Echte calvinist is katholiek Jeugd is niet super negatief over Kerk Samenleving ZATERDAG 3 DECEMBER 1994 HET WEER Zacht weer Onder de vleugels van een krachtig hogedrukgebied van 1040 millibar boven Centraal-Europa hield het" rustige en fraaie weer gisteren nog aan. Op veel plaatsen boven het continent vroor het in de voorbije nachten licht tot matig. Oost-Maar land (L), ons meest continentale station, noteerde het laagste mini mum: -2.8 graden. In onze regio vroor het op de offi ciële waarnemingshoogte net niet +0.2 graden), ook al waren de vel den wit uitgeslagen. Overdag werd het nauwelijks 4 graden, maar met de zon erbij en niet te veel wind werd 'de kou' nog alleszins draag lijk. Uitzondering vormde het noor den van het land, waar het kwik bij mist op het vriespunt bleef han gen. Hogedruksituatie met stralings- vorst zijn kenmerkend voor een pe riode, waarin de atmosfeer boven Europa in feite op 'warm' staat in geschakeld. Je kunt met recht spreken van een valse winter; de kou beperkt zich tot een flinterdun laagje aan de grond. Als de lucht de tijd krijgt om af te koelen, kan een situatie ontstaan, waarbij het kwik op enkele honderden meters hoogte soms meer dan 10 graden warmer ligt dan de onderlaag. Zo dra het hogedrukgebied de biezen pakt - en dat zien we nu ook gebeu ren - valt zo'n stralingswinter meteen door de mand. Het kost de opdringende oceaanfronten weinig moeite het dunne koudelaagje op te ruimen. Een winterse situatie, waarbij de lucht niet alleen aan de grond koud is, maar ook in de ho gere atmosfeer, heeft grotere kan sen zich te handhaven en zelfs te versterken. Een koude bovenlucht in de win termaanden geeft niet zelden sneeuwval en een sneeuwlaag ver stevigt het winterse bouwwerk. Een, warm hogedrukgebied met stra- lingsvorst is altijd arm aan neer slag, laat staan dat er sneeuw valt. Dit beeld is kenmerkend voor de vorstperiodes, die we in de afgelo pen - gemiddeld milde winters- hebben gezien. Vandaag begint een nieuwe pe riode van zacht weer. De hogedruk- rust maakt plaats voor een hele se rie storingen. Het eerste front pas seert vanavond en vannacht met regen en een krachtige zuidwesten wind. Het kwik loopt op naar een graad of 9. Een volgende regensto ring trekt zondag over het zuiden van het land; de meeste neerslag is voor het zuiden van het land be stemd. Ook na het weekeinde blijft het aan de zachte kant; regenzones en opklaringsgebieden wisselen el kaar af. Bij tijd en wijle staat er veel wind uit zuidwest tot west. HET WEER IN EUROPA BOES KORTWEG Jeugddienst Het geschenk van je leven! Dat is in de pakjesmaand de cember het thema van een jeugddienst die morgen avond wordt gehouden in de kerkzaal van het Maranatha- centrum aan de Poolster in Katwijk aan Zee. De dienst wordt geleid door dominee B.H. Weegink en medewer king wordt verleend door het jongerenkoor 'Rising Hope', ledereen is welkom. Vanaf 17.45 uur is er samenzang, de dienst zelf begint om 18.00 uur. Inzamelingsactie De zesde inzameling van ge bruikte goederen voor lan den in ae Derde Wereld is succesvol verlopen. Bij negen kerken in Leiden en omge ving werden onder meer 90 fietsen, een grote hoeveel heid fietsonderdelen, 40 naaimachines, 120 typema chines, vier rolstoelen, acht stencilapparaten en los ge reedschap opgehaald. De goederen zijn door de stich ting Vraag en Aanbod Inter nationaal overgebracht naar verschillende solidariteits- werkplaatsen verspreid over het land, waar ze door vrij willigers en werkloze jonge ren worden opgeknapt. De actie werd in Leiden gecoör dineerd door het Knooppunt voor Jongerenpastoraat en Diakonaat. Aglow Ook mannen zijn, bij wijze tam uitzondering, welkom op de bijeenkomst van Wo men's Aglow in het gebouw van het Leger des Heils aan de Zonneweg 3 in Alphen aan den Rijn. Spreekster is dit keerTrijnie Lommerts, lid van het nationaal bestuur van Aglow Nederland. De zaal is open vanaf 19.30 uur, het programma begint om 20.00 uur. Moker In de reeks 'In gesprek met' van Moker, het media-over- leg van kerken in Rijnland en de Bollenstreek, staat ko mende woensdag mw. Emi- rie Guney uit Leiden cen traal. De overdenking is van pastor H. van Breukelen uit Leiden. Het radio-program ma wordt uitgezonden van 16.30 tot 17.00 uur op de FM 105.7 en via de kabel op de FM 88. De uitzending wordt op zondag 11 december her haald van 19.00 tot 19.30 uur. In de uitzendingen van 14 en 18 december wordt aandacht besteed aan de 'Broeiboot', die van 9 tot 11 december in Leiden ligt afgemeerd. Ook ■in deze programma's is de overdenking van pastor Van Breukelen. Young Messiah Het Rijnsburgse jongeren koor The Young Voice voert op donderdag 8 december het klassieke muziekstuk 'The Young Messiah' op, in de eigentijdse uitvoering van componist en arrangeur Tom .Parker. De uitvoering wordt muzikaal ondersteund door een combo, bestaande uit Lourens Kuiper (hobo), Theo Belgraver (slagwerk), Erik Ja- vmoel (basgitaar), Katalin de *Mooij (dwarsfluit), Geesje vyan der Spijk (dwarsfluit) en ft.de vaste pianist van het koor ^Machiel Siezenga. The Young .^1 Voice staat onder leiding van ;>tlirigente Anita van Essen. SHet concert wordt gegeven ■>ln de Immanuëlkerk in Rijns- burg en begint om 20.00 uur. De toegangsprijs voor dit concert bedraagt 10 gulden, donateurs, 65-plussersen CJP-houders betalen 7,50 gulden. Kaarten zijn aan de zaal verkrijgbaar. DE RECHTER HEINZ „De tijd is voorbij dat jongeren super negatief waren over de kerk." Dat is de indruk van Ak- ke-Clara Thimm-Stelwagen uit Grouw. Uit een eigen onder zoek van de jeugdwerkbegeleid ster van de Friese Doopsgezin de Sociëteit blijkt dat veel jon geren simpelweg geen interesse hebben. Een iets kleinere groep is juist heel intensief met ge loofsvragen bezig. Beide groe pen vindt zij 'een echte uitda gingvoor de kerk'. Akke-Clara Thimm begeleidt sinds 1986 het jeugdwerk in zo'n veertig doopsgezinde ge meenten in Friesland. Haar on derzoek verrichtte zij in het ka der van een scriptie voor haar theologiestudie in Utrecht on der jongeren tussen de 16 en 25 jaar in de drie noordelijke pro vincies en Noord-Holland. Cen trale vraag: wat doet jongeren besluiten zich al of niet bij een doopsgezinde gemeente aan te sluiten? Het was voor haar 'een hele speurtocht' om jongeren te vin den die op de één of andere manier in aanraking waren ge weest met een doopsgezinde gemeente." Dat kon ook inhou den dat ze met een vriendje een Keer op een jeugdkamp waren geweest. In totaal 608 jongeren kregen een vragenlijst en 307 van hen stuurden die ingevuld terug. Ruim 50 procent dus, een vrij hoog percentage, weet Ak ke-Clara Thimm. De jeugdwerkbegeleidster licht die 'speurtocht' toe. „Een groot verschil met bijvoorbeeld hervormden en gereformeerden is dat doopsgezinden hun kin deren niet laten dopen. Ze staan nergens geregistreerd. Doops gezinde jongeren bestaan ei genlijk niet. Pas als ze zich laten dopen en belijdenis doen, zijn ze doopsgezind." In die zin za ten er onder de 307 responden ten niet meer dan 17 doopsge zinden (5,5 procent). Dat lage percentage jongeren dat lid wordt van een gemeente, was voor Akke-Clara Thimm de reden waarom zij haar onder zoek deed. „Ik zie namelijk dat er wel veel jongeren bij het doopsgezinde jeugdwerk be trokken zijn. Het jeugdwerk bloeit. En als dan blijkt dat bijna de helft van de jongeren zegt dat ze geloof boeiend vinden, dan is de vraag waarom ze toch geen lid worden, extra interes sant." De emst van de situatie ver schilt bij doopsgezinden niet met die bij hervormden en ge reformeerden. Zo was het ziele ntal van de Friese Doopsgezin de Sociëteit op 31 december 1993 3361, een daling van 144 ten opzichte van het jaar ervoor. De geïnteresseerde jongeren uit het onderzoek 'hebben de hoop niet opgegeven, maar hebben wel veel op te merken over wat er moet gebeuren voor de kerk voor hen aantrekkelijk wordt'. Haar conclusies wijken nau welijks af van bijvoorbeeld het onderzoek van Hans Alma on der gereformeerde jongeren. Het voorleven van ouders en de gewoontevorming thuis is van het allergrootste belang. Ook is het belangrijk wat voor uitstra ling de plaatselijke gemeente heeft; haar daden moeten over eenstemmen met de woorden. Verder hebben vrienden een grote invloed, evenals de he dendaagse samenleving. Net als andere kerken zullen doopsgezinde gemeenten hun best moeten doen om jongeren zo veel mogelijk bij het kerke- werk te betrekken. Dat kan al lereerst door 'echt' te zijn. „Jon geren zien heel scherp." Daar naast stelt Akke-Clare Thimm voor speciale activiteiten voor jonge doopsgezinden te organi seren waarbij de drempel zo laag mogelijk wordt gehouden. Bijvoorbeeld door vervoer voor de jongeren te regelen. Uit de antwoorden blijkt dat het voor veel jongeren niet echt helder is wat ze nu precies on der de 'doopsgezinde identiteit' moeten verstaan. „Wat nauwe lijks wordt genoemd is het ge brek aan hiërarchie of de spe ciale betekenis van het avond maal." Elementen die wel vaak werden genoteerd zijn de vol- wassenendoop, de geweldloos heid en het begrip vrijheid. „Dat laatste schijnt echt veel indruk te maken." Mr. Jesse van Muylwijck COLOFON KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met maandag. Noorwegen: Veel bewolking en peno- waarts ook sneeuw. In het noorden eerst nog droog en opklaringen. Langs de wat droger en rustiger weer en vooral bij Oslo op klaringen. Maxima rond 6 graden, bij Oslo kouder. Zaterdag nog droog eh rus tig weer met plaatselijk flinke opkaringen. Zondag meer bewolking en enige tijd regen of sneeuw, later in het zuiden weer enkele opklaringen. Middagtem- punt, zondag in het zuiden zachter, in het noorden Denemarken: Zaterdag eerst wat zon. la ter meer wind en bewolking, gevolgd door regen. Zondag opklaringen en kans op een bui. Middagtemperatuur zater dag ongeveer 3 graden, zondag enkele graden hoger. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Sterk wisselvallig weer met in het alge meen veel bewolking^ plaatselijk flink wat regen en vooral in de kustgebieden veel wind. Middagtemperatuur rond 11 graden, zondag langs de Schotse oost kust enkele graden lager. België en Luxemburg: In het algemeen veel bewolking en in de loop van beide dagen enige tijd regen. Vooral aan de kust zaterdag flink wat wind. Middagtemperatuur oplopend tot circa 10 graden op zondag. Noord- en Midden-Frankrijk: het noorden en noordoosten, flink wat wolkenvelden en hier en daar regen. In midden-Frankrijk naast wolkenvelden ook geregeld zon. Middagtemperatuur rond 12 graden, nabij Clermont-Ferrand Vooral in het uiterste noorden van tijd tot tijd wolkenvelden, verder perioden met zon. Vrijwel overal droog. Middag temperatuur op veel plaatsen 20 graden Af en toe zon en op de meeste plaatsen droog. Middagtemperatuur ongeveer 22 Spanje: Vooral in het noordwesten flink wat wol kenvelden, elders geregeld zon. Aan de Costa's in het zuidoosten en zuiden eerst een kleine kans op een bui. Mid dagtemperatuur in het binnenland onge veer 14 graden, aan de kusten rond 19. Canarische Eilanden: Perioden met zon en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur ongeveer 24 Marokko: Westkust: Naast wolkenvelden ook zon nige perioden, op de meeste plaatsen droog. Maximumtemperatuur vlak aan zee rond 25 graden, bij wind van zee zuio-rranKrijK: Droog en perioden met zon. Vooral aan de Middellandse Zeekust zaterdag ook nog wolkenvelden. Middagtemperatuur rond 15 graden, met name rond Biarritz Mallorca en Ibiza: Perioden met zon, zaterdag wellicht ook enkele wolkenvelden. Zeer waarschijn lijk droog. Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. Perioden met zon. Droog. In de Po-vlak te een kleine kans op mist. Middagtem peratuur van 8 graden plaatselijk in het noorden tot 18 op Sicilië, maxima langs de Adriatische Zee zaterdag nog rond 13 graden, daarna in het algemeen iets ho ger Griekenland en Kreta: Droog en geregeld zon. Op Kreta en op de eilanden in de Egeische Zee vooral zaterdag flink wat wolkenvelden, nu en dan een bui en een stevige noorden wind. Geleidelijk weer wat hogere tem peraturen, met op zondag maxima rond 16 graden, in het noorden circa 11. Duitsland: Zaterdag droog en flinke perioden met zon, in de vroege ochtend mogelijk ook plaatselijk mist. Zondag veel meer wol kenvelden en vooral in het noorden eni ge tijd regen Middagtemperatuur in het algemeen van 8 tot 11 graden. 5 zw5 ZONDAG 4 DECEMBER 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.29 Zon onder 16.26 Maan op 09.41 Maan onder 18.25 Waterstanden Katwijk Hoog water 03.39 15.51 Laag water 11.37 MAANDAG 5 DECEMBER 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.30 Zon onder 16.26 Maan op 10.30 Maan onder 19.40 Waterstanden Katwijk Hoog water 04.24 16.38 Laag water 00.05 12.27 Weerrapporten 02 december 19 uur: Gerefonneerden leggen het af in arbeidsmoraalspaarzaamheid en soberheid Uitgave va DIRECTIE n Dagbladuitgeverij Damiate bv TIE B.M Essenberg, G.P Arnold (adj), J HOOFDREDACTIE Jan-Geert Majoor. Frans :n 08.30-17 00 uur: Telefoon 071-356230 RUBRIEKSADVERTENTIES (Sleutels) ma.-vnj. van 8 30-17.00 uur T elefoon 071 -143545 ABONNEMENTEN Tel 071 -128030 bij vooruitbet. (ind. BTW) peracc.giro autom.bet. per maand 29.30 per kwartaal ƒ85,55 ƒ84,55 periaar ƒ329,30 328,30 VERZENDING PER POST Nederland: per kwartaal 125,50 overige landen op aanvraag KLACHTEN BEZORGING ma t/m vrij 18 00-19.30 uur, zat 10.00-12.00 uur Tel. 071-143241 Gereformeerden hebben de naam er een 'calvinisti sche arbeidsmoraal' op na te houden. Hard werken, spaarzaamheid en sober heid - het heet typisch cal vinistisch te zijn. Maar wat blijkt? Rooms-katholfeken hechten meer waarde aan dergelijke zaken dan de di verse soorten gereformeer den. Zijn dus calvinisti scher dan de calvinisten. LEIDEN/NUMEGEN WIM SCHRIJVER GPD Althans, dat is de bevinding van dr. Marijke ter Voert, sinds kort werkzaam bij het Nederlands Studiecentrum voor Criminali teit en Rechtshandhaving in Leiden. Zij promoveerde deze week in Nijmegen in de sociale wetenschappen op het proef schrift 'Religie en het burgerlijk- kapitalistisch ethos'. Haar con clusies zijn gebaseerd op een steekproef waaraan 1199 men sen meewerkten. Bestaat er, zo vroeg Ter Voert zich af, nog een relatie tussen christelijke godsdienstigheid - in het bijzonder in de calvinisti sche vorm - en de burgerlijk-ka pitalistische opvattingen over werken, presteren, soberheid en eerlijkheid? Daarmee vroeg zij in feite naar de rol die religie nu nog speelt. Haar conclusie: die rol wordt kleiner, maar mag niet verwaarloosd worden. De afbraak van religie heeft volgens haar wel degelijk gevol gen: „Een grotere afstand tot de christelijke religie, zowel in ge loof als in kerkelijke participa tie, leidt tot een soepelere hou ding tegenover financieel be drog." Bovendien constateert zij 'dat er in onze geseculariseerde maatschappij nog steeds men sen zijn die hard werken en spaarzaamheid als elementen van een goed christelijk leven beschouwen'. En daarbij mag volgens haar niet alleen aan de gereformeer den gedacht worden. Tegen de verwachting in blijken rooms- katholieken en hervormden net iets hoger op te geven van za ken als carrièregericht en hard werken dan de 'gewone' gere formeerden, orthodox gerefor meerden (zoals gereformeerd- vrijgemaakten) en bevindelijk gereformeerden (in de volks mond bekend als de 'zwarte- kousenkerken'). Hoe dat komt? Ter Voert: Ook de katholieken hebben in ons land calvinistische trekjes gekregen. „Het streven naar prestaties en hard werken heeft bij 'streng' gereformeerden vaak een dub bele lading. Enerzijds worden deze zaken positief gewaar deerd, anderzijds wordt een eenzijdige gerichtheid op be roep en carrière weer afgekeurd. ARCHIEFFOTO LOEK ZUIJDERDUIN Er schuilt in hun ogen het ge vaar in dat gelovigen zich te veel gaan richten op aardse za ken'. Bij katholieken is dit min der beladen." Op één terrein blijkt het tradi tionele beeld te kloopen. Ter Voert: „Katholieken leggen iets minder nadruk op eerlijkheid in financiële zaken dan de calvi nisten. Deze bevinding lijkt de aloude idee te ondersteunen dat calvinisten striktere morele principes hanteren dan katho lieken. Katholieken zouden meer oog hebben voor mense lijke zwakheden en zien dus meer door de vingers." Domineesland Opvallend is dat er tussen rooms-katholieken en pro testanten verder amper ver schillen zijn. Dat komt, legt Ter Voert uit, doordat Nederland 'gecalviniseerd' is. „Het idee hierachter is dat ook de katho lieken in ons land calvinistische trekken hebben gekregen. Ne derland is met andere woorden een domineesland: de cultuur is geworteld in het calvinisme. Hieruit vloeit het stereotype van de 'zuinige Nederlander' voort." De scheidslijn loopt op dit terrein dwars door de grote ker ken heen. „Mensen die sterk christelijk gelovig zijn, onder scheiden de burgerlijk-kapitalis tische opvattingen meer dan degenen die minder gelovig zijn. Dit is ten dele te verklaren doordat gedragingen die met arbeid, consumptie en eerlijk heid te maken hebben, door sterk gelovigen eerder als chris telijke deugden worden ge- Leeftijd speelt ook een rol. Hoe ouder men is, hoe meer men bürgerlijk-kapitalistische opvattingen heeft. Maar, aldus Ter Voert, onder jongeren die na 1963 geboren zijn is weer een toename van deze opvattin gen te constateren. Dit lijkt ech ter meer samen te hangen met het vermogen zich aan te pas sen aan de eisen van de moeilij ke arbeidsmarkt, dan met een echte waardeverandering, aldus Ter Voert. Op grond van de steekproef trekt Ter Voert de conclusie dat een derde van de bevolking het burgerlijk-kapitalistisch ethos onderschrijft. Slechts 7 procent wijst dit echt af. Onderschrijven wil nog niet zeggen dat men er ook strikt naar leeft. Zo vinden veel kerkleden eerlijkheid we zenlijk voor een christen-leven, maar ondertussen denken zij volgens Ter Voert ruimhartig over financiële fraude.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12