de Tweede We reldoorlog aantrof op een rom- De net ontdekte asters van Van Gogh. melmarkt in het Franse Reims. Ondanks de duidelijk zichtbare ondertekening met Vincent rechtsonder verhuisde het doek naar zolder. Vier jaar geleden dook er ook al een onbekend bloemstilleven van Van Gogh op, maar derge lijke ontdekkingen in de kunst wereld blijven toch een zeld zaamheid. Deze vondst is van extra groot belang omdat het werk nooit eerder werd geres taureerd en Van Gogh er geen beschermende vernislaag op heeft aangebracht. Restaurator Hulshoff wijst op het verschil met het bloemstilleven ernaast, waar Van Gogh wel een vernis laag op aanbracht. De verf op het ontdekte herfstboeket ziet er opvallend veel frisser uit. Volgens Hulshoff is de kwali teit bovendien hoger omdat het schilderij nooit eerder werd ver doekt. „Verdoeken gebeurde vroeger veel omdat men dacht dat een schilderij zo beter be houden bleef. Het karakter van een werk zit echter ook in het doek en verandert door zo'n in greep definitief." De huidige restauratoren denken daar an ders over en verdoeken alleen als het echt niet anders kan. Hulshoff heeft voor de zeker heid nu alleen een steundrager op de achterkant aangebracht die zo weer kan worden verwij derd. chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv.-chef jan rijsdam, 071 -356473 Galeries uit regio op kunstbeurs Atelier Wijsbek en Rood herstelde de kleren van de farao leiden/rosmalen De Leidse galerie Liga Nieuw Beelden staat sa men met de galeries Sanders Fine Art uit Rijnsburg en Kunst handel le Chevalet uit Voorschoten op de Art Fair Autotron '94 in Rosmalen. Deze kunstbeurs richt zich op vrijwel alle kunst stromingen uit de 18de tot de 20ste eeuw. De beurs duur tot en met zondag 11 december en is geopend op vrijdag van 12 tot 10 uur en op zaterdag en zondag van elf tot zes uur. Nieuwe architect Stedelijk Museum amsterdam Er komt een nieuwe procedure voor de architect keuze van de uitbreiding van het Stedelijk Museum in Amster dam. Daaraan kunnen alle Europese architecten meedoen. Cul tuurwethouder E. Bakker van Amsterdam zei dat gisteren tijdens een commissievergadering in het stadhuis. Het college van b en w besloot eerder de Portugese architect Alvaro Siza Vieira op dracht te geven een ontwerp voor de nieuwbouw te maken. De Bond van Nederlandse Architecten (BNA) maakte daartegen be zwaar. De gemeente zou de Europese regelgeving overtreden door één architect aan te wijzen. Schildercursus bij Expressie 70 rosmalen Onder leiding van beeldend kunstenaar Willem van den Broek begint op 21 januari bij Expressie 70 een cursus ab stract schilderen. De cursusduur is 15 weken. Tijdens de cursus worden alle mogelijkheden binnen de moderne schilderkunst onderzocht. De lessen zijn op zaterdagochtend van tien uur tot half een. Inlichtingen bij Expressie 70, telefoon 01720-93737. Werk Redon ruim miljoen geveild amsterdam Een bloemstilleven van de Franse schilder Odilon Redon (1840-1916) heeft gisteren op een veiling bij Christie's in Amsterdam een onverwacht hoog bedrag opgebracht. Een Zwit serse particulier kocht het werk uit de jaren 1902-1905 voor 1.265.000 gulden, terwijl de opbrengst was geschat op vijf a ze ven ton. Redon staat momenteel extra in de belangstelling door de overzichtstentoonstelling in het Van Goghmuseum in Am sterdam. Lessen in Latijnsamerikaanse muziek leiden De workshopband Latijnsamerikaanse muziek van de Streekmuziekschool Leiden en omstreken begint op 18 januari een cursus onder leiding van Regien de Ruiter. Percussionisten, bassisten, gitaristen, blazers en zangers/zangeressen, die enige speelervaring hebben, kunnen eraan meedoen. Inlichtingen op maandagavond op telefoonnummer, 071-141041, bij het hoofd van de afdeling lichte muziek, Dick Hermsen... Scenarioprijs voor filmer Jansen amsterdam Eugenie Jansen mag het scenario van de documen taire Vogelvrij verfilmen. Gisteren tijdens de openingsavond van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA), kreeg zij de Realiseringsprijs Scenario Workshop IDFA 1994 uit handen van juryvoorzitter Richard Schoonhoven. Het Stimule ringsfonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties stelt de prijs, waaraan een geldbedrag van 275.000 gulden is verbonden, jaarlijks ter beschikking. Eén van de publieke omroepen zal Vo gelvrij op televisie uitzenden. De jury was unaniem in de keuze van Jansen. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Ellen Looyestyn, muziekwetenschapper, zangeres, zangpedagoge en dirigent van onder meer het koor Het Zingend Hart, haar bewondering uit voor componist Walther Stuhlmacher. „Iedereen vindt het heerlijk om hem te zingen." Ik bewonder niet zo zeer maar ben eerder een verwonderaar. Bewonderen is zo van iets of iemand op een voetstuk zetten. Dat schept afstand en daar hou ik niet van. Ook niet in muziek. Muziek is* niet heilig. Dat moet leven, iets uitstralen. Daar komt ook mijn bewondering voor Walther Stuhlmacher vandaan. Hij weet muziek niet alleen in klank te vertalen. Als je hem hoort, zie je ook beelden. Van huis uit is Walther pianist. Hij heeft het conservatorium gedaan in Den Haag. En is heel erg bezig met tekst en muziek. Hij is een kennis van één van de bassen van Het Zingend Hart en kwam op een dag een keer luisteren op een repetitie. Walther was meteen vreselijk enthousiast en vroeg of het goed was als hij iets voor ons schreef. Dat is natuurlijk geweldig als iemand je zo'n aanbod doet. En daar begint mijn bewondering. Zijn eerste stuk was Leve, leve, muito leve een gedicht van Fernando Pessoa. En Walther kreeg het voor elkaar om iets te maken wat Het Zingend Hart aankon, niet te moeilijk was. Tenslotte zijn het geen beroeps. En in zijn eenvoud was het stuk toch gigantisch boeiend. Terwijl Walther nog nooit eerder iets voor een koor had geschreven. Pessoa is een heel gekke dichter. Hij schrijft poëzie met, om het eens moeilijk te zeggen, een introverte weemoed. Heel melancholisch maar ook met een gevoel van eigenwaarde, heel sterk zijn. En het is een super-realist. Zo heeft Walther ook een gedicht over het maanlicht bewerkt. Pessoa zegt daarin dat de meeste schrijvers iets diëpers achter maanlicht zoeken. Bij hem is maanlicht gewoon maanlicht. Het is al bijzonder dat het er is. Het belangrijkste van Walther vind ik zijn mogelijkheid om een koor wezenlijk in te voelen. En dat is heel moeilijk. Want moderne composities zijn vaak niet zingbaar. Die zijn zo ingewikkeld geschreven dat je er als koor niets mee kan. En Walther voegt iets toe aan de gedichten van Pessoa. Dat moet een componist ook want anders kan hij het componeren net zo goed laten. Ook heel bijzonder: het hele koor vindt het heerlijk om Walther te zingen. Je hebt bij sommige stukken dat iemand zegt: 'hè bah, moeten we dat weer doen'. Bij Walther is dat nooit het geval. En iedereen heeft mooie partijen, dat scheelt natuurlijk ook. Ik hoop dan ook dat hij nog een tijdje exclusief voor Het Zingend Hart blijft schrijven. Het Mauritshuis in Den Haag heeft op een veiling bij Sotheby's in Londen een monumentaal bos landschap van Meindert Hobbema (1638-1709) verworven. Het schilderij kon voor 3,4 miljoen pond (ruim negen miljoen gulden, exclusief op geld) worden aangekocht dankzij een rijksbijdra ge die waarschijnlijk zo'n zes miljoen gulden zal bedragen. Hobbema schilderde het Boslandschap met Boerenhoeves in 1665 op het hoogtepunt van zijn kunnen. Geen enkel monumentaal landschap van hem bevond zich meer in Nederland. Het schilderij heeft een formaat van 89,5 bij 122 cm. De monumentaliteit zit volgens een woordvoer der van het Mauritshuis niet alleen in het for maat, maar vooral in de rust en vanzelfsprekend heid die de compositie kenmerkt. Het doek toont een zonnig boslandschap met tussen de bomen een slingerend zandpad, boerenhoeven en een ven, het geheel verlevendigd met jagers, boeren en kinderen. De aankoop vult volgens het Mauritshuis een van de belangrijkste lacunes in het Nederlandse openbare kunstbezit op. Behalve het Rijk hebben baron Thyssen Bomemisza, de Stichting Vrien den van het Mauritshuis, het Prins Bernhard- fonds, de Vereniging Rembrandt en het VSB Fonds Den Haag financieel aan de aankoop bij gedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9