Niet alleen kinderziel wordt geraakt Semi-gewaagde film rond een driehoeksverhouding Film Suite 16: Antonie Kamerlings visitekaartje voor Hollywood DONDERDAG 24 NOVEMBER 1994 n doo r de Scopitones. Deze korte muziekfilmpjes beleefden midden jaren zestig een kortstondige populariteit als voorlopers van de huidige videoclips. Scopitones werden in een soort film-jukeboxen gedraaid, en toonden gelief de popartiesten als Johnny Halliday, Vince Taylor en Sylvie g .Vartan die in bont gekleurde decors hun hits uitvoerden. Met name ten tijde van de dansgektes in de VS waren de filmpjes bij zonder geliefd. Meestal betrof het tamelijk onschuldige tafere len, maar een enkele striptease werd ook op Scopitone vastge legd. Filmverzamelaar Jack Stevenson redde een groot aantal Scopitones van de vergetelheid, en hoogtepunten uit zijn collec tie zijn van 1 t/m 7 december in het Filmmuseum, Amsterdam te bewonderen. Do the Scopitone! ubbina n ceme s Verdo EEF Take One maakt jaar niet vol amsterdam Alweer is een Nederlands filmtijdschrift ter ziele. Take One, een zelfstandige filmbijlage van de Nieuwe Revu, wordt niet voortgezet. Elf nummers was voldoende voor uitgever Geïllustreerde Pers om tot het besluit te komen dat het blad niet rendabel was. Take One moest de losse verkoop van de Revu sti muleren, maar dat viel tegen. MGM-bioscopen, waar de Take One gratis verspreid werd, betreurt maar respecteert het besluit van de uitgever. Nieuwe Revu zal in de toekomst meer met losse specials gaan werken, waarvan enkele ook met film te maken hebben. Voorloper videoclip in Filmmuseum amsterdam Lang voor MTV v ILMS IN LEIDEN Marx Brothers in Parkfilmhuis 'Trouw met me en ik kijk niet meer naar een ander paard' film. marco van pelt s, Cornelis Geellaan 2, Alphen A Day at the Races, do 24 11 The blue Kite, vr 25/11 en za 26/11 2030 uur. ros let Kijkhuis. Vrouwenkerksteeg 10, Lei- 1 a 28/11 20 0.30 ti 2-17 )e Marx Brothers schitteren de klassieke zwart-wit komedie i Day at the Races uit 1937. Iroucho Marx staat als paar dendokter Kackenbusch ioofd van een dierensanatori- dat zijn beste tijd gehad ïeeft. Hij krijgt een patiënte die |Zich een ziekte inbeeldt. De QQanjjpaardengenezer wordt Verliefd op de merrie en besluit haar bezoekjes met tschocjhiiwelijksaanzoek: 'trouw ik kijk Jeen ander paard'. Als het sanatorium dan ook 16.30nog verkocht dreigt te worden kwaadwillige project ontwikkelaar, proberen de Marx Brothers dat te voorkomen. Door gebrek aan minder opwin- >g dende muziek niet zo succesvol li ils de voorganger A Night dpera, maar toch goed tele doldrieste sc'ëriés'. verkoc 2e ^ue Kite van Tian erhuis Zhuangzhuang gaat het er heel De film begint met de dood van Stalin in 1953. Door de ogen van het jongetje Tietou, dat zo graag zijn vlieger oplaat voor zijn huis, maken we de terreur van het Mao-regime mee. De kam pen in één daarvan sterft Tie- tou's vader de hongersnood die miljoenen slachtoffers eisen en de oproep om toch vooral kritisch te zijn, hetgeen duizen den noodlottig wordt. Dit zijn nog maar enkele van de ver schrikkingen die haaks staan op Mao's propaganda: 'op de vre dige aarde van het Moederland wordt het leven steeds beter'. Tussen alles verweven: de blau we vlieger van Tietou als sym bool voor vrijheid en persoon lijk geluk. Het -Vietnam van de jaren twintig staat centraal in The Lovers (LAmants), naar een boek van de Franse schrijfster Marguerite Duras. De film ver telt het verhaal van de verboden liefde tussen een vijftienjarig Frans meisje en een zeventien jaar oudere rijke Chinees. Hoe intiem de geliefden ook met el kaar zijn, ze blijven zich voor el kaar verschuilen en zijn niet in staat het lot in eigen hand te nemen. Een film met een schrij nende tragedie en vol shots van Vietnam: blinkende rijstvelden en broeierige hitte. BIOSCOPEN ALFA 1 tel. 6278806 Suite 16 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30, 22 ilfa 2 De Vlinder Tilt De Kat Op dag. 12.15 Exotica 16 j.. dag. 14, 16.30. 19,30, 22 ALFA 3 LesPatriotes 16 j., dag. 13.15, 16.30,20.30 ALFA 4 Priscilla 16 j.. dag. 13, 15.45, 18 45.21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Natural Bom Killers 16 j., dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15, 16 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Blown Away 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45.21 30. za zoook 14.30, 18.45.21.30 CINERAMA 2 Threesome 16 j., dag. 13.15, 16, 19.15.22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Forrest Gump 12 j., dag. 13.15, 16.30. 20.30 CALYPSO 2 The Client 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE tel. 6236615 Les Patriotes 16 jdag. 18,21.15 IIGattopardo 16 j., dag. 14, zoook 11 13.45, 16.30, 19.15, 22, zoook 11 CINECENTER-PIERROT MinaTannenbaum 16 j., dag. 14.30, 17 06 16 j., dag. 20.15, 22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Fresa y Chocolate 16 j., dag. 13.30, 16. 19 30, 22. zoook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 True Lies 16 j., dag. 18.45, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL The Mask 12 j., dag. 19, 21.30 zazo wo ook 13.30, 15.45 CINEMA OSCAR tel. 5475175 Shadowlands vr za 20.30 La Ardilla Roja 16 j., ma di 20.30 CITY 1 tel. 6234579 The Specialist 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 The Lion King dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Reality Bites dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30 CITY 4 The Chase 12 j.. dag. 13.15,16. 18 45,21.30 CITY 5 The Crow 16 j dag. 13.15,16. 18 45. 21.30. wo met 21.30 CITY 6 Speed 12 j.. dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15, 16 CITY 7 The Mask 12 j., dag. 13.15, 16, 22,; 15 Leeuwekoning/Lion King op éénderde van alle Nederlandse bioscoopschermen Afgaand op het commer ciële geweld waarmee Dis ney de laatste jaren zijn animatiefilms presenteert, kan men licht tot de con clusie komen dat het het inmiddels legendarische Amerikaanse amusements bedrijf onverminderd voor de wind gaat. film «recensie Rob Minkoff. Met de s' Flink, Piet Hein Snijders, Jurri gen, Dewi Douwes. Te z' Lido 1 n Don- den; Euro 2 Alphen; Asta 2, Metropole 1 Den Haag The Lion King Met de stemmen van Jo nathan Taylor Thomas, Matthew Brode- rick, Whoopi Goldberg, Jeremy Irons en pole 1 Den Haag. Vorig jaar ging rond deze tijd Aladdin met een record aantal van rond de honderd kopieën de Nederlandse bioscopen in. Dat waren er ongeveer evenveel als Jurassic Park. Dit jaar over treft The Lion King die voor gaande kaskrakers ruimschoots. De film is in totaal in 143 bio scopen te zien, hetgeen bete kent dat met de komende kerst dagen op iets meer dan éénder de van de Nederlandse bio scoopdoeken dezelfde film te Hoe onderhoudend de film ook is, zon invasie gaat allicht ten koste van andere films en van bioscoopbezoekers, die ook kerstvakantie hebben, met een andere smaak dan alleen voor tekenfilm. Toch bedriegt de schijn enigszins, want het Dis- neybedrijf maakt momenteel een kritieke periode door. Het creatieve brein achter de ani matiefilms en de speelfilm, Jef frey Katzenberg, verliet enkele maanden geleden de studio en sloeg de handen ineen met Spielberg en muziektycoon Da vid Geffen. Aanleiding voor Katzenbergs vertrek was een machtsconflict met Michael Eisner, de hoogste baas, van wie men wel zegt dat hij 'more Walt than Walt'is. An dere tegenvallers betreffen de inkomsten uit de pretparken niet alleen in Parijs, maar ook in het thuisland. En ook het echte Disneyprodukt, de animatie film, wordt allang niet meer door iedereen voor zoete koek geslikt. Zo is The Lion King in de Verenigde Staten al geïnterpre teerd als reactionair, seksistisch en rascistisch. Elke Disney-film heeft een duidelijke onderliggende bood schap, een levenswijsheid die, minder algemeen opgevat, ook een politieke dimensie heeft. In Aladdin was dat een vrolijk bal dadig 'wees jezelf. The Lion King roept ons iets anders toe: 'eens moet je verantwoordelijk heid nemen voor je plaats in het leven'. De jonge leeuw Simba zal daarbij net als zijn vader ge steund worden door een aan biddende, zwijgend en met lief de barende leeuwin. Dit nadat de boze, zwarte heerser ver- jaagd is. Maar het is misschien spijkers op laag water zoeken om een kinderfilm te analyseren op minder frisse of juist al te cor recte ideeën. Los daarvan is The Lion King, evenals Aladdin, een voortreffelijk gemaakte en on derhoudende animatiefilm. Het vertelt het verhaal van de jonge leeuw Simba, die op een dag zijn vader Mufasa zal opvolgen als koning van het door het Afri kaanse Serengeti-park geïnspi reerde dierenrijk. Maar de sléchte broer van de koning, Scar, heeft ook zijn oog op de troon laten vallen. Mufasa komt door Sears toedoen om het le ven en Scar beschuldigt Simba, die het koninkrijk verlaat. Hier zijn duidelijke echo's van Shakespeare's Hamlet waar te nemen. Simba groeit op bij zijn nieuwe vriendjes Pumba het zwijn en Timon de meerkat, die beide grappige Vlaamse stem men kregen. Zoals in eerdere Disney-films zijn deze bijfiguur tjes de humoristen naast de wat saaie hoofdpersonages. Het ko ninkrijk is inmiddels bezet door naburige hyena's, met wie Scar een verbond sloot. De hyena's zijn in de Amerikaanse pers ook al vergeleken met zwarte jon gens en meisjes uit de ghetto's. Op een mooie dag, als Simba al opgegroeid is tot een knappe leeuw met blonde manen, treft hij bij toeval zijn vriendinnetje Nala weer. Zij wijst hem op zijn verantwoordelijkheden en haalt hem over naar het koninkrijk terug te keren. De rest is voor spelbaar. Zoals gebruikelijk voert het verhaal de kinderziel, maar niet alléén de kinderziel, een Nederlands- en Engelstalige langs emotionele hoogte- en dieptepunten. De animatoren en scenaristen weten haarfijn de snaren van het hart te bespelen. De dood van koning Mufasa en de daar op volgende scène met Simba bij zijn lichaam zijn ontroeren de momenten. Maar ze passen weer in een optimistisch, relati verend geheel, waarin de kring loop van het leven wordt bena drukt. En soms heeft dat soort bravigheid ook iets verdachts. 18.45,21.30 DESMET tel. 6273434 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 19.15,21.15,zoook 14.15 22.15 wo 22.15 Ur "C ,"ZOma Whispering Pages 16 j., dag. 19 Living With An Idiot 16 j., dag. 20.30 KRITERION 1 tel. 6231708 And The Band Played On 16 j. dag. •".45 scilla 16 j •t 22.15 Sneak preview 16 j., di 22.15 KRITERION 2 Light Sleeper 16j..ma 19.30 Lifetimes 16 j., dag. 17 Rock 'n Roll Junkie 16 j.. dag. 19.30, ma met Suite 16 16 j„ dag. 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 Darkness In Tallinn 16 j.. dag. 19 Vale De Abraao 16 j.. dag. 20.45 RIALTO2 Shadows On The Snow 16 j., dag. 18, Bab El-Oued City 16 j., dag. 20, zo Ladybird Ladybird 16 j.. dag. 22, zo THE MOVIES 1 tel. 6386016 32 Short Films About Glenn Gould 16 j.. dag. 17.30, 19.45, 22,zaook 15. zoook 13. 15 THE MOVIES 2 1000 Rosen 16 j., dag. 19.30, 21.45, zoook 12.45 Shadowlands dag. 17.15, zaookl5 THE MOVIES 3 Reality Bites dag. 20 Four Weddings And A Funeral dag. 'Threesomekan niet in schaduw staan van 'Jules et Jim Schindler's List 16 j., dag. 16.30, zo ook 12.15 THE MOVIES 4 Como Agua Para Chocolate 12 j., dag. 17.15, 19.30, za ook 15, zoook 12.45, 15 Natural Born Killers 16 j., dag. 21.45. vr za ook 00.15 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 De Leeuwekoning dag. 13.15, 16 The Lion King dag. 18.45, 21.30, 16 J wo 00.30 TUSCHINSKI 2 Clear And Present Danger 16 j., dag. 13, 15.45, 18.30,21.30 TUSCHINSKI 3 True Lies 16 j., dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15 TUSCHINSKI 4 The Shadow 12 j.. dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 TUSCHINSKI 5 Trial By Jury 12 j.. dag. 13.15,16, 18.45.21.30 TUSCHINSKI 6 When A Man Loves A Woman dag. 13.15. 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI CINEAC Undercover Blues 12 j., dag. 11.45, 14.15. 16.45. 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 15, 18. 20. 22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Odeon 2, Den Haag. Ergens in Threesome refereert Eddy, een van de personages in de film, op laconieke toon aan Jules et Jim, een even beroemde als charmante film van Francois Truffaut over een zogeheten 'ménage a trois'. Het lijkt alsof scenarioschrijver annex regis seur Andrew Fleming met die verwijzing wil aangeven dat zijn film zo gezien moet worden: als een fijnzinnige relatiekomedie rond een lastige driehoeksver houding. Niets is minder waar, simpel weg omdat meneer Fleming in de verste verte geen meneer Truffaut is. Waar bij Truffaut al le perikelen slechts ogenschijn lijk triviaal zijn en daarachter een milde blik op de ongrijp baarheid van het bestaan zicht baar wordt, is bij Fleming pre cies het omgekeerde het geval: die hamert iedere scène op nieuw de boodschap erin dat het toch eigenaardig is dat zijn drie personages een soort stoe lendans met de liefde bedrijven, waardoor zijn film werkelijk buitengewoon triviaal is gewor den. Eddy en Stuart zijn twee jon ge studenten die op een kamer zijn ingedeeld. Fleming heeft echte platte personages van hen gemaakt: zo is Stuart viriel, kust hij de dijen van dames op pornoplaatjes en is helemaal gericht op seks. Eddy is onzeker, verlegen, en op weg zijn homo seksualiteit te ontdekken. Be halve stiekem van Stuart houdt Eddy openhartig van film, wat Threesome flink wat pseudo-in- tellectuele poeha meegeeft. Als gevolg van een computerfout gaat het derde bed op de kamer naar ene Alex, maar dat blijkt ondanks de voornaam beslist geen man: daar heupwiegt Twin Peaks-ster Lara Flynn Boyle binnen. Vanaf dat moment draait de film de ene na de andere voor spelbare scène af. Want natuur lijk valt Stuart als een blok voor Alex, die op haar beurt nog nooit heeft meegemaakt dat een jongen niet in haar is geïn- driehoeksverhouding ii teresseerd, en dus probeert om Eddy in bed te krijgen, terwijl Eddy z'n ogen niet van Stuart af kan houden. Aangezien Fleming ook een heel vrijgevochten regisseur wil zijn komt er wat semi-gewaagde seks in beeld, van een hitsige Lara Flynn Boyle op een biblio theektafel tot en met het triootje dat de titel al beloofde. On danks de aantrekkingskracht van Lara Flynn Boyle zijn ook die scènes nauwelijks opwin dend, omdat steeds het gevoel aanwezig blijft dat het hele toontje van de film niet deugt. Want achter alle zogenaamde gewaagdheid van het gegeven blijven de stemmen van de per sonages buiten beeld maar doorzeuren, en eindigt de film met een heel braaf beeld van monogaam geluk. En nooit stellen we ons een vraag over het ondoorgrondelijk bestaan, waarin de liefde altijd een zekere melancholie met zich meedraagt, zoals bij Truf faut. Fleming heeft misschien wel naar diens films gekeken, maar hij heeft niks gezien. henk maurits Dominique Deruddere. Te z Haag. Babyion, Den Het zou mij niets verbazen als Suite 16, de nieuwste film van de Belg Dominique Derud dere, de internationale doorbraak wordt van Antonie Kamerling. Nog sneller dan Rutger Hauer destijds, is hij doorgebroken van de tele visie Goede Tijden, Slechte Tijden) naar de film. Suite 16 is zijn goudomrande visitekaartje voor Hollywood. Niet dat zijn rol nu direct Oscar kwaliteiten heeft, maar Kamerling toont over duidelijk aan, meer in zijn mars te hebben dan je op grond van zijn televisieverleden in de soap zou verwachten. Het is overigens alweer anderhalf jaar gele den dat Kamerling de televisie voor gezien hield en zich stortte op uiteelopende zaken als film (een gewaardeerde hoofdrol in De kleine blonde dood), toneel en zang Het tekent de veelzijdigheid van de nieuwe Rutger Hauer, die tussendoor ook nog heel wat uurtjes in de sportschool moet hebben doorgebracht om zijn lichaam een atletisch aanzien te geven voor de rol van Chris in Suite 16. In deze film speelt hij een jonge, zelfingeno men gigolo die in dure hotels aan de Cóte d'A- zur oudere dames verleid en ze vervolgens be roofd van geld en juwelen. Op de vlucht na zo'n avontuurtje komt hij bij toeval terecht in Suite 16, een hotelkamer waar een oudere man in een rolstoel hem tijdelijk verbergt voor de poli tie. Er ontspint zich een vreemd soort relatie tus sen de beide mannen, die min of meer eikaars tegenpolen zijn. Chris gedraagt zich als een vi riele, ongemanierde fokstier die maar één ding wil: rijk worden. Glover is een rijke man met manieren en beschaving, maar met een perver se geest. Hij houdt ervan Chris te begluren ter wijl die zijn potentie bewijst bij een serie inge huurde call-girls. Eigenlijk is Glover (geestelijk) de baas en speelt hij een sluw machtsspel met de jonge hond die steeds meer aan zijn lijn gaat lopen. Dé spelletjes worden gaandeweg sadis- tischer en gruwelijker en de vraag is hoever Chris daar uiteindelijk in meegaat in ruil voor geld. Suite 16 werd geschreven door twee ervaren scenarioschrijvers, Lisa Mayer en Charles Higson. Zij componeerden een geheimzinnig en opwindend Kammerspiel voor twee heren, met enkele verrassende plotwendingen en een spannend slot. Natuurlijk valt of staat zo'n film, die zich voor driekwart in een hotelkamer af speelt, met de acteerprestaties van de twee hoofdpersonen. En dat valt niet tegen. Van Pete Postlethwaite weten we sinds zijn schitterende vaderrol in de bekroonde film In the Name of the Father, dat hij een fantastisch karakteracteur is. Maar ook Kamerling weet zich, na een wat stroeve start, aardig op de been te houden. Hij moet wat vaak uit de kle ren, maar is het bekijken waard, zo moet regis seur Dominique Deruddere hebben gedacht. Antonie Kamerling maakt wellicht sneller carrière dan Rutger Hauer. De jonge, viriele blonde held tegenover de oudere, lelijke, impotente man doen denken aan het aloude thema van the Beauty and the Beast. De suggestie wordt gewekt van latente homoseksuele verlangens, maar Clover is op iets heel anders uit en weet via ajlerlei slimme spelletjes dit doel ook te bereiken. De anti-held Clover blijkt uiteindelijk het heft volledig in handen te hebben en Chris is slechts een ma rionet om zijn ultieme verlangens te verwezen lijken. Dominique Deruddere bewijst met Suite 16 opnieuw dat hij een bijzonder talent is in de Belgische cinema. In zijn derde film (na Wait Until Spring Bandinizet hij de lijn voort van zijn opmerkelijke debuutfilm Crazy Love, waar in ook seks en de dood het grondthema vorm den. Met veel lef en flair verfilmt hij verhalen die maar weinig regisseurs aandurven, maar die vanwege de bizarre thematiek zeer tot de verbeelding spreken. Dat geldt zeker voor Suite 16, die zoals gezegd de opmaat kan zijn voor een internationale carrière van Antonie Kamer ling, maar zeker ook van Deruddere zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19