Passie achter een laag pancake wild child Fleetwood Mac: terug naar af Cultuur Kunst Na Natte Sneeuw verblijd naar huis Bibliotheek Ritman nu beschermd cultuurbezit Engelhards foto's schetsen sfeer vrouwengevangenissen Cursus 'Leids Goed' in Museum Boerhaave TATERDAG 3 DECEMBER 1994 'Zoetermeer' bij Burcht Literair leiden De onder studenten razend populaire Ronald Giphart f komt naar Leiden waar hij geïnterviewd wordt door Ron Rijg- ls' ei" hard, free-lance journalist. Giphart is redactielid van het literaire tijdschrift 'Zoetermeer' en schreef in 'Hard Gras' over voetbal en literatuur. Het vraaggesprek is op 6 december in de Burcht. Burgsteeg 14 in Leiden en begint om 20.15 uur. Kaarten a 10 gul den zijn onder andere verkrijgbaar bij Boekhandel Kooyker. Do- tneri nateurs van Kunstkring De Burcht hebben gratis toegang. Daisy Bell in De Jongejuffer Jazz-zangeres Daisy Bell en het Patrick van Helsdin- gen Trio zijn morgenmiddag te beluisteren in Grand Café De Jongejuffer aan De Grent 4. Bell staat erom bekend de zaal 'plat' 1 te krijgen met haar rijk-geschakeerde stemgeluid. Pianist Van l0 Helsdingen speelde vele malen op het North Sea Jazz Festival. Het jazz-programma begint om half vier en duurt tot half zeven. u Swingend programma Elephant Club warmond Eddy Doorenbos, Rob Agerbeek, Frits Katee, Lode- wijk Bouwens, Dolf Delprado en Jan Opgenhaeffen laten mor- ;e 1 gen de Millers herleven in de Warmondse Elephant Club. Het publiek kan van drie tot zeven uur niet alleen luisteren naar de ze jazz-musici, meeswingen kan ook in de Veerpolder 14. De club is al om twee uur open. Aan de zaal zijn kaarten voor I twaalfeneenhalve gulden per stuk verkrijgbaar. ^Personeel uitgeverij Arena stapt op amsterdam anp (20.30 uur); 4-12 (15 uur). in: try out is. Orkaters try out is las- ld? tig te omschrijven. Een show boordevol mafte invallen, veel geestige nonsens, een paar dra matische momenten en vooral een overmaat aan verrassingen. Een uitstekend melig koor, ver- ie_ handelingen over het omgaan met spin-chrysanten, een zin- gende kerststal, een interview 25 met prof. v.d. Schoor, verbon- Theater-travestiet Georgette Dee in Leidse Schouwburg Pe vier personeelsleden van de Amsterdamse uitgeverij Arena heb ben collectief ontslag genomen. Ze zijn het oneens met de plannen van directeur Maarten Muntinga, die de uitgeverij vijf jaar geleden overnam. Muntinga is ook de uitgever van Rainbow pockets. Het opgestapte personeel wil een eigen uitgeverij oprichten on der de naam Vassallucci. Michel Vassallucci, oprichter van Arena, —overleed begin dit jaar. Muntinga wil de komende tijd drastisch be zuinigen bij Arena. Om kosten te besparen ontsloeg hij afgelopen juni twee medewerkers. Nu wil hij het kantoor onderbrengen bij zijn andere uitgeverij. Dat stuitte op verzet van het personeel. theater den aan de Riagg in Helmond, een wraakzuchtig lied van Car men Krulset en Bannegien te eten. God weet hoeveel verras singen er nog bij komen want de premiere is pas over twee weken. Arjan Edefveens oerhollandse kersttrauma's creëren een reuze gezellig saamhorigheidsgevoel. Hij verstaat de kunst van het 'beheerst optillen van het deksel van je beerputje' om je wereld problemen en levensvraagstuk ken draaglijk te maken. Als eeu wig klein broertje blijft hij wat in de luwte van de problemen, die zij voor zijn grote zus, Loes Luca. Zij is tenslotte de oudste en het familiedier. Na 'Natte Sneeuw' ga je in elk geval verblijd naar huis. DO 8 DEC. - STADSGEHOORZAAL-LEIDEN 1 DEC. - OOSTERPOORT-GRONINGEN 5 DEC. - MARCANTIPLAZA- AMSTERDAM support act HURRICANE JOY I den haag anpker de collectie te gelde te ma1 ken. De boeken mogen niet De boekencollectie van de za- naar het buitenland worden kenman en verzamelaar Joost verkocht. Ritman wordt op de lijst van be- ING werd eigenaar van de bi- schermd cultuurbezit geplaatst, bliotheek toen Ritmans bedrijf Staatssecretaris Nuis van cul- De Ster in financiële problemen I tuur heeft het advies daarover kwam. Het bedrijf had bij huis van de Raad voor het Cultuur- bankier ING een schuld van beheer overgenomen. De verza- vijfhonderd miljoen gulden op- meling, beter bekend als de Bi- gebouwd. De bank greep in en bliotheca Philosophica Herme- nam de boekenverzameling tica, is uniek in de wereld. over. De bank gaat zich de ko- Plaatsing op de lijst van be- mende tijd beraden op de nu schermd cultuurbezit maakt het ontstane situatie. Een woord voor de huidige eigenaar, de voerder zegt dat de bank 'geen ING Bank, aanzienlijk moeilij- haast'heeft. Zarah Leander, Lotte Le- nya, Mariene Dietrich, Hil- degard Knef, moeder en dochter Hagen, Lotti Hu- ber. De Duitse theaterge schiedenis is dank ver schuldigd aan vrouwen met een monumentale uit straling. Georgette Dee hoort in dat rijtje thuis, met dien verstande dat zij in werkelijkheid een hij is, al zou je dat niet zeggen als je deze sloerie aan het werk ziet. Wat een femme fatale! berlun john oomkes elkaar voor een lang gesprek tijdens de Berliner Festspiele van 1993. Het is hoogzomer. Op het terrasje dwalen de gedachten af naar de zomer van 1982, toen Georgette haar Nederlandse theaterde buut maakte in een van de cir custournees die Terts Brinkhoff opzette. „De enige reden dat ik nu een ster ben, is dat ik ben blijven doen wat ik toen deed. en er niet het bijltje bij heb neergegooid zoals ik destijds nog elke twee jaar, en tegen woordig ieder half jaar van plan ben". Wie avond aan avond van «lk podium haar huiskamer annex stamkroeg weet te maken, die komt zichzelf vroeg of laat tegen daar helpen de Duitse thea terprijzen die Georgette de laatste jaren heeft weten te ver garen niets aan. „Destijds was ik geloof ik tamelijk slecht, ze ker als het er om ging de routi ne te vermijden, nu heb ik geen remmingen meer op het podi um", zegt ze temend. Op dit re latief vroege uur van de dag ver mijdt ze de onvermijdelijke wit te wijn die 's avonds zo rijkelijk over de Bühne stroomt. Georgette over Mannen, Ge orgette over Romances, Geor gette over die Dikke Man in Bonn, Georgette over de sfeer die uit films van Schlöndorff, Fassbinder, Wenders of uit de Ufa-dagen spreekt. Op het po dium loopt ze leeg in conféren ces die a la minute lijken te ont staan, maar in werkelijkheid knap ingestudeerde improvisa ties zijn, doorregen met een wirwar van invallen. Wie haar autobiografie leest, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat haar dagelijkse leven net zo Georgette Dee: „Op het podium kan ik mezelf zijn, maar hoe is dat naast de planken?" in elkaar steekt. Hef is onver mijdelijk het resultaat van een forse dosis passie, lukraak ver pakt in een laag pancake. Vrijheid „De kernvraag tussen doorgaan en ophouden is wat er naast zo'n carrière overblijft van het beleven van je persoonlijke vrij heid. In onze, (lacht) kapitalisti sche maatschappij is er altijd wel een manier om in je onder houd te voorzien geld is het probleem niet", zegt Georgette. „Als ik nou geen geluk en geen talent had bezeten, dan zat ik er überhaupt niet mee. Maar als je praat over mijn centrale pro bleem is dat het: op het podium kan ik mezelf zijn, maar hoe is dat naast de planken?" De Duitse Vergangenheit draag je als chansonnière of ca baretière hoe dan ook mee. Het leidt bij Georgette Dee tot be spiegelingen over de altijd on gemakkelijke Duits-Nederland- FOTO FRISO KEURIS ook tot se verhoudingen, een uitspraak over de cesuur die de Tweede Wereldoorlog in cultureel opzicht heeft veroor zaakt. „In dat opzicht is er na de oorlog in Duitsland eigenlijk niets overgebleven van de grote, glorierijke periode die het caba ret in de jaren twintig en vroege jaren dertig doormaakte. Eigen lijk is dat de grootste culturele straf die we ons zelf hebben op gelegd; door op het oorlogspad te gaan hebben we de eigen cul tuur grote schade toegebracht, ja, hebben we die voor een groot deel verloren. Het heeft heel lang geduurd voordat er weer wat de kop op durfde ste ken." Georgette, inmiddels 35 jaar, meent dat ze somberder gewor den is met het klimmen der ja ren. Ze analyseert in lange, zorgvuldig geformuleerde vol zinnen, die elk moment iets van hun gewicht kunnen verliezen als haar ironische humor door klinkt. „De kinderen van de naoorlogse geboortegolf nemen nu zo langzamerhand de voor aanstaande posities in onze maatschappij en onze cultuur in. Langzaam is bij hen, en ook dus bij mij, het besef gekomen dat we niet langer zelf kinderen zijn, dan wel de eeuwige jeugd moeten verbeelden, maar dat we zelf de verantwoordelijkheid voor deze tijd moeten dragen". Schuldgevoel Bill Clinton is jonger dan de Stones we hebben het over die trend. Georgette: „Gelijktij dig willen we het anders doen dan de vorige generaties: niet ons collectieve schuldgevoel over het verleden zo overdragen als onze ouders hebben gedaan, maar ook iets positiefs brengen, iets dat hoe moeilijk ook dat schuldgevoel deels kan ver vangen. Het is altijd moeilijk om daar over te praten, zeker met buitenlanders die op hun beurt de collectieve herinnering aan de onderdrukking door na zi's met zich meedragen. Zelfs onze Hollandse leeftijdgenoten koesteren grote wrok jegens Duitsland hoewel het land van Kohl zeer verschilt van dat van Hitier. Als natie wordt het de hoogste tijd dat we eens iets groots in positieve zin laten zien." „Natuurlijk heb ik ook zelf, in het theater de beperkingen er varen waartegen je in Duitsland altijd oploopt. Je krijgt hier altijd te maken met afwijzingen waar uit een verbazingwekkend vij andige houding spreekt, zodra mensen zich niet in jouw kun stenaarsschap kunnen vinden. Het kost bijvoorbeeld jaren om bepaalde toonaangevende thea ters in te komen; nu ik zelf een kasmagneet ben, overkomt me dat niet zoveel meer." Georgette Dee's voorstelling is op zaterdag 10 december in de Leidse Schouwburg te zien. beeldende kunst recensie roos van put Expositie 'Vrouwengevangenissen' Foto's van Rebekka Engelhard. Te zien t/m 15 dec., ma. t/m za. 1000-22.00 uur. zo 12 00-22.00 uur Fotogalerie De Kleine Klup. Nieuwe Rijn 1Leiden Zonnen, op bedden hangen, strijken, eikaars haren vlechten, opmaken, aan- en uitkleden, dit zijn allemaal handelingen die je niet direct verwacht bij een on derwerp als 'Vrouwengevange nissen'. De foto's van Rebekka Engelhard hebben het dagelijks leven van een vrouwelijke ge vangene als onderwerp. In haar foto's heeft zij getracht de ver schillen en overeenkomsten tussen de verschillende gevan genissen vast te leggen. De drie gevangenissen die zij in beeld brengt bevinden zich in Pardu bice (Tsjechië), Bedford Hills (USA) en Breda. Engelhard richt zich niet op het werk dat de vrouwen in de gevangenis ver richten. In haar foto's komen vooral de sfeer van de gevange nis zelf en de onderlinge ver standhouding tussen de gedeti neerden naar voren. Zij richt zich daarbij op de relaties tus sen de vrouwen, de vriend schappen, de ruzies, het ver driet. Soms zijn op een foto tra lies te zien, of een klein ogend kamertje waarin een vrouw op bed ligt. Engelhard heeft aan de Ko ninklijke Academie voor Beel dende Kunst de fotografie-op leiding gevolgd. Tijdens deze studie heeft zij een half jaar in Praag aan de Famu academie gestudeerd waar zij zich specia liseerde in documentaire foto grafie. In Pardubice is zij begon nen aan de serie 'Vrouwenge- vangenissen'.Op de expositie in de Kleine Klup is niet aangege ven welke foto's in welke gevan genis gemaakt zijn, de toe schouwer moet dan ook goed kijken, om te zien om welke ge vangenis het gaat. De foto's die in Bedford Hills gemaakt zijn tonen duidelijk hoe de verstandhouding bewa ker-gevangene is: het toezicht dat de bewakers houden zal daar streng zijn. Er is bijvoor beeld een foto te zien waar een bewaker weliswaar met de rug naar de gevangenen staat, maar uit de houding var Rebekka Engelhard richt zich op de relaties tussen de vrouwen, de vriendschappen, de ruzies, het verdriet. spreekt haast een soort van on derdanigheid. Ze converseren schijnbaar met elkaar, maar met een speelse ondeugend heid houden zij de bewaker uit de ooghoeken in de gaten. In Pardubice heeft de gevan genis veel weg van een meisjes- De kamers worden gedeeld met vier tot acht vrou wen en de bedden zijn aan el kaar geschoven. In Bedford Hills zijn intimiteiten tussen de vrou wen verboden. De foto's van twee vrouwen -opvallend uitge dost- die waarschijnlijk een ver houding hebben, zullen dan ook niet daar gemaakt zijn. Ook FOTO REBEKKA ENGELHARD is een foto te zien van die in de zon liggen en op de zelfde foto maakt de ene vrouw de andere op. Het pakje Sam- sonshag dat op de grond ligt, verraadt de plaats. In de Neder landse vrouwengevangenis heerst zo te zien een behoorlijk ontspannen sfeer. Als er in Sarajevo iemand door een sluipschutter wordt dood geschoten, doet me dat door gaans niets. Een kind in Cam bodja dat op een landmijn trapt, het laat me koud. Een ket tingbotsing in de mist met 10 zwaargewonden en mijn leven gaat gewoon door. Maar na de aanslag op Rob Scholte was ik volkomen van de kaart. Een nacht lang droomde ik van geamputeerde benen, Dagen bleef ik turen naar een groot portret van de schilder in 'Het Parool'. De foto's van zijn uitge brande limousine knipte ik uit. Ik probeerde me zijn fatale au toritje van begin tot eind voor te stellen, en het ellendige leven dat hem nu te wachten staat. Medeleven is, net als rijkdom, oneerlijk verdeeld. Ik heb niets met Rob Scholte, ik hou niet eens van zijn werk. En toch ben ik zeker een volle week opgegaan in een vlam mende afschuw over zijn onge luk. Een afschuw die ik niet voel voor zoveel andere afschuwelij ke dingen. Het is me te simpel om te zeggen, dat dit alles komt, om dat Rob Scholte een bekende kunstenaar is. Ja hèhè, natuur lijk. Maar dan nog: er zijn ook beroemde artiesten wier toch ook niet onaanzienlijke onheil mij volstrekt onverschillig heeft gelaten. Ik noem een Koos Al berts, ik noem een Manke Nelis. Het verschil is, denk ik, dat de catastrofe van Rob Scholte iets van een oei beeld heeft. Een glamourboy die zijn benen ver liest, dat is even gruwelijk als betekenisvol. Het lijkt of de sa menloop van omstandigheden hier meer dan toevallig was. De ze gebeurtenis was zo godver geten beeldend, dat je er koud van wordt. De manier waarop alle ingrediënten onderling op elkaar inwerkten was zo explo sief, dat het bericht over de aan slag met een even harde knal mijn bewustzijn binnenbrak als de granaat onder Scholtes auto ontplofte. Het incident wierp een bijna verblindend helder licht op het tijdsgewricht waarin we leven. Allerlei maatschappelijke me chanismen werden op dat ene moment zichtbaar: misdaad, sterrendom, kunst, massame dia, verdovende middelen, wa penhandel, Joegoslavië, teveel om op te noemen. Hier werd de waan van de dag geconfron teerd met een noodlotswen ding, waar Shakespeare en Sop hocles van zouden watertan den. De kunstenaar Scholte geli quideerd (zij het mislukt) door de drugsmafia is als de zanger Orpheus verscheurd door Bac chanten. Scholtes spreekwoor delijke hoogmoed en zijn suc cessieve smak terug in de reali teit zijn als de vlucht en de val van Icarus. Scholtes beproeving in de vuurzee van zijn auto is als Dantes afdaling in het Infer no. Zal hij nu ook gelouterd te rugkeren onder de levenden? Misschien kan het verhaal van Rob Scholte nog het best omschreven, worden als een pop-art variant van de klassieke tragedie. De wrange ironie wil, dat Scholte als kunstenaar nu juist altijd in de weer is geweest met dat soort onderwerpen. Als hogepriester van de Hollandse pop-art heeft hij keer op keer de ikonen van de massacultuur in gezegend. Nu is hij zelf, tegen wil en dank, geworden tot zo'n ikoon van de massacultuur: een beklagenswaardig motief in een ijzersterk, eigentijds beeld, dat vrijwel niemand onberoerd heeft gelaten. Voor Rob Scholte is er één schrale troost: we zul len dit nooit meer vergeten. ONNOSCHILSTRA leiden De tentoonstelling 'Leids Goed' in de Lakenhal krijgt een leer zame aanvulling in de vorm van een cursus. Tijdens vier bij eenkomsten en twee excursies gaat 'Schering en inslag in een Lakenstad' dieper in op de rijke lakenhistorie van Leiden. Al in de vijftiende eeuw vervaardigde Leiden laken en sinds dien stond de stad bol van activiteiten voor de produktie van uiteenlopende soorten textiel. De Lakenhal was het centrum van de lakennijverheid en vormde het trefpunt voor textielon dernemers en kooplieden. In de cursus gaat de aandacht niet alleen uit naar de op komst, bloei en het verval van de Leidse textielindustrie, maar komen ook schilderijen over lakennijverheid en de architec tuur van de Lakenhal aan de orde. Twee wandelingen langs tal loze huizen, openbare gebouwen, hofjes en andere plaatsen la ten de cursisten kennis maken met de Leidse lakengeschiede- De vier bijeenkomsten en de twee excursies beginnen van af 14 januari en duren tot en met 4 februari. Plaats van de cursus is het Museum Boerhaave. De kosten bedragen 200 gulden. Voor meer informatie: Het Kunsthistorisch Cen trum, tel 020-6265490. pop Fleetwood Mac Mick Fleetwood - drums, John Mc Vie - bas. Billy Burnette - gitaar, Dave Mason - gitaar, Bekka Bramiet - zang, Steve Tome - toetsen Gezien: Na vier jaar staan ze er dan weer. Een vernieuwde Fleet wood Mac met hun nieuwe tour 'Another link in the chain'. Het publiek moest het alleen zonder de frontbepalende figuren Lind- sey Buckingham - al afgehaakt tijdens 'Tango in the Night' - Stevie Nicks en Christene Mc Vie doen. Centrale vraag was gisteren dan ook of er nog leven in Fleet wood Mac zit na het verdwijnen van deze drie. 'Never bt^ke the chain' van het album 'Rumours' was onte genzeggelijk een lekkere bin nenkomer, maar wie zat te wachten op meer werk uit deze periode werd lang op de proef gesteld. De band ging eerst dui delijk terug naar de beginperio de met 'So well' om daarna tijd in te lassen, o.a met het bluesy 'Blow by blow', voor nieuw nog niet op album verschenen werk. De debuterende zangeres Bekka Bramiet zong rauw met een lekkere Janis Joplin-stijl en het blueskrepertoire past zon der enige twijfel uitstekend bij haar stem. Voor een band met zo'n uit gebreid repertoire is het onbe grijpelijk dat er zo in de cover- ton werd gegrabbeld. Dave Mason van de legendarische band Traffic mocht eerst 'All Fleetwood Mac: startklaar voor de I along the watchtower' vertol ken, speelde daarna een oudje van zijn eigen werk, en gitarist Billy Burnette maakte het ge heel af met een oude rockabilly- song: 'Tear me up'. iropese toer. Ook de onvermijdelijke drumsolo van Mick Fleetwood met drumelementen op zijn li chaam was veel te voorspelbaar en werd apathisch gadegesla gen door het nubliek. Met 'Go you own way' sloeg de vlam nog even in de pan en de aanstekers kwamen bij de toegift 'Imagine' van John Len- non zelfs nog even in de lucht. Over belegen coverkeuze ge- FOTO HIELCO KUIPERS sproken. Als de band deze weg inslaat is ze ten dode opge schreven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19