Cultuur Kunst Tentoonstelling over het paradijs s# n f •3 ewondering 99 A. I fvs Spy 'Prijs die we moeten betalen' Christo ontvouwt plannen voor Reichstag DONDERDAG 1 DECEMBER 1994 Sinterklaas r Sinterklaas mag graag een 3 boekje weggeven. Vandaar tips voor groot en klein op de boe kenpagina. En de kerstman kan er ook zijn voordeel mee doen. CHEF ANNEMIEK RUYCROK. 071 -356471PLV.-CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356473 Exposities Duin- en Bollenstreek regio In de openbare bibliotheek in Hillegom exposeert Truus van Drunen-Koot haar handgemaakte sprookjes en karakter poppen. Ook in Hillegom, maar dan in Galerie Catharina, zijn tot 30 december meerkleuren-etsen van Jack Prins te zien. In ga lerie 'Het Oude Raadhuis' in Warmond is nog tot 4 december een tentoonstelling over Sinterklaas. Het Genootschap Oud Rijnsburg houdt vanaf vrijdag 2 december in het museum aan de Oude Vlietweg een thema-expositie over amateurkunste naars. In de hal van het Noordwijkerhoutse gemeentehuis is nog tot 10 februari schilderwerk van de Zilkse kunstenares Bep van der Lans te bezichtigen. Gedurende de hele maand december staat de bibliotheek in Sassenheim in het teken van de natuur- schilderijen van Coby Nieuwenhuis. Tentoonstellingen Leiden leiden Na de expositie 'Tulp 400' in het Gulden Tulip hotel aan de Schipholweg in Leiden is daar nu tot het einde van dit jaar kunstwerk van Judith Karstens-van den Berg te bezichtigen. 'Humor en ernst' is de titel van een tentoonstelling van Lieke Schoneman en dochter die nog tot 28 december duurt in het Leidse Diaconessenhuis. Kapsalon Alex Kappers aande Nieuwe Rijnn opent op 3 december een bijzondere expositie met werk van verstandelijk gehandicapten. Marion Schrier exposeert tot 10 januari bij restaurant Bernsen in de Breestraat in Leiden haar werk 'van binnenuit'. Het Indonesisch Documentatie- en Infor matiecentrum aan het Rapenburg brengt vanaf 2 december Indonesische kinderen in beeld. R.E.M. op TorhoutAVerchter torhout/werchter» De groep R.E.M. wordt de afsluitende topact van het jaarlijkse dubbelfestival Torhout/Werchter in België. De organisatoren hebben dat gisteren laten weten. De rest van het programma is nog niet bekend. Het festival, dat altijd veel Ne derlandse muzieldiefhebbers trekt, is op zaterdag 1 juli (Tor hout) en zondag 2 juli (Werchter). De voorverkoop van de kaar ten begint zaterdag. Ze kosten zeventig gulden. Djenné, de mooiste stad van Afrika in Leids Volkenkunde ARNO van der HEIJDEN Zaterdag 10 december, 20.30 uur KAPELZAAL K&O tel. 071-131943/141141 Indiase muziek in Katwijkse Soefitempel Uitgeverij Panta Rhei en de In ternationale Soeli Beweging presenteren op 3 december een CD met Indiase liederen van de bekende soefimeester en musi cus Inayat Khan. Het is voor het eerst sinds 85 jaar dat de in 1909 opgenomen liederen te beluisteren zijn. Joep Bor, au teur van het bij het schijfje be horende tekstboekje, geeft uit leg over de 31 opnamen die de CD bevat. Shaikh-al-mashaikh Mahmoud Khan vertelt over het Khan's leven als musicus en over de teksten van de liederen. De zoon van Inayat Khan houdt een welkomswoord. De presentatie is zaterdag 3 december van 14.30 tot 16.30 uur in de Universal Murad Hassil (de Soefitempel) aan de Sportlaan in Katwijk. Toen de Fransen in 1893 Djenné innamen, waren ze onder de indruk van de bij zondere bouwstijl van de stad. Deze nederzetting in de Westafrikaanse repu bliek Mali is namelijk ge heel uit leem opgetrokken. Niet uniek voor Afrika. Maar de stijl, die nergens anders navolging vond, is wèl opmerkelijk. Onder de titel 'Djenné, mooiste stad van Afrika' is vanmiddag in het Rijksmuseum voor Vol kenkunde in Leiden een tentoonstelling over deze plaats aan de Nigerdelta geopend. leiden marco van pelt Sommigen menen dat Djenné Arabisch is voor 'het paradijs'. Volgens Rogier Bedaux, conser vator Afrika en samensteller van de tentoonstelling, moeten we dat niet zo serieus nemen. Toch moet de stad er in het verleden als een paradijs hebben uitge zien. „Het is één van de oudste steden ten zuiden van de Saha ra", aldus Bedaux. „En één van de belangrijkste plaatsen in Afrika." De stad, waarschijnlijk in de derde eeuw voor Christus gesticht, groeide in de loop van de tijd uit tot een beroemde handelsstad in de trans-Sahara- route. Met de komst van het gemo toriseerde wegverkeer verloor Djenné echter meer en meer aantrekkingskracht. Toch kent de stad nu nog grote faam als T"3* W'.. f «4 '4 1 - y Een oud huis met Marokkaanse gevel in 'de mooiste stad van Afrika', Djenné. islamitisch centrum, met de moskee als aandachtstrekker. Vanuit Nederland is er grote be langstelling voor de stad. Be- datL\: „Alleen al in ons land hebben vijf mensen zich in hun proefschrift met Djenné bezig gehouden. Als je bedenkt dat er in het buitenland ongeveer vier personen zijn die dat doen, dan i i 'i.Lnnr Tirvrvr inwoners van u enne reageer- t kaarten bescnikbaai voor cjen nogai gewelddadig. Park loopt Nederland behoorlijk voorop." Zo vlak voor de opening leg gen de medewerkers van het museum de laatste hand aan de expositie. Ze plaatsen het glas voor de vitrines en timmeren hier en daar nog wat. De expo sitie begint met de 'ontdekking' van Djenné door de Schot Park in 1796. „Hij heeft de stad al leen vanuit zijn boot gezien. De inwoners van Djenné reageer- êf The PHANTOM >4 of the fag OPERA8 n PHANTOM-PHONE 06-300.100 VSB CIRCUSTHEATER SCHKVKNINGEN moest zijn vaartuig met koeie- huiden tegen de pijlen bescher men", aldus Bedaux. HAITINK. Bernard Haitink staat vanavond en morgen weer voor het Koninklijk Concertgebouw orkest. Op het programma staat de opera Hertog Blauwbaards burcht van Bela Bartók en de eenakter Erwartung van Arnold Schönberg. Intact Uit de periode van de Franse kolonisatie stammen de eerste foto's en ansichtkaarten. Kopie- en van deze fraaie plaatjes uit 1906 zijn in de museumwinkel te koop. Bedaux: „De Fransen hebben de stad vrijwel intact gelaten. De taal is de enige erfe nis. Eigenlijk vonden de Fran sen Djenné wel mooi. Ze wilden het houden zoals het was en hielpen zelfs mee met het bou wen van de moskee in 1907. Vrij uniek toch wel." Waar de Fransen zo van on der de indruk waren, was de aparte bouwstijl van de stad, FOTO G JANSEN een fraaie maar kwetsbare vorm van lemen architectuur. De we reldtentoonstellingen van 1900 en 1931 brachten Djenné inter nationale bekendheid. In Parijs had men gedeelten van Djenné in beton nagemaakt. Volgens Bedaux bestaan er zelfs theorie- en dat de Spaanse kunstenaar Gaudi door de stijl van Djenné beïnvloed is. Op de tentoonstelling in het museum is er veel aan gedaan om de sfeer van de Afrikaanse stad tot leven te brengen. De ontwerpers hebben gips ge bruikt om de typische huizen na te bootsen. Nu nog werpen felle spots hun licht op de re constructies. „Straks ziet het er met gedempt licht perfect uit", verzekert Bedaux. Hij legt uit dat de ingang van veel huizen gebruikt wordt voor onderwijs in de islamitische godsdienst. Twee medewerkers dragen on dertussen een kleedje in één van de 'huisjes'. „Voor de mara bout", legt Bedaux uit. „Dat is de godsdiensleraar. Kinderen Na nog wat vitrines met voor werpen van verschillende am bachten, onder andere met le ren laarzen waarvan de schoen kan worden verwijderd (handig bij de ingang van een moskee), komt er een speciale kamer voor de kinderen. Floor Scholte, van de educatieve afdeling, heeft voor kinderen allerlei 'at tracties' verzonnen. Bij 'Achter Djenné's deuren' kunnen ze kennismaken met verschillende aspecten van de stad. Er is de mogelijkheid om hout of een emmer op het hoofd te dragen, om mee te maken hoe dal voelt. Kinderen kunnen ook een nep- geit melken. Op het laatste onderdeel van de tentoonstelling besteedt hel museum aandacht aan de onze kere toekomst van Djenné. Door regenval spoelt de leem laag van de huizen weg, die daardoor kunnen instorten. Geld om daar iets aan te doen, ontbreekt. „Mali heeft andere prioriteiten", aldus Bedaux. „Dj enné staat momenteel op de wereldmonumentenlijst van UNESCO. Waarschijnlijk begint de organisatie een project om de stad te redden. Want dat moet zeker gebeuren." De tentoonstelling 'Djenné, mooiste stad van Afrika' is tot en met 27 augustus 1995 te zien in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1 in Leiden. Openingstijden: di-vr van 10.00 tot 17.00 uur; Za-ZO van 12.00 tot 17.00 uur. Op maandag gesloten. Tweederde collectie Volkenkunde naar depot buiten Leiden In deze rubriek komen al dan niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Theo Robben, eigenaar van koffieshop/galerie Fenix aan de Botermarkt, zijn bewondering uit voor een schilderij van een overleden vriendin. ,,Als ik ergens heen moet en ik mag vijf schilderijen meenemen, is dit het eerste wat ik zou pakken." Het is een schilderij van een goede S vriendin van me, Virginie Janssens. Ze is inmiddels alweer een jaar of veertien geleden overleden. Dit schilderij maakte ze rond 1968. Virginie kwam toen net terug uit Marokko, waar ze twintig jaar gewoond had. En waar ze een beetje als kunstenares werkte. Toen ze in Nederland terug kwam, was het winter. Koud en kil. Niet alleen wat het weer betreft, maar ook de mensen. Virginie moest er ontzettend aan wennen dat de mensen hier anders zijn dan in Marokko. Wat koeler en afstandelijker. Na een paar weken terug in Nederland reed er een wagentje met plantjes langs. Achterin stond zo'n roodgloeiend straalkacheltje. Dat was het eerste puntje van warmte dat ze in al die tijd tegenkwam. En dat heeft ze geschilderd. Eigenlijk wilde ik eerst een ets laten zien voor deze rubriek. Omdat die ook een bijzondere waarde heeft. Het was één van de eerste dingen die ik heb gekocht. Op die ets zie je een ladder met kapotte sporten. Een vriend van me zag daar het leven in. Steeds maar weer worstelen om naar boven te komen. Toch ben ik van gedachten veranderd. Het schilderij van mijn vriendin is me heel dierbaar. Als iets niet lukt, of niet gaat zoals je wilt, kijk je even naar het doek en zie je het weer zitten. Je vindt altijd wel een lichtpuntje als je dat wilt. Het symboliseert voor mij 'de grip op zaken'. Niet dat ik nou elke avond ga zitten staren om dat puntje te zien. Zo is het ook weer niet. En met die vriendin is het later toch weer helemaal goed gekomen. De persoon die je op het doek ziet, is een oud vrouwtje met een bosje bloemen. Als je goed kijkt, lijkt het net of ze een hoofddoek draagt. Ze doet me een beetje Marokkaans aan. Het schilderij laat volgens mij heel goed zien wat voor mensen geldt die in Nederland komen wonen. Ze moeten wennen aan een andere cultuur. De koele, afstandelijke houding van de Nederlanders. Het is hier toch een beetje ieder voor zich. Eigenlijk detoneert het schilderij wat compositie bereft. Maar met het verhaal erachter begrijp je waarom het een rood vlekje moet zijn dat eruit springt. Normaal gesproken hangt het schilderij op de schouw. Dat heeft eigenlijk meer met het aantal geschikte plaatsen in huis te maken dan met dierbaarheid. Ik woon in een oud huis en dat betekent veel kleine stukjes muur en zo. Vaak hang ik verschillende dingen ook bij elkaar omdat ik vind dat dat goed past. Ik voel me dan leiden» letty stam Vervolg voorpagina Aan het feit dat Volkenkunde nu een behuizing op maat krijgt, zit ook een keerzijde. „We moeten tweederde van onze collectie in het buitendepot veertig kilome ter verderop bergen", vertelt di recteur Engelsman. „En dat be tekent nogal veel voor ons. Die 3000 vierkante meter wilden we graag in Leiden houden, maar dat bleek onmogelijk. Het is de prijs die we moeten betalen. En dat is heel jammer voor de mensen die dagelijks met de collectie bezig zijn." Engelsman vertelt dat het structuurplan het sleutelwoord is geweest waarmee Volkenkun de de miljoenen kreeg in een tijd dat OCW overal aan het snijden is. „Het is het ministerie verdraaid menens om dit muse um er weer boven op te helpen. Vandaar dat we zo'n gulle greep uit de kas kregen." Aan dat Structuurplan ging nog wat vooraf: de staat van het museum. „Wat zich wreekt, is dat het museum in het oude ziekenhuis kwam. En er nooit is gekeken hoe je hier een goed lo pend museum van kunt maken. Wel is er af en toe wat geschil derd en behangen maar verder is het niet gekomen. Volken kunde is toen om de tafel gaan zitten met het ministerie en de Rijksgebouwendienst om een structuurplan op te stellen om van het oude ziekenhuis een modern museum te maken." Ingenieur Martin Jansen van het bureau OD 205 heeft vervol gens alle ideeën op de tekenta fel vertaald. „Ontzettend mooi. En ontzettend slikken. De op knapbeurt ging in z'n geheel 60 miljoen gulden kosten. Mooi plan, maar potverdorie wat duur. Inmiddels was het ook duidelijk dat Volkenkunde zelf- Engelsman met een impressie van de nieuwe hal na de verbouwing. FOTO HENK BOUWMAN net in een soort hal, omringd door dingen die me plezieren. Soms krijg je ook wel eens lelijke dingen van iemand. Die hanj je dan toch maar op. standig zou worden per l janu ari 1995. En dat mag volgens de Tweede Kamer pas als zowel de collectie als de huisvesting op orde zijn. Het museum, OCW en de Rijksgebouwendienst hebben vervolgens alles op alles gezet. De plannen zijn nu rond." Van die 60 miljoen gaat 43 miljoen gulden in de verbou wing zitten inclusief zaken als klimaatbeheersing en beveili ging. Tien miljoen is bestemd voor vitrines, kantoren, video's en een filmzaal. De overige 7 miljoen moet Volkenkunde zelf bij elkaar sprokkelen. „Dat is heel ambitieus maar ik geloof dat het lukt. En als we straks een Sikkensvleugel krijgen vind ik dat niet erg. Een sponsor' snapt zelf ook wel dat hij niet hinderlijk aanwezig moet zijn. Dan krijgt hij het publiek tegen in plaats van mee. Nee, hier ko men we wel uit. Nu dit rond is, ga ik graag verzelfstandigen." tekst marco van pelt foto loek zuyderduin De Amerikaanse kunstenaar Christo, bekend van het inpakken van de Parijse Pont Neuf en grote gebouwen, heeft deze week in Berlijn een toelich ting gegeven op zijn plannen voor liet hullen van de Duitse Rijksdag in een zilveren kleed. Sommige Duitse politici vinden het inpakken van het 100 jaar oude gebouw een aantasting van de waardigheid van de Rijksdag, maar Christo gaat voort met de plannen want het Duitse parle ment heeft toestemming gegeven. Christo, een tot Amerikaan genaturaliseerde Bulgaar, wil met het inpakken beginnen op 17 ju ni. De Rijksdag blijft tot 6 juli ingepakt. Met hulp van 160 assistenten zal 75.000 vierkante meter zil verkleurig synthetische doek, propyleen, worden aangebracht. Christo (59) koos voor zilverkleur 'want dat past bij het gebouw en de lucht en het licht in Berlijn'. Het project kost zeven miljoen D- mark (ongeveer 7,8 miljoen gulden).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21