De beer danst niet meer De huur is een sociaal probleem in Zuid-Afrika Nederlandse dierenarts leidt Turks project voor mishandelde beren ZATERDAG 3 DECEMBER 1994 Turkse beren hoeven niet langer te dansen. De overheid heeft de jacht op en mishandeling van beren verboden, al zijn het meestal nog buitenlandse toeristen die de dierenbescherming tippen. In Ouwehands Dierenpark gen ie ten geredde beren van een rustige oude dag. Maar ook in Turkije zelf, aan de universiteit van Bursa, krijgen de dansende beren een stukje vrijheid terug. De moeder van de 6 maanden oude Ozlem-Elisabeth is doodgeschoten, haar broertje door wilde honden verscheurd. Het beertje wordt nu opgevoed op de universiteit van de Turkse stad Bursa, foto gpd Kutsju-kutsju is een stevige bruine beer van bijna anderhalf jaar oud. Hij en zijn maatje Tommy zuigen, net als kinderen dat doen, op hun vingers. Daarbij maken ze een gezellig ron kend geluid. Kutsju-kutsju woonde als baby op een boerderij, maar toen hij groter werd, begon hij met de kippen te spelen. Die over leefden dat niet. Daarom werd hij in een olie vat vastgebonden. Zo vonden de medewer kers van Werelddierenbescherming hem: on gelukkig en zwaar ondervoed. Tommy steekt zijn poten onder het hek van de kooi door en probeert een broekspijp naar zich toe te trekken. Hij wil graag spelen, maar dat is voor een mens een gevaarlijke onderneming. Zijn poot aaien kan wel. Bede lend om een appel steekt hij daarna zijn tong door het gaas. Hij was een dansende beer, die in de straten van Istanbul moest poseren voor de camera's van toeristen. Dat was ook het lot van zijn pleegmoeder, de 13-jarige Nazo. Een stuk van haar neus en bovenlip zijn afgescheurd als gevolg van de vele ringen die in de loop der jaren door haar neus geboord zijn. Door aan een ketting te trekken die aan de ring is bevestigd, kan een mens een beer in bedwang houden of dwin gen op zijn achterpoten te gaan staan. Ouwehand Nazo heeft nog geluk, want haar ogen zijn prima. Een beer aan de ketting kan zich al leen verdedigen door aan te vallen. En dat le vert hem of haar stokslagen op, meestal op de ogen gericht, die daardoor onherstelbaar beschadigd kunnen raken. Drie beren, op de ze manier blind geworden, zijn een paar maanden geleden ondergebracht in het Be- renbos van het Nederlandse dierenpark Ou wehand. Maar ook voor de zeventien beren die nu op de universiteit van de Turkse stad Bursa wonen, zijn dit soort taferelen verleden tijd. Een jaar geleden werden ze van de straten geplukt in het kader van de campagne Libe- arty van de Wereldfederatie Dierenbescher ming. Daar was een lange periode van voor bereiding aan voorafgegaan met departe menten van de betrokken ministeries, de universiteit, dierenartsen en berenspecialis- Onlangs mochten de beren, die inmiddels dankzij een intensieve behandeling weer kerngezond zijn, voor het eerst weer proeven van de natuur in de buitenruimte die half no vember werd geopend op het universiteits terrein. Dit is nog maar de voorbereiding op volgend jaar. Dan krijgen de beren een stuk bos van twintig hectare, waar ze de rest van hun leven in semi-gevangenschap zullen doorbrengen. Want beren die eenmaal in mensenhanden zijn geweest, kunnen nooit meer voor zichzelf zorgen. De dierenarts die het project in Bursa leidt, is Gerry Dorrestein van de vakgroep Bijzon dere Dieren aan de Rijksuniversiteit van Utrecht. Hij was betrokken bij het ophalen van twee beren uit het oorlogsgebied in Bos nië en werd daarna door de Werelddierenbe scherming gevraagd of hij het project in Tur kije wilde begeleiden. Hij krabbelt een klein beertje op de buik, dan net is binnengebracht. Ozlem-Elisabeth is ze gedoopt, naar een Franse prinses die het project steunt. Boswachters vonden haar in de buurt van Erzincan, zo'n duizend kilome ter oostwaarts. Haar moeder was neerge schoten en een ander jong door wilde hon den gedood. „De boswachters hebben haar eerst twee maanden bij zich gehouden en haar gevoerd met brood en melk. Daarom is ze ondervoed, ze is veel te klein voor haar leeftijd (ongeveer zes maanden) en kan niet meer terug in de natuur", zegt Dorrestein. Maar het enige alternatief was haar aan haar lot over te laten en hopen dat ze het zou redden. Hier in Bursa krijgt ze, zodra ze weer wat op kracht is, een pleegmoeder. De vrouwtjesberen vinden het best om voor een baby te zorgen. De 20-jarige Serpil toont al hevige belangstelling vanaf het moment dat Ozlem-Elisabeth in een aangrenzende kooi werd gestopt. Bessestruik In het buitenverblijf liggen de beren Brutus en Roger te rollen in de modderpoel, die ont stond toen het zwembad overliep. Daarin staan Erik en Karabulut (Zwarte Wolk) elkaar speelse klappen uit te delen, waarbij het wa ter hoog opspat. Benjamin, herkenbaar aan zijn witte oren, zit onder de appelboom afge vallen appeltjes op te graven. Percy heeft de bessenstruik ontdekt bovenop het heuveltje, waarin met behulp van rioolbuizen vier holen zijn gemaakt. Vandaag mogen alleen de mannetjes naar buiten, daarna de vrouw tjes en de volgende dag de moeders met (pleeg-)kinderen. Omdat beren solitaire die ren zijn, zouden ze elkaar op de tweeduizend vierkante meter in de haren vliegen. „De vrouwtjes zijn nog het ergst", vertelt Dorrestein. „Die zitten nu in paartjes bijeen en als een van de twee naar een andere vrouw kijkt, is het gelijk vechten met een hoop gescheld en geschreeuw." Ruimtege brek zal ook een probleem vormen op de omheinde twintig hectare die de beren vol gend jaar in gebruik nemen. De verwachting is dat er nog minstens der tig beren bij zullen komen, die nu nog in de toeristische kustplaatsen aan de ketting lo pen. Met het toedienen van hormonen zal worden voorkomen dat ze zich voortplanten. Alle beren krijgen bovendien een 'radiokraag' om, zodat via het signaal dat die uitzendt in de gaten kan worden gehouden wat ze doen en waar ze zijn. Maar zover is het nog niet. De Financiering van het meer dan een miljoen gulden kosten de project wordt voor het grootste deel ge dragen door Libearty, dat afhankelijk is van donaties. De rest wordt betaald door de Turkse overheid. Die werd echter door de economische crisis dit jaar gedwongen een belangrijk deel van de toegezegde steun weer in te trekken. Daardoor is bijvoorbeeld het bouwen van de omheining in de knel geko- De overheid is echter van goede wil. De be renjacht is inmiddels verboden, net als het laten dansen van beren. Het ministerie van bosbouw heeft de benodigde twintig hectare geschonken en de verantwoordelijkheid aan vaard om deze ook te beheren. Waar het nog aan schort, is maatschappelijk draagvlak. Want nog steeds komen de meeste tips over dansende beren van toeristen. "Tl en lap grond, een WC, een waterkraan en a elektriciteit. Het mag niet veel lijken, maar Thabo Ntshongwe kijkt er naar uit. In janua ri is het zover. Dan verhuist hij met zijn gezin uit zijn zelfgebouwde krotwoning op een gekraakt stukje weg berm naar een perceel met voorzieningen. Dan kan hij eindelijk de koelkast aansluiten die nu dienst doet als aanrecht. Dan hoeft zijn vrouw ook niet meer aan de overkant van de straat om water te bedelen of water te scheppen uit de sloot achter de rij hutjes. Natuurlijk, ze wonen dan nog steeds in een krot. Maar als ze weten dat ze kunnen blijven, kan het hardboard en de golfplaat op den duur worden vervangen door hout, bakstenen en een echt dak boven het hoofd. Of hij er geen bezwaar tegen heeft straks te betalen voor de voorzieningen die hij krijgt? Ntshongwe schudt zijn hoofd. Zeker niet, hij is alleen maar blij dat hij straks water en licht heeft. Maar als hij echt gaat beta len, is hij een van de weinigen in Khayelitsha, de groot ste zwarte woonwijk bij Kaapstad en een van de groot ste townships van Zuid-Afrika. Niemand betaalt huur of gemeentediensten. Al jaren niet. De huurboycot begon in 1984 als een actie tegen het apartheidsregime en tegen de gemeenteraden, die door de regering waren benoemd. Dat actiedoel is sinds de verkiezingen in mei een gepasseerd station. Direct na zijn beëdiging riep president Nelson Mande- la township-bewoners op weer te gaan betalen. Maar het tegendeel gebeurde. Het aantal wanbetalers is van 66 naar 80 procent gestegen. Hoeveel geld er precies uitstaat, is onduidelijk, maar het loopt in de miljarden guldens. Alleen de gemeente Kaapstad had eind september al 289 miljoen rand (pakweg 144 miljoen gulden) aan huren en servicekos ten tegoed. In Khayelitsha, een wijk met naar schatting zo'n half miljoen inwoners, komt van de 2,2 miljoen rand (1,1 miljoen gulden) aan huren en servicekosten maandelijks maar negentigduizend rand binnen. Minister zonder portefeuille Jay Naidoo waarschuw de vorige week dat het hele wederopbouwbeleid van de regering in gevaar komt, als de townshipbewoners hun boycot blijven volhouden. De regering heeft be woners een termijn gesteld: vanaf 31 januari zullen wanbetalers worden uitgezet. In ruil daarvoor zal de huidige huurachterstand worden kwijtgescholden. Als een erkenning van de strijd tegen het apartheidssys teem, maar ook, omdat de zwarte bevolking over het algemeen heel arm is en iedereen weet dat je van een kale kip niet kunt plukken. Hervormingen Over de oorzaak van de toegenomen wanbetaling sinds de verkiezingen verschillen de meningen. Men sen weigeren om politieke redenen, omdat de hervor mingen niet snel genoeg gaan, meent de Zuid-Afri kaanse Nationale Burger Organisatie (Sanco), een groepering die is voortgekomen uit de straatcomités die de huurboycot onder het apartheidsregime organi seerden. „Onzin", meent Ian Iverson, wethouder in Kaapstad. Hij wijt het grote aantal wanbetalers in de Kaapprovin cie vooral aan de belabberde sociale omstandigheden in de zwarte woonwijken, aan de enorme werkloosheid en de armoede. „Het is niet zozeer dat mensen niet willen, als wel dat ze niet kunnen betalen." In het kale Sanco-kantoortje in Khayelitsha leggen Raymond Umrawu en Jackson Kaba uit waarom de or ganisatie de huidige huurboycot nog steeds rechtvaar digt, ondanks de waarschuwingen van de regering dat het geld hard nodig is voor nieuwe woningbouw en de verbetering van de infrastructuur in de zwarte woon wijken. „Aan het lokaal bestuur van de gemeenten is nog niets veranderd. Er zitten nog steeds dezelfde gemeen teraden al$ onder het apartheidsregime", zegt Um rawu. „En zolang dat niet veranderd is, weten mensen niet waarom ze nu plotseling wel zouden moeten beta len." De townshipbewoners hebben volgens Sanco nog geen enkele verandering gezien sinds de verkiezingen. Kaba wijst naar buiten, waar tegen een schutting een hoge stapel huisvuil ligt. Er zijn veel klachten over de vuilnisdienst en over de kapotte riolering, zegt hij. Het afval wordt officieel twee keer per week opgehaald, maar soms komt de vuilnisman maar één keer in de twee weken. Vooral rond de krotten die een groot deel van de wijk uitmaken, stapelt het afval zich vaak da genlang op. Mensen willen wel betalen, meent hij, Het probleem is dat een gemeente als Khayelitsha simpelweg geen geld heeft om de dienstverlening te verbeteren. Het geld daarvoor zou moeten komen uit de servicekosten die bewoners nu juist weigeren te be talen. Het is een slang, die zichzelf in de staart bijt. En het gaat van kwaad tot erger, zegt wethouder Iverson: „In veel townships stort het lokale bestuur vol ledig in. Op sommige plaatsen wordt wegens geldge brek geen post bezorgd. En omdat de post niet bezorgd wordt, krijgen mensen geen rekeningen en kunnen ze dus ook niet betalen, zelfs niet als ze willen." Tientje Saturday Xhotongo krabt zich op het hoofd bij de vraag waar hij straks het geld vandaan denkt te halen als de huur weer moet worden betaald. Van zijn pensioen van driehonderd rand per maand kan hij de lasten voor zijn kleine, blokkendoosachtige huisje eigenlijk niet opbrengen. Zelfs al kost het huisje met het kale zanderige tuintje hem niet meer dan twintig rand, een tientje per maand. De armoede druipt aan alle kanten van de verveloze muren af. Xhotongo slijt zijn dagen op de rand van het tweepersoonsbed, 's Nachts slapen ze er met zijn vij ven in. Samen met een klerenkast is het een van de weinige meubelstukken in huis. „Maar ik wil wel betalen", zegt Xhotongo. En dat geldt volgens wethouder Iverson voor het merendeel van de township-bewoners. „Mensen willen geen on zekerheid, ze willen niet bedreigd worden door huis uitzettingen. Het is geen politieke actie om niet te be talen, al zegt Sanco van wel. Het is een sociaal pro bleem." Hij haalt het voorbeeld aan van de elektriciteitsme ters die op dit moment overal in de townships worden geïnstalleerd. Het zijn computergestuurde apparaten, die werken met een soort telefoonkaart. Je koopt een kaart met een bepaald aantal eenheden en als die op zijn, moet je een nieuwe kaart kopen of in het donker zitten. Bewonersorganisaties maakten aanvankelijk politie ke bezwaren tegen de nieuwe meters. Het was discri minatie om dergelijke meters wel in zwarte en niet in blanke wijken te installeren. Maar de townshipbewo ners blijken er zeer tevreden mee te zijn. Xhotongo ook, hij laat de nieuwe meter vol trots zien. „Je ziet precies hoeveel geld je uitgeeft en omdat je vooruit be taalt, kunnen ze je niet meer afsnijden", legt hij uit. Iverson: „Diezelfde bewonersorganisaties die toen tegen waren, staan nu op de stoep en vragen waarom we die meters nog niet in hun wijk hebben geplaatst." De kwestie van de electriciteitsmeters bewijst voor hem dat er met enige creativiteit wel oplossingen voor de wanbetaling te vinden zijn. Dat kan liggen in de aanpassing van de tarieven voor de allerarmsten en in zaken als huursubsidie. „Maar het belangrijkste is dat de hele discussie over huren en tarieven uit de politieke sfeer wordt getrokken. Als je dat lukt en je gewoon kunt beginnen met het leveren van goede service, is iedereen geholpen." Naast de krottenwijk Khaylisha ligt het vuil hoog opgestapeld. foto's gpd De meeste bewoners van de Zuidafrikaanse krottenwijken betalen al jaren geen huur. Voorheen kwam dat door de zwarte boycot van het apartheidsregime, maar tegenwoordig ligt de zaak veel gecompliceerder. Veel bewoners willen best betalen, ook al is het voor een krot, maar ze hebben eenvoudig het geld niet. Het armzalige interieur van de familie Ntshongwe in Khaylisha.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 37