De ego-trip van Bert van der Veer ZATERDAG 3 DECEMBER 1994 'Veronica wordt de grootste commerciële zender van Nederland' Stratego in het groot kan als spel ongemeen boeien. Endemol liet onlangs de zakelijke relatie met RTL ontploffen om in zee te gaan met Veronica. Met veel tamtam werd op 8 oktober een nieuwe commerciële zender aangekondigd. Niet veel later moest de RTL nog een 'Veer' laten. Bert van dei- Veer, tot voor kort RTL's programma directeur, bedenkt nu een formule om Veronica 'keihard de sterkste' te maken. Aan carrièreplanning heeft Bert van der Veer naar eigen zeggen nooit gedaan, aan carrière maken alles. Een sollicitatiebrief heeft hij eigenlijk nooit geschreven. Headhunters hebben aan hem nog geen gulden verdiend. Maar in de dagen dat Van der Veer vrijwel geen cent te makke had, moest hij wel z'n eigen schaamte voorbij om zich met toegeknepen stemban den bij bevriende en vage relaties telefonisch aan te bieden met de vraag of er wellicht nog werk voor hem was. En nu is meneer Van der Veer dan grootverdiener bij Veronica/Ende- mol. „Van der Veers ego-trip overziende ben ik niet zelden tot mijn eigen verbazing van de ene klus in de andere beland. Kennelijk had ik de vereiste papieren om ze allemaal aan te kunnen. En vooral ook het gevoel. Ontbreekt dat, dan begint het peter principle in werking te treden." Hij is inmiddels doende Veronica klaar te stomen voor de per 1 september 1995 te ne men stap buiten het publieke omroepbestel. Natuurlijk zal de praktijk het moeten uitwij zen, maar Van der Veer acht zich competent genoeg te kunnen stellen dat ook deze taak voor hepn niet te hoog is gegrepen. Enig recht van spreken heeft hij wel. Van der Veer bréngt 2,5 jaar ervaring in als programma manager bij RTL4; vrijwel niemand beter dan hij kan vertellen wat commerciële televisie inhoudt. „Ik wist gewoon dat er een aanbie ding zou komen. Niet zo veel mensen weten wat het is om zeven dagen in de week een TV-station te runnen en programmatisch te begeleiden." Ontslag Bert van der Veer is het levend bewijs van de veelvuldig geponeerde stelling dat journalis tiek tot werkelijk alles kan leiden. Journalist wilde Van der Veer vroeger worden, dat leek hem zo ongeveer het mooiste dat het leven in maatschappelijke zin te bieden had. De stu die aan de School voor de Journalistiek in Utrecht gaf de eigenzinnige Van der Veer er aan; voor het dagblad Tubantia verhalen schrijven over TV-programma's lokte hem veel meer. Na tien maanden werd hem ont slag aangezegd door chef kunst Jan Zitman. „De tranen schoten mij in de ogen. Maar Jan bracht het negatieve besluit alsof het vanuit een positieve grondhouding was genomen. Als ik jou hier niet wegschop, zei Jan, blijf je hangen. En dat is niet goed voor jou." Hij besloot zich te vestigen als freelance- journalist. Na een imposante belronde ver gaarde Van der Veer te langen leste wat op drachten. Voor TROS-coryfee Willy Dobbe mocht hij lekker bekkende teksten schrijven. En hij verzon TV-spelletjes voor de spelshow De Zevensprong. Betoverd door de magie van het televisiemaken, wilde hij meer. Jongeheer Van der Veer wilde meer over de inhoud van de programma's te vertellen hebben. Maar daar kon geen sprake van zijn, hij had geen papieren en hij was te jong. „Krijg allemaal de kolere, dacht ik, ga ik toch weer gewoon de journalistiek in! Tot zijn geluk kwam er in 1974 een plaats vrij op de kunstredactie van het Utrechts Nieuwsblad. „Bovenal had ik het voornemen de heren in Hilversum kritisch te gaan vol gen." Van der Veer haalde zich met z'n recensies de woede op de hals van menige omroepme dewerker. In de GPD-bladen vond Van der Veer de actrice Josine van Dalsum ook als chansonnière de 'suffe Let', die ze in de TV- serie Een mens van goede wil had gespeeld. En van quizmaster Fred Oster wenste hij in geen geval een tweedehandsauto te kopen, gezien diens ongeïnteresseerde attitude ten opzichte van quizkandidaten. Van der Veer kon en kan zich soms mate loos opwinden, ook over eigen falen. „Geen mens zal mij zo ver krijgen daarvan voorbeel den te noemen, hou het er maar op dat het geregeld voorkomt. Ik ben niet het type dat de kool en de geit spaart. Als TV-criticus deed ik dat ook nooit. Acht maanden lang ben ik er met al mijn oprechtheid, eerlijkheid en agressie tegenaan gegaan. Totdat de zater dagochtenddiensten bij het Utrechts Nieuwsblad me tegen gingen staan, 's Mor gens om zeven uur zat je al op de krant. En maar wachten tot er een kunstenaar dood wilde gaan. Vreselijk, heel triest. Er gingen namelijk nooit kunstenaars op zaterdagoch tend dood." Van zijn hand was intussen het boek Gre pen uit een kwart eeuw TV in Nederland ver schenen. Van der Veer dacht met dat werk wel zo veel naam te kunnen maken dat hij zonder mankeren de markt op kon als zelf standig journalist. Over ten minste drie uit stekende 'contacten' dacht Van der Veer te beschikken. Maar helaas voor hem werd bij de GPD het besluit genomen- drastisch te snijden in het budget voor freelancers. Hoofdredacteur John Jansen van Galen van De Haagse Post liet z'n stuk vier keer her schrijven om hem vervolgens voor de geno men moeite honderdvijftig gulden uit te be talen. En Nieuwe Revu viel eveneens af, om dat Ton van Dijk er als hoofdredacteur uit „Daar zat ik dan. Mijn boek had prachtige recensies gekregen, maar maakte me niet zo wereldberoemd dat ik rustig aan de telefoon de opdrachten kon afwachten. Integendeel, er kwam niks, helemaal niks." Bellen dan maar weer. Na een paar weken eindjes aan elkaar knopen had hij beet. Vero nica's Rob Out stuurde hem naar een am bachtsschool in Bussum waar het ruwe film materiaal lag opgeslagen van een documen taire over kleine politieke partijen. „De man die dat programma zou maken, was ontsla gen. Of ik die documentaire even in elkaar wilde draaien, vroeg Out. Nu wist ik wel hoe een cameraman eruit zag. En wat een opna meleider deed. Maar met film had ik nooit iets te maken gehad. Ik noteerde het een en ander. En ik maakte in die ambachtsschool kennis met het fenomeen 'gelijkleggen'; er voor zorgen dat beeld en geluid synchroon lopen." Van Geert Popma, toentertijd regisseur en eindredacteur van het AVRO-programma „We moeten oppassen dat de TV niet verwordt tot een verpletterende jukebox, die programma's uitspuwt „Na een hoop gezeur mocht ik Toppop naderhand ook regisseren", aldus Van der Veer. Toppop, mocht hij meer inhoud geven aan de presentatietekst van Ad Visser. „Want die lulde maar aan en zei weinig. Na een hoop gezeur mocht ik Toppop naderhand ook re gisseren." Bloemkolen Op Van der Veer als freelance-regisseur werd meer en meer een beroep gedaan. En intern nam de waardering per uitzending toe. In de jaren zeventig was hij er als programmama ker zo een, die graag een boodschap in zijn programma's mocht stoppen. Afgaande op de TV-produkten die onder zijn verantwoor delijkheid bij RTL op de buis zijn gebracht, lijkt Van der Veer zich te hebben ontdaan van persoonlijk engagement. Was het zijn voor ganger Ruud Hendriks die ooit zei: wil het volk bloemkolen, dan krijgt het bloemkolen? „Het is absoluut het ultieme escapisme. Ik vrees dat de Bert van der Veer van weleer, de TV-criticus dus, daar niet altijd gefascineerd door zal zijn geraakt. Maar ik durf wel te stel len dat wat onder mijn verantwoordelijkheid tot stand is gekomen doorgaans in z'n genre deugde. De Vijf Uur Show deugt in z'n genre, een buitengewoon goed gemaakt program ma. Het Rad van Fortuin deugt in z'n genre ook. Zo lang ik als maatstaf kan aanhouden dat een TV-produkt in z'n genre deugt, kan ik mezelf in de spiegel aankijken." Hij zegt te behoren tot de generatie TV- makers als Jef Rademakers en Gied Jaspars. „Die vinden nog altijd dat televisie een waar- lijke verrijking moet zijn voor minimaal het innerlijke van de mens en de maatschappij in het algemeen. Dat gevoel zal ook bij mij nooit weggaan. Menig programma dat ik re centelijk heb gemaakt, getuigde van het laatste spoortje idealisme dat ik nog heb. Maar ik ben er wel wat cynischer over gewor den. Ik heb de tijd meegemaakt dat kijkcijfers er niet toe deden. En evenmin realiseerde ik me hoeveel een programma kostte. Als ik voor Toppop drie dagen de studio wilde heb ben, kreeg ik die ook. Heel geleidelijk is bij mij het besef gegroeid dat die kijkcijfers er heel erg toe deden en ook dat het wel degelijk van belang was hoeveel een programma kostte. Ik heb tien jaar in Hilversum rondge lopen, van 1977 tot 1987. Op het voor mij goede moment, ergens in 1987, ben ik naar Joop van den Ende overgestapt. En daar kreeg ik in de gaten dat het allemaal om de knikkers gaat." Het was Henny Huisman die hem binnen- praatte bij Joops legbatterij van het amuse ment. In Aalsmeer regisseerde Van der Veer onder meer de Miniplaybackshow en de fina le van de Soundmixshow die het totale Ne derlandse telefoonverkeer lamlegde. Hij zette de Surpriseshow op poten. „Al met al heb ik daar anderhalf, twee jaar als programmama ker gefungeerd. En ja, toen kwam dat fameu ze jaar 1989. En had Van den Ende voor TV10 een tiepje nodig dat de programma-directeur kon spelen. In het begin leek het tussen Joop en mij niks te worden. Ik wil m'n benen nog wel eens op het bureau leggen. En ik pleeg nogal eens bedachtzaam te reageren. Joop, daarentegen, is de man van de grote gebaren. De energie spat er bij hem van af. Hij heeft de continue drang om te laten zien wat hij kan. Twee volkomen verschillende karakters dus. Maar we leerden elkaar steeds beter kennen. En nu zeg ik: een van de redenen dat ik bij RTL ben opgestapt, is dat Joop daar ver trok. Ik wilde met hem verder." Omzien in wrok richting RTL doet Van der Veer niet. „Eigenlijk heb ik niet zo veel te mopperen. Na het mislukte TVlO-avontuur waren de eerste maanden de moeilijkste. Meer dan wij was men bij RTL gewend vanuit de beperking te werken. Maar nadat Joop en ik onze bijdrage hadden geleverd aan het succes van de zender, heb ik alleen maar plezier gehad." Is dat werkelijk zo? Op een gegevt was je ineens geen directeur meer van RTL5. „Niet tot mijn ongenoegen moet ik zeggen. Als je je vak niet optimaal kunt uitoefenen, is het beter om van die functie afgehaald te worden. De zender is verkeerd in de markt gezet en er was onvoldoende geld om er iets leuks van te maken. En daarbij, een mens heeft maar één leven en een x-aantal werkuren tot z'n beschikking." Als directeur is Van der Veer ten volle ver antwoordelijk geweest voor de hoogst onge lukkige presentatie van de zender. Hij was het toch die riep dat RTL5 zich richtte op ho ger opgeleiden, jongeren en mannen? Alles bijeen is de oprichting van de afdeling 'intel lectueel' van RTL op een fiasco uitgedraaid. „Ja, dat vind ik ook. Een van de katers die ik in m'n leven heb opgelopen, is wel degelijk RTL5. Een van de redenen dat ik het leuk vond daar deel vanuit te maken was de liefde voor het vak. En graag wilde ik onderzoeken of televisie niet meer mogelijkheden in zich had dan alleen maar de grote gemene deler te bedienen. Tijdens de voorbereiding van RTL5 heb ik twee dagen in Engeland rondge lopen bij Channel 4. Ik dacht: nou, dat is wel heel leuk wat ze hier aan het doen zijn. Veel idealisme in de programmering en er werd nog mee verdiend ook." Maar hier ging het mis. „Heeft met twee dingen te maken. Met het ongeduld van de rekenmeesters in Luxem burg. En met mezelf. Ik bleek niet iri staat mezelf op te splitsen. De ene zender dreigde verwaarloosd te worden door de aandacht die naar de andere uitging. Dat is niet goed. Ik bedoel: RTL4 is de moeder, de moneyma ker. Na verloop van tijd heb ik dan ook ge zegd: ik wil graag meedoen met RTL5, maar niet ten koste van." Het was al geruime tijd bekend dat bij Ende mol met name Joop van den Ende zich stoor de aan het zuinige beleid van Luxemburg, in de persoon van de inmiddels vertrokken di recteur Freddy Thyes. De besprekingen verlie pen zo moeizaam dat het met RTL wel tot een breuk moest komen. „Toch zijn er wel degelijk intensieve pogin gen ondernomen de neuzen dezelfde kant op te krijgen. En ook ik heb daar m'n bijdrage aan proberen te leveren. Ik zat daar volledig met een RTL-pet op, ja. Maar alleen werd het mij wel duidelijk dat de heren Van den Ende en De Mol een escape-route aan het creëren waren richting Veronica." Nadat Veronica en Endemol hun 'deal' had den gesloten, werd vervolgens Bert van der Veer benaderd. Of was dat al eerder gebeurd? „Niet, nee. Het is wel zo dat ik van de ene op de andere dag van RTL naar Veronica/En demol ben gestapt. Dat kon, omdat in mijn contract geen concurrentiebeding was opge nomen. Ik wist gewoon dat er een aanbie ding zou komen. Kwestie van afstrepen. Op het moment dat er in Europa een hoge func tie vrij komt, wordt meteen de naam van Lubbers genoemd. Op het moment dat er naar een programma-directeur wordt ge zocht, weet je dat de naam Van der Veer valt.' Weg bij RTL („Ik heb geen i proefd"), houdt hij thans kantoor op het Hil- versumse Laapersveld als de ideeënman van commercieel-Veronica. „We moeten oppas sen dat de TV niet verwordt tot een verplette rende jukebox, die programma's uitspuwt", waarschuwt hij. „De techniek en het aanwe zige vakmanschap maken het mogelijk meer live-uitzendingen te maken. Daardoor raken de kijkers meer betrokken bij de program- Wat bijvoorbeeld te zeggen van een the ma-programma over 'Nederland in de file'? Om maar wat te noemen! Over pakweg een halfjaar moet Van der Veer zijn, zoals hij het noemt, verkenningstocht hebben afgerond. „Paul de Leeuw naar Veronica? Als dat zou kunnen... Wat veroorzaakt satire op commer ciële televisie bij mensen die het mogelijk maken die programma's te maken? Lopen ze dan weg? Dan gaan we dat toch leuk onder zoeken. Prikkelen hoort ook bij televisie." Conclusie van dit relaas: Paul de l^eeuw is reeds benaderd. „Nee, nee, ik heb hem nog niet gespro ken." Het zal wel. De nu 43-jarige Van der Veer versluiert in elk geval niet zijn ambitie: van Veronica de grootste Nederlandse commer ciële zender maken. Van keihard de lekkerste naar keihard de sterkste.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 33